Schrijvers moeten arrogant zijn
Jeugdboekenschrijfster Cynthia Voigt over haar Tülerman- boeken:
'Nederland ziet er steeds
meer on-Nederlands uit'
Vleugellam, maar integer
Quintet in kinderzwembad
Myra Ward (73) overleden
KIJKUIT
Exposities
Concerten
Theaters
Vai
UTRECHT - Cynthia Voigt
was in Nederland. Voor de
volwassen liefhebbers van
jeugdromans was dat een re
den om uit te lopen en te
luisteren naar deze unieke
schrijfster, die in Utrecht
openbaar geïnterviewd
werd. Naar haar luisteren is
alsof je een boek van haar
leest: je laat je meedrijven
met haar woorden en je ge
niet van de genuanceerde
kracht van haar beelden. Als
je haar hebt horen praten of
als je een Tillerman-boek na
de laatste pagina dicht slaat,
heb je het gevoel dat je geest
naar de sauna is geweest, ter
wijl je hart copieus dineerde.
In acht boeken schreef zij het ver
haal van de familie Tillerman.
Meestal met Dicey, haar zus, haar
twee broers en hun grootmoeder in
de hoofdrol; soms met vrienden en
familie als belangrijkste karakters.
Uitgeverij Querido nodigde de
schrijfster uit om ter gelegenheid
van de verschijning van het laatste
deel, 'Alles op één kaart', naar ons
land te komen.
Waarom schrijft u voor de
jeugd en niet voor volwassenen
„Vooropgesteld: de echt goede
verhalen kunnen aan elke leeftijd
verteld worden. Verder heb ik ze he
lemaal niet als kinderboeken ge
schreven. In Amerika is het heel
simpel: als je een jongere als hoofd
persoon kiest, is het een kinder
boek. Kies je een volwassene dan is
het een boek voor volwassenen.
Omdat ik over kinderen schreef ben
ik in de hoek van de jeugdromans
terecht gekomen.
Ik probeer daar niet aan te den
ken. Ik vertel verhalen aan mijn ty
pemachine precies zoals ik ze voel.
En wat er daarna mee gebeurt, kan
ik niet verder begeleiden. Daar
moet ik me niet mee bezig houden.
Ik wil wat dat betreft niet te veel
willen.
Als kind was er voor mij weinig te
lezen. Toen ik later leraar was, liet ik
mijn leerlingen jeugdboeken lezen.
De enorme rijen boeken in de bi
bliotheek verbaasden mij. Ik vond
dat ik ze moest lezen. Zo ontdekte
ik datje uitstekend een roman kunt
schrijven voor jongeren waar je al
les in kwijt kunt wat je wilt. Het
voordeel van jeugdboeken is, dat er
vaak echte verhalen in staan. En
daar voel ik me gelukkig bij."
Wilde u als kind al schrijfster
worden worden
„Ja, vanaf de eerste regels die ik
voor mezelf schreef. En zo moet je
denken. Iedereen die boeken wil
schrijven, moet arrogant en met
zichzelf bezig zijn. Je moet geloven
in wat je doet. anders doe je het
niet."
Vindt u het griezelig om te ho
ren dat uw boeken lezers beïnvloe
den
„Ja. Maar misschien is het een
troost om te horen dat de hoofdper
sonen mij ook beïnvloeden. Een fi
guur als Bullet, de hoofdpersoon in
De Hardloper, maakt me kwaad.
Die hele problematiek, de relatie
met zijn vader, de ellende van Viet
nam, daar kan ik niet tegenop. Dat
■kan ik niet wegslikken. Maar mis
schien moetje sommige dingen niet
weg willen slikken.
Een jongen als Bullet zou ik in
mijn klas willen hebben. Hij zou mij
niet mogen, maar ik hem wel. Tij
dens het schrijven kreeg ik het ge
voel dat ik zoveel van hem hield dat
ik hem verloor. Ik, de schrijfster
moest hem laten doodgaan om de
macht over hem terug te krijgen.
Toen ik dat mechanisme eenmaal
door had, hoefde ik hem niet meer
te laten sterven. En juist toen was
het karakter van Buiiet zo gaan le
ven, dat hij tegen me zei: 'Geen ge
zeur, 't is mijn verhaal en nu moet ik
dood".
Waarom leven de mensen in uw
boeken zo geïsoleerd van de rest van
de wereld?
„Hoewel ik ze, als ik schrijf, wel in
een bepaalde tijd plaats, probeer ik
ze niet vast te pinnen in een speciale
periode of in een bepaalde sfeer. Ik
wil ze buiten de geschiedenis plaat
sen; ze isoleren van de tijd waarin ik
ze gedacht heb. Het moeten bijna
mythologische personen worden.
De verhalen gaan over thema's als
'opgroeien'. En daarbij spelen za
ken die door eeuwen heen niet ver
anderen. Met enkele kleine veran
deringen zouden ze ook 500 jaar ge
leden gebeurd kunnen zijn.
Soms gebruik ik wel tijdgebon
den onderwerpen, zoals racisme of
de Vietnam-problematiek. Maar
ook dan geloof ik dat het gaat over
zaken die eigenlijk tijdloos zijn."
Uw hoofdpersonen denken vre
selijk veel na in uw boeken. Is dat
wel realistisch
„Deze kritiek krijg ik veel te ho
ren. Maar waarom moet het realis
tisch zijn Ik wil geen waarheden
vertellen, wat ik wil is de lezer over
tuigen dat ik een waarheid vertel.
Dat is wat anders.
En misschien heeft men wel ge
lijk, dat er minder wordt nagedacht
dan ik vermoed. Maar daarmee wil
ik niet zo veel te maken hebben.
Volgens mij zit er achter elk mas
ker, een ander en nog één en daar
achter zit een denkend mens. Ieder
een denkt na over zaken als vriend
schap, liefde en dood. Waar de men
sen over praten, is niet waar ze over
nadenken.
Als je echt gelooft dat er zo weinig
wordt nagedacht, dan onderschat je
de mens. Mensen zijn geen aardap
pels. Mensen zijn als muziekinstru
menten die bespeeld worden."
Zitten er autobiografische ele
menten in uw Tillermanreeks
„Het speelt in een gebied dat ik
goed ken. De geografische gege
vens kloppen precies. De gebeurte
nissen zijn verzonnen. En de karak
ters Dicey is een kind zoals ik had
willen zijn en Gro is een grootmoe
der zoals ik nooit zal worden."
Dit boek is niet duidelijk het
slot van de serie; het leven van de
Tillermans zal gewoon verder gaan.
Waarom dan niet nog een deel
„Voor mijn gevoel is het af. Toen
ik 'Niemand anders dan ik' geschre
ven had, wist ik hoe het laatste deel
eruit zou zien. Daar zijn wat delen
tussen gekomen, omdat ik ook wat
bijfiguren in de hoofdrol wilde zet
ten. Soms komt er een persoon uit
de typemachine tevoorschijn waar
van ik denk: 'daar moet een apart
verhaal over komen'. Schoolvriend
Jeff heb ik in 'Het verhaal van Di
cey' gebruikt om de sociale en ro
mantische gevoelens van Dicey te
kunnen beschrijven. Maar ik vond
hem zo interessant dat ik hem in
'Niemand anders dan ik' tot een
compleet personage heb gemaakt".
"'Alles op één kaart' zat toen al in
mijn hoofd. Het moest 'mislukken'
als thematiek hebben. Ik wilde la-
Jaarboek Architectuur in Nederland
LEIDEN - Jaarlijks komen in Ne
derland vele duizenden bouwwer
ken gereed. Daaruit een selectie te
maken van gebouwen die zich aan
het alledaagse en middelmatige
onttrekken is natuurlijk een onmo
gelijke opdracht. De samenstellers
van het jaarboek Architectuur in
Nederland hebben desalnietemin,
voor de zesde keer, een poging on
dernomen om uit de omvangrijke
bouwproduktie twintig werken te
kiezen die voorbeeldig genoemd
kunnen worden.
Het overzicht van de nieuwe
oogst wordt voorafgegaan door eni
ge verkennende opstellen over ar
chitectuur, stedebouw en volks
huisvesting. De auteurs hebben
zich een niet minder hachelijke on-
derneming ten doel gesteld. Name
lijk om, op de drempel van de jaren
negentig, hun kritisch licht te laten
schijnen over de ontwikkelingen in
de afgelopen tien jaar. Een moeilij
ke zaak, Enerzijds omdat ontwikke
lingen in de architectuur zich moei
lijk in een tijdvak van tien jaar laten
persen, en anderzijds omdat trends
in de architectuur elkaar de laatste
jaren snel opvolgen.
Voor één van de opstellen is een
buitenlandse schrijver aangetrok
ken: Joseph Buch. Zijn bijdrage le
vert een verrassende kijk op van
een relatieve buitenstaander met
ADVERTENTIE
René Diekstra
Denk nog wijzer
Psychologische schetsen.
eerder verschenen in de
dagbladen van de
Gemeenschappelijke
Persdienst.
188 blz.-ƒ25,00
In dc boekhandel
AMBO
een flinke dosis kennis van de ge
schiedenis en de actualiteit van de
Nederlandse bouwkunst. Terwijl in
Nederland de opvatting overheerst
dat in de afgelopen jaren de archi
tectuur hier zich van een bepaalde
kneuterigheid (truttigheid zeiden
sommigen) heeft ontdaan, zelfs een
aanmerkelijke verfrissing heeft on
dergaan, conctateert Buch met eni
ge spijt een verhes aan karakteris
tieke kwaliteiten. Naast zijn bewon
dering voor met name de volkshuis
vesting in Nederland ziet hij, on
danks de kracht van tradities, een
toenemende 'marketingmentaliteit'
die leidt tot vervlakking. "Het nieu
we Nederland van de economische
opbloei gaat er steeds on-Neder-
landser uitzien".
Wat er gaande is in Nederland is
overal elders ook gaande, meent
Buch. De verandering schuilt hierin
dat dezelfde vraag tien jaar geleden
niet gagarandeerd hetzelfde ant
woord zou hebben opgeleverd. Aan
het begin van de jaren tachtig was
er 'een herkenbare huisstijl' in Ne
derland te zien die zich in interna
tionale lof en belangstelling mocht
verheugen.
Een indrukwekkend voorbeeld
hiervan is volgens Buch het Leidse
Witte Singel-Doelencomplex van
de universiteit. "Het complex laat
veel van de thema's zien die zo be
langrijk waren voor de architecten,
in de jaren zeventig: een verschei
denheid van kleine, onregelmatige,
besloten of halfopen ruimtes, vaak
met bovenlicht dat het onderscheid
tussen binnen en buiten doet verva
gen; een simpele vocabulaire van
kleinschalige delen in hout, beton,
en staal in onbewerkte staat, waar
uit de voorkeur blijkt voor zorgvul
dige detaillering boven glanzende
en dure afwerkmaterialen".
"Zonder op zoek te zijn naar een
nationale stijl zijn de Nederlandse
architecten er in de jaren zeventig in
geslaagd iets unieks en regionaals
te maken". Tien jaar later is dat
beeld van de Nederlandse architec
tuur, volgens Buch, aanzienlijk ver
anderd, opgeofferd aan marketing-
principes, internationaler getint.
Zijn reactie daarop is dus een nega
tieve.
In de uitverkoren architectuur
geeft de selectiecommissie overi
gens geen blijk van een (terugver
langen naar een herkenbare huis
stijl a la het Witte Singel-Doelen
complex. De geselecteerde gebou
wen, variërend van een medisch
centrum en complexen woningen
tot de uitbreiding van het Europese
centrum voor ruimtevaart (Noord-
wijk) en het 'huis van de toekomst',
zijn over het algemeen licht en luch
tig en worden gekenmerkt door een
functionele vormgeving, zachte
kleuren, drang naar perfectie en het
nodige respect voor tradities. Of
met keuze van deze voorbeeldige
exemplaren uit de jaaroogst van ve
le duizenden gebouwen een juist
Opmerkelijk is dat onder de twin
tig geselecteerde gebouwen zich
drie complexen bevinden van het
architectenbureau Mecanoo. De
volkswoningbouw van Mecanoo
wordt geroemd om de inventiviteit
waarmee problemen worden opge
lost en om de aandacht die zowel
aan de woning als woonomgeving
wordt gegeven. "Kwaliteit is wat
Mecanoo doet", aldus de boude stel
ling die Hans van Dijk verdedigt.
Tot de top 20 van beste bouwwer
ken die in het afgelopen jaar gereed
kwamen behoort volgens de keuze
commissie ook een project van de
Leidse architect F. Verheijen (bu
reau Verheijen, Heuer, De Haan).
Tien kleine stadsvilla's gerealiseerd
aan de Agaatlaan. Verheijen heeft
naar het oordeel van Ruud Brou
wers met deze woonblokjes een
ten zien, dat mislukken niet zo erg is
als je maar op je eigen gezicht valt.
Als je maar vooruit blijft kijken.
En steeds hoor ik dat het zo leuk
zou zijn om ook een verhaal te
schrijven over Maybeth, de zus van
Dicey of over de oude John Tiller
man. Maar ik vind dat het zo af is. Er
zijn zoveel mensen die je tegenkomt
en die een indruk achterlaten en
waar je het verdere verhaal ook
nooit meer van zult horen. En ie
mand als Maybeth, dat is een myste
rie en dat wil ik zo houden. Daar kan
ik niet inkruipen".
"'Alles op één kaart' is echt het
laatste Tillerman-boek. Nu wil ik
boeken gaan schrijven waarin het
accent meer ligt op de plot van het
verhaal. Ik heb moeite om een plot
te bedenken. De karakters dat gaat
prima, die kletsen maar aan en doen
een hoop, maar een goed plot be
denken en dat ook vasthouden, dat
is veel moeilijker. Dat ga ik nu pro
beren".
Eén van de tien kleine stadsvilla's aan de Agaatlaan, naar een ontwerp van de Leidse architect F. Verheijen, die
voorkomt op de top 20 van mooiste gebouwen die het afgelopen jaar gereedkwamen. (foto pr)
nieuw type meergezinshuis uitge
vonden van een hoge kwaliteit en
een verschijningsvorm waarvan de
hele omgeving opknapt. Opmerke
lijk is dat Verheijen in voorgaande
jaren ook al twee maal werd uitver
koren. Een bedrijfsgebouw in Spij-
kenisse en een woningencomplex
aan de Langegracht in Leiden wer
den toen bekroond.
Het uitkiezen van twintig mooiste
gebouwen is geen koud kunstje,
maar misschien zou het aardig zijn
als de commissie uit de duizenden
gebouwen die jaarlijks gereedko
men ook nog eens een selectie zou
maken van de twintig slechtste ge
bouwen. Of is dan de keuzemoge
lijkheid echt veel te groot?
JAN RIJSDAM
Architectuur in Nederland. Jaar
boek 1989/1990.
Uitgeverij Van Loghum Slate-
Ben van den Dungen/Jarmo Hoogendijk
Quintet. Gehoord op 28 juni in de Burcht,
Leiden.
LEIDEN Het Van den Dungen-
Hoogendijk Quintet moet haast
als een schoolvoorbeeld werken
op de aspiraties van menige stu
dent jazz of 'lichte muziek' op de
Nederlandse conservatoria. Met
technisch verantwoord en com
mercieel aansprekend materiaal
hebben de blazers met hard wer
ken een bijzondere positie ver
kregen in het Europese jazzwe-
zen. Van den Dungen, oorspron
kelijk een vriendelijke tenor- en
sopraansaxofonist a la Wayne
Shorter met veel lef, en Jarmo
Hoogendijk, nog net geen won
derkind op zijn trompet, begon
nen enkele jaren geleden zonder
veel pretenties het hard bop-re-
pertoire te spelen. Het huidige
kwintet bestaat voorts uit pianist
Rob van Bavel, de ideale keus
voor deze groep, en de veteranen
Harry Emmery op bas en Erik
Ineke op drums naast de beide
leiders. Veel zou er niet mis kun
nen gaan zou je denken.
Vanuit het oogpunt van de mu
zikanten ging er ook niets mis op
deze toernee voor de promotie
van de nieuwe cd, ISpeak Up',
zelfs niet in de Burcht. Helaas
moesten ze het wel doen met een
lawaaiig publiek, een aftandse
piano en de hopeloze akoestiek
van het café. De situatie rond de
piano was nog het ernstigst, want
Rob van Bavel kwam gewoon
niet aan spelen toe, omdat elke
aanslag a priori al verkeerd klonk.
Zeer spijtig, want deze pianist
heeft in het recente verleden in
Leiden toch bewezen dat hij zo
ongeveer alles kan in het geijkte
jazzwerk. In feite moesten de
slechts deels geïnteresseerde
luisteraars (het was gratis toegan
kelijk) het doen met een kwartet
voorzien van integere akkoorden-
ondersteuning. Het moet gezegd
worden dat zelfs vleugellam de
band bewees dat het geploeter
van de laatste jaren tot iets geleid
heeft.
Allereerst waren er de composi
ties en arrangementen, meren
deels van de saxofonist, die het
zeker niet slecht zouden doen in
een vrijdenkende Art Blakey-
groep, althans toen de illustere
drummer niet met doofheid te
kampen had. Dan waren er de
ontspannen, bijna intuïtief klin
kende uitvoeringen, die weer aan
de betere hardboptijden deden
terugdenken wat agressiviteit en
spanning betreft. Natuurlijk heb
ben de leden van het kwintet, de
blazers voorop het een en ander
van de hedendaagse jazzpraktijk
opgestoken, hetgeen tot uiting
kwam in speelse verwijzingen in
het klankmateriaal, zoals de dub
beltonen van Van den Dungen.
Ongemerkt heeft dit kwintet
zich ontwikkeld tot de meest inte
gere nieuwe hard bop-groep van
Europa, in elk geval zowat de eni
ge met een eigen muzikaal ge
zicht. Jammer dat ze in een kin
derzwembad moesten spelen.
KEN VOS
DEN HAAG (GPD) - De actrice Myra Ward is overleden. Myra Ward, wedu
we van Paul Steenbergen, werd 73 jaar. Haar stoffelijk overschot is inmid
dels in besloten kring gecremeerd.
Myra Syriër zoals haar eigenlijke naam luidde werd op 23 augustus 1916
in het Limburgse Tegelen geboren. Op twaalfjarige leeftijd trad zij al op in
kinderrollen. In 1935 debuteerde zij bij het toenmalige Hofstad Tooneel in
Den Haag onder leiding van Cor van der Lugt Melsert. Zij bleef driejaar bij
dit gezelschap werkzaam.
Na de oorlog trad zij driejaar op onder aanvoering van Cor Ruys. In 1950
trouwde ze met Paul Steenbergen en trad tegelijkertijd toe tot wat toen de
Haagsche Comedie heette. In 1977 nam zij daar afscheid.
Leiden
Koninklijk Penningkabinet - Rapenburg 28.
'Geld van het Koninkrijk'. Nederlands geld
van 1814-1990, t/m jan '91; di. za. 10-17
Rijksmuseum van Volkenkunde - Steen
straat 1, tentoonstelling 'Schilderkunst uil
Bali, t/m 19/8; di t/m za 10-17 uur, zo 12-17
Rijksmuseum van Geologie en Mineralogie1
- Hooglandse Kerkgracht 27, Milieu-ten
toonstelling EEG, tot eind sept; ma t/m vr
10-17 uur, zo 14-17 uur.
Pijpenkabinet - Oude Vest 159a, Tabak:
Amerika-Nederland', de introduktie van de
tabaksplant in Nederland, t/m 1/7; zo 13-17
Pesthuis - Pesthuislaan, 'Dinosauriërs in
Leiden', 8 verschillende soorten dino
sauriërs op ware grootte, t/m 28/10; dag. 10-
't Huys Benee - Nieuwe Rijn 3, permanente
tentoonstelling van werk Leny Noyen, vr 14-
16 uur en za. en zo. van 12-16 uur
Het Achterhuis - Nieuwe Rijn 38. permanen-
Signaal. Studio voor Vormgeving -
Groenesteeg 10. ontwerpers en vormge
vers tonen diverse ontwerpen, tevens pre
sentatiemappen. do 12-21 uur. vr 12-18 uur,
za 12-17 uur.
Stichting Beeld en Grafie* - Stationsweg
243. werk van Feng. Erik-Jan Kuiper en
Cees van den Oever, nadere informatie tel:
146024.
Sociëteit Quintus - Korte Mare 34. tentoon
stelling van leden van Quintus in de vorm
van schilderij, druk, foto, tekening of beeld.
Atelier Jeanmarie Mersman - Oude Rijn 89.
Frank Borst, Robin Akkerman en Jean Ma
rie Mersmans, verschillende technieken, el
ke eerste zondag van de maand open.
Onderzoekcentrum Sturing en Samenle
ving - Maresingel 3, Dimitros Xanthopoulos:
tekeningen, schilderijen en keramisch werk,
t/m 12/7; geopend tijdens kantooruren.
de Ru: abstrakte portretten, van 5/7 l
Galerie Bleijenberg - Breestraat 113, Bernie
Autsema met olieverven, t/m 7/7, di t/m za 9-
18 uur, do 9-21 uur, eerste zondag van de
maand 12-17 uur.
Galerie De Kleine Klup - Nieuwe Rijn 1,
zwart/wit fotoportretten van musici, ge
maakt tijdens Jazz-festivals van '85 t/m '89,
t/m 5/7; ma t/m za van 10-22 uur, zo van 12
tot 22 uur.
Antiquariaat L. Van Paddenburgh - Dief-
steeg 14, Italiaanse tekeningen van Henriet-
te Heidstra, t/m 15/7, di. t/m vr. 13-18 uur, do
19-21 uur. za 12-17 uur.
Galerie Amber - Hooglandse Kerkgracht 8,
miniaturen uit Kishangarh Art Centre, en
aardekleurige kommen en schalen van Jan
van Houdt, t/m 19/8.
De Waag - Aalmarkt, Installatie Mikado
Hans Muller, t/m 1/7; woe t/m vr 12-17 uur,
za/zo 11-16 uur. 'Waagstuk '90', expositie
van acht Leidse galeries, van 5/7 t/m 15/7;
Katwijk
Galerie 'De Witte Duif' - Koninginneweg
12a, Zomer-verkoop-tentoonstelling: werk
del, Groeneveld, Israels, Jaarsma, Jans
sen, Kiers, Kunstenaar, Last, Van Leeuwen,
Lourens, Munthe, Ortelius, Sluiter, Soer,
Soonius, Strieker, Stroband, Swart, Tade-
ma-Groeneveld, Toorop, Veerman, Visser,
Wassenaar en Zwart, za 30/6; van 11-13
uur en van 14-17 uur.
Leiderdorp
Gemeentehuis - Statendaalder, expositie
van leden van de Kunstkring Leiderdorp, t/m
12/8; ma t/m vr van 9-17 uur, woe ook van
18.30-20 uur.
Lisse
Museum voor de Bollenstreek - Heereweg
219, permanente tentoonstelling, elke eer
ste zondag van de maand rondleiding om 14
en om 15.30 uur.
Noordwijkerhout
Leeuwenhorst Congrescenter - Langelaan
Edward Moughtin - dieren en Chabab - bij
zondere etstechniek, t/m juni.
Oegstgeest
De Beukenhof - Terweeweg 2-4, Zomerex-
positie. 'Beelden in de Tuin 1990', werk van
Mattheus Germann, Helen Nagel en Joke
Crul, van 1/7 tot 1/9; ma t/m vr van 10-12 uur
en van 15-18 uur
Rijnsburg
Genootschap Oud Rijnsburg - Oude Vhet-
weg 6. permanente tentoonstelling 'De an
dere Middeleeuwen'; thema tentoonstelling:
'Wintersalon van Oost Europese kunste
naars, een brug tussen Oost en West', vr.
19-21 uur, za. 10-16 uur.
Voorschoten
Galerie Bianca - Gravestraat 1, Bunny Soe-
ters met grafiek, gouache en aquarel, Jan
Wagner met pastel en krijt, Rinie Otte beel-
Warmond
Het Oude Raadhuis - Dorpsstraat 36, weef
sels van Lon Blom, beelden van Corrie de
Jong, t/m 11/7; di 19-21 uur, wo 14-16 uur,
stracte gouaches van Mieke van Oostrum
en Julie de Boer, t/m 12/7, di 19-21 uur, woe
10-12 en 14-16 uur, do, za, zo 14-16 uur.
Kleurthema in de werkkamer is groen-
/blauw.
Wassenaar
Galerie Bianca - Gravestraat 1, werk van
Bunny Soeters, Jan Wagner en Rinie Otte,
t/m 117, do, vr en zo 14-17 uur, za 12-17 uur.
Klassiek
Nico de Raad bespeelt vanavond het orgel
van de Pieterskerk. Hij zal werken van
Franck, Pierné, Alain, Andriessen, Buxte-
hude, Bach, Seixas en Carvalho ten gehore
brengen. Het is het tweede concert van de
door K&O georganiseerde serie orgelbe-
De Streekmuziekschool Leiden e.o. en de
afdeling Den Haag e.o. van Huismuziek
(vereniging voor muziek en instrumenbouw)
organiseren zaterdag een zomerfeest in de
dependance van het Stedelijk Gymnasium
worden afgewerkt
ken en volksdansen. De leiding berust bij
Piet Kunst, Machtild Boog, Marion Mulders,
Jitske Lancel en Dick Hermsen. Liefhebbers
van volksdansen kunnem terecht bij Johan
Tijssen. Blokfluitleerlingen van de Muziek
school zijn ook van de partij. Aancvang
10.00 uur.
Het orgel van de Hooglandse Kerk zal zater
dagmiddag worden bespeeld door Anton
Doornhein. Aanvang 13.30 uur.
Het Arnold Schönberg Kamerkoor geeft
zondagmiddag een uitvoering in de Lok-
horstkerk. Er zullen werken ten gehore wor
den gebracht van Bach en Vivaldi. Her ge
heel staat onder leiding van Maarten Mi-
chielsen. Aanvang 15.00 uur.
De Oegstgeester operettevereniging 'De
Troubadours' bestaat vijftien jaar. Ter gele
genheid van dit feit is er zondagmiddag een
concert met aansluitend receptie in 't Groot
Proffijt. Aanvang 14.00 uur
Pop
it LVC. Het spektakel begint met e
treden van Hedgehog (rhythm boozê).
Daarna treedt Miniature Horses (trance
trash) op. gevolgd door Satans Claw (hard
rock en symphonische metal) Aanvang
22.00 uur
'My Fair Lady', regie: Norman Langdon, mu
ziek Fantastico-orkest Koos Mark, mmv In-
gnd Mank, Peter van der Voort. Han Prins
en vele anderen.
Micro-theater
vr 29, za 30. 20.30 uur; Theatergroep Impe
rium speelt: 'Zomerzotheid', naar Cissy van
Marxveldt.
Antonius Clubhuis
vr 29, za 30, zo 1, 21.30 uur; 'Nachtclub
Chez Antoine', mmv Brigitte Kaandorp.
Openluchttheater Leidse Hout
zo 1, 14.30 uur; optreden minicircus 'Gigi
Compagni' met muziek, akrobatiek, theater
en clownerie.
Den Haag
Leiden
Leidse Schouwburg
vr 29, za 30. 20.15 uur. zo 14.30 uur; Stich
ting Leids Musical Gezelschap 'Pluimage''
Or. Anton Philipszaal
za 30, 20.15 uur; Het Residentie Orkest olv
Hans Vonk, mmv Koninklijke Zangvereni
ging Venlona, Nederlands Concertkoor en
solisten, werk van Diepenbrock.
Amsterdam
Carré
za 30,20.15 uur; Holland Festival. Radio Fil
harmonisch Orkest en Groot Omroepkoor
olv Edo de Waart, mmv Huub Claessens
(bas-bariton) en Henk Smit (spreekstem),
werken van Schónberg.
ma 2, di 3, 20.15 uur; concert Ry Cooder
do 5. 20 00 uur; Internationaal Jazz Festi
val. Tribute to Sarah Vaughan', met o.a.
Deborah Brown (zang). Mel Tormé in Con-
Muziektheater
vr 29. 20.15 uur; Holland Festival. 'Limb's
Theorem', door Ballett Frankfurt,
ma 2 t/m do 5.20.15 uur; Compagnie Philip
pe Genty: 'Op drift', choreografie Mary Un
derwood
Stadsschouwburg
vr 29, za 30. 20 15 uur; "Rashomon', van
Fay en Michael Kanin naar Akira Kurosawa,
met o.a. Eugène Barnaart, Victor Botten-
bley. Joep Dorren e.a
(Bovenzaal) dag. (beh zoen ma) 20.15uur;
Engelstalig toneelstuk: 'Duet tor One', door
Horizon Theater met Gabriella Clark en Wil-
kie Collins.