Verdi's Rigoletto met de natuur als decor De zwanezang van Museum Overholland Straatfestival Vlissingen groeit uit tot cultureel zomerevenement KIJK UIT Exposities Concerten Theaters DONDERDAG 26 JULI 1990 Van onze correspondent Gerlof Leistra AMSTERDAM Het particulie re Museum Overholland in de hoofdstad sluit zondag voorgoed zijn deuren. Directeur Christiaan Braun heeft zijn buik vol van de arrogantie en het wanbeleid van de gemeente Amsterdam. De hoofdstad verliest een uniek mu- Zelfs op deze zonovergoten donderdagmiddag trekt het Van Gogh-village op het Amsterdam se Museumplein volop belang stelling. Amerikaanse en Japanse toeristen trotseren de moordende hitte om de onvermijdelijke sou venirs in te slaan. Want het thuis front zal weten dat ze de monster expositie van Vincent van Gogh hebben bezocht. Een moddervet meisje tegen haar vader: "Look! Vincent on a t-shirt! May I buy one?" Zwijgend haalt de man een honderdje uit zijn broekzak. Een paar meter verderop begint zijn vrouw te zeuren. Vincent op een wandtapijt! "Isn't that great? Let's get it!" Voor directeur Christiaan Braun van Museum Overholland - gelegen pal naast het Van Gogh- museum - deed het Van Gogh-vil lage letterlijk en figuurlijk de deur dicht. In plaats van het door de gemeente toegezegde wandel gebied. kreeg Braun vijf maan den lang een ordinaire kermis voor zijn deur. Na een verloren kort geding tegen de gemeente restte hem slechts één oplossing: de deuren sluiten. Aanstaande zondag is het zover. Weliswaar dient de zaak op 22 augustus nog in hoger beroep, maar Braun heeft geen zin meer. Vergeleken bij het overvolle Van Goghmuseum is Overholland de ze middag een oase van rust. Een handjevol kunstliefhebbers dwaalt gemoedelijk van het ene zaaltje naar het andere. Onder de noemer 'Black USA' is werk te zien van onbekende zwarte Ame rikanen. Suppoosten zijn er niet. "Dat is niet nodig", verzekert de kassajuffrouw. "Een paar weken geleden is hier voor het eerst iets gestolen: een paraplu. Achteraf weet ik zelfs wie het gedaan moet hebben". Vier jaar lang waren in Overhol land smaakvolle exposities te zien van onder anderen Cezanne, Richter, Rainer, Lichtenstein, Stella en Dumas. Jaarlijks trok het museum circa 60.000 betalen de bezoekers en daarmee behoor de het tot de middelgrote musea in Amsterdam. De gemeente zat voor een dubbeltje op de eerste rang: directeur Braun weigerde elke subsidie. Het enige wat hij verlangde was een rustige omge ving. Dit voorjaar ging het echter mis. Zodra Braun lucht kreeg van de plannen voor "een ordinair tentenkamp op mijn stoep", trok hij bij de gemeente aan de bel. De reactie was verbijsterend. Een of ficiële woordvoerder van de ge meente vertolkte de arrogantie van de macht en noemde Braun "een enorme klager". Zijn chef floot hem weliswaar publiekelijk nog terug, maar het kwaad was reeds geschied. De gemeente pro beerde het nog met een krakke mikkige excuusbrief, maar Brauns beslüit stond vast. Wie het gastenboek van het muse um doorkijkt, beseft nog eens ten overvloede wat het verlies bete kent. In de meest uiteenlopende talen en handschriften wordt unaniem schande gesproken over de aanstaande sluiting. Voor het museum zijn er - een enkele uit zondering daargelaten: "te duur" - slechts loftuitingen. Sinds een paar maanden heeft Amsterdam in de persoon van Marja Baak (D66) een nieuwe wet houder voor cultuur. Voor haar leek de affaire-Overholland een kans voor open doel om zich in een klap te profileren als redder van de kunst. Zij miste echter jammerlijk. Wethouder Baak wil de zich eerst inwerken en weiger de elk commentaar. Nu het te laat is, kan ze haar commentaar maar beter voor zich houden. Ze zou slechts met de mond vol tanden staan. Corina van Eijk: 'We maken een volwaardige opera-voorstelling In Spanga, een klein Fries dorpje, gebeurt iets bijzonders. „Het Verona van Weststellingwerf is vijf maal het decor voor Verdi's Rigoletto. Opera in een weiland, de orkestbak in een droog gemalen sloot. Dat betekent absoluut niet dat er 'geliefhebberd' wordt", aldus regisseur Corine van Eijk. „We maken een complete, volwaardige operavoorstelling". Expositie Heyblom in Theatermuseuin DEN HAAG (GPD) - In het Thea termuseum in Amsterdam is tot en met 5 augustus een bescheiden ten toonstelling over Sara Heyblom te zien. De actrice overleed op 20 juli. Behalve een aantal foto's wordt tij dens de expositie ook een afleve ring uit 1958 van de televisieserie Pension Hommeles van Annie M.G. Schmidt vertoond. Sara Heyblom speelde daarin een gastrol samen met Guus Oster. Sara Heyblom begon haar carriè re op negentienjarige leeftijd als vo lontair bij Het Toneel. Ze speelde in de loop der jaren vele rollen bij the atergezelschappen van onder Eduard Verkade en Albert van Dal- sum. In 1983, toen zij al over de ne gentig was, trok ze nog rond met een soloprogramma. Naast het thea ter werkte ze voor de radio en deed film- en televisierollen. Smeltend ijs als kunstuiting VLISSINGEN (ANP) - In het Bellamypark in Vlissingen wordt morgen om elf uur een geometrische ijssculptuur ge plaatst van de Haagse beeldend kunstenaar £.ris. De sculptuur meet 260 bij 160 centimeter en is 110 centimeter hoog. Het ge wicht is circa 1.700 kilo. De sculptuur zal in het Bella mypark aanvankelijk langs na tuurlijke weg smelten met onge veer dertig liter per uur. In de avonduren omstreeks elf uur wordt de versmelting versneld door een kampvuur onder het ijs. Vanaf 14 juli is in een speciaal voor dit doel gebouwde vrieska- mer het procédé begonnen voor de forse ijsvorm. Het plaatsen van de sculptuur luidt tevens een tentoonstelling in de muse- umtuin in. In een tijdelijk paviljoen wordt het plan voor het door- stroomproject Vlissingen 1991 tentoongesteld. Dit project dat volgend jaar wordt uitgevoerd omvat zes smeltende ijssculptu- ren van diverse afmetingen die geplaatst zullen worden op de route van het stedelijk museum naar het centrum voor heden daagse kunst de Watertoren in Oost Souburg. De tentoonstelling in het mu seumpaviljoen blijft te bezichti gen tot en met 30 september. Corine Buskop ontwierp pruiken deze uitvoering van Rigoletto. VLISSINGEN (GPD) - Wat begin jaren zeventig begon als een mani festatie van amateuristische kunst- boefening, is in 1990 uitgegroeid tot het grootste culturele zomerevene ment in Zeeland. Voor slechts 31.000 gulden wist de gemeente Vlissingen, samen met de winke liersvereniging, in 1979 nog een kwalitatief goed programma samen te stellen. Inmiddels bedraagt net budget voor het komende Straatfes tival, dat vandaag begint, een half miljoen gulden. Grote, landelijke geldschieters staan op de stoep om een steentje bij te dragen. Het maakt duidelijk dat het Straatfestival Vlissingen door de ja ren heen is uitgegroeid tot een grootscheeps evenement dat bezoe kers uit Zeeland en Brabant,, maar ook steeds meer buitenlanders trekt. In 1989 brachten de festival bezoekers maar liefst 2,9 miljoen gulden in het laatje van het bedrijfs leven. Het Straatfestival dateert uit het eind van de jaren zeventig, als ver volg op een evenement van harmo nieën, fanfares en dansorkesten. Omdat Vlissingen niet beschikte over een goed geoutilleerd theater, werd besloten tot een straatfestival. vrij toegankelijk voor het publiek en met een kwalitatief goed en ver rassend programma. Die formule staat ook nu nog als een huis. Verzamelbegrip De blik is de laatste jaren wel steeds meer gericht op het buitenland. Or ganisator Klaas Overdam van de culturele raad Vlissingen: „De laatste vijf, zes jaar is een straatfesti val een verzamelbegrip - de goeden uitgezonderd - geworden voor wat braderieën en muziek op straat. De laatste jaren is het Nederlands straattheater heel behoudend, tradi tioneel. Alleen groepen als Dog- troep zijn daar een uitzondering op. Echt straattheater is meer te zien in Zuid-Europa. We moeten die ont wikkeling een beetje volgen, hoe triest 't ook is. Het is niet zo dat ons motto luidt: als het uit het buiten land komt, is het goed". Overdam zegt niet te kunnen con curreren met het Holland Festival, maar stelt wel dat het Vlissingse Straatfestival steeds meer interna tionale bekendheid krijgt. „Vroeger waren we zielsgelukkig als we een keer op de radio mochten. Nu ko men we elke dag op radio en tv. We worden ook steeds vaker gebeld door buitenlanders die ken plaatsen te tels". De kracht van het Straatfesti val is volgens de organisator toe te schrijven aan het verrassende pro gramma. Voorpremièere „Het publiek is de laatste jaren, wat openluchtconcerten betreft, de norm aan het verleggen. Jongeren leven in de verwachting van een Feyenoordoptreden of een Torhout- /Werchter. Zoiets kunnen wij niet bieden. Wat wij wel bieden is een goed geluid, goede techniek en ver rassingen. Kijk naar een man als Jango Edwards, die een grote naam heeft. Die geeft in Vlissingen een voorpremière van zijn show die in september begint. Zo'n man trekt een groot publiek". Los van het culturele aspect van het Straatfestival - dat tot en met zondag 5 augustus duurt - noemt Overdam het evenement een heel goede aanvulling op het toeristisch produkt Vlissingen. „In andere plaatsen heb je alleen zon, strand en water en veel fritestenten. Wij heb ben bewust gekozen voor een cultu rele invulling. Ook daarin onder scheidt Vlissingen zich". Van onze correspondent Hans Lutz SPANGA De klarinettiste zon dert zich af. Met de warme ochtend- de rug speelt ze de eerste loopjes. Het valt niemand op, behal ve een stel vaarzen die nieuwsgierig als jonge meiden komen luisteren. Muzikanten, zangers, zangeressen proberen instrument en stem uit, terwijl de decorbouwers - tegelij kertijd de koorleden - gezeten aan lange tafels op het ongelijke wei land muësli en bruine boterham men met jam en hagelslag nuttigen. De bezoeker ziet in de azuren lucht ooievaars hun stille pas-de-deux zweven. We zijn in Spanga, 'het Ver ona van Weststellingwerf. De nieu we repetitiedag voor de opera Rigo letto is begonnen. Wie ooit van Spanga heeft gehoord, mag het zeggen. Ik niet, evenals mijn uit Friesland afkomstige colle ga's die nog wel weten waar Lange- lille en Nijetrijne liggen: op een steenworp afstand van het groepje huizen, verscholen tegen de weer- ribben langs de weg van Emmel- oord naar Wolvega, dat Spanga blijkt te zijn. In de komende weken speelt zich daar een opera-evenement af: Ver di's Rigoletto wordt vijfmaal opge voerd tegen het natuurlijk decor van weiland, water en wilgen. Slechts een enkel - ingenieus uit steigerdelen of baggerpijpen opge bouwd - kunstmatig decorstuk ac centueert de plaatsen, waar de Ri goletto zich afspeelt: de balzaal, het kasteel van de vileine hertog van Mantova, de hut van de huurmoor denaar Sparafucile en zijn hoerige zuster Maddalena, waar het drama zijn hoogtepunt krijgt. Verder is de ingreep in het landschap minimaal: een deel van eefi sloot is droog ge malen om de orkestbak te creëren en toeschouwers en uitvoerenden worden tegen eventuele regen be schermd door een tentdak. Rigoletto in het Friese weiland? Wie komt er op zo'n bizar idee? Wie krijgt professionele zangers en zan geressen, twintig muzikanten, kos tuum- en decorontwerpers, belich ters, produktieleiders zo gek om een paar weken lang te kamperen in tenten en directieketen - en dat alle maal zonder honorarium (slechts de muzikanten krijgen een vergoeding voor schade aan hun instrumenten). Dat kan niet anders zijn dan iemand die door opera is geobsedeerd - en die deze obsessie op anderen kan overbrengen. Tuin Zo iemand is Corina van Eijk. Ze woont in Spanga; had een (korte) carrière in het 'officiële' opera-cir cuit; ze gaf les aan het Utrechts con servatorium en regisseerde daar Der Schaüspieldirektor; ze was ver der regie-asisstent in de operahui zen van Brussel en Essen. Daarna kreeg ze de overtuiging, dat de eni ge manier waarop ze een opera hele maal naar haar eigen inzichten kon Een drooggemaakt stuk sloot is de orkestbak. vorm geven, was om het ook hele maal zélf te doen. De tuin van haar huis was vorig jaar de entourage, waarin zich Doni zetti's l'Elisir d'Amore afspeelde. Het succes was overweldigend. Niet alleen bij de plaatselijke bevol king, die toch al volop bereid was haar met raad en daad bij te staan. Maar ook op nationaal niveau: l'Eli sir kreeg lovende recensies, het pu bliek meldde zich uit het hele land. Het kon niet anders dan een ver volg krijgen: het werd Rigoletto. Maar dat had ook een andere opera kunnen worden: „Ik heb nog wel wat ideetjes. Maar voordat ik daar aan toe kom, moet eerst deze pro- duktie zijn afgerond. Het besluit om volgend jaar weer iets te doen, ne men we straks na de voorstellingen; welke het wordt, kies ik in januari. Dat is eigenlijk de leukste tijd; dan lees en luister ik en dan komen de beelden bijna vanzelf. Dat is het aantrekkelijke van opera boven the ater: de harmonieuze combinatie van tekst en muziek sturen je al een richting uit, en dan is het meer een kwestie van selecteren wat niet rea liseerbaar is". Wat haalbaar is, heeft ze voor een deel in eigen hand: ze kan de lokatie zelf uitzoeken (hoewel ze bij voor beeld rekening moet houden met de broedplaatsen van vogels), ze kiest de opera, samen met de Amerikaan se dirigent en arrangeur David Levi die ook de 'stemmen' uitzoekt. Ze beschikt over een toegewijde groep mensen die haar voor de 'materiële' voorzieningen bijstaan: kostuum ontwerpster Corine Buskop bij voorbeeld (kunstacademie Utrecht), decorontwerper Dimitre Nicolaev (kunstacademie Sofia), lichtontwerper Rinus Holthuijs, re petitor Hans Adolfsen, produktie- assistenten Marcel van Doorn en Emilie Timmermans, inspeciënt Engelbert Bakker. Sommigen zijn oude relaties uit Utrecht, een aantal is verbonden aan Duitse operahuizen, waarmee ze relaties heeft vanuit haar werk in Essen. En een aantal is vrienden van vrienden. Egn tamelijk hechte club mensen, waartoe de solisten en het koor en orkest zeker ook gere kend moeten worden. Liefhebbers, maar ook professionals. Allen zijn ook beroepsmatig met opera en the ater bezig. Professioneel Corina van Eijk legt de nadruk op dat laatste. Ze wil voorkomen dat de indruk ontstaat, dat er in Spanga al leen maar geliefhebberd wordt: „Wij maken een complete, volwaar dige opera-voorstelling. In een on gewone omgeving, dat wel, maar met medewerkers die hun sporen al breeduit hebben verdiend in dit vak. Ik zal straks bij de première geen 'verzachtende omstandighe den' aanvoeren. Daar ben ik ook te veel een perfectionist voor. Of beter gezegd: te veel een autoritaire regis- „Er is bij mij niet zo veel ruimte voor eigen invulling door de acteurs en actrices. Dat is bij opera ook niet zo nodig. Kijk, zangers en zangeres sen hebben hun stem al, hun zang. Dat is hun voornaamste talent. Het lijkt dan voor de hand te liggen, dat ik ze vertel hoe ze moeten bewegen, hoe ze zich in het totaalbeeld moe ten opstellen en gedragen". Natuurlijk maak ik duidelijk te gen welke achtergrond, in welke context ik die toneelbeelden zie. Maar ik heb geen behoefte aan ge psychologiseer: in de combinatie van muziek en tekst liggen alle psy chologie, alle diepere betekenissen besloten. Het enige wat ik hoef te doen is zeggen, hoe ik het wil heb ben**. Ze lijkt zeker van zichzelf en van de juistheid van haar inzichten. Minder zeker is ze over de financiële aspecten van de onderneming. Zelfs met alle vrijwillige inbreng kost de produktie van Rigoletto nog altijd zo'n zestig- tot zeventigdui zend gulden. De gemeente West stellingwerf ziet het belang terdege in: ze subsidieert met tienduizend gulden. Ook een aantal sponsors heeft bijdragen in geld en natura ge geven. De culturele raad van de pro vincie Friesland was enthousiast: ze adviseerde om de subsidie-aan vraag van 60.000 gulden te honore ren. De gedeputeerde van cultuur schrapte echter de opera in Spanga van de prioriteitenlijst. Definitief en zonder veel argumenten. Het tekort moet nu gedekt wor den door het publiek; dat belooft in grote aantallen te komen. Om tot tranen toe geroerd te worden door de treurige geschiedenis van de nar Rigoletto, wiens dochter Gilda haar leven offert om dat van haar bedrie- gelijke geliefde te redden. En wel licht ook om zijn waardering te ui ten voor het enthousiasme, kennis van zaken, doorzettingsvermogen en geweldig hard werken, dat deze uitzonderlijke onderneming moge lijk maakt. Rigoletto wordt uitgevoerd op 28 en 31 juli en 3 en 5 augustus, tel kens om 20,30 uur op het weiland, schuin tegenover Spangahoekweg 18,in Spanga (tussen Emmeloord en Wolvega). Parkeren is enigszins lastig, dus tijdige komst is gewenst. De voorstelling duurt drie uur. Leiden 10-17 u 3 14-17 u Stedelijk Museum 'De Lakenhal' - Oude Sin gel 28-32, 'Collectie 1890 - 1990', werk van o a. Jan Sierhuis, Carel Belth. Guido Lip pens. Floris Verster. Menso en Harm Ka- merlingh Onnes e.a., t/m 30/9; di t/m za 10- 17 uur, zo 13-17 uur. Pesthuis - Pesthuislaan, 'Dinosauriërs in Leiden', 8 verschillende soorten dino sauriërs op ware grootte, t/m 28/10; dag. 10- Koninklijk Penningkabinet - Rapenburg 28, 'Geld van het Koninkrijk', Nederlands geld van 1814-1990, t/m jan '91; di. za. 10-17 Rijksmuseum van Oudheden - Rapenburg 28, 'Mozaïek de Antieken; oog in oog met Grieken, Etrusken en Romeinen', t/m 2/9" di t/m za 10-17 uur, zo 12-17 uur. Rijksmuseum van Volkenkunde - Steen straat 1, tentoonstelling 'Schilderkunst uit Bali, t/m 19/8; Mexicaanse keramiek van pottenbakker Gorky Gonzalez, t/m 30/9' di t/m za 10-17 uur. zo 12-17 uur. Rijksmuseum van Geologie en Mineralogie Universiteitsbibliotheek - Witte Singel 27, 'Doorgaens verciert met kopere platen'. Ne derlandse geïllustreerde boeken uit de ze ventiende eeuw, tot 20/8; ma t/m vr van 8.30 -17 uur, za 9.30-12.30 uur 't Huys Benee - Nieuwe Rijn 3, permanente tentoonstelling van werk Leny Noyen, vr 14- 16 uur en za. en zo. van 12-16 uur. Het Achterhuis - Nieuwe Rijn 38, permanen te expositie; Vijf eeuwen mode in miniatuur, di t/m za. 10-16 uur. Signaal, Studio voor Vormgeving - Groenesteeg 10, ontwerpers en vormge vers tonen diverse ontwerpen, tevens pre sentatiemappen, do 12-21 uur, vr 12-18 uur, Sociëteit Quintus - Korte Mare 34, tentoon stelling van leden van Quintus in de vorm van schilderij, druk, foto, tekening of beeld. Atelier Jeanmarie Mersman - Oude Rijn 89. Frank Borst. Robin Akkerman en Jean Ma rie Mersmans, verschillende technieken, el ke eerste zondag van de maand open. Fotogalerie 'De Kleine Klup' - Nieuwe Rijn 1 Taco Anema, Marjorie Niggebrugge, Corne lia van Beveren, Robert Schilder e.a., t/m 30/8; ma t/m za 10-22 uur. zo 12-22 uur. Galerie Amber - Hooglandse Kerkgracht 8, miniaturen uit Kishangarh Art Centre, en aardekleurige kommen en schalen van Jan van Houdt, t/m 19/8. Theehuisje Leidse Hout, expositie recent te- ken- en schilderwerk van Annie Lanclus, tot eind aug. Katwijk Galerie 'De Witte Duif' - Koninginneweg 12a, verkoop-expositie van moderne kunst met extra aandacht voor o.a. Karei Appel, Corneille en Theo Wolvecamp, verder de map 'Hommage aan Vincent van Gogh'. vier zeefdrukken door Kees Salentijn, elke za terdag van 11-13 uur en van 14-17 uur. Hotel orion - Meerburgkade 9a, olieverf schilderijen op linnen door binnen- en bui tenlandse kunstenaars, do 2/8, van 10-21 Leiderdorp Gemeentehuis Statendaalder, expositie van leden van de Kunstkring Leiderdorp, t/m 12/8; ma t/m vr van 9-17 uur, woe ook van 18.30-20 uur. Lisse Museum voor de Bollenstreek - Heereweg 219, permanente tentoonstelling, elke eer ste zondag van de maand rondleiding om 14 en om 15.30 uur Noordwijk Beach Hotel - Kon. Wilhelmina Boulevard, olieverfschilderijen op linnen door binnen- en buitenlandse kunstenaars, wo 1/8, van 10-18 uur. Noordwijkerhout Bibliotheek - Herenweg, Heide Westheide met aquarellen en Doris Lorenzen met kera miek, tot 28/8; tijden openingsuren van de bibliotheek. Oegstgeest De Beukenhof - Terweeweg 2-4, Zomerex- positie: 'Beelden in de Tuin 1990', werk van Mattheus Germann, Helen Nagel en Joke Crul.tot 1/9; ma t/m vr van 10-12 uur en van 15-18 uur. Rijnsburg Genootschap Oud Rijnsburg - Oude Vliet- weg 6. permanente tentoonstelling 'De an dere Middeleeuwen'; thema tentoonstelling: 'Wintersalon van Oost Europese kunste naars, een brug tussen Oost en West', vr. 19-21 uur. za. 10-16 uur. Warmond Het Oude Raadhuis - Dorpsstraat 36, foto's en waterlandschapppen van Dicky de Nie- Reedijk, keramische eenden van Irene Maas, schemerlampen van Lies Rottier Eer- ligh, t/m 9/8; di 19-21 uur. wo 14-16 uur, do. za en zo 14-16 uur. Galerïe 'De Pomp' - Dorpstraat, Betty Nico- lai foto's in kleur, thema: "Water'; Gery Graveland met keramische eenden; Mieke Bakker met raku eenden, t/m 9/8; za, zo, wo, do 14-16 uur, di 19-21 uur, wo 10-12 uur Wassenaar Raadhuis De Paauw - Raadhuislaan 22, te keningen van Kees Buurman, t/m 9/9; di t/m vr 10-16 uur, za en zo 13-17 uur. Klassiek Charles de Wolff bespeelt vanavond in het kader van de K&O-zomerserie het orgel van de Leidse Pieterskerk. Zijn programma om vat werken van Anthonie van Noort, Joh. Sab. Bach, Felix Mendelssohn, Max Reger en Hendrik Andriessen. Aanvang 20.15 uur. De Franse organiste Michelle Leclerc con certeert vanavond in de Nieuwe Kerk in Kat wijk aan Zee. Ze voert behalve Trois Dan- ses' van Jehan Alain werken uit van Buxte- hude (Toccata inF-dur, J.S. Bach (Trio's in d-moll en G-Dur), Beethoven (Suite für eine mechanische Orgel). H. Willlan (Introduc- De Zeeuwse organist Iman de Zwarte ver zorgt morgen het wekelijkse zaterdagmid dagconcert in de Hooglandse Kerk in Lei den. Aanvang 13.30 uur. Amsterdam Carré dag. (beh. ma)19.30 uur, wo en za ook 14.00 uur; familievoorstelling- 'Sneeuwwitje en de zeven dwergen', met Hilde de Midt Concertgebouw zo 29, 20 15 uur; concert Yuzuko Horigome (viool) en Wolfgang Manz (piano), werk van beethoven, Bach en Webern. di 31. 20.15 uur; Wereld Jeugd. Koor olv Fneder Bernius. Ward Swingle, werk van Schönberg, Penderecki, Jennefelt en Boyd. do 2, 20.15 uur; Westdeutsche Sinfinia olv Dirk Joeres. mmv Pieter Wispelwey (cello), werk van Haydn. Honnegger en Schubert. Stadsschouwburg vr 27, za 28. 20.15 uur; Black Blanc Beur 'Monsieur Zzarbi'. di 31wo 1do 2, 20.15 uur; Teatro del Sur Tango Varsoviano'.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1990 | | pagina 17