Geïllustreerde boeken uit 17de eeuw te kijk Tango-koning Piazzolla op dreef met strijkkwartet Hans Faverey overleden 'Doorgaens verciert met kopere platen' Geveilde Redon echt of niet, dat is de vraag Praagse zomer doet het goed in Pieterskerk DINSDAG 10 JULI 1990 KUNST PAGINA 15 Astor Piazzolla tijdens zijn optreden in het Amsterdamse Theater Carré. Magistrale optredens tijdens Amsterdam Jazz i Amsterdam. AMSTERDAM „Ik weet dat ik op een jazzfestival sta, en dat jullie zo juist naar een stuk van Puccini voor strijkkwartet hebben geluisterd en nu Piazzolla krijgen..." Met een ge baar dat hij het ook niet kan helpen, leidt de Argentijnse tango-vernieu wer Astor Piazzolla het concert in dat hij samen met het Salzburg String Quartet zal geven. Piazzolla kan in Carré slechts re kenen op een matig bezette zaal, waar andere onderdelen van het Drum International Jazz Festival gisteravond voor het eerst sinds het begin van het evenement kunnen rekenen op een zeer forse belang stelling. De Beurs van Berlage met een overwegend moderne program mering loopt zeer goed, in de tent op de Dam zullen later op de avond de kinderkopjes uit het trottoir wor den gedanst bij de opwindende sal sa van Celia Cruz en Tito Puente. Toch is de tegenvallende belang stelling vor Piazzolla nog steeds een teken aan de wand. Het Amster damse festival heeft nog steeds niet een zo groot mogelijk publiek we ten aan te spreken, want dat de hoofdstad blasé zou reageren op een zo opvallend concert terwijl vo rige ontmoetingen met de bando- néonspeler (met Milva of met zijn kwintet of sextet) voortdurend uit verkocht waren, wil er bij mij niet in. Bovendien betekent het een weerzien met Astor, die de gevolgen van een ernstig auto-ongeluk geluk kig goed heeft overwonnen. Piazzolla heeft slechts zijdelings met jazz te maken de omstandig heden waaronder de Tango Nuevo zich na 1955 ontwikkelde laten zich enigszins vergelijken met de op komst van de bop. De volksmuziek in kwestie heeft bovendien wortel geschoten in een zelfde sociale milieu als bij de begindagen van de jazz het geval was. Daarnaast han teert de tango (evenals de flamenco) een vrije solistische expressie voor de bandonéon (een kleine, chroma tische trekkast) die Piazzolla steeds virtuoos weet in te vullen. Astor heelt in het verleden sa mengewerkt met jazzmusici als Gerry Mulligan of Gary Burton, maar zijn compositorische talenten (destijds met name beïnvloed door Duke Ellington, Olivier Messiaen en Nadia Boulanger) zijn nog aan zienlijker. Dit jaar legde hij de laatste hand aan een opera ter nage dachtenis aan de tangokoning Car los Gardel en aan vijf Tango Sensa tions voor bandonéon en strijk kwartet. Die laatste composities stelt hij in Amsterdam voor een programma-onderdeel, het Holland Festival eindelijk eens wat node originaliteit had kunnen laten zien. Piazzolla hanteert de bandonéon strikt genomen binnen of balance rend op de rand van de beperkte technische mogelijkheden van het instrument, dat overigens over een relatief groot klankspectrum be schikt. Zijn eigen melodielijnen schrijft hij zo uit dat hij in mid-tem- postukken lange noten kan trekken die hem net de tijd gunnen de blaas balg open te vouwen of samen te persen. Bijkans zuchtend en hevig ademend laat de bandonéon als het ware opgekropte gevoelens sen sations) Tos. Bij alle vijf stukken speelt het kwartet niet de rol van een even wichtig klassiek kwartet, maar wor den de solostemmen gebruikt om de accordeon tegenwicht te geven. Opvallend zijn de vaak hondsmoei lijke passages voor cello en altviool, de ritmische klappen op de kast van de cello en het toepassen van lange glissandi die als het ware de ver taling vormen van die tango-dans passen waarbij de vrouwelijke part ner het bovenlijf diep achterover zwaait. De 'sensations' zijn een waardevolle aanvulling op het be staande tango èn kamermuzikale repertoire, al zijn ze moeilijk te plaatsen. Nu eens echt Argentinië, dan weer Wolf of Debussy, dan weer bijna Broadway. De Beurs van Berlage biedt even magistrale optredens. De nieuwe bigband van good old George Rus sell. het Living Time Orchestra, speelt de kilheid voorgoed uit het gebouw. Met mateloze energie, een smetteloze precisie en een heel goe de bezetting kan de band alle huza renstukjes aan - ook een uitsmijter als een gedurfde interpretatie van Ecstatic van Miles Davis (uit 1949). Net zo'n openbaring is het nieuwe sextet van tenorist George Adams en trombonist Craig Harris - een geheide tip zou dat voor het dit jaar afgelaste NOS Jazz Festival zijn ge weest. Adams (bekend van zijn kwartet met Don Pullen en een wel erg pa- triotistisch produkt als de CD Ame rica) en Craig Harris hebben een sextet samengesteld dat een fors ge luid niet schuwt en in die zin wel te vergelijken valt met latere versies van de Jazz Messengers. In een laid- back stuk als Awakening Ancestors krijgen de solisten (trompettist Graham Haynes is een groot talent) veel ruimte om rustige grooves op te bouwen, in een zeer uitgespon nen calypso klettert de ene krach- tesexplosie de vorige omver. Met dergelijke prachtoptredens komt ook het Drum Festival zo wankelend de eerste kinderstappen zettend in de geschiedenisboek jes. JOHN OOMKES AMSTERDAM - De dichter Hans Faverey is gisteren in zijn woon plaats Amsterdam overleden. Hij kreeg onlangs de Constantijn Huy- genspijs voor zijn gehele werk. Fa verey, die 57 jaar is geworden, was al geruime tijd ziek. Hij was als psy choloog verbonden aan de Jelgers- makliniek in Oegstgeest. LEIDEN - De Leidse Universiteit bezit een grote collectie geïllu streerde oude boeken, die voor de gemiddelde bezoekers achter slot en grendel van de zogeheten Dousa- kamer verborgen blijft. Deze zomer echter is een dertigtal zeventiende eeuwse uitgaven te bezichtigen in de expositieruimte van de Universi teitsbibliotheek. Het merendeel van de tentoongestelde boeken komt uit Leids bezit: de Bibliotheca Thy- siana, het Kunsthistorisch Instituut en de Universiteitsbibliotheek zelf. 'Doorgaens verciert met kopere pla ten' is een tentoonstelling over bij belvertellingen, rebussen, vreemde volkeren, schrijvers en oorlogstafe relen. Als leidraad voor de tentoonstel ling diende het zogenaamde BINN (Boekillustratie in de Noordelijke Nederlanden) project, een automa tiseringsproject binnen de vak groep Kunstgeschiedenis dat een overzicht van de in de zeventiende eeuw in de Noordelijke Nederlan den uitgegeven geïllustreerde boe ken wil geven. Op dit moment be staat het databestand uit 250 boe ken met in totaal bijna 2600 illustra ties uit de periode 1575-1700. Dit aantal lijkt groot, maar het verte genwoordigt naar schatting niet meer dan 2% van de produktie uit die tijd in de Noordelijke Nederlan den. Er is dus nog veel werk te ver richten. De 2600 illustraties werden toe gankelijk gemaakt op onderwerp en motief. Hierdoor werd het moge lijk om in korte tijd een onderwerp op te sporen, bijvoorbeeld honden in zeventiende eeuwse prenten of engelen of bijbelse figuren. 'Door gaens verciert met kopere platen' is het resultaat van een projectgroep voor kunsthistorici, onder leiding van L. Couprie, waarin vijf studen ten met behulp van het BINN-pro- ject vijf thema's uit de geïllustreer de boeken kozen. De vijf thema's to- rien geen andere overeenkomst dan dat het gaat om illustraties uit ze ventiende eeuwse uitgaven en ze ons een inzicht geven in de verbeel ding van de eigen tijd en ideeën in die periode. Achtereenvolgens zijn te zien: een aantal 'prentbijbels' geïllu streerde bijbels, uitgaven met reis verslagen, boeken met historische verhandelingen, auteursportretten en een selectie uit de zogeheten 'mnemotechnische' illustraties. Studente Hannah Leuvelink koos dit laatste, meest curieuze onder werp. In de door haar ingerichte vi trines liggen zeven boeken die op vallen door de verzameling van klei ne tekeningen. Het ene boek lijkt op een stripverhaal, - keurig omlijnde plaatjes naast elkaar -, het andere boek heeft meer iets weg van een re bus; een wirwar van figuurtjes en voorwerpen met letters eromheen. Hannah Leuveink hierover: Verkoop kaartjes Prince valt tegen LEEUWARDEN (GPD) - De voor verkoop van het concert van de Amerikaanse zanger-gitarist Prince en zijn band op 5 augustus in ijssta dion Thialf te Heerenveen valt te gen. Sinds het begin van de verkoop afgelopen zaterdag bij de VW-kan- toren en enkele platenzaken in het Noorden zijn er slechts 7000 toe gangskaartjes de deur uitgegaan. Organisatiebureau Mojo Concerts had op minstens 10.000 gerekend. „Dit valt wel heel erg hard tegen", moet Jacob Bolhuis van Mojo er kennen. „We treuren nog niet, maar we vinden het wel heel erg jammer. Want Thialf moet eigenlijk wel vol. De komende weken moeten heel wat goed maken". "Mnemotechnische illustraties zijn plaatjes die als geheugensteuntjes dienst doen. Men gebruikte in de ze ventiende eeuw deze methode om moeilijke leerstof te kunnen ont houden". "Het principe van de mnemo techniek is Tieel oud. Voordat de mens over boeken, naslagwerken en goede schrijfmethoden beschik te, was hij sterk afhankelijk van zijn geheugen. Van onze klassieke voor ouders weten we dat zij soms ware geheugenkunstenaars waren, maar ook primitieve volken hadden me thoden ontwikkeld om veel dingen te onthouden. Men ging uit van het idee dat wat via het oog tot ons doordringt de sterkste indrukken nalaat en dus niet snel wordt verge ten. Aan elk te onthouden ele ment, een abstract idee of iets con creets, moest men een beeld koppe len". In de zeventiende eeuw ontwik kelde de mnemotechniek zich ver der. Twee juridische boeken op de ze tentoonstelling zijn hier een goed voorbeeld van. Aan de hand van de plaats van de verschillende illustra ties en de bijgevoegde letters kon de jurist aflezen welk artikel in welk hoofdstuk stond. De illustratie zelf verbeeldde de inhoud van het des- treffende artikel. Het beeld van een kind in een stralenkrans op de flan ken van een loeiende os verwijst bij voorbeeld naar de inhoud van een hoofdstuk over de verering van het zoontje van een beroemde Romein se staatsman. Een hoofdstuk dat gaat over handelingen uitgevoerd onder dwang is heel letterlijk ver beeld: een soldaat houdt met zijn geweer een handelaar in bedwang. Maar hoe gedegen dit systeem ook in elkaar stak, snel leren was er niet bij. Volgens de systeemontwik kelaar Johannes Buno kon een jaar werken met deze methode pas een gewenst resultaat opleveren. Naast de juridische boeken ook prenten met verklaringen van bij belse figuren, een Grieks en He breeuws woordenboek en een Re- derijkersfeestboek met sonnettep, liederen en verzen. In de zeventiende eeuw bloeiden de Verenigde Nederlanden als ma ritieme natie en met het ontstaan van de Verenigde Oost-Indische Compagnie (VOC) ontwikkelde zich ook de traditie van het schrij ven van reisverhalen en scheeps journalen. Reizigers schreven hun spannende avonturen voor de thuisblijvers op en eenmaal terug in eigen land werden deze verhalen aangevuld met afbeeldingen en uit gegeven. Willemien van Velzen maakte voor deze tentoonstelling een selectie uit reisverhalen. Mensen worden verscheurd door ijsberen op Nova Zembla of door krokodillen op het eiland Lingua, Brazilianen en 'een Wilde' uit West- Indië kijken ons vervaarlijk aan. De begeleidende teksten doen veelal vermoeden dat de gravures aan de beschrijvingen zijn aangepast en daardoor zijn de figuren niet geheel natuurgetrouw weergegeven. Ook niet geheel naar waarheid, maar juist extra aangedikt zijn de afbeeldingen van de geweldadighe- den die de Spanjaarden onder lei ding van Alva eind zestiende en be gin zeventiende eeuw tegen de Ne derlanders begingen. De bekende zeventiende eeuwse uitgever, drukker en graveur Frans Hogenberg bundelde een groot aan tal historische prenten over dit on derwerp, waarbij vooral de afbeel ding van de 'Spaanse furie te Ant werpen' sterk tot de verbeelding spreekt. Verdep op de tentoonstelling nog mooie prentreeksen van bijbelver halen, landkaarten en schrijvers portretten met speciaal op hen ge schreven lofgedichten. Enkele van deze gedichten zijn voor de gelegen heid integraal vertaald. Zij zijn te vinden in de catalogus die tegelijk met de tentoonstelling verscheen. Het is jammer dat er bij de boeken in de vitrines weinig tekst en uitleg gegeven wordt, want deze materie en zeker de mnemotechnische illu straties vragen om enige voorken nis. De geïnteresseerde bezoeker zal voor deze kennis de catalogus, nummer 8 in de reeks Kleine Publi caties van de Leidse Universiteits bibliotheek, moeten aanschaffen. Daarin is uitgebreide informatie te vinden over de achtergronden van zeventiende eeuwse gravures en wordt specifiek ingegaan op de ten toongestelde uitgaven. De tentoonstelling 'Doorgaens verciert met kopere platen, Ne derlandse geïllustreerde boeken uit de zeventiende eeuw' loopt tot 20 augustus. Prijs catalogus: 5,-. Strippenkaart voor bioscoop AMSTERDAM (ANP) - De Cannon Group Nederland BV ontwikkelt een zogenaamde „filmstrippenkaart" voor bio scoopbezoekers. Dat plan moet worden gezien als een vervolg op de succesvolle WK-kaart, waarmee Cannon erin slaagde om ondanks de forse concurren tie van de wereldkampioen schappen voetbal 60.000 men sen naar de bioscopen te krij gen. Met de strippenkaart kunnen films tegen gereduceerde prij zen worden bezocht. Het is nog niet duidelijk hoe hoog de kor tingen zullen uitvallen. De zo grif verkochte WK-kaart kostte 50 gulden en bood de mogelijk heid om 24 films te zien. Volgens mevrouw Rooth is tweederde van de pashouders 7 tot 15 keer naar de film geweest. Vijftien procent van de kaartbezitters ging vaker dan 15 keer naar de bioscoop. Een belangrijk deel van de bezoekers bestond uit mensen die niet van voetbal houden. Reisverhalen en scheepsjournalen werden aangevuld met afbeeldingen. GRONINGEN (GPD) - Het schil derij 'Fleurs des Champs' van de Franse symbolist Odilon Redon (1840-1914), waarover afgelopen vrijdag in Amsterdam een kort ge ding diende, blijkt bij Christie's te zijn aangeboden door de in het noorden .woonachtige mevrouw Dollekamp-Warren. Zij wil over de hele kwestie voorlopig niets kwijt. Zoals eerder gemeld eiste Chris tie's in het kort geding opheffing van het beslag dat de Groninger ad vocaat mr. E. F. A. Dams, raadsman van mevrouw Dollekamp, heeft la ten leggen op de drie bankrekenin gen van de Amsterdamse vestiging van het veilinghuis. De Japanse kunsthandelaar bleek niet bereid het pastel af te nemen nadat hij het bij Christie's had gekocht, omdat hij plotseling twijfelde aan de echt heid ervan. Christie's besloot ver volgens om het bedrag van meer dan een miljoen, dat door de veiling werd verkregen, niet Dollekamp niet uit te betalen. Redons 'Fleurs des Champs', schilderij uit 1905, werd op 22 mei door Christie's geveild voor 1,2 mil joen gulden. Als indicatie voor de echtheid van het doek nam Chris tie's in haar veilingscatalogus op dat het schilderij 'opgenomen wordt in de komende Catalogue Raisonnée van de Foundation Wil- denstein', een oeuvre-catalogus met alle Redon-werken waarvan de authenticiteit vast staat. Toen 'Fleurs des Champs' in de Catalo gue Raisonnée evenwel bleek te ontbreken, weigerde de koper het doek af te nemen. Advocaat Dams wil over de zaak niet meer zeggen dan: "Kopen is ko pen. Of u nou een auto koopt of een schilderij, dat is om het even". Het voorstel van de Amsterdamse rech ter om in het conflict een expert in te schakelen wijst Dams resoluut van de hand. Mocht de rechtbank donderdag beslissen om het beslag op te heffen, dan overweegt Dams een gerechtelijke procedure te be ginnen. Volgens het Haagse veilinghuis Glerum bestaat er geen 'erecode', waarop mevrouw Dollekamp zich kan beroepen. Glerum werd twee jaar geleden opgericht uit onvrede over het reilen en zeilen van de twee 'grote' veilinghuizen Christie's en Sotheby's. Maar volgens veiling meester C. Broekhof lijkt Christie's in deze zaak niet laakbaar te hande len. Broekhof desgevraagd: "Ook een veilinghuis kan zich vergissen. En je kunt niet verwachten dat ze de verkoper dan toch uitbetalen, om hem van die vergissing niet de dupe te laten worden. Zo'n erecode zou te ver gaan". Voor gedupeerde kopers bestaat er wel een erecode, zegt Broekhof. "Negen van de tien veilinghuizen zullen in gevallen als deze zeggen: 'Jammer, maar helaas. Had U zich maar beter van de echtheid moeten vergewissen'. En een veilinghuis is volgens de veilingregels ook niet verplicht om een schilderij terug te nemen. Maar de goede veilinghuizen hebben de erecode dat een gedupeerde koper kan reclameren. Maar dan moet de koper wél met behulp van andere experts bijvoorbeeld aantonen dat de experts van het veilinghuis zich hebben vergist". Dat mr. Dams na mens zijn cliënte de inschakeling van een expert afwijst, noemt Broekhof 'naïef. LEIDEN Tegen de pilaren de ver tolkers van de Tjechische poëzie. Onder het orgel het Koninklijk Mannenkoor 'Die Haghe Sanghers' Hoog naast het orgel staat de bari ton Bernard Kruysen opgesteld. Een indrukwekkend gezicht. Het ballet van Marjolein Briër traint in een zijbeuk. De generale repetitie van het muziek/poëzie spektakel 'Praagse Zomer' gisteravond in de Pieterskerk. Als het mannenkoor inzet, gaat de belichter aan de slag. Opde seconde wordt alles genoteerd. De vertaal ster van Tjechische poëzie, Jana Be- ranové (zie foto Loek Zuyderduin), brengt een gedicht van Seifert, zij wordt gevolgd door Willem Wagter. Drie ballerina's maken bewegingen op muziek van Bohuslav Martinu. Daarna volgt een partizanenlied van het koor. De laatste tonen zijn nog maar net weggeëbt of het hoofd van de bari ton wordt zichtbaar. Het program ma is gevarieerd. De Pieterskerk komt tot zijn recht. Ondanks de fou ten die bij deze generale (mogen) worden gemaakt, blijft dit evene ment met Tjechische muziek en poëzie boeien. Dat belooft wat voor de première vanavond.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1990 | | pagina 15