'Woolstock'concert voor Texelse schapen Brons nu ook op buitenlandse markt met Willink-collectie Bij vliegende storm blijft 't kompas horizontaal DINSDAG 7 AUGUSTUS 1990 KNOKKE (ANP) - Op de PAN Kunst- en Antiekbeurs in Am sterdam presenteerde hij zich vorig jaar oktober voor het eerst als nieuwe loot aan de stam van de Nederlandse kunsthandel: drs. Loek Brons, voormalig ei genaar van 170 supermarkt-fili alen in textiel. Hij kwam ervoor de dag met een verrassend veel zijdige collectie schilderijen van Carel Willink, de belang rijkste vertegenwoordiger van het Magisch Realisme in ons land. In een sjieke galerie aan de boulevard van Knokke peilt Brons nu de belangstelling on der buitenlandse kopers. „Ik vier hier een maand vakantie hoor. Maar omd^t ik niet geschikt ben om alleen maar op het strand te liggen, heb ik ook wat schilderijen meegenomen", zo relativeert Brons deze stap in eerste instantie. Het overbrengen van 40 schilderijen van Willink (1900-1983) uit diverse periodes van zijn loopbaan naar de galerie Résidence Albert, naast het Casino in de Belgische badplaats, rechtvaardigt echter de conclusie dat Brons het niet onplezierig zou vinden als hij tegelijkertijd vaste voet op de Belgische markt krijgt. De eerste contacten met Knokke werden in maart van dit jaar gelegd op de Europese kunst- en antiek beurs in Maastricht, vertelt Brons. „Ik werd toen benaderd door Gil Tuteleers, organisator van de Inter nationale Kunst- en Antiekbeurs in Knokke. Hij was onder de indruk van mijn aanbod daar. Voor zijn beurs alleen zou ik echter niet naar Knokke gekomen zijn, want deze is daarvoor internationaal gezien niet belangrijk genoeg. Tuteleers bood me echter ook deze ruimte aan. Zo werd het idee voor de Willink-expo sitie geboren". Brons gebruikt de 15de Interna tionale Kunst- en Antiekbeurs, die tot en met 12 augustus wordt gehou den in het Cultureel Centrum Scharpoord in Knokke, intussen toch om hopelijk twee vliegen in één klap te slaan. Voor prijzen die de halve ton niet te boven gaan, biedt hij er werk van de magisch re alisten Raoul Hynckes, Sal Meijer, Piet Gutter, Jan van den Berg, Erno Brokke, Gerd Wilfert en H. Helman tel aan. Het „Dubbel vrouwenpor tret" uit 1937 met Willinks vrouw Wilma en de Amerikaanse danseres Wilma Reed, fungeert als pu bliekstrekker voor beide evene menten op de. folders en affiches van de beurs. Brons heeft het werk als blikvanger opgehangen in de stand die deze week door een mede werker wordt bemand. Zelfportret Brons bezorgt de bezoekers van de Willink-expositie meteen een ver rassing. Het is hem gelukt het krachtige zelfportret „Dood van het dualisme" uit een particuliere col lectie voor de verkoop beschikbaar te krijgen. Het werk dateert uit 1919, het jaar dat Willink het besluit nam zijn architectuurstudie in Delft af te breken om een opleiding tot schil der te volgen. De ontwikkeling van Willink via de abstractie en het constructivis me naar het magisch realisme kan vervolgens stap voor stap worden gevolgd aan de hand van onder meer ,De zilveren bruiloft' uit 1924, het .Stilleven met druiventros' uit 1930 en ,De parlementsleden' uit 1933. Willink heeft als geen ander de naderende dreiging van de Tweede Wereldoorlog weten te verbeelden. In de Résidence Albert hangt daar van als voorbeeld „Landschap met statue" uit 1935 met op de achter grond het Neues Palast in Berlijn. In deze categorie valt ook „Het jachtslot" uit datzelfde jaar. Menno ter Braak schreef er ooit over: „Ik kan er mijn ogen haast niet aan ver zadigen". Naast topstukken als .Mathilde tussen de monsters' uit 1966, de .Pa rachutisten' uit 1971 en het .Af scheid van Mathilde' uit 1975, toont Brons echter ook minder bekende werken als een klein .Babyportret' uit 1942 en een portret van me vrouw Pamela Maresch-Boon uit 1971. Brons wil niet verhullen dat hij een „commerciële doelstelling" na streeft, al zijn niet alle werken in Knokke te koop omdat hij de Bel gen ook een overzichtsexpositie wil bieden. De prijzen van werken die nog wel op de markt zijn, schomme len tussen de 45.000 gulden (voor ,Dood van het dualisme') en zes ton. Hij probeert de handel in Magisch Realisten, waarvoor hij een nog steeds stijgende belangstelling sig naleert, intussen levendig te hou den door een constant aantal in voorraad te houden en in roulatie te brengen. Daarvoor put Brons uit 250 schilderijen die in particuliere handen zijn. In totaal zijn er 318 werken van Willink bekend. Brons vertelt dat hem inmiddels ook is gevraagd naar Japan te ko men: „Ik heb er echter helemaal geen zin om daar of elders in het buitenland in één klap al mijn Wil links te verkopen. Deze kunsthan del is tenslotte ook een hobby van me waar ik een schare vrienden aan heb overgehouden. Ik vind het bo vendien belangrijk om te weten waar het werk naar toe gaat. Dat hoort bij liefhebbers en niet bij mensen die snel rijk willen worden. Tegen hen zeg ik altijd: koop maar aandelen". Eén potentiële buitenlandse markt kon Brons alvast niet weer staan. Op uitnodiging van de Neder landse club in Zuid-Frankrijk (,met wel 1000 leden') geeft Brons in no vember in het Hyatt Regency Hotel in Nice een lezing van twee uur over het werk van Willink. „De schilde rijen gaan mee, dus wie weet wat daar uitkomt. Als de reis niets ople vert, geeft dat echter niets". In okto ber staat hij in élk geval weer op de PAN-beurs in Amsterdam. Kritiek van kunstcritici heeft Brons inmiddels ook gekregen: hij zou de .gemiddelde smaak' verte genwoordigen. „Onzin hoor. Ik vind juist dat de aanhangers van Fuchs en Beeren kritiekloos de ge middelde smaak volgen. Mijn Ma gisch Realisten werken figuratief en dus herkenbaar. Wat is daar op tegen zolang het goed werk is?" Knokke, dat met 45 galeries het vaandel van Oostende als „kunst kuststad" heeft overgenomen, heeft Brons tot zijn tevredenheid direct met open armen ontvangen. Ka merleden en plaatselijke autoritei ten gaven acte de présence op de opening en ook kranten en de radio besteedden aandacht aan de Wil link-presentatie. Gil Tuteleers benadrukt dat de komst van Brons zijn streven de kunst- en antiekbeurs in Schar poord naar een kwalitatief hoger en breder internationaal niveau te til len, zeker zal helpen. De beurs groeide in 15 jaar uit van een lokale antieksalon naar een beurs met een De in 1983 overleden schilder Carel Willink, in België nog vrij onbekend. (archieffoto) oppervlakte van 2000 vierkante me- expositie ook breed uitgemeten in schilders in huis, maar Willink is ter en 30 stands waar jaarlijks 12.000 Nederlandse kranten aan te kondi- hier nog onbekend. Als het goed tot 15.000 bezoekers komen, onder gen. Tuteleers: „Ik kan mij dat voor- gaat, hebben alle betrokkenen ech- wie veel Nederlanders. Dat gegeven stellen. Wij hebben weliswaar met ter profijt van de komst van Brons vormde aanleiding voor Brons zijn Magritte en Delvaux verwante naar Knokke". Protest Ricciotti tegen 'doordraaien' in Australië TEXEL Om de aandacht te vestigen op een massale slachtpartij, waarvan 19 mil joen Australische schapen het slachtoffer dreigen te worden, houdt het Amster damse Ricciotti Ensemble deze week een openlucht concert voor duizend scha pen op Texel. „Eeri niet alle daags, maar ongetwijfeld zeer dankbaar publiek", al dus de 40-jarige initiatiefne mer Clemens van der Ven uit Nijmegen. „Op voor waarde dat ze goed door voed zijn, is een goed con cert beslist aan de dieren be steed. Schapen zijn echte muziekliefhebbers". Woolstock, zoals het concert is ge noemd, zou aanvankelijk al in 1988 worden gehouden in Australië, voor een publiek van niet minder dan 100.000 schapen. „Gewoon voor de aardigheid", verklaart Van de Ven „in verband met het 200-jarig be staan van Australië. Wegens tijd- en geldgebrek is dat toen echter niet doorgegaan". Sindsdien zijn op de hei bij het Gelderse Ede wel drie schapenconcerten gehouden, maar van een echte finale is het nooit ge komen. „Dat moet Woolstock op Texel dus gaan worden. Na £it con cert is het afgelopen". Aanleiding voor het concert is een op handen zijnde slachtpartij in Australië. Wegens een produktie- overschot op de wol- en vleesmarkt aldaar, hebben Australische scha- penboeren het plan opgevat om 10 procent van de in totaal 176 miljoen schapen te slachten. „Eigenlijk zou het concert daar dus nog steeds het meest op zijn plaats zijn", meent Van der Ven. „Financieel gezien is zoiets echter nog steeds onhaalbaar. Los daarvan is het ondoenlijk om op korte termijn zo ver van huis iets op poten te zetten. En er is haast bij, want nu is de kwestie tenminste nog actueel". Omdat Texel bekend staat als schapeneiland bij uitstek is uitein delijk voor een concert op dit eiland gekozen. Om ook Australië te berei ken zal het concert daar via de radio worden uitgezonden. De contacten op het Noordhollandse waddenei land verliepen via de VW, de ge meente, Staatsbosbeheer en de plaatselijke Schapencommissie. Een schapenfokker bleek bereid het duizendkoppige publiek te leve- „Het liefst hadden we alle scha pen op het eiland erbij betrokken", aldus Van der Ven „maar dat bleek om technische en veterinaire rede nen niet te kunnen." Zonsondergang Om een massale toeloop van de cir ca 35.000 op Texel verblijvende toe risten te voorkomen, heeft de orga nisatie besloten de exacte plaats en datum van het concert geheim te houden. „Het enige wat we er op dit moment van kunnen zeggen", aldus Van der Ven „is dat het concert bij zonsondergang zal worden gehou den". Aanvankelijk was het de bedoe ling dat de schapen een uur lang mochten luisteren naar door de ini tiatiefnemer zelf gecomponeerde schaapherdersmuziek. Het 38 man sterke Ricciotti Ensemble bleek het echter te druk te hebben om het in oorsprong beoogde repertoire bin nen de gegeven tijd in te studeren. Op het begin- en slotnummer na Het Riciotti-ensemble treedt op Texelse schapen. zullen de gewolde viervoeters het daarom moeten doen met een aan tal nog nader te bepalen klassieke werken. Ook daarmee zijn de Texelse die ren in elk geval aanmerkelijk beter af dan 19 miljoen Australische soortgenoten. „Omdat de wol- en vleesmarkt er volledig op z'n kont ligt", verklaart de zes weken gele den van een bezoek aan Australië teruggekeerde Van der Ven „zullen de dieren binnenkort domweg wor den afgeschoten. Men is inmiddels al begonnen met het graven van die pe kuilen. Daar knallen ze die die ren straks in". „Woolstock moet in dat verband worden gezien als een muzikaal ge baar. We gaan niet met spandoeken lopen. We draaien voor een kort mo ment de verhouding tussen mens en dier volledig om, om duidelijk te maken dat je schapen niet als toma ten kunt doordraaien. Bij tomaten is dat natuurlijk al erg, als je ziet hoeveel honger er overal in de we reld wordt geleden, maar bij dieren JnnJ U_Xi Delfts Jazzfestival oude stijl op komst DELFT (ANP) Van 16 tot en met 19 augustus vindt in Delft het zesde Delfts Jazzfestival (oude stijl) plaats. Het festival wordt op donderdag ge opend met optredens van het Flashback Quartet en The Princetown Jazz band. Vrijdags zijn vanaf negen uur in diverse kroegen talloze bands en or kesten te horen en te zien. Op zaterdag en zondag treden zij op in de Delftse binnenstad. Onder de jazzgroepen bevinden zich Max Collue Rythm Aces, Big Mama's Jazzband en Carlo de Wijs Swingsupport. AMSTERDAM - Wat voor gevoel zou het zijn om op de brug van een mammoettan ker te staan? Het is natuur lijk niet veel mensen gege ven om dat echt mee te ma ken, maar met wat eenvou dige hulpmiddelen is het best mogelijk de suggestie op te roepen. Op de tentoon stelling 'De zee gemeten', die duurt tot en met 21 okto ber, hebben de inrichters dat gedaan en met succes mag men wel zeggen. Wie in de hoek van de expositie ruimte in het Maritiem Museum Prins Hendrik in Rotterdam door een paar ruiten, van 80 bij 60 cm on geveer, kijkt, ziet aan de horizon een haven opdoemen. De voorgrond wordt ingenomen door (imitatie) bewegende golven en een boven aanzicht van het met buizen en af sluiters overwoekerde dek van een reuzentanker, zoals dat er zou uit zien als je op de brug staat. Het ef fect is verbluffend, en het brengt je in de goede stemming voor het be kijken van al die vooorwerpen en instrumenten, die bij het varen op zee nodig zijn. Daarover gaat 'De zee gemeten', een expositie die duurt tot en met 21 oktober. Hèt probleem, waarvoor de zee man staat, is: hoe kom ik aan de weet waar ik mij precies bevind als rondom het schip tot in de wijde omtrek alleen maar water te zien is. De zon, de maan en de sterren kun je daarbij te hulp roepen (dat zou trouwens niet zo zijn als hun steeds wisselende posities aan de hemel niet gebonden waren aan weliswaar ingewikkelde, maar toch geheel en al voorspelbare regelmaat). Maar... wat te doen als de lucht dagen achtereen volledig zit dicht- gepakt met wolken? Volgende wezenlijke vraag: hoe snel vaart mijn schip? Anders dan bij verkeer te land kan je op zee de verplaatsingssnel heid niet zomaar meten en daar moet dus iets op gevonden worden. Tenslotte: wat zal de weersgesteld heid over een paar uur, de komende dagen en de daarop volgende dagen zjjn? Bij mooi weer is de vraag: is er misschien storm op til? En bij storm wil je natuurlijk graag weten of en wanneer je er onderuit kunt komen om in rustiger vaarwater te geraken. Koers Plaats- en richtingbepaling, snel heidsmeting en weeranalyse - dat zijn zo de zaken die op de tentoon stelling in Rotterdam op onderhou dende wijze aan de orde worden ge steld. Met elkaar maken die onder delen duidelijk waarom het beva ren van de zee een vak met veel fa cetten is. Dat wisten we natuurlijk eigenlijk wel, maar het is toch mooi dat eens allemaal bij elkaar te kun- Neem de snelheidsmeting. Die vindt plaats door middel van een log. Het allereerste en eenvoudigste model was niet veel meer dan een lijn met knopen erin, en een verzwa ring aan het losse uiteinde. Min of meer schattenderwijs kon met be hulp van deze knopen de snelheid opgemeten worden. De invoering van de schroef, die het water wegmalend een schip vooruitstuwt (op zichzelf al een wonder van vernuft),' moet ie mand op het idee hebben gebracht om een log met een vrijlopend pro- pellertje te maken: hoe sneller dat ding draait, des te sneller gaat het schip. Het bleek ook mogelijk maar dan wordt het al aanzienlijk ingewikkel der om de drukverschillen die ontstaan als een schip zich door het water verplaatst in electrische fre quenties uit te drukken. Zo ont stond het electro-magnetische log. Het meten van de snelheid van een schip in volle zee is -- zo blijkt op de expositie een peuleschil vergeleken bij wat er moet gebeur- ren als je de precieze positie wilt vaststellen. Vele eeuwen lang kon men uit de stand van zon, maan, planeten of sterren wèl tamelijk direct opma ken op welke breedtegraad (dus 'De zee gemeten', omvangrijke expositie over vaarinstrumenten hoever van de evenaar) een schip zich bevond, maar dat leverde nau welijks of geen gegevens op over de geografische lengte; daar moest maar zo'n beetje naar geraden wor den. Een schip wordt nu eenmaal vrij onberekenbaar voortgestuwd, of juist in zijn vaart geremd, door zeestromingen en winden. Zo is het voor een deel verklaarbaar hoe in de zeventiende eeuw de zeilschepen die op weg waren naar Indië zover uit de koers konden raken dat ze zo'n 500 kilometer oostelijker dan de bedoeling was terechtkwamen, en in Australië strandden. Ze waren dan op de Indische Oceaan, ten Zui den van Java, veel te laat naar het Noorden afgebogen. Door het zorgvuldig en tot in de tails uitzetten, aan het begin van een reis, van een koers, met al zijn boch ten en wendingen in het zogehe ten bestek probeerde men de af wijkingen onderweg zo klein moge lijk te houden. Hoe nauwkeuriger en gevarieerder vervolgens de plaatsveranderingen van het schip werden bijgehouden, zelfs van uur tot uur, over des te meer gegevens kreeg men allengs de beschikking voor een nauwkeurige positiebepa ling. Maar één dag met een vliegen de storm kon dat fraaie bestek to taal in de war sturen. Om zulk soort problemen vóór te: zijn is de commandoruimte van een schip op de grote vaart volgestouwd met meetapparatuur: kompassen, tijdmeetinstrumenten, verrekij kers, sextanten; en tegenwoordig ook allerlei electronica. En men heeft allerlei dikke naslagwerken bij de hand: nautische almanakken, metereologische vademecums, zee atlassen en wat dies meer zij. Van al zulke dingen geeft de ten toonstelling in Rotterdam een mooi en overzichtelijk beeld. Ook van de ontwikkelingen die zich in onze eeuw hebben voorgedaan, toen ra dio en radar, en later nog computers hun intrede deden (al zou men aan dat laatste wat meer aandacht heb ben kunnen besteden). Het is voor ons tegenwoordig eigen lijk vanzelfsprekend dat schepen in dichte mist kunnen doorvaren, en niet voor anker hoeven te gaan maar dat is nog niet lang zo. Ook vinden we het niets bijzonders dat met behulp van zelf-rekenende ra dio-ontvangers de frequenties van een stel radiobakens langs de kust, of zelfs van satellieten worden op gevangen, dat de opgevangen gege vens met elkaar worden vergeleken en dat op die manier nauwkeurig kan worden vastgesteld waar een schip zich bevindt. Zodat (om maar een voorbeeld te noemen) een olie tanker met bestemming Rotterdam op de meest geschikte positie in het Kanaal tussen Engeland en Frank rijk met vaartminderen kan begin nen, om niet op de havenhoofden van Hoek van Holland stuk te lo pen, maar daar de draai naar beho ren te kunnen nemen, de Nieuwe Waterweg in. 'De zee gemeten' laat zien wat er allemaal voor komt kijken: van het zeemanstabaksdoosje, met een ta belletje op de onderkant, waarmee ruw geschat de snelheid van een schip ten opzichte van de golven kan worden gemeten, tot aan spec taculaire machines als gyroscopi- sche kompassen (die altijd horizon taal hangen, hoe scheef een schip ook ligt) en geheimzinnig oplich tende radarschermen 'De zee gemeten'. Tentoonstel ling in het Maritiem Museum Prins Hendrik te Rotterdam. Nog tot en met 21 oktober a.s. Dinsdag t/m zaterdag 10-17 uur, zon-en feestdagen 11—17 uur. v 'Schapen zijn echte muziekliefhebbers', zegt de organisatie stock' op texel. t Op koers blijven, ook in vliegende storm.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1990 | | pagina 15