'In mijn hoofd is 't een band' -L. Sovjet-cartoonisten: Glasnost als zoethoudertje VAN GOGH UITVERKOCHT Palestijnse Talmoed Leidse UB naar Joods Historisch Museum Ongekunstelde eenvoud van Kees Buurman Turkije krijgt kunstschatten terug van VS Miriam Makeba in Delft ,De Avonden' dingt naar (film)prijs Mauritshuis maand dicht DINSDAG 24 JULI 1990 PAGINA 15 LEIDEN Het enige complete handschrift van de Palestijnse Tal moed, dat veilig wordt bewaard in de kluizen van de Leidse Universi teitsbibliotheek, zal voor het eerst in bruikleen worden gegeven aan het Joods Historisch Museum. In dit museum zal vanaf donderdag 13 september de tentoonstelling 'Schrift in beeld; joodse traditie in Hebreeuwse handschriften en drukken' te zien zijn. De kostbare Palestijnse Talmoed maakt deel uit van deze expositie. Conservator J.J. Witkam van de Leidse Universiteitsbibliotheek: "Het is niet gebruikelijk dat we dit soort waardevolle stukken in bruikleen gegeven. Dit is dan ook de eerste keer dat we zoiets doen. Wat de waarde van de Palestijnse Talmoed is? Dat valt erg moeilijk te zeggen. Maar verzekeren heeft in ie der geval geen zin. Als er wat ge beurt dan zal het Rijk zelf de kosten dragen. En dan daarbij, je kunt wel verzekeren maar daarmee koop je zo'n uniek stuk toch nooit terug". De Palestijnse Talmoed komt uit het bezit van de bekende geleerde en humanist Scaliger (1540-1609), die bij zijn dood zijn bibliotheek vermaakte aan de Leidse universi teit. Witkam: "De Palestijnse Tal moed - dat Palestijnse zou verwar ring kunnen wekken. Maar u moet niet denken dat we hier te maken hebben met iets waar de kranten de laatste tijd zoveel over schrijven. Dit is een 13de eeuws handschrift, dat in de 16de eeuw is afgeschreven in Italië. Het is in Nederland te rechtgekomen door Scaliger, die het naderhand in een legaat aan de universiteit schonk. Het boek be staat uit twee grote folianten. Acht tien jaar geleden is de band geres taureerd en is het perkament 'ge wassen', zoals wij dat noemen. Lan ge tijd heeft het plan bestaan om er een facsimile-editie van te maken, maar dat is niet doorgegaan doordat er een piraten-uitgave op de markt is gebracht". "Geregeld komen er buitenland se wetenschappers naar de UB om deze Talmoed te bestuderen. In de zestiende eeuw heeft een drukker het boek een keer gebruikt voor een uitgave. Dat is te zien aan de zetaan- wijzingen in de marge. Zoiets is in teressant voor de boekhistoricus. Ja, als iemand serieuze bedoelingen heeft, kan hij dit soort stukken in de UB bestuderen. Je hoort in de pers over musea de laatste tijd vaak: wat jammer dat al die mooie kunst in de kelders blijft liggen. Bij de Univer siteitsbibliotheek is dat niet het ge val. Iemand die een beetje uit de voeten kan met de catalogus, kan van alles te zien krijgen". AMSTERDAM Voor de Van Gogh-tenioonstelling in Amsterdam die tot en met 29 juli, de sterfdag van Van Gogh, duurt zijn sinds 30 maart 1.250.000 toegangskaarten verkocht. Er is geen kaart meer verkrijgbaar. Toch staan elke ochtend honderden mensen - om zes uur al - in de rij voor de kassa op het Museumplein. Per dag wordt namelijk bekeken of er op sommige tijdstippen mensen niet komen opdagen. Voor de tekeningenexpositie in het Rijksmuseum Kröller-Müller in Otterlo zijn nog wèl kaarten te koop. (foto ANP) World Party, geestesldnd Wallinger Expositie: Kees Buurman. Tekeningen, Raadhuis 'De Paauw, Raadhuislaan 22, Wassenaar. Tot 10 september te bezichti gen op dinsdag tot en met vrijdag van 10.00 tot 16.00 uur en op zaterdag en zondag van 13.00 tot 17.00 uur. WASSENAAR - Rondom het sta tige raadhuis 'De Paauw' in Was senaar ligt een grote tuin. Een 'landschapstuin', dat wil zeggen een tuin waarin de mens de na tuur gedwongen heeft om een schilderachtige vorm aan te ne men. Zonder geregeld onderhoud breekt de natuur echter verwil derd uit het gareel, waarin de mens haar gedwongen heeft. En zo ligt de tuin van 'De Paauw' er op het ogenblijk bij: ten dele in het gareel, ten dele verwilderd. In 'De Paauw' in Wassenaar ningen van Kees Buurman. Kees Buurman tekent onder meer be wegingen in het water en land schappen. Een geschiktere loka- tie dan het landgoed 'De Paauw' is voor deze expositie nauwelijks denkbaar. De tekeningen die Kees Buur man tot 1988 heeft gemaakt zijn bijna abstract. De Leidse kunste naar vereenvoudigt de voorstel ling tot de pure essentie, op de grens van het herkenbare naar het onherkenbare. Een paar lij nen en vegen krijt zeggen alles wat er te zeggen valt. Een kolken de waterbeweging of een stati sche horizon verdelen het witte vel papier. Een streling voor het oog, waaruit eerbied voor zowel natuur als papier spreekt. Een blik door de grote ramen van het raadhuis levert vergelijkingsma teriaal in overvloed: het riet langs het water bijvoorbeeld, of de be weging in het water. Vanaf 1988 is Kees Buurman een andere richting in geslagen. Sindsdien maakt hij zuiver ab stracte schilderijen in zwarte inkt. De inkt is met een kwast op het papier gezet. Meer nog dan bij de tekeningen het geval is, steekt de zwarte inkt scherp af tegen het witte papier. Dit contrast, de beweeglijkheid en het abstracte karakter van het werk herinnert aan de Japanse schrijfkunst. Talloze westerse kunstenaars, onder wie Mark To- bey (1890-1976) en Pierre Alechinsky (1927-....), hebben daarin een bron van inspiratie ge vonden. In sommige werken ziet ook Kees Buurman kans om de stijl uit te buiten. 'De klank van de boog' is daarvan een mooi voorbeeld. Mensen die zich aangetrokken voelen tot meditatieve eenvoud kan ik deze expositie dan ook warm aanbevelen. LISETTE OOMEN Youp van 't Hek probeert nieuw programma uit AMSTERDAM Na dertien thea terprogramma's, 9 lpcd's, vier boe ken en zeven televisie-registraties (inclusief zijn recente eerste Oude- jaarsconférence) komt de cabaretier Youp van 't Hek in januari volgend jaar met een nieuwe show. Het nog titelloze programma be vat 21 leesvoorstellingen en vervol gens 21 repetities annex try outs, al vorens Maastricht op 28 februari de première mag zien. De leesvoorstellingen beginnen op 2 januari in Voorburg. Daarna volgen Den Haag, Zoetermeer, Brielle, Tholen, weer Den Haag (11, 12,18 en 19 jan. in PePijn) en oorden als Hardenberg, Maarheeze, Bergeijk en Zaltbommel (31 jan., 1 en 2 februari). De eerste try out is in Uden op 4 februari. Die maand volgen Veldho ven, Gouda, Heerenveen, Vlaardin- gen, Papendrecht, Huizen, Dordrecht, Almere, Hoorn en Lö- chem, voordat de agenda op 28 fe bruari naar Maastricht wijst als op mars naar de grote schouwburgen. Bijna overal staat Van 't Hek twee avonden. Langere series zijn in Lei den (9 tot en met 13 april), Gronin gen (16 tot en met 20 april), Amstel veen (29 april tot en met 3 mei), Haarlem (7 tot en met 11 mei), Rot terdam (Luxor Theater 14 tot en met 25 mei) en Utrecht (28 mei tot en met 2 juni). Daarna volgen Ensche de, Alkmaar, Heerlen en Venlo. De toernee sluit in de Stadsschouw burg van Eindhoven van 18 tot en met 21 juni. ANKARA/NEW YORK (DPA) - Het Metropolitan Art Museum in New York moet meer dan 200 waar devolle stukken uit een verzame ling antieke kunstschatten, die 25 jaar geleden uit Turkije werden ge stolen, aan dit land teruggeven. De collectie, die bekend staat als de Croesus-schatten, naar de ko ning van Lydië (560 tot 547 v.C.), werd tussen 1965 en 1967 uit Turkije gesmokkeld en later door het Me tropolitan Art Museum gekocht. Het museum heeft in zijn verdedi ging aangevoerd dat sinds de aan koop veel tijd verstreken is. Maar de Amerikaanse federale rechter ver wierp dit argument en oordeelde dat het museum zich bij de aanschaf van de verzameling juwelen, vazen en gebruiksvoorwerpen bewust moet zijn geweest dat deze illegaal uit Turkije werd uitgevoerd. LONDEN - Karl Wallinger oogt als een tevreden man. Zijn groep World Party - die voornamelijk bestaat uit hemzelf - doet het uitste kend: het album 'Goodbye Jumbo' is alom goed ontvan gen en de single 'Way Down Now' is hard op weg om een -hit te worden. Vandaar dat Wallinger weer volop mee draait in het systeem van promotie en optredens. Een heel verschil met de afgelo pen drie jaar, waarin hij in al le rust aan zijn album werk te. Zijn eigen studio bewees hem daarbij goede diensten. Verwacht geen schokkende vernieuwende concepten op het realistisch getitelde 'Goodbye Jumbo': dat vindt Wallinger overbodig nadat The Beatles eigenlijk alles al hebben gedaan. Karl Wallinger is nog steeds sterk onder de indruk van de Fab Four, iets dat op 'Goodbye Jumbo' ook wel te horen valt. „Ik ben niet eens zozeer direct in muzikale zin door hen beïnvloed, maar meer door hun werkmethodes, de manier waarop ze in de studio te werk gingen. Ze waren in staat om op een verfrissen de manier afstand van hun werk te nemen: ik heb tapes waarop ze grappige versies van 'Across The Universe' zingen. Dat gekke aspect, zeg maar, hun inspiratie en hun vak manschap. Ze knalden niet zomaar de inhoud van hun bewustzijn op tape". Beatleberg Laat Wallinger aan het woord over zijn favoriete band en hij is voorlo pig niet uitgepraat. „The Beatles zijn een soort ikoon geworden. Als je het over The Beatles hebt praatje niet alleen over verkoopcijfers, stu dio-uren, het aantal songs, de hoe veelheden drugs, de vrouwen die ze hebben uitgewisseld, het geld dat ze verloren hebben door slecht opge zette zaken. Het is het hele verhaal. Ze zijn nog steeds de toetssteen waartegen talent wordt afgemeten. Het is een soort hoge berg, niet waar? De Beatleberg. Vergeleken met hen is U2 maar een zielig klein heuveltje. Ja, je zou het een mythe kunnen noemen, ware het niet dat de waarheid verbazingwekkender is dan welke mythe dan ook." De geest van The Beatles waarde duidelijk hoorbaar rond in de stu dio, toen Wallinger de nummers van 'Goodbye Jumbo' op de band zette. „Ja, tenslotte zijn zij de reden ge weest dat ik muziek maak. Het is wel gebeurd dat ik 's ochtends wak ker werd en dacht: Ik moet zo naar Abbey Road. Ik heb geprobeerd me in te leven in wat er bij hen in de stu dio gebeurd moet zijn. Ik probeerde me hun attitudes eigen te maken en dan keek ik naar mijn eigen songs, om op dezelfde manier oordelen te vormen en beslissingen te nemen. Ik wilde geen pastiche van Beatles songs maken, zoals ELO of Lenny Kravitz. Het gaat bij mij niet om dat ene Beatle-akkoord maar om de eeest." Voor de goede verstaander zijn er meer muzikale herkenningspunten uit 'Goodbye Jumbo' te halen. „Er zijn mensen, vooral in Amerika, die zo'n plaat tot op het bot analyseren om te kijken welke referenties er al lemaal in zitten. Terwijl het alleen maar een handvol songs van mij zijn, meer niet'. Die citaten, voor zo ver je daarvan kunt spreken, zijn er ook niet bewust ingeslopen. Neem nou die Oeh oeh-koortjes aan het eind van 'Way Down Now', die ie dereen aan 'Sympathy For The De vil' van de Stones doen denken. Als ik alle aandacht die daaraan besteed is had voorzien, had ik ze misschien wel weggelaten". Wallinger bespeelde de meeste instrumenten zelf, in zijn eigen stu dio. Zo nu en dan wipte een be vriende muzikant langs om het een en ander in te spelen. Dat was een van de redenen dat hij zijn studio van het Britse platteland verhuisde naar Londen, waar hij een stuk be ter bereikbaar was voor assisteren de muzikanten. „Het platteland is een goede plek om tot rust te komen en jezelf weer op te laden, maar na een jaar begon ik de actie van de stad te missen". World Party is op het moment op toernee en dan wordt Wallinger ge assisteerd door enkele bekwame muzikanten, maar in principe is hij het enige lid van de band. Waarom verschuilt hij zich achter die naam? „Het is een band, in mijn hoofd. Een soort concept is het eigenlijk, zoiets als Ziggy Stardust maar dan niet met dezelfde kousen. Het houdt mijn persoon wat in de luwte, want het lijkt me vreselijk om ergens Karl Wallinger op een muur te zien staan. Maar misschien verlaat ik mijn eigen band ooit en ga ik solo." Karl Wallinger, het enige lid van World Party. „Misschien ga ik nog eens solo." AMSTERDAM - Een grote plastic vis markeert de kunstmanifestatie 'Silo' plekken in de hoofdstad zijn allerlei beelden en installaties te zien. Hetfes- ian het Amsterdamse IJ. Silo is een onderdeel van het zomerfestijn. Op 20 tijn duurt tot en met 4 augustus. <f0to anp> DELFT (ANP) De Zuidafrikaan- se zangeres Miriam Makeba treedt op zaterdag 4 augustus op in Delft, tijdens het zevende Festival van de HAVENS - „Havensteden en Let terkunde" is de titel van een exposi tie die van 5 augustus tot en met 2 september in het Open Haven Mu seum aan de Amsterdamse Surina- mekade wordt gehouden. De ten toonstelling brengt het vervlogen tijdperk van de grote passagierszee vaart terug in de herinnering. Door middel van oud foto/filmmateriaal, geluid, literatuur en voorwerpen van toen staan het stoomschip Gel- ria, de schrijvers Slauerhoff, Du Perron en Couperus centraal. Het' museum is tijdens Sail '90 geopend van 10.00 tot 22.00 uur. Daarna van woensdag tot en met zondag van 13.00 tot 17.00 uur. Afrikaanse muziek. Ze komt met een show van twee uur. Dat heeft de organisatie gisteren bekendge maakt. Makeba, een lid van de aan de Zulu's verwante Xosa-stam, was kort geleden voor het eerst terug in haar vaderland Zuid-Afrika. Ze ver bleef jarenlang in ballingschap in Guinee, omdat ze in haar kunst al tijd tegen de apartheid ten strijde is getrokken. Volgens de organisato ren van het Delftse festival heeft Makeba tijdens de reis door haar va derland een inspiratie opgedaan, die garant staat voor een ontroeren de show. Thomas Mapfumo treedt ook op Miriam Makeba. (fotoAP) Delft. Ook hij was politiek actief mo geregeld in de gevangenis opge- f'sloten wegens „subversieve songs". In Delft zijn verder artiesten te horen uit Suriname, Ghana, Zaïre en Gambia. dat nog Rhodesië heette en geleid werd door Ian Smith en zijn blanke minderheidsregering, werd Mapfu- Van onze correspondent Wessel de Jong GORINCHEM (GPD) - Sovjet-car toons van vóór de perestrojka zijn wrang en Sovjet-cartoons van tij dens de perestrojka zijn cynisch. Het komt er dus op neer dat alle prenten van de 38 tekenaars uit de Sovjetunie, die exposeren in het museum 'Dit is Bethlehem', tame lijk 'zuur' zijn. Juist voor cartoonisten uit een land als de Sovjetunie is dit niet ver wonderlijk. Wie daar bewust een kritische noot wil aanslaan, ont komt niet aan bittere conclusies. Toch ontbreekt ook de humor niet in de spotprenten. Eén van de beste prenten van de tentoonstelling stamt uit de tijd van vóór Gorbatsjov en is van Joeri Zbigniev uit Donetsk. Op deze prent wordt luchtig de leugenach tigheid van de staat aan de kaak ge steld. Zbigniev heeft allemaal'vlag gen getekend aan grote gebouwen, met daarop de rekensom 2x2 5. Een goed eufemisme voor meer dan zeventig jaar geschiedvervalsing en al het andere dat de Sovjet-staat zijn burgers op de mouw heeft gespeld. Op de voorgrond van de tekening rent een man weg met een vlag die vermeldt '2x2 4'. Hij wordt ach tervolgd door drie mannetjes, die zojuist uit een Rode Kruis-busje Links een prent van Kosobukin, getekend tijdens de Perestroika. Rechts een cartoon van Boris Ehrenburg, gemaakt vóór de Perestroika. (foto gpd> zijn gesprongen. De waarheid be- klatoera, de geprivilegieerde partij- handelen als een ziekte. Dat is onge- kaste. Igor Smirnov laat een spreek- veer het voornaamste waarmee, gestoelte zien, waarop ladingen Gorbatsjovs vier voorgangers zich voedsel liggen uitgespreid. De toe hebben beziggehouden. Een teke- hoorders die onder dit spreekge- naar die dit nog vrolijk weet samen stoelte staan, doen moeite om bot te vatten, moet wel uit het goede jes te pakken te krijgen die over de hout zijn gesneden. rand van de kansel vallen. Dit genre tekening is het beste te De meeste tekeningen uit de pre-pe- vergelijken met werk van de Neder- restrojka periode zijn minder licht- lander Yrrah, die nog elke week de voetig. In veel cartoons komt van- pagina's van het kleurenkatern van dik-hout-zaagt-men-planken-kri- Vrij Nederland mag vullen. Deze tiek tot uitdrukking op de Nomen- weinig subtiele maatschappijkri tiek heeft in ons land zijn beste tijd gehad. De officiële spotprenten in de Russische kranten van 'vóór Gor batsjov' waren niet erg afwisselend. Vrijwel altijd afbeeldingen van de voormalige Amerikaanse president Reagan, zittend op een kernraket. Op Reagans buik stond altijd te le zen 'imperialist'; hij zwaaide stee vast met revolvers en nooit ontbrak de cowboyhoed. De Russische krantelezer heeft in de Brezjnev-tijd duizenden van dit soort eentonige tekeningen moeten verwerken. Bij de lezer werd erop gehamerd dat al leen de Sovjetunie oprecht naar vre de streefde. Tekenaar Kazanski verstoorde dit beeld op humoristische wijze. Hij laat moedertje Rusland broodkrui mels strooien in een gehaktmolen, terwijl vredesduifjes op dit voedsel afkomen. Zijn tekening gold als re gelrechte anti-Sovjet-propaganda en daar stonden flinke straffen op. De tekeningen van tijdens de pe restrojka stellen vooral het verzet van de 'hardliners' tegen de hervor mingen aan de kaak. Veel prenten hebben de strijd van de conservatie ven tegen de vrije pers als onder werp. Skaridov uit Sverdlovsk te kent een postbode met een grote bundel kranten. In de ogen van de nog talrijke Stalinisten zijn kranten tegenwoordig opruiend materiaal. De postbode loopt met een boogje om een standbeeld van Stalin heen, waarschijnlijk uit vrees voor de mo gelijke wraak van de oude dictator. Andere cartoonisten zien de glas nost en persvrijheid meer als een zoethoudertje. De tekening van Ki- din, een speen met krantelettérs er op, laat wat dat betreft niets aan dui delijkheid te wensen over. Net zo min als de tekening van een figuur tje dat een stenen pop de bureau cratie toeroept door een toeter, gerold uit een krant. Voor de Sovjet-cartoonisten moet het een groot genot zijn dat ze nu al hun gram vrijelijk aan het papier kunnen toevertrouwen. De pas ver kregen vrijheid heeft er toe geleid dat de tekenaars zich nu hebben verenigd in het 'Centrum van de Humor'. De cartoonistenclub orga niseerde onlangs het voor Moskou eerste internationale cartoonisten- festival. Het werk van het Centrum van de Humor is naar Nederland ge haald door de Nederlandse car toonistenvereniging 'De Tulp' en de Amsterdamse galerie 'Graphwitty'. Tot 2 september te zien in Muse um 'Dit is Bethlehem', Gasthuis straat 25, Gorinchem. Openings tijden woensdag tot en met zon dag van 14.00 uur tot 17.00 uur. DEN HAAG (ANP) - De film ,De Avonden' dingt mee naar de Eu ropese filmprijs, de Felix. Rudolf van den Berg maakte de film vorig jaar naar het gelijknamige boek van Gerard Kornelis (toen nog Simon) van het Reve." Dat heeft jurylid Henk Suer van de NOS gisteren be vestigd. De beoordelingscommissie be stond verder uit Henk Petiet van de Amsterdamse Hoge School voor de Kunsten, de filmcriticus Pieter van Lierop en Barbara Stroink en Jan Blokker van het Produktiefonds voor Nederlandse Films. ,In krakende welstand' van de de butante Mijke de Jong zal meedin gen in de categorie Jonge film' en het door Eline Flipse vervaardigde portret van de overleden Russische pianist Youri Egorov in de categorie .documentaire'. DEN HAAG (ANP) Het museum Het Mauritshuis in Den Haag gaat van 3 tot en met 27 september dicht. In die periode wordt het gebouw to taal ontruimd om plaats te bieden aan de tentoonstelling .Hollandse meesters uit Amerika'. De schilde rijen komen uit meer dan veertig Amerikaanse openbare en particu liere verzamelingen. De tentoon stelling toont aan hoeveel meesters uit de Gouden Eeuw in Amerika verblijven en ook hoe die er geko men zijn. Bijna alle bekende mees ters uit de Gouden eeuw zijn in Amerika te vinden en dus op de ex positie: Vermeer (met ,Het brief schrijvende meisje'). Steen, Hals, De Hooch, Ruysdael, Hobbema en Rembrandt (met .Joris de Caulerij'). .Hollandse meesters in Amerika' is te zien van 28 september tot en met 13 januari volgend jaar.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1990 | | pagina 15