Sofi-kaart wordt stiekem persoonsbewijs r Westers feminisme helpt vrouw in armste landen niet Baptisten Alphen na conflict uiteen OPINIE "..mn hmimn of ufneraum maar komt prof mm BEWAKING STANDPLAATS Johannesburg VRIJDAG 29 JUNI 1990 GEESTELIJK LEVEN Van juridisch medewerker Gijs Schreuders De burger staat ten opzichte van een alwetende overheid in een zwakke positie. Daarom is in Neder land de invoering van een centraal persoonsnummer afgewezen. Het recht op bescherming van de priva cy (zelfbeschikkingsrecht over per soonsgegevens) staat hoog in ons vaandel. We hebben er zelfs een spe ciaal grondwetsartikel voor en sinds kort een Wet op de Persoons registraties. We vrezen het risico, dat er een groot netwerk met gege vens over alle burgers ontstaat, dat kan worden gebruikt door een cen trale macht die deze informatie be heerst. Waar we in Nederland traditio neel ook aan hechten, is de vrijheid om met een minimum aan controle en zonder legitimatiebewijs in het openbaar te kunnen rondlopen. Daarom is een aantal jaren geleden na heftige politieke en juridische debatten afgezien van het voorstel een algemene legitimatieplicht in te In plaats daarvan is het plan geko men een 'beperkte identificatiep licht' in te voeren voor speciale situ aties. Gedacht wordt aan het open baar vervoer (bestrijden van het zwartrijden), het voetbalstadion (bestrijden van vandalisme) en in de gevallen waarin de politie de be voegdheid heeft iemand te vragen naar zijn naam (verdenking van een strafbaar feit). Onverenigbaar De onlangs overleden oud-presi dent van de Hoge Raad, mr. J. Wiar- da, heeft over de algemene identifi catieplicht op verzoek van de rege ring gerapporteerd dat deze onver enigbaar is "met de aan het recht op privacy verbonden ongestoorde vrijheid van beweging". We hebben in Nederland dus geen centraal persoonsnummer en geen persoonsbewijs gekregen en geen algemene legitimatieplicht. Maar wel een sociaal-fiscaal num mer. Het al een tijdje in gebruik zijnde fiscale nummer (voor ieder een die loon- en inkomstenbelas ting betaalt), is ingevoerd in de ad ministratie van alle uitvoeringsor ganen van de sociale zekerheids wetten. Zo zijn circa zes miljoen verzekerden onder hun persoonlij ke nummer geregistreerd. Toen het sofi-nummer werd inge steld, ging dat gepaard met de ga rantie dat er uitsluitend informatie zou worden uitgewisseld tussen in stanties die te maken hebben met de sociale zekerheidswetten. Het Nu kan het nog aan de grens. Maar als die wegvalt wordt het moeilijk vreemdelingen op te sporen, of er moet bijvoorbeeld op huidskleiLr worden afgegaan. Daarom zou de sofi-kaart wel eens worden misbruikt voor invoering van een algemene legitimatiep licht. ging om een verzekerden-admini stratie. Handig was natuurlijk de koppeling aan de administratie bij de belastingdienst. Nu komen daar echter alsnog de gemeenten bij. Zij mogen het sofi- nummer gaan gebruiken in de ad ministratie van de gemeentelijke sociale diensten. De kring van ge bruikers van het sofi-nummer wordt verder uitgebreid tot de mi nisteries van onderwijs en weten schappen (studiefinanciering) en VROM (huursubsidie). En tot de vreemdelingendienst natuurlijk, om misbruik door vreemdelingen van sociale voorzieningen tegen te gaan. Voordelen De voordelen zijn duidelijk. Gege vens, afgestaan voor de beoordeling van een aanspraak op wao, komen goed van pas bij het beoordelen van een claim krachtens andere regelin gen. De ziekenfondsen kunnen evenmin buiten het sofi-nummer, is al met klem betoogd. Het laat zich raden dat. de banken ook belang stelling hebben. Met ingang van 1991 gaat het sofi- ook prijken op een sociale zekerheidskaart, waarmee iedereen zich zal moeten legitimeren die bij voorbeeld te maken krijgt met soci ale zaken, bedrijfsverenigingen, pensioeninstanties, gemeentelijke sociale dienst, vreemdelingen dienst, instanties belast met uitke ringen op het gebied van studiefi nanciering en huursubsidie, ge meenschappelijke administratie kantoren, gemeenschappelijke me dische dienst in verband met ar beidsongeschiktheid, en nog zo wat. Nu heeft het kabinet de Tweede Kamer geschreven, dat de invoe ring van een sociale zekerheids- kaart losstaat van de discussie over een legitimatieplicht. Dat klinkt ge ruststellend. Maar is het ook waar? Misschien is het niet al te wantrou wend om nog eens terug te gaan naar 1984, toen het idee voor een al gemene legitimatieplicht voor het eerst ter sprake kwam. Grenscontroles De toenmalige minister van justitie Korthals Altes had voor de invoe ring van een persoonsbewijs inder tijd het volgende argument: bestrij ding van misbruik van de sociale ze kerheidswetgeving. Vervolgens raakte dit gehele thema naar het leek vanzelf op de achtergrond door de invoering van het sofi-nummer. De legitimatieplicht als wapen te gen fraude scheen overbodig toen er eenmaal sprake was van koppe ling van informatiebestanden van de fiscus en van de uitvoeringsorga nen in de sociale zekerheid. Nu werd de invoering van een - beperkte - identificatieplicht om een geheel andere reden noodzake lijk geacht, namelijk het wegvallen van de Europese binnengrenzen, waardoor straks grenscontroles achterwege blijven. Om in het bin nenland een identiteitscontrole op vreemdelingen te kunnen uitvoe ren, is een tot verdachten en vreem delingen beperkte identificatiep licht echter niet toereikend. Tenzij de controle zich uitsluitend op ge kleurde vreemdelingen zou richten. Maar dat heeft ook zo zijn donkere kanten. We krijgen nu het raakpunt in zicht tussen twee ontwikkelingen die volgens de regering totaal niets met elkaar te maken hebben. De eerste ontwikkeling is dat het sofi- nummer een steeds bredere toepas sing verkrijgt. Het uitgangspunt was dat gegevens die bij een bepaal de instantie zijn opgeslagen, enkel en alleen mogen worden gebruikt voor het doel waarvoor ze zijn verza meld. Maar hoe langer hoe meer ge automatiseerde systemen worden aan elkaar gekoppeld, hoe langer hoe meer instellingen mogen (of moeten zelfs) de voor hen bestemde informatie met elkaar uitwisselen. De burger kan, als hij misbruik bemerkt, naar de rechter stappen met een beroep op de Wet Persoons registraties. Maar dat is een moeilij ke weg en bovendien heeft de sofi- wetgeving als zogeheten lex specia- lis (bijzondere wet) voorrang boven de Wet Persoonsregistraties. We zien dus een stapsgewijze ontwik keling van het sofi-nummer tot een centraal persoonsnummer. De stap van bedrijfsverenigingen naar ge meenten is zelfs een reuzen-schre de. De tweede ontwikkeling is dat de voorgestelde beperkte identificatie plicht toch steeds meer in de rich ting gaat van een algemene legiti matieverplichting. Een beperking tot fraudezaken, voetbalwedstrij den, openbaar vervoer en vreemde lingen klinkt wel aardig, maar lijkt een drogreden. Een voorstel tot her ziening van de Vreemdelingenwet breidt de indentificatieplicht zoda nig uit, dat in feite onder alle om standigheden voor iedereen de plicht ontstaat zich te legitimeren. Verstoppertje Als we deze twee ontwikkelingen nu eens tegelijk onder ogen zien, dan ligt de conclusie voor de hand: de sofi-kaart wordt straks het Ne derlandse persoonsbewijs. In de Verenigde Staten is dit overigens al lang zo, de 'Social Security Card' is daar het meest gebruikte legitima tiemiddel. Ook in relaties tussen de burgers onderling, bijvoorbeeld bij koop op afbetaling of huur van woonruimte. Misschien kan de regering aanto nen dat nadelige gevolgen voor de persoonlijke levenssfeer en de vrij heid om ongecontroleerd te gaan en te staan waar we willen, onvermij delijk zijn voor de bestrijding van fraude of misbruik van sociale voor zieningen. Maar dat moet dan wel openlijk worden gezegd, zodat de afweging ook werkelijk kan worden gemaakt. Dat verdient de voorkeur boven verstoppertje spelen en de sussende, maar misleidende verkla ring, dat sofi-nummer en legitima tieplicht niets met elkaar te maken hebben. Het onderzoek naar de positie van vrouwen in de geïndustrialiseerde samenlevingen heeft de feministische beweging in de hele wereld beïnvloed. Maar volgens Carmen Naranjo, schrijfster en voormalige minister van cultuur in Costa Rica, heeft dat allemaal weinig betekenis voor gewone vrouwen, omdat ze de stu dietaai niet begrijpen en niet kunnen omzetten in concrete daden. Naranjo pleit daarom voor meer aanslui ting bij de (sociale) realiteit, die in de arme 'Zuiden' vaak duidelijk anders is dan in het geïndustrialiseerde 'Noorden'. Dat is volgens haar de enige manier om de positie van vrouwen in de hele wereld te verbeteren. SAN JOSE - Overal ter wereld gaan vrouwen gebukt onder het feit dat ze niet mogen opvallen, en in een ondergeschikte positie worden ge dwongen. De vrouw is omringd door een sociale context die haar belemmert in haar activiteiten, haar waardegevoel, en het leveren van een bijdrage aan deze sociale con text. Vaak is ze het slachtoffer van geweld en seksuele mishandeling, en even vaak is ze het mikpunt van spot of beschimping als ze het waagt om gelijke rechten te eisen. Maar anders dan in het Noorden gaan de landen in de Derde Wereld gebukt onder armoede, die nog steeds in omvang toeneemt. De ge zondheidszorg en het onderwijs zijn er slecht, de produktiviteit is er laag en de werkloosheid hoog. En het is juist in situaties van extreme ar moede dat de vrouw er het slechtst afkomt. Bovendien zijn de vrouwen vaak geheel alleen verantwoorde lijk voor het grootbrengen van de kinderen. De samenlevingen in het Zuiden zijn onder invloed van de religie doordrenkt van de vooroordelen over vrouwen. In het Noorden is er minder discrimatie tegen vrouwen, er ontstaan relaties tussen echtpa ren en mede daardoor wordt de taak van het huishouden minder zwaar. Niettemin geldt zowel voor het Noorden als voor het Zuiden dat de invloed van de man overheersend Slechts in een klein aantal geval len zijn vrouwen in staat om een rol van betekenis te spelen. Wel is in beide delen van de wereld de positie van de vrouw het onderwerp van onderzoek geworden. In het Noor den wordt de nadruk daarbij vooral gelegd op de filosofische, psycholo gische, culturele en wetenschappe lijke aspecten; in de Derde Wereld is het onderzoek meer gericht op concrete problemen, zoals de in vloed die extreme armoede of de politiek-militaire conflicten op de positie van de vrouw hebben. Bij het analyseren van de armoe de is het doel steeds geweest om voor vrouwen oplossingen te vin den in door henzelf geleide bedrij ven en coöperaties, maar dit blijkt er uiteindelijk alleen maar toe te lei den dat de toch al zware taak van vrouwen alleen maar zwaarder wordt. Deze dagelijkse strijd van de vrouwen heeft wel geleid tot allerlei analyses, maar die zijn zwaar beïn vloed door het bestuderen van de ontwikkelingen in het Noorden. Dergelijke onderzoeken zijn boven dien geschreven in een jargon, dat voor gewone vrouwen - in het Noor den èn het Zuiden - te begrijpen noch te gebruiken is. De beide halfronden zijn zich er van bewust dat de tijd is gekomen om op te houden met praten en om te komen met praktische voorstel len waar vrouwen iets aan hebben. Tegen die achtergrond heeft Costa Rica in maart van dit jaar een wet aangenomen die ten doel heeft de sociale gelijkheid van vrouwen te bevorderen. Deze wet bevat een aantal bepa lingen die de discriminatie tegen vrouwen verbieden, die hun politie ke rechten garanderen, die hen toe gang geven tot publieke functies, de werkgelegenheidsvooruitzichten verbeteren, hen beschermen tegen seksueel geweld en hen bevrijden van de vooroordelen die via het on derwijssysteem worden overgele verd. Vrouwengroepen in de ver schillende politieke partijen, vooral in de plattelandsstreken, oefenen druk uit om erop toe te zien dat de wet ook wordt nageleefd. De stap die in Costa Rica is gezet, over te gaan tot concrete daden, kan zowel voor het Noorden als het Zui den een voorbeeld zijn. Een groot probleem daarbij is dat het moeilijk zal zijn de meerderheid van de vrou wen tot actie te bewegen, ook al om dat er in alle landen sprake is van een opvallend gebrek aan eenheid in de verschillende feministische stromingen. Het Westerse feminisme, dat al veel tijd heeft gehad om zich diep gaand bezig te houden met de pro blemen van de vrouwen, heeft een aantal markante studies opgele verd, die een positieve invloed heb ben gehad op het feminisme in het Zuiden. Ik geloof echter dat de Der de Wereld haar eigen gedachtenmo- del moet ontwikkelen, dat meer Vrouwen in de Derde Wereld moeten vaak in zeer slechte omstan digheden alleen zorgen voor het grootbrengen van de kinderen. Econo misch onafhankelijkheid leidt in de praktijk slechts tot verzwaring van hun toch al zware taak. (foto ap) overeenstemt met haar eigen reali teit. De eerste gedachte die opkomt als men probeert manieren te ver zinnen om het feminisme van het Noorden en het Zuiden dichter bij elkaar te brengen, is het vergroten van het inzicht in eikaars realiteit, om vervolgens op die basis te wer ken aan een vrije uitwisseling van ervaringen, ideeën en hulp. Het einddoel moet zijn om de in ternationale solidariteit te vergro ten, teneinde de positie van de vrouw in alle uithoeken van de we reld te verbeteren. CARMEN NARANJO Carmen Naranjo is een schrijfster uit Costa Rica. Voorheen was ze am bassadeur, en minister van cultuur, jeugd, en sport. Bij de overbuurman houden twee grimmige herders de wacht, melden muurplakkaten dat twee bewakingsdiensten over have en goed waken en is de muur rond het huis onlangs verhoogd. De buurvrouw doet het wat bescheidener en vertrouwt op de afschrikwekkende kakementen van haar honden, die al aanslaan wanneer de wind door de boomtoppen ruist. Even verder in de straat heeft een verontruste bewoner op zijn meer dan manshoge muren rollen prikkeldaad aangebracht van een speciaal type dat voorzien is van weerhaken. De boodschap aan de leden van de in Zuid-Afrika zeer florerende bedrijfstak inbraak is duidelijk: hier valt inderdaad van alles te halen, maar wie een illegale voet over de drempel zet, is zijn leven niet zeker. Een rondrit door de voorsteden van Johannesburg leert dat de buren geen uitzonderingen zijn. Vrijwel elke bewoner heeft zich op de een of andere man ier verschanst tegen de misdaad, die de laatste jaren verontrustend ver is opgerukt en nu ook de betere buurten heeft bereikt. De opmars van de criminaliteit is een van de favoriete gespreksonderwerpen in het café en bij de barbecue, die hier 'braai' heet. Over de oorzaak zijn vele theorieën in omloop, die, ontdaan van verbale franje, bijna allemaal terug te voeren zijn op de constatering dat "de zwarten tegenwoordig hun plaats niet meer weten". De meeste misdrijven worden n.l. gepleegd door zwarten. Er valt, zoals bekend, geen ongemak te bedenken, of er is iemand die er munt uit weet te slaan. De angst voor de misdaad was dus een terrein dat niet lang braak heeft gelegen. De consument had binnen de kortste keren de keuze uit een rijk assortiment bewakingsdiensten die luisteren naar ve rtrouwenwekkende Supercops. Wie met een bewakingsdienst in zee gaat, betaalt een bedrag ineens voor de alarminstallatie, tussen de 3000 en 5000 rand (fl. 2250 enfl. 3500), afhankelijk van de geleverde toeters en bellen, en tussen de r. 80 en r. 130 (fl. 60 en fl. 100) per maand. De bewakers beloven binnen een paar minuten na het afgaan van het alarm op de plaats des onheils te staan. Vele bewakingsdiensten komen echter hun verplichtingen niet na. Volgens de meeste klachten arriveren de bewakers pas als dief en buit allang verdwenen zijn en soms komen ze helemaal niet. Zo werd een vrouw verkracht, hoewel ze bijna continu op de 'paniekknop' had gedrukt. De bewakers maken ook merkwaardige vergissingen. Een opdrachtgever kreeg een pak slaag, omdat hij werd aangezien voor de inbreker, die zich, uiteraard, allang uit de voeten had gemaakt. In een tv-programma werd onlangs een aantal handelaren in veiligheid met deze feilen geconfronteerd. Er waren inderdaad fouten gemaakt, Peter van Nuijsenburg zo gaven ze toe, maar ja, waar gehakt wordt vallen spaanders. Maar de klant moest ook de hand eens in eigen boezem steken. De alarminstallaties worden te weinig gecontroleerd en de mevrouw die was verkracht, was achter met haar betalingen. Een studiogast bij wie in 20 maanden tien keer was ingebroken, ontplofte bijna van woede. Meer politie zou de meeste bewakingsdiensten overbodig maken, daar is men het over eens. Maar de politie betaalt slecht en veel agenten nemen ontslag om meer te verdienen bij, juist, een bewakingsdienst. Groep uit kapel nu aparte gemeente ALPHEN AAN DEN RIJN Na een 'ernstig conflict' binnen de baptistengemeente Triomfatorkapel in Alphen aan den Rijn, heeft een groep leden een aparte gemeente gevormd met de naam 'Ichthus'. De nieuwe gemeente (genoemd naar de Ichthusmavo waar men samenkomt) telt zo'n tweehon derd volwassen doopleden en kinderen, wat ongeveer een derde deel was van de Triomfatorkapel. Volgens de heer C. Liedorp van de nieuwe gemeente is het con flict het resultaat van een proces dat zich al jaren ondergronds heeft afgespeeld. De 'explosie' deed zich voor in de vorm van een aanvaring met het bestuur van de kapel. "Het is géén leergeschil", onderstreept Liedorp. Naar het idee van de mensen achter Ichthus stond de raad een heel eind van de gemeente af. "Het gaat bij ons vooral om jonge, actieve mensen, die graag ook wilden meedenken en -praten in het bestuur van de kapel", aldus Liedorp. "Wij hebben op een be paald moment gezegd: wij willen op die en die punten meer open heid en dat werd als een motie van wantrouwen gezien". Op een paar ledenvergaderin gen zijn 'hele nare dingen' ge beurd, geeft Liedorp toe. Het re sultaat was dat het avondmaal, dat normaal gesproken wekelijks wordt gevierd, enige malen niet werd gehouden. "Er was een gro te onverdraagzaamheid gegroeid. We konden echt niet meer zo ver der, er moest iets gebeuren". Qua karakter en belijdenis zit Ichthus naar de stellige overtui ging van Liedorp op dezelfde lijn als de Triomfatorkapel. Hij trekt een vergelijking met de baptis tengemeente Alphen-Noord, die 15 jaar geleden volgens hem ook na een conflict met de kapel ont stond. "Er is geen verschil. Er is niet, als bij de hervormden, spra ke van licht of zwaar". "Misschien is het toch de weg die wij moesten gaan", zegt Lie dorp voorzichtig. De gemeente in de kapel werd voor baptistenbe grippen te groot. "Dat is de afge lopen jaren ook wel een paar keer gezegd: we worden te groot, we moeten uit elkaar. Alleen: wie gaan er weg? Iedereen was erg blij met de predikant". "Het was natuurlijk veel fijner geweest dat het anders was gelo pen", aldus Liedorp. "Het is een complex van kleine dingen ge weest. En je vraagt je terugkij kend af: wat is de oorzaak ge weest? Je bent eruit voor je het weet. Ik denk dat het 15 jaar gele den ook niet duidelijk was". "Ik heb er erg veel verdriet van dat dit gebeurd is", reageert ds. H. G. Koekkoek van de Triomfator kapel. Naar zijn visie is het we zenlijke conflictpunt niet ge-- weest dat de mensen van Ichthus wilden meedenken, maar "zij wil den langs de verkeerde wegen ie mand ouderling maken die door de raad niet verkiesbaar was ge steld". Het feit dat het conflict op een 'puur zakelijk' punt is vastgelo pen doet Koekkoek 'het meeste pijn'. "Dat dit onder christenen gebeurt... Hadden ze maar bij voorbeeld van mij kunnen zeg gen: die man staat te vloeken op de kansel. Maar nu is het niet meer dan een kwestie van het ver delen van zetels, net als in de poli tiek". "Ik vond dit zo ernstig dat ik zei: nu kunnen we geen avond maal vieren", aldus de voorgan ger. Hij vervolgt: "Ruzie of ver deeldheid en daar een kerkscheu ring aan vastkoppelen, is nooit goed te praten". Hij ziet zichzelf niet in Ichthus voorgaan. "Ik ver gelijk het maar met een huwelijk; daar waar de liefde eens groot was, is er na de scheiding vaak haat en nijd". "De goede verhoudingen zijn verstoord", beaamt Liedorp, "maar wij hopen dat er verzoe ning zal komen. Dat is indertijd ook met Noord gebeurd". D. Koekkoek: 'Hadden ze maar kunnen zeggen: hij staat te vloe ken op de kansel'. (foto Wim Dijkman) Zuidafrikaanse Raad van kerken zit op zwart zaad KAAPSTAD (ANP/EPD) - De Zuidafrikaanse Raad van Kerken (SACC) kampt met een tekort van ruim drie miljoen gulden op zijn begroting. In 1981 bedroeg de be groting slechts zo'n twee miljoen gulden, dat bedrag is inmiddels tot ongeveer 22 miljoen gulden gestegen. "Het is de apartheid die ons zo duur komt te staan", zegt dr. Frank Chikane, secretaris van de SACC. Alleen al voor het onder steunen van de families van poli tieke gevangenen geeft de SACC maandelijks 400.000 gulden uit. Met herhaalde oproepen voor fi nanciële steun kan de Raad zijn verplichtingen nog nakomen. Ook de zorg voor de 250.000 Mocambiquaanse vluchtelingen in Zuid-Afrika drukt zwaar op de financiële schouders van de SACC. De vluchtelingen worden namelijk niet geholpen door de Verenigde Naties, omdat die vol gens vice-secretaris Brigalia Bam geen enkele band met Zuid-Afri ka willen onderhouden. Mogam- biquanen die naar andere landen vluchten, worden wel door de VN geholpen. De SACC verwacht verder dat de geldstroom uit Europa zal af nemen, omdat er voorrang wordt gegeven aan hulp voor de landen in Oost-Europa. Maar, zegt Bam: "We moeten goed voor ogen hou den dat de veranderingen in Zuid-Afrika niet los van die in Oost-Europa gezien kunnen wor den". Volgende week zullen in Zuid- Afrika protestmarsen gehouden worden tegen het aanhoudende geweld in de provincie Natal. Aan de demonstraties zullen onder meer het ANC, de vakbonden ver enigd in Cosatu en Nactu, de UDF en kerkleiders van Natal deelnemen. De SACC heeft er voor gezorgd dat de demonstre rende groepen een gedragscode hebben ondertekend die ongere geldheden moet voorkomen. Gelovigen Zurich boycotten beleid nieuwe bisschop ZURICH (DPA/KIPA) - De rooms-katholieken in Zürich zul len uit protest tegen de benoe ming van bisschop Wolfgang Haas hun jaarlijkse bijdrage van 500.000 gulden aan het bisdom Chur niet meer betalen. Ook wil len zij zich losmaken van Chur en een eigen bisdom in het leven roe pen. De rk synode van het kanton Zürich besloot dit met slechts een tegenstem. De half miljoen zal nu naar een solidariteitsfonds gaan, waarop de gedupeerden van het nieuwe bisschoppelijke beleid een beroep kunnen doen. De financiële bijdrage voor de vicaris-generaal van het kanton Zürich wordt in de toekomst af hankelijk gesteld van de goed keuring van een pastorale com missie. De door Haas benoemde vicaris Christoph Casetti heeft deze goedkeuring tot nu toe zeker niet. Volgens de Zürichse synode is er sprake van een grote vertrou wenscrisis in het bisdom Chur en valt er met de zeer conservatieve Haas niet te praten. Opvolger Van Munster. Pater drs. A. H. van Luyn is benoemd tot secretaris-generaal van de Ne derlandse bisschoppenconferen tie. Hij zal op 1 februari 1991 pater dr. H. A. van Munster (64) opvol gen, die deze functie dan tien jaar heeft vervuld. Roze zondag. De Leidse Stu denten Ekklesia viert zondag in de dienst in de Hooglandse kerk (aanvang kwart voor twaalf) de 'roze zondag'. De dienst is voorbe reid door de werkgroep lesbische heeft als thema: Heb naaste lief als uzelf. Pastoor Lisse. De toor van de St. Agathaparochie in Lisse, C. J. van der Voort, wordt zondagochtend geïnstalleerd door deken J. Straathof. Van der Voort volgt pastoor L. Kramer op. Ds. Taselaar. De hervormde ds. P. Taselaar neemt zondag af scheid van De Bron in Alphen aan den Rijn. Aanvang van de dienst is elf uur. Uitzending. De nieuwe baptis tengemeente Ichthus zendt zon dag de familie Sj. Verkerk uit voor een periode van twee jaar naar de Filipijnen. De dienst vindt per uitzondering plaats in De Bron en begint om half zeven. Beroepingswerk Hervormde Kerk: beroepen te Streekgemeente Fivelland (Lopper- sum c.a.) A. Kobus Roordahuizen en Idaard. Geref. Kerken vrijgemaakt: beroe pen te Franeker-Sexbierum i.s.m Arum J. Schoemaker kand. Kampen. Gereformeerde Gemeenten: beroe pen te Boskoop C. Harinck Oostkapel- le.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1990 | | pagina 2