'Ik had iets belangrijkers te doen' Filmacteur Richard Gere komt spectaculair terug in Internal Affairs en Pretty Woman PAGINA 21 Richard Gere in Koning David. Al zestien jaar is de Amerikaanse filmacteur Richard Gere boeddhist. Niemand was derhal ve beter dan hijzelf doordrongen van de be trekkelijkheid van de roem die hij had vergaard met films als Yanks, An American Gigolo en An Officer and a Gentleman. Zijn energie in vesteerde hij de laatste jaren voornamelijk in acties tot steun aan de door China verdrukte Tibetanen en de door de V.S. gemanipuleerde volken van Midden-Amerika. Begin vorig jaar echter merkte Gere dat hij zijn carrière al te lang had verwaarloosd te hebben en hij be sloot daar onmiddellijk iets aan te gaan doen. Het resulteerde in een spectaculaire come back. "Ook voor mijn politieke activiteiten is het van belang dat mijn reputatie als filmacteur solide blijft. Daarom besloot ik begin 1989 om zo snel als maar mogelijk was drie films achter elkaar te maken. Gewoon de beste scripts pakken die zich aandienden. Ik koos Internal Affairs en meteen daar achteraan Pretty Wo man. Die twee films zijn dusdanig succesvol uitgepakt, dat ik een derde film niet eens meer nodig vond. Ik kan me nu weer richten op de dingen die ik belangrijker vind". Gere in An of ficer and agen ieman. "Als je succes krijgt, gaan mensen je herkennen, ze gaan dingen van zichzelf op je projecteren. Dat is lastig en soms vervelend. Ik ben daar een te klein mens voor. Ik kan daar niet mee omgaan". De keiharde politiefilm Internal Affairs is ook bij ons een van de grote vooijaars- successen gebleken. De verwachtingen voor Pretty Woman zijn zo hoog gespan nen dat deze romantische komedie, over een zakenman die verliefd wordt op een hoertje, op 27 juli in ruim veertig Neder landse bioscopen zal worden uitge bracht. Pikant is het overigens te weten dat beide hoofdrollen in eerste instantie waren aangeboden aan- Jeroen Krabbé die in beide gevallen op het laatste mo ment (de beloftes en felicitaties waren al wèl binnen maar de contracten nog niet) te horen kreeg dat men bij nader inzien toch de voorkeur gaf aan Richard Gere toen die in onverwacht beschikbaar bleef. door Pieter van Lierop Richard Gere: "Het zijn twee totaal verschillende films geworden. Dat is toe vallig zo gelopen. Want toen ik ervoor werd gevraagd wist ik niet zeker dat ze ook alle twee van de grond zouden ko men. Het personage dat ik in Internal Af fairs gespeeld heb, was een ontzettend complex karakter. Misschien wel het meest complexe karakter dat ik ooit ge speeld heb". "Het was ook een uitzonderlijke uitda ging en een erg moeilijke film, want als het niet stevig onder controle was gehou den, had het kunnen uitlopen op absolu te rotzooi. Als het door een slechtere re gisseur dan Mike Figgis gemaakt was, of wanneer een eigenmachtige producent ermee was gaan rommelen. Maar we heb ben die film kunnen maken op een nogal hoog niveau van onderlinge verstand houding". "We hadden werkelijk Shakespeari- aanse pretenties met Internal Affairs. Ie dere scène werd met dat soort intelligen tie en emoties vorm gegeven. Het was als het spelen van Jago of Richard III, met een groot gezelschap. Toen ik nog tij dens de opnamen van Internal Affairs ineens werd geconfronteerd met dat script voor Pretty Woman, was het alsof ik plotseling verdwaald raakte in een vol ledig andere wereld. Terwijl ik nog die maniak aan het spelen was, moest ik me zelf ineens weer proberen te zien als zo'n keurig en charmant manspersoon dat zit te lachen naar een lief meisje. Want zo kwam bij eerste lezing dat script van Pretty Woman op me over. Ik dacht: Dit is echt te gek voor woorden. Van de an dere kant is het natuurlijk juist zalig om twee zulke extreem verschillende karak ters achter elkaar te spelen". Wall Street-wolf "Over Pretty Woman werd ik op een za terdagmorgen gewekt door een telefoon tje van een oude vriend die tegenwoor dig manager is bij Disney. Hij zei: 'Ik heb hier een perfect script voor je'. Hij be schreef het als een kruising tussen Wall Street en My Fair Lady. Ik lachte, net als jij nu doet, en zei stuur het maar op. Ik zal het wel lezen. Dat deed ik". - "Het was me opgevallen dat hij My Fair Lady had gezegd, niet Pygmalion. Dus ik had verwacht dat er muziek in zou zitten. Ik belde hem dus terug met de vraag: 'Waar zijn mijn liedjes?' Een mis verstand. Er waren geen liedjes. Alleen dat idee van een Wall Street-wolf die een hoertje oppikt van de straat en haar ge durende een week omtovert tot een ech te lady. Het script was o.k., alleen er zat nauwelijks een rol in voor de kerel die ik zou moeten gaan spelen. Ik zei dus dat ik er niks in zag". "Maar ik werd door verschillende an dere vrienden onder druk gezet die wel degelijk een goede film voor mij in dit script zeiden te kunnen ontdekken. Toen heb ik gevraagd of ik Garry Marshall, de regisseur, kon ontmoeten. Dat gebeurde. We bleken elkaar goed te liggen. We had den een voortreffelijk gesprek over van alles en de hele wereld, behalve over de ze film. Maar toch ontdekte ik via de ont moeting met Garry een mogelijkheid om die rol anders te spelen dan ik hem gele zen had. Het was me te belegen, te jaren vijftig-achtig op me overgekomen en die kerel was me te voorspelbaar. Als het zou kunnen met meer humor, meer gevoel voor ironie, dan zou het zelfs behoorlijk modern kunnen worden, dacht ik. Ik wil de hem spelen als een vent die musicus had kunnen worden of politicus, maar die door een toeval in zaken terecht was gekomen. Zo'n type dat bedrijven in geldnood voor een prikje opkoopt, om ze vervolgens te liquideren of splitsen en met grove winst te verkopen. Op die geldwereld raakte hij dan na twintig jaar wel zo een beetje uitgekeken en dat maakte dat hij er ook met afstandelijk heid naar kon kijken". "Die visie gaf me iets in handen om aan te werken. En toen ik daarna mij te genspeelster Julia Roberts ontmoette ik vond haar een enig mens was ik in middels warm gaan lopen voor dit pro ject. En ik ben dik tevreden met de ma nier waarop het is uitgepakt. Het lijkt me een innemende film. Een lief sprookje, maar niet te lief. Het Amerikaanse pu bliek is verrukt van". Sprookje "Het is heel raar hoe die dingen vaak gaan. Ik heb ooit films aangepakt waar bij ik er heilig van overtuigd was dat het ging om het project van de eeuw, en dat er helemaal niets van terechtkwam. Ik heb ook films gemaakt waarbij van het begin af aan als een paal boven water stond dat men er commercieel weinig van kon verwachten, omdat ze gewoon te moeilijk waren voor in elk geval de Ame rikaanse markt". "The Honorary Consul bij voorbeeld was zo'n film, net als King David of Bre athless. Die films accepteerde ik dan toch omdat ze volgens mij toch de moeite waard waren om gemaakt te worden. Maar Pretty Woman als project bewoog zich in elk geval op een terrein waar suc cesfilms vandaan kunnen komen". "Kijk, het gaat om een sprookje na tuurlijk. Meteen in de eerste dialoogre- gels die er worden gesproken heeft men het over dromen. Het verhaal speelt in Hollywood en iedereen die daarheen trekt, koestert op een of andere manier een droom. Er zijn zeer veel verschillen de scripts geschreven voor Pretty Wo man voor de camera's kwam. De allereer ste versie zou geleid hebben tot een zeer deprimerende, harde film. Daar zette die zakenman keihard dat meisje weer terug op straat: einde! Het leek me terecht dat ze het bij nader inzien minder cynisch hebben gemaakt". "Die eerste scriptversie heb ik overi gens pas onder ogen gekregen halverwe ge de opnamen. Ik had erom gevraagd toen ik ideeën wilde opdoen om mijn rol meer reliëf te geven. Kennis van die eer ste versie heeft me toch geholpen. Vanuit de wetenschap hoe somber het al lemaal had kunnen eindigen, heb ik op sommige momenten iets van die dubbel zinnigheid proberen door te filteren; het besef dat een happy end geen opgelegd pandoer zou hoeven zijn. Zo heb ik, hoop ik, toch een extra spanning kunnen ge nereren". Muziek "Over de teleurstelling dat het géén mu sical betrof, heb ik me makkelijk kunnen heenzetten. Een restant van waarop ik gehoopt had, heb het toch nog de film in weten te smokkelen. Die scène waar ik in die verlaten balzaal aan de piano zit spe len, en dan komt Julia binnen. Hetgeen uitloopt op een vrijpartij bovenop de pia no. Dat is mijn idee geweest". "Ik kwam twintig jaar geleden naar New York, na eerder in repertoire-toneel te hebben gedaan. Maar toen had ik ook al in heel wat bandjes gespeeld. Spelen, zingen, ik kon alle kanten op. Het was de tijd van de rock musicals. Daar kon ik meteen bij terecht. Als ze het me van daag zouden vragen, betwijfel ik of ik het nog zou doen". Richard Gere: "De diepzinnigheid vangen i van het leven". i eenvoud. Dat is de grote truc (fotó GPD) "Een paar liedjes zingen, dat had ik nog wel leuk gevonden. Maar echt musi ceren, mezelf uitleveren via mijn eigen muziek, daar voel ik niet zo veel meer voor. Wat ik in films doe, heeft onvermij delijk met commercie te maken. Dat kan met de reputatie die ik eenmaal heb niet anders meer. Maar als ik me met muziek bezighoud, dan ben ik mezelf, dat is al leen mij. Dat wil ik ook zo houden. Dat wil ik ook niet meer uitleveren aan ande ren, niet meer prijs geven aan de open baarheid". "Muziek heeft altijd een belangrijke rol gespeeld in mijn leven. Ik was veer tien jaar toen ik mezelf piano leerde spe len. Ik kom uit een muzikaal nest. Ik be heers een stuk of vijftien instrumenten en mijn broers en zussen spelen ook alle maal meerdere muziekinstrumenten. Het was gewoon deel van ons leven. Het lijkt meer dan het is, vijftien instrumen ten. Maar als je keyboards kunt spelen, kun je ook uit de voeten op een piano, or gel, accordeon, claveximbel, alles wat toetsen heeft. Kun je gitaar spelen, dan ligt ook het bespelen van een bas of ban jo binnen je bereik. Ik kan bovendien trompet spelen en dan krijg je ook de trombone wel onder de knie". "Ik heb zelf een bijzonder zwak voor blues. Delta blues, speciaal en Chicago blues. Muziek waarbij de basisvorm on gelooflijk eenvoudig is. Maar je kunt er zo gezegd een heel universum mee op bouwen. Met directe emoties. Zo zit ook mijn overtuiging over acteren in elkaar: Speel het simpel en direct. Vang de diep zinnigheid in eenvoud. Dat is natuurlijk ook de grote truc van het leven zelf'. Cotton club "Mijn enige rol die echt met muziek te maken heeft gehad is The Cotton Club geweest. Dat heb ik fantastisch gevon den. Ik had tot dan toe nooit in een pro ductie gestaan die zo waanzinnig groot was. Werken met Francis Coppola die ze ker een genie is, maar net als iedereen pieken en dieptepunten doormaakt. Zo'n gigantische productie en dan toch geen script hebben en van dag tot dag moeten improviseren, ongelooflijk". "De grootste lol voor mij is daar toch geweest dat ik trompet kon spelen. Dat ik een eigen kleedkamer had, met mijn piano erin en dat ik daar trompetles kreeg iedere dag. En dan af en toe een paar shots draaien. Het was uitzonderlijk ingewikkeld wat de eigenlijke opnamen betreft, maar het was geweldig om daar deel te zijn van het allergrootste waartoe Hollywood in staat is. Een geweldig ver haal, een gigantisch budget, een eerster angs cast en de meest geavanceerde film techniek van de wereld. Dat allemaal bij elkaar. Dat te hebben meegemaakt en ook nog overleefd te hebben, dat is een unieke ervaring geweest". "Nee, ik zou niet willen beweren dat ik een moelijke of donkere periode achter me heb. Een lege periode in termen van kassuccessen wellicht, maar voor mij is het geen lege periode geweest in termen van opgedane en/aringen. Alles wat ik doe, of het met film te maken heeft of niet, doe ik om voor mij goede motieven en die hebben zelden met geld te maken. Ik kan van elke commercieel niet succes volle film precies vertellen waarom ik 'm heb gemaakt, vanuit het oogpunt wat ik daar te leren dacht te hebben. Ik heb ook telkens gekregen wat ik zocht. Wel zou ik gewenst hebben dat die dingen ook door anderen beter begrepen waren". "Ik had er geen enkel bezwaar tegen gehad als Miles From Home, een film die twee jaar geleden goed genoeg gevonden werd voor het hoofdprogramma van Cannes, beter zou zijn aangeslagen bij het publiek. Die film was naar mijn smaak bijzonder de moeite waard, maar we hebben hem niet gemaakt met de illu sie dat het een blockbuster zou worden. Want daar was het de film niet naar". Argentinië "Nee, als ik zeg dat ik nu weer een poosje bezig wil zijn met belangrijkere dingen, bedoel ik niet dat ik mijn filmactiviteiten zal staken. Ik bedoel dat ik mijn activitei ten weer even anders kan richten. Even weer vergeten dat met films primair geld verdiend moet worden". "Maar ik heb een paar boeken gelezen en opties genomen voor eventuele ver filming. Een daarvan is Imagining Ar gentina, een heel bijzonder boek van La wrence Thornton. Christopher Hampton schrijft de scenario-versie. Dat wil ik la ten verfilmen. Ik produceer zelf en ik ben nu aan het praten met regisseurs. Imagi ning Argentina vind ik stilistisch heel in teressant, omdat er een heel eenvoudige maar sterke, emotionele lijn in wordt ge volgd". "Het vraagt om een bijna neo-realisti- sche aanpak, een Vittorio De Sica-film, op althans het eerste niveau van het ver haal. Een man die zoek naar zijn dochter en zijn echtgenote. Heel simpel. Daar komt dan wel vanuit de fantasie een me tafysisch floers overheen. En het heeft van alles te maken met politiek en men senrechten. Er zit een Garcia Marquez- atmosfeer in". "Zoiets is nog nauwelijks nog ooit ge daan op film, niet met die karakteristieke magie. Er bestaan heel weinig films met literair magisch-realisme als bron. Het verhaal speelt in de late jaren zeventig. Tijdens de verdwijningen van de Vuile Oorlog. Over een directeur van een kin dertheater, zijn vrouw is journaliste. Die vrouw wordt ontvoerd door een doodseskader en hun kind eveneens. Het boek werpt een buitengewoon schril licht op de militaire junta. Niet alleen op die van Argentinië, want het gaat over een soort kwaad dat op veel meer plaat sen in de wereld gecultiveerd is geraakt. Maar het gaat ook over verbeelding, in de zin dat de realiteit het resultaat is van verbeeldingskracht. Iemand die een po sitieve, of heel sterk positieve vorm van verbeeldingskracht heeft, die kan een heel universum veranderen". Stijl "Er zijn eerdere films gemaakt over de desparacidos, dat weet ik. La Historia Oficial bij voorbeeld, maar die was niet erg avontuurlijk in de vormgeving, zoals de bedoeling wordt met Imagining Ar gentina. Dit is meer fantasmagorisch, heeft meer te maken met films als die van Istvan Szabo. Ik denk dat ik in mijn gevoeligheid voor de stijl van films af wijk van de meeste acteurs die hun keu zes meer laten bepalen door de reputa ties van regisseurs of door een basisver- haal. Ik probeer altijd te zoeken naar re gisseurs die volgens mij ook stilistisch interessant zijn. Nee, ik heb geen interes se in gewone films". "Met Imagining Argentina kan ik voor het eerst mijn filmactiviteiten combine ren met mijn fascinatie voor Latijns- Amerika. Dat continent interesseert me mateloos, al word ik er niet vrolijker van als ik zie wat er allemaal gebeurt. Het is er nogal een rotzooi. De situatie in El Sal vador lijkt hopeloos, het land is vernie tigd door de Verenigde Staten. Guatama- la is niet veel beter, we willen niet eens weten dat we er daar werden uitgeke- geld, maar we hebben de Argentijnen en de Israëli's daar via de geheime politie orde op zaken laten stellen". "De situatie in Honduras escaleert nu opnieuw. Het wordt weer een vazalstaat van de VS. De botte manier waarop de VS. in Panama hebben ingegrepen, wordt door slechts een minderheid van de Amerikanen afgekeurd. Toch was het niet legaal en niet moreel te verantwoor den. Ik kan er met mijn verstand niet bij dat de Verenigde Staten zich gemach tigd voelt zomaar andere landen binnen te vallen en daar duizenden onschuldige slachtoffer te maken. De arrogantie! Dat zouden we in Frankrijk niet gedaan heb ben, want daar lijken ze meer op ons, cul tureel gesproken". "Maar bombarderen in Latijns-Ameri- ka, daar schijnen maar weinigen zich aan te storen. Ik heb me ingezet voor medi sche hulp aan El Salvador. Ik heb ver scheiden groeperingen gesteund in Hon duras en Nicaragua. Ik heb me ingezet voor Amnesty International en Ameri ca's Watch. Ik verkeerde op goede voet met de Sandinisten en ik voel me rot over de manier waarop het nu weer uit de hand begint te lopen in Nicaragua. Ja, ik voel me politiek zeer geëngageerd met wat er in Latijns Amerika gebeurt. Ik zou dat ook logisch vinden voor elke Ameri kaan. Speciaal wat betreft Midden-Ame rika. Die mensen zijn toch onze directe buren? Daar heb je toch interesse voor? Maar de Amerikanen hebben in elk van die landen de lokale identiteit vernie tigd. Met Costa Rica als enige uitzonde ring". Dalai Lama "Ik probeer vaak dingen voor mezelf dui delijk op rijtjes te krijgen. Dat komt om dat maagd mijn sterrebeeld is. En wat dat betreft, is het zonneklaar dat ook mijn betrokkenheid met de Tibetanen een enorm effect op mijn mentaliteit heeft gehad....Hoe verzoen ik religie met filmbusiness? Het zijn gescheiden din gen, maar iedere echte religie accepteert ieder aspect van het leven". "Het bijzondere van boeddhisme, en dan speciaal de Tibetaanse variant van boeddhisme, is dat het alles omhelst en niets verwerpt. Vanuit die visie ver dwijnt onmiddellijk een grote hoeveel heid angsten. Dan ga je alles zien als on derdeel van het universum en wordt ie dereen je broer of zuster. Zeker, dat ver eist nogal wat extra incasseringsvermo gen als je beroemd bent en deel bent ge worden van de entertainment business. Het is een moeilijkheid, omdat wij de zogenaamde 'sterren' ook maar heel verlegen mensen zijn". "We doen dit werk, juist omdat we schuw zijn en omzien naar middelen om toch te communiceren. Dus doen we het indirect, via films of muziek bij voor beeld. En als je dan succes krijgt, gaan mensen je herkennen, ze gaan dingen van zichzelf op je projecteren. Dat is las tig en soms vervelend. Ik ben daar een te klein mens voor. Ik kan er moeilijk mee omgaan. Maar je beseft ineens hoe be trekkelijk dit soort problemen is, als je even in de nabijheid vertoefd hebt van de Dalai Lama. Ik heb nog nooit iemand ge zien die zo veel mensen aan zich vastge- klit had hangen als de Dalai Lama". "Iedereen wil een foto van hem, een handtekening of men wil twee minuten om ^en levensverhaal te vertellen, of om zijn leven gered te krijgen. Iedereen wil alles van die man. Ik heb hem nog nooit zijn geduld zien verliezen en hem niet al les zien geven wat hij te geven had. Want de werkelijheid is, dat wat diep in je zit nooit kan worden aangeraakt. Nooit. En de Dalai Lama heeft zo ongewoon veel edelmoedigheid en hij heeft zo veel lief de geschonken dat hij lijkt op een koe die voortdurend gemolken wordt. En er is geen einde aan zijn melk".

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1990 | | pagina 21