Nieuwe formule een stap achteruit' Première vanaf september zonder Jo Röpcke Top-25 juli Poging om Cash van ondergang te redden Liberia ■WA 16 V DINSDAG 7 AUGUSTUS 1990 Van onze correspondent Carlos Alleene BRUSSEL (GPD) Vanaf september wordt 'Première', het wekelijkse filmmagazine van de BRT, in een nieuwe vorm uitgezonden. Première wordt dan 'off-screen' ge presenteerd. Dat betekent dat Jo Röpcke, het gezicht van het programma, niet langer meer te zien is. De be kende BRT-coryfee is er allesbehalve gelukkig mee. Het lijkt op een afscheid in mineur. Ik ben absoluut niet rancuneus tegenover de BRT. Ten slotte heb ik er alles geleerd en dat ben ik nog niet verge ten. Ik heb echter heel wat bedenkingen over de nieuwe koers van 'Première'. Ik vraag me af of de kijker dat alle maal probleemloos zal aanvaarden". beetje via de pers moeten verne men. Dat past toch niet in een omroep die pretendeert aan com municatie te doen? Van de ge vraagde veertig a vijftig minuten voor Première blijken er uitein delijk maar dertig over te blijven. Ik kan daar geen touw meer aan vastknopen". 'Soepje' „Met Première en Filmspot had den we twee uitzendingen van dertig minuten die nu tot één uit zending van amper een half uur worden gereduceerd. Is dat nog serieus? Dat betekent dat de kij ker bijzonder geconcentreerd zal moeten kyken, of hij komt onge merkt van het ene onderdeel van het programma in het andere te recht. Ik ben absoluut niet de enige die teleurgesteld is, maar ik durf het tenminste kenbaar maken. Als ik denk aan negentwintig jaar Première en de weg die daar bij is afgelegd -van de blote pro motie van filmpjes tot de goede verstandhouding met filmdistri buteurs waarbij we nu eigen fragmenten kunnen kiezen-, dan hebben we nu een 'soepje'. Ik vraag me serieus af of de kijker met die nieuwe formule op een goede wijze zal worden gediend. Het kan misschien lukken. Je kunt ook zeggen: Röpcke je wordt een oude zak en wat je vroeger allemaal deed was formi dabel". „Nogmaals, ik vind het zo spij tig dat er vooraf niet meer over leg is geweest met de r e formule van Première roept bij Jo Röpcke heel wat twijfels op. „Ik twijfel er niet aan dat Leo Mees, de producer van het programma, de beste bedoe lingen heeft gehad toen hij direc teur-generaal Jan Ceuleers heeft voorgesteld een nieuw filmma- gazine te maken, waarin de for mules van Première en Filmspot zouden versmelten. Naar mijn mening is dat een stap achteruit, volgens de producer van het pro gramma is het er een vooruit. Wat me bij het nieuwe voorstel vooral heeft gehinderd is de af schaffing van de presentatie. Dat geldt niet alleen voor mij, maar ook voor Roel van Bambost, die met zijn programma Filmspot voortreffelijk werk heeft gele verd. Waarom moeten de men sen die al jaren met film bezig zijn zich plotseling achter een stuk karton met opschrift ver schuilen? De verandering van onderwerp zal nu door middel van een jingle gebeuren. Ik dacht dat een jingle voor de radio was bestemd". „Ondanks de beste bedoelin gen vrees ik dat er twee zaken over het hoofd werden gezien: er was geen enkele zekerheid over de tijdsduur en dag en uur van uitzending van het nieuwe pro gramma, bovendien werd daar met de betrokken mensen niet vooraf uitvoerig over gepraat. Via een lek is één en ander in de bladen verschenen en zó heb ik vernomen dat ik niet langer meer mocht presenteren. Roel heeft moeten lezen dat Filmspot werd opgedoekt. We hebben alles zo'n Jo Röpcke: „Ik geloof niet dat er in mijn leven veel ophefmakende zaken zijn gebeurd". Première en Filmspot maken. Misschien houdt alles verband met de snelle manier van pro grammeren van de BRT en met de concurrentie. Het moet alle maal een beetje overhaast gebeu ren. Het stemt me daarentegen wel hoopvol dat er in november een evaluatie van Première zal worden gemaakt. Ik heb dat tij dens een gesprek met BRT-man Cas Goossens vernomen. Iedere werkgever heeft het recht om de formule waarin een maal moet gewerkt worden te veranderen, op voorwaarde dat de rechten van de werknemer worden gerespecteerd. Daar heb ik geen enkele moeite mee. Bo vendien wil ik bij dat alles onder strepen dat ik sinds de jaren zes tig alles dank zij de BRT heb ge leerd. Ik heb geen enkele reden om me rancuneus tegenover de BRT op te stellen, ik wil alleen duidelijk maken dat ik teleurge steld ben over de wijze waarop de formule van Première ineens werd gewijzigd". Veronica „Je kunt met een acteur of actri ce toch geen ernstig gesprek voe ren als je amper dertig seconden hebt. Waarom zou Première agressiever moeten worden? Heb je bij Terry Wogan op de BBC ooit al één agressief woord gehoord? Hij is wel informatief. Is dat ook niet de taak van de BRT? Hoe kun je nu serieuze in formatie brengen als je an>per enkele minuten hebt. Ik weet niet wat met de nieuwe formule van 'Première' precies wordt be doeld. Het lijkt een beetje op Ve ronica en het jagen op effect. Waarom moet het plotseling alle maal flitsend worden? Stel je voor dat je over 'Het ze vende zegel' van Bergman een flitsende uitzending zou moeten maken. Hoe ga je dat doen? Ik Postbank komt met eerste actuele STER-spot HILVERSUM (GPD) - De Postbank is het eerste bedrijf dat gebruik gaat maken van een nieuwe mogelijkheid bij de STER om een spot uit te zenden die nog diezelfde dag wordt opgenomen. Komende donderdag worden tijdens Sail '90 de opnamen voor de spot gemaakt. Diezelfde avond zal de STER het film pje in drie verschillende blokken uitzenden. Oud journaal-verslaggever en TV 10-medewerker Hugo van Rhijn zal de spot produceren. mogelijkheid voor late' aanlevering van STER-spots werd mogelijk na een gesprek tussen STER- directeur C.J. Smeekes en Van Rhijn, die wel een markt zag in wat hij 'infomercials' noemt. „Het is eigenlijk geen commercial", zegt Van Rhijn. „De vormgeving zal lijken op een snel journaal-onder werp. Maar de inhoud is een commerciële boodschap." De Postbank is één van de hoofdsponsors van Sail '90. Aanvankelijk was het de be doeling dat de spot donder dag maar één keer te zien zou zijn, maar uiteindelijk is be sloten het filmpje in drie af zonderlijke blokken uit te zenden. Van Rhijn heeft twee NOB-ploegen ingehuurd om tijdens Sail opnamen te ma ken. Op locatie wordt de spot gemonteerd, waarna het filmpje onder begeleiding van motoragenten naar Hil versum wordt getranspor teerd. Het commentaar wordt een dag eerder al inge sproken. Hugo van Rhijn,. (Van onze rtv-redactie) DE BEST BEKEKEN PROGRAMMA'S IN JULI Programma Omroep KD 1. Argentinië-West-Duitsland NOS 31.4 2. Engeland-West-Duitsland NOS 30.1 3. Engeland-Kameroen NOS 27.7 4. Italië-Argentinië NOS 24.1 5. Italië-Engeland NOS 22.0 6. W.Duitsland-Tsj.slowakije NOS 19.9 7. Op Goed geluk TROS 17.1 8. America's funniest home video TROS 16.9 9. Opsporing verzocht AVRO 16.8 10. Journaal (N2+3) NOS 15.7 11. Mondiale (avondgemiddelde) NOS 15.6 12. 'Allo Allo' TROS 15.5 13. Terugkeer naar Eden TROS 13.8 14. Geluk voor twee AVRO 13.6 15. Sesamstraat NOS 12.0 16. Hollywood Boulevard TROS 11.9 17. Finale Wimbledon heren enkel NOS 11.6 18. TROS Aktua TROS 11.5 19. Wie ben ik RTLV 10.7 20. Te land, ter zee en in de lucht TROS 10.4 21. Krimi AVRO 10.4 22. Carreras, Domingo, Pavarotti liveNOS 10.1 23. Labyrinth VARA 10.1 24. Rescue 911 RTLV 10.1 25 Puzzelkampioen NCRV 10.0 Bron: Intomart denk dat Bergman toch een gro te meneer is die het grote publiek heeft bereikt. Of niet soms?" Je hebt onlangs de laatste hand aan je memoires gelegd. Zullen er ophefmakende zaken in te lezen staan? „Ik geloof niet dat er in mijn le ven veel ophefmakende zaken zijn gebeurd. Het boek bevat jeugdherinneringen, cursiefjes en verhalen over zaken die ik buiten de BRT heb meegemaakt. Voorts schrijf ik over de leuke in- tervieuws die ik heb gemaakt, de minder geslaagde gesprekken en de hoogtepunten van Première. Het wort geen dik boek. Er zul len enkele leuke plaatjes in staan, zodat de mensen ook nog iets te zien krijgen als ze geen be langstelling hebben voor mijn verhalen. Ten slotte geef ik een overzicht vandeenorme evolutie in de film en de relatie tussen filmdistributie en televisie". BRT maakt ruimte voor 'life-style' in 'Blikvanger' BRUSSEL (GPD) - 'Blikvan- ger', het BRT-modemagazine, zal vanaf september ook aandacht besteden aan life-style in het al gemeen. De titel van het nieuwe magazine wordt 'Look'. De kij ker zal van deze nieuwe aanpak aanvankelijk niet zoveel merken .omdat een aantal modereporta ges al klaar voor uitzending ligt. Het is de bedoeling van de ma kers van 'Look' om langzamer hand nieuwe items in te voeren zoals beauty en interieur. HILVERSUM (GPD) - Produ cent Del Prado van het tv-pro- gramma Cash probeert alsnog het programma en het daarbij behorende beleggingsfonds van de ondergang te redden. Deze dagen worden besprekin gen gevoerd met sponsors die eventueel bereid zouden zijn het programma financieel bij te springen. Del Prado heeft haast met de besprekingen omdat de AM- RO-bank, beheerder van het kijkersfonds, nog deze week de finitief wil beslissen tot het op heffen van het fonds. Veronica de omroep die het programma uitzond, zegt in een reactie op de hoogte te zijn van de red dingspoging en er 'niet onwel willend' tegenover te staan. „Als het maar een goed plan is, waarbij alles, voor honderd procent gegarandeerd is", al dus een Veronica-woordvoer- ster. Uiterlijk morgenochtend zou de knoop over het al dan niet doorgaan van het tv-beleg- gingsprogramma definitief moeten worden doorgehakt. Wie de twee sponsors zijn, wil len de betrokkenen niet be kendmaken. Del Prado zou in gesprek zijn met twee instellingen die het programma al steunden. Volgens een woordvoerder van de AMRO is de bank niet be trokken bij de reddingsopera tie. „Er wordt al tijden geroe pen dat er met sponsors wordt gesproken. Maar wij hebben met feiten te maken. Wij wen sen Del Prado natuurlijk het beste toe, maar het is wel de be doeling dat wij deze week een besluit nemen over het kijkers fonds. We worden door allerlei deelnemers aan het spel opge beld met de vraag hoe het nu verder gaat. Zo'n situatie kan natuurlijk niet al te lang blij ven duren". Het tv-programma kwam in de financiële problemen door dat in de financiële berekenin gen op voorhand al werd uitge gaan van de medewerkig van sponsors en de verkoop van de rechten op het beleggingsspel aan het buitenland. Toen bleek dat de Stichting Educatief Ef fecten- en Beleggingsspel, die de sponsors en de verkoop van de rechten zou regelen, dit niet voor elkaar kreeg, moest het programma stoppen. Toen ook een kort geding van de stich ting tegen het Japanse han delshuis Mitsui (de stichting meende over een contract te be schikken waarin Mitsui de rechten.kocht) verloren ging, leek het doek voor zowel de stichting als voor Del Prado Associates gevallen. De recht bank heeft inmiddels sun ce van betaling verleend de stichting. Liberia is momenteel voorpagi nanieuws en dat betekent dat rust en veiligheid er ver te zoeken zijn. De huidige president Doe, die zelf door een staatsgreep aan de macht kwam, wordt in de hoofd stad Monrovia nu belegerd door rebellen, die ook onderling weer slaags zijn geraakt. Rivaliteit en haat liggen aan de strijd en de wederzijdse moordpartijen ten grondslag. In de krant duiken na men van stammen op, zoals Krahn, Mandingo en Gio, waar nog nooit iemand van gehoord heeft en waarin, ben ik bang, ook bijzonder weinig mensen geïnte resseerd zullen zijn. Over de afstammelingen van de slaven, die toch het hart van Libe ria, de oudste republiek van Afri ka (in 1847 gesticht), vormden, wordt met geen woord gerept. Ze schijnen door de coup en de ter reur van Doe definitief monddood te zijn gemaakt. De berichtgeving over Liberia is altijd negatief geweest. Deze klist was, net als de aangrenzende kusten - Slavenkust, Goudkust, Ivoorkust en Peperkust -, die alle naar handelswaar werden ver noemd, een „White Man's Grave". Malaria en gele koorts maakten in het verleden aan de loopbaan van menig diplomaat en koop man een spoedig einde. Nog steeds is het klimaat er ongezond, zeker in de zomer, als hitte en regen een onzalig verbond aangaan. Zoals het buurland Sierra Leo ne door Engelse anti-slavernij- groepen in het leven werd geroe pen, zo dankte Liberia zijn ont staan aan het initiatief van een Amerikaanse filantropische or ganisatie. De ex-slaven, de Ame- rico-Lïberianen, zagen zichzelf als de nieuwe meesters; de Krahn, Mandingo en al die andere stam men in het binnenland werden de nieuwe slaven. In feite werd het meester-slaaf-patroon vanuit het zuiden van Amerika naar Afrika overgeheveld. Later bestuurden de nieuwe machthebbers het land op klassiek-koloniale wijze. In de jaren dertig beschuldigde een internationale onderzoeks commissie de Liberiaanse rege ring van slavernij-praktijken. Zij schrok er zelfs niet voor terug haar onderdanen in slavenkete nen naar Frans-West-Afrika af te voeren. Wie in die tijd een voor beeld zocht van de minderwaar digheid van het zwarte ras, wees met priemende vinger naar Libe- In het Engelse blad „The Gu ardian" citeerde men vorige week de schrijver Graham Greene, die zich in niet mis te verstane be woordingen over de corruptie en moordzucht in dit Westafrikaan- se land had uitgelaten. Deze uit spraken heeft Greene echter niet onlangs gedaan; ze zijn afkom stig uit zijn in 1936 verschenen reisboek "Journey without Maps". Het binnenland van Liberia was destijds nauwelijks in kaart gebracht. Op een Engelse kaart werd het met een witte plek aan gegeven, terwijl een Amerikaanse kaart slechts enkele fantasierivie ren en het woord "kannibalen" vermeldde. Aan het hoofd van een stoet v'an vijfentwintig dragers trok Greene in 1934 vier weken lang door de jungle, om uit te komen in de kust plaats Grand Bassa. Soms viel hij ziek terug, en liet zich dan in een hangmat vervoeren. Daar erger de hij zich dan aan het langzame marstempo van zijn Gio-dragers. "Ze zagen er niet sterk uit", schrijft hij. „Hun benen waren zo dun als die van een vrouw, alleen eindigden ze in typische dragers voeten, zo plat als enorme hand schoenen, die zich als pannekoe ken over de grond uitspreidden, alsof ze door het gewicht dat ze moesten torsen langzaam waren platgedrukt". En drager ging ge bukt onder een krat whisky. Na elke dagmars volgden er in het dorp van aankomst moeizame onderhandelingen over.voedsel en onderdak. Vreemdelingen wer den er bepaald niet met open ar men ontvangen. Van de dorps hoofden hoorde hij gruwelverha len over de wreedheden die rege ringstroepen op het platteland hadden begaan. Zelf begon hij zich gok steeds onveiliger te voe len. In een geforceerd marstempo wist hij ten slotte de kust te berei ken. Maar in de broeierige hitte van Monrovia voelde hij zich even slecht op zijn gemak als in het oer woud. De gesprekken, die in de bar van het hotel werden gevoerd, kwamen altijd op het onderwerp "ziekte" terecht, en eindigden al tijd in dronkenschap. Graham Greene ging naar Afrika om er, zoals hij schrijft, "zijn angst voor het primitieve te overwinnen". Dat doel werd niet bereikt. Integendeel, Liberia werd voor hem juist een symbool voor angst, wreedheid, corruptie en bederf. HET BROEIKASEFFECT KAN DE OVERSTROMING VAN DE LAGER GELEGEN DELEN VAN LONDEN EN NEW VORK BETEKENEN EAL DAT DAPANS GREEP OP DE WERELDMARKT NIET VERSTERKEN <7 BEHALVE AIS ZE IN TV 1957 BRUTSCH, TYPE.MOPÊTTA-Z/TT EN, WANT PAT /S EEN 1 PERSOONSKARRETJE

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1990 | | pagina 16