Schijn bedriegt Hunkeren naar zingeving Terecht eerbetoon voor Elisabeth Eybers üttfe W Moravia en de geest van Freud LITERATUUR Een liefdevolle glimlach of cynisch geschater MAANDAG 2 JULI 1990 We beleven tijden pioenstrijd en vedetten. Leo Vro- man, niet onze geringste dichter, vierde zijn vijfenzeventigste ver jaardag. Nu mogen we hetzelfde kam- lijks verdeeld: vrijwel tuigen de critici van de poëtische geru voordelen van die bondige taal met or haar verrassende directheid. En er so nóg een voordeel. Het Zuidafri- jou.. ór drie jaar oud is lewenslank stukken over de betekenis van haar eg land van herkomst, over de rol van i die akuutste nood te formuleer de vader, een calvinistisch predi kant, en daarmee over Eybers' visie op het calvinistische christendom. e grootste kaans van Eybers dwingt tot grote Wat zou je eraan toevoegen? Lief- Bijzonder interessant is ook de a dichteres, Elisabeth Eybers, met concentratie bij het lezen, bij het de is het enige, bij het stillen van de zet die gegeven wordt voor een stu- een fraaie dundrukuitgave van haar herkennen van op het eerste gezicht pijn van de eenzaamheid, en met de die over Eybers' verwantschap met 'Versamelde gedigte'. Hij bevat 600 onherkenbare woorden en bij het pagina's, wat gezien Eybers' volgen i onverwachte zinswen- keur voor het korte gedicht, onge- dingen. Je houdt dat merkwaardig frontaties met de ander is Eybers' Het r zal komen op 600 gedich- lang vol_omdat je er niets 1 ten die zij sinds 1936 heeft gepubli ceerd. Uit haar vroegste publicaties heeft ze een aantal gedichten afge- dwingt je tot betrokkenheid, keurd voor de verzameling. Het is een goede gelegenheid de bundel haar grootheid als dich- haar werk staat de thematiek nooit die De andere taal vormt je tot buitenstaander, ideale lezer. Eybers' thematiek verlangende en gekwetste die wel afstand moet nemen, wil zjj aan ten gronde gaan. Op die kruising van honger en liefde, van liefde en eenzaamheid ben ik bang voor nietszeg gende uitspraken als: centraal in eenzaamheid, liefde en dood. Hoe ontstaat haar poëzie, zoals ze in waar ze ook zijn, ze zijn inderdaad eerste strofe van 'Poësie' schrijft: oude discussie of we Elisabeth Ey- nietszeggend in hun overzichtelijk- bers wel mogen inlijven als Neder lands dichteres. Ze schrijft i heid van de dagsluiting. Van nature gaat het de mens om de plaatsbepa- in het Zuidafrikaans en is dat altijd ling van zichzelf ten opzichte van de blijven doen, ook al woont ze sinds ander, om het verkleinen van de af- 1961 in Nederland en bezit ze intus- stand en het handhaven sen de Nederlandse nationaliteit. ruimte. Hij leert dat al vroeg, zoals Nederlands de meningen haar 'andere' Eybers vaststelt in 'Taalles': Die eerste reddele wat r Van volgbare resep geen tog word dit só - en anders niet- gestook: uit pijn en afstandneem, uit liefde en ironie- 'Uit liefde en ironie' is ook de titel de geworden van de bundel artikelen en gedichten die haar ter gelegen heid van haar verjaardag door vrienden is aangeboden. Er zijn ^arm liber amicorum de arrogante geworden waarin vooral opvalt dat de er zoveel uit de gedichten geciteerd wordt. Nergens alsof een bange klas niet wil tonen dat ze niets van de les ge mist heeft. Steeds alsof een groep ware vrienden om strijd wil tonen niets gemist te hebben. Het liber amicorum en de verzamelde ge dichten zijn uitgaven om Elisabeth Eybers' vijf en zewentigste jaarba ken te vier en te vergoed. WIM VEGT Het is eigenlijk nogal merkwaardig lot zal toeslaan en in welke vorm. met 'Op scherp', het twintigste ver- Bijna vierhonderd pagina's houdt taalde verhaal van de nu zeventigja- Francis alles en iedereen met die rige Britse thrillerauteur Dick Fran- vragen op sleeptouw. Dan moet cis. Als je aan het einde de balans men helaas loslaten. Jammer, voor opmaakt, blijkt er van alles te zijn mij had hij nog vierhonderd pagi- gebeurd: moord, zelfmoord, intimi- na's zo verder mogen gaan. datie, afpersing, chantage, bedrei- Ravor ging en nog wat onaardige zaakjes. William r>ayer Toch heb je niet het gevoel getuige De Amerikaanse auteur Wiliam te zijn geweest van een veelheid van Bayer is bezeten van fotografie. Dat criminele praktijken. blijkt zonneklaar uit zijn jongste Dat moet ook de bedoeling van thriller, die onder de titel 'Blinde de auteur zijn geweest. Hij stuurt in vlek' nu ook in het nederlands is zijn verhaal -om ellende te voorko- verschenen. men- een heel handige jongen mee Niet alleen spelen fotografen en promotie-treinreis dwars hun platen dominerende rollen, hij met door Canada. Racepaarden, eigena ren, verzorgers en supporters zijn dagenlang gezamenlijk op weg verlevendigt het ook nog eens met een zestal door hemzelf geschoten zeer suggestieve foto's. Trouwens, de paardesport in Canada te stimu- de hele opzet van zijn verhaal en de Versamelde gedigte, Elisabeth Eybers. Uitg. Querido/ Van Oorschot 49,50 Uit liefde en ironie, Hans Este r/Ernst Lindenberg. Uitg. Querido 37,50 Elisabeth Eybers Zoektocht van Leon de Winter overtuigt niet helemaal Er was de varkenshoeder. Hij ne geerde zijn familie, joeg zijn erfdeel erdoor, voedde zich met de slobber telijke schranspartijen in de Praag- dient van: Hij begreep, Hij besefte, Hij vroeg zich af, Hij was ongeluk kig. Juist de lezer wil zich iets afvra- i zijn onreine dieren en keerde se ambassade leest hij Spinoza die gen, wij begrijpen, wil iets beseffen, beschaamd naar zijn vader terug. hem joods jongetje dat door gen zijn wijsgerige verhandelin- andere god leert kennen i huilende vader in het voorjaar dan de individuele en straffende '42 wordt ondergebracht bij een God Brabantse boer. Dreigt er gevaar, Godi Mozes en Abraham. De i Spinoza echter smeekte c wil zelf constateren hoe het met mans geluk gesteld is, wil op zoek naar oorzaken en gevolgen. Niets daarvan bij De Winter: een kant en klare maaltijd, eerste klas ingredi ënten, smakelijk opgediend maar toch net iets te gemakkelijk alle maal. dan verbergt hij zich in het varkens- vergiffenis omdat Hij de Natuur kot. Na de oorlog wacht er niemand, niet anders had ontworpen dan met Zijn ouders zijn vergast. Als jaren geboorte en lijden en sterven. Naar later zijn dochters Esther en Mirjam zo n waarachtig goed verlangt Hoff- sterven, is niet alleen zijn verleden, man. maar ook zijn toekomst leeg. Wat Ondanks deze Felix Hoffman overblijft, is een he den waarin hij hunkert en hongert naar troost en zingeving opdat hij vol gemiste kansen. De Winter i: eindelijk weet wat zijn leven ertoe eerste Nederlandse schrijver die 'de kaan Freddy Mancini, op vakantie ïbeurtenissen' in Oost-Europa een in Praag. Hij is het spiegelbeeld van. »1 laat spelen in een roman. Als Hoffman. Geslaagd zakenman, on- Leon "de Winter, be- Hoffman als ambassadeur zijn eer- gelukkig huwelijk. Ook hij vreet schrijft dus net als al zijn ander ste receptie geeft, is het 21 juni, als zijn schuldgevoelens weg en ook ondanks de flitsende lichte stijl goed geschreven, 'Hoffman's Honger' zoektocht. Wat dat betreft hij brengt het na 'Kaplan' 1986) weinig met hartinfarct, r affaire hem levert dat alleen r r vet honger op. Tijdens een Tsjechische dubbelspionne Weliswaar heeft Felix Hoff- uit Praag vlucht, en nogal eufemis- speurtocht naar eten door een duis- minder moeite met zijn joodse tisch 'wegens gezondheidsredenen' ter en nachtelijk Praag ziet hij hoe bei- terugtreedt, is het de laatste avond be- van datzelfde jaar. 'aar- Omdat De Winter vooral geïnte- reld tochniets zinnigs te zeggen resseerd is in het doen en laten, het ge veroordeelt Mancini tot valt. Hun behoefte aan existentiële heden en verleden van zijn hoofd- dwongen verblijf in Amerika bij de vooralsnog persoon, omdat Hoffman Praag ziet CIA. chroni- als een saaie standplaats vol stali- identiteit dan Leo Kaplan, den accepteren niet dat je ter kunt zwijgen over zaken zijn reisgenoten wordt ont voerd. Die confrontatie met de we- spionage en contra-spiona- zekerheid bevredigen louter lichamelijk door sche vraatzucht, door overmatig nistische bureaucraten en omdat hij drankgebruik. Beide be- als cynische koude oorlogsdiplo- ding die zijn Daar wordt hij vetgemest, onder vraagd, geïnformeerd over de schei- schrijven uiteindelijk hetzelfde pro- maat weinig op heeft met, in zijn cesde verzoening van een man met zijn bestaan. Felix Hoffman oud als hij in de noemd wordt tot ambassadeur Praag, een bekroning van een w nig spectaculaire carrière in de Bui Leon de Winte allerlei modieuze gen, merkt de lezer vrijwel niets van negenvijftig jaar de omwenteling, mer van 1989 be- Daar komt bij dat de sores van Hoffman, hoe gruwelijk ook, mij ta melijk onberoerd lieten. Natuurlijk, de dood van Esther en de teloor- het verhaal tenlandse Dienst. Sinds 6 septem- gang van de aan heroïne verslaafde ger: geheim agent John Mark. Won- lusten. Zij slaagt ber 1968, de dag waarop Esther Miijam zijn vol compassie beschre- derlijk genoeg blijkt juist hij jaren te laten slapen ven. De ontreddering van hun vader geleden een verhouding gehad te wordt goed zichtbaar gemaakt, hebben met Hoffman's echtgenote, daar blijft het bij. De fout die r inmiddels heeft aangevraagd. Zijn leven eindigt in een wanhopige dood. Als apart ver haal is de geschiedenis van deze tra gische Amerikaanse vetzak ge slaagd. Als spiegeling voor Felix Hoffman lijkt zij mij overbodig. In sterkere mate geldt dat leren. Onder hen bevindt zich ook de gladde Julius Apollo Filmer die kwalijke praktijken niet schuwt in zijn streven een fikse vinger in de paardepap te krijgen. Daarom is Tor (pr-foto) Kelsey meegestuurd. Hij moet in het belang van de paardesport alle mogelijke moeilijkheden voorko- Die kleine knaap doet zijn werk goed. Hij kan heel wat problemen voor blijven. Natuurlijk niet alle maal, anders zou er op die meer dan vijfduizend kilometer lange reis van Toronto naar Vancouver helemaal niets zijn gebeurd. Uiteraard spelen paarden weer een belangrijke rol in het verhaal. Dat doen zij altijd in de boeken van Dick Francis. De man die eens de paarden van de Britse koning-moe- der bereed, kan zijn oude passie nu eenmaal niet vergeten. En wat hij niet weet over deze markante tak van sport is ook beslist niet de moei- het weten waard. wijze waarop hij de fotografie daar in benadert, getuigen van een inten siteit die de gewone vakmatige be- lagnstelling verre te boven gaat. Natuurlijk is de hoofdpersoon Geoffrey Barnett fotograaf. Eens maakte hij bewogen oorlogsfoto's. Maar door een traumatische erva ring kan hij geen mensen meer foto graferen. Tot hij een mooie jonge vrouw ontmoet met wie hij een rela tie aangaat. Zij weet hem opnieuw te motiveren. Hun ontmoeting is ge raffineerd in scène gezet om hem te kunnen gebruiken in een uitge kiend complot. Erg ingewikkeld en hier en daar flink geforceerd, maar Heel apart, kunstig in elkaar gezet en levendig verteld. William Bayer jongeleert handig met menselijke emoties. Is het lief de, sympathie of louter seksuele be hoefte? Waar ligt de grens tussen haat en hebzucht? Is de mens zo makkelijk te manipuleren? staat bij Bayer centraler Die oude en nooit verroeste liefde dan de misdaad. In zijn boek krij- s er de oorzaak van dat hij sommige gen de menselijke gevoelens, drijf- verschijnselen in dat enge wereldje van paarderacen kent dan reacties meer relief dan i gewicht toe- de meeste thrillers. Zijn verhaal is buitenstaander opnieuw doortrokken van een heel begrijpelijk is. Er komt dan ook specifieke sfeer, sterft aan leukemie, is hij 'de gevan gene van zichzelf en niet in staat 's nachts te slapen. Haar dood Mancini's ondervra- vindt Felix door haar zijn seksuele hem weer echt de oorzaak van verhouding gehad te zijn overhaaste vlucht uit Praag. Toch is ook haar functie veel i vijdering tussen Felix De Winter maakt, is dat hij zijn hele r Marian en zadelt het n door Felix Hofman i de bladzijden die aan hem aan zijn werk worden besteed v gen niets toe aan degene die veel Felix met het Teven dat hij leidt meer de centrale figuur van deze _0 w psychologische roman had moeten zestien jaar later uitlopen op zelf- ken. De lezer wordt daardoor bui- zijn: Felix Hoffman, tenspel gezet. Wat die eeuw met gedaan en hoe die in het reine proberen te komen, zijn de centrale vragen uit 'Hoffman's Honger'. Het is jammer dat bij de beantwoording van die bepaald niet nauwelijks politie aan te pas. De paardemensen doppen hun eigen boontjes. Schorsing voor het leven telt in hun optiek bijna net zo zwaar als levenslange gevangenisstraf. Dick Francis zal het gelijk wel aan zijn kant hebben. Zijn kennis van zaken staat boven elke twijfel'. Maar voor de lezer lijkt het alsof de auteur in deze een tikkeltje op hol slaat. Alsof hij bepaalde zaken een abso luut en afgebakend groot belang toekent dat zij niet kunnen of mo gen hebben. Dat moet men bij Francis maar voor lief nemen. Wie een werk van hem ter hand neemt, weet dat er ra cepaarden in voorkomen, maar kan ook weten dat Francis' vakman schap als schrijver zo groot is dat hij zijn verhaal boven zo'n beperkt on derwerp uit kan tillen. Ook nu weer. Men reist als het wa re mee met de trein door het impo sante, Canadese landschap. Men verkeert daarbij in een niet altijd even aangenaam, maar zeker be langwekkend gezelschap van tal van kleurrijke gedetailleerd gete- heeft kende -figuren. En om de verwar- daarmee ring nog wat op te voeren laat hij een aantal acteurs een aan de actua liteit aangepast mysteriestuk op een psychologische. Zij verzoent misselijke vragen De Winter teveel dat hij uit z Opnieuw bewijst Dick Francis tweelingzusje Mirjam op met niet leden tijd laat denken, vragen laat weg te praten schuldgevoelens, die stellen, naar oplossingen laat gegevens "ormptipine door heroïne. De dood van zijn dochters con- fronteert Hoffman met het naakte zijwegen inslaagt en zich niet met de filosofie van Spinoza heeft durven concentreren op componeren. In zijn vlotte stijl zorgt dat ervoor dat Felix zich met zijn hoofdpersoon, Marian verzoent, vastbesloten als Ook het motief van de Praagse hij is om deze eeuw te zien dood- telt hij het verloop van de gebeurte nissen. Hij houdt de lezer in span ning of en wanneer die voortdurend Hoffman's Honger. Leon de Winter, dreigende re™P zal gebeuren. Wan- - - ""*^r het meereizende nood- WIM VOGEL uitg De Bezige Bij, 29,50 1 Veel lolligs valt er tegenwoordig in de boekhandels niet te bespeuren voor de liefhebber van de lach in de literatuur. Toch zijn er uitgevers en auteurs die oog hebben voor de no den van de opgeruimde lezer. Zo is de uitgeverij De Harmonie er, zo vlak voor de zomervakantie, in ge slaagd liefst twee pretboekjes tege lijk te fabriceren voor een links, maar qua humoristische opvattin gen heel verschillend publiek. Voor de schaterlacher is er de eenvoudige lol van het komische tekstenduo Harrie Jekkers en Koos Meinderts (berucht van eerder sati risch gooi- en smijtwerk in 'Tejo', 'Uit de school geklapt' en het ver fijnde 'Kunst met peren'), die deze keer met de botte bijl de wereld van het vaderlandse levenslied tot leut verwerken. Hun satirische roman 'De Zin gende Zwanehals' behandelt met luidruchtige spot de opkomst en ondergang van de zingende lood gieter Siem Eikenstein plus enkele omringende gezinsleden en kennis sen. Dat gaat van dik-hout-zaagt- men-planken. Met een gelikt stijltje en een vloed van volkse humor leu teren Jekkers en Meinderts de gra ge lezer de oren van het hoofd. Le venswijsheden uit de koffietent, grollen onder het klaverjassen, cy nisme van radio- en tv-presentato- ren, boulevard-roddels met hoofd letter a la Henk van de Meyden en nog veel meer volkspret worden door de schrijvende clowns ten to nele gevoerd. Degehanteerde humor is niet kinderachtig. Die gaat zo: 'Siem dronk zijn koffie op en zei tegen Leo dat het weer eens tijd werd om aan de slag te gaan, maar Leo hoorde hem niet eens, die lag in de clinch met de bezorger van de leesporte feuille die het zondegeld vond als Siem zijn stem zou verzekeren. Zonder stem kon-ie toch altijd nog playbacken? Daar had Leo zo gauw niet van terug. De bezorger van de leesportefeuille maakte onmiddel lijk gebruik van de korte stilte, stel de vast dat Siem ook zijn benen niet hoefde te verzekeren, want Manke Nelis, en ook zijn ogen niet, want Jules de Corte. Het enige dat Siem moest verzekeren waren zijn oren, want zonder oren kon je niet zingen en zelfs niet playbacken waarmee maar weer eens bewezen was dat. doof zijn erger was dan blind zijn. Siem keek naar buiten en wou dat ie doof was'. Soms zou je willen datje niet kon lezen. Op deze beproefde lullen Jekkers en Meinderts heel boek vol. Geschreven op natte, landerige zondagmiddag gelukkig even snel uitgelezen. Een woordkunstenaar aanzienlijk subtielere en zachtaar- ganger Carmiggelt. diger vorm van humor hanteert Pe ter van Straaten, die met zijn Agnes- Een vraag die iedereen zich op een driftleven. Toch kan hij haar niet veel aan haar doet denken. Jeanne gegeven moment stelt: hoe ziet mijn haten, integendeel. In feite is hij, bij voorbeeld is zo'n moederfiguur. vroegste verleden er precies uit? het graf heen, verliefd op haar Mario voelt zich veilig bij haar, heeft Een niemandsland dat niet makke- en afgunstig op haar toenmalige het idee op haar te kunnen bouwen. lijk zonder hulp van buitenaf kan Zijn moeder vertegen- Opvallend is dat Jeanne e worden bereikt. Ouders zijn natuur- woordigt voor hem het prototype eenzelfde ervaring delen: lijk bij uitstek degenen die hun kind behulpzaam kunnen zijn bij het re construeren van dat stukje verle den. In de jongste roman van de nog de vrouw, maar is ook meer dan allebei te maken gehad met 'das Ewigweibliche'. Mario verkeert overspelige wederhelft, sinds haar dood in een permanente Dan duikt figuur op identiteitscrisisDankzij de 'biecht' die bij uitstek geschikt lijkt te zijn i zijn vader vindt hij haar en zich- altijd produktieve Moravia, 'De reis zelf terug. Want hij lijkt in diverse Rome', is de ik-figuur, Mario opzichten op haar. Zo is er, wat hij- de Sio, op zoek de plaats van zijn moeder e nemen: Esmeralda Jodice. Ze sn warmbloedige vrouw die Ma- op de proef stelt met haar uitda- zijn wortels, zelf ironisch noemt, zijn 'beschik- Die liggen in Italië, land van her- baarheid'. Mario is een opportunist gende wulpsheid. Later blijkt dat komst waar zijn vader woont. Mario die het leven neemt zoals het op de nieuwe vriendin is van Mario': woont sinds zijn zevende jaar bij hem af komt, net zoals zijn moeder vader een oom in Parijs. Op vijfjarige leef- dat deed. Als een minnaar zich naar diende, was ze nooit te beroerd twee op zijn avances in te gaan. Mario toekomstige stiefmoeder dus haar heeft ook het dichterlijke, het vrije pappen met haar aanstaande stief- tierf. 'laat de geest waaien' van haar. Hij zoon. Esmeralda zinspeelt op een De weg naar het verleden die Mario noemt zich dichter zonder gedich- incestueuze relatie van Mario met wil bewandelen loopt dus via zijn ten te schrijven, een geestverwant zijn moeder, een soort spirituele in- van Apollinaire: hij lijkt op mij of eest wel te verstaan, en stelt voor liever ik lijk op hem. Zo kende ook haar plaats in te nemen. Zou je het tijd nam zijn moeder hem de Franse hoofdstad, w< jaar leefde gescheiden toen op jonge leeftijd stierf. s trouwplan- bestaan. Zonder dat Mario hier- i op de hoogte is, probeert zijn vader. Als hij twintig is, besluit hij hem in Rome te gaan opzoeken. De ontmoeting valt nem tegen. Ricardo is heel anders dan zijn zoon Mario, veel burgerlijker hij bijvoorbeeld zijn vader niet, ook prettig vinden een moeder zoals ik te Het resultaat is wisselend, aange- Ier. Ricardo wil open kaart spelen Van Straaten niet zo'n begaafd met zijn teruggekeerde bij hem was de beschikbaarheid ratione- zwakke plek. Uit het citaat blijkt w steekt: Mario weet niet Wie zijn telt hem over het verleden. Mario der wordt geconfronteerd met voorgeschiedenis die heel wat bij vrijwel zeker dat Mario zijn kind Heel merkwaardig en zelfs afwij- hem oproept. Het is dan ook niet Zo stapelt complex zich op hebben? En bovendien een moeder met wie je de liefde zou mogen be- het écht drijven, de droom van elke zoon? Deze verwijzing naar Freud Ricardo kan hem daar geen haar een spelletje en bovendien i uitsluitsel over geven, maar acht het het wel leuk om als oudere rijpere 'n groen blaadje in verle genheid te brengen. Voor Mario seis tenslotte is de affaire met de een acteur in de ogen van Mario, heeft is: ik ben in ieder geval aanrander die zo'n vier episodes trekt de beerput open. In een lange kind van mijn moeder. Daarom Onder de titel 'Die Agnes' publi- omvat. De luchtige, relativerende biecht, niet van vader tot zoon, ceerde de tekenaar/schrijver alweer toon blijft onveranderd, wat hij te horen krijgt. Ricardo, plex. De enige zekerheid die hij daarentegen is het allemaal bittere ernst. Hij wil haar serieus gebrui ken om zijn traumatische jeugder- proeert hij in het verhaal eigenlijk varing op te roepen en daarmee te itotr de vierde bundel wedervarens i de roodharige, gescheiden heldin, haar zoontje Daan en haar verschil lende vriendjes. En weer is het Straaten een plezier om te lezen, drank, onhandigheid, dagelijks ge- Zijn melancholieke glimlach i vertelt hij over het niets anders dan haar op te roepen, sublimeren, 'parallelleven'van zijn jong gestor- Door de scène te herhalen die hij als meralda af. Ze wil best met hem kleuter heeft moeten aanschouwen Door te vrijen met de hem heen wil hij de oude eenheid maakt de beschreven gebeurten: sen extra beklemmend. Met dat al ven vrouw Dina. Ze is hem chro- blijft het liefdevolle proza van Van nisch ontrouw geweest met haar ve le avontuurtjes. De bekentenis die zijn vader doet met zijn moeder herstellen: zij komt vakantiebeslommeringen oneindig sympathieker dan het cy- roept allerlei beelden op bij Mario, in de plaats v wat de klok slaat. Dit alles wordt ge- nische geschater van Jekkers en Maar één beeld in het bijzonder zijn begeerte eerd met verfijnde, amusante Meinderts. Lezen doe je in stilte. heeft zich in zijn netvlies gegrift. Mario is, beseft hij nu, getuige ge- ROB VOOREN weest van zijn moeders wellust. Als vijfjarige heeft hij haar een keer op heterdaad met een minnaar betrapt. De Zineende Zwanehals. Harrie Deze scène moet een grote indruk dialogen, goedmoedige zelfspot een helder inzicht in de vermake lijkheid van het meest alledaagse. Toch wijkt 'Die Agnes' iets af v de vorige bundels: de episodes uit jekkers cn Koos Meinderts, uitg. De op de kleuter hebben gemaakt, Harmonie, 19.90. Die Agnes. Peter want Mario kan, nu hij alles weer Straaten, uitg. De Harmonie, voor zich ziet, eindelijk begrijpen reet aan op elkaar. De humor komt f19-90* beeld schuift vrouwen. Deze therapie pakt weinig suc cesvol uit. Als hij zijn vader als 'me dium' wil gebruiken om zijn moe der te bereiken, merkt hij dat zijn begeerte daadwerkelijk naar de ge bruikte vrouw uitgaat en niet naar het beeld van zijn moeder. Het bed, maar dan als Esmeralda Jodice en niet als Dina Ditallevi, de meisjesnaam van zijn moeder. Het verhaal van Mario is een triest verhaal. Het beeld van zijn moeder uitgaat, haar zal bij elke toekomstige relatie aan- at van andere wezig zijn. Iedere vrouw is slechts een instrument om haar te berei ken. En zijn vader wordt weer de anonieme man die hij daarvoor zo lang geweest is. Zo is de cirkel rond. REINOLD VUGS r Rome, Alberto Moravia. er van alles mis is met ziin ook niet goed als een vrouw hem te- Uit8- De Wereldbibliotheek 34,50 Maar ook een sfeer die wellicht de doorgewinterde thrillerliefhebbers niet zal aanspreken. Er komen wel gruwelijke moorden in voor, maar het blijft voor alles een verhaal van passie en gedrevenheid, van mense lijke deugden en ondeugden, van liefde en haat. Meer een roman met misdaden dan een misdaad-roman. KOOS POST Op scherp, Dick Francis. Uitg. De Ar beiderspers. 29,90 Blinde vlek, William Bayer. Uitg. Luitingh-Sijthoff 29,90 Fiction Een man om mee te praten. Verhalen van vrouwen over mannen, samengesteld door Hannemieke Stamperius. De visies van bekende schrijfsters op de man. Uitg. Contact, 26,90. De guerrilla familie, Pramoedya Ananta Toer. De dramatische lotgevallen van een familie tijdens de Indonesische onafhankelijkheidsstrijd. Uitg. De Geus- Manus Amici 39,50. De maat is vol. W.F. Hermans en zijn critici. Auteur Kees Helsloot. Uitg. De Beuk, 19,50. Mowgli's tranen, Eric de Kuyper. Uitg. SUN, 24,50. Nog steeds getrouwd. Verhalen en brie ven. Garrison Keillor. Uitg. Veen. 19.90. Mensen om mee te praten, Natalia Gin- zburg. Verhalende essays waaruit een oprechte bekommernis klinkt om wat er met mensen gebeurt. Uitg. Meulenhoff ƒ34,50 Straat van de Vrijheid, Nizametdin Achmetov. Persoonlijke en pijnlijke her inneringen aan een jarenlang verblijf in kampen, gevangenissen en psychiatri sche inrichting in de Sovjetunie. Uitg. Meulenhoff 24,50 Tweespalt, Jan Fontijn. Het leven van Frederik van Eeden tot 1901. Een biogra fisch proefschrift met een wetenschap pelijk karakter en toch heel leesbaar. Uitg. Querido 65,- Poëzie Woorden in vrijheid, Nederlandse en Vlaamse dichters op Poetry Internatio nal, samengesteld door Martin Mooij. Uitg. Meulenhoff 25,- Een onafzienbaar ogenblik, Chinese dichters van nu. Uitg. Meulenhoff 34,50 Dichter in New York, Frederico Garcia Lorca, vertaald door Dolf Verspoor. Uitg. Meulenhoff ƒ34,50 Als ik heel hard droom. Kees Bakker. Uitg. Dé Beuk, 18,50. De dood leest de krant. Mircea Dines- cu. Bekroond met de Poetry Internatio nal Award 1989. Vertaald door Jan Wil lem Bos, met een nawoord van Sorin Alexandrescu. Uitg. Meulenhoff. Ik moest een schaap een tongzoen ge ven, Hans Dorrestijn. Een bundel met al le liedteksten die Hans Dorrestijn voor volwassenen schreef. Uitg. Bert Bakker, 27,90 Non fictie De magie van de traan, Arend van Dam. Een psycholoog en een antropoloog, een oogarts, een chemicus, een bioloog en een kunstenaar geven hun visie op het nut van huilen. Uitg. Kosmos 17,90 De toekomst van onze planeet. Mens en milieu over 100 jaar. Auteur Jonathan Weiner. Uitg. Veen, 34,90. Sociale-zekerheidsfraude. Juridische, economische en psychologische aspec ten van fraude in het sociale-zekerheids- stelsel. Uitgave in de reeks Burger en Be lastingen nr. 7. Uitg. Kluwer, 42,50. Brussel. Voor eens of voor altijd, door Alexandre Lazareff. Informatie over 'het goede leven' in Brussel. Uitg. Unieboek, 27,50. Groeien naar leiderschap. Van mana ger naar leider, door Warren Bennis. Aan de hand van gesprekken met leiders op verschillende terreinen geeft de auteur zijn analyse van het fenomeen 'leider'. Uitg. Veen. King over Stephen King. Verzameling interviews met het horror-fenomeen door Tim Underwood en Chuck Miller. Uitg. Luitingh-Sijthoff, 24,90. Verborgen steden. Stadsarcheologie in Nederland, red. H.Sarfatij. Uitg. Meulen hoff, ƒ39,50 tot en met 30 september, daarna 59,50. Walty's Vogels. Fraai geïllustreerd pla tenboek van Walty Dudok van Heel over vogels in hun dagelijkse doen en laten. Uitg. Unieboek, 49,90.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1990 | | pagina 20