B 'Verwacht van mij geen normale film' Cry Baby: de gemiste jeugd van John Waters De miljonair en het lichte meisje John Waters, regisseur van wilde tiener-musical Cry baby' VRIJDAG 27 JULI 1990 PAGINA 15 BIOSCOPEN De Amerikaanse filmregisseur John Waters heeft altijd een naam te verliezen gehad als provocateur van de Amerikaanse fatsoensnormen, als specialist in zwarte kluchten die alles schonden wat binnen de mo raal van de gevestigde orde heilig was. Die naam heeft John Waters nu dan inderdaad verloren. Alle door hem ooit gebezigde hilariteiten ge dachtig, doet hij zich ineens wat al te braaf kennen met de thans gepre senteerde muzikale teenagerklucht anno 1954. Zeker, de spot druipt er nog steeds aan alle kanten af en ook is het sentiment voelbaar dat John Waters op het oog had: een schelm se film maken over de jeugdcrimi- nele vetkuiven waar hij als klein jongetje zo dolgraag bij had ge hoord. Het Amerikaanse tieneridool Johnny Depp speelt, als persiflage op zichzelf, het soort rol als waar mee ooit Elvis is groot geworden. Een ruige klant, aanvoerder van een groepje rauwdouwers dat op voet van oorlog verkeert met de 'square' maar achterbakse burgerjeugd bij wie hij nochtans een meisje ontdekt op wie hij verliefd wordt. En ook zij. Amy Locane, blijkt niet ongevoelig voor Depp als Cry Baby, zo ge noemd omdat zijn blanke inborst bij hem soms één enkele traan doet opwellen als de emoties hoog oplo pen. De film voorziet in een aantal feestelijke dans- en kloppartijen en een muzikale gevangenisscène a la Jailhouse Rock waar de vonken vanaf vliegen. Maar als je het niet wist, had je nooit geraden dat dit een John Waters-film is. PIETER VAN LIEROP "Ik hou van goede slechte smaak", beweert filmmaker John Waters die altijd ge gruwd heeft van de slechte goede smaak waar Holly wood sinds jaar en dag in grossiert. Waters nieuwste film heet Cry-Baby en be helst een muzikale vijftiger jaren love story tussen een ruige vetkuif en een keurig burgermeisje dat, al doende, fluks van tuttigheid en maagdelijkheid ontdaan wordt. Mocht het toch con ventioneel klinken, ga dan maar eens kijken met wat voor baldadig genoegen John Waters de clichés van het genre binnenstebuiten keert. Een normale film hoeft men van Waters nooit te verwachten, al pleegt hij het burgelijk fatsoen min der onbarmhartig te provoceren dan hij in het verleden gedaan heeft. In 1969 debuteerde hij met Mondo Trasho en introduceerde meteen de zwaargewicht-travestiet die onder de naam Divine furore zou gaan ma ken via een hele reeks Waters-films. In Female Trouble deed de 300 pond wegende ster een dansnum- mertje op trampoline, vrat voortdu rend mascara-borsteltjes op, ging moorddadig rond en werd geroos terd op de elektrische stoel. In Mul tiple Maniacs liet Waters ook wel 'the king of trash' genoemd zijn ster verkracht worden door een gi gantische kreeft. In Pink Flamin go's werd Divine uitgeroepen tot 'het meest vieze mens ter wereld' en kreeg ze het aan de stok met een cri mineel duo dat liftende meisjes kid napte om hun aan een soort mense lijke legbatterij te ketenen en hun kunstmatig te insemineren, waarna de aldus verkregen baby's werden verkocht aan goed betalende adop- tie-ouders. In de jaren tachtig ging Waters het ietsje kalmer aan doen, maar baarde toch bijzonder opzien met bij voorbeeld de cinematografische noviteit die hij 'odorama' noemde; film met luchtjes. Bij voorstellingen van zijn film Polyester liet hij dan kaarten ronddelen met genummer de plakkertjes. Van tijd tot tijd ver schenen er nummers op het beeld, waarna het publiek verondersteld werd de corresponderende plakker- om zo'n rol te accepteren. Maar ik heb hem allereerst gekozen omdat hij eigenlijk nog steeds een 'ster' was, want nog steeds wist iedereen wie hij was. Voor mijn film Polyester was het ook van belang dat iedereen hem nog steeds kende, want alleen de poster al moest iedereen tot verbijs tering brengen: 'Polyster, een nieu we film van John Waters. Starring Tab Hunter en Divine!' De mensen konden het gewoon niet geloven en moesten wel naar die film, alleen maar om te kijken of het wel echt waar was. En het was waar". Hairspray 'Als dat geen angstaanjagende gedachte is: David Lynch en ik die nu voortaan meestemmen voor de Oscars". (foto gpd> tjes aan te krabben, waarna men een miJn films gedomineerd en ik heb reuk deelachtig werd, passend bij haar niet willen vervangen en ik wil de vertoonde taferelen: zweetsok- de ze^s de geringste schijn vermij- ken, rotte eieren, bedorven vis. Di- ,den dat ik het toch probeerde. Dus vine deed intussen liefdesscène's 'k ben aan de andere kant van het met Tab Hunter. mannelijk spectrum gaan zitten en In vergelijking met die hilarische kvYfI!n.daar m* op Johnny Depp vulgariteiten, betoont John Waters m Amerika een tieneridool, zich thans met Cry-Baby bijna nor- Dat w'st lk met eens toen lk hem maal. John Waters: „Pink Flamin- vo<^ de rol m overweging nM, go's maakte ik twintig jaar geleden, Y/ant lk *f.as n,et a* dlf 5°» ik was toen 24 jaar. Ik denk dat het waar hij overal in stond Maar hij heel vervelend zou zijn als ik nog er precies goed uit. Hy bleek steeds zulke films maakte. Het is mijn films te kennen en te kunnen waar dat ik mijn huidige films voor waarderen en bleek bovendien m Hollywood-studio's vervaardig, fteat het be- omdat het niet ten eeuwige dage leuk blijft om low budget-filmpjes ben in de rhogelykheid om de gekte te maken voor telkens dezelfde hon- stek.en met zijn eigen image als tie- derd toeschouwers. ner-idool. Ik zei tegen hem: Blijf dan maar "Cry-Baby lijkt alleen in zo verre bij mij in de buurt, boy, dan blijf je op een conventionele film, dat de njet lang meer tiener-idool!' Maar hoofdrollen gespeeld worden door dat is mijn typische manier van cas- appetijtelijk ogende jonge mensen; ten. Ik heb in Polyester Tab Hunter Johnny Depp en Amy Locane. Dat gecast op een moment datje hem al was niet eerder in een door mij ge- jaren nergens anders meer tegen maakte film voorgekomen. Ik heb kwam. Als een tegendraadse, komi- het gedaan omdat Divine overleden sche uitvergroting van zijn eigen is. Divine, als uitzinnige, corpulente mythe als mooie Hollywood-jon- travestiet, had een hele reeks van gen. Dat was best moedig van hem 'Ik had er lol in om Debbie Harry in Hairspray op te voeren als een helle veeg van een moeder, met een waanzinnig suikerspin-kapsel. Of in Cry Baby nu iemand als Iggy Pop die een niet helemaal frisse grootva der neerzet; een overjarige nozem uit de jaren vijftig. Allemaal men sen die het enig vinden om in mijn films te verschijnen dwars tegen al les in wat het publiek van hen ver wacht. Maar ik pik die mensen er nooit uit om hen te slachtofferen. Ik wil ze hebben, omdat ik hen mag, een zwak voor hen heb en omdat ze over gevoel voor humor beschik ken. Ik moet niets hebben van al die grasgroene filmkids die al een mil joen dollar willen hebben, zodra je maar een foto van ze wil maken. Ik kan daar niet tegen. Ik wil alleen werken met mensen die zichzelf niet te serieus nemen, omdat ze an ders met mij niet eens overweg zou den kunnen. Omdat ik mezelf even min serieus neem. Ik drijf voortdu rend de spot met mijn eigen image. Mijn humor wordt verklaard vanuit mijn angst voor mensen die denken dat ze 'normaal' zijn en van daaruit morele gedragsnormen gaan opleggen aan anderen. Ik ken heel weinig taboes, al heb ik tegen woordig niet meer zo'n trek om grappen te maken over bij voor beeld kannibalisme, maar ik heb er geen bezwaar tegen als anderen dat wel doen. Waar ik overigens niet te gen kan dat zijn grappen over racis me en over aids. Dat is namelijk pas echt vulgair. Dat zijn ook geen grap pen, dat is geen goede slechte smaak meer, dat is sléchte slechte smaak." „Met Hairspray, dat in de jaren zestig speelt en Cry Baby, dat in de jaren vijftig speelt, heb ik een hom mage willen brengen niet zo zeer aan mijn eigen jeugd maar aan de jeugd die ik toen graag gehad had willen hebben. Ik was acht jaar oud toen, te jong om een jeugddelin quent te kunnen zijn. Want wat had ik kunnen doen? Mijn speelgoed kapot slaan? Maar ik bezag die vet kuiven met grote afgunst. Ik was wel al voyeur in die tijd, wat dat betreft dus al filmregisseur in de dop. En die vetkuiven hadden een stijl waar mijn ouders doodner veus van werden. Dat heeft een die pe indruk op me gemaakt. Ik kom uit Baltimore en typerend voor die stad is dat ze weliswaar nooit voor op lopen, maar als ze een of andere trend oppikken zijn ze daarin heel extreem. Toen je die suikerspinnen-kap- sels kreeg, wist je in Baltimore niet wat je zag. Bijna net zo grotesk als waar Debby Harry in Hairspray mee op haar hoofd rondloopt. Die 'hair hoppers' zag je in Baltimore tien jaar te laat, maar extremer dan elders. Net zoals je vandaag de dag in Baltimore, 'punk' furore ziet ma ken, ook weer extremer dan elders, maar ook weer tien jaar te laat". Autodidact John Waters als cineast beschrijft zichzelf als een typische autodidact. Hij heeft nooit een filmacademie bezocht, maar is gewoon begonnen met eerst 8 millimeter-filmpjes te maken om vervolgens over te stap pen op 16 en daarna op 35. Van lie verlee werd hij een cult-regisseur. De eerste keer dat hij het gevoel kreeg dat er wellicht behalve balda dige lol ook nog een internationale carrière te baseren viel op zijn uit de hand gelopen hobby, was toen hij 15 jaar geleden door Huub Bals werd uitgenodigd om Pink Flamingo's te komen vertonen op het Film Festi val Rotterdam. Het was ook de eer ste keer dat hy in Europa terecht kwam. Het was hetzelfde festival dat David Lynch introduceerde met het aan de subversieve Waters stijl verwante Ereaserhead. Tot op de dag van vandaag wordt Lynch door John Waters be schouwd als de Amerikaanse cine ast met wie hij zich het meest ver want voelt en tevens als het bewijs dat het mogelijk is om met Holly wood samen te werken zonder je te conformeren: „Het amuseert me bijzonder dat nu 15 jaar later David Lynch de Gouden Palm van Cannes wint, met een film waarbij veel mensen zich nog steeds hoogst on gemakkelijk voelen. En tegelijker tijd is het David geweest op wiens voorspraak ik nu lid heb mogen worden van Academy of Movie Pic tures, Arts Science. Als dat geen angstaanjagende gedachte is: David Lynch en ik die nu voortaan meestemmen voor de Oscars!" 'Pretty woman'; regie: Garry Marshall; met Ri chard Gere en Julia Roberts; te zien in Udo, Leiden en Euro, Alphen Pretty Woman geldt dit jaar in Ame rika als een uitzonderlijk fenomeen. Niet alleen omdat het de film is die tot dus ver het meeste geld heeft op gebracht (ruim 170 miljoen dollar) maar omdat het bovendien voor een 'blockbuster' zo weinig geld gekost heeft om hem te maken: 20 miljoen dollar. Dat is ongeveer de helft van de kosten voor een gemiddelde Hollywood-film. Een paar cijfers ter vergelijking. Total Recall (opbrengst tot dusver 110 miljoen) werd gemaakt voor 65 miljoen, waarbij twee miljoen dol lar waren inbegrepen als honorari um voor onze regisserende landge noot Paul Verhoeven. Who Framed Roger Rabbit heeft 70 miljoen ge kost evenals Die Hard 2. The God- father 3 zal uitkomen op 65 miljoen. Rambo 3 kostte 58 miljoen, Tango Cash 55 miljoen, Batman en Coming to America elk 50 miljoen, The Abyss 45 miljoen. Een gemid delde Nederlandse speelfilm wordt tegenwoordig gemaakt voor één miljoen dollar. Dat Pretty Woman voor een ver houdingsgewijs 'koopje' vervaar digd kon worden, houdt in belang rijke mate verband met het feit dat de honoraria voor de 'ster-acteurs' laag gehouden konden worden. Ri chard Gere die in geen jaren een succesfilm had gehad, kon om die reden worden gecontracteerd voor een salaris dat aanmerkelijk lager lag dan in de tijd van An Officer and a Gentleman in 1982. En Internal Affairs moest nog uitkomen. Gere's tegenspeelster Julia Ro berts kreeg pas een halfjaar geleden naam via Steel Magnolia's, toen de opnamen voor Pretty Woman al lang en breed achter de rug waren. Het zat filmmaatschappij Disney (al lang niet meer exclusief met anima tiefilms actief) dus aan aan alle kan ten mee. Degene die het niet mee heeft ge zeten was Jeroen Krabbé die aan vankelijk aangezocht was de hoofd rollen te spelen in zowel Internal Af fairs als Pretty Woman, en voor bei de films op het allerlaatste moment door Richard Gere werd verdron gen. Oersimpel Een andere reden waarom Pretty Woman voor betrekkelijk weinig geld gemaakt kon worden, lag in het feit dat men de film -met een in we zen oersimpel verhaal- zowat thuis cm de hoek kon opnemen. Een puissant rijke beursspeculant raékt verdwaald op Hollywood Boule vard en vraagt aan een hoertje de weg naar zijn hotel. Als hij bereid is om voor haar tijd het normale tarief te betalen, wil ze best even in de au to stappen om de weg te wijzen. En zo ontdekken Richard Gere en Julia Roberts dat ze elkaar eigenlijk nogal goed liggen; allebei zaken- tenslotte en ook nog uitge rust met hetzelfde gevoel voor hu mor. Het autoritje bevalt zo goed dat uiteindelijk Richard ook nog wel royaal wil betalen als ze die nacht bij hem wil blijven. En die nacht be valt zo goed dat Julia vervolgens wordt uitgenodigd om in ruil voor een vorstelijke som ook de rest van de week op te vrolijken die Richard nog nodig heeft, vóór hij de beoog de transactie gesloten kan hebben en zal terugkeren naar de oostkust. Het verhaal ontwikkelt zich dan als een Pygmalion-thema. Julia mag hele boutiques leegkopen en ondergaat enig praktisch onderwijs in etiquette en stijl. Omgekeerd krijgt Richard een paar lesjes ge leerd inzake integriteit en menselij ke waarden. En zo zien we een ui terst bekoorlijk koppel ontstaan uit twee mensen die ondanks hun sterk uiteenlopende achtergronden een buitengewoon positieve invloed op elkaar hebben. Hoe moeten straks echter die twee individuen verder als die idyl lische week voorbij is? In ieder Hollywood-sprookje van de oude stempel zou het antwoord voor de hand liggen. Ze blijven allicht bij el kaar en leven nog lang en gelukkig. Punt, uit. Maar regisseur Garry Marshall, geholpen door de perfect op elkaar afgestemde Gere en Ro berts, weet voortdurend onder de lagen glamour en humor een onmis kenbare realiteitszin in tact te hou den. Waardoor dat happy end nog helemaal niet zo zeker lijkt. Als dat dan toch uit de lucht komt vallen, geeft dat weliswaar een ple zierig gevoel - omdat je deze inne mende filmkarakters het beste gunt - maar tegelijkertijd voel je dat er ei genlijk iets niet klopt. Spanning Toen ik er naar zat te kijken bedacht ik het volgende: juist omdat je in dit verhaal de romantiek een vlucht ziet nemen terwijl het besef van de nuchtere, zelfs harde werkelijkheid er voortdurend doorheen blijft prik ken, onstaat er een interessant soort spanning. Die komt nou eens een keer niet voort uit de primitieve vraag „Blijven ze straks bij elkaar of niet?" maar uit de veel subtielere vraag „Als ze straks niet meer bij el kaar kunnen zijn, zullen ze dan die samen beleefde idylle toch kunnen blijven waarderen als iets posi tiefs?" Dat is waar het script naartoe werkt. Als Richard en Julia uiteindelijk op een roze wolk wegdrijven, voor altijd samen, dan pas verbleekt de hele film op de valreep alsnog tot een zinledig sprookje dat daarom niet echt bevredigt, omdat het niks met ons te maken kan hebben. Het zeepbel-effect. Ik voelde me uitein delijk teleurgesteld omdat ik aldoor gemeend had dat Pretty Woman voor een Hollywood-romance net wat dieper bedacht was dan je ge wend bent. Na dat zo ervaren te hebben, hoorde ik van Richard Gere dat het einde aanvankelijk wel degelijk an ders ontworpen was, maar onder druk van Disney werd aangepast. En nog later hoorde ik van Jeroen Krabbé, die twee vroegere scenario- versies thuis heeft liggen die Gere nooit gezien heeft, wat scenario schrijver J.F. Lawton precies be dacht had. Jeroen Krabbé: „In de eerste ver sie die ik toegestuurd kreeg, het project heette toen nog '3000', ging het om een heroïne-hoertje dat in de finale keihard weer terug op straat werd gezet. De tweede versie was al milder en daar wordt het hoertje weliswaar in de harde realiteit te ruggeplaatst, maar in het allerlaats te shot keert de miljonair terug naar haar straat en blijft daar aan de overkant staan wachten. Dat laat zich dan begrijpen als een open ein de." Pas in de uiteindeUjke filmversie is men dus definitief door de sprookjesbocht gegaan. Hetgeen zeggen wil dat scenarist J.F. Law ton over meer talent en durf be schikte dan de makers van Pretty Woman. Maar vanuit een puur com merciële optiek. En het Amerikaan se publiek kennende, hebben pro ducenten Arnon Milchan en Steven Reuther het gelijk aan hun zijde ge kregen. PIETER VAN LIEROP (OP)NIEUW 'Pretty woman' - Lido, Leiden en Euro Alphen 'Cry baby' - Lido, Leiden BLIJVERS 'Gremlins, deel 2' - Leuke griezels ver overen Manhattan, Luxor, Leiden en Euro, Alphen 'Bird on a wire' - Er klopt iets niet in film met Goldie Hawn en Mel Gibson, Lido, Leiden 'Bull Durham' - Amusante kijk op ka rakteristiek stukje Amerikaanse sa menleving, Trianon, Leiden 'Back to the future, deel 3' - Gein in de beste traditie van Lucky Luke - Lido, Leiden 'War of the Roses' - Huwelijkskome die, Trianon. Leiden 'Ook honden gaan naar de hemel' - Te kenfilm met grimmig karakter, Lido. Leiden en Euro, Alphen 'She's out of control' - Dochter wordt volwassen en vader Tony Danza maakt zich daarover zorgen - Euro, Al- Family Business - niet geheel geslaag de komedie over oplichtersfamilie, Back to the future, deel 3' - Odeon (462400), al. 'Wild Orchid' - Odeon. 16 jr. 'Look who's talking' - Odeon. al. 'Tango Cash' - Odeon. al. 'Speaking parts - Studio (656402), 16 jr. 'Un monde sans pitié' - Studio. 16 jr. 'Dead poets society' - Studio. 12 jr 'Trop belle pour toi!' - Studio. Leiden. AMSTERDAM 'Cry baby' - Alfa (278806), al. 'Cyrano de Bergerac' - Alfa, al. Filmzomer '90 - Diverse films, Alfa. 'Dead poets society' - Alfa. al. 'Gremlins, deel 2' - Alhambra (233192). al. 'Ook honden gaan naar de hemel' - Al hambra, al. 'The fabulous Baker boys' - Alhambra, - Bellevue Cinerama, schoten 'Heisser als Lava' - Rex, Leiden 'De redeertjes' - Greenway, Voorscho- 'Honey I shrunk the kids' - Greenway, Voorschoten 'Look who's talking" - Komedie met pratende baby in hoofdrol, Astra, Was senaar, Greenway, Voorschoten FILMHUIZEN DEN HAAG 'Gremlins, deel 2' - Asta, al. 'She's out of control' - Asta, al. 'Cry baby' - Babyion (471656), 16 jr. 'Pretty woman' - Babylon, al. Filmzomer '90, div. films - Babylon. 'Bird c al. 'Wild orchid' - Cinerama, 16 jr. 'Pretty woman' - Calypso (234876), al. 'She devil' - Calypso, al. Pink Floyd 'The Wall' - Cinecenter (236615), 12*jr 'Un monde sans pitié' - Cinecenter, 16 jr. 'Alle honden gaan naar de hemel' - Ci- 'One flew over the cuckoo's nest' - Ci- 'Bagdad café' - Cinecenter. 16 jr. 'Back to the future, deel 3' - Cinema (151243), al. 'She's out of control' - Cinema, al. 'She's out of control' - City (234579), al. 'Internal Affairs' - City, 12 jr. 'Heart condition' - City, al. 'Gremlins, deel 2' - City, al. 'Best of the best' - City, al. 'War of the Roses' - City, al. "Look who's talking' - City. 16 jr. Italiaanse Bella Donna's - Kriterion (231708) Twee films met Al Pacino - Kriterion. Zomerfestival met diverse films - The Movies (245790), al. 'Mi manda picone' - The Movies, al. 'Roger Me' - The Movies, al. 'Cinema Paradiso' - The Movies, al. 'De gulle minnaar' - Tuschinski n' - Metropole (456756), al. 'Back to the future, deel 3' - Metropole, al. 'Look who's talking' - Metropole, al. 'The fabulous Baker Boys' - Metropo le, al. 'Bird on a wire' - Metropole, al. 'Ook honden gaan naar de hemel' - Me tropole, al. 'Pretty woman' - Tuschinski, al. 'Family Business' - Tuschinski, al. 'Bird on a wire' - Tuschinski Cineac (243639), al. 'Ook honden gaan naar de hemel' - Tuschinski Cineac, al. 'Vincent Theo' - De Uitkijk. 12 jr TELEVISIE Zaterdag 28 juli Doll face (Super Channel, 21.00 uur). Amerikaanse musical uit 1945 van Le wis Seiler, met Vivian Blaine en Den nis O'Keefe. Musical met Como's hit 'Hubba, Hubba, Hubba'. California (Veronique, 22.15 uur). Amerikaanse film uit 1963 van Hamil Petroff, met Jock Mahoney en Faith Domergue. Mahoney staat in deze film aan het hoofd van de Californische be volking die aansluiting probeert te krijgen bij de Verenigde Staten. Cannery Row (BBC 2, 22.50 uur). Amerikaanse film uit 1982 van David S. Ward, met Nick Nalte en Debra Win ger. Moeizame verlopende Winger. Panico en el transiberiano/Horror Express (Super Channel, 23.00 uur)U. Engelse horrorfilm uit 1972 van Euge- nio Martin, met Christopher Lee en Silvia Tortosa. Een monster dat lange tijd bevroren is geweest, komt weer tot The last of Sheila (BBC 1, 00.00 uur) Amerikaanse thriller uit 1973 van Herbert Ross, met James Coburn, Raquel Welch en Joan Hackett. Holly- wood-ster Sheila wordt vermoord. Een jaar later inviteert haar echtge noot zes vrienden op zijn luxe jacht. Hij heeft een ingewikkeld spel be dacht dat een dodelijke afloop krijgt. Zondag 29 juli Lust for life (BRT 1,20.15 uur). Ameri kaanse film uit 1956 van Vincente Min- neili, met Kirk Douglas en Anthony Quinn. Van Gogh-biografie. Angel and the badman (Super Channel, 21.00 uur). Amerikaanse wes tern uit 1947 van James Edward Grant, met John Wayne en Gail Russell. Travelling North (BBC 1, 21.35 uur). Australische film uit 1987 van Carl Schultz, met Julia Blake en Leo McKern. Een opvliegende gepensio neerde man wordt verliefd op een ge scheiden vrouw. Zij nemen hun intrek in een romantische bejaardenwoning in North Queensland. Hun geluk wordt overschaduwd als hij aan een ernstige hartkwaal blijkt te lijden. Yojimbo (BBC 2, 23.25 uur). Japan se samoerai-film uit 1961 van Akira Kurosawa, met Toshiro Mifune en Hi- roshi Tachikawa. Een samoerai-huur ling komt terecht in een stadje dat ver scheurd wordt door gevechten tussen twee bendes. Voorloper van de spag hetti-' Maandag 30 juli De spotvogel (België 1,20.25 uur). Bel gische komedie uit 1954 van Edith Kiel, met Charles Janssens en Irene Beval. Marktkramer en dokter zouden tweelingbroers kunnen zijn. Die spre kende gelijkenis levert de dokter re gelmatig problemen op. Topaz (Nederland 1, 22.00 uur). Amerikaanse spionagefilm uit 1969 van Alfred Hitchcock, met John For- sythe, Dany Robin en John Vermont. Verfilming van de roman van Leon Uris. Franse en Amerikaanse inlich tingendiensten werken samen om de rol van de Sovjetunie op Cuba te on derzoeken. Dinsdag 31 juli The big steal (BBC 2.19.25 uur). Ame rikaanse speelfilm uit 1949 van Don Siegel, met Robert Mitchum en Jane Greer. Officier verdacht van sjoeme- loonlijsten, achtervolgt bende i de v Roman Holiday (Ned. 20.25 uur)er- land. Amerikaanse tv-film uit 1987 van Noel Nosseck, met Catherine Oxen- berg en Tom Conti. Remake van klas sieker uit 1953. Prinses duikt onder in Rome en maakt kennis met een op dringerige Amerikaan. A small town in Texas (Veronique, 22.00 uur). Amerikaanse speelfilm uit 1976 van Jack Starrett, met Timothy Bottoms en Susan George. Man komt na drie jaar uit de gevangenis. Wil een nieuw leven beginnen. Woensdag 1 augustus Car Wash (Veronique, 22.00 uur). Franklin Ajaye. Een dag pompstation annex autowasserij in Los Angeles. Donderdag 2 augus- Torpedo run (BBC 2, 19.00 uur). Amerikaanse speelfilm uit 1958 van Joseph Pevney, met Glenn Ford en Diane Brewster. Amerikaanse duik boot vernietigt Japans vliegdekschip in Tokyo-baai tijdens WO-II. Lles/Licenscd to kill (Super Chan nel, 20.00). Amerikaanse thriller uit 1983 van Ken Jim Wheat, met Ann Dusenberry. Actrice moet rol spelen van meisje dat in psychiatrische in richting overleed. Om zich in die rol te kunnen verplaatsen gaat ze een paar dagen naar een inrichting. Daar komt ze tot een vreselijke ontdekking. The pilot (Veronique, 22.00 uur). Amerikaanse speelfilm uit 1979 van Cliff Robertson, met dezelfde Cliff Ro bertson en Diane Baker. Piloot die aan de drank is ontdekt dat zijn wereld in- Second thoughts (BBC 1,00.35 uur). Amerikaanse speelfilm uit 1983 van Lawrence Tuman, met Lucie Arnaz en Craig Wasson. Juriste begint iets moois met warhoofdige jongeman, die in de gevangenis belandde. Vrijdag 3 augustus The dark passage (BBC 2, 19.00 uur). Amerikaans melodrama uit 1947 van Delmer Daves, met Humphrey Bogart en Lauren Bacall. Een ontsnapte ver oordeelde laat zijn gezicht door plasti sche chirurgie bewerken en wacht in Bacalls woning tot hij zich weer kan vertonen. Murder by decree (BRT 1. 20.00 uur). Engels/Canadese misdaadfilm uit 1979 van Bob Clark, met Christop her Plummer en James Mason. Sher lock Holmes onderzoekt moorden op prostituées door Jack the Ripper ge pleegd en komt tot verrassende con clusie. Lovesick (BBC 2, 22.00 uur). Ameri kaanse romantische komedie uit 1983 van Marshall Brickman, met Dudley Moore en Elizabeth McGovern. Ne- wyorkse psychiater wordt verliefd op cliënte en ziet voortdurend de geest verschijning van Freud. The people that time forgot (Vero nique, 22.20 uur). Engelse film uit 1977 van Kevin Connor, met Patrick Wayne en Sarah Douglas. Man gaat op zoek eiland. The naked face (Ned. 1, 23.35 uur). Amerikaanse film uit 1985 van Bryan Forbes, met Roger Moore en Rod Stei ger. Psychiater (Roger Moore) wordt verdacht van moord op een van zijn patiënten. Into the night (BBC 1, 00.15 uur). Amerikaanse komische thriller uit 1985 van John Landis, met Jeff Gold- blum en Michelle Pfeiffer. De mooie Michelle Pfeiffer wordt achterna geze ten door een stelletje schurken. Geluk kig loopt ze 's nachts Jeff Goldblum te gen het lijf, die de slaap niet kan vatten en dus alle tijd heeft om haar belagers af te schudden. Escalier C. (BBC 2, 00.20 uur) Fran se film uit 1984 van Jean-Charles Tac- chella, met Robin Renucci en Jean- Pierre Bacri. Bewerking van een ro man van Elvire Murail over het leven van de bewoners van trappenhuis C in een flatgebouw in Parijs. Lieverdjes uit de jaren vijftig gestapt in 'Cry Baby'.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1990 | | pagina 15