Hees gefluister angstaanjagend Technische missers op Werfpop Brazilië scoort wèl op de Dam Russische pianist en Japanse violiste veroveren medailles Muziekbeleid Kunstschilder Joop Sjollema (89) overleden KUNST *De zangeres van het Duitse Pullerman deed vergeefse pogingen het publiek op te zwepen, diving kwant het niet. Ook Cardiacs vallen met roek-opera tegen Loek Zuyderduin) Werfpop '90; met: Prat's the Whoblem, Pul lerman, The Vibe, Toy Factory, Cardiacs; gezien en gehoord op zaterdag 7 juli in het Van der Werfpark, Leiden. LEIDEN - Voortdurende techni sche storingen en een heleboel hemelwater waren zaterdag de grootste spelbrekers tijdens het negende Werfpop-festival in Lei den. De technici achter de knop pen van de p.a. bleken er zo wei nig van te snappen dat diverse op tredens volledig de mist in gin gen. En het programma bevatte bij voorbaat al weinig hoogtepun ten. Het Haagse Prat's the Whoblem had al gelijk last van de stuntelige technici. Na een veel te lange sound-check begon de driemans formatie drie kwartier te laat, voor een handjevol intimi dat de regen trotseerde. Hun warming- up bestond uit een nauwgezette imitatie van de Red Hot Chili Peppers, compleet met de daar bijbehorende ontblote bovenlij ven en korte broeken. Hardcore-minnend Leiden kon daarna zijn hart ophalen met Pul lerman uit Duitsland. Een zanger met geel haar en rode tuinbroek en een zangeres in zwart mini- jurkje deden vergeefse pogingen het publiek op te zwepen met har de muziek. Tot stage-diving vanaf het podium kwam het niet, daar was het veld nog steeds veel te leeg voor. De eerste Leidse band die daar na aantrad werd met meer en- thousiamse begroet. Vlak na win kelsluitingstijd kon The Vibe re kenen op een veld vol mensen, met dikgevulde boodschappen tassen, die zich verheugden op een uurtje zonnige reggae. Maar het was juist hun optreden dat door de blunderende techneuten compleet in het water viel. Het eerste kwartier was de zang nau welijks te verstaan en even later viel de microfoon van de trombo nist uit. De love, peace unity boodschap van The Vibe bleef daardoor aan de matte kant en het kunstmatige zonnetje brak niet echt door. Hoe ironisch was het toen daarna een der organisato ren het bedrijf Direct Music Ser vice bedankte voor de technische begeleiding van de muzikanten. De meest succesvolle Leidse band van dit moment, Toy Fac tory, deed het een stuk beter. Maar de vijf bandleden zorgden met de van hun zo bekende men gelmoes van metal, funk en hip hop ook niet echt voor een verras sing. Gelukkig wisten de Britse Car diacs het festival nog enigszins te redden met een spectaculaire show. Door hun 'roek-opera' kreeg het publiek er weer zin in en werd er door de 'frontlinie' volop gedanst. Maar de Cardiacs haalden hun prestatie van decem ber 1988 in het LVC niet. Het op treden was nogal rommelig en kwam niet goed tot zijn recht door de slechte belichting.. De waanzinnige mimiek van zanger- /bandleider Jim Smith was nau welijks te volgen. ERNA STRAATSMA Sinéad O'Connor hoogtepunt op verregend Torhout-festival TORHOUT - Boze varkens- boeren blokkeerden zater dag de Belgische wegen. Ge volg: opstoppingen en files richting kust en het Tor- hout-rockfestival. Een atten te Belgische radio-verslag gever hield voor de gestran de automobilisten de stand van zaken bij: "De verkeers problemen lossen zich Amateurs in Paradiso AMSTERDAM (ANP) - Op 30 sep tember staat Paradiso in Amster dam ter beschikking van amateur/a- musementsgroepen die populaire muziekvormen ten gehore brengen. Gedacht wordt aan mondharmoni ca-ensembles, accordeon-, mando line- en salonorkesten, brassbands, fanfares, enzovoort. De groepen en instellingen krijgen de mogelijk heid zich te presenteren aan een breed publiek en informatiemateri aal als de concertagenda aan te bie den. Elk ensemble mag een half uur optreden. De presentatie begint om 15.00 uur en duurt tot middernacht. slechts langzaam op, maar gemist hebt U nog niet veel. De rapgroep De la Soul gaf zojuist een slap optreden". De veertiende editie van het Torhout/Werchter-festi- val moest een rehabilitatie worden voor de minder ge slaagde uitvoering van vorig jaar. De organisatie kwam daarom naar eigen zeggen met 'de beste affiche' uit de geschiedenis van het festi val. En inderdaad, met tien grote namen kende Torhout- /Werchter een topprogram- mering. Jammer dat zater dag het weer en sommige ar tiesten niet mee werkten. Gewone regen, motregen, een enke le plensbui. Naarmate de dag vor dert, worden de fans die tegen de hekken voor het podium staan ge perst natter en natter. Vanaf tien uur 's morgens wachten twee Fran se post-punkmeisjes er op de ver veelde Robert Smith, die rond een uur of elf 's avonds met zijn groep The Cure zal aantreden voor een concert dat de magie van vroeger mist. Even voor aanvang van het op treden dat de veertiende editie van Torhout afsluit, wordt een van hen kletsnat door EHBO'ers weggedra gen: een dag doodsverachting voor niets. Wat had het meisje gezien voor dat ze flauwviel? Ze had de vriende lijke Lenny Kravitz toegejuicht, het donkere 'bloemenkind' dat vorig jaar zo overtuigend debuteerde met het album Let Love Rule. Kravitz, die in mooie songs Lennon mengt met Hendrix, is bezig de wereld te veroveren, maar blijft desondanks aanspreekbaar. De vragende fans in de buurt van de afgeschermde ar tiestenruimte krijgen een hand en een antwoord op de vraag wanneer Kravitz' nieuwe album verschijnt: 'In januari, en euh, thank you man'. Ook 'gewoon' bleven Wendy Lisa en hun vrolijke 'vrouwen- band'. De voormalige partners van Prince weven subtiele details door hun eigenzinnige, sterke popsongs, die echter grotendeels aan de 60.000 bezoekers voorbij leken te gaan. Toch was dit losse, sprankelende optreden muzikaal gezien een van de hoogtepunten van Torhout. De groep bulkt van de creativiteit en bezit een opmerkelijk warme, men selijke uitstraling. Publieksfavoriet werd Midnight Oil. Met veel inzet brachten de Australiërs rond de kale protestzan ger Peter Garrett hun robuuste rock, waarin het milieu een terugke rend strijdpunt is. Live zijn de songs van Midnight Oil ontdaan van veel franje en wat dan opvalt, zijn vooral de beperkingen van Garrets stem en de oersaaie arrangementen. Maar het 'feest' dat de organisatie voor ogen had, werd hier wel ge maakt. The Cure is te blasé om wer kelijk contact te leggen met de fans en Bob Dylan en z'n slecht inge speelde band stelden ernstig teleur. De levende legende piepte 's avonds wat op z'n mondharmonica en scheepte het publiek op met on geïnspireerde versies van z'n klas siekers, waaronder een rammelen de rockabilly-uitvoering van Mr. Tambourine Man. "Hij'zit onder de dope", bromde een veiligheidsman. Een slecht excuus. De opnieuw kaalgeschoren Si néad O'Connor gebruikte een op het podium opgesteld stoombad als drug. Ondanks het gebrek aan per soonlijkheid in haar begeleidings band, die deed verlangen naar de periode waarin ex-Smiths-gitarist Johnny Marr de jonge zangeres met zijn woeste en tedere gitaarlijnen omcirkelde, trok de Ierse met haar sublieme stem huiveringen door het publiek. Haar onverwachte uit halen, het hese gefluister en de schokkende bewegingen van Si néad O'Connor zijn bij vlagen angstaanjagend: alsof andere stem men bezit van haar hebben geno men. Met haar kale songs en buiten gewone persoonlijkheid zorgde ze voor een emotioneel hoogtepunt op een regenachtige zaterdagnamid dag in Torhout. Amsterdams festival sprekend North Sea AMSTERDAM - „De politie ver denkt de ETA wel van die bommen, maar volgens mij is 't Acket". Dat is nog de aardigste zwarte grap die in Mokum momenteel de ronde doet over de tweespalt tussen het nieuwe jazzfestival in Amsterdam en North Sea in Den Haag. „Geintje, meneer Sonneberg". Dit weekeinde heeft de eerste af levering van het Drum Internatio nal Jazz Festival enkele dagen meer tijd gehad om zijn vorm te vinden en er is geen serieuze jazzliefhebber die het niet vindt lijken op het Nor th Sea Jazz Festival. Dezelfde pro blemen met aanreizende artiesten, dezelfde wachttijden, (soms al) de zelfde opstoppingen van publiek dat allemaal naar een en dezelfde at tractie wil. En nu en dan dezelfde euforie. Kortom, een festival zoals een fes tival kennelijk per definitie is. Met zeker driekwart van de artiesten die voor een optreden van over de Gro te Plas moet komen, is dat ook geen halszaak. Ook de per muzikale sec tor gescheiden verdeling van de at tracties over de hele Amsterdamse binnenstad levert geen nieuwe situ atie; in Den Haag heeft elk podium ook zoveel mogelijk zijn vaste gen re. Je bent alleen langer onderweg van de ene bühne naar de andere. Veel problematischer lijkt de rea liteit dat 'Amsterdam' en 'Den Haag' de komende jaren met elkaar moeten zien te leren leven en daar naar het zich laat aanzien op korte termijn geen manier voor zul len weten te vinden. De families Loonstijn ('Amsterdam') en Acket ('Den Haag') hebben kennelijk een appeltje met elkaar te schillen; al zullen ze geen bommen gooien, de speculaties over de werkelijke aan leiding van de vete z(jn talloos. Het ene festival zal het andere festiyal mede daardoor voorlopig het licht niet in de ogen gunnen. De situatie leidt tot een voorspelbare prijsop drijving van jazz-attracties in de maand juli en dat zal de consument van al dat moois vroeger of later in zijn portemonnaie voelen. Je zou nog medelijden met de sponsors krijgen. Dit weekeinde heeft het Amster damse festival een memorabel mu zikaal hoogtepunt gekregen in het aandeel dat de Braziliaanse muziek gisteren leverde. In de tent op de Dam een van de lokaties had den de NOS-camera's (hopeloos af wezig) dezelfde taferelen kunnen registreren als die van de RAI tij dens het zojuist afgesloten WK Voetbal bij de Braziliaanse bezoe kers op de tribunes. Heftig dan send, bij tijd en wijle uitzinnig pu bliek. Vooral Jorge Ben (tegenwoordig weer Jorge Benjor, zijn werkelijke naam) zweept de liefhebbers van swingende samba-getinte latin-pop tot een hoogtepunt op. Benjor draait al een kwart eeuw mee in de top van de Braziliaanse muziek en hij geldt in het land als een echte vernieuwer doordat hij de drums en percussie uit Caraïbische stijlen heeft geïntegreerd. Benjor's droge, weerbarstige stem levert in wissel werking met de koorzang van zijn hecht spelende bandleden een broeierige sessie op. Tegen het ein de van zijn set kan hij het niet nala ten om een overigens door het Nederlandse deel van het publiek niet herkende ode aan de Umban- da (het volkse en wijdverbreide bij geloof met een eigen godenwereld) te brengen. Het absolute muzikale hoogte punt valt te noteren als Djavan het podium beklimt. In zijn mengeling van westerse funk, Braziliaanse po lyritmiek en het vermogen om pak kende songs te schrijven benadert hij vermoedelijk het meest het Amerikaanse ideaalbeeld van een muzikale outsider die een kans maakt op de internationale platen- markt. Het zij zo. Djavans kwalitei ten voorkomen dat zijn muzikale mix ook maar een moment slap wordt. Met een prachtig dragende stem, een nog hechter spelende band dan die van Benjor en veel hu mor kan hij het zich zelfs permitte ren om een cover van Stevie Won der (Sir Duke) te spelen. De Beurs van Berlage is het podi um voor hét moeilijk te omschrij ven genre 'eigentijds', terwijl het Damtent-podium zaterdag juist fu sion van een hoog gehalte (Steps Ahead en Al DiMeola) voorbij ziet trekken. David Murray presenteert in Berlage's creatie zijn nieuwste sextet, The Lats of the Hipmen een samengeraapt zootje jong en minder jong talent. Murray, ooit zichzelf afficherend als de Coltrane van een nieuwe generatie, draagt niet de meeste composities aan; dat doet pianist Dave Burrell. Murray heeft wel het hoogste woord. Nu eens knalt hij piepend en stotend al le hoge triolen die hij op zijn reper toire heeft door de speakers als de thema's zelfs op Fats Waller lijken terug te grijpen, dan weer is hij juist te voorzichtig lyrisch in muziek die een sterke verwantschap met die van Sam Rivers bezit. Merkwaardig dat zoeken naar uitersten. Ronduit vlak en routineus zijn de bijdgragen van Amina Claudine Meyers, de 'Roberta Flack van de jazz', Arthur Blythe, Bob Brook- meyer en Scott Hamilton, die ook al de gigantische ruimte van de Beurs mag proberen te vullen. Meyers maakt tegenwoordig van elk tiere lantijntje en zweverig tekstje een m^jor opus van dertien minuten of meer. Brookmeyer, die redelijk uit de verf komt met Cees Slinger ach ter de toetsen, kiest voorzichtig zijn profiel uit en telt nog rustiger zijn chorussen. Erg beschaafd klinkt die 'moderne' jazz dan en prompt lopen tallozen dan ook door de Beurs te zoeken naar andere jazz. Sommigen vinden die bij Salena Jones in Carré of bij Ahmad Jamal in het Concert gebouw. Sommigen in een van de late-night cluboptredens in de Am sterdamse vijf-sterrenhotels. Voor elck wat wils, dat is ook het fantasieloze motto in Amsterdam. Dat is overigens het centrale motto in deze tijd. Bevredig het publiek en ze roepen nog dat je het goed doet JOHN OOMKES Adriana Romijn. Adriana Romijn krijgt Wessel flekenprijs LOOSDRECHT (ANP) - De zange res Adriana Romijn uit Hilversum heeft de Wessel Ilckenprijs gewon nen. Zij behoorde vrijdag tot de acht finalisten van het Loosdrechts jazz-concours. Aan de prijs voor het „meest veelbelovend jonge jazz-ta- lent" is een bedrag van 3.000 gulden en een verzilverde bokaal verbon den. De 23-jarige Adriana Romijn stu deert solo-zang aan het Hilversums Conservatorium. Tot haar docenten behoren Greetje Kauffeld en Humphrey Campbell. Zij was sinds 1988 genomineerd voor deze prijs. „De keuze van haar repertoire was zeer goed, haar techniek voor treffelijk en bovendien was ze goed te verstaan", aldus de jury. Het Loosdrecht Festival wordt dit jaar voor de tiende keer gehou den. Gedurende vijf weekeinden tot en met 11 augustus worden er con certen gegeven. De prijs is voor de achtste keer toegekend. Lezers Schrijven In de krant van 30 juni las ik een in gezonden stuk van drs. E.W. Vlaan deren, getiteld 'Didactiek', dat-een reactie was op een interview van Willem Vos. Daarin had deze ver teld over de methodes die hij als programma-samensteller bij het Rotterdams Philharmonisch Or kest gebruikte voor het plaatsen van hedendaagse orkeststukken. Hij had het over de 'sandwich-for- mule', 'intelligente mix', 'verholen didactiek'. Ook over de opvoedende waarde van programmering, maar je moet het er niet 'duimendik' bo venop leggen, want dan 'gaan ze steigeren'. Drs. Vlaanderen noemt dit een 'trucendoos' en stelt dat Mengelberg, die door Vos was ge noemd, zulke 'doordrukmethodes' helemaal niet nodig had toen hij Mahler in Nederland introduceer de, omdat deze muziek zichzelf be- Wees; en: Vos doet aan 'heimelijke bevoogding'. En dit gebrek aan openhartigheid, 'dat doet me steige ren', schrijft Vlaanderen. Als de mu ziek niet werkt, helpt de trucendoos pok niet en dat wordt dan nog met een voorbeeld uit Rotterdam geïllu streerd: 'Interpolations' van Van Vlijmen, een hoogtepunt volgens Vos, maar het publiek liep uit verve ling met honderden weg. I De woorden van Vos en Vlaande ren stellen het probleem van veel twintigste-eeuwse muziek aan de orde: is het de taak van het muziek beleid om met slimme methodes friuziek in de programma's van de orkesten te sluizen als de beleids makers zelf kennelijk niet vertrou wen dat die muziek op normale wij ze kan werken? Zoafë dus Mahler in fcijn tyd wél deed. Dan vertelt Vlaanderen over een omgekeerde interpolationsaffaire in Rotterdam: stuk boeit, maar Vos is tegen. Nieuwsgierig was ik om de bron te achterhalen van de gegevens die ik in het ingezonden stuk las over deze affaire van 200 Rotterdammers met het Scherzo voor piano en orkest van oud-Leidenaar Rudolf Perdeck. Die bron heeft de schrijfster gege ven: het is het artikel 'Op het scherp van de snede' van de noordelijke co lumnist Jan Beyert. Aanleiding voor Beyerts stuk was de première op 31 maart jl. van een nieuw stuk van Perdeck, 'Ferner Planet' gehe ten, voor zangstem en orkest. Uitge breide informatie wordt gegeven over de 200 Rotterdammers. Beyert schrijft over het Scherzo: "Het is door tal van grote orkesten ge speeld en haalde in 1982 met glans de voorronden van het Internatio nale Yamaha Compositieconcours in Tokio". En over Scherzo en Fer ner Planet: "...waarachtige muziek waarmee veel mensen gelukkig zijn te maken". Wanneer komen Scherzo en Fer ner Planet in Leiden? A.J. Bijvoet Hugo de Vriesstraat 19, Leiden. AMSTERDAM (ANP) - In zijn woonplaats Amsterdam is de kunst schilder Joop Sjollema overleden. Sjollema genoot vooral bekend heid als portretschilder. De portret ten van toneelspeler Cruys Voor berg en balletdanseres/choreografe Sonja Gaskell in de Amsterdamse Stadsschouwburg zijn van zijn hand. Voor het Centraal Museum in Utrecht vereeuwigde hij de kunst schilder Kees Verwey. Amerikanen beste zangers Tsjaikovski-concours MOSKOU (UPI) - Een Amerikaanse zangeres en een naar de Verenigde Sta ten geëmigreerde Zuidko- reaan hebben de eerste prijs gewonnen in de categorie zang op het Tsjaikovski-con cours in Moskou. In de cate gorie piano gingen alle drie de medailles naar musici uit de Sovjetunie. Dat de deelnemers aan het negende Tsjaikovski-concours uit veel lan den kwamen, blijkt uit het feit dat een Japanse de hoogste prijs kreeg voor haar spel op de viool en een Westduitser voor de wijze waarop hij de cello bespeelde. De 29-jarige Deborah Voight uit New York was in de ogen van de ju ry de beste zangeres. Bij de mannen viel deze eer te beurt aan Hans Choi, een in Zuid-Korea geboren Ameri kaan. De laatste keer dat een Ameri kaanse zangeres met de hoogste eer was gaan strijken, was in 1966. Voight wil komend seizoen gaan zingen in de Metropolitan Opera. Op het Tsjgjkovski-concours, dat om de vier jaar in Moskou wordt ge houden en geldt als een van de meest prestigieuze 'muziekwed- strijden' ter wereld, moest ieder van de ongeveer 65 zangers en zangeres sen in de eerste ronde tien stukken ten gehore bregen die a Dmitry Berezovsky. De 18-jarige Akiko Suwanai uit Japan kwam als beste violiste uit de bus Mozart tot Tsjaikovski tijdens het in Moskou gehouden Tsjaikovski-t o ap> gij de zangeressen eindigde Mari na Sjagoech uit de Sovjetunie als tweede, terwijl Emila Oprea uit Roemenië en Maria Chochlogors- keya uit de Sovjetunie op een ge deelde derde plaats eindigden. Bij de zangers legde Boris Stat- senko uit de Sovjetunie beslag op de tweede plaats. Op een gedeelde derde plaats eindigden Oleg Koelko uit de Sovjetunie en Wojciech Dra- bowicz uit Polen. De drie medaillewinnaars in de categorie piano komen allen uit de Sovjetunie. Het zijn Boris Berezo- vski uit Moskou, Vladimir Misjt- sjoek uit Leningrad, die voor het eerst aan een internationaal con cours meedeed, en Anton Mordasov uit Novosibirsk, die met zijn 18 jaar de jongste pianist in de competitie was. Op de derde plaats eindigden verder de Amerikaan Kevin Kenner en de Belg Johan Schmidt. Bij de vioolwedstrijd liet de 18-ja- rige Akiko Suwanai uit Japan alle concurrenten achter zich. Tweede werd hier Jevgeni Boesjkov uit de Sovjetunie en het brons was voor de Amerikaanse Alyssa Park, die nog 17 moet worden. In de categorie cel lo gaat de eerste prijs naar Gustav Rivinius uit de Bondsrepübliek Duitsland. Op een gedeelde tweede plaats eindigden Frangoise Groben uit Frankrijk en Aleksandr Knjazev uit de Sovjetunie. Ook de derde prys viel toe aan twee deelnemers: Bion Tsang uit de Verenigde Staten en Timothy Hugh uit Groot-Brittan-

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1990 | | pagina 21