Slagzwaard van jonge held Bruce Kaakebeks moord op de grijze plaag GEVARIEERD Pluimage met verrassende 'My Fair Lady' Didactiek Myra Ward: vertegenwoordigde 'mooie' toneel ZATERDAG 30 JUNI 1990 PAGINA 39 Vestigingen onder vuur worden ge- AMSTERDAM - "Ik roep op tot een beeldenstorm, een heilige oorlog tegen ieder een die ons tegenhoudt. (..J'Bomaanslagen' door een Nieuwe Jonge Kultureele Maffia op alle decadente pleisterplaatsen van de mo dieuze en verveelde pseudo- intellectuelen. Vernietig de veertigers en de meeste dertigers! Ze zijn nefast en gehot, bezwalkt en rans.. wormstekig en kwaadsap pig. Ze zijn morsig en meme- lig, het maakt me buikziek! (pag. 14) Freek de Jonge, Koot en Bie, de ver moeide veertigers van de VPRO; ze hebben jarenlang gretig hele com plexen heilige huisjes neergehaald. Nu zijn ze zelf heilige huisjes gewor den. Bruce Kaakebek zet er met graagte de botte bijl in. Jules Deelder 'zeurt en zevert'. Boudewijn Büch is een 'roemzui- gend insekt', een 'typische beiers- burgerlijke-bolknak-biedermeier- intellectueel'. Jan Kuitenbrouwer de 'Professor Sickbock van Onze Taal'. Een moord met voorbedachte ra de van een Jonge Held op de Grijze Plaag. Hij oogt stoer en strijdlustig op het fotootje op de achterflap van z'n onlangs verschenen essay, waar in 'met het onverbiddelijke slag zwaard in den vuist allerlei onneem baar geachte modieuze Verheven In werkelijkheid blijkt onze Jon ge Held, achter z'n glaasje bitter-le- mon in het Amsterdamsch literair café De Engelbewaarder, een tenge re, zeer bedeesde verschijning, 'die makkelijker schrijft dan praat'. Bruce Kaakebek, noemt-ie zichzelf. Een pseudoniem. Z'n echte voor naam is Meinoud. Z'n ware achter naam, ach, die doet er niet toe: „Ik wil dat een beetje een mythe laten, ik vind Kaakebek wel mooi klin ken." 1 Vijfentwintig jaar, geboren en op gegroeid in Middelburg. Na de havo en twee jaar heao trok hij naar Am sterdam, waar-ie z'n gedichten uit vent op terrasjes en in treinen, uit eigen werk voorleest in cafés en jon gerencentra. En als-ie écht geld no dig heeft, gaat hij druiven plukken of werkt hij in de horeca. 'Voorspel van vertrekkende vliegtuigen' heet het werkje dat hij in eigen beheer heeft uitgegeven. Slechts honderd exemplaren telt de eerste druk van dit 'krachtigste Ma nifest van een nieuwe generatie sinds 1885'. Maar een tweede is op komst. Tachtig vellletjes lang gaat hij te keer tégen vrijwel alle kopstukken van Neerlands culturele wereldje. Tegen al die dertigers en veertigers %die 'zo'n beetje op alle terreinen' de touwtjes in handen hebben en hun zaakjes stevig hebben dichtgetim merd uit angst voor ongewenste in dringers: de nieuwe talentvollen. Ballads Wilson Phillips Wilson Phillips - EMI 7937452 Wilson Phillips is een nieuwe Amerikaanse meidengroep die di rect debuteert met een grote hit 'Hold on'. Het trio bestaat uit Chyn- na Phillips en de zusjes Carnie en Wendy Wilson. Vooral de laatsten is muziek met de paplepel naar bin nen gegoten want het zijn de doch ters van Brian Wilson, een van de le den van de legendarische surfgroep The Beach Boys. De nazaten treden in enkele op zichten duidelijk in de voetsporen van hun vader. Dat is bijvoorbeeld het zoeken naar harmonieuze zang. Zorgden de leden van de Beach Boys voor een opmerkelijk goed bij elkaar passende stemmencombina- tie, bij Wilson Phillips is dat zeker ook het geval. Verder zoekt het damestrio het in originaliteit op repertoiregebied. Van de 10 songs op de debuut-cd zijn er 6 door Carnie, Chynna en Wendy gecomponeerd en van tekst voorzien. Daarbij wel deskundig terzijde gestaan door producer Glen Ballard, een oude rot in het vak die onder meer betrokken was bij de sa menstelling van Michael Jackson's 'Man in the mirror'. De leden van de groep kennen el kaar al sinds hun kinderjaren en hun opvattingen over muziek lig gen vrijwel op één lijn: merendeels emotionele ballads in een moderne muzikale omlijsting. Een enkel keertje wordt terugge grepen op een oude hit, zoals de co verversie van 'A reason to believe', een evergreen uit de midden zesti gerjaren van de tragisch om het le ven gekomen zanger en componist Tim Hardin. Sisters boeien The Emotional Way - The Sisters - WPP CD 0047 'The Emotional Way' is het twee de album van de Nederlandse mei dengroep The Sisters na hun suc cesvolle debuut met 'Near me'. De groep bestaat uit Saskia Riemens, Roelina Holtrop, Phyllis Elaine Harrell en Linda Joan Schwartz, een viertal dat besloot samen te gaan optreden na een reeks van meer en minder geslaagde solo- -carrières. Na de hit 'Swingtime' van twee jaar geleden hebben ze nu weer een nieuwe single die het goed doet: 'You're all I need to get by'. Een nummer van het duo Ashford en Simpson dat ook op de nieuwe cd te vinden is. Samen met een aantal composi- Solo-lp Pathetisch „Als je kijkt naar het aantal schrij vers van boven de dertig en de veer tig; dat is een generatie die de over macht heeft. Schrijvers van onder de dertig zijn er heel weinig. Uitge vers willen uit zakelijk oogpunt geen enkel risico nemen. Ze gooien liever het zoveelste slechte boek van Reve of zo op de markt, dan dat van een onbekende jonge debutant. Het klinkt misschien een beetje pa thetisch. Maar ik denk dat het voor de toekomst van de Nederlandse li teratuur slecht is als jonge schrij vers te veel worden tegengehou den". Ooit bij stil gestaan dat het wel eens aan de kwaliteit van het gebo- dene zelf zou kunnen liggen? De Jonge Held blaast zich de wangen bol. „Aan de ene kant denk ik dat ze inderdaad niet goed ge noeg zijn. Maar: jonge schrijvers, dat zijn vaak mensen die studeren. En die studies zijn op het ogenblik zo, datje alleen nog tijd hebt om in de kroeg te zitten en voor niks an ders. Studenten - die lazen vroeger boeken, maar de meesten die ik ken, lezen helemaal niks. Dat is de ene oorzaak. Maar aan de andere kant: wanneer wordt een boek ver kocht? Als Adriaan van Dis en Bou dewijn Büch er in hun televisiepro gramma's aandacht aan besteden. Voor de rest hangt het van de recen senten af. En dat zijn allemaal vijf endertigers en veertigers." Schelden Tina Turner is een 'ouwe heks'. Crosby, Stills, Nash Young vor men een stel 'afgeleefde figuren'. Koot en Bie ('De botte bijl lijkt ook hier de enige oplossing') zijn 'de vleeschgeworden blaséheid van verveelde veertigers'. Lucht zeker wel lekker op, zo'n potje ongege neerd schelden? De Jonge Held schudt het hoofd over zoveel onbegrip. „Als je schop pen leuk vindt, ben je gauw klaar, heb je in drie bladzijden je gram wel gehaald. Maar de manier waarop ik het heb gedaan is niet makkelijk. Zo'n essay is heel arbeidsintensief. Bijvoorbeeld Gerrit Komrij; ik heb wat kritisché opmerkingen over hem gemaakt. Maar ik heb wél al zijn gedichtenbundels moeten le zen. Dat kost een paar dagen tijd. Van al die mensen die in mijn boek voorkomen, dat zijn er een stuk of vijftig; ik moet hun werk kennen, alle interviews die ze hebben gege ven, al hun achtergronden". Teodoor Holman blinkt uit in 'vervelende holle-bolle-praatjes van een schoolmeesterachtige allure'. Gerrit Komrij is een 'Winterswijkse appelflap', Theo van Gogh een 'lar moyant villadorps jochie dat zo no dig de rebel, de 'pain-in-the-ass', moet gaan uithangen'. Echte woede of gespeelde woede? „Ik ben er een half jaar full-time mee bezig ge weest. En als je ergens zo lang aan werkt, is het niet meer dezelfde woede als die van een driftbui die na tien minuten weer overdrijft. Ik heb geprobeerd die woede aan te la ten houden. Maar als je alleen je woede op papier zet, is het niet lees baar meer. Het moet een gedoseer de woede zijn. Het is eigenlijk een soort moord met voorbedachten ra de. Maar ik heb er. ook wel plezier aan beleefd; om al die dingen ge woon 's te durven zeggen." Van Deyssel Maar hoe zit het met het talent van de Jonge Held zélf; wel een gro te mond opzetten, maar kan-ie het zelf eigenlijk wel: schrijven. Die vraag wuift hij luchtigjes als niet terzake doend weg. „Als je zo rede neert, zou je nergens meer iets over mogen zeggen. Dan zou je alleen nog maar over kernenergie mogen meepraten als je zelf kernfysicus bent. Ik pretendeer helemaal niet Bruce Kaakebek: "Ik beschouw dit als "Of Bruce Kaakebek de Lodewijk van Deyssel van de 21e eeuw wordt zal de toekomst moeten gaan uitwij zen", trompettert de Jonge Held op het achterkaftje. Het duidt niet op een ernstige vorm van bescheiden heid. Valt mee hoor, klinkt het ge ruststellend achter het glaasje bit- ter-lemon. „Die vergelijking met Van Deyssel - dat is er een met een knipoog. Het heeft meer te maken met de functie-eisen die aan een achterflap gesteld moeten worden. Die moet de lezer prikkelen". 'U hoort nog van mij...binnenkor t—eerder dan U denkt!..', tikte hij dreigend op pagina 55. Hoezo? Met welke wapenen denkt de Jonge Held al die modieuze en verveelde pseudo-intellectuelen uit hun deca dente pleisterplaatsen te verdrij ven? Geen paniek. Bruce Kaakeke- bek zal slechts naar z'n pen blijven grijpen. „Wat het wordt ik ben er al een half jaar mee bezig. Het ligt een beetje in de sfeer van de korte ver halen en romans. Maar verder wil ik daar nog niks over zeggen." Erg veel tijd rest Bruce Kaakebek niet meer. Nog een paar jaar, dan is- ie zelf dertiger, behoort-ie zelf mis schien tot het door hem zo verfoeide establishment. Diepe zucht: ,,Ik ben bang dat ik tot een generatie behoor, waarvan over vijftien jaar wordt gezegd: 'dat was een verloren generatie'. Maar ik hoop dat ze dan oók zullen zeggen: 'maar er was toch nog iemand die daar tegenin durfde gaan'. Ik be schouw dit als een afdronk van mijn eigen jeugd. Ik wilde nog één keer puberaal en jonge-honderig toe slaan voordat ik zelf oud ben". Bijdrage: Bram van Leeuwen ties van het duo Klarman en Weber, die onder meer muziek schreven voor Latoya Jackson, een tweetal nummers van Billy Preston (You can run en Anytime) en Stevie Won der's 'Don't you worry about a thing'. Het is een mix van ballads en up-tempo nummers waarbij vooral het futuristische 'We are number one' er uitspringt. Van de langzamere nummers be viel me vooral de interpretatie van 'I'll be there' (ooit onder meer door een zeer jeugdige Michael Jackson op de plaat gezet) uitstekend. Maar dat geldt zeker ook voor de titel song. De stemmen passen evenals bij de groep Wilson Phillips uitstekend bij elkaar. Dankzij de grotere varia tie, waarop de soul steeds als bin dend element duidelijk zijn stempel drukt, blijft het nieuwe album boei en tot het laatste stevig neergezette 'I can cook too'. 'Face One' - Mildred Douglas - Polydor 843521 Een zangeres die juist de tegen overgestelde richting volgde is Mildred Douglas. Ze maakte deel uit van diverse groepen als Fruit cake, Rockaway Boulevard en The Daniel Sahuleka Band, alvorens ze de roos trof met de Nederlandse meidengroep 'Mai Tai' die in het midden van de jaren 80 grote hits had met 'History' 'Female intuition' en vooral 'Am I losing you forever'. Terwijl de groep nog steeds veel succes had besloot Mildred er tot veler verrassing toch uit te stappen en zich aan een solocarrière te wa gen. 'Face One' moet daarvan het startpunt zijn. Omdat wat je van ver haalt altijd lekker wordt gevonden, reisde ze naar de woestijnstad San Diego in de VS om daar de plaat te produce ren met Alphonso Johnson, de gro te man achter groepen als Santana en Weather Report. Een concert van de eerste groep leidde ook tot contacten tussen Mildred en Alphonso. Het album bevat louter nieuwe nummers met uitzondering van Leon Russells 'A Song for you' dat zij samen zingt met Santana-zanger Greg Walker. Verder schreef Dianne Quander (die onder meer Anita Baker van re pertoire voorziet) een drietal nieu we composities. Vooral 'Starcrossed Lovers' is haar op de huid geschreven en stelt Mildred in staat de vele mogelijkhe den die haar stem biedt ten volle te ontplooien. Een wat vreemde af sluiting is de swingende meringue 'Back to Curacao' die ze samen met haar broer Franky maakte. Ingrid Mank als Eliza Doolittle (met geruit, kort jasje) omringd door leden van de Stichting Leids Musical Gezel schap 'Pluimage' dat gisteren de musical 'My Fair Lady' in de Leidse Schouwburg op de planken zette. (foto Loek 'My Fair Lady' van Lerner Loewe door het Leids Musical Gezelschap 'Pluimage'. Re gie: Norman Longdon. Muzikale leiding: Koos Mark. Gezien op 29 juni in de Leidse schouwburg. Aldaar nog vanavond en mor genmiddag te zien. LEIDEN 'Eerst zien en dan ge loven' dacht menigeen vorig jaar, toen initiatiefnemer Ronald Vee- ren zijn plannen bekend maakte. Er zou een nieuw musicalgezel schap komen, 'Pluimage' gehe ten, dat 'My Fair Lady' zou gaan uitvoeren. Een sprong in het die pe was dat. Orkestleider Koos Mark en regisseur Norman Long don hadden hun medewerking al toegezegd. Verder was er nog he lemaal niets geregeld; 'Pluimage' moest zelfs nog officieel worden opgericht. Nu, een jaar later, heb ben de twijfelaars ongelijk gekre gen. De musical is er gekomen, en het resultaat is zonder meer ver rassend te noemen. Een sterke typecasting, een ef ficiënte regie en een kundige mu zikale leiding zijn de pijlers waar op dit succes berust. Geen 'My Fair Lady' echter zonder een goe de Elisa Doolittle-vertolkster. .Heel terecht viel de keus op In grid Mank die deze veelzijdige rol overtuigend blijkt aan te kunnen. Vooral in haar soms felle reacties tegenover een sympathieke, ego centrische botterik als Henry Higgins schittert zij het meest. Peter van der Voort weet dat te genstrijdige beeld van die Hig gins met de vereiste flair over te brengen. Knap gedaan; het acte ren gaat hem kennelijk vrij ge makkelijk af, mits hij geconcen treerd blijft spelen. Han Prins tenslotte geeft als de vader van Elisa bruisende vertolkingen van onvergetelijke nummers als 'As 't effe kan' en de Nederlandse ver sie van 'Get me to the church on time'. Koos Mark heeft goed het klan- kevenwicht tussen zang en mu ziek in de gaten gehouden. Geen enkele solist hoeft zich te force ren teneinde boven het orkest uit te komen. Dat alleen al is pure winst. Voor de vele scènewisse lingen heeft de regisseur doeltref fende oplossingen gevonden. Met weinig middelen weet hij veel te suggereren. Bovendien zijn alle ensemblenummers handig geën sceneerd en zien er feestelijk uit. De beroemde Ascot-race met de prachtige costumering bijv. is een lust voor het oog. Pluimage heeft zich voortreffelijk gepresenteerd. De producent glunderde dan ook vanwege het succes van zijn 'My Veeren Lady'. WIJNAND ZEILSTRA Rotterdam krijgt grote cultuurprijs PARIJS/ROTTERDAM (GPD) - De gemeente Rotterdam zal in september de instelling bekend maken van de grootste culturele prijs van Nederland. De prijs be staat uit een kosteloos verblijf vaneen halfjaar in een atelier in Parijs. Sponsor is de Nederlandse vestiging van het Franse drank- concern Cointreau. In het stich tingsbestuur, dat deze week wordt samengesteld, zullen on der meer zitten: een conservator van het Centre Pompidou (Mu- sée Beaubourg) in Parijs; Jan Debbaut, de directeur van het Van Abbe Museum in Eindho ven; en mogelijk nog twee of drie kunstkenners. Bij toekenning van de prijs zal onder meer worden gelet op de mate waarin de kunstenaar heeft bijgedragen aan het uit bouwen van internationale con tacten en het ontwikkelen van een reputatie in het buitenland. Lezers schrijven In deze krant van 16 juni stond een interview met Willem Vos, die als muzikaal adviseur bij het Rotter dams Philharmonisch orkest ver trekt, waar hij jarenlang een centra le rol bij de programmering speel de. Er was, zegt hij, een periode van de 'sandwich-formule'; een modern stuk geplaatst tussen twee beken de. Hoogtepunt volgens Vos: Van Vlijmens 'Interpolations', gecombi- neerdmet Beethovens vioolconcert. Hij vertelt er niet bij dat het pu bliek zich bij de, een half uur duren de, Interpolations zo verveelde dat het met honderden de zaal verliet. Vos wil opvoeden: 'Intelligente mix' en 'verholen didactiek' zijn de formules die hij nu bij de AVRO wil gaan toepassen. Hij denkt zo het pu bliek mee te kunnen krijgen voor die hedendaagse muziek die het tot nu toe niet de moeite van het aanho ren waard vond, zoals blijkbaar de Interpolations. Óver de benadering van het publiek zegt Vos in het in terview: 'programmering heeft een opvoedende waarde', maar je moet het er 'niet duimendik' bovenop leggen, want dan 'gaan ze steige- Het feit dat hij dergelijke door- drukmethodes nodig denkt te heb ben voor zijn keuze is geen aanwij zing voor grote waarde van deze muziek. Mengelberg, die Vos ook noemt, had zo'n trucendoos hele maal niet nodig toen hij Mahler in Nederland introduceerde, want de ze muziek bewees zichzelf. Kort na de Interpolations-rel was er een Rotterdamse affaire die door Vos niet is vermeld. Toen publiek in Rotterdam verzocht een heden daags orkeststuk op het program ma te plaatsen dat elders bewezen had het publiek wél te boeien, ver dedigde Vos zeer zelfbewust een weigering om aan dat verzoek van 200 Rotterdammers te voldoen. Deze affaire die tot reeksen arti kelen leidde was niet alleen voor Rotterdammers interessant. Opval lend is ook dat Vos, zoals toentertijd bleek in een uitvoerige radiodiscus- i sie, had toegegeven dat het stuk ook in de Doelen veel succes zou heb ben. Het was het aan Janine Dacos- ta opgedragen Scherzo voor piano en orkest van oud-Leidenaar Rudolf Perdeck, dat op 3 mei j.l. voor de tiende maal is uitgevoerd, ditmaal door het Koninklijk Filhar monisch orkest van Vlaanderen olv Carlos Kalmar, chef-dirigent van de Hamburger Symphoniker. Heimelijke bevoogding door 'ver holen didactiek' in plaats van open hartige informatie, dat doet me stei geren! Drs. E.W. Vlaanderen St. Jansberg 3, Milsbeek Van onze correspondent Hans Lutz UTRECHT Myra Ward, deze week 73 jaar oud overleden, was wat men noemt een 'Haagse' actrice. Ze heeft met al haar grote acteurstalent een wezenlijke bijdrage geleverd aan die speciale toneelcultuur, die de Haagse Comedie in Nederland lange tijd een speciale status'heeft gegeven: degelijk, bijna 'vooroor logs' vakmanschap, een repertoire keuze die het engagement niet schuwde, maar nooit de echte avant-garde omhelsde. Het was de periode van het 'mooie' toneel. Myra Ward voelde zich kiplekker in die sfeer. Dat zal zeker te maken hebben gehad met het feit dat zij ge trouwd was met Paul Steenbergen. Maar het had nog veel meer te ma ken met het gegeven, dat zij een 'to- neeldier' was. Ze kon zich volledig in een rol inleven, maar er onmid dellijk na afloop van de voorstelling afstand van nemen: een drankje bij Saur om op de goede afloop van de première te drinken; thuis krypto- grammen oplossen. Dat theaterbloed had ze van haar vader, die weliswaar voor chirurg had gestudeerd en vervolgens de di rectie van een ijzerfabriek voerde, maar in het Limburgse Tegelen met hart en ziel amateurtoneel speelde. Myra mocht op haar 13de haar eer ste rolletje spelen. Ze had dansles sen gekregen van Daija Collin en Gertrud Leistikow, maar haar eer ste betaalde baan kreeg ze in het cir cus, als berijdster van een olifant met slangen om haar nek. Begin 1935 kwam ze bij het gezelschap van Cor van der Lugt Melsert, waar ze écht toneel leerde spelen. Ze speel de bij Louis de Bree, met wie ze van 1941 tot 1949 getrouwd was. In 1950 leerde ze Paul Steenbergen op een tournee door Indonesië goed ken nen; haar tweede huwelijk vloeide daar uit voort. In de jaren die daar op volgden ontwikkelde zij zich tot een topactrice: in 1956,1958,1960 en 1965 werd zij uitgeroepen tot 'actri ce van het jaar' voor haar rollen in Requiem voor een non, De goede mens van Sezuan, Principes en Na de zondeval. In 1957 kreeg ze boven dien de Theo d'Or voor Een maan voor de misdeelden. - Myra Ward met echtgenoot Paul Steenbergen in een van

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1990 | | pagina 39