jr 'Regering zonder Rode Khmer is niet mogelijk I REPORTAGE ia 'VIES' Humanisten willen regeling euthanasie voor comapatiënten Forse stijging bijbelverkoop Eind burgeroorlog in Cambodja is nog niet in zicht Rinaldo woont in het Zuiditaliaanse dorpje Pisciotta. Als zoon van een visser werd hij daar 39 jaar geleden geboren. Rinaldo's vader zit 's morgens vroeg op een houten kruk op de kade. Hij leunt op zijn stok en kijkt hoe de blauw-gele boten binnejikomen. Hoofdschuddend beziet hij de houten kistjes met een karige vangst aan sardientjes die de wal op worden gedragen. "Het is het water", gromt hij. Het vuile water vermoordt de vissen. En we kunnen er niets tegen doen". Zelf vist hij al jaren niet meer. Zijn handen staan stijf van de reumatiek. Hij brengt zijn dagen door met kaarten en heftige politieke discussies met de andere vissers op de kade. Rinaldo's vader is communist, zoals ook zijn vader en zijn grootvader dat waren. "Een Italiaanse communist", verduidelijkt hij. "En dat heeft niets te maken met die bandieten uit het oostblok, die meer dan 40 jaar lang Rome Marjon van Royen door het slijk hebben gehaald". Soms is hij een dagje weg. "Voor politieke activiteiten", zegt hij zelf. Maar het hele dorp weet anders. "Hij heeft gewoon een andere vrouw", zegt zijn vrouw, Mamma Angiolina, welgemutst terwijl ze een vis aan stukken snijdt en in een enorme pan gooit in het restaurantje op de kade dat ze samen met Rinaldo drijft. "Het zou tijd worden dat jij eens aan een vrouw begon te denken", roept ze tegen haar zoon, terwijl ze haar man een knipooogje geeft. De keuken van Mamma Angiolina is bekend in de hele streek. Hun hele leven lang hebben Angiolina en haar man gewerkt om hun kinderen te laten studeren. Rinaldo heeft 'in de grote stad' sociologie gestudeerd, maar in die 'branche' is in Italië niet veel werk te vinden. Hij runt nu het restaurant van zijn moeder, en ook het dorpscafé dat ernaast ligt. Verder voert hij in de gemeenteraad de gezamenlijke oppositielijst aan van liberalen, republikeinen, groenen en communisten, tégen de "corrupte christendemocratische burgemeester" die "met steun van de socialisten in het gemeentebestuur al meer dan tien jaar zijn zakken spekt met de belastinggelden van het dorp". Elke keer als we hem bezoeken, vertelt Rinaldo lange verhalen over de corruptie in zijn streek. Het zogeheten Italiaanse 'cliëntèle- systeem', waarbij christendemocratische en ook socialistische politici de stemmen van de mensen letterlijk 'kopen'. Ze beloven de mensen een baan of een vergunning, in ruil voor het feit dat als er verkiezingen zijn, de hele familie op de betreffende 'weldoener' moet stemmen. Zoals alle Italiaanse communisten zijn ook Rinaldo en zijn familie fel hiertegen gekant. "Op een gegeven moment beseffen de mensen wel dat ze niet vooruitkomen met de verkoop van hun stem", zei Rinaldo's zus, die in Napels voor veearts studeert. Een paar weken geleden was ik opnieuw in Pisciotta. Er was iets gebeurd. Er werd niet gelachen of gediscussieerd. Rinaldo zat moedeloos in zijn café. "Ik walg van mezelf', zei hij, terwijl hij de bar een harde trap gaf. "We hebben ons stembiljet verkocht. We hebben onze principes verkocht. We hebben ons verkocht aan de socialisten". De hele familie had bij de laatste verkiezingen in mei op een bepaalde socialist gestemd omdat anders de baan als dierenarts die Rinaldo's zus via een officiële sollicitatie had gekregen, weer van haar zou worden afgenomen. Rinaldo's vader zit weer op zijn knikje naar de binnenkomende vissers te kijken. "De zee is vies", zegt hij. "En de mensen zijn vies. En nu ben ik zelf ook vies geworden". GEESTELIJK LEVEN 'Wettelijke vertegenwoordiger benoemen' UTRECHT (ANP) - De rech ter moet een wettelijke verte genwoordiger kunnen aan stellen voor mensen die hun wil niet kunnen uiten, zoals comapatiënten en dementen. Deze vertegenwoordiger kan op grond van de levensvisie die deze mensen voor hun ziekte hadden, adviseren tot euthanasie. Dat is een van de voorstellen die de commissie Bio-ethiek van het Nederlandse en het Belgische Humanistisch Verbond doet in het rapport 'De bio-maatschap- pij'. De commissie, die twee jaar geleden door beide organisaties werd ingesteld, doet aanbevelin gen voor een humanistische visie op de bio-medische ontwikkelin gen. De commissie heeft de ontwik kelingen op medisch gebied ge toetst aan de humanistische uit gangspunten van het zelfbeschik kingsrecht en de gelijkheid van ieder mens. De commissie meent, dat aan mensen die hun wil niet kunnen uiten, niet bij voorbaat het recht mag worden ontzegd uit hun ondraaglijk lijden verlost te worden. Daarom komt zij met het voor stel een wettelijke vertegenwoor diger aan te stellen, die uiteraard geen enkel belang bij het overlij den van de patiënt mag hebben. De taak van deze vertegenwoor diger zou worden vergemakke lijkt, als ieder een levenstesta ment zou maken. De commissie dringt er bij de overheid op aan de bevolking te doordringen van de noodzaak van zo'n testament. Bij 'oordeelsonbekwame' men sen, zoals opgroeiende kinderen, groepen van zwakzinnigen en psychiatrische patiënten, mag volgens de commissie alleen tot levensbeëindiging worden over gegaan, als de betrokkene zelf de wens te kennen geeft te willen sterven. 'Kerk moet zich op aantasting van zondag bezinnen' LEIDSCHENDAM (ANP) - De Nederlandse Hervormde Kerk moet zich dringend bezinnen op de toenemende aantasting van het bijzondere karakter van de zondag, vinden de classes (regio nale kerkvergaderingen) Gorkum en Alblasserdam. Tot hun spijt is de aandacht voor de betekenis van de zondag voornamelijk be perkt gebleven tot andere kerken en het CNV. De classes wijzen er in een noti tie op, dat de zondag in toene mende mate onder druk staat. Door de ontkerkelijking wordt de zondag voor steeds meer mensen een gewone vrije dag. Grote ma nifestaties worden vaker op zon dag gehouden en er wordt gepleit voor verruiming van de openstel ling van winkels en voor reclame op zondag. De technische ontwik kelingen maken het steeds vaker technisch onmogelijk of finan cieel onaantrekkelijk het produk- tieproces voor de zondag te stop pen. Volgens de classes, waarin overwegend Gereformeerde Bondsgemeenten zijn te vinden, is de dreigende teloorgang van de zondag een groot verlies. De zon dag getuigt ervan, dat het leven niet enkel uit produktie, prestatie en consumptie bestaat. Boven dien wordt door de aantasting van de zondag de samenkomst der kerkelijke gemeente bemoei lijkt. Volgens de notitie zouden de hervormden zich moeten bezin nen op de vraag, waarom gemeen- teledën en vooral jongeren de zondag meer als een sombere dan als een vreugdevolle dag ervaren. De kerkleden zouden er attent op moeten zijn, dat vooral alleen staanden zich op zondag buiten gesloten en eenzaam .voelen. Zij moeten ook hun houding bepa len, als gemeenteleden op zondag moeten gaan werken. HAARLEM Het Nederlands Bijbelgenootschap (NBG) in Haarlem blikt tevreden terug op het afgelopen jaar. In 1989 wer den er in ons land bijna 13 pro cent meer bijbels verspreid dan het jaar ervoor. Bovendien kreeg het NBG er ongeveer 40.000 leden bij, zo blykt uit het jaarverslag. In 1989 werden bijna 130.000 bijbels verspreid in Nederland. Daarmee werd de achteruitgang van 1987 en 1988 ruimschoots goedgemaakt, aldus het NBG. In die jaren werd een daling van zes procent genoteerd. Het NBG schrijft de stijging vooral toe aan de publikatie van de Startbijbel, een vertaling uit de grondtekst voor kinderen. De verkoop van de 'Nieuwe Verta ling' van 1951 en de Groot Nieuws Bijbel bleef stabiel. Het aandeel van de Statenvertaling (1637) daalde met bijna de helft. Moker. De kerkelijke omroep Moker besteedt in de uitzending van vanavond (aanvang zeven uur) o.a. aandacht aan jongeren die Roemenië en Hongarije be zochten. Ontvangst via FM 105.7 of kabel FM 88.1. Communisten. De nieuwe Rus- sisch-orthodoxe patriarch Alek- sej II vindt het niet terecht dat de communisten in de Sovjetunie overal de schuld van krijgen. Ze worden ook verantwoordelijk ge houden voor fouten die ze nooit hebben gemaakt, aldus de patri arch in een interview met de Pravda. De communisten die hij ontmoet, waren geen slaafse vol gelingen van de partij. Ze hadden hun twijfels en hebben ook wel eens geprotesteerd. De meerder heid van de communisten heeft zich volgens Aleksej echter "ver gist in het bedrieglijke systeem". Hun waarneming en verstand wa ren verduisterd, aldus Aleksej. Beroepingswerk Hervormde Kerk: beroepen te Oos- terland en Ouwerkerk (Z) J. C. Hane- kamp Bredevoort, te Uddel P. J. Teeuw te Moordrecht (deelgem. Bet hel). Geref. Kerken vrijgemaakt: beroe pen te Garrelsweer i.c.m. Ten Post drs. J. Schoemaker kand. Kampen. Gereformeerde Gemeenten: beroe pen te Aalburg J. Karens Opheusden. AMSTERDAM - 'Schuilkerken in Amsterdam' is het thema van een wandeling door het centrum van Amsterdam, uitgezet door het Bijbels Museum aldaar. De ont dekkingstocht voert belangstel lenden deze en volgende maand langs plaatsen waar rooms-ka- tholieke schuilkerken zich hebben bevonden en zich nog bevinden. Twee van de kerken, die indertijd werden gebouwd omdat Amster dam sinds 1578 een stad met een nadrukkelijk protestants karak ter was, zijn nog steeds in ge bruik. Op de illustratie een door snede van de schuilkerk 'Ons' Lie ve Heer op Solder'. Geïnteresseer den kunnen zich iedere donder dag tussen elf en twee uur bij de receptie van het Bijbels Museum melden. De kosten bedragen 7 gul den vijftig, inclusief koffie en in formatiemap. 14 Natuurlijk werd ik wel kwaad. "Als jij suggereert dat ik die Karin heb vermoord dan...". Ik wist niet zo gauw iets ergs om mee te dreigen. "Ho. ho". zei Bert. "Ik geloof het niet echt. Ik confronteer je alleen met de ernst van de zaak. Wat ben je nu verder van plan te doen?" Daar had ik nog niet over nagedacht. "Ik had Moniek nog even aan de telefoon, vanmiddag", vervolgde Bert. "Ze vertelde dat ze de zuster van Karin had ontmoet. Linda, heet ze. Het enige familielid dat is komen opdagen. Geen makkelijke Tante. Ze stond te schelden als een bootwer ker. vertelde Moniek. "Stomme trut", riep ze aan het adres van haar overleden zuster. "Ik heb haar nog zo gewaarschuwd". "Waartegen?", vroeg ik. "Dat wilde Moniek ook graag we ten, ze probeerde haar uit te horen, maar ze kwam er niet achter". Bert keek me ernstig aan. "Daar zou je eens achteraan moeten gaan. Die vrouw jveet meer". "Laten we dat morgen doen", zei ik strijdlustig. Ik had behoefte aan actie. "Düt lijkt me heel verstandig. Hoe In mijn eigen woonkamer liet ik me op de bank vallen. Ik haalde het rode boekje van Ka rin uit mijn zak en bladerde het nog eens door. Vijf namen, met bedra gen erachter, maar er waren ook an dere adressen en aantekeningen. Verwarmingsketel, met een uitroep teken, een adres en telefoonnummer van een tandarts, een boodschap penlijstje. Het was geen agenda en het was geen adresboekje. Romme lig, was het. Ergens achterin ston den weer wat adressen. Linda de Leeuw, las ik. Zou dat die zuster zijn? Ze woonde in het Gooi. Ik pak te de telefoon en toetste het nummer. "De Leeuw", hoorde ik aan de an dere kant. Ik schrok me beroerd. Wat moest ik zeggen. Dat had ik nog niet be dacht. Ik noemde mijn naam. "Wat wilt u", vroeg de vrouw, met een ongeduldige ondertoon in haar stem. "Bent u de zuster van Karin de Leeuw?" "Wat gaat u dat aan", na een paar seconden stilte. "Ik wil graag met u over haar praten", zei ik knullig. Een cynisch lachje aan de andere kant van de lijn. "Je bent niet de eni ge. Was je een klant?" "Ik ken haar niet eens". Weer dat lachje. "Een mandie Ka rin niét kent? Dat is wel heel bijzon der. Maar waar wil je dan over pra ten?" Wat moest ik zeggen? "Ik heb ge hoord dat ze is overleden". "Dat klopt. Hoe zei je ook weer dat je heette?" Ik herhaalde mijn naam en toen hoorde ik aan de andere kant van de telefoon het geluid van een toet senbord van een computer of een tekstvewerker. Of verbeeldde ik me dat? Linda praatte door: "Bel je om me te condoleren? Het is een groot verlies, dat is waar, maar het is haar eigen schuld. Ze heeft domme dingen gedaan. Ze was natuurlijk wel veel slimmer dan haar cliënten, maar niet slim genoeg. Snap je?" "Nee". "Wees daar maar blij om. Wat wil je eigenlijk?" "Een afspraak", zei ik en ik had er meteen spijt van. Wat moest ik met haar? Ik had een heel ander soort zusje verwacht. Maar het was al te laat. "Morgenochtend om elf uur", zei Linda tot mijn verbazing. Ze brak af. Daar zat ik, met mijn afspraak. Ik troostte me met de gedachte dat ik altijd nog kon afbellen. Ik sloot mijn ogen. Toen ik ze weer opende was het donker in de kamer. Ik had een ge voel van paniek. Ineens wist ik wat er fout zat. Ik had de politie verteld dat ik Karin niet kende. Wat zou die inspecteur ervan denken als hij wist dat ik zó geinteresseerd was in Ka rin dat ik haar zuster ging opzoe ken? "Precies kerel, dat je er tot je nek bij betrokken bent", hoorde ik Bert zeggen. Ik sprong overeind, maakte wat licht en keek op mijn horloge. Tien uur. Ik moest Bert spreken. Ik wilde met hem overleggen hoe ik het gesprek met Karin's zuster zou aan leggen. Ik liep de tuin in. Beneden brandde geen licht meer, boven wel. Maar hij was nog niet naar bed, want ik zag zijn schim voorbij het raam schuiven. Ik zou hem even kunnen bellen, dacht ik. Maar toen zag ik nog een schim, iets kleiner. De twee schimmen gingen in elkaar op, vormden een silhouet dat door een beweging van het gordijn even gril lig vervormde en verdween. Ik zag af van mijn voornemen Bert te bellen en realiseerde me dat ik er alleen voorstond. Met zijn toezegging om met Vietnam overleg te plegen over Cambodja en de verzet- scoalitie onder leiding van prins Norodom Sihanouk niet langer te steunen, heeft de Amerikaanse minister van buitenlandse zaken James Baker gisteren in Parijs een poging gedaan een eind te ma ken aan de burgeroorlog in dit land. Politicoloog Roel Bur gier juicht die ontwikkeling toe, maar tekent daar wel bij aan dat de belangrijkste ver zetsgroep in Cambodja, de Rode Khmer, daardoor niet is uitgeschakeld. De Amster dammer heeft een studie ge maakt van de Rode Khmer en is tot de conclusie gekomen dat deze guerrillagroep moet worden opgenomen in een. overgangsregime. Die opmer king staat haaks op de mening van Woutje van Zuilekom die de 'misdadige' Rode Khmer volledig wil boycotten. Van Zuilekom is projectmedewer ker van de Novib, de Neder landse organisatie voor Inter nationale Samenwerking. Zij heeft Cambodja begin dit jaar bezocht. AMSTERDAM/DEN HAAG - De verrassende opmerkingen van Ba ker volgden op een conferentie van de vijf permanente leden van de VN-Veiligheidsraad die traditiege trouw weinig opleverde. Zoveel ko gels als in het land zelf sinds 1968 worden afgevuurd, zo weinig schot zit er in de vredesbesprekingen. De Verenigde Staten, de Sovjetunie, Frankrijk, Groot-Brittannië en Chi na kwamen dinsdag niet verder dan een oproep aan de strijdende partij en akkoord te gaan met het vormen van een interim-regering. Daarvan zouden de regering-Sen en de ver- zetscoalie met Sihanouk, de ge vreesde Rode Khmer van Pol Pot en ex-premier Son Sann deel moeten uitmaken. Sen heeft echter al eer der laten weten dat de Rode Khmer daarin moet ontbreken. Op hun beurt willen de Rode Khmers in een overgangsregime even groot zijn als de andere drie partijen. China "De Verenigde Staten lijken nu ech ter plotseling partij te kiezen in het conflict en zich vóór de regering- Sen uit te spreken. Samenwerking tussen de VS en Vietnam zou een grote stap vooruit zijn, maar het is nog geen garantie dat daarmee de oorlog in Cambodja eindigt. Afge wacht moet worden of China de Ro de Khmer blijft steunen. Is dat het geval, dan verandert nog niet zo veel", aldus Burgier. Voor de VS en de andere leden van de Veiligheidsraad staat voorop dat de rust moet terugkeren in een land dat eerst werd gebombardeerd door de Amerikanen, van 1975 tot 1979 werd geterroriseerd door de Rode Khmer en vervolgens kreeg te maken met Vietnam dat Cambodja binnenviel om Pol Pot te verdrij ven. Die inval heeft geleid tot een massale boycot van de door Viet nam gesteunde regering in Phnom Penh. Toen de Vietnamezen zich in september vorig jaar onder druk van de wereldopinie terugtrokken, zorgde de door China geholpen Ro de Khmer voor een nieuwe verlen ging van de burgeroorlog. De boy cot is intussen nog altijd van kracht. Van Zuilekom: "En dat betekent dat de mensen blijven lijden en dat vreesde Pol Pot en zijn even wrede als dog matische Rode Cambodja de vrijplaats blijft voor de grote mogendheden die hun spanningen hier kunnen uiten. Overal lijkt de vrede een kans te krijgen, behalve in dit kleine en weerloze land". Zij is het met Burgier eens dat ook de Rode Khmer bij het overleg moet worden betrokken, maar ver schilt met hem van mening als hij zegt dat deze organisatie ook in een overgangsregering zou moeten kunnen plaatsnemen. "Dat is on mogelijk. We hebben het hier over misdadigers. De Rode Khmer toela ten tot een regering, zou hetzelfde zijn als wanneer Hitier een plaats had gekregen in een regering na de Tweede Wereldoorlog". Van Zuilekom herinnert daarbij aan de ongeveer twee miljoen slachtoffers die de Rode Khmer tus sen 1975 en 1979 heeft gemaakt. Een aantal waarbij Burgier grote vraag tekens zet: "Ik heb alle studies daar over kritisch bekeken. Ik neig er naar om 700.000 tot één miljoen aan te houden, al blijft dat natuurlijk nog altijd verschrikkelijk veel". Massagraven De Amsterdamse politicoloog is ge promoveerd op het proefschrift 'The Eyes of the pineapple'. Daarin beschrijft hij de top van de Rode Khmer als een groep intellectuelen, die het contact met de basis heeft verloren: "De Rode Khmer streeft naar een onafhankelijk en sterk Cambodja zonder inmenging van buitenlandse mogendheden. Een klasseloze maatschappij, een com munistische samenleving. Dat idea lisme werkt in de praktijk echter niet en heeft alleen maar geleid tot dwang en massagraven". Burgier beschouwt de Rode Kh mers nog altijd als een 'op terroris me gebaseerde organisatie', ook al is hem gebleken dat hun aanpak minder radicaal is geworden: "Voor flirten werd in het verleden wel eens de doodstraf gegeven, om maar een voorbeeld te noemen. Dat gebeurt niet meer. De kadaverdisci pline is in delen van de organisatie verdwenen, al moet ik er bij zeggen dat dat van dorp tot dorp verschilt. Maar over het algemeen kun je stel len dat ze wat toleranter zijn gewor den. Er wordt meer geaccepteerd. De houding ten opzichte van vreemde invloeden is veranderd. Er mag nu op traditionele wijze wor den getrouwd en er mag worden ge keken naar video's uit Thailand. Dat was in het verleden ondenk baar". Propaganda Dat de Rode Khmer milder is ge worden, wordt door Van Zuilekom ten stelligste ontkend: "Het is voor al propaganda van de Rode Khmer om de buitenwereld de indruk te ge ven dat zij niet schuldig is aan de enorme slachtpartijen die er zijn ge weest. In juni zijn in Nederland twee Cambodjaanse ministers op bezoek geweest. Zij hebben gezegd dat zij zich niet kunnen voorstellen dat de Rode Khmer ooit milder kan worden. Zij probeert nog altijd op een grove manier het doel te berei ken. Aanvallen worden uitgevoerd op onschuldige mensen, op plaat sen waar de Rode Khmer niet wordt verwacht. Er worden landmijnen geplaatst, boeren wordt het onmo gelijk gemaakt de oogst binnen te halen en het moorden gaat door". Evenals Van Zuilekom zou Bur gier de Rode Khmer dan ook het liefst uit elke Cambodjaanse rege ring willen weren: "Uiterlijk mogen ze dan veranderd zijn, de ideeën van de mensen rond Pol Pot zullen niet veel verschillen. Dat neemt echter niet weg dat je wèl rekening met de Rode Khmers moet houden. Ze vor men een goed georganiseerde vechtmachine en zijn de enige groep van het verzet die wat voor stelt. Zij zullen echt niet ophouden als iedereen vindt dat zij dat moeten doen. Stel dat China de Rode Kh mers geen wapens meer zou sturen, dan kunnen zij het gemakkelijk nog een hele tijd volhouden". Hulp Van Zuilekom pleit er echter voor de Rode Khmer in welke regering dan ook te weren. Zij zit daarmee op dezelfde golflengte als de Niet-Gou- vernementele Organisaties (NGO's), waarbij onder meer de Ne derlandse instellingen Novib, ICCO en Cebemo zijn aangesloten. Van Zuilekom herinnert aan een voor stel van de in België wonende Raoul Jennar, die in februari in dienst is gekomen van de NGO's. "Hij doet een beroep op de wes terse landen de boycot van Cam bodja op te heffen en in plaats daar van hulp te geven aan een land dat het sinds kort ook nog zonder de steun van de Sovjetunie moet stel len. Verder wil hij dat China en de Verenigde Staten stoppen met het leveren van wapens, dat een staakt- het-vuren wordt afgekondigd en dat de zetel die de verzetscoalitie van Sihanouk heeft in de Verenigde Naties óf vacant wordt, óf wordt overgedragen aan de regering-Sen. Tot nu toe is echter elke poging om de impasse te doorbreken, geboy cot door de Rode Khmer". Nazi's In de ogen van Burgier biedt het al ternatief van Jennar evenwel geen oplossing: "Hoe graag ook ik de Ro de Khmer zou willen uitschakelen, je kan niet om hen heen. Het voor deel van het opnemen van de Rode Khmers in een voorlopige regering is dat je daarmee in mijn ogen èen eind maakt aan de oorlog. Je krijgt daardoor ook zicht op hen, zodat ze niet langer bommen zullen plaatsen in je kelder. Cambodja zou niet het eerste land zijn dat dit soort mensen in een regering laat plaatsnemen. Veel nazi's zijn na de Tweede We reldoorlog in diverse landen aan de top teruggekeerd. En wat te denken van Nixon en Kissinger. Hoeveel doden hebben zij met hun misdadi ge praktijken in Vietnam, Laos en Cambodja niet op hun geweten, ter wijl ze nooit zijn aangepakt. Als de Cambodjanen de Rode Khmers niet willen, zal dat tijdens verkiezingen wel blijken". EEN AVONDJE STAPPEN Ina Bouman eerder hoe beter". Bert stond op. "Maar ik kan niet, morgen. Het is trouwens beter als je alleen gaat. Ik wil je niet weg hebben, maar ik moet vanavond ook nog wat werken..." Hij wilde me dus wel kwijt. Ik stond op en vertrok. "Sterkte", zei Bert bij de deur. "Val maar dood", dacht ik. Ik voelde me in de steek gelaten.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1990 | | pagina 2