De tuin als buitenkamer van het huis Neem eigen argumenten mee bij kopen van een keuken IBittektjc Slakken MAANDAG 9 JULI 1990 "De tuin bij het huis moet eigenlijk een buitenkamer zijn. Niet alleen in de zomer moet het er goed toeven zijn maar ook in de winter moet de tuin een gebruiks ruimte zijn. Bij de inrichting moet je daar rekening mee houden. Een kronkelend paadje, een blikvanger zoals een beeld en een waterpartij zorgen in alle jaargetijden voor leven. Zo hou je voeling met de tuin", zegt de Oosterbeekse tuin- en landschapsarchitecte Arda door John Benschop Begin dit jaar won de Gelder se een prijsvraag met haar ontwerp voor een 'thematuin' voor de Botanische Tuinen van de Rijksuniversiteit Utrecht. In haar ontwerp met de titel 'Windgong' heeft Arda Wijsbek tal van oriëntatiepun ten voor visueel gehandicap ten opgenomen. Geurende planten staan daarbij als weg wijzers op strategische pun ten. Vogelbosjes en kleine wa terpartijen vervullen dezelfde functie op het akoestische vlak. Met deze aandachtspunten speelde Arda Wijsbek goed in op een van de belangrijkste beoordelingscriteria van de jury: de toegankelijkheid voor bezoekers zoals blinden en slechtzienden, lichamelijk gehandicapten, kleine kinde ren en bejaarden. Daarnaast moest de nieuwe thematuin in de Centrale Hortus gelegen bij Fort Hoofddijk in de Uit hof natuurlijk ook nog inte ressant zijn voor de studen ten. Ook in haar ontwerpen voor particulieren heeft Arda Wijs bek veel oog voor detail en bij zondere elementen in een tuin. "Mensen moeten meer spelen met de ruimte in hun tuin. Vaak wordt de (beperk te) ruimte niet goed benut. Door verfijning, detaillering en bepaalde lijnen uit te zet ten, kun je de illusie scheppen dat een tuin groter is". Vol gens Arda Wijsbek neemt de behoefte aan leven in de tuin weer toe. "De serre aan huis is ook weer terug van weg ge weest. Dat stukje glasbouw in huis maakt de overgang naar de tuin kleiner". Relatie De tuinarchitecte combineert graag de wat formelere tuin waarin haagjes, prieeltjes en bankjes te vinden zijn met zijn tegenhanger, de ecologische tuin met de wildere planten. "Mensen zien een tuin toch ook als een stukje presentatie. Vandaar het formele. Maar er moet ook wat wilde natuur zijn waar maar af en toe corri gerend in wordt opgetreden. van bepaalde delen van de tuin aangegeven en sugges ties gedaan. Maar het kan flexibel worden ingericht met gewassen die op dat moment in de belangstelling staan". De entree en het eerste deel van de tuin zijn bedoeld voor cultuurgewassen. Hier vind men onder andere de siertuin, eenjarige zaaibloemen, bol- lenkweek maar ook granen. Bij de vijver is een nog geen twee meter hoge heuvel; in de detailbakken is te zien dat er al bij dit hoogteverschil ook in de groei tussen dezelfde plan ten verschil is. In het tweede deel van de tuin heeft Wijsbek gekozen voor organische vor men. De loop van de paden is meanderend (rivierloop) en de bedden zijn schelpvormig. Dit is de sector van de wilde planten met brem, bottelroos, varens en bosbessen. Op de terugweg via de ande re zijde ligt de kruidentuin. "Dit is eigenlijk de oudste vorm van plantenkweek", al dus Wijsbek. "De planten werden vroeger door de ge neeskundige faculteit ge bruikt om pillen van te ma ken. De universiteit was pas haar kruidentuin in de Utrechtse binnenstad kwijt geraakt, dus kwam het mooi uit dat ik zo'n tuin in mijn ont werp had meegenomen". Tuinarchi tecte Arda Wijsbek: "Mensen moe ten meer spe len met de ruimte in hun tuin". (Foto Hans Het moet wel volgens een plan maar met behoud van na tuurlijke accenten, zodat het uiteindelijk geen chaos of wanorde wordt". Arda Wijsbek probeert in haar werk het karakter van de mensen in een tuin vast te leg gen. "Mensen weten vaak zelf niet hoe ze hun tuin willen. Door te kijken hoe men woont en te praten over wat men met de tuin wil kan ik onderlig gende wensen aardig benade ren. Al gauw krijg je dan het 'och ja, zo willen we het'. Er moet ook een duidelijke rela tie binnen-buiten zijn. Als mensen burgerlijk wonen moet je geen geraffineerde tuin willen maken". Een terugkerend element in bijna al haar tuinen zijn de zit plaatsen. Vaak heeft ze in één tuin twee zitplekken gecre ëerd. Eén bij het huis in het wat formelere deel van de tuin en één achter in de tuin. "Dat is ook weer die relatie met het huis. In de formele zithoek ga je zitten met een groep men- Verrassingen De andere zitplek ziet de tuinarchitecte meer als een plaats waar iemand weer tot rust en zichzelf kan komen. "De tuin moet net als een huis plekken bevatten waar je je vrijer beweegt en waar je ge nieten kunt van de vrije tijd". De tuin wordt zo ook in twee delen, een voor- en een achter grond, gesplitst. "Dat kun je met weinig middelen berei ken. Een boom is al genoeg. Je moet een tuin ook niet he lemaal kunnen overzien. Er moeten verassingen zijn". Om optimaal van een tuin te kunnen genieten pleit Arda Wijsbek er ook altijd voor om enkele voorzieningen te tref fen. Een wateraansluiting noemt ze bijna een absolute noodzaak en verder buiten verlichting en als er eventueel plaats is een vaste barbecue. "Dat wateraansluitpunt is niet alleen makkelijk om de planten te sproeien, maar je kunt er bijvoorbeeld in de zo mer ook een douchekop op aansluiten. Lekker ontspan nen buitenleven in de zon kan ook veel stress voorkomen". Windgong Diezelfde gedrevenheid en gevoel voor detail lag ook ten grondslag aan haar ontwerp voor de thematuin van de Utrechtse universiteit. Alle planten in de thematuin kun nen in verschillende groei sta dia bekeken, gevoeld en gero ken worden. Boven de plan ten komen vergrootglazen voor detailbestudering. Ook de wortelgroei van de planten in de grond is zichtbaar door dat het gewas op verhoogde bedden is gepoot waartegen een glazen wand is geplaatst. De naam Windgong ver wijst naar palen die bij elk ge- wasbed staan. Aan de palen hangen naast elkaar enkele metalen staafjes die door wind tegen elkaar worden ge dreven en bij de minste bewe ging geluid maken. Aan de paal is een tekstbord beves tigd met informatie zowel in geschreven woord als in brail le. Zo kunnen blinden zich oriënteren en ook lezen wat voor gewas daar staat. Het ontwerp Windgong zal zonder veel wijzigingen wor den uitgevoerd en is medio 1991 voor het publiek toegan kelijk. "Het heeft zo'n eigen gezicht. Daar is moeilijk iets in te veranderen zonder dat je de essentie verliest", zegt Ar da Wijsbek. "Blinden kunnen natuurlijk niets zien groeien. Daarom is het hier zo belang rijk dat de tuin veel elementen bevat voor het gehoor, en de reuk- en tastzin. Eén van die aspecten is de windgong, een ander de bijenkast die het ein de van de tuin aangeeft watje weer hoort door het zoemen van de bijen; ik heb bijvoor beeld ook de zitbankjes alle maal bij geurende bloemen gezet". De thematuin heeft een sterk didactisch karakter. "Over de inrichting en plaatsing van planten heb ik niet hoeven na denken. Wel heb ik de functie Onder drie vriesladen en daarboven het koelgedeelte, waar jan de deur vele malen per dag open moet. (foto gpd) Van onze medewerkster Thea Wamelink Een keuken kopen met alles erop en eraan, waarin je niet alleen pri ma kunt werken maar die er ook prachtig uitziet, dat kost behalve een flin ke grijpstuiver ook veel hoofdbrekens. Noch de keukenruimte, noch de portemonnee is van elastiek, dus wordt het vaak een zaak van kiezen of delen, van prio riteiten stellen. Maar het is soms moeilijk op te tornen tegen de argu menten van vlot pratende verkopers. Omdat je zelf niet zo thuis bent in de keuken finesses en niet meteen kunt beoordelen of hij helemaal gelijk heeft dan wel gewoon probeert u wat meer te verkopen. Laat ik u daaróm een aantal minder bekende argumenten in de hand geven, die u kunnen hel pen een juiste beslissing te nemen. Werkhoogte Een veel verstrekt advies van keukeninrichters is: een oven op ooghoogte. Om te begin nen dat woord 'ooghoogte'. Volg je dat advies letterlijk op dan moetje waarschijnlijk op je tenen gaan staan om de juis te tijd en/of temperatuur in te stellen. Beter is installatie ©p werkhoogte. Alleen het scha kelpaneel, meestal boven de ovenruimte, komt op oog hoogte. Dan kun je gerechten en schalen moeiteloos in en uit de oven halen en via de ruit goed bekijken hoe het er daar binnen voorstaat. Praktisch hoor, zo'n oven op werkhoogte, maar de vraag is natuurlijk wel of u hem veel gebruikt. Hebt u een op hoog te ingebouwde magnetron of combi-oven die dagelijks en kele malen wordt ingescha keld, dan is dat erg plezierig. Maar wordt bij u een oven al leen benut voor de kalkoen met Kerstmis en af en toe een appeltaart, vraag u dan eens af of er geen andere apparaten zijn waarvan je op werkhoog te meer nut hebt. Want in de meeste keukens is er vaak geen plaats om die oplossing voor meer dan een apparaat te kiezen. De koelkast gaat vele tien tallen keren per dag open of dicht. Steeds vaker wordt een koel/vriescombinatie aange schaft, waarbij de vriesladen zich achter de onderste deur bevinden en het koelgedeelte erboven. De vakman noemt zoiets een upside-down-mo- del. En er ooit wel eens aan ge dacht om bij aanschaf van een afwasmachine dit apparaat hoger te laten inbouwen? Het in-en uitruimen van de machi ne kan dan met rechte rug ge schieden. Heel wat minder vermoeiend. Toekomst Over de afwasmachine ge sproken. Lijkt u wel wat, maar ja, een complete keuken is toch al zo duur... Misschien stelt u die aankoop nog een jaartje uit. Maar houd er met het oog op morgen bij de installatie van de keuken alvast rekening mee. Door een spoelunit te kiezen die boven een 60 cm brede kast inge bouwd kan worden. Onder het spoelcentrum wordt meestal een dubbele kast ge pland. Door nu voor één kast de totale hoogte vrij te hou den, kunt u deze later simpel vervangen door een afwasma chine. Bezitters van zo'n auto matische vaatwasser hebben meestal voldoende aan één spoelbak. Maar er zijn ook heel slimme spoelcentra met anderhalve bak en afdruipge- deelte die boven een enkele kast passen. En het comfort bieden van een dubbele bak. Open kasten Als uw droomkeuken toch een beetje boven uw budget dreigt te gaan, heb je tegen woordig ook een aantal voor deliger inrichtingsoplossin gen. Open kasten en vakken. Schappen en zichtbare wan den zijn vaak in hetzelfde ma teriaal uitgevoerd als de fron ten. Soms is het mogelijk om later als zo'n open keuken u niet bevalt toch voor deu ren te kiezen. Neem dan bij voorbeeld glasdeuren, want dan kunt u blijven profiteren van het fraai afgewerkte kas- tinterieur. Wist u overigens dat open kasten heel wat tijd besparen bij keukenwerk? Wanneer u geen deuren (of la den) open en dicht hoeft te doen bij het pakken of weg zetten van spulletjes, werkt u in doorsnee drie a vier keer zo snel. De moeite waard. Pannen Bij de aanschaf van een kook plaat (gas, elektrisch, glaske- ramisch, halogeen, inductie) komt de vraag; welke pan- Open kasten en schappen zijn in dezelfde houtsoort afgewerkt als het werkblad, de deurlijsten, zijwanden en het nispaneel. De open kasten kunnen later stofvrij worden afgewerkt met glasdeu- ren (foto Gruco) nen? De oven speelt ook mee bij die keuze. Hebt u een con ventionele oven, een solo- magnetron of een combi- Pannen voor ronde elektri sche kookplaten moeten een vlak afgedraaide bodem heb ben. Dat is voor glaskera- misch eveneens gewenst, maar panbodems met een rib beltjesstructuur zijn weer niet geschikt. Omdat zich daarin bijvoorbeeld korreltjes zand uit groente kunnen nestelen, waardoor mogelijk krassen op de glasplaat ontstaan. Kiest u voor een magnetron dan kunt u hierin bepaalde soorten kunststof, porselein, aardewerk en glas gebruiken.. Geen metaal! Hebt u een combi-oven, waarbij dus on- der/bovenwarmte, hetelucht of grill met de magnetron functie gecombineerd kun nen worden, dan liever geen kunststof of andere niet-oven- vaste materialen nemen. Je hebt net de oven gebruikt en wilt dan alleen met magne tron iets opwarmen. En ver geet dat de zojuist uitgescha kelde oven nog bloedjeheet is. Een ramp met kunststof en riskant met porselein of glas. Om vergissingen te voorko menis het handiger te kiezen voor serviesgoed van oven vast glas dan wel steenachtige materialen. En die kun je meestal zo van de oven/mag netron op tafel zetten. Heb je veel minder pannen nodig. Een pan met metalen bo dem is per se nodig als u een inductie kookplaat wilt, die werkt volgens elektromagne tische principes. Momenteel nog een vrij kostbare aan schaf, maar voor mensen met een handicap (geen gevoel in de handen) bijzonder prak tisch. De kookplaat wordt al leen heet op die plaatsen waar het metaal van de pan ermee in aanraking komt. Haal je de pan weg dan wordt er geen warmte meer ontwikkeld. Aangezien de plaat om de pan heen koud blijft, kan wegspat- Om royale ruimte te scheppen op een beperkte ruimte worden steeds slimmer vormgegeven bouwunits ontwikkeld. Door de diagonale vorm van de grote bak kunnen aan de voorzijde toch grote pannen worden gespoeld, hret extra afgietbakje is bijzon der handig. (foto gpd) I brandt. Ook weer praktisch I voor mensen met een handi cap, die gevoelloze vingers hebben. En voor kinderen bij voorbeeld. Maar dan vooral in de badkamer voor wastafel, douche of bad. In de keuken heb je nu eens koud spoelwa ter voor het wassen van groen ten nodig, dan weer de hete kraan om een vette lepel af te spoelden. Voor normaal keu kengebruik is een thermos taatkraan meestal niet effi ciënt. Bij het kopen van een keu ken moetje uiteraard met nog veel meer factoren rekening houden. Ik heb u hier slechts een aantal tips willen meege ven, waaraan je in eerste in stantie vaak niet denkt. Wees in elk geval zo wijs naar een goede keukenspecia list te gaan, liefst aangesloten bij de Algemene Nederlandse Vereniging van Keukenspe cialisten. Die zijn aan een vig net op de deur of de etalage ruit onmiddellijk als zodanig herkenbaar. Daar krijgt u goed, vakkundig advies en mocht er toch iets fout gaan, dan kunt u een beroep doen op de vereniging. tend vet ook niet inbranden. Veel minder poetsen en boe nen dus. Kranen Kranen zijn er op het moment te kust en te keur. Mengkra- nen heb je met een en met twee grepen. Bij de eerste wordt zowel de watertempe ratuur als de hoeveelheid wa ter met een greep geregeld. Ouderen hebben met dit type kraan soms wat moeite. Maar er zijn ook prachtige twee- greepsmodellen waarbij je de warm- en koudwaterhoeveel- heid afzonderlijk regelt. De kraan kan tegen de wand of op het werkblad worden ge monteerd. In het laatste geval past er meestal geen emmer onder. Neem dan een kraan met uittrekbare douche. Dan kan de emmer bij het vullen op het werkblad of de vloer wordengezet. Sommige keukenverkopers zullen u wijzen op de voorde len van een thermostaat- kraan. De gewenste uit- stroomtemperatuur van het water kan vast worden inge steld zodat je je nooit ver- Een bericht uit de krant van een dezer dagen: "M. van Campen van Bont voor Dieren kan een glim lach niet onderdrukken als ze vertelt dat een pels fokkerij in Zeeland is over gestapt op het kweken van slakken". Een glim lach van voldoening was dat dus. Omdat de acties tegen het fokken van die ren terwille van hun harig omhulsel resultaat had gehad. Mooi hoor denk ik dan. Prettig voor die pelsdie- ren. Maar evengoed heb ik het idee dat ik als dier liever met een goedge- richte slag op t voorhoofd gedood zou worden gelijk de zeehondjes, dan ge kookt te worden in mijn huisje gelijk de slakken. Of als kreeften, levend ge kookt worden in een pan vol borrelend water. Als de schaaldieren net zulke gevoelvolle ogen hadden, door lange wim pers omzoomd, als de zeehondjes en ons daar mee over de rand van de pan weemoedig konden aanstaren, dan zouden we ze denk ik minder makkelijk kwellend dood maken. En dan kwam Bri gitte Bardot ongetwijfeld in het geweer. Zelf houd ik niet zo van schelp- en schaaldieren, niet zozeer uit principe maar meer omdat ik ze niet lekker vind. En toch ook om dé vanzelfspre kendheid waarmee een niet onaardige disgenoot de kreeft van zijn keuze aanwees in een glazen bak in 't restaurant waar we zaten te eten, waarna het tegenstribbelende beest met een schepnetje eruit werd gevist. En, ge lukkig buiten ons ge zichtsveld, levend werd roodgekookt en daarna op een voorverwarmd bord werd opgediend aan tafel. Ik twijfelde daarna toch een beetje aan de aardig heid van mijn metgezel. Dierenliefde houdt op be neden de twee centime ter, en bij alles wat uit zee komt. Behalve walvissen. Kleinere zeewezens mag je dood maken zo veel je wilt en vaak op een zeer pijnlijke manier zoals ha ringen. Die nog springle vend een jaap in de buik krijgen waarna hun gehe le binnenste er uit wordt gewipt. Met welke uitvin ding Willem Breukelzoon glorieus de geschiedenis boekjes haalde, 't Haring kaken was uitgevonden. Haringkwellen was er een beter woord voor geweest eigenlijk. Misschien is die onver- schillihgheid Voor zeebe woners terug te leiden tot de tijd dat we zelf als een- celligen in de oceanen rondkrioelden en steeds bang moesten zijn door zo'n enge grote vis opge geten te worden. Of be klemd te raken tussen schelpen of scharen van een prehistorisch week dier. En is die angst diep in ons onbewust in wrok omgezet; in wrok en af keer. En denken we 'net goed' als we ze ombe- kommerd naar 't leven staan; haken door hun bekken slaan, ze rauw opeten of levend koken. Met veel knoflook. Net goed voor jullie. INA DE RUYTER. Uittrekbaar kook- en grillcentrum Küppersbusch liet vorig jaar op de Domotechnica in Keulen een prototype zien van een uittrekbaar kookcentrum en dit jaar werd een aangepaste versie geïntroduceerd. 'Zoom' is de naam die dit kook- en grillcentrum heeft meegekregen. Je kunt er ook inderdaad mee in- en uitzoomen. Het geheel is uitgevoerd in edelstaal. Koken en braden heeft op een lager niveau plaats dan het grilleren, waarmee tevens de ergnomisch meest geschikte kookhoogte is verwezenlijkt. De glaskeramische kookplaat biedt in ingeschoven toestand toch nog drie volledige kookzones en kan voor een groots kook- en braadfestijn worden uitgetrokken tot vijf. Boven de achterste twee zones van de ingeschoven kook plaat bevindt zich een grillplateau. Het geheel is zodanig bevei ligd dat de kookplaat niet kan worden ingeschoven als de beide achterste zones nog te heet zijn. Boven het grill- en kookcen trum is een afzuigunit in hetzelfde design aangebracht, die eveneens kan worden uitgetrokken, zodat alle kook- en braad- luchtjes snel en goed weggezogen kunnen worden. Voor nadere informatie: Irgel Nederland, Gelccn, telefoon 04490 - 53917.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1990 | | pagina 11