Concert drie tenoren op plaat record 'Ik hou van dat theatrale en exotische' Leidse abri's weer vol met kunst Ontmoeting tussen beeld en literatuur in Breda Marc Almond in tien jaar compleet veranderd Klei centraal in 'Space lab' De keuze van een galerie DONDERDAG 2 AUGUSTUS 1990 KUNST PAGINA 15 AMSTERDAM (ANP) - Het Ameri kaans-Russisch Jeugdorkest geeft in het kader van een wereldtoernee op 12 augustus een concert in het Concertgebouw in Amsterdam. De ambassadeurs van de Verenigde Staten en de Sovjetunie zijn daarbij aanwezig. Het orkest werd in 1988 opgericht als een samenwerkingsproject van het conservatorium in het Ameri kaanse Oberlin, het Russische staatsconservatorium in Moskou en AFS Interkulturele Programma's. Erevoorzitters zijn de echtgenotes van de Amerikaanse president Bush Gorbatsjov. Amerikaans-Russisch Jeugdorkest met optreden in Concertgebouw gramma van 12 augustus (onder lei ding van Leonard Slatkin) staan „Astra" van Wuorinen, het viool concert van Tsjaikowsky en de symfonie „Uit de nieuwe wereld" van Dvorak. De solist in het viool concert is Joshua Bell. De wereldtoernee duurt tot 1 sep- AFS (American Field Service) In- selingsprogramma om zo het begrip ternational heeft vestigingen in 55 voor andere landen en culturen te landen. Sinds vorig jaar is daar ook vergroten. Aan dit programma heb- tember en startte op 19 juli de Sovjetunie bij. Het was oor- ben sindsdien ongeveer 200.000 jon- Jeugdpaleis in Moskou in aanwe- spronkelijk een vrijwilligers-orga- geren deelgenomen. zigheid van Gorbatsjov en zijn nisatie van Amerikaanse jongeren De 50 Amerikaanse en 50 Russi- vrouw. In de Verenigde Staten gtaat die tijdens de beide wereldoorlogen sche musici in de leeftijd van 17 tot onder meer een openlucht-concert gewonden en gesneuvelden van de 24 jaar spelen werken van Russi- bij het Capitool op het programma. ,sAagv,e!den, haa>d™- Na d« Tweede sche en Amerikaanse componisten De de Russische partijleider Wereldoorlog startte een aantal am- onder leiding van Amerikaanse bulance-chauffeurs met een uitwis- Russische dirigenten. Op het pro- nen, worden in die periode overal ondergebracht bij gastgezin- HAARLEM (GPD) De Het concert van de drie tenoren, compact disc met het WK- concert van de drie tenoren het openluchttheater Thermen di Luciano Pavarotti, Placido Caracalla te Rome werd opgevoerd, Domingo en José Carreras was °°k °P de Nederlandse tv te uaat allp vprlrnnnrpcnrds zien' Het Programma trok 1,4 mil- gaat aiie verKooprecoras joen kijkers en k een waarde. breken. Hoewel de cd pas ring van 8,3; voor een klassiek pro morgen in de winkel ligt, gramma op Nederland 3 een dubbel zijn bij voorintekening al record. 22.500 exemplaren verkocht. Dat IS in Nederland met een del en eigenaar van de speciaalzaak klassieke produktie nooit Klassika Z in Haarlem, bevestigt de AMSTERDAM (ANP) - De inter- eerder gebeurd. ongekende belangstelling voor de nationaal bekende Canadese thea- T-t v i - i n; - r* cd- »Dit is echt uniek. Wij hebben tergroep Carbone 14 uit Québec „De belangstelling overtreft onze hier al meer dan honderd bestellin- speelt op 9,10,11 en 12 augustus in stoutste verwachtingen vertelt gen genoteerd. We verwachten vrij- de Amsterdamse Stadsschouwburg dag echt een invasie. Opvallend is met 12 dansers/acteurs de voorstel- gaat, die ling ,Le Dortoir'. De samenstelling en regie zijn in handen van Gilles Maheu, met choreografische assis- LEIDEN - Reclamezuilen met zijn de zuilen kunst. De landelijke primeur van werken. Deze vorig jaar is herhaald. Voor de twee- ren bleek vorig jaar overigens de maal een expositie in 36 zogehe- groot ten mupi's in de Leidse binnenstad, andere steden in Nederland en Eu ropa het Leidse idee navolgden. Ini- Vanwege het grote succes heeft tiatiefnemer Okke Culturele Zaken van de gemeente Leiden het aantal mupi's verdub beld. Ook op de Willem de Zwijger- dat naar zijn schatting zeker laan, Churchillaan en Plesmanlaan half miljoen mensen - al dan niet be wust - voor de abri's hebben stilge- lan om de kunstwerken te bekij- gevuld met kunst- ve schilderijen van Gijs Donkers expose- (Gangetje) en Hammerstein (Lange- wens zo'n gracht), en abstracte werken van dat zelfs verschillende onder meer Bert Ju (Levendaal) en Renate Bauer (Jan van Houtkade). De Leidse Kunstuitleen kocht de werken na de expositie op en orga- Spierenburg verklaarde destijds veel bezoekers trok. Bert Kienjet van de kunstuitleen gaf toen te ken nen dat de expositie 'een mooi tijds beeld van de zomer '89 gaf. De groep Leidse kunstenaars be staat dit keer uit tekenaars, schil ders en fotografen. De werkstukken omvatten verschillende stijlen: van abstract tot figuratief. Zo zijn er fo to's te zien van Joyce de Gruyter (Haarlemmerstraat) en Mare de Haan (Haarlemmerstraat), figuratie- DORDRECHT - Voor de vijfde keer organiseert de stad Dordrecht dit jaar 'Dordt Monumenteel'. Drie dagen lang, van 17 tot en met 19 au gustus, staan de 800 monumenten van deze stad centraal. Alle beziens waardigheden zijn gratis toeganke lijk. Het werk van Carla Feyen in een mupi op de Breestraat. Meeuws gekoppeld, nu is het schil derwerk van Strik gecombineerd met teksten van Kreek Daey Ou- BREDA - Bij de 'Brabant Biënnale wens. 1989' werd er al iets aangegeven: El- ly Strik houdt niet van gekrakeel "Fprqf rond exposities. Daar waar andere Aö,' .1 deelnemers zich in de catalogus lie- Waren tijdens de eerste presentatie ten verleiden tot prachtige volzin- de werken van Dieleman en nen, stond bij haar slechts: „Zyn er Meeuws ook te zien als afzonderlij- mensen die niet spreken? Er zijn ke produkten, nu heeft het proza mensen die niet spreken." Duideüj- de poëzie ke taal. Haar schilderijen zijn klassieke muziek bij Decca. „Ik heb dat ^et vooral zoiets, in de 10 jaar dat ik dit werk hier noTmaal niet komen. De teno- doe, nooit eerder meegemaakt. Dit ren spreken een nieuw publiek Ik denk dat je de liefhebbers vooral tentie van Danielle Tardif. de André Hazes en Lee Towers- ,Le Dortoir', de slaapzaal, i zijn pop-achtige toestanden", De maatschappij kan de vraag r ,T ?aaL ie cd nieJ aan' "°^n?g?S hoek moet zoeken. Als we via het aaneenschakeling van'jeugdherin- computer opdracht gege- voetballen een nieuw opera-publiek neringen van de regisseur. Maheu "°n de bestellingen evenredig af te bereiken, vind ik het prima". inpn Wp Iti innpn miwfhipn 7(1 Theatergroep uit Canada speelt in Amsterdam blijf op een kostschool tot de be- In de voorstelling gaat een man terug naar zijn inmiddels verlaten kostschool. Hij valt in slaap op een ste instantie minder eenvoudig te begrijpen. Elly Strik (1961) toont i i De Daey Ouwens heel veel te maken met de schilderijen van Strik. Er is nu werkelijk sprake van wederzijdse beïnvloeding. Dat gaat zó ver datje de vraag kunt stel len wat er het eerst was: de tekst of het beeld. In die zin beantwoordt deze pre- toppen'. „We kunnen misschien 70 procent leveren. Voor de rest zullen we op nieuwe produktie uit West- Duitsland moeten wachten". Ook qua kosten is de produktie een absoluut record. De maatschap pij brengt de registratie van het con cert uit op alle geluid- en beelddra gers. Na de cd komen ook lp, casset te, videoband en beeldplaat in de verkoop. Alleen voor de rechten zou al meer dan vijftien miljoen zijn be taald. Hoefnagels wil alleen bevesti gen dat nooit eerder zoveel is geïn vesteerd in een klassiek produkt. De cd is in de voorverkoop al Van onze correspondent goed voor goud (15.000 exempla- Jacob Haagsma ren). Ook het platina <25.000 stuks) LEEUWARDEN - Van weinig zui- kan de produktie met ontgaan. De vpr 7jncrpndp Wrnirht in ppn maatschappij denkt op grond van ^tWpop duo' tot gerespecteerd de voorinschrijving voorzichtig al vertolker van Jacques Brei en ander werk; populair bij het hitpa*- rekent zijn drie jaar durende 1 de bedden en in flash-backs kij- Beyerd in Breda recent werk. De ken we terug op zijn verblijf daar. presentatie is een onderdeel van het meerjarig project dat is opgezet sentatie volmaakt aan de opzet Maheu laat de acteurs/dansers door Philip Morris Holland. Het de organisatoren. Elly Strik plaatst met een minimum aan tekst onder project beoogt een stimulans te zijn de beschouwer voor verrassingen, meer spectaculaire acrobatische voor jonge, veelbelovende kunste- Op de eerste plaats door haar ver- langrijkste ervaringen uit zijn acts combineren met prachtige, naars 'beneden de rivieren'. In to- beeldingswijze. De pastels/olieverf- jeugd. De slaapzaal is voor hem een poëtisch uitgebeelde lijf aan lijf-ge- taal zullen er zes ontmoetingen /houtskool-werken |>estaan vrijwel wezenlijk onderdeel van die perio- vechten in slow motion. Choregra- plaatsvinden tussen de als centrum van nachtelijk leven, fieën en belichting laten droom e dromen en fantasieën. werkelijkheid in elkaar overlopen, beeldende altijd uit twee lagen. Letterlijk e plaren of r i verkoop van 75.000 t Russische cineast houdt lezing op Filmdagen rade-publiek en bij de under ground; werkte met avantgardisten als Jim Thirlwell en Lydia Lunch, maar ook met Bronski Beat en Gene Pitney; maakt top-tien-hits maar schreef ook een poëziebundel; dr inkt zijn thee met een wolkje melk maar slaat ook een glas absinth niet af. Marc Almond, de Engelse zanger die voor het eerst furore maakte met UTRECHT (GPD) - De Russische Soft CeU en de wereldhit 'Tainted cineast Aleksej Guerman zal tijdens Love', zit dit jaar tien jaar in de mu- de Nederlandse Filmdagen naar ziek. Met het album 'Enchanted' Utrecht komen voor het geven van maakte hij de zoveelste fraaie plaat de Cinema Militans-Lezing in de van zijn solocarrière. Pieterskerk. Daarmee vervangt hij Na de door de synthesizers van zijn landgenote Kira Muratova die Dave Ball beheerste Soft Cell-fase eerder voor die taak was uitgeno- sloeg Marc Almond met zijn solo- digd, maar onlangs liet weten zich carrière - aanvankelijk als Marc and niet te kunnen vrijmaken van ande- the Mamba's, later begeleid door re verplichtingen. The Willing Sinners en de daaruit Aleksej Gueman maakte vier jaar voortgekomen La Magia, alle opge- geleden diepe indruk met zijn film bouwd rondom pianiste Annie Ho- Mijn Vriend Ivan Lapsjin, een film gan - een meer akoestisch pad in, die in een ruige en bijna documen- waarin stijlvormen als flamenco, taire stijl het functioneren bespie- musical, cabaret en dergelijke wer- gelde van een KGB-eenheid op het den aangestipt en de elektronica Russische platteland in de jaren niet of zeer verhuld aanwezig was. dertig. Twee eerdere films van Op de nieuwe lp 'Enchanted' is Guerman (Proces Onderweg en dat anders: synthesizers en Twintig Dagen Zonder Oorlog) wa- sampling-apparatuur zijn ruim- ren langdurig door de Sovjet-cen- schoots aanwezig, zij het altijd ui- suur verboden gebleven. terst smaakvol gebruikt, terwijl de De drie films samen werden voor zwierige instrumentaties van wei- het eerst in Nederland vertoond tij- eer en Almonds gevoel voor melo- dens het Film Festival Rotterdam drama zijn gebleven. Voor Almond van 1987, waar Guerman er toen de betekende het inzetten van deze ap- Prijs van de Nederlandse Filmkriti- paratuur - bediend door Bob Kraus- ci voor kreeg. Aansluitend op de haar en Gary Maughan, die ook pro- Filmdagen zal International Art duceerden, het sluiten van een cir- Film Guermans debuutfilm De Ze- kei, een terugkeer naar zijn wortels, vende Metgezel in Nederlandse rou- "ik ben begonnen met synthesi- latie brengen nadat die film eerst in zers, tenslotte. Maar na drie jaar Utrecht gepresenteerd zal zijn. Soft Cell wilde ik op mijn solowerk de mogelijkheden van akoestische instrumenten verkennen. Strijkers geluiden en zo, orkestraties. Ik was een beetje bang geworden voor die elektronische apparatuur. Maar sinds die tijd is de elektronische muziek stukken interessanter ge worden. Kijk maar naar de nieuwe dansmuziek, daar zitten hele goede dingen bij. De mogelijkheden van 26 augustus met de technologie zijn enorm uitge- n Waas, Maarten breid en dat wilde ik wel eens erva ren. Ik werk ook nog wel met or kestraties, maar het is nu meer een mix. Mijn vorige platen waren meer groepsaangelegenheden, maar 'En chanted' is een echt studio-project". gaan samenwerken, maar erg waar- niers als Leo Ferré en dichters als schijnlijk lijkt me dat niet". Baudelaire. Het zijn voornamelijk Al met al klinkt 'Enchanted' een problemen met auteursrechten die stuk 'poppier' dan 'Jacques', het al- de release van 'Absynthe, Lust And bum dat hij vulde met twaalf zeer Opium Dust' tegenhouden, fraaie adaptaties van chansons uit Almond houdt van de passie die het oeuvre van Jacques Brei. "Ja, uit de teksten van die dichters en maar toch is alles wat ik doe pop. De zangers spreekt. Een kenmerkend ene keer mag mijn werk misschien soort Franse passie, die moeilijk wat toegankelijker uitvallen dan de lijkt te rijmen met wat in het alge- andere keer, als ik meer met andere meen als typisch Engels wordt erva- §tijlvormen stoei. Maar toch pro- ren. "Ik hou van dat theatrale. Het beer ik alles wat ik doe zo toeganke- extatische, het grote gebaar dat je lijk mogelijk te maken. bij veel continentale zangers aan- Ik vind het wel prettig dat ik op treft", verschillende niveaus gewaardeerd "Oh, ik kijk graag naar andere, wordt. Van het single-kopende meer exotische culturen, om daar jeugdige publiek, dat me om mijn inspiratie op te doen en dingen van hits waardeert, tot de meer serieus te lenen. Ik heb ook een soort fasci- ingestelde muziekliefhebber die op natie voor Spaanse muziek, maar ik platen als 'Jacques' afkomt". kan natuurlijk nooit denken en zin- De licht stotterende Almond is gen als een echte Spaqjaard. Echte niet het prototype van de superster, flamenco zal ik nooit maken, maar ondanks zijn toch niet geringe hits daarom kan ik me wel door die mu- als 'Tears Run Rings' en 'Some- ziek laten inspireren om mijn eigen thing's Gotten Hold Of My Heart', liedjes te kleuren. Als een soort an- het duet met Gene Pitney. "Dat is sichtkaart". niet de hoek waarin ik thuishoor Ik Spanje heeft zo 'n grote aantrek- kan niet concurreren niet de Kylies kingkracht op Almond uitgeoefend, en Jasonsen de George Michaels. Ik dat ^ij veel tijd in Barcelona heeft kan niet op die basis bestaan en doorgebracht. "Maar sinds de gekte werken: aan de lopende^ band hits rond de Olympische Spelen daar is .i. losgebroken blijf ik er liever weg. moeten scoren. Als ik dit jaar hit heb, dan volgend jaar misschier 'wel weer. Ik heb een bepaald pu bliek dat waardeert wat ik doe er dat is een goede basis". Passie Tegenwoordig zit ik graag rijs". Nu is Barcelona wel een van de weinige plekken waar je nog ab sinth kunt krijgen, een vervaarlijk en lichtelijk verslavend drankje dat inde verte wel iets wegheeft van Marc Almond legde vorig jaar veel Pernod. .-Godi ik heb de ergste ka. d! tere overgehouden aan dat spul. Puur vergif is het". AMSTERDAM (ANP) - De Jossy en Jacques Halland Stichting Li La Lo opent het nieuwe seizoen in The ater Angelina aan de Apollolaén de hoofdstad optredens vai Eysker en Marika Nardi. Jan Waas maakt voor de gelegenheid een keus uit zijn repertoire met jiddi- sche liedjes en Maarten Eysker speelt klassieke Zuidamerikaanse gitaarmuziek. Marika Nardi zingt liederen uit het repertoire zoals dat door Jossy en Jacques Halland werd gebracht in hun cabaret Band De naar het scheen zo innige muzi kale band met pianiste Annie Ho- In Kunstcentrum Marktzeven- gan, die in het verleden veel i tien in Enschede is van 5 tot en met 29 augustus onder de titel „Memo- i expositie te zien met Almond schreef, is niet op 'Enchanted' komt haar i niet meer voor. De tengere, in Joegoslaaf Brailka Perosevic. Pero- gebleekt spijkergoed gehulde sevic (1951) ontving zijn opleiding zwaar getatoeëerde Almond: "We aan de Academie voor Beeldende hebben zeven, acht jaar samenge- Kunst in Belgrado en de "Rijksaca- werkt en dan gaat de uitdaging er- demie voor Beeldende Kunst in van af. Annie is een geweldige pia- Amsterdam. Hij exposeerde vanaf niste en erg moeilijk te vervangen, 1981 onder meer in museum Fodor maar er kwam to'ch een soort in Amsterdam, museum De Waag in stagnatie. We begonnen het respect Deventer, galerie Traject in voor elkaar te verliezen. Het zou Utrecht, Washington en Bocholt. kunnen dat we in de toekomst weer 'Jacques'. Er ligt nog steeds soort zusterplaat op de plank met rond dezelfde tijd - tussen 1986 en Pianist Ronald Brautigam geeft koffieconcert LEIDEN - De pianist Ronald Brau tigam geeft op zondag 5 augustus om half twaalf een koffieconcert in de Stadsgehoorzaal. Voor deze gele genheid stelden Brautigam en K&O een programma samen dat geheel bestaat uit werken van Chopin. Vóór de pauze worden vier Im promptu's, de Berceuse opus 57 en de Barcarolle opus 60 uitgevoerd. Na de pauze speelt Brautigam de Polonaise-fantaisie opus 61 en het Scherzo nr. 2 opus 31. Brautigam (1954) studeerde in Amsterdam bij Jan Wijn. In 1977 be haalde hij het solo-diploma waarna hij in Londen bij John Bingham ging studeren. Later stelde hij zich in de VS onder leiding van Rudolf Serkin. Terug in Nederland werd "hem de Elizabeth Everts Prijs toe gekend. De prijs wordt zo nu en dan toegekend aan een zeer begaafd Ne derlands musicus. In maart 1984 ontving hij de felbegeerde Neder landse JVIuziekprijs ter gelegenheid van zijn optreden met het Concert gebouworkest onder leiding van Bernard Haitink. Daarmee was hij de eerste Nederlandse pianist die deze onderscheiding kreeg toege kend. Voor Almond zijn de afgelopen tien jaren, veelbewogen jaren ge weest. "Er is zoveel gebeurd in die tijd... Ik ben echt compleet veran derd. In die begintijd wist ik niets van muziek. Ik hoop dat ik in de ko mende tien jaar net zoveel leer en meemaak als in het afgelopen de cennium. En dat ik in 2000 nog steeds goede platen maak". Marc Almond: "Ik kan niet concurreren met George Michaels". (toto gpd> guurlijk. Dikwijls plaatst zij twee verbeeldingen door of naast elkaar op de drager (veelal papier). Afge zien daarvan worden die twee on derdelen ook consequent in twee verschillende materialen weergege ven. Zoals bijvoorbeeld in het werk waar in het linkerdeel een man twee kinderen op een slee voorttrekt en het rechterdeel wordt bevolkt door allerhande vogels, waaronder veel uilen. Het deel links is geschilderd, de vogels en het landschap zijn met houtskool getekend. Tegenstellingen dus; het werk van Strik zit er vol mee. Tegenstel lingen die ogenschijnlijk niets met elkaar van doen hebben. Tentoonstelling: Elly Strik, werken op papier. Proza en poë zie: Kreek Daey Ouwens. De Beyerd, Bosschstraat 22, Breda. Open: di t/m vrij van 10-17 uur. zat en zon van 13-17 uur. Tot 20 augus tus. Catalogus. DEN BOSCH (GPD) - Van 6 au gustus tot 4 november staat Den Bosch geheel in het tekenVan de in ternationale kunstmanifestatie 'Space Lab'. Museum Het Kruithuis heeft, samen met de Bossche Ko ninklijke Akademie en het Euro pees Keramisch Werkcentrum workshops, tentoonstellingen en een symposium georganiseerd. Thema is de relatie tussen 'concept' en 'materiaal'. Tony Cragg en Betty Woodman zijn de centrale figuren tijdens het evenement. De drie kunstinstellingen in de provinciale hoofdstad stellen met de manifestatie op verschillende manieren de positie en sculpturale mogelijkheden van het materiaal klei aan de orde. 'Klei heeft zijn on schuld verloren' stellen de organi satoren in de brochure welke het evenement begeleid. De drie instel lingen, die allemaal doorlopend vanuit diverse invalshoeken met klei en/of keramiek van doen heb ben vragen zich awat de perspec tieven zyn van het aloude materiaal. Van 8 september tot en met 4 no vember is in hetzelfde museum en onder de titel 'Opera Selecta' werk te zien van de Amerikaanse kunste nares Woodman. Het is voor galeries niet ongebrui kelijk om in de zomermaanden een groepsexpositie te organise ren. Vaak toont men werk van de vaste stockexposanten of is er een overzicht van het afgelopen sei zoen te zien. Voor de galerie is de tentoonstelling relatief makkelijk te organiseren en ook de bezoe kers zijn gebaat bij zo'n terugblik. De vluchtige toerist wordt aange trokken door verschillend en af wisselend werk, zodat zijn aan dacht niet snel zal verslappen. En de vaste bezoeker krijgt de gele genheid om de exposities van het vorige seizoen nog eens dunne tjes over te doen en op een rijtje te zetten. Het mes snijdt dus aan twee kanten. Fotogalerie De Kleine Klup toont tot eind augustus zo'n selec tie van werk van fotografen die de afgelopen twee jaar werk bij hen hebben geëxposeerd. Het aardige van dit soort overzichtstentoon stellingen is dat ze een idee geven van de lijn die de galerie uitzet, van haar voorkeuren. Nu is het medium fotografie op zich al een voorkeur en specialisme, maar binnen de fotografie zijn vele Fototentoonstelling mist geënsceneerd werk richtingen te ontwaren, dus waar liggen de voorkeuren van de orga nisatoren van de Kleine Klup-ten- toonstellingen? Uit de selectie die zij van de af gelopen twee jaar maakten, zou geconcludeerd kunnen worden dat de nadruk ligt op documentaire- en portret fotografie. Er is documentair werk te zien van o.a. Mare de Haan, - zijn bekende serie van de Leidse middenstanders -, en van Teun Voeten, dat binnen deze tentoonstelling opvalt door de fraaie vlakverdeling en sterke composities. Van Robert Schil der hangt er een foto van de men senmassa in de rivier de Ganges. Aardig, maar ik heb over dit on derwerp van Marijke Bresser in april van dit jaar in het museum voor Volkenkunde betere voor beelden gezien. Bertien van Manen is vertegen woordigd met twee prachtige portretten van (Amerikaanse) mannen die met hun geweer po seren. Koel, afschrikwekkend en tegelijkertijd onbeholpen staren zij de camera in. Haar sterk soci aal bewogen werk balanceert tus sen portret- en documentaire fo tografie. Echte portretten zijn te zien van Reinier Gerritsen en Cor nelia van Beveren. Van de eerste een krachtig (kleuren)portret van Luns en van de tweede opgebla zen zwart/wit foto's van o.a. B.B. King. De nadruk in deze tentoon stelling ligt op zwart/wit fotogra fie, maar dit lijkt mij geen bewus te keuze. Wèl in kleur zijn drie kleine portretjes van Marjorie Niggebrugge. Het lijkt alsof zy wil meedoen met de rage in de re clamewereld om kleine kinderen in sexy, grappige of stoere kle ding te steken. Bij de Kleine Klup is er dus weinig conceptuele fotografie te ontwaren, op de leuke humoristi sche en mooi afgedrukte foto's van Paul Paas na. Ook weinig geënsceneerd werk, al zou je het uit een videoclip weggelopen beeld van Kaldenbach De Vries hier wel onder kunnen plaatsen. Maar als deze tentoonstelling een beeld van de hedendaagse foto grafie in Nederland moet geven, zoals het persbericht vermeldt, dan mis ik nog wat mensen uit de gëensceneerde school. De kracht van de galerie ligt duidelijk op het documentaire vlak, met op deze tentoonstelling uitschieters van Teun Voeten en de al zeer beken de Bertien van Manen. Eén foto viel niet in een hokje te plaatsen en was mede daardoor intrige rend: een poëtisch beeld van man en paard in een mistig landschap van Ronald Arthur van den Eij- kel. Wie een overzicht van de Kleine Klup exposities wil krijgen en met werk van bekende en minder bekende fotografen in aanraking wil komen, kan tot vrijdag 31 au gustus terecht in de galerie. NICOLE ROEPERS.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1990 | | pagina 15