DDR en socialistische kunst Schilderingen op de Muur Wat gaat er gebeuren met de bronzen en stenen helden? KLASSIEK I bijdrage Paul Korenhof Mozart- vorser Mullova's viool Evelyn Glennie Hollandse wijk in Potsdam gered PAGINA 32 KUNST ZATERDAG 28 JULI 1990 POTSDAM (GPD) - In de oude Duitse koningsstad Potsdam wordt op het ogenblik hard gewerkt aan het herstel van het Hollandse Kwar tier, de Nederlandse wijk in deze stad, die circa 250 jaar geleden is ge bouwd. KUNSTAANKOPEN - In Museum Fodor in Amsterdam worden van 21 juli tot 26 augustus de gemeentelij ke kunstaankopen over 1989 ten toongesteld. De presentatie van de aangekochte werken (sculpturen, installaties, video, keramiek, siera den) is opgezet aan de hand van een tentoonstellingsmodel van Jan van Grunsven. Ook het model behoort tot de aankopen. Van Grunsven toont in zqn model de specifieke factoren die hebben meegespeeld by deze expositie. Het museum is dagelijks geopend van 11.00 tot 17.00 uur en de toegang is gratis. PIETER GERAEDTS - De instal laties van de Leidse kunstenaar Pie- ter Geraedts zijn toch te zien in de hal van museum de Lakenhal. In to taal zal hij 5 installaties maken. Elke installatie staat twee weken ten toongesteld. Mozart: Requiem (uitgave Bob bins Landon). Gundula Janowitz (sopraan), Julia Bernheimer (mezzo-sopraan), Martyn Hill (te nor), David Thomas (bas), The Hanover Band Chorus o.l.v. Roy Goodman. Nimbus NI 5241. Het Requiem van Mozart blijft intri geren. Door de bijzondere sfeer, door alle verhalen er omheen, maar vooral door het geniale muzikale concept van de veel te jong overle den componist. Rond het ontstaan van dit onafgemaakte werk hebben de meest fantastische verhalen de ronde gedaan (enkele daarvan wer den enkele jaren geleden nieuw le ven ingeblazen door de film Ama- deus), maar de Britse musicoloog H.C. Robbins Landon heeft in 1988 in 'Mozarts Laatste Jaar' de feiten overtuigend op een rijtje gezet. In dit boek heeft hij zowel de dood van de componist als het ontstaan van het (onvoltooide) Requiem ontdaan van alle legendevorming en aan de hand van feiten de waarheid over beiden tot in de details beschreven. Maar Robbins Landon deed meer, hoewel dat voor de aandachti ge lezer van zijn boek niet als een verrassing kwam. Hij verzorgde ook een nieuwe editie van het Re quiem, waarvan in het handschrift grofweg drie 'lagen' bestaan: het na gelaten handschrift van Mozart, de toevoegingen in het handschrift van diens leerling Joseph Eybler en de toevoegingen van Franz Xaver Süssmayr, die het werk op verzoek van Mozarts weduwe completeerde. Bij de samenstelling van zijn eigen versie ging Robbins Landon ervan uit, dat Eybler nauw met Mozart heeft samengewerkt, maar dat Süs smayr bij de componist min of meer 'uit de gratie' was en dat dus alleen de toevoegingen van Eybler enige graad van authenticiteit bezitten. Hoe het ook zij 'men leze hiervoor de toelichting) dit is naast de zoge naamde 'Maunder-editie' (door Hogwood op cd gezet) een tweede geloofwaardige reconstructie die de Mozart-vorser zich niet mag laten ontgaan. De uitvoering werd toe vertrouwd aan de tien jaar oude Hanover band, een authentiek en semble dat vooral in Engeland en Duitsland een grote naam heeft op gebouwd. De uitvoeringen ervan zijn minder pregnant dan die van sommige andere ensembles (ik zou bijna zeggen: traditioneler), doordat zij-over het algemeen in de muziek meer de vloeiende lijnen en over gangen dan de contrasten en het op merkelijke effect zoeken. Hun op name van het Mozart-Requiem past in die benadering en gooit als zoda nig zeker hoge ogen, hoewel het so listenteam niet over de hele linie even overtuigend is, kan ik wel ac cepteren, maar dat de daarop vol gende bassolo zó week klinkt, over tuigt mij minder. Stravinsky: Divertimento. Ravel: Sonate voor viool en piano. Pro- kofjev: Sonate nr.2 in D, op. 94a. Viktoria Mullova (viool), Bruno Canino (piano). Philips 426 254-2. Soms slaat opeens de bliksem in. Dat gebeurde schrijver dezes toen hij enkele weken geleden bij toeval een cd beluisterde die voor een col lega van een ander blad was be stemd. Muziek in kleine bezetting is niet echt mijn sterke punt, maar de ze cd intrigeerde, boeide en fasci neerde (in die volgorde) ên het was met bloedend hart dat ik het plaatje uit handen gaf. Inmiddels is in de lacune voor zien en na een maand blijkt de mu zikale beleving nog sterker dan daarvoor. Dat heeft ongetwijfeld te maken met Stravinsky, Ravel en bovenal Prokofjev, die drie zeer ka rakteristieke stukken buitenge woon fraai voor viool en piano heb ben geschreven. Het heeft nog meer te maken met het spel van Viktoria Mullova, van wie ik in deze kolom men al eerder heb betoogd dat ik in haar spel sterker dan bij welke vio liste) ook een heel sterk eigen per soonlijkheid hoor doorklinken: een combinatie van soberheid en gere serveerdheid onder een mantel van verzorgde verfijning en met daaron der een vulkaan van hartstochten. Mullova's viool zingt als die van Grumiaux of Mintz, maar heeft on eindig meer warmte en karkter, be nadert daarin zelfs Francescatti, maar behoudt tegelijk ook timenteel wordt. Dit is vioolspel i optima forma, ondersteund door pianospel van Bruno Canino dat daarbij perfect aansluit. De opname is voorbeeldig en het totaal is een ju weel van een cd! Viktoria Mullova: vioolspel in optima forma. Evelyn Glennie - Rhythm Song. Diverse composities en arrange menten voor slagwerk. National Philharmonic Orchestra o.l.v. Barry Wordsworth. RCA RD 60242. Ongelooflijk, maar waar: een muzi kaal uiterst getalenteerd maar doof meisje dat als soliste een carrière opbouwt en zelfs samenwerkt met enkele van de grootste dirigenten en orkesten van dit moment. De Britse Evelyn Glennie speelt het klaar, overtuigt volledig als een vir tuoos en sensibel slagwerkster en bereikt een dubbel neveneffect. Zij is een lichtend voorbeeld voor tallo ze andere lichamelijke gehandicap ten, maar levert bovendien een be langrijke bijdrage aan de emancipa tie van het slagwerk als solo-instru- ment(en). Dat alles heeft ook nadelen. Zo is de publiciteit rond de nu 25-jarige niet altijd even fris en soms sterk sensatiegericht, met als dieptepunt haar optreden in de praatshow van een kleffe, van walgelijke sentimen taliteit druipende Nederlandse tv- presentator. Ietwat merkwaardig doet het ook aan, dat iemand van die leeftijd al een autobiografie pu bliceert (onder de titel Good Vibra tions verschenen bij Hutchinson in Londen). Dat laatste kan ongetwij feld worden verdedigd met het oog op de voorbeeldfunctie die zij voor anderen heeft, maar is om dezelfde reden inhoudelijk soms wel heel erg voorspelbaar. Op haar eerste recital-cd soleert zij briljant in oorspronkelijke com posities en arrangementen, de laatste naar werken van o.a. Fauré, Rimski-Korsakov, Joplin, Chopin en Saint-Saëns. Hoewel de muziek ten dele gerangschikt moet worden onder het hoofdstuk 'populair-klas- siek', zal menigeen het toch niet echt makkelijk verteerbaar vinden. Slagwerk, in wat voor klank- en combinatiegroep ook, blijft slag werk en daarmee voor velen toch meer een ritme- dan een melodie-in strument. De pogingen van Evelyn Glennie om die barrière te doorbre ken, verdienen eveneens de groot ste bewondering. Of zü er voor ie dereen in slaagt, staat te bezien. East Side Gallery: de nieuwste toppattractie van Berliin. OOST-BERLIJN - De jonge Stephan Jaeger, die zich als kunstschilder Cacciatore noemt, heeft toch twee dagen nodig om zijn bijdrage aan de East-side Gallery te voltooien. Hij heeft hard gewerkt om zijn thema La Buerlinica, in een dag op de muur te schilderen, maar zeven meter breed en twee me ter hoog, dat is een afmeting voor een schilderwerk, die zich niet in een dag laat persen. Jaeger is een van de vele internatio nale kunstschilders, die meedoet aan het project East-side Gallery. Op een stuk van de Berlijnse muur voor het Oostberlijnse hoofdsta tion, zijn de laatste maanden fraaie schilderijen gemaakt, die allemaal te maken hebben met de realiteit van De Muur, met de deling van het Randy Crawford naar Nederland ARNHEM (GPD) - De Amerikaanse zangeres Randy Crawford treedt zondag 23 september op in-de Arn hemse Rijnhal. Het concert maakt deel uit van een Europese tournee en is het enige dat Crawford in ons land geeft. Het optreden zal groten deels in het teken staan van Craw-' fords nieuwste album 'Rich and poor', waarvan de Dylan-cover 'Knockin' on heaven's door' lange tijd in de hitlijsten stond. Kaarten zijn vanaf woensdag 1 augustus verkrijgbaar bij de VW's en aan de kassa's van de Rijnhal en Musis Sacrum in Arnhem. land, van de stad en met de uitein delijke val van de muur. Het is de bedoeling dat dit stuk muur van ruim een kilometer leng te, nog een aantal jaren zal blijven bestaan. De anti-fascistische be schermingsmuur is ook geen sto rend element, want het ontTrekt al leen wat rommelige bedrijfsterrei nen aan het gezicht. Inmiddels is er al ruim vierhon derd meter muur veranderd in een openluchttenttoonstelling van soms kakafonische, soms indruk wekkend welsprekende kunst. Een triest ogende kop van Andrej Sa- charov met de simpele tekst: "Be dankt Sacharov", spreekt boekde len op die plaats. De aard van de kunstwerken op de muur is zeer verschillend. De kus van Brejznew en Erich Honecker is bijna een cartoon en een idyllisch tafereel van badende en spelende volwassenen en kinderen, doet heel klassiek aan. Het motto onder dit schilderij: En vergeet de liefde niet. Het stuk muur voör het Oostber lijnse hoofdstation is inmiddels uit gegroeid tot een van de verplichte haltes voor de pelgrims die in Ber lijn het einde van de tweedeling van Europa komen bekijken. Het is een van de attracties van de stad, die waarschijnlijk het meest gefotogra feerd wordt. Vooral nu, nu er nog bijna voortdurend aan de voltooiing wordt gewerkt, want de helft van het stuk muur voor het hoofdsta tion moet nog worden ingevuld. Vrijwel elke dag is er wel een kun stenaar bezig om het idee dat hij heeft ingeleverd en dat is goedge keurd, op het beton uit te werken. Vrijheid Cacciatore had zijn idee voor La Buerlinica ontleend aan het be roemde schilderij van Picasso, La Guernica. Voor hem is zijn idee ook een statement tegen het fascisme, zoals alle werken op de muur uit drukken dat vrijheid een universeel recht is. De kunstenaars moeten er overi gens wel wat voor over hebben om hun idee op de muur uit te werken, want ze moeten zelf de ruimte schoon maken van aanplakbiljetten en van terloopse graffity. Als dat is gebeurd, is de muur op die plaats ook een van de beste gelegenheden om grotere werken op te maken, want het Oostduitse regime had daar de meest gave en grootste blokken beton neergezet. PRINCE-TREIN - Bezoekers van het concert van Prince op 5 augustus in het Heerenveense Thialf Ijsstadion worden door de Nederlandse Spoor wegen aan de voordeur van het stadion afgezet. NS laat een tiental treinen vanuit Zwolle en Leeuwarden bij de halte Heerenveen Ijsstadion halt hou den. Normaal rijdt de trein daar door. Na afloop van het concert kunnep de bezoekers vanaf dezelfde halte de terugreis aanvaarden. FABELS - De Vlaamse acteur Jan Decleir speelt van 5 tot en met 7 augus tus in de Stadsschouwburg in Amsterdam „Obscene Fabels" van de Itali aanse theatermaker Dario Fo. Fo bewerkte daarvoor Franse fabels uit de 11e eeuw. Decleir vertelt de. verhalen „Poezemuis", de „Rebellen van Bol ogna" en „Lucius en de Ezel". Het zijn drie totaal verschillende monolo gen, die als belangrijkste dramatische ingrediënt de st(r)eek onder de gor del gemeen hebben. De Nederlandse wijk in Potsdam. Veel huizen moeten vrijwel vanaf de grond weer worden opgebouwd. ^foto Vereniging neemt restauratie erfgoed ter had Van onze correspondent Wim Bisschop OOST-BERLIJN De inwoners van Karl Marxstad wisten het direct na de revolutie in de DDR al. Zij wilden dat hun stad weer de oude vooroorlogse naam Chemnitz zou krij gen. Inmiddels is dat gebeurd. Maar lang niet alle sporen van de laatste 45 communistische jaren in de DDR zijn uit gewist. Er wordt nog gewikt en gewogen over wat kan blij ven en wat niet meer acceptabel is. Het socialisme, dat zich zelf ook altijd als een grote cultuurverrijker zag, heeft op sommige plaatsen wel heel nadrukkelijk een stempel ge drukt, want socialistische kunst is vooral groot. Enorm groot. Op een paar flats in het centrum van Oost-Berlijn zijn gigantische mo zaïeken gemaakt die duidelijk ma ken wat de socialistische staat DDR aan zegenrijke produkten voort bracht en met welk een ongekun stelde arbeidsvreugde het volk al die nuttige zaken maakte. Het is de socialistische vorm van reclame en het steekt wat saai af tegen de nieu we lichtreclame uit het westen die nu al overal in het hart van de Oost- stad opflitst. Die mozaïeken horen echter bij het beeld van Oost-Ber lijn en er is nog geen ruzie geweest over de vraag of ze konden blijven of niet. Dat ligt anders als het gaat over de vele beelden waarmee de over winning op het kapitalisme wordt bejubeld. Alle grote socialisten die hebben meegewerkt aan de theorie en aan de praktijk van 'de ideale staatsvorm', zijn wel in brons of in graniet vereeuwigd. De Magistraat, het gemeentebestuur, van Oost- Berlijn heeft een inventaris ge maakt van de totale cultuurrijkdom op straat. Het oostelijke stadsdeel heeft in totaal 800 beelden of monu menten. Daarvan is de helft aan de thema's van het Voor sommige mensen is dat on verteerbaar. De graficus Joachim John spreekt van "getuigenissen van anti-cultuur die voor een deel de Russenmanie van het oude be wind tot uitdrukking brengen". Ze moeten, vindt hij, maar worden om gesmolten. Het basismateriaal moet naar zijn mening aan jonge kunste naars ter beschikking worden ge steld. Ereveld Die 'Russenmanie' lijkt inderdaad zeer hevig geweest te zijn toen het Politbureau besloot om de Russen te eren voor hun verovering en per manente bezetting van de DDR. Een oud park is omgetoverd tot een compleet ereveld voor de Sovjets. Bij de ingangen zijn poorten ge bouwd waarop gebeiteld staat dat de bevolking van de DDR nooit zal vergeten welke offers de Russische broeders hebben gebracht voor de verovering van Berlijn en voor de voortdurende .bescherming van de socialistische republiek. Centraal in het park ligt het grote kunstwerk. Een enorm voorterrein met talloze borden waarop keer op keer staat hoe intens de vriend schap tussen de Sovjets en het Duit se volk was, ligt voor een heuvel waarom op kolossaal beeld van een moedige Russische soldaat staat, die een veel kleinere Vrouwe Ger- mania beschermend op de arm houdt. Bij het zien van het monumentale werk komt onmiddelijk een anec dote over de huidige leider van de erfgenamen van de communisti sche SED in herinnering. Gregor Gysi, de voorzitter van de PDS, vroeg als jongeman aan zijn vader, de DDR-minister van cultuur, of het waar was dat het Russische leger Duitse vrouwen had verkracht toen dat leger het land bevrijdde van het fascisme. De vader antwoordde: "In principe is dat niet waar, maar in specifieke gevallen klopt het wel". Dit enorme park ter ere van de Russen wordt op het ogenblik spe ciaal bewaakt. Toen de vreedzame revolutie in de DDR eind vorig jaar nog volop aan de gang was, hebben jongeren vernielingen aangericht aan dit monument. En hoewel het omstreden is, laat de nieuwe rege ring nog niet toe dat er wordt ge knoeid met dit typische stukje Oost-Berlijn. Meters hoog Een beeldengroep die ook zeker ter discussie zal komen, staat in het hart van het oostelijke stadsdeel, in het park voor de Volkskammer. Daar is een groot stuk grond inge richt als een forum voor Marx en Engels. Midden in een grote cirkel met langs de rand plateaus die al weer de overwinning van het socia lisme in beeld brengen - staan mo numentaal de twee geestelijke va ders van de staatsleer. Karl Marx zittend en Friedrich Engels staand. Meters hoog. Een mens wordt er klein bij. Ook dit werk is omstre den, maar het is evenzeer een stuKje geschiedenis van de stad. Als over een paar jaar, zoals de be doeling is van veel Duitsers, de Bondsraad, de Eerste Kamer van de Bondsrepubliek, het gebouw van de Volkskammer overneemt, is het maar de vraag of bijvoorbeeld de Beierse CSU-afgevaardigden een dergelijk uitzicht op prijs stellen. In de DDR zijn, ondanks de om wenteling, nogal wat mensen be zorgd over de toekomst van al die realistische kunst die sinds 1945 is ontstaan. DDR-staatssecretaris voor cultuur Gabriele Muschter heeft enige tijd geleden bezorgd ge reageerd op alle beschadigingen die worden geconstateerd bij de kunst werken uit de communistische pe- •riode. Zij stelde voor om de stand beelden die ergernis oproepen maar weg te halen en weer op te bouwen op het terrein bij het hoofdkantoor van de voormalige Stasi in Berlijn. In kunstkringen wordt er echter anders'over gedacht. Er zijn enquê tes gehouden onder mensen die vlakbij de omstreden werken wo nen. De meeste reacties waren dat de kunstwerken weliswaar niet mooi waren, maar dat ze eigenlijk met de omgeving vergroeid waren en dat ze daarom maar moesten'blij4 ven staan. Beeldenstorm Toch maken kunstkringen niet al leen uit wat er gaat gebeuren met de: bronzen en stenen helden van het socialisme. De publieke discussie isi eigenlijk nog maar net op gang ge komen en in de DDR heeft men op het ogenblik het hoofd bij andere zaken. Maar als de omwenteling een feit is en de vijf DDR-landen aange sloten zijn bij de Bondsrepubliek Duitsland, zoals Kohl wil, of bij de Duitse Bondsrepubliek, zoals De Maizière wil, zal er opnieuw over ge praat worden. En het staat nu al vast dat de meest rechtse groeperingen in Duitsland, die ook verantwoor delijk waren voor de beschadigin gen aan het Russische ereveld, geen 'volksvijanden' in de parken en op straat zullen dulden. Het is ook duidelijk dat een deel van de kunstwerken om esthetische redenen zal verdwijnen. Maar voor het overige wordt er, met name in ,de DDR, met tamelijk veel gevoel voor de eigentijdse geschiedenis mild geoordeeld over deze orna menten in het landschap. De beel-1 denstorm is tot dusver uitgébleven. Dat kan anders uitpakken als de Westduitse smaak na de verkiezin gen op 2 december de officiële smaak van het land wordt. Er is eni ge vrees dat de afrekening met 45 jaar socialisme dan met minder ge voel voor het eigen verleden van de DDR zal worden uitgevoerd. De nieuwe bestuurders hebben zelf overigens ook een kleine oprui ming gehouden onder het erfgoed van de SED. In een theater is een vloersteen verwijderd. Daar stond een citaat op van Erich Honecker. De geschiedenis onder deze leider was kennelijk nog te vers om nu al als 'historisch' voor bescherming in aanmerking te komen. Gedurende veertig jaar commu nisme in de DDR is het Hollandi- sche Viertel verschrikkelijk ver waarloosd. Veel huizen moeten bij na vanaf de grond weer worden op gebouwd. Er loopt op het ogenblik een reconstructieprogramma voor een gedeelte van de wijk. In de Mit- telstrasse staan bijna alle huizen in de steigers. Een pand dat inmiddels al is gerestaureerd, is ingericht als een soort permanente tentoonstel ling met een maquette van de histo rische toestand van deze wijk. Een van de oude panden is overi gens inmiddels, in beslag genomen door krakers. Een groep van tien jongelui heeft twee etages van een leegstaand huis in gebruik geno men. De groep had eigenlijk een an der pand op het oog, maar de autori teiten hadden dat verboden. Daarna heeft men het recht in eigen hand genomen en een woning in de Stras- se der Jugend uitgezocht om daar in elk geval de winter door te komen. De krakers worden daar ooglui kend toegelaten, omdat het huis geen gemeentelijk bezit is. Totdat de eigenaar gevonden is, mogen ze er in blijven wonen. De krakers wonen dan overigens wel in een pand dat in de hoogste categorie van monumentenzorg valt. Het valt onder dezelfde strenge regels als het wereldberoemde ko ninklijke slot Sans Souci in Pot sdam. De Nederlanders waren daar neergestreken op uitnodiging van de toenmalige koning Friedrich Wilhelm, die voor zijn kroning vier jaar Staatsrecht had gestudeerd in Leiden. In die periode was hij onder de indruk gekomen van het grote vakmanschap dat in Nederland op veel terreinen bestond. Hij liet on der meer architecten, tuinlieden en handwerkslieden naar Potsdam ko men, om de stad te verfraaien. In zo'n anderhalve eeuw is er een Nederlandse wijk ontstaan met 134 panden. Enkele gebouwen zijn in de afgelopen jaren verloren gegaan, zodat er nu in totaal nog 128 over zijn. Die stadsuitleg is voor een deel geënt op Nederlandse principes uit die tijd. Er zijn bruggen geslagen, grachten gegraven en zelfs heeft in Potsdam ooit een windmolen ge draaid. Ook in andere plaatsen in Bran denburg is de aanwezigheid van de Nederlanders destijds nog zicht baar. Potsdam was overigens wel het belangrijkste centrum voor de Nederlandse kolonie. Daar is de Ne derlandse erfenis ook het grootst. In de stad is in juni een speciale vere niging opgericht, die zich het her stel van de Nederlandse wijk tot doel heeft gesteld. De vereniging is naarstig op zoek naar sponsors om de restauratie verder te kunnen fi-

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1990 | | pagina 32