Een wrede cultuuruiting Wie aari het stieregevecht komt, komt aan de Spanjaard ZATERDAG 7 JULI 1990 PAGINA 23 De komende weken zien duizenden Nederlanders op vakantie langs de Spaanse kust voor het eerst in hun leven een stieregevecht. Bij dat eerste bezoek zal het naar alle waarschijnlijkheid ook blijven. Want wie de corrida niet weet te plaatsen in zijn historische en culturele context, vindt het meestal maar een bloedige, wrede en omslachtige manier om een stier te doden. Hoeveel begrip er ook kan worden opgebracht voor het groeiende internationale verzet tegen het stierevechten, evenmin kan er voorbij worden gegaan aan de historische en culturele aspecten van de corrida de toros. Talloze schrijvers, schilders en componisten hebben zich door het fiesta nacionallaten inspireren. Niemand kan ontkennen, dat het stierevechten eerder associaties oproept met Spanje dan de flamenco en de paella, Velazquez en Goya, Dali en Picasso, Real Madrid en FC Barcelona, Don Quichote en Sancho Pancha en de sherry of rioja. Een reportage over wat de Amerikaanse schrijver Hemingway zo passend 'De Dood in de Vooravond' heeft genoemd. door Ruud de Wit "Schande". "De slechtste Isidrada uit de geschiedenis". "Wat mij betreft, mogen ze het stierevechten verbieden". Voor een goed begrip, dit zijn geen ver ontwaardigde uitspraken van tegenstan ders van het stieregevecht. Het zijn de te leurgestelde reacties van het trouwste publiek van de corrida: de aficionados, de fans van de monumentale arena in Madrid, Las Ventas. "Schande", schreven ook de verslag gevers van dag- en weekbladen in hun bijlagen, de speciale tauromaqia-kater nen en in de dagelijkse recensies over de stieregevechten van het net beëindigde San Isidro-festival in Madrid. Dit festival is een begrip in Spanje en ver daarbuiten. Het is de traditionele opening van het stieregevecht-seizoen, waar de bekendste toreros en de beste stieren hun opwachting maken. Het suc ces dat de toreros en -de fokkers van de stieren ganaderosdaar hebben, weegt zwaar in de rest van het lange seizoen. Maar dit jaar klopte er niets van in de Isidrada. Een aantal gerenommeerde stierevechters kon niet worden gecon tracteerd, de kwaliteit van de stieren was van een zeer slecht gehalte en als gevolg daarvan liepen ook de gevechten op een teleurstelling uit voor de duizenden lief hebbers, die een maand lang elke dag naar de Plaza Las Ventas waren geko men om zes stieren een heroïsche dood te zien sterven. Dat de zitkussentjes vaker dan ooit in de arena werden geworpen uit onvrede over de geleverde préstaties van toreros en stieren, was nog tot daar aan toe. Maar dat de politie er met wapenstokken en schilden aan te pas moest komen om de stierevechter Rafael de Paula een veilig heenkomen te bieden, was ook in Las Ventas nog niet eerder vertoond. Bont Nu had Rafael de Paula het ook wel erg bont gemaakt. Zo bont zelfs, dat de tele visie-beelden van zijn weigering om een stier te doden de hele wereld overgingen. De torero zag niet af van een gevecht om dat hij plotseling medelijden met de stier had gekregen of omdat hij onder de in druk van de toro bravo was gekomen. Nee, hij had 's ochtends het voorgevoel gekregen dat de stier die hij zou moeten bevechten over een 'boos oog' beschikte en er op uit was hem te doden. En om dat te vermijden, besloot hij zo ver mogelijk uit de buurt van de stier te blijven. Drie officiëlé waarschuwingen konden hem niet daarvan afbrengen. Met als gevolg: een vernederende aftocht onder politie begeleiding en voorlopig geen nieuwe invitaties. Ondanks alle kritiek op het stierevech ten zit het Spaanse 'nationale feest' weer in de lift. Dat was anders direct na de dood van Franco, toen vele Spanjaarden het stierevechten links lieten liggen, waarschijnlijk omdat het samen met voetbal een van de weinige zondags- vermaken was die in de smaak van de dictator vielen. Vreemd genoeg waren het de socialis ten onder aanvoering van premier Felipe Gonzalez, die het stierevechten weer in de gunst van de massa brachten. Gonza lez en de meeste van zijn ministers beho ren tot de liefhebbers van de corrida en laten zich, net als koning Juan Carlos, graag in de ereloges van de arena's foto graferen. Ook heeft het stierevechten in Spanje paradoxaal genoeg een impuls ge kregen door een initiatief vanuit het Eu ropese Parlement om het fiesta nacional te verbieden. Want dat werd en wordt ge zien als een inmenging in eigen aangele genheden; zelfs door Spanjaarden die nog nooit naar een gevecht zijn geweest. Wetenschap Over het bevechten van de stier zijn ontelbare boeken geschreven. In Spanje wordt het dan ook als een wetenschap .beschouwd, de tauromaquia. De stier is altijd een object van verering en bestrij ding geweest. Dat bewijzen onder meer talrijke rotstekeningen. Op Kreta wie kent niet het verhaal van de minotaurus! in Egypte, in Mesopotamië en later ook in het klassieke Rome was de aan bidding van de stier een wijdverbreide godsdienst, beter bekend als de Mithras- dienst. Aan het stierebloed, dat rijkelijk vloeide, werd kracht, vruchtbaarheid en onsterfelijkheid toegeschreven. Het stieregevecht gaat eveneens vele eeuwen terug. Van Julius Caesar wordt gezegd dat hij te paard met een stier ge vochten heeft en ook Karei V vond het een passende uitdaging. Het was tot en met de achttiende eeuw vooral een aris tocratische bezigheid. Alle belangrijke feesten, zoals kroningen, huwelijken en vredes in Spanje werden met een stiere gevecht opgeluisterd en het waren de edelen, die zich met het fokken van vechtstieren bezighielden op hun uitge strekte landerijen. Ook toen al bestonden er bezwaren te gen het stierevechten. Isabella van Casti- lië, die de geschiedenis is ingegaan als de financierster van de reizen van Colum bus, had er een gruwelijke hekel aan en wist paus Gregorius V zo ver te krijgen, dat hij het stierevechten verbood en stierevechters in de kerkelijke ban wer Een schrale troost. Vooralsnog zullen de stieren zich moeten verzoenen met het idee dat ze vier jaar lang ongestoord kun nen doorbrengen op de fraaie weide gronden van Andalusië en Madrid, tot dat zij de 400 kilo hebben bereikt. Ver volgens wacht hun het olé-geroep, trom petgeschal en applaus, waarmee de 'meest dodelijke kunstuiting ter wereld' wordt begeleid. En wat valt er voor een stier eigenlijk te klagen? meent menig Spanjaard: Is de dood in de vooravond toch niet verre te prefereren boven 'een ordinaire rit naar het abattoir? Het stieregevecht verloopt overal in Spanje op dezelfde, punctuele manier. De corrida wordt meestal klokslag zes uur 's avonds geopend met een op tocht, de paseillo, geleid door de alguaci- lillosceremoniemeesters te paard, ge kleed in een zestiende eeuws kostuum. Het arena-orkest begeleidt deze optocht met de Spaanse nationale dans, de 'paso- doble'. Achter de alguacilillos volgen de stierevechters in rijen van drie, met hun assistenten, de banderilleros en de op een paard gezeten picadores. De stoet wordt gesloten door het lager personeel, bestaande uit de paardeverzorgers (mo- nosabios), de begeleiders van de muilezels, die de dode stieren wegslepen (mulilleros) en de aanharkers van de ring, de arerenos. Drie is een symbolisch getal bij het stierevechten. Er zijn drie toreros, zes stieren, drie banderilleros, en het ge vecht valt uiteen in drie delen. Het begin wordt aangegeven door de presidente die met zijn witte zakdoek opdracht geeft om de stier in de arena te laten. De stierevechter en zijn assistenten begin nen onmiddellijk met het aftasten van de stier om te bepalen wat zijn snelheid, zijn geaardheid en zijn vechtlust zijn. Hierbij probeert de torero veronica's te maken, een reeks van sierlijke passen en wen dingen met de muleta, waarmee hij de stier naar het centrum van de ring leidt. Dit is het gedeelte, waarbij het publiek met "olé's" zijn instemming betuigt met de vaardigheden van de torero. Dan is het de beurt aan de picadores, die op een teken van el presidente onder trompetgeschal de arena binnenrijden. Hun aandeel is het minst populair. Bijna altijd heeft de picador het zwaar te ver duren van de aficionados op de goedko pe eerste rijen. Groot is de hilariteit, wan neer de stier erin slaagt paard en picador tegen de grond te krijgen, hoewel het zel den voorkomt dat ze daarbij gewond ra ken, aangezien ze goed beschermd zijn. Als het bloed flink uit de rug van de stier stroomt, mag de picador de arena weer verlaten en kan het tweede deel begin nen. Dat is het plaatsen van de banderil- las op de rug van de stier. Dit wordt alge meen als het meest sierlijke deel van de corrida beschouwd. Meedogenloos Ten slotte kan de stier gedood worden. Eerst wordt hij nog verder afgemat en uitgedaagd, waarbij de torero het pu bliek op zijn hand kan krijgen door pas sen en bewegingen te maken, die voor de kenners een bepaalde betekenis en waar de hebben. Maai; na zo'n tien minuten moet hij zelf besluiten om er een einde aan te maken en dat einde wordt de fae- na genoemd. De torero manoeuvreert hierbij de stier in een zodanige positie, dat hij zijn zwaard tussen de schouder bladen kan plaatsen. Jammer genoeg voor het publiek, de torero en zeker voor de stier lukt dat lang niet altijd de eerste keer. Soms komt het voor, dat de torero zijn pogingen een vijf tal keer moet herhalen en zelfs dan moet hij nog vaak van zijn descabello gebruik maken een korter zwaard met een scherpe punt dat in het achterhoofd van de stier moet worden gestoken. Als zelfs dat niet goed gebeurt, is het publiek meedogenloos. Langdurig gefluit en zit kussentjes vallen de torero ten deel, ter wijl de 'toro bravo' als hij een goed ge vecht heeft geleverd op applaus wordt getracteerd. Bij een goed gevecht kan de torero op applaus rekenen, mag hij een rondgang door de ring maken en kan de president op verzoek van het publiek hem met een of beide oren van de gedode stier be lonen. De Spaanse kranten houden dat bij en elke week verschijnt er een topsco- rerslijst wie de meeste 'oren' heeft be haald. Het absolute hoogtepunt voor een torero is als hij door de aficionados op de schouders door de hoofdpoort van de arena wordt gedragen. De stier daarentegen moet volstaan met het applaus, als hij dood uit de arena wordt gesleept. Een slechte stier wordt met boegeroep en gefluit uitgeleide ge daan naar het kleine abattoir achter elke arena. Het komt slechts zelden voor dat een stier wordt gespaard. Dat is alleen maar het geval in zogenaamde ganade- ros-competities, waarbij de stieren van zes verschillende fokkers beoordeeld worden. Als het publiek en de jury van mening zijn, dat een bepaalde stier erg goed is, kan hij pardon krijgen en mag hij als fokstier verder leven. Maar nogmaals, dat gebeurt slechts zelden. standers van het stierevechten bereid om op de Plaza Las Ventas te demonstre- Marteling Toch geeft de Spaanse Associatie voor de Verdediging van het Dier (ADDA) het niet op. De vice-voorzitster van deze as sociatie, Consuela Polo Delgado, is on langs een nieuwe actie begonnen om het Europese parlement te bewegen meer druk op de regering-Gonzalez uit te oefe nen. Zij heeft zich via de televisie tot de Italianen gericht om Spanje te boycot ten, zolang het stierevechten niet is ver boden: "Boycot de Wereldexpo in Sevil- la en de Olympische Spelen in Barcelo na", hield ze de Italianen voor, "want het is premier Felipe Gonzalez zelf die deze gelegaliseerde marteling van dieren on dersteunt". Polo Delgado heeft ook in een privé- audiëntie een beroep gedaan op paus Jo hannes Paulus II om zich in te zetten voor een verbod op het stierevechten. De paus zou haar hebben toegezegd brieven te schrijven naar geestelijken die corri da's organiseren om liefdadigheidspro jecten te financieren. Het past, vindt de vice-voorzitster van de ADDA, de kerk niet wreedheden te tolereren, die verge leken kunnen worden met de ergste gru- welijkdaden uit de Inquisitie-tijd. Toch is het nog maar de vraag of de druk vanuit de andere EG-landen veel uit zal halen. Euro-parlementariër Anto nio Navarro van de rechtse Partido Po pular: "De 44 Spaanse afgevaardigden in het Europarlement zijn het slechts over één ding volledig eens en dat is dat stierevechten een Spaanse aangelegen heid is, waarmee het Europarlement niets van doen heeft". Dat menen ook de Spaanse socialisten, die sinds 1982 de absolute meerderheid in het nationale parlement hebben en er niets voor voelen om het stierevechten te verbieden. Het enige dat de regering- Gonzalez heeft gedaan, is het voorberei den van een nieuwe wet op het stierevechten, maar deze wet zal slechts een stroomlijning van de corrida inhou den. Het is dus aan de stieren zelf om voor hun eigen zaak op te komen. Dat kunnen ze doen door zo goed mogelijk partij bie den en de torero op de horens te nemen. Dat lukt hen regelmatig. Per jaar komen er minstens 10 personen toeschou wers, fokkers, amateurs en gevestigde torero's om het leven; in de arena's of tijdens de populaire encierros, tijdens welke tientallen stieren door de straten worden gedreven. den gedaan. Maar de zoon van Karei V, de godvruchtige Filips II, slaagde erin die ex-communicatie van stierevechters weer ongedaan te maken, want in zijn ogen waren ketterse Hollandse calvinis ten schadelijker voor de schepping van God dan de adelijke toreros van de ze ventiende eeuw. Pas in de achttiende eeuw verdween de belangstelling van de Spaanse adel voor het stierevechten, nadat Filips V van Anjou zijn edelen had verboden om nog langer hun levens te riskeren met het bevechten van stieren. Het gevolg daar van was dat het gewone volk zich er voor ging interesseren, niet meer te paard, maar te voet. Romero Het was Francisco Romero en diens kleinzoon Pedro Romero die het moder ne stieregevecht gestalte hebben gege ven. Francisco Romero, een timmerman uit het Andalusische Ronda, wordt de eerste professionele torero genoemd en de arena van zijn geboorteplaats Ronda is de oudste van het land. Van zijn klein zoon Pedro wordt gezegd, dat hij tussen 1771 en 1799 meer dan 5500 stieren heeft gedood, slechts gewapend met een mule ta (de bekende 'rode' doek, die niet rood is) en een zwaard. De huidige kritiek in Spanje op het stierevechten concentreert zich met na me op de kwaliteit ervan. De liefhebbers van de corrida en dat zijn er alleen al in Spanje meer dan 20 miljoen menen dat de stieren die nu in de ring worden ge bracht van inferieure kwaliteit zijn. Het aantal stieren dat al in de beginfase van de corrida moet worden afgevoerd van wege slechte gewrichten, geringe vecht lust of een zwak gestel, is opvallend groot. Menige stier in de ring maakt de indruk zich met het onvermijdelijke ver zoend te hebben, lang voordat de torero gereed is voor de executie. De fokkers zijn zich van die kritiek be wust, maar er gaat te veel geld om in het stierevechten om er serieuze consequen ties aan te verbinden. Een goede stier is gewild en duur, zo'n 15 a 20.000 gulden. Het duurt vier jaar yoordat een stier klaar is voor de corrida. Vanwege de grote vraag naar stieren wordt er gerommeld met rassen. Worden er stieren aangebo den en aangekocht, die eigenlijk recht streeks naar het abattoir gebracht zou den moeten worden. Belangrijker wordt in Spanje de weer stand tegen het stierevechten van de kant van de dierenliefhebbers. Maar die moeten met de handicap leven dat zij door de aficionados gelijk worden ge steld met landverraders. Het aantal per sonen dat zich in Spanje wil inzetten voor een verbod op de corrida is dan ook bepaald niet groot. Tijdens de Europese top in Madrid, precies een jaar geleden, waren er maar enige honderden tegen- Het gevecht tussen torero en stier op z'n hoogte- c.q. dieptepunt. De torero staat op het punt de genadestoot uit te delen. Vrij naar Hemingway recht vaardigt menige Spanjaard deze handeling als volgt: is de dood in de voor avond niet verre te prefereren boven een ordinaire rit naar het abattoir? i in - Voor inwoners van het Spaanse Pamplona is er geen mooiervolksvermaak dan eens per jaar stieren door de straten te jagen en ze vervolgens te doden. Overigens gebeurt het omgekeerde ook: tijdens het traditionele volksfeest gebeurt het ook geregeld dat de stier de mens opjaagt en vervolgens doodt. (foto's GPD)

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1990 | | pagina 23