Nieuwe formule een stap achteruit'
Première vanaf september zonder Jo Röpcke
Top-25 juli
Poging om Cash van
ondergang te redden
Liberia
■WA 16 V
DINSDAG 7 AUGUSTUS 1990
Van onze correspondent Carlos Alleene
BRUSSEL (GPD) Vanaf september wordt 'Première',
het wekelijkse filmmagazine van de BRT, in een nieuwe
vorm uitgezonden. Première wordt dan 'off-screen' ge
presenteerd. Dat betekent dat Jo Röpcke, het gezicht
van het programma, niet langer meer te zien is. De be
kende BRT-coryfee is er allesbehalve gelukkig mee. Het
lijkt op een afscheid in mineur.
Ik ben absoluut niet rancuneus tegenover de BRT. Ten
slotte heb ik er alles geleerd en dat ben ik nog niet verge
ten. Ik heb echter heel wat bedenkingen over de nieuwe
koers van 'Première'. Ik vraag me af of de kijker dat alle
maal probleemloos zal aanvaarden".
beetje via de pers moeten verne
men. Dat past toch niet in een
omroep die pretendeert aan com
municatie te doen? Van de ge
vraagde veertig a vijftig minuten
voor Première blijken er uitein
delijk maar dertig over te blijven.
Ik kan daar geen touw meer aan
vastknopen".
'Soepje'
„Met Première en Filmspot had
den we twee uitzendingen van
dertig minuten die nu tot één uit
zending van amper een half uur
worden gereduceerd. Is dat nog
serieus? Dat betekent dat de kij
ker bijzonder geconcentreerd zal
moeten kyken, of hij komt onge
merkt van het ene onderdeel van
het programma in het andere te
recht. Ik ben absoluut niet de
enige die teleurgesteld is, maar
ik durf het tenminste kenbaar
maken.
Als ik denk aan negentwintig
jaar Première en de weg die daar
bij is afgelegd -van de blote pro
motie van filmpjes tot de goede
verstandhouding met filmdistri
buteurs waarbij we nu eigen
fragmenten kunnen kiezen-, dan
hebben we nu een 'soepje'. Ik
vraag me serieus af of de kijker
met die nieuwe formule op een
goede wijze zal worden gediend.
Het kan misschien lukken. Je
kunt ook zeggen: Röpcke je
wordt een oude zak en wat je
vroeger allemaal deed was formi
dabel".
„Nogmaals, ik vind het zo spij
tig dat er vooraf niet meer over
leg is geweest met de r
e formule van Première
roept bij Jo Röpcke heel wat
twijfels op. „Ik twijfel er niet aan
dat Leo Mees, de producer van
het programma, de beste bedoe
lingen heeft gehad toen hij direc
teur-generaal Jan Ceuleers heeft
voorgesteld een nieuw filmma-
gazine te maken, waarin de for
mules van Première en Filmspot
zouden versmelten. Naar mijn
mening is dat een stap achteruit,
volgens de producer van het pro
gramma is het er een vooruit.
Wat me bij het nieuwe voorstel
vooral heeft gehinderd is de af
schaffing van de presentatie. Dat
geldt niet alleen voor mij, maar
ook voor Roel van Bambost, die
met zijn programma Filmspot
voortreffelijk werk heeft gele
verd. Waarom moeten de men
sen die al jaren met film bezig
zijn zich plotseling achter een
stuk karton met opschrift ver
schuilen? De verandering van
onderwerp zal nu door middel
van een jingle gebeuren. Ik dacht
dat een jingle voor de radio was
bestemd".
„Ondanks de beste bedoelin
gen vrees ik dat er twee zaken
over het hoofd werden gezien: er
was geen enkele zekerheid over
de tijdsduur en dag en uur van
uitzending van het nieuwe pro
gramma, bovendien werd daar
met de betrokken mensen niet
vooraf uitvoerig over gepraat.
Via een lek is één en ander in de
bladen verschenen en zó heb ik
vernomen dat ik niet langer meer
mocht presenteren. Roel heeft
moeten lezen dat Filmspot werd
opgedoekt. We hebben alles zo'n
Jo Röpcke: „Ik geloof niet dat er in mijn leven veel ophefmakende zaken zijn gebeurd".
Première en Filmspot maken.
Misschien houdt alles verband
met de snelle manier van pro
grammeren van de BRT en met
de concurrentie. Het moet alle
maal een beetje overhaast gebeu
ren. Het stemt me daarentegen
wel hoopvol dat er in november
een evaluatie van Première zal
worden gemaakt. Ik heb dat tij
dens een gesprek met BRT-man
Cas Goossens vernomen.
Iedere werkgever heeft het
recht om de formule waarin een
maal moet gewerkt worden te
veranderen, op voorwaarde dat
de rechten van de werknemer
worden gerespecteerd. Daar heb
ik geen enkele moeite mee. Bo
vendien wil ik bij dat alles onder
strepen dat ik sinds de jaren zes
tig alles dank zij de BRT heb ge
leerd. Ik heb geen enkele reden
om me rancuneus tegenover de
BRT op te stellen, ik wil alleen
duidelijk maken dat ik teleurge
steld ben over de wijze waarop
de formule van Première ineens
werd gewijzigd".
Veronica
„Je kunt met een acteur of actri
ce toch geen ernstig gesprek voe
ren als je amper dertig seconden
hebt. Waarom zou Première
agressiever moeten worden?
Heb je bij Terry Wogan op de
BBC ooit al één agressief woord
gehoord? Hij is wel informatief.
Is dat ook niet de taak van de
BRT? Hoe kun je nu serieuze in
formatie brengen als je an>per
enkele minuten hebt. Ik weet
niet wat met de nieuwe formule
van 'Première' precies wordt be
doeld. Het lijkt een beetje op Ve
ronica en het jagen op effect.
Waarom moet het plotseling alle
maal flitsend worden?
Stel je voor dat je over 'Het ze
vende zegel' van Bergman een
flitsende uitzending zou moeten
maken. Hoe ga je dat doen? Ik
Postbank komt met eerste actuele STER-spot
HILVERSUM (GPD) - De
Postbank is het eerste bedrijf
dat gebruik gaat maken van
een nieuwe mogelijkheid bij
de STER om een spot uit te
zenden die nog diezelfde dag
wordt opgenomen. Komende
donderdag worden tijdens
Sail '90 de opnamen voor de
spot gemaakt. Diezelfde
avond zal de STER het film
pje in drie verschillende
blokken uitzenden. Oud
journaal-verslaggever en TV
10-medewerker Hugo van
Rhijn zal de spot produceren.
mogelijkheid
voor late' aanlevering van
STER-spots werd mogelijk
na een gesprek tussen STER-
directeur C.J. Smeekes en
Van Rhijn, die wel een markt
zag in wat hij 'infomercials'
noemt. „Het is eigenlijk geen
commercial", zegt Van Rhijn.
„De vormgeving zal lijken op
een snel journaal-onder
werp. Maar de inhoud is een
commerciële boodschap."
De Postbank is één van de
hoofdsponsors van Sail '90.
Aanvankelijk was het de be
doeling dat de spot donder
dag maar één keer te zien zou
zijn, maar uiteindelijk is be
sloten het filmpje in drie af
zonderlijke blokken uit te
zenden. Van Rhijn heeft twee
NOB-ploegen ingehuurd om
tijdens Sail opnamen te ma
ken. Op locatie wordt de spot
gemonteerd, waarna het
filmpje onder begeleiding
van motoragenten naar Hil
versum wordt getranspor
teerd. Het commentaar
wordt een dag eerder al inge
sproken.
Hugo van Rhijn,.
(Van onze rtv-redactie)
DE BEST BEKEKEN PROGRAMMA'S IN JULI
Programma
Omroep KD
1. Argentinië-West-Duitsland NOS 31.4
2. Engeland-West-Duitsland NOS 30.1
3. Engeland-Kameroen NOS 27.7
4. Italië-Argentinië NOS 24.1
5. Italië-Engeland NOS 22.0
6. W.Duitsland-Tsj.slowakije NOS 19.9
7. Op Goed geluk TROS 17.1
8. America's funniest home video TROS 16.9
9. Opsporing verzocht AVRO 16.8
10. Journaal (N2+3) NOS 15.7
11. Mondiale (avondgemiddelde) NOS 15.6
12. 'Allo Allo' TROS 15.5
13. Terugkeer naar Eden TROS 13.8
14. Geluk voor twee AVRO 13.6
15. Sesamstraat NOS 12.0
16. Hollywood Boulevard TROS 11.9
17. Finale Wimbledon heren enkel NOS 11.6
18. TROS Aktua TROS 11.5
19. Wie ben ik RTLV 10.7
20. Te land, ter zee en in de lucht TROS 10.4
21. Krimi AVRO 10.4
22. Carreras, Domingo, Pavarotti liveNOS 10.1
23. Labyrinth VARA 10.1
24. Rescue 911 RTLV 10.1
25 Puzzelkampioen NCRV 10.0
Bron: Intomart
denk dat Bergman toch een gro
te meneer is die het grote publiek
heeft bereikt. Of niet soms?"
Je hebt onlangs de laatste
hand aan je memoires gelegd.
Zullen er ophefmakende zaken in
te lezen staan?
„Ik geloof niet dat er in mijn le
ven veel ophefmakende zaken
zijn gebeurd. Het boek bevat
jeugdherinneringen, cursiefjes
en verhalen over zaken die ik
buiten de BRT heb meegemaakt.
Voorts schrijf ik over de leuke in-
tervieuws die ik heb gemaakt, de
minder geslaagde gesprekken en
de hoogtepunten van Première.
Het wort geen dik boek. Er zul
len enkele leuke plaatjes in
staan, zodat de mensen ook nog
iets te zien krijgen als ze geen be
langstelling hebben voor mijn
verhalen. Ten slotte geef ik een
overzicht vandeenorme evolutie
in de film en de relatie tussen
filmdistributie en televisie".
BRT maakt ruimte
voor 'life-style'
in 'Blikvanger'
BRUSSEL (GPD) - 'Blikvan-
ger', het BRT-modemagazine, zal
vanaf september ook aandacht
besteden aan life-style in het al
gemeen. De titel van het nieuwe
magazine wordt 'Look'. De kij
ker zal van deze nieuwe aanpak
aanvankelijk niet zoveel merken
.omdat een aantal modereporta
ges al klaar voor uitzending ligt.
Het is de bedoeling van de ma
kers van 'Look' om langzamer
hand nieuwe items in te voeren
zoals beauty en interieur.
HILVERSUM (GPD) - Produ
cent Del Prado van het tv-pro-
gramma Cash probeert alsnog
het programma en het daarbij
behorende beleggingsfonds
van de ondergang te redden.
Deze dagen worden besprekin
gen gevoerd met sponsors die
eventueel bereid zouden zijn
het programma financieel bij
te springen.
Del Prado heeft haast met de
besprekingen omdat de AM-
RO-bank, beheerder van het
kijkersfonds, nog deze week de
finitief wil beslissen tot het op
heffen van het fonds. Veronica
de omroep die het programma
uitzond, zegt in een reactie op
de hoogte te zijn van de red
dingspoging en er 'niet onwel
willend' tegenover te staan.
„Als het maar een goed plan is,
waarbij alles, voor honderd
procent gegarandeerd is", al
dus een Veronica-woordvoer-
ster. Uiterlijk morgenochtend
zou de knoop over het al dan
niet doorgaan van het tv-beleg-
gingsprogramma definitief
moeten worden doorgehakt.
Wie de twee sponsors zijn, wil
len de betrokkenen niet be
kendmaken.
Del Prado zou in gesprek
zijn met twee instellingen die
het programma al steunden.
Volgens een woordvoerder van
de AMRO is de bank niet be
trokken bij de reddingsopera
tie. „Er wordt al tijden geroe
pen dat er met sponsors wordt
gesproken. Maar wij hebben
met feiten te maken. Wij wen
sen Del Prado natuurlijk het
beste toe, maar het is wel de be
doeling dat wij deze week een
besluit nemen over het kijkers
fonds. We worden door allerlei
deelnemers aan het spel opge
beld met de vraag hoe het nu
verder gaat. Zo'n situatie kan
natuurlijk niet al te lang blij
ven duren".
Het tv-programma kwam in
de financiële problemen door
dat in de financiële berekenin
gen op voorhand al werd uitge
gaan van de medewerkig van
sponsors en de verkoop van de
rechten op het beleggingsspel
aan het buitenland. Toen bleek
dat de Stichting Educatief Ef
fecten- en Beleggingsspel, die
de sponsors en de verkoop van
de rechten zou regelen, dit niet
voor elkaar kreeg, moest het
programma stoppen. Toen ook
een kort geding van de stich
ting tegen het Japanse han
delshuis Mitsui (de stichting
meende over een contract te be
schikken waarin Mitsui de
rechten.kocht) verloren ging,
leek het doek voor zowel de
stichting als voor Del Prado
Associates gevallen. De recht
bank heeft inmiddels sun
ce van betaling verleend
de stichting.
Liberia is momenteel voorpagi
nanieuws en dat betekent dat rust
en veiligheid er ver te zoeken zijn.
De huidige president Doe, die zelf
door een staatsgreep aan de
macht kwam, wordt in de hoofd
stad Monrovia nu belegerd door
rebellen, die ook onderling weer
slaags zijn geraakt. Rivaliteit en
haat liggen aan de strijd en de
wederzijdse moordpartijen ten
grondslag. In de krant duiken na
men van stammen op, zoals
Krahn, Mandingo en Gio, waar
nog nooit iemand van gehoord
heeft en waarin, ben ik bang, ook
bijzonder weinig mensen geïnte
resseerd zullen zijn.
Over de afstammelingen van de
slaven, die toch het hart van Libe
ria, de oudste republiek van Afri
ka (in 1847 gesticht), vormden,
wordt met geen woord gerept. Ze
schijnen door de coup en de ter
reur van Doe definitief monddood
te zijn gemaakt.
De berichtgeving over Liberia
is altijd negatief geweest. Deze
klist was, net als de aangrenzende
kusten - Slavenkust, Goudkust,
Ivoorkust en Peperkust -, die alle
naar handelswaar werden ver
noemd, een „White Man's Grave".
Malaria en gele koorts maakten
in het verleden aan de loopbaan
van menig diplomaat en koop
man een spoedig einde. Nog steeds
is het klimaat er ongezond, zeker
in de zomer, als hitte en regen een
onzalig verbond aangaan.
Zoals het buurland Sierra Leo
ne door Engelse anti-slavernij-
groepen in het leven werd geroe
pen, zo dankte Liberia zijn ont
staan aan het initiatief van een
Amerikaanse filantropische or
ganisatie. De ex-slaven, de Ame-
rico-Lïberianen, zagen zichzelf
als de nieuwe meesters; de Krahn,
Mandingo en al die andere stam
men in het binnenland werden de
nieuwe slaven. In feite werd het
meester-slaaf-patroon vanuit het
zuiden van Amerika naar Afrika
overgeheveld. Later bestuurden
de nieuwe machthebbers het land
op klassiek-koloniale wijze.
In de jaren dertig beschuldigde
een internationale onderzoeks
commissie de Liberiaanse rege
ring van slavernij-praktijken. Zij
schrok er zelfs niet voor terug
haar onderdanen in slavenkete
nen naar Frans-West-Afrika af te
voeren. Wie in die tijd een voor
beeld zocht van de minderwaar
digheid van het zwarte ras, wees
met priemende vinger naar Libe-
In het Engelse blad „The Gu
ardian" citeerde men vorige week
de schrijver Graham Greene, die
zich in niet mis te verstane be
woordingen over de corruptie en
moordzucht in dit Westafrikaan-
se land had uitgelaten. Deze uit
spraken heeft Greene echter niet
onlangs gedaan; ze zijn afkom
stig uit zijn in 1936 verschenen
reisboek "Journey without
Maps".
Het binnenland van Liberia
was destijds nauwelijks in kaart
gebracht. Op een Engelse kaart
werd het met een witte plek aan
gegeven, terwijl een Amerikaanse
kaart slechts enkele fantasierivie
ren en het woord "kannibalen"
vermeldde.
Aan het hoofd van een stoet v'an
vijfentwintig dragers trok Greene
in 1934 vier weken lang door de
jungle, om uit te komen in de kust
plaats Grand Bassa. Soms viel hij
ziek terug, en liet zich dan in een
hangmat vervoeren. Daar erger
de hij zich dan aan het langzame
marstempo van zijn Gio-dragers.
"Ze zagen er niet sterk uit",
schrijft hij. „Hun benen waren zo
dun als die van een vrouw, alleen
eindigden ze in typische dragers
voeten, zo plat als enorme hand
schoenen, die zich als pannekoe
ken over de grond uitspreidden,
alsof ze door het gewicht dat ze
moesten torsen langzaam waren
platgedrukt". En drager ging ge
bukt onder een krat whisky.
Na elke dagmars volgden er in
het dorp van aankomst moeizame
onderhandelingen over.voedsel en
onderdak. Vreemdelingen wer
den er bepaald niet met open ar
men ontvangen. Van de dorps
hoofden hoorde hij gruwelverha
len over de wreedheden die rege
ringstroepen op het platteland
hadden begaan. Zelf begon hij
zich gok steeds onveiliger te voe
len. In een geforceerd marstempo
wist hij ten slotte de kust te berei
ken.
Maar in de broeierige hitte van
Monrovia voelde hij zich even
slecht op zijn gemak als in het oer
woud. De gesprekken, die in de
bar van het hotel werden gevoerd,
kwamen altijd op het onderwerp
"ziekte" terecht, en eindigden al
tijd in dronkenschap.
Graham Greene ging naar
Afrika om er, zoals hij schrijft,
"zijn angst voor het primitieve te
overwinnen". Dat doel werd niet
bereikt. Integendeel, Liberia
werd voor hem juist een symbool
voor angst, wreedheid, corruptie
en bederf.
HET BROEIKASEFFECT KAN
DE OVERSTROMING VAN
DE LAGER GELEGEN DELEN
VAN LONDEN EN NEW
VORK BETEKENEN
EAL DAT
DAPANS GREEP
OP DE
WERELDMARKT
NIET
VERSTERKEN
<7
BEHALVE AIS ZE IN TV 1957 BRUTSCH,
TYPE.MOPÊTTA-Z/TT EN, WANT PAT
/S EEN 1 PERSOONSKARRETJE