In de auto of op de fiets in geld scheelt het niets? Cuba: socialisme of je televisie kwijt Gods-volk-cultus wint weer terrein' Reiskostenaftrek is erg ingewikkeld en soms onlogisch I REPORTAGEi GEESTELIJK LEVEN MEXICO-STAD - De Cubaanse leider Fidel Castro blijft de wereld verbazen. Vorige week wist hij op nieuw het immens grote Plein van de Revolutie te vullen. De Ameri kaanse persbureaus telden zo'n honderdduizend mensen, de Cut baanse pers zelf één miljoen. En geen enkele openbare uiting van onvrede. Wel een oorverdovend 'so- cialismo o muerte' socialisme of de dood aan het eind van de meeting. En ook de nodige trotse gezichten. Het ging om de viering van de 37- ste verjaardag van de aanval op de Moncada-kazerne, het begin van de strijd tegen de diktator Batista. Cas tro bevestigde nogmaals dat Cuba socialistisch blijft, ook al is het 't laatste land op aarde. Bij gebrek aan beter, bliezen ver schillende media de aankondiging van Castro op, dat hij bereid is om elke Cubaan met een geldig toe gangsvisum tot een ander land te la ten vertrekken. Op zich was er daar bij niets nieuws onder de zon. Dat zelfde standpunt wordt jaren verkondigd als e< aan de eigen bevolking. Dat de Cu banen niet naar het buitenland kun nen afreizen komt niet door ons, maar door al die landen die geen vi sa willen afgeven, benadrukte Cas tro nogmaals uitdrukkelijk. Natuurlijk, er is een soort van nieuwe 'koude oorlog' tegen Cuba begonnen. Sinds het uiteenvallen van het Oostblok probeert Was hington de Cubaanse ketel nog er ger onder druk te zetten. Maar Cuba is beslist geen paradijs van 'voor beeldige revolutionairen', zoals Fi del Castro zo graag wil doen gelo ven. Daarmee houdt de Cubaanse leider niet alleen het Cubaanse volk, maar ook zichzelf voor de de gek. Het probleem is dat op Cuba de meeste mensen dat soort van 'revo lutionaire karweien' opknappen om met in de problemen te komen. Niet meedoen, betekent moeilijkheden. Bijvoorbeeld een bezoek thuis van iemand van het Revolutionaire De fensie Comité, waarvan er alleen al in de hoofdstad Havana 450.000 be staan, een per huizenblok. En dan kan de illegaal verkregen kleurente levisie in gevaar komen, de ijskast, of zelfs je baan. De sociale controle op het revolu tionaire eiland is verstikkend. Bij een recent gehouden opiniepeiling van de Communistische Partij bleek dan ook dat 90 procent van de dik 10 miljoen Cubanen Castro vol ledig steunt. En slechts 2 procent gaf toe daadwerkelijk oppositie te willen voeren. Maar op straat wordt die onvrede dan toch met de dag duidelijker. Sinds de executie, vorig jaar, van verschillende vooraanstaande mili tairen op beschuldiging van drugs smokkel begint zelfs de eerbied voor de altijd als held vereerde Cas tro te verdwijnen. Tegenwoordig hij in de mond van veel mensen niet meer 'el comandante'. maar 'el \ie- jo', de ouwe. Anderen hebben het met een nogal vies gezicht over 'Es- teban'. In het Spaans een normale voornaam, maar in het geval van Castro gebruikt als afkorting voor 'este ban-dido', die dief. Door alle problemen in het Oost blok, krijgt Cuba het de komende maanden nog moeilijker. Maar ook vertelde Castro nog verschillende troeven in zijn mouw te hebben, waarvan hij echter niet alle details wilde geven. Voor eventuele veranderingen, de 'politieke opening' die er vroeg of laat dan toch zal moeten komen, blijft het nu wachten op het Vierde Partijcongres van begin volgend jaar. Wie goed naar Castro luisterde, hoorde in feite tussen de regels door dat hij daartoe best bereid is. indien Washington voor een wat minder vijandige opstelling kiest. Maar dat zit er voorlopig nog niet in. Van onze correspondent Jan Harren Wie minder dan 10 kilometer van zijn of haar werk woont, heeft ner gens recht op tenzij hij of zij met de bus, de tram, de metro of de trein gaat. Dan mag de werkgever f 53,36 per maand belastingvrij geven, maar dan moet de werknemer wel na gebruik zijn abonnement bij zijn baas inleveren. Want die moet dat kunnen laten zien als de belasting- controleur langs komt. Het kan zijn dat de werkgever geen vergoeding geeft. Komen zij dan misschien in aanmerking voor een aftrekpost bij het invullen van hun aangiftebiljet voor de inkom stenbelasting? Het antwoord is nee, ook al gaan ze 22 keer met het open baar vervoer. Vanaf 10 kilometer ziet het er an ders uit. Dan mag er weer een hele tijd wat. Maar het verschilt of er met het openbaar vervoer wordt gereisd of met de auto of de Fiets. Wie meer dan 10 kilometer maar niet meer dan 15 kilometer van zijn werk woont (van deur tot deur langs de gebruikelijkste weg), mag van zijn werkgever 128,36 gulden belasting vrij krijgen als hij met het openbaar vervoer heen en weer gaat, of 111,68 gulden als de auto wordt gebruikt of op een andere wijze wordt gereisd. Dus ook wanneer iemand dagelijks op zijn fiets stapt, want dat is ook geen openbaar De volgende grens ligt bij 20 kilo meter (f 155,84 of f 139,20) en een breekpunt ligt bij 30 kilometer. Aan openbaar-vervoerklanten mag dan f 206,68 worden betaald, aan autorij ders f 190. Boven die 30 kilometer blijft het bedrag dat aan trein- en busreizigers belastingvrij mag wor den vergoed, nog even stijgen (tot maximaal f 371,68 bij meer dan 60 kilometer), maar blijft de belasting vrijdom voor autorijders beperkt tot de f 190 gulden. Wordt er meer betaald dan moet over dat meerdere loonbelasting worden betaald. Voor de openbaar-vervoerreizi- gers geldt steeds de bepaling dat ze hun kaartjes bij hun werkgever moeten inleveren, willen ze voor de hogere vergoedingen in aanmer king kunnen komen. Voor wie 30 kilometer of minder van zijn werk woont, geldt altijd de afstand van deur tot deur bij het vaststellen van het bedrag dat be lastingvrij mag worden gegeven door de werkgever, ongeacht of met openbaar vervoer of anders wordt gereisd. Boven de 30 kilometer wordt het weer anders: dan geldt voor wie op het hogere bedrag van de openbaar-vervoergebruikers aanspraak wil maken, slechts het deel dat ook werkelijk met het openbaar vervoer wordt gereisd. Dan moet bijvoorbeeld de fiets- of autorit naar het station buiten be schouwing blijven. Wie echter met de bus naar het station gaat, zit in het openbaar vervoer en mag die ki lometers dus weer wel mee tellen. Voor automobilisten, zou je kunnen zeggen, blijft het aantal kilometers van deur tot deur gelden, maar dat doet er niet zo veel meer toe, omdat voor hen toch het maximum aan vergoeding (of aftrekpost) bij 30 ki lometer ligt. Op 1 augustus gaat een nieuwe regeling in voor de aftrekbaar heid en de balastingvrije vergoeding van de kosten verbonden aan het woon-werkverkeer. Werkgeversvoorzitter Kamminga van het KNOV schreeuwde vorige week al moord en brand en riep op om de hele regeling maar te boycotten. Veel te ingewik keld, vond hij de aftrekregeling, en heel erg fraudegevoelig. Ingewikkeld is het zeker, maar hoe zit de regeling nu precies in elkaar? Hoe zit het met de aftrek, als je op 17 kilometer van je werk woont? Of op 100 kilometer en je besluit samen met een collega naar het werk te rijden? Een uitleg. Vergoeding In veel gevallen zullen werkgevers slechts een gedeeltelijke vergoe ding verstrekken of zelfs helemaal geen. Dan treedt de 'aftrektabel' in werking. Die geeft de bedragen die bij de aangifte voor de inkomsten belasting (of voor vermindering loonbelasting) als aftrekpost mogen worden opgevoerd. Ze zijn overi gens flink lager dan de bedragen die als belastingvrije vergoeding mo gen worden verstrekt.De aftrek voor een automobilist is maximaal f 1520 (voor het hele jaar). Wie met het openbaar vervoer reist, mag als hij meer dan 30 kilometer in trein en/of bus zit, nog hogere bedragen aftrekken: bij een afstand van 30 tot 40 kilometer f 2140 tot f 3180 toe bij afstanden van meer dan 60 kilome ter. De (gedeeltelijke) vergoeding van de werkgever moet daar dan van worden afgetrokken. Het kan natuurlijk zijn, dat de (ge deeltelijke) vergoeding toch nog bo ven het bedrag uit komt dat bij de aangifte inkomstenbelasting maxi maal als aftrekpost mag worden op gevoerd. Dan hoeft er geen bijtel ling te worden gepleegd, omdat de vergoeding immers onder het maxi mum van de belastingvrije grens voor vergoedingen blijft. Maar gaan we er even van uit dat de vergoeding inderdaad ook onder de van toepassing zijnde aftrekpost blijft, dan mag het verschil als af trekpost bij de belastingaangifte worden gebruikt. Er is echter weer een voorwaarde: wie voor een aftrekpost op basis van openbaar vervoer in aanmerking wil komen (ook in geval van gedeel telijke vergoeding waarvoor ook al het inleveren van de gebruikte kaartjes nodig is), moet in het geval hij meer dan 30 kilometer van het werk woont, een 'openbaar-ver- voerverklaring' hebben. Die wordt door spoorwegen en streekvervoer- bedrijven verstrekt bij aanschaf van een jaarkaart. Mede met het oog daarop zullen de spoorwegen, waar schijnlijk in oktober, met een jaar- trajectkaart komen, een kaart die op een bepaald traject een heel jaar gel dig is. Tot dusver bestaan traject- kaarten bij NS slechts in week- en maand-uitvoering. Poolen Wie met een personeelsbus of iets kend geen recht op een vergoeding of aftrekpost wegens woon-werk verkeer. En wie in een auto van de zaak rijdt, zal van de nieuwe regels pas iets merken als hij meer dan 30 kilometer van zijn werk woont. Dan moet hij of zij 24 procent in plaats van 20 procent van de oorspronke lijke cataloguswaarde van de auto bij het inkomen optellen. Tamelijk royaal wordt de Fiscus als mensen samen in de auto krui pen. Dan mag de werkgever van de. eigenaar van de auto waarmee wordt gereisd, 44 cent belastingvrij betalen voor elke gereden kilome ter. De medereizigers hebben dan nergens meer recht op. Voor dit car poolen moeten contracten worden gesloten tussen de werkgever en de poolers, en eventueel ook nog eens met de werkgever(s) van deelne mers in de pool die bij een ander in dienst zijn. Voorbeeld Wie 17 kilometer van zijn werk woont, mag straks f 16,68 meer ver goeding van zijn werkgever belas tingvrij krijgen wanneer hij met het openbaar vervoer in plaats van met de eigen auto gaat. Zijn belasting vrije reiskostenvergoeding mag dan f 155,84 zijn, terwijl het f 139,20 blijft wanneer hij de auto zou blijven ge bruiken. Of wanneer hij zou gaan Fietsen, want dat is ook geen open baar vervoer Ver van huis Een belangrijk verschil met de hui dige regels ontstaat waar mensen hun werk ver van huis hebben. Wie in Amsterdam woont en in Den Haag werkt (iets meer dan 60 kilo meter), mag daar nu nog een belas tingvrije vergoeding voor krijgen van f 355 per maand. Dat is trou wens het maximum. Na 1 augustus wordt voor automobilisten het maximum gelegd bij f 190 per maand. Aan treinforenzen mag ech ter f371,68 belastingvrij worden ge geven. Misschien dat voor deze of gene een uitweg zit in het car-poolen. Twee collega's, die tot dusver ieder in hun eigen auto pendelen en daar voor elk de f 355 door hun werkge ver betaald kregen, kunnen beslui ten tot een samen-reiscontract. De belastingwet wordt dan ineens roy aal. Degene in wiens auto het tweetal dan naar Den Haag heen en weer reist, mag per gereden kilometer 44 cent vergoeding krijgen. Nemen we als enkele-reis afstand 62 kilometer, dan levert dat in een maand met 22 werkdagen een totale 'ruimte' op van 62 (heen) plus 62 (terug) is 124 kilometer, maal 22 (dagen), maal 44 cent, is f 1200,32. Daaruit valt gemakkelijk de twee keer f 355 te betalen die de werkge ver tot dusver gewoon was aan zijn twee personeelsleden uit te keren, al zal hij het geld nu aan de eigenaar van de auto moeten geven. En wie controleert of de twee de opbrengst vervolgens samen delen en ieder weer, net als vroeger, in hun eigen auto stappen? Het mag natuurlijk niet, wat de twee Amsterdammers uit het voor beeld doen. Volgens de regels is ook de werkgever fout wanneer op deze manier met het carpool-contract wordt gesjoemeld. Maar het maakt een beetje duidelijk waarom inmid dels van alle kanten is gewaar schuwd voor de fraudegevoeligheid van de nieuwe regeling. 23 Hij zweeg nog even. Het heeft weinig zin het te ver zwijgen. Wie er belang bij heeft moet het te weten kunnen komen. De poli tie weet het". Inspecteur Van Dam?" vroeg ik. „Ja. Hij is dus ook al bij u geweest?" „Ja". Stond u ook in het boekje?" ..Nee. Anders zou ik niet meer op vrije voeten lopen, neem ik aan". „Er stonden vele namen in het boekje. En toch kon maar één van de dragers de dader zijn geweest. Alle anderen hebben dus het recht vrij te lopen ik neem aan dat die inspec teur zijn reden zal hebben om te doen wat hij doet. Ofschoon ik nig eerbied heb voor hun mai..r van werken in het algemeen. Hier i.. de buurt kunnen we ervan meepra ten. Veel moorden die nooit opgelost worden. En ook moorden waarvan iedereen de dader kan aanwijzen. Maar bewijzen, dat is iets anders". „Hoe weet u dat? Ik bedoel dat er meer namen in haar boekje stonden. Ik weet zeker dat ik alleen gezegd heb dat uw naam erin stond". Even leek het of hij weer vroom wou kijken en alles op het Alziend Oog zou willen schuiven. De telefoon ging. Hij keek me even verontschul- •digend aan en zette het toestel aan zijn oor. Hij luisterde aandachtig en knikte. „In orde. De nachtmis begint pre- EEN AVONDJE STAPPEN I cies om middernacht. Hoe was uw naam of hoe zoudt u willen heten? Voor de heerster van de hel heeft ie dere naam even veel waarde. Jan sen? Er zijn veel Jatisens, meneer Jansen. Geraldy? Uitstekend. De voorwaarden zijn u bekend? Mooi. Aanbeveling is de beste vorm van propaganda. Ik geef u de zwarte ze gen". Hij haalde een groot, dik aante kenboek te voorschijn. De kaft was van zwart leer en er stond een omge keerd rood kruis op, met de stompe kant naar beneden. Hij sloeg het open en maakte een aantekening. Ik las met hem mee. Zijn handschrift kwam me bekend voor. Het was klein, kriebelig, heel persoonlijk neergezet en alle woorden liepen naar beneden, alsof de schrijver de moed al had opgegeven voor hij de zin had kunnen afmaken. Ik kon me niet vergissen. Dat was het schrift dat ik in het boekje had gezien. Ik wou hem meteen ondervragen maar ik kon die woedende wens onder drukken. Ik vond het beter dat hij eerst zijn mededelingen zou doen. „V/at wou u me zeggen?" vroeg ik en ik merkte dat ik hijgde van span ning. „Wat bedoelt u?" „Wat u met Karin de Leeuw te maken had!" „O, ja, wat algemeen bekend is". De deur in de muur achter hem ging open en een nog jonge vrouw kwam binnen. „Moeten we nog lang wachten?" vroeg ze. „De meisjes beginnen het koud te krijgen". De vrouw was klein en ze zag er bedeesd uit. „Als een schuchter vogeltje", dacht ik. Maar haar stem was hard en scherp en toch ook een beetje zange rig. Ze moest ergens van Limburg vandaan zijn gekomen. Ze droeg een zwarte mantel die over haar en kels hing, van dezelfde soort als van de man die ik in gedachten al de kardinaal noemde. „We kunnen meteen beginnen", antwoordde hij. Het meisje nam me nauwkeurig op. „Is hij het?" „Nee. Nee". „Wat komt hij dan doen?" Ze kwam dreigend naar voren. „Je bent toch ook niet van de be lasting, net als die andere?" De kardinaal hield haar tegen. „Hou je kalm, Bettie. Meneer had me iets persoonlijks te vragen". „O, ik dacht dat-ie voor de dienst kwam". „Nee. Jullie kunnen wel begin- „Nou, schiet dan op. We wachten op je". Ze keek me weer nauwkeurig aan, nu iets vriendelijker. Broeder we hebben nog één plaats vrij". Ze wendde zich tot de kardinaal. „Ik neem aan dat die andere broeder niet komt". „Dat neem ik aan". „Goed. Ga je mee, broeder?" Ze nam me bij de arm en ik volgde haar. Ik was nieuwsgierig en verder trok het meisje me aan. Ze zag er zo onschuldig uit. Ik ben niet onnozel en ik weet wel dat onschuldige meis jes van haar leeftijd niet meer voor kwamen en zeker niet als ze iets in deze buurt te doen hadden, maar veranderingen die ik bij mezelf had ontdekt maakten me overmoedig. Lizzy zat in Zwitserland en ik werd zachtjes meegenomen naar iets dat ik n\L alleen maar als een avontuur kon ondervonden. De kapelaan was aan zijn bureau blijven zitten. „Kom, schiet op", zei het meisje. „Jij moet het offer zegenen. Dat kun nen wij niet. Wacht maar tot de vrouwen de macht krijgen. Dan of feren wij jóu". Die man wou iets weten over Ka rin", zei hij zacht en doordringend. Bettie liet me onmiddellijk los. Blonde Karin?" „Ja". „Dat stuk vuil?" „Zoals je haar noemen wilt". „Zo wil ik haar noemen en dat kan niemand me verbieden. Alle meisjes weten dat zij het was die de fiscale recherche op je heeft afge stuurd". Hij wendde zich tot mij. „Ik zal het u uitleggen". „Doe dat straks maar. Daar is nou geen tijd voor", zei Bettie. Draai maar even wat muziek". „Wat?" „De ketterkoralen van het zwarte bloed": „Is dat niet een beetje te hitsig?" „Nee". „Nou, ja, jij weet het 't beste. Jij bent tenslotte hogepriester". „Doe maar". ROERMOND Monseigneur Castermans, hulp-bisschop van Roer mond, zegent de fietsen van de pelgrims voor hun vertrek naar Rome za terdagochtend. Zo'n dertien wielrenners nemen deel aan deze fietsbede vaart. (foto ANP) Ir. Van der Graaf van Geref. Bond: HUIZEN Ir. J. van der Graaf, secretaris en spreek buis van de behoudende Ge reformeerde Bond in de Her vormde Kerk, is vervuld met 'diepe zorg' over de groeiende wereldmijding in eigen kring, waarbij te veel waarde wordt gehecht aan uiterlijke ken merken. In 'De Waarheidsvriend', het or gaan van de Bond, hanteert Van der Graaf zijn immer scherpe pen deze week tegen ontwikkelingen op het eigen kerkelijke erf. Hij constateert hoe 'we kerkelijk twistend onze weg gaan'. Van de Graaf: "De polarisatie gaat niet met vakantie". Directe aanleiding voor deze bezorgde geluiden van de voor man in de Bond, vormen de 'geestloze uitlatingen' van een ou derling uit Harskamp in een plaatselijke krant. De man had geen goed woord over voor de zendingsdagen van de Gerefor meerde Zendingsbond (onder deel van de Bond), in de open lucht in Driebergen, die jaarlijks duizenden belangstellenden trek ken. De woorden van de ouderling, die van mening is dat Góds volk niet meer in Driebergen komt en dat de predikanten die daar spre ken het echte geestelijke leven niet kennen, vormen volgens Van der Graaf 'hovaardige lastertaal'. Harskamp, waar men eigen zen dingsdagen houdt, heeft 'de mas kers afgeworpen', aldus Van der Graaf. Er is 'een Gods-volk-cultus van bedenkelijk allooi' in opmars, zo concludeert Van der Graaf. Vol gens hem wint de oude doperse geestesstroming van wereldmij ding en 'overgeestelijkheid' weer terrein. In reactie op vervlakking, aldus Van der Graaf, is er een geestelijke vluchthouding, die ver weg staat van de leefwereld van elke dag. Chargerend stelt Van der Graaf dat er vandaag niet zoveel meer nodig is om voor dominees weer een kuitbroek met gespen voor te schrijven, of het dragen van een hoge hoed. Van der Graaf vrees voor een 'vormendienst', waarin het echte geestelijke ontbreekt. "Al wat dan verder niet past in de eigen straat wordt afgeschreven". Overigens is hij ook niet echt gelukkig met de tegenbeweging binnen de Bond, die oproept tot geestelijke vernieuwing. Een paar weken geleden schreven een paar bekende, jongere bonders een brief waarin zij een toene mende dwang tot uniformiteit en een verzuiling in de kerk signa leerden. Van der Graaf betreurt het dat de brief vooral gericht was tegen de 'conservatieve richting'. In beide kampen gaat het er volgens hem soms 'geesteloos' aan toe. "Enerzijds kunnen we stikken in het wetticisme, anderzijds kun nen we verdrinken in de zucht naar vernieuwing". De Gereformeerde Bond vormt een grote fractie binnen de Her vormde Kerk. Volgens schattin gen is een vierde van de hervorm de gemeenten vaak niet de kleinsten - aangesloten bij de bond. Pat Robertson met campagne naar Nicaragua MANAGUA (ANP) - De Ameri kaanse evangelist Pat Robertson, die in 1988 zonder succes dong naar de Republikeinse kandida tuur voor de presidentsverkiezin gen, is onder het motto 'Jezus' licht' begonnen met een nieuwe campagne in Nicaragua. Robertson gebruikte bij een eerdere campagne de naam van zijn organisatie 'Club 700', maar hij heeft daar nu van afgezien, omdat deze naam te zeer is ver bonden met de steun die hij on der het sandinistische bewind aan de contra's gaf. Vorig jaar be schreef hij de contra's nog als 'Gods leger'. Robertson, die ook in El Sal vador en Guatemala een evangeli satiecampagne is begonnen, geeft ook humanitaire hulp aan de be volking. Hij heeft 40 miljoen dol lar (ruim 73 miljoen gulden) ge schonken aan een aantal welzijns- instellingen van de staat en de kerken, waaronder een organisa tie van sandinistische soldaten. Doopsgezinden op de bres voor vrede en milieu WINNIPEG (ANP) - Met een op roep aan de 850.000 doopsgezin den in de gehele wereld zich te verplichten tot de strijd voor de vrede en het behoud van de schepping en tot solidariteit met de onderdrukten en gehandicap ten is gisterne in Winnipeg het twaalfde Doopsgezind Wereld congres afgesloten. Ongeveer 12.500 deelnemers enige duizenden minder dan ver wacht hebben zich in de hoofd stad van de Canadese staat Mani toba op diverse wijzen bezigge houden met het thema 'Getuigen van Jezus Christus in de wereld van vandaag'. Dat geschiedde door middel van bijbelstudies, le zingen, niet minder dan 250 werk groepen, culturele manifestaties en veel onderling contact. Het belang van dit Wereldcon gres was volgens Larry Miller, de nieuwe secretaris van het Wereld congres, dat de deelnemers de in spiratie en de inzichten konden krijgen om naderhand meer met elkaar en met andere christenen samen te werken. Een grotere openheid dan ooit voor maatschappelijke proble men en nadruk op het mondiale karakter van de wereldbroeder schap kenmerkten de bijeen komst in Winnipeg. Het eerste bleek uit een sterke interesse voor milieu- en Derde-Wereldpro blemen, voorzichtige steun voor de strijd van de Canadese India nen en een gebedsdienst bij een lanceerinrichting van een kern wapen in de Amerikaanse Noord- Dakota. Ook omstreden onder werpen als aids en homoseksuali teit en aandacht voor het concili air proces en het vrouwendecen nium van de Wereldraad van Ker ken waren ditmaal mogelijk. Binnen enige jaren woont de meerderheid van de doopsgezin den in de Derde Wereld, hetgeen volgens Miller nog meer in de ac tiviteiten van het Wereldcongres tot uitdrukking moet komen. De aanwijzing van India als plaats waar het dertiende Wereldcon gres in 1996 wordt gehouden, is een stap in deze richting. Lutherse kerk. Een tuchtcom- missie van de Evangelisch Lu therse Kerk in Amerika heeft twee gemeenten in San Francisco geschorst, die een lesbisch paar en een homoseksele man als pre dikant hadden aangesteld. De lu therse bisschoppen hebben als richtlijn vastgesteld, dat homofie le predikanten 'zich van homo seksuele activiteit onthouden'. Beroepingswerk Hervormde Kerk: te Rumpt (part-ti me) B. Oosterom kand. Nieuwpoort; aangenomen als predikant van het Ro- de-Kruisziekenhuis te Den Haag mw. ds. A. A. E. Bodisco Massink aldaar, naar Hoogblokland A. Prins Werkho- Gercformeerde Gemeenten: be dankt voor Borssele en voor Sprang- Capelle i.c.m. dovenzorg G. J. van Aalst Benthuizen, voor Amsterdam-N i.c.m. Zaandam A. B. van der Heiden Doetinchem, voor Apeldoorn C. J. Meeuse Rotterdam-Z.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1990 | | pagina 2