Videoclips in bijzondere paviljoens in Groningen Prince in Thialf: één lange climax Laatste eer aan dode vogels Personnel als eerste westerse popgroep naar Albanië Succes voor Introdans in Indonesië MAANDAG 6 AUGUSTUS 1990 PAGINA 17 Festiviteiten in kader 950-jarig bestaan stad 'What a wonderful World!' heet één van de festiviteiten in het kader van het 950-jarig bestaan van de stad Groningen. Befaamde architecten ontwierpen speciaal voor deze gelegenheid vijf videopavil joens. Een 'wonderful world' moet de stad worden, wanneer op 26 augustus de videoapparatuur voor het vertonen van muziekclips in deze bouwsels en in het Groninger Museum in werking wordt gesteld. Dave Stewart van de Eurithmics zal samen met wethouder Ypke Gietema de opening ver richten van onze correspondent Verma Hekkema GRONINGEN - Hier en daar staan op groenstroken en ver keerspleinen in de binnenstad van Groningen vreemde staket sels en halfvoltooide bouwsels. Het zijn de videopaviljoens in wording van Zaha Hadid, Peter Eisenman, Bernard Tschumi en Rem Koolhaas. Alleen van het paviljoen van het Weense architectenbureau Coop Himmelblau, dat wordt gebouwd in de zwaaikom van het Groninger Verbindingskanaal, is op dit mo ment nog niets te zien. Het wordt vrijwel in zijn geheel opgebouwd bij een scheepswerf in Delfzijl. Half augustus wordt het paviljoen via het Eemskanaal naar Groningen ge sleept. Dat belooft onmiskenbaar een spectaculair schouwspel. Het paviljoen van Coop Himmel blau is misschien wel het meest tot de verbeelding sprekende van de vijf bijdragen aan de manifestatie. Als een buitenaards insekt staat het straks in het water van de zwaai kom. Een voetgangersbrug leidt de bezoekers naar een platform van waaruit de video's bekeken kunnen worden. Soms slokt de spin haar be zoekers op. Dan schuift een half open doos tegen het grote beeld scherm aan en krijgt de omsloten ruimte een heel intieme sfeer. 'What a Wonderful World!' is een sa menwerkingsproject van het Gro 'Schuwe' vogeltekenaar Rombouts breekt door Prince, deze keer geen hitsige onderonsjes met zijn vrouwelijke secondan ten. (foto anp) AMSTERDAM De Nederlandse bolwerk van het communisme de geleden de Albanese ambassade in nel vindt plaats op 29 november, in viermansformatie Personnel zal als deur naar het Westen nog maar nau- West-Duitsland met het verzoek en- Albanië bevrijdingsdag, in de ha- allereerste popgroep ter wereld en- welijks op een kier heeft gezet, zal kele concerten te mogen verzorgen venstad Durrës. Twee dagen later kele optredens gaan verzorgen in Personnel dit najaar twee optre- in Albanië. Op 1 augustus rolde per treedt de groep op in Berat. Albanië. In dit kleine land aan de dens gaan verzorgen. fax een uitnodiging binnen. Personnel werd uitgenodigd door Adriatische Zee, dat als het laatste De groep benaderde een half jaar Het eerste optreden van Person- het Democratisch Front in Albanië. Van onze correspondent Joh. PM. Pameijer ALMELO (GPD) - Machteloos ligt de dode specht op z'n rug. Maar in zijn lijdzaamheid toont hij zijn spe cifieke eigenschappen met bewon derenswaardige overtuigings kracht. Zoals het schedeltje; dat sponsachtig is om de stoten op te kunnen vangen die ontstaan door het hakken met de vlijmscherpe snavel. Bij die indrukwekkende snavel de naaldjes waarmee hij in- sektenlarven oppikt. De specht is afgebeeld op een van de schitterende tekeningen van Wil Rombouts, een kunstenaar om wie het altijd een beetje stil is. Dat ligt aan de Almeloër zelf. Hij schuwt de publiciteit. Weinig mensen weten, dat Wil Rombouts al vijf jaar vaste expo sant is bij de bekende Amsterdamse Galerie Petit aan de Nieuwe Zijds Voorburgewal. Daar werd zijn werk gezien door het hoofd kunstzaken van de Nederlandse Middenstands- bank, de bank met een kunstcollec tie van ruim 4000 streng geselec teerde Nederlandse werken van zo'n 120 gerenommeerde kunste naars. Het zwaartepunt van de col lectie ligt op het realisme, het ex pressionisme en de moderne figura tieven. De perfectionist Wil Rom bouts paste volgens de NMB pre cies in de collectie. Hij werd ook opgenomen in de ca talogus, die onlangs werd gepresen teerd. Een vorstelijk boekwerk, dat in 30.000 exemplaren over de we reld gaat. Het haalt de vogelteke naar definitief uit de anonimiteit. Uit de NMB-collectie worden alle bankfilialen in de wereld van kunst werken voorzien. Momenteel hangt een van de Almelose vogels in Chili. Details De uit Brabant afkomstige Wil Rombouts is verzot op vogels. "Die passie sluimerde al toen ik nog een kind was. Je kent een paar ornitho logen, sluit je aan bij excursies en op den duur leid je zelf excursies". Een veldkijker en een telescoop- kijker op standaard getuigen van zijn passie. "Daarmee observeer ik de vogels. Ik schrijf bijzonderheden op. Thuis ga ik verder op zoek naar wetenswaardigheden van de bees ten in mijn omvangrijke vogelbi bliotheek. Dan doe je natuurlijk veel kennis op, maar die staat los van de artistieke impuls. Ik teken vogels vanuit artistieke gedreven heid. Ik moet het gewoon doen. Vo gels vormen zo'n fraai onderdeel in de totale evolutie. Dat kan ik niet aan mij voorbij laten gaan". Maar waarom dan dode vogels? Uit liefde voor deze diertjes, is het verrassende antwoord. "Als je le vende vogels in een snelle flits wilt tekenen, zie je details over het hoofd, die je bij een dood beest heel rustig kunt bekijken. Via de dood roep ik ze tot leven. Dat klinkt mis schien wat tegenstrijdig. Ik bedoel, dat door mijn vogeltekeningen bij mensen de associatie met de leven de vogel wordt opgeroepen. Mijn te keningen moeten leven. Als een vo gel vlak of doods wordt, dan ver scheur ik de tekening, ook al heb ik er een maand aan gewerkt. Je moet hem tot leven wekken." ninger Museum en de Dienst Ruim telijke Ordening van de gemeente. Het Groninger Museum wil de clip uit de huiselijke sfeer halen. Zo'n 150 worden er als het ware op een sokkeltje gezet vanwege hun vaak geraffineerde beeldende aspecten. Ze zijn met een kunsthistorische neus besnuffeld en in categorieën ondergebracht. Fragmentatie Zo richten de video's in Tschu- mi's paviljoen, een gekanteld 'aqua rium' met een glazen labyrint dat leidt naar vijf videotorentjes, zich op een drietal thema's: Ero- ticsScandalous (naar een clip van La Pat), EngagementPolitical World (naar een clip van Bob Dylan) en ExubaranceSchwalko (naar een clip van La Pat). In de 'abri' van Rem Koolhaas zijn onder meer spe cials te zien rond regisseurs van vi deoclips als Godley Cream, An ton Corbijn en Paul de Nooijer. Glazen doos De keuze van de architecten die de paviljoens ontwierpen, is verre van alledaags. Coop Himmelblau, Peter Eisenman, Rem Koolhaas, Zaha Hadid en Berard Tschumi behoren tot de crème de la crème van de he dendaagse architectenwereld. Ze zoeken voor hun inspiratie in heel verschillende bronnen waaronder film, dans en muziek. Stuk voor stuk worden de archi tecten gerekend tot het Deconstruc tivisme, de jongste loot aan de boom der architectuurstromingen. Het bouwsel van Coop Himmelblau is echter met zijn gefragmenteerde vormgeving welhaast een school voorbeeld van het nieuwe 'isme' en ook Tschumi's gekantelde, glazen doos is, hoewel op het eerste gezicht nog het meest lijkend op 'echte' ar chitectuur, deconstructivistisch bij uitstek. Peter Eisenman ziet zijn pavil joen op een groenstrook van de Ub- bo Emmiussingel als een artefact dat altijd al in de stad is geweest. In het interieur ontvouwt het gebouw tje zich met een fascinerende zig zag-route, leidend langs een verwar rend, gefragmenteerd videobeeld. Ook Zaha Hadid speelt met het idee van in stukken geknipte beelden. Alleen Rem Koolhaas maakte een verre van deconstructivistisch ont werp. Zijn Video Bus Stop is in zijn vormgeving een hommage aan Ludwig Mies van Rohe's befaamde Duitse paviljoen in Barcelona. Kiosk Op 25 augustus barst het video- en architectuurfeest los. Dave Stewart van de Eurithmics zal samen met wethouder Ypke Gietema de ope ning verrichten. Op de dag van de opening zendt Veronica een tv-pro- gramma uit over de manifestatie. In - de uitzending worden sommige ar chitecten geïnterviewd en is er aan dacht voor het tot stand komen van het project, voor de geschiedenis van de muziekclip en voor de clips die in Groningen te zien zijn. Ook het optreden van de Belgische groep Clouseau, 's avonds in Cul- Van onze correspondent Jacob Haagsma HEERENVEEN - Het is alsof hij het erom deed: als Prince buiten speelt, zoals bij de opening van zijn Nude Tour in Rotterdam begin juni, regent het dat het giet. Is Nederland aan het bijkomen van de hittegolf van vorige week, speelt de kleine man uit Minneapolis onder dak, in ijsstadion Thialf. Voor de Friese fans was dit bezoek echter een bui tenkansje: eindelijk een ster van zo'n kaliber kunnen zien zonder uren te reizen. Al kwamen de bezoe kers in Thialf uit alle hoeken van het land, aan de verschillende ac centen te horen. Ook qua leeftijd vormde het publiek een gemêleerd geheel: van puberaal tot flink grij zend, met Paul van Vliet als voor beeld van de laatste categorie. Voor de poorten van Thialf open gingen, hadden de vroege vogels zich comfortabel genesteld in het gras voor het ijsstadion, waar ook een standje met 'merchandising'- spullen te vinden was. Erg druk had dit stalletje het niet, wat gezien de hoge prijzen - voor minder dan vier tientjes gingen de T-shirts de toon bank niet over - niet zo verwonder lijk was. Ook de aanwezige kaartjes- wapperaars hadden de grootste moeite om hun waar kwijt te raken, hoewel het concert volgens de be richten toch nog uitverkocht was. Toen even na zessen de deuren werden geopend, was de hal snel volgestroomd. Sommigen doodden de tijd met een poging tot de wave, maar daar lenen de tribunes van Thialf zich toch minder goed voor dan die van de Kuip. Even na half acht betrad Lois Lane het immense podium, wat meteen de door het toegangskaartje - waarop zowel 'support act' stond als 'geen voor programma, geen pauze' - veroor zaakte verwarring wegnam. Deze Amsterdamse groep is door Prince zelf uitgekozen als vast voor programma voor zijn Europese toer, wat de dames Klemann er meteen toe bracht om het publiek in het Engels aan te spreken. Het ge luid, de grote achilleshiel van Thi-, alf, was hier vooral in het begin wer kelijk bar slecht: basnoten die eerst een rondje door de zaal maakten al vorens zwaar vervormd ergens in de maagstreek aan te komen. Na de verplichte hits, die opmer kelijk veel bijval kregen, verlieten de Amsterdammers het podium en kon het gescandeer om Prince be ginnen. Maar de man liet enige tijd op zich wachten: pas na negenen viel er weer enige actie waar te ne men. Na een tape met fragmenten van (intro's van) Prince-nummers bij wijze van opwarmer, barstte het geweld dan toch los: met een hels 'The Future' zette Prince de toon voor de volgende dikke anderhalf uur, waarin het geluid overigens min of meer acceptabel te De set was vrijwel gelijk aan die in Rotterdam, inclusief de vol soul gebrachte vocale interjecties van toetseniste Rosie Gaines, de hier en daar flink gewijzigde arrangemen ten van de oudere nummers en het schaarse aandeel van nieuw werk, dat opnieuw beperkt bleef tot de ballad 'The Question Of U'. Maar in ieder geval kwam de spectaculaire lichtshow in deze ver duisterde hal veel beter tot zijn recht dan in een schemerend voet balstadion. Zuilen van beweeglijk licht in alle kleuren van de regen boog en meer doorsneden de hal, terwijl met behulp van de tijdens 'Kiss' neergelaten doeken en een kunstbriesje een feeëriek sfeertje werd gecreëerd. Overigens kon een ieder de verrichtingen op de plan ken volgen dank zij de in de nok van de hal hangende videoschermen. Oehoe Nu Prince en zijn sinds de 'Loves- exy'-toer van 1988 deels vernieuw de band een paar maanden hebben getoerd, klinkt de muziek ook wat losser en meer ontspannen dan des tijds in Rotterdam. Het ontbreken van de eertijds zo prominente bla zerssectie werd opgevangen door de nadruk op de messcherp ge speelde ritmes, die hier en daar dui delijk aanwijsbare house-sporen droegen. Daarnaast was Prince hier en daar ook als gitarist weer behoor lijk heftig in de weer. Zoals in de klassieke ballad 'Purple Rain', dat hij al snerpend en gierend naar een briljante climax speelde. Hier bleek ook zijn knappe interactie met het publiek: een handgebaar was ge noeg om duizenden het 'Oehoe oe- hoe'-koortje uit dat nummer te laten zingen. Hier en daar is al geklaagd dat het probleem van deze 'Nude tour' is, dat de concerten geen climax kén nen. Mis: Prince in Thialf was een grote, langgèrekte climax. Door klassiekers als 'Purpe Rain', 'Kiss' en '1999' er al in het begon doorheen te jassen, is het publiek meteen bij de les, om dat te blijven tot de laatste klanken versterven en de zaallichten aangaan (wat gister avond overigens in omgekeerde volgorde gebeurde). Prince toonde deze keer geen uit gebalanceerd concept met specta culair decor en hitsige onderonsjes met zijn vrouwelijke secondanten, hij hield het bij de muziek met een lange dans-show als resultaat. Als er al een concept is, heet het: party, niets meer en niets minder. Voor de ze keer was het genoeg. Tschumi's gekantelde, glazen doos tuurcentrum D' Oosterpoort zal ge deeltelijk op televisie worden uitge zonden. De paviljoens zijn elk begroot op 100.000 gulden. Een raadsbesluit garandeert dekking van een deel van de kosten en de rest van het be nodigde bedrag komt van bouwbe drijven, scheepsbouwers en andere externe sponsors. Wat er na 29 oktober, de laatste dag van What a Wonderful World!, met de paviljoens gebeurt, is nog ongewis. Het is de bedoeling de bouwsels een tweede leven te ge ven, bijvoorbeeld als kiosk of voor voorlichtingsactiviteiten. Het be drijfsleven heeft reeds belangstel ling getoond. Mogelijk worden er paviljoens gedemonteerd en op een andere plek weer opgebouwd. Te gen een langduriger aanwezigheid van het door de Amerikaanse archi tect Peter Eisenman ontworpen pa viljoen op de groenstrook van de Ubbo Emmiussingel zijn door om wonenden bezwaarschriften inge diend. Hét Groninger Museum heeft in teresse voor het paviljoen van Coop Himmelblau. Het grillige bouwsel zou kunnen fungeren als onderdeel van het nieuwe museum in de zwaaikom. is deconstructivistisch bij uitstek. Kritiek op erotische foto's van Hans van Manen JAKARTA (GPD) - De Neder landse danswereld heeft de afge lopen dagen in Indonesië zowel succes als kritiek geoogst. Triom fen waren er voor het Arnhemse dansgezelschap Introdans, dat in het kader van het International Festival of the Performing Arts drie voorstellingen in Jakarta gaf. Veel kritiek was er op een tegelij kertijd door de Nederlandse am bassade georganiseerde tentoon stelling met foto's van choreo graaf Hans van Manen. Zakelijk leider Hans Focking van Introdans, gisteravond vlak na de laatste voorstelling in het koloniale Gedung Kesenian The ater: "Er is hier ontzettend veel te doen geweest over die foto's. Er staan nogal wat naakte figuren op en soms hebben ze een homo-ero tische lading. Nee, gezien de felle reacties zijn ze dat soort afbeel dingen hier absoluut niet ge wend". Het bezoek van Introdans heeft, mede dank zij de hulp van de Nederlandse ambassade, veel publiciteit gekregen in Indone sië. De generale repetitie van don derdag werd bezocht door een klein legertje fotografen en jour nalisten en er moesten door de Arnhemse dansers en danseres sen tientalle interviews gegeven worden. De eerste recensies ver schijnen naar verwachting pas vanavond in de landelijke kran ten. Elke voorstelling werd goed be zocht en tot Fockings verwonde ring vooral door Indonesiërs: "Wij hadden in de eerste plaats geëmigreerde Nederlanders en andere buitenlanders verwacht, maar dat pakte anders uit. De be langstelling voor de westerse dans is hier toch groter dan we vooraf dachten. Dat bleek ook tij dens de generale repetitie, die be zocht werd door een groep leer lingen traditionele dans van de plaatselijke kunstopleiding". De première van vrijdag werd bijgewoond door ambassadeur De Vos van Steenwijk, terwijl tij dens de voorstelling van zaterdag de weduwe van de in 1980 overle den Mohammed Hatta (in 1949 één van de grondleggers van de souvereine Indonesische staat) aanwezig was. Tot ieders verras sing, want de weduwe schijnt zich hoogst zelden in het open baar te vertonen. De derde voor stelling werd bezocht door de Ne derlandse cultureel attaché Van den Berg, die het gezelschap gis teravond een receptie aanbood. Introdans heeft tijdens het ver blijf in Jakarta contacten gelegd met organisatoren uit Singapore en Australië, maar iets concreets heeft dat nog niet opgeleverd. De vooraf zo gevreesde blessures en ziektes zijn de groep bespaard ge bleven. Er was uiteindelijk niet meer dan één massage-beurt no dig om de tournee te laten verlo pen zoals gepland. Focking noemt de Indonesi sche reis van zijn groep "een fan tastische belevenis". "Je kon aan alles merken dat hier tien jaar lang geen Nederlands dansgezel schap is geweest, ons bezoek was echt nieuws. En we speelden in een prachtig Bataafs theater met een uitstekende technische ploeg. Echt, het was een door slaand succes".

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1990 | | pagina 17