'Politiek gedoogt dat het bestel stiekem wordt afgebroken' Vakantie als straf ENKWIJZER Onze taal Vara-voorzitter Van Dam heeft weinig op met Den Haag PAGINA 23 I Het Hilversumse omroepbestel beleefde een stormachtig sei zoen. De commerciële omroep verwierf zich een plaatsje op de kabel toen bleek dat de wettelijke bescherming daartegen zo lek was als een mandje. Haagse bestuurders blonken uit in het afge ven van tegenstrijdige verklaringen. Desondanks ging het een van de gevestigde omroepen voor de wind: de Vara. Niet in de laatste plaats de verdienste van de voorzitter, voormalige PvdA- politicus Marcel van Dam, die er geen geheim van maakt weinig respect meer te hebben voor de manier waarop Den Haag met de Hilversumse belangen omspringt. door Hans GoeSsens en Cor Scheltis Net verhuisd naar een nieuw pand aan de overkant van de Heuvellaan wil de Vara geen misverstand laten bestaan over de identiteit van de bewoner. Vara-vlaggen wapperen en in het met kleine keitjes ge plaveide paadje naar de hoofdingang lig gen de letters VARA ingebed. Vanuit zijn werkkamer op de derde verdieping heeft voorzitter Marcel van Dam (52) permanent uitzicht op het ver maarde studiogebouw dat de Verenigde Arbeiders Radio Amateurs in staat stel- de een plaatsje in de ether te bevechten. Die strijd gaat onder Van Dam onver minderd voort, zo legt hij uit, maar voor nostalgie is geen plaats in het niéuwe kantorencomplex. De rode haan siert nog slechts de brandkranen. De verhuisdrift in Hilversum - de Kro en Vpro overwegen eveneens hun oude gebouwen te verlaten - is niet toevallig. De omroepen moeten in 1992 hun stu dio's zelf financieren, maar dat kunnen ze niet. Vandaar dat de omroepen hun oude gebouwen willen afstoten. Bijko mend voordeel voor de Vara is dat de me dewerkers, voorheen verspreid over zes tien verschillende gebouwen, nu netjes bijeen geharkt zijn in het gehuurde nieu we pand. Chaos Van Dam deelt zijn bestuursetage met de Vara-speelgoedaktie. Hij verliet in 1986 de Tweede Kamer om het voorzitter schap over te nemen van Albert van den Heuvel, thans vice-voorzitter van de Nos. De Vara verkeerde in een onttakelde staat. Het was een financiële chaos bij de omroep, het ledental liep terug en de kijkcijfers van de programma's waren matig. Nu is de Vara financieel gezond en een van de best bekeken omroepen in Hilversum. Dat biedt de voorzitter een sterke uit valsbasis om ten strijde te trekken tegen de 'onderhuidse guerilla' die het ministe rie van wvc naar zijn zeggen voert tegen de omroepen. "Als ik hoor en lees dat het politieke beleid er officieel op is gericht om de publieke omroepen te versterken, maar tegelijkertijd merk dat er een stie kem afbraakbeleid wordt gevoerd tegen de omroepen kan ik alleen maar conclu deren dat de politiek gedoogt dat het pu blieke bestel wordt afgebroken". "Naar buiten vindt de politiek het ken nelijk nuttig te pleiten voor een sterk pu bliek bestel. Maar ze laten tegelijk wel toe dat er bezuinigd wordt op de omroe pen. Laten ze dat dan gewoon erkennen. Tegenwoordig wordt veel bezorgdheid geuit en niet ten onrechte over het verlies aan vertrouwen in de politiek. Wat er met het publieke bestel gebeurt is ook uit democratisch oogpunt bedenke lijk". "Een paar voorbeelden. Toen ik hier kwam in '86 was net de mediawet van Brinkman in behandeling. Ik werd ge confronteerd met een nieuwe situatie, de ontbinding van de Nos. Als je ziet hoe on zorgvuldig en volstrekt willekeurig dat gebeurd is. Met belachelijke dictaten vanuit Den Haag. Bij de loskoppeling van de Nos en het facilitaire bedrijf, het NOB, werden de geldstromen verlegd. Wij moesten de faciliteiten gaan kopen. Voordien kregen we die zogenaamd gra tis. Op zich vind ik de verzelfstandiging van het NOB juist. Alleen de manier waarop dat wordt gedaan, de wijze waar op alles wordt afgewenteld op de omroe pen, dat vind ik verwerpelijk". Probleem Van Dam wijst naar het oude studio-ge- bouw aan de overkant. "Die radiostu dio's daar werden al geëxploiteerd door het NOB. Wij hadden alleen nog maar het gebouw in eigendom. We hebben het nu kunnen verkopen aan het NOB. Maar daar werkten wel veertig mensen. Vol gens Den Haag is dat óns probleem, hoe wel het allemaal een uitvloeisel is van maatregelen die daar zijn genomen. Er was ook een fonds van 21 miljoen gulden voor het onderhoud van de gebouwen. Dat geld is naar het NOB geschoven, zon der dat de Tweede Kamer daar ook maar één moment aan te pas is gekomen". "De verplichting voor de omroepen om faciliteiten bij het NOB af te nemen zou dalen van 75 procent naar 50 procent. Nadat het NOB geklaagd had wordt doodleuk eind vorig jaar nog even per brief verkondigd dat de bestedingsplicht gewoon 75 procent blijft. Weten ze in Den Haag wel hoe lang van tevoren je fa ciliteiten moet bespreken? Wij zijn na tuurlijk uitgegaan van die 50 procent en hadden al afspraken gemaakt met ande ren. Maar ja, dat is natuurlijk ons pro bleem". Licht spottend kijkt de voorzitter door de rook van een voor hem karakteristie ke dunne sigaar. Zijn heftige monoloog Marcel van Dam: "Naar buiten vindt de politiek het kennelijk nuttig te pleiten voor een sterk publiek bestel. Maar ze laten tegelijk wel toe dat er bezuinigd wordt op de omroepen". (fotoGPD) werd uitgelokt door de vraag of hij nog steeds een voorstander is van een parle mentaire enquête naar het mediabeleid. Een beetje de bekende weg, maar Van Dam blijkt er vol van. "En toen kwam de motie-Beinema (media-woordvoerder van het CDA) om een onderzoek te doen naar de omroe pen. Die motie werd ingegeven door de zorg, dat door daling van de uurbedragen de kwaliteit van het programma-aanbod zou worden aangetast. Dat onderzoek kwam er en werd uitgevoerd door Reyn, De Blaey, een bureau dat wvc had uitge zocht. Met als belangrijkste conclusie: de daling van het uurbedrag voor televisie zendtijd heeft het niveau van de pro grammakosten niet aangetast, omdat de daling van de vergoeding werd gecom penseerd door een daling van de vaste kosten." "Een fantastische misinterpretatie van de cijfers, echt schandalig en manipula tief. Als opinie-onderzoeker weet ik zelf nogal wat van cijfers en wat hier is ge beurd is echt schandalig, zó ver staan de conclusies van het rapport af van de wer kelijkheid. Die cijfers heb ik dus meteen in onze eigen computer laten stoppen om de uitkomsten te vergelijken." Verschuiving Volgt een gedetailleerde uitleg hoe de cijfers wél gelezen moeten worden. Met als belangrijkste conclusie dat de pro grammakosten wel degelijk gestegen zijn. Want, aldus Van Dam, er wprdt in het wvc-onderzoek volstrekt voorbij ge gaan aan de verschuivingdie heeft plaatsgevonden van vaste kosten naar variabele kosten. Omdat in toenemende mate gebruik wordt gemaakt van free lance-medewerkers met honoraria die als variabele kosten worden aangemerkt. Niet voor niets heeft er een verschuiving plaatsgevonden naar meer en goedkope re buitenlandse programma's. Om over de schamele zomerprogrammering, die in Hilversum tot norm is verheven, nog maar te zwijgen. De kwaliteit is wel dege lijk aangetast, meent Van Dam in zijn rapport. "De cijfers van Reyn, De Blaey zijn misbruikt om verdere bezuinigingen op de omroepen te rechtvaardigen. Blijk baar denken ze daar bij wvc dat er nog wel 200 miljoen van die omroepen afkan. Zo staat in het regeerakkoord dat de om roepbijdrage geïndexeerd moet worden, dat wil zeggen moet stijgen als ook het loon- en prijspeil stijgt. De bedoeling was natuurlijk daarmee de omroepen een compensatie te geven voor stijgende kosten. Nu is besloten wel de omroepbij drage te indexeren, maar de uitkeringen aan de omroepen constant te houden. Dat is zó stiekem, daartegen kan je wei nig uitrichten. Pas als van die bezuini gingen officieel beleid wordt gemaakt, kan ik er tegenin gaan", Commercieel Vorig jaar verzette Van Dam zich hevig tegen de commerciële plannen van Avro, Tros en Veronica, de ATV-omroepen. De federatieve omroepen, Vara, Ncrv en Kro, riepen om beurten ook commer cieel te willen worden. Commerciële om roep is niet tegen te houden, vindt ook Van Dam. Maar ook hier gaat het hem om de manier waarop commercie in Hil versum wordt toegelaten. "Commerciële televisie hoort op de ka bel, op een vierde Hilversums kanaal. Niet op een derde net, waardoor de ande re omroepen worden teruggedrongen op twee netten. Een vierde aards net aanleg gen zou onzin zijn. Aardse netten zijn in de toekomst onbruikbaar als High Defi nition Televisie wordt ingevoerd". "Maar als A-omroep moet je toch op twee vaste dagen zendtijd hebben. Je moet namelijk een avond kunnen op bouwen. Je moet het eigenlijk zo doen dat er vergaderingen worden verzet om dat jij die avond uitzendt. Dat gebeurt nu op Vara-avonden en dat vind ik een goe de graadmeter. Maar als Tros en Veroni ca niet commercieel worden en de om roepen teruggedrongen worden naar twee netten ontstaat er een rommeltje. Vergelijkbaar met de situatie op de ra dio, zodat je je als omroep onvoldoende kunt profileren. Daar verzet ik mij te gen". "Ze schermen in Den Haag nu met die concessie van tien jaar voor de bestaande omroepen. Watje moet doen om die con cessie straks verlengd te krijgen, weet niemand. De gedachte achter dat conses- sie-systeem is, dat de omroepen dan geen leden meer hoeven te werven en hun creativiteit en middelen aan betere programma's kunnen besteden. Maar het is natuurlijk een waanzinnige ge dachte dat we zouden stoppen met het werven van leden, als we niet weten waar we over tien jaar aan toe zijn. Iedereen zal leden blijven werven, uit voorzorg. Het enige wat er verandert, is dat we nu een concessie hebben voor onbepaalde tijd en straks voor slechts tien jaar". "Wie beschouwen ze straks nog als lid? Welke eisen stelt men aan leden van een omroepvereniging? Ik roep maar iets be lachelijks: moet een lid straks tweehon derd gulden betalen? Niemand die het weet. In Den Haag wordt gezegd 'dat zul len we nader bestuderen'. Ik ben heel wantrouwend en denk dan: ze gaan ons nu een concessie geven om later de voor waarden te formuleren. Zodat een aantal omroepen het daar moeilijk mee zal krij gen.. Er wordt immers al jaren geroepen dat er teveel omroepen zijn. Ze vinden ei genlijk dat Veronica en Tros niet in het publieke bestel thuis horen. Maar als die twee omroepen daadwerkelijk andere, commerciële wegen gaan bewandelen dan wordt ze dat weer verweten". Ideologie "Ik heb nimmer begrepen waarom er meer commerciële zenders moesten ko men. Volgens mij is het pure ideologie. De grote drijvende kracht achter com merciële omroep is de reclame-wereld geweest. Maar men had toch Nederland 1 en 2. En de Nederlandse publieke om roep moet straks toch voldoen aan de Eu ropese regels, die stellen dat 15 procent van de totale zendtijd beschikbaar moet zijn voor reclame. Maar wat hebben de adverteerders nu bereikt? Dat door meer zenders in het leven te roepen de spoe ling dunner is geworden, elke zender een deel van de kijkersmarkt is gaan bedie nen. Maar een adverteerder wil toch dat zijn reclamespot juist door zoveel moge lijk mensen wordt gezien". "Het is boosaardig om niet het verschil tussen publieke en commerciële omroep te willen zien, ook al doen wij ons best om populaire programma's te maken. Commerciële televisie is per definitie een zaak van weinig kosten tegenover zo veel mogelijk baten. Als je, met andere woorden, een drama-serie kunt maken van vijfentwintig minuten voor zo'n an derhalve ton per aflevering met een kijk dichtheid van 15 procent, maar voor 35 mille ook een spelletje als bij voorbeeld Lingo met dezeifde kijkdichtheid, ben je toch gek als commerciële omroep dat je investeert in die drama-serie. Commer ciële tv heeft invloed op de programme ring. Bij ons zijn de inkomsten niet ge koppeld aan opbrengst". "Wij doen ook niet aan commerciële sponsoring. De Vara krijgt wel geld van derden, maar dat komt van de overheid en het Stimuleringsfonds. In ieder con tract dat wij sluiten met vrije producen ten behouden wij het recht om zonder enige restrictie delen uit het programma te halen. Dat de sponsoring van de pu blieke omroepen 70 a 80 miljoen gulden zou bedragen is lariekoek. Ik moet gis sen. Maar ik weet hoeveel programma's wij afnemen van vrije producenten. Ik weet hoeveel er aan product-placing wordt gedaan bij spelletjes van ons. Dat is maximaal een bedrag van een paar mil joen gulden. Nou laat dat bij andere om roepen samen het viervoudige zijn, wat ik niet geloof, dan nog kom je niet aan dat bedrag dat maar hardnekkig in de pers blijft verschijnen". Drang Bij zijn indiensttreding verklaarde de nieuwe voorzitter van de Vara de beste omroep van West-Europa te maken. "We zijn aardig op weg. Onze doelstelling is om goede programma's te maken. Voor het 25-jarige jubileum van de Kijk- en Luisterdienst hebben ze onderzoek ge daan naar de beleving van kijkers en pro grammamakers. En ik vond het leuk dat zowel de kijkers als de programmama kers van andere omroepen vonden dat de Vara de beste programma's maakt. De jacht op de kijkcijfers wordt niet alleen uit commerciële motieven ingegeven of uit de drang van omroepen om te overle ven, maar komt ook voort uit de autono me drang van programmamakers om zo veel mogelijk kijkers te trekken. Nie mand vindt het leuk als er niet naar zijn of haar programma wordt gekeken". leder bedrijf kent ze. Die mensen die zich verre houden van de koffiehoek en van het geleuter over weekendtripjes of va- kantietochten en die onvermoeibaar voortploeteren met maar een ding voor ogen: werken. De mensen voor wie werk de bron van vreugde en hoogste doel van het leven is. Maar ook in huis lopen ze rond. Die vrouwen of mannen, die altijd iets te doen moeten hebben. Voor wie er niks bevredigender is dan dat de kamer 'aan kant' is en die voortdurend op zoek zijn naar iets anders om aan kant te ma ken. De Amerikaanse schrijver Wayne Oates, komt de eer toe het verslavende ka rakter van dit gedragspatroon raak te hebben getroffen met de term 'workaho lic' (werk-alcoholist) in zijn boek Beken tenissen van een Workaholic. "De manier om een workaholic te ont maskeren", zegt Oates, "is te kijken hoe iemand zijn vrije tijd doorbrengt, want vrije tijd wordt door zo'n figuur ervaren als een straf, als een hoop ongevulde tijd waarmee niets zinnigs wordt gedaan". Workaholics vertonen heuse ontwen ning ssymptomen zoals angst en depres sie wanneer ze een tijdlang, een paar uur is al genoeg, niks te doen hebben. Tegen langere perioden van onthouding - zoals vakanties - zien ze werkelijk als een berg op. Bij vertrek en ook de eerste dagen voe len ze zich vaak lichamelijk slecht, slapen ze slecht en hebben ze klachten zoals kort ademigheid, maag- en hartklachten. Het liefst gaan ze helemaal niet, maar omdat de hele familie dan op tilt zou slaan, voe len ze zich wel gedwongen. Trouwens va kantie is voor hen vaak ook een goede ontwenningskuur, want na een week of zo krijgen ze de smaak van het niks doen wel te pakken en tegen het einde weten ze soms van geen ophouden meer. Maar er is ook een groep workaholics die onbehandelbaar lijkt en de hele va kantie door een 'pain in the neck' blijft. Dat zijn degenen die niet alleen workaholisch zijn, maar ook nog tot het zogenaamde A-type behoren, een type waar het tegenwoordig van wemelt. Wat is dat precies het A-type? De A staat voor eigenschappen als overactief, overambi tieus, en vaak ook (behoorlijk) agressief. De tegenpool van het A-type is het B-type, dat meer bedaard en bedachtzaam is. Een van de meest opvallende kenmer ken van het A-type is de neiging altijd verschillende dingen tegelijk te willen doen: ontbijten, scheren, de krant lezen, praten en naar de radio luisteren doet hij allemaal op hetzelfde moment. (Sommi gen hebben zelfs de neiging zich onder het douchen vast te gaan aankleden). Daar bij moet alles ook nog in een ontzettend hoog tempo gebeuren. Het echte A-type heeft zijn bord al leeg of is al aan de over kant van de straat als anderen nog moe ten starten. Wie altijd allerlei dingen te gelijk doet en in een hoog tempo, die is na tuurlijk erg ongeduldig en gruwelt ervan als iemand anders treuzelt of traag is. In een restaurant waar hij niet stante pede wordt bedient, is een A-type voor zijn gezelschap vaak niet om te harden en soms om zich gewoonweg voor te scha men: als er na vijf minuten geen ober langs is geweest, begint hij al opzettelijk het vakantie-etentje te verzieken met kre ten als: "nou, als ze nou niet gauw komen, gaan we hier weg hoor. Wat een zooitje!" of "Moet je nou eens kijken, die ober is hier al twee keer langs gerend zonder ook maar op- of om te kijken. Als het zo door gaat zitten we hier vannacht om twee uur nog". In een gesprek herken je het A-type als degene, die als jij praat alsmaar 'ja, ja' roept om je op te jagen of zo snel mogelijk het woord van je over te nemen. Of erger nog, hij maakt gewoon de zinnen voor jou af. Een gesprek met een A-type vereist daarom meer dan gemiddelde verdraag zaamheid van jouw kant. Want hij houdt er absoluut niet van naar anderen te luis teren. Een gesprek verveelt hem al heel gauw als hij niet zelf aan het woord is. Soms doet hij uit beleefdheid alsof hij luistert, maar lang houdt hij dat meestal niet vol. Hij is eigenlijk alleen maar geïn teresseerd in dingen die met hemzelf te maken hebben; hij probeert de conversa tie steeds zijn richting op te sturen en als dat niet lukt, verbreekt hij vaak de ver binding (zo van: "Kom, mams, ik denk dat het weer eens tijd wordt dat we de slaapzak opzoeken"). Het prototype van het A-type is degene die op visite bij de overburen op de cam ping eerst een hele tijd over zijn pas ge kochte camper zeurt en dan vervolgens zegt: "Nou genoeg over dat ding van ons. Laten we het eens over jullie hebben. Ver- door René Diekstra hoogleraar psychologie te Leiden tel eens, wat vind je eigenlijk van onze nieuwe camper?" Hij is verder bepaald ook geen erg op lettende waarnemer. Hij herinnert zich meestal weinig of geen bijzonderheden van bijvoorbeeld de kamer waarin hij zat, de kleding of het haar van zijn ge sprekspartners, enzovoorts. Hij is ook ie mand, die gemakkelijk 'kleinigheden' als sleutels, zonnebrillen of pennen kwijt raakt en dan ontzettend ongeduldig kan worden als ze niet meteen worden terug gevonden. Hij koopt liever meteen nieu we dan er een tijdje lang naar te zoeken. Kenmerkend voor het A-type is verder het idee dat hoe sneller je iets doet, des te beter of succesvoller het is. Als hij met de auto op vakantie gaat, dan is zo snel mo gelijk op de plaats van bestemming aan komen het eerste grote vakantiedoel dat hij heeft. Als dat lukt is hij de koning te rijk en praat hij twee dagen lang tegen iedereen die het maar horen wil over niks anders: "Nou jongen, dat hebben we toch even snel gedaan!". Succes meet hij trouwens meestal af in getallen, niet alleen in het aantal uren datje over iets doet, maar ook in het aan tal punten datje bij een spel of sport hebt gescoord of de hoeveelheid guldens die je hebt bespaard of verdiend bij het kaar ten of gokken of bij het pingelen met een inheemse handelaar. Dat soort zaken zijn voor hem heel wat belangrijker dan het plezier datje aan een reis, een spel of werk kunt hebben. Hij vergelijkt zichzelf met anderen ook bijvoorkeur in getallen. DOOR JOOP VAN DER HORST Ooms en tantes zijn wel familie maar ze behoren niet tot het gezin. Opa en Oma kunnen dagelijks langskomen maar ge zinsleden zijn het toch niet. Familie en ge zin zijn dus niet hetzelfde. Meestal ver staan we onder een gezin: een man en een vrouw en enige kinderen. Eén ouder-ge- zinnen doen het zonder de man of zonder de vrouw. De familie zijn de verdere bloed verwanten: tantes, neefjes, oma's, nich ten, opa's, ooms, enzovoort. De familie kring is dus groter dan de kring van het ge- Toch gebruiken veel mensen het woord familie in dezelfde betekenis als 'gezin', dat wil zeggen: voor de kleinere kring van het huisgezin. De familie Verra is niet thuis. Een prentbriefkaart gericht aan de familie De Water is bedoeld voor het gezin, niet tevens voor alle ooms en tantes. Is dat een verkeerd gebruik van familie In het Engels betekent family ook 'ge zin', maar dat mag geen reden zijn om het bij ons fout te noemen. Wie de geschiede nis nagaat van de woorden gezin en fami lie ziet zo veel veranderingen in de loop der eeuwen, dat de verschuiving van 'bloedverwanten' naar 'huisgezin' er ook nog wel bij kan en helemaal niet zo zeker aan Engelse invloed te wijten is. Het is na melijk ook heel goed mogelijk dat zulke be tekenisverschuivingen gewoon hier bij ons hebben plaatsgevonden. Het woord familie gaat terug op het La tijnse familia, en afleiding van het oud-La tijnse famuh 'dienaar, slaaf, knecht'. De fa mulus was het knechtje, de slaaf, en de fa milia waren de gezamenlijke slaven en dienaars. Later werden met dit woord ook de gezinsleden aangeduid en toen luidde het dus op al wat bijeen is in een huis. Dus toch de voorloper van het moderne gezin? Dat is niet zo te zeggen. Destijds bleven de zoons met vrouw en kinderen vaak in het zelfde huis wonen bij hun ouders, soms ook wel samen met broers, elk met hun ge zin. Familia was in de Romeinse tijd nogal een ruim begrip. De grote verandering in de betekenis van het woord is natuurlijk dat in later tijd het personeel, wat eerst de familia was, er juist niet meer toe gerekend werd. Zo werd familie het woord voor bloedverwanten, al of niet bij elkaar wo nende. Het Nederlands heeft het woord niet rechtstreeks uit het Latijn overgenomen maar via het Frans. Vandaar de soms nog wel gehoorde uitspraak famieje, wat min of meer de Franse uitspraak is. De geschiedenis van het woord gezin is in grote lijnen gelijk aan die van familie. Het grote verschil is alleen dat gezin geen Frans leenwoord is maar een inheems woord. Maar de oudste betekenis die we ervan kennen, is 'reisgezelschap, bedien den, gevolg'; de mensen met wie je op reis bent, dat is je gezin. In de Statenbijbel uit de 17de eeuw lezen we over Izaak: 'Ende hy hadde besittinge van schapen, ende bezittinge van runderen, ende groot gesin de: soo dat hem de Philistijnen benijde den'. Later vallen onder gezin ook vrouw en kinderen, dat zijn dan allen die bij elkaar in huis wonen. En nog weer later worden de dienstboden en de knechts niet meer tot het gezin gerekend. Het gezin als hoeksteen van de samen leving is dus bepaald niet altijd hetzelfde geweest als wat het nu is. Het kringetje is in de loop der eeuwen kleiner geworden. De hoeksteen werd dus een kleiner hoek- steentje. Wie de geschiedenis van de woorden gezin en familie wil begrijpen, vooral wie wil begrijpen waarom hun bete kenis zo veranderd is in al die eeuwen, die moet zich dus verdiepen in hoe de mensen vroeger woonden en leefden. Want de ver anderingen in de taal zijn alleen maar een afspiegeling van de veranderingen in het leefpatroon. Als hij op de autobahn wordt ingehaald door een auto van zijn merk maar in een luxere of turbo-uitvoering, dan heeft hij even een slecht moment. Maar als hij even later zelf een minder type van zijn merk op achterstand zet, klaart hij weer hele maal op. Daarom kan er ook geen grotere ramp gebeuren dan het feit dat het ene A-type met het andere in aanraking komt. Als hij in een langzaam rijdende file zit en een andere driftkikker probeert brutaal weg voor hem in te voegen, dan vliegen de vonken eraf. Hij is desnoods bereid de koplampen van zijn wagen of de veilig heid van zijn gezin te riskeren als hij de wegstrijd maar niet hoeft te verliezen. Komt hij toevallig op zijn vakantie- plek met een soortgenoot in contact, dan gebeurt er ook iets heel merkwaardigs. Een echt gesprek ontstaat er niet. In plaats daarvan hoor je twee mensen, af wisselend of door elkaar heen pratend, het alleen maar over zichzelf hebben. Over hun bezittingen, hun bedrijf, hun prestaties, hun organisatie, hun gezin of hun kinderen en hoever die het. al ge schopt hebben. En daarmee komt de echte aap uit de mouw. Waar het A-type op uit is, is waardevolle dingen in plaats van waardevolle (menselijke) eigenschappen te bezitten. Friedman, de deftige Amerikaanse cardioloog die het A-type ontdekte, ver telt dat hij na zijn hartinfarct aan zich zelf beggn te werken - in plaats van aan zijn bezittingen. Hij begon met in zijn va kantie tweedehands shabby kleren te dragen, nooit sneller dan 90 kilometer te rijden, zijn rolex in te ruilen voor boeken die je alleen maar langzaam kunt doorle zen, en elke dag minstens een uur te dag dromen en een kerk te bezoeken om in alle rust de glas-in-lood ramen te kunnen be kijken. Bovendien dreef hij tenminste een keer per dag hardop de spot met zichzelf. Met andere woorden: met een berouw vol A-type kunnen het toch nog ontspan nen weken worden.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1990 | | pagina 23