Q II (Illegale) video bedreigt Indiase filmindustrie Gein in traditie Lucky Luke VRIJDAG 13 JULI 1990 PAGINA 21 BIOSCOPEN Nieuw Delhi - De Indiase film heeft het zwaar te verduren in de moor dende concurrentie met de televisie en de video-industrie. Hoewel India in 1985 nog de grootste filmprodu cent ter wereld was, waren er toen al tekenen die duidden op het begin van het einde. De verwachting is dat het witte doek in de jaren negentig, het tijdperk van de video, steeds minder publiek zal trekken. Terwijl 1.000 bioscopen in India de deuren hebben gesloten wegens een gebrek aan publiek en oplopen de kosten, zijn er 200.000 videothe ken geopend, met vaak illegale ko pieën van films, die grote winsten boeken. De hele middenstand, van stomerijen tot levensmiddelenwin keltjes, heeft zich op de nieuwe han del gestort, en voor veel winkels staan mensen in de rij om de nieuw ste films op video te kunnen be machtigen. Volgens de filmdistributeurs be hoort slechts tien procent van de In diase video-industrie tot het legale circuit. Zij stellen bovendien dat de huidige wetten totaal ontoereikend zijn om op te treden tegen video-pi raten. Een regeringscommissie die zich vorig jaar over deze kwestie heeft gebogen stelde nuchter vast dat het aanpakken van illegale vi deopraktijken een lage priorireit heeft, en dat bij de paar gevallen waarin het tot een aanklacht kwam de juridische procedures traag ver lopen. De internationale amusementsin dustrie heeft India er van beschul digd een van de grootste schenders van het auteursrecht te zijn. P.L. Chandha, de directeur van de India se vestiging van de Amerikaanse filmmaatschappij Warner Brothers, legt uit dat het enkele maanden duurt voordat de officiële verto ningsrechten voor een film zijn toe gekend. Deze vertraging is het ge volg van onenigheid tussen de In diase regering en de Amerikaanse organisatie van filmmaatschappij en MPAA. De videotheken daarentegen heb ben al binnen enkele dagen de meeste nieuwe films in huis. Aange nomen wordt dat deze films via vi deopiraten in Hongkong en Singapore hun weg naar India vin den. Videotheekhouder Vinod Nagpal begon zijn videotheek-carrière met een investering van 1.500 dollar. In middels is hij de bezitter van een he le keten van videotheken en ver dient hij 15.000 dollar per maand met deze grotendeels illegale zaak. „We bieden goede kopiëen van de nieuwste films waar de vaste klan ten halsreikend naar uitzien. Er zijn nog maar weinig families die de he le expeditie naar een bioscoop on dernemen om Jackie Chan te zien als ze thuis Tom Cruise kunnen krij gen", aldus Nagpal uit. Vroeger was een bisocoopbezoek met het ijsje in de pauze een waar uitje voor de Indiase middenklasse. Maar de omvangrijke middenklasse op het platteland van 300 miljoen mensen verdient inmiddels genoeg om zich door video's goedkoop en gemakkelijk te laten vermaken. Ge schat wordt dat de Indiase platte landsbevolking in totaal 1 miljard dollar verdient. Zelfs de armste geld bij elkaar om televisietoestel len en videofilms te kunnen huren om zoveel mogelijk films binnen de huurtermijn te kunnen zien. In afgelegen heuvelachtige gebie den kijken mensen vaak samen naar films in speciale video-zaaltjes. In grote zalen in de woonwijken bij de industriële centra zit het publiek gekluisterd aan de schermen waar de „hit and hot"-films met veel ge weld en sex worden vertoond. Intussen loopt de verkoop van bioscoopkaartjes voor films die in Bombay zijn gemaakt flink terug. Slechts drie van de 130 grootste filmprodukties uit 'Bollywood' die vorig jaar werden uitgebracht ble ken kassuccessen met aanzienlijke inkomsten voor de bioscoopexploi tanten. Achttien andere films flop ten totaal. De bioscoopexploitanten klagen over de 60 procent amusementsbe lasting die de winst afroomt waar door investeringen ter verbetering van de theaters nauwelijks gedaan kunnen worden en ze niet meer kas successen kunnen boeken. Volgens de exploitanten zijn de onkosten sinds 1975 met 1.600 procent geste gen terwijl de prijzen voor een bio scoopkaartje slechts verdubbeld zijn. Ingewijden sluiten een samen werking tussen de filmproducenten uit Bombay, de bioscoopexploitan ten en de videotheekhouders dan ook niet uit. (OP)NIEUW 'Back to the future. deel 3' - Lido, Lei den 'Wild orchid' - Lido. Leiden 'Ook honden gaan naar de hemel' - Lido. Leiden 'War of the Roses' - Trianon, Leiden BLIJVERS 'Family Business' - niet geheel ge slaagde komedie over oplichtrsfami- lie. Euro, Alphen 'De gulle minnaar' - Peter Faber in weinig geslaagde seks-komedie, Lido, Leiden 'Wild orchid' - Zwoel vervolg op 9 1/2 weeks', Lido, Leiden 'Ook honden gaan naar de hemel' - Te kenfilm met grimmig karakter. Lido, Leiden 'She's out of control" - dochter wordt volwassen en vader Tony Danza maakt zich daarover zorgen - Luxor, Leiden en Euro, Alphen 'Renegades' - twee misdaadbestrijders zitten met elkaar opgescheept - Lido, Leiden 'The fabulous Baker Boys' - vermake lijke twist tussen twee barpianisten op retour - Lido, Leiden 'She devil' - Streep en Barr niet leuk genoeg - Euro, Alphen 'Romeo' - Monique van de Ven als moeder van doodgeboren kind - Greenway, Voorschoten 'Look who's talking' - embryo geeft cy nisch commentaar op gedrag ouders - Lido, Leiden en Euro, Alphen 'Shirley Valentine' - Greenway, Voor schoten 'When Harry met Sally' - Trianon, Lei den 'Honey I shrunk the kids' - Greenway, Voorschoten 'Oliver Co' - Greenway, Voorscho- FILMHUIZEN The cook, the thief, his wife and her lover' - Kijkhuis, Leiden (vr. t/m do. 19.30 en 21.45 uur) 'Carmen' van Carlos Saura, een ode aan de Flamenco en de opera van Bi zet- Kijkhuis, Leiden (ma. 20.00 en 22.15 uur) The meaning of life', Monty Python veegt de vloer aan met alle waarden en normen - Kijkhuis, Leiden (di. 20.00 en 22.15 uur) 'Sex, lies and videotape', relatiefilm waarin vrouwen over hun intiemste er varingen vertellen - Kijkhuis, Leiden (woe. 20.00 en 22.15 uur) 'Drugstore Cowboy' met Mat Dillon - Kijkhuis, Leiden (do. 19 tm. za. 21, 20.00 en 22.15 uur) 'Mister Rock Roll', document met onder anderen Chuck Berry, Little Ri chard en Lionel Hampton - LVC, vr. 21.15 uur DEN HAAG 'Cyrano de Bergerac' - Asta (463500), 16 jr. 'Listen to me' - Asta, 16 jr. 'Dead poets society' - Babylon, 12 jr. 'De gulle r 'Renegades' - Cineac, 12 jr. 'The war of the Roses' - Metropole I (456756), al. 'Look who's talking' - Metropole, al. 'The fabulous Baker Boys' - Metropo le, al. 'Family business' - Metropole. al. 'Ook honden gaan naar de hemel' - Me tropole, al. 'Back to the future, deel 3' - Odeon (462400), al. 'Downtown' - Odeon, 16 jr. 'Look who's talking' - Odeon, al. 'Tango Cash' - Odeon, al. 'Shirley Valentine - Studio (656402), al. 'Un monde sans pitie' - Studio, 16 jr. 'My left foot' - Studio, 16 jr. AMSTERDAM 'Dreams' - Alfa (278806), al. 'Ook honden gaan naar de hemel' - Al fa, al. Filmzomer '90 - Diverse films, Alfa. 'Sex, lies and videotapes' - Alfa, al. 'Shirley Valentine' - Alfa, al. 'Time of the gypsies' - Alfa, 16 jr. 'The fabulous Baker Boys' - Alhambra (233192), al. 'Dead poets society' - Alhambra, 12 jr. 'Downtown' - Bellevue Cinerama, 16 jr. 'Cyrano de Bergerac', Cinerama, al. 'Wild Orchid' - Calypso (234876), 16 jr. 'She devil' - Calypso, 16 jr. 'Winter people' - Cinecenter (236615), 16 jr. 'Driving Miss Daisy' - Cinecenter. al. 'Un monde sans pitié' - Cinecenter, 16 jr. 'Trop belle pour toi' - Cinecenter, 16 jr. 'Roger me' - Cinecenter, al. 'How to make love to a negro without getting tired' - Cinecenter, 16 jr. 'Back to the future, deel 3' - Cinema (151243), al. 'She's out of control' - Cinema, al. 'She's out of control' - City (234579), al. 'Internal Affairs' - City, 12 jr. 'Renegades' - City, 12 jr. 'Phantasm' - City, 16 jr. 'Best of the best' - City. al. 'War of the Roses' - City. al. "Look who's talking' - City. 16 jr. Italiaanse Bella Donna's - Kriterion (231708) 'Moderne helden' - Kriterion. Zomerfestival met diverse films - The Movies (245790), al. 'Sailors don't cry' - The Movies, al. 'Roger Me' - The Movies, al. 'Krokodillen in Amsterdam' - The Mo vies, al. (262633), al. 'Back to the future, deel 3' - Tuschins- ki, al. 'Look who's talking' - Tuschinski, al. 'When Harry met Sally' - Tuschinski, al. 'Impulse' - Tuschinski, al. 'Family Business' - Tuschinski, al. 'Tango Cash' - Tuschinski Cineac (243639), 16 jr. 'Ook honden gaan naar de hemel' - Tuschinski Cineac, al. 'Vincent Theo' - De Uitkijk, 12 jr. 'Crimes and misdemeanors' - De Uit kijk (237460), al. TELEVISIE Zaterdag 14 juli Draw (Veronique, 22.15 uur). Ameri kaanse western uit 1984 van Steven Hilliard Stern, met Kirk Douglas en Alexandra Bastedo. Een vogelvrij ver klaarde wordt door zijn opponent voor de laatste keer uitgedaagd. A boy and his dog (Super Channel, 23.15 uur). Amerikaanse horrorfilm uit 1975 van L.Q. Jones, met Don Johnson en Susanne Benton. Bewerking van novelle van Harlan Ellison over maat schappij die vrouwen haat. Het ver haal speelt zich af in 2024. Pirates (Ned. 2, 00.25 uur). Frans/Tunesisch boekaniersspektakel uit 1985 van Roman Polanski, met Walter Matthau en Cris Campion. Deze piratenfilm werd voor een groot deel geschoten op het bovendek van de 'Neptune', een minitieus nagebouwd 17de-eeuws Spaans galjoen: 220 voet lang. 98 voet breed, inhoud va 1000 brutoregistertons. twee motoren, top snelheid van meer dan vier knopen en een bemanning van 380 koppen. The trial (BBC 2. 00.25 uur). Frans- /Westduits/Italiaanse film uit 1962 van Orson Welles, met Anthony Perkins en Jeanne Moreau. Naar 'Der Prozess' van Franz Kafka. Kantoorklerk Jo seph K. wordt van z'n bed gelicht en voor de rechter gesleept. Hij is schul dig, dat is duidelijk. Onduidelijk is (en blijft) waaraan. Rasputin the mad monk (BBC 1, 00.50 uur). Engelse film uit 1966 van Don Sharp, met Christopher Lee en Barbara Shelley. Aan het begin van de twintigste eeuw trekt megalomane monnik, gesteund door de keizerin, macht naar zich toe in Rusland. Zondag 15 juli Plus ca va, moins ca va (BRT 1, 20.15 uur). Franse film uit 1977 van Michel Viaey, met Jean-Pierre Marielle en Jean Carmet. Racistische politieman nen zijn ervan overtuigd dat de moord op een jong meisje het werk is van Noordafrikaan die evenwel na een kruisverhoor weet te ontsnappen. Het onderzoek voert hen verder langs de rijke bourgoisie en het filmwereldje aan de Cóte d'Azur, waar ze zich wat ongemakkelijk bewegen temidden van de fraaie vrouwen die even onbe reikbaar zijn als spiegelbeelden. Heaven can wait (BBC 1, -21.35 uur). Amerikaanse film uit 1978 van Warren Beatty, met Warre Beatty en Julie Christie. Sportheld komt om bij ongeluk. In de hemel krijgt hij te ho ren dat-ie weer terug mag. Het is zijn tijd nog niet. Jammer alleen, dat hij be neden inmiddels is gecremeerd. Dckalog 10 (BBC 2.22.05 uur). Pool se film uit 1988 van Krzysztof Kie- slowski, met Jerzy Stuhr en Zbigniew Zamachowski. Twee broers ontwikke len blinde passie voor postzegels. The loved one (BBC 2. 23.50 uur). Amerikaanse film uit 1965 van Tony Richardson, met Robert Morse en Rod Steiger. Zwarte (begrafenis)komedie gebaseerd op boek van Evelyn Waugh. Engelse dichter gaat werken bij Ame rikaanse begrafenisondernemer. Sati re op de 'American way of death'. Maandag 16 juli Dc hemel op aarde (BRT 1,20.25 uur). Belgische film uit 1954 van Edith Kiel, met Charles Janssens, Jaak Germain en Marcel Hendrickx. De trouwdag van Alex staat voor de deur. Tijdens zijn dienstplicht heeft hij echter het zangeresje Eva leren kennen en dat dreigt zijn relatie flink te verstoren. Torn curtain (Ned. 1, 22.00 uur). Amerikaanse spionagefilm uit 1966 van Alfred Hitchcock, met Paul New man, Julie Andrews en Lila Kedrova. Professor vertrekt naar Oost-Berlijn om daar een gevaarlijke dubbelrol t spelen. Zijn vriendin is bang dat hij zal Wise, met Peter Fonda, Lindsay Wag ner en Estelle Parsons. Deserteur keert terug naar huis. Hij realiseert zich wat hem te wachten staat. Dan wordt hij verliefd op een fotomodel. Dinsdag 17 juli Dangerous moonlight (BBC 2, 19.00 uur). Britse film uit 1941 van Brian Desmond Hurst, met Anton Walbrook en Sally Gray. Film die zich afspeelt tijdens de Tweede Wereldoorlog. Pool se pianist weet op het nippertje uit handen van de nazi's te blijven. Film is Woensdag. 18 juli Here come the Tigers (Veronique, 22.00 uur). Amerikaanse komedie uit 1978 van Sean Cunningham, met Ri chard Lincoln en Manny Lieberman. Honkbalteam verliest alles wat er maar te verliezen valt. Totdat er plotse- ling hulp komt van een Japanner, die zijn knuppel hanteert als een samou- raizwaard. Drcamscape (BBC 1, 23.25 uur). Amerikaanse film uit 1984 van Joseph Ruben, met Dennis Quaid en Max Sydow. Man die in dromen 1 Donderdag 19 juli The connection (Super Channel, 20.00 uur). Amerikaanse film uit 1967 va Shirley Clark, met Warren Finnerty e William Redfield. Film in een film. Do cumentaire-filmer raakt verwikkeld in zijn onderwerp. De camera draait ge woon door. The Parallax view (BBC 1, 23.40 uur). Amerikaanse film uit 1974 va Alan J. Pakula, met Warren Beatty e Paula Prentiss. Aangrijpend verhaal van journalist die, op zoek naar moor denaar van senator, stuit op geheime club. Crew maakte eerder All the pre sident's men. Vrijdag 20 juli Elcni (BRT 1, 20.00 uur). Atnerikaanse film uit 1985 van Peter Yates. John Malkovich en Ronald Pickup. Verslaggever van de New York Times weet opdracht te verkrijgen in Athene waar hij de waarheid probeert te ach terhalen rond de executie van zijn moeder door de communisten in het naoorlogse Griekenland van dertig jaar geleden. Master of the world (Veronique. 22.20 uur). Amerikaanse film uit 1961 van William Witney, met Charles Bronson en Mary Webster. Gezagvoer der Robur van het reusachtige, futuris tische luchtschip 'de Albatros' is uit op de wereldheerschappij. Shoot the moon (BBC 1. 01.00 uur) Amerikaanse film uit 1982 van Alan Parker, met Albert Finney en Diane Keaton. Huwelijksproblemen in gezin bestaande meisjes. 'Back to the future. part 3'; regie: Robert Ze- meckis; hoofdrollen: Michael J. Fox en Christopher Lloyd; te zien in Lido, Leiden. Een half jaar na het tweede deel is nu het slotdeel van de trilogie 'Back to the future' van Robert Zemeckis in de bioscoop te zien. Dat kon zo snel, omdat deel drie tegelijk met deel twee werd opgenomen. En het moest ook snel, omdat Zemeckis in het tweede deel een paar verhaallij nen had opengelaten en hij ook zelf vond, dat hij het publiek niet al te lang op de totale ontknoping mocht laten wachten. Het gevolg van deze werkwijze is wel, dat je veel van deel drie ontgaat als je deel twee niet hebt gezien. Voor deel twee kon je het desnoods nog wel zonder het eerste deel stellen. Overigens wijkt dit slotdeel aan genaam af van de voorgaande de len. Vormden I en II beide, met het dertig jaar terug dan wel vooruit rei zen in de tijd (met 1985 als 'ba sisjaar'), een genre op zich, nu wordt dit genre gebruikt om met andere genres te spelen. De film krijgt er meer reliëf door. Het fantasie-speel goed, zoals de DeLorean (de auto waarmee je als in een ruimteschip door de tijd kunt flitsen) en het zwe vende skate-board, is wat naar de achtergrond geplaatst, waar er op zich aardige grappen mee worden gemaakt gebonden aan de tijd waar in het verhaal zich op de betreffen de momenten afspeelt. Die tijd is dit keer hoofdzakelijk 1885 en het is dan ook vooral .het ge nre van de western, dat liefdevol op de hak wordt genomen. Om het ge heugen wat op te frissen: het begon allemaal toen in 1985 de jongeman Marty (Michael J. Fox) de excentrie ke geleerde Dqc (Christopher Lloyd) leerde kennen. Doc had de tijdreismachine de DeLorean ge bouwd en zo kon het gebeuren, dat Marty in 1955 terecht kwam, toen zijn ouders nog net zo jong waren als hij en zijn moeder zijn vader voor hem wilde laten schieten. Alles was nog maar net op zijn pootjes te recht gekomen, of Marty moest on verwijld (in deel twee) naar het jaar 2015 om zijn toekomstige kinderen, inmiddels ook van zijn eigen leef tijd, uit de nesten te helpen. En steeds was er die akelige Biff Tan- nen (Thomas F. Wilson) als grote dwarsligger. Indirect was het de schuld van de laatste,-dat er aan het eind van deel twee een ongelukje met de DeLorean gebeurde en Doe in 1885 verzeild raakte. Aan het begin van de derde afle vering stuit Marty bij toeval op een grafsteen, die vermeldt, dat Doe op 7 september 1885 is doodgeschoten. Dat mag natuurlijk niet, vandaar dat hij in een gerepareerde DeLo rean een eeuw teruggaat om het lot te herschikken. Weer is Biff Tan- nen, nu de outlaw Buford 'Mad Dog' Tannen, de veroorzaker van alle el lende. Hoewel, alle ellende? Doe zelf zorgt ook voor de nodige pro blemen, omdat zijn complete we tenschappelijke logica niet bestand blijkt tegen zijn liefde voor de schooljuf Clara Clayton (Mary Steenburgen). Meer van het verhaal vertellen maakt de zaak alleen maar nog ge compliceerder. De complete trilo gie behoort toch tot het soort films, waarbij het verhaal er eigenlijk niet 'Gulle minnaar' niet erg in trek AMSTERDAM (GPD) - De film 'De gulle minnaar' van regisseuse Mady Saks en met in de hoofdrollen Peter Faber en Mariska van Kolck heeft in het eerste weekeinde over het hele land slechts elfduizend bezoekers getrokken. Volgens een woordvoer ster van de distributeur valt dat na de ronduit vernietigende recensies nog mee. „De film wordt in alle steden ge prolongeerd, zij het op sommige plaatsen in een kleinere zaal. Maar hij hoeft dus niet na een week in de prullebak. Vergeleken met een top per als 'Koko Flanel' is elfduizend niet veel. Die haalde meteen al tach tigduizend bezoekers. Maar 'De gul le minnaar' moest concurreren met de WK-voetbal en Wimbledon, dus we zijn echt niet ontevreden. Het had erger gekund", aldus de woord voerster. toe doet. Het is flauwekul, die je al dan niet accepteert. Alleen als je je ervoor open stelt, staat je nogal wat gein te wachten. Zo redt Marty zich op een gege ven moment uit een lastig parket door zich voor Clint Eastwood uit te geven, wat ze in het Wilde Westen den. Het is een grap, die door de he le film heen slim wordt uitgespeeld. Van de rijkdom aan voorzetten die het western-genre voor grappenma kerij geeft, wordt dankbaar gebruik gemaakt; in de traditie van 'Lucky Luke', maar zonder dat er hinderlijk is gejat. Het blijft netjes bij citeren, zo ook uit de filmgeschiedenis ('High noon', uiteraard, maar tevens uit geheel andere films, zoals 'Taxi driver' en 'Runaway train'). 'Back to the future, part 3' is een waardige afsluiting van de trilogie. Waaraan eerlijkheidshalve zij toege voegd, dat het maar goed is, dat Ze meckis geen langere serie voor ogen heeft gestaan. RIJK VAN ROTTERDAM Film over ,Pamjat' PARIJS (AFP) - Sovjet-regisseur Pavel Loengin gaat een film maken over de nationalistische Russische organisatie „Pamjat". Pavel maakte onlangs op het internationale film festival in Cannes diepe indruk maakte met zijn eerste film „Taxi Blues". film „vertelt het ver haal van een jonge aanhanger van die organisatie die er uiteindelijk niets meer van wil weten", licht de filmer toe. De bewoners van de Sovjetunie beleven „het meest kritieke mo ment in hun bestaan", aldus Loen gin die zich afvraagt „waarom de democratisering leidt tot een partij .met fascistische trekken, en welke inwendige behoefte i iets brengt". de ingewikkelde situaties Christopher Lloyd the future' zo rijk is. FILMS OP VIDEO In Europa was 1968 een markant jaar. Het was het jaar van de stu dentenrevolte in Parijs, het jaar waarin provo nog volop actief was en er in Amsterdam witte fietsen waren en mededelingen op de muren. 'Klaas komt', stond er en wie Klaas was bleef ondui delijk, want hij kwam nooit. In Amerika is 1969 bijzonder. Flower power, de maanlanding, Vietnam. Tegenstellingen genoeg en wie toen jong was raakt het ge voel van mooie plannen die smoorden in vechtpartijen, op- oorlog nooit meer standen kwijt. In '1969' heeft h< twintig jaar i Ernest TKompson jaren-zestig-gevoel i datum mooi vorm gekregen. Robert Downey jr. en Kiefer Sutherland zijn jong en ze willen wat. Ze willen vrij zijn, hash roken en ze willen beslist niet naar Vietnam. Het generatie conflict brengt hen niet van hun stuk... tot Vietnam meer wordt dan een oorlog in de verte. De vorm van de film is mooi en geeft de sfeer van toen uitstekend weer. Er is passende muziek en vooral Kiefer Sutherland laat zien dat hij een voortreffelijk acteur aan het worden is. Cannon Video. Vijftien jaar geleden maakt Charles Tacchella 'Cousin, cousi- ne', een pracht van een relatie-ko medie. Vorig jaar deed Joel Shumacher het verhaal dunne tjes over. Het kreeg de titel 'A touch of infidelity' en Ted Danson en Isabella Rossellini speelden de hoofdrollen. Zo luch tig als de Franse versie kreeg Schumacher zijn film niet, maar de liefdesaffaires (en de overspe ligheden) van de hoofdpersonen werden toch overtuigend in beeld gebracht. Esselte CIC. Veel romantischer dan 'A touch...' is 'Outback' van Ian Bar ry, een Australische film vol paar den en mensen die tot de nok vol hartstocht zitten. Zij houdt van hem, maar hij is beneden haar stand, zeker zolang pa niet failliet is. En de paarden maar briesen en rennen over de eindeloze vlaktes. Mooi, als je er van houdt. Cannon. 'See no evil, hear no evil' van Arthur Hiller deed het goed in de bioscopen en ook de videokijkers zullen zich ermee vermaken. Ge- ne Wilder als dove en Richard Pryor als blinde vormen een aar dig komisch duo dat kans ziet een moord op te lossen. RCA. Mooi van sfeer is 'A killing af fair' van David Saperstein, een film die zich afspeelt in de jaren dertig, de tijd van de grote armoe de. Peter Weller overtuigt als de zij een moord oplossen Gene Wilder als dove en Richard Pryor als blinde in 'See no evil, hear no evil bemmnelijk-ogende man van wie je niet weet of hij nu wel of niet zijn gezin heeft uitgemoord. Zelfs in de laatste minuten twijfel je nog. CNR Video. Carl Reiner maakt komedies en meestal zijn ze nét een beetje an ders dan anders. 'Bert Rigby, you're a fool' is in feite één grote flashback waarin een gesjeesde acteur vertelt waarom hij in u Hollywood geen grote ster is ge worden. Veel scènes zijn amusant en ook hier biedt de finale een verrassing. CNR Video. De verrassing in 'Dinner at eight' zit in het feit dat de film af gelopen is als je denkt dat hij net goed op gang is gekomen. Een rij ke dame geeft een feest. Ze is zich niet bewust van het feit dat iedere gast een geheim verbergt. Al die geheimen samen leiden tot een catastrofe. Ron Lagomarsino re gisseerde o.a. Harry Hamlin, El len Greene, Lauren Bacall en Charles Durning en hij had het iets pittiger mogen doen. Esselte CIC. Puur hard, bij het onfrisse af, is 'Road house' van Rowdy Her rington met Patrick Swayze als uitsmijter die de plaatselijk big boss een lesje leert. Swayze slaat wat af, maar van mij had het niet gehoeve.n. Warner Home Video. Op het filmfestival Rotterdam werd veel aandacht geschonken aan 'Thin blue line' van Errol Morris. Het betreft hier geen speelfilm, maar een documentai re met gespeelde delen. Morris werd getroffen door een rechts zaak in Texas. Een man werd ver oordeeld omdat hij een agent zou hebben vermoord. Een jongen die voor geen cent deugde ging vrijuit, hoewel veel er op wees dat hij de moord had gepleegd. Mor ris ging op onderzoek uit en kreeg de zaak boven water. De jongen ging voor de bijl en de ter dood veroordeelde man kwam vrij. In 'Thin blue line' toont Morris wat er gebeurde en welke getuigen wat zeiden. Door zijn manier van filmen, zijn objectieve houding en zijn snelle (soms overdadige) montage werd zijn documentaire spannender dan menige detecti ve-speelfilm. PETER DE ZWAAN 'Back to the future part 3'

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1990 | | pagina 21