Snibbige dame met chauffeur
'Cyrano leunt zwaar op tekst'
Stralend blauw van Apon
'Conservering
films hoogste
prioriteit'
VRIJDAG 29 JUNI 1990
Driving Miss Daisy'; regie: Bruce Beresford;
hoofdrollen: Jessica Tandy. Morgan Freeman;
theater: Euro, Alphen
Wie zou gedacht hebben dat deze
eenvoudige film over een oude
joodse dame en haar zwarte chauf
feur de grote Oscarwinnaar zou
worden? De jury heeft kennelijk
een keuze willen maken waaraan
niemand zich hoeft te storen. De 80-
jarige actrice Jessica Tandy mag na
haar lange loopbaan best een Oscar
hebben. En een prijs voor de make
up kunstenaars die zowel Jessica
als haar tegenspelers Morgan
Freedman en Dan Aykroyd in de
loop van de film twintig jaar verou
deren kan ook geen kwaad. Maar
was 'Driving Miss Daisy' nu echt de
beste film en de beste script-adapta
tie van het afgelopen jaar?
De uit Australië afkomstige Bru
ce Beresford maakte in de Verenig
de Staten naam als regisseur van
'Tender mercies' en 'Crimes of the
heart'. Bescheiden drama's waarin
de acteurs onder leiding van Beres
ford tot mooi uitgediepte rollen
konden komen. Net als 'Crimes of
the heart' is 'Driving Miss Daisy'
een toneelbewerking, en opnieuw
speelt het verhaal zich in het zuiden
van de Verenigde Staten af. Daar
blijken altijd veel onderhuidse
emoties te broeien.
eens bekroond met de Pulitzer Pri
ze. Uhry schreef nu zelf het filmsce
nario. Het resultaat is niet onver
dienstelijk, hoewel de toneelaf-
komst in veel scènes nog duidelijk
zichtbaar is en de handeling pas na
verloop van tijd wat meer ruimte en
bewegingsvrijheid krijgt. Ook de
noodzakelijke tijdsprongen worden
niet altijd even elegant genomen.
Stroeve trekjes die niet echt be
zwaarlijk zijn omdat 'Driving Miss
Daisy' in de eerste plaats een ac
teursfilm is. Jessica Tandy is al film
actrice sinds de dertiger jaren. Ze
was nog te zien in Hitchcock's 'The
Birds' en is bij het grote publiek be
kend als de aardige oude dame uit
'Cocoon'. Nu speelt ze de rol van
Daisy, een 72-jarige ex-onderwijze-
res die er op een goede dag in slaagt
haar gloednieuwe Packard in de
tuin van de buren te parkeren. Haar
rijke zoon Boolie (Dan Aykroyd)
vindt dat het afgelopen moet zijn
met het autorijden en huurt Hoke
(Morgan Freeman) als chauffeur
voor haar.
Tussen de snibbige Daisy en de
onverstoorbare Hoke ontwikkelt
zich een machtsstrijd, waarbij het er
vooral om gaat gezichtsverlies te
vermijden en de sympathie voor de
ander te verbergen. Pas na twintig
jaar, Daisy is dan al een bevend
schepseltje in een verzorgingste
huis, durft ze te bekennen dat Hoke
haar enige en beste vriend is. Toch
wel even een ontroerend moment.
Vermeld dient nog te worden dat
Daisy joods is en Hoke zwart. En in
Atlanta, 1948, betekent dat heel wat.
Beiden zijn in feite buitenstaan
ders, hoewel Daisy dat niet beseft
en de door-en-door goedhartige
Hoke het probeert te negeren. Het is
een beetje vreemd dat dit gegeven
in het grootste deel van de film zo
ver op de achtergrond blijft. Mis
schien was het juist de bedoeling
om te laten zien dat er helemaal
niets bijzonders is aan het gekibbel
van een oude joodse dame en haar
zwarte beschermer. Toch blijft het
gevoel knagen dat het een veel ster
kere film was geworden als er in
plaats van prettige nostalgie iets
meer realisme te zien was geweest.
Pas als in de zestiger jaren de sy
nagoge door een bom getroffen
wordt begint er bij Daisy iets te da
gen. Haar zoon Boolie heeft intus
sen al heel fijntjes in de gaten dat
sympathiseren met Martin Luther
King niet goed is voor zijn zakelijke
carrière. Een van de leukste dingen
in de film is overigens om te zien
hoe Dan Aykroyd ('My stepmother
is an alien', 'Ghostbusters') van een
jongensachtige veertiger verandert
in een welgedane zestiger met grijs
haar en buikje. Eigenlijk geneert hij
zich een beetje dat hij de zoon van
zo'n eigenwijze moeder is. Toch wel
een vriendelijke komedie waarin
milde ironie en ontroering hand in
hand gaan.
LEO BANKERSEN
BIOSCOPEN
Jessica Tandy en Morgan Freeman in 'Driving Miss Daisy'.
Gerard Dépardieu als hoofdrolspeler in 'Cyrano de Bergerac'.
Regisseur Jean-Paul Rappeneau:
Van onze correspondent
Pieter van Lierop
CANNES - "Cyrano is het drama
van een romantische man, fysiek
behept met een lange neus die even
wel symbool staat voor een soort in
nerlijke lange neus. Cyrano is na
melijk het drama van een man die
niet van zichzelf houdt. Niet van
zijn uiterlijk, maar van zijn innerlijk
evenmin. Hij kan eenvoudigweg
niet geloven dat iemand anders in
staat is om van hem te houden". Zo
lichtte Jean-Paul Rappeneau in
Cannes zijn visie toe op de door
hem vervaardigde verfilming van
Rostand's klassieke tonéelstuk.
Tijdens zijn persconferentie deed
de regisseur onder meer de volgen
de uitspraken:
"Het is niet mijn eigen idee ge
weest om Cyrano opnieuw te verfil
men. Maar toen vijf jaar geleden het
toneelstuk met Jacques Weber in de
hoofdrol buitengewoon succesvol
terug op de planken gebracht werd,
polste men mij over een eventuele
verfilming. Ik heb toen gereageerd
met zoiets van: 'Waarom niet?' Maar
het ging niet door. Vervolgens heb
ben talloze cineasten het project
aangeboden gekregen, het enige
tijd bestudeerd om er uiteindelijk
vanaf te zien. Vier jaar later was
men weer terug bij mij en toen met
een heel serieus en substantieel
voorstel. Toen ben ik me zelf pas
echt in het stuk gaan verdiepen. Ik
realiseerde me dat het gaat om een
verhaal dat eigenlijk iedereen kent
en dat je dan toch iets zou moeten
kunnen vinden
nieuw licht op de stof zou kunnen
werpen. Ik dook in deze materie, die
eigenlijk nog het meeste leek op een
gigantische bruidstaart met slag
room van een eeuw geleden en een
flinke laag stof daar overheen. Ik
schrok er eigenlijk behoorlijk van
terug. Ik heb toen geprobeerd me
als het ware naar binnen te eten en
me naar het hart van de taart toe te
werken. Het merkwaardige is dat ik
me voor het eerst in mijn carrière
ging bezighouden met een film die
ik niet zelf tevoren ook geschreven
had. Achteraf meen ik dat Cyrano,
hoe vreemd het klinken mag, eigen
lijk een van mijn meest persoonlij
ke films geworden is".
"Ik heb zitten zoeken naar dingen
die zelfs schrijver Rostand wellicht
niet in de gaten gehad heeft, omdat
die tenslotte een toneelstuk in ge
dachten had en geen filmscript
heeft geschreven. Toen hij Cyrano
schreef bestond er nog geen cine
ma. Die is pas uitgevonden toen
Cyrano voor het eerst werd opge
voerd. Dus ik begon naar beelden te
zoeken. Een film bestaat primair uit
beelden. Als drama is Cyrano de
Bergerac natuurlijk iets dat wel
heel zwaar steunt op tekst. Dat leek
een niet geringe handicap. Van de
andere kant is juist de Franse cine
ma altijd, veel meer dan de cinema
van andere landen, met tekst ver
bonden gebleven".
Rappeneau wordt gevraagd of hij
bewust geprobeerd heeft Cyrano de
•Bergerac een Tsjechov-achtige di
mensie mee te geven. Door de na
druk te leggen op iemand die het
doel in zijn leven gemist heeft.
"In zekere zin klopt dat. Dat zit
niet echt als Tsjechoviaans in het
originele drama. Maar inderdaad,
dit gaat over een koppel. Een man
en een vrouw die van elkaar gehou
den hebben sinds hun kindertijd.
Hij was zich daar meer van bewust
dan zij. Zij wist het zonder het te be
seffen. Toen zijn ze uit elkaar gedre
ven, vervolgens weer bij elkaar ge
komen in een hechte vriendschaps
relatie. En tenslotte breekt bij
Roxanne het inzicht door dat de eni
ge man van wie ze echt gehouden
heeft, altijd naast haar gestaan heeft
zonder dat ze hem zag. Maar dat in
zicht komt te laat, want Cyrano is al
bezig dood te gaan. Ze hebben el
kaar dus gemist. Dat is een thema
dat Tsjechov talloze malen gebruikt
heeft, ja. Die heeft een heel univer
sum opgebouwd met dat thema.
Het mooiste moment van de film zit
aan het einde. Daar waar de oude
Cyrano in zijn stoel zit en voorleest
uit die brief. In een onbewaakt
ogenblik ziet Roxane dat Cyrano
voorleest, met zijn ogen dicht. Dat
kan hij alleen maar omdat hij het al
lemaal zelf had bedacht en opge
schreven. De stilte die dan valt. In
een flits beseft ze het doel van haar
leven gemist te hebben. Dan zegt ze:
'Jij was het, al die tijd!' Het is een
moment dat, telkens als ik de film
terugzie, de rillingen over mijn rug
jaagt".
'Krokodilllen in Amsterdam'; regie: Annette
Apon; hoofdrollen: Joan Nederlof, Yolanda En-
tius; theater: Kijkhuis, Leiden
En dan is er blauw. Een intens, stra
lend korenbloemenblauw dat een
onweerstaanbare aantrekkings
kracht uitoefent op Gino en Nina,
de heldinnen van 'Krokodillen in
Amsterdam'. Soms is het de blauwe
jas van een kind op straat, soms een
blauwe auto of een pas geschilderde
voordeur, maar telkens als het ver
schijnt gebeuren er gekke en onver
wachte dingen. Een vleugje bizarre
fantasie dat voor plezierige spelde-
prikken zorgt in deze zeer Amster
damse komedie. De nieuwste film
van Annette Apon is een aangena
me verrassing.
Annette Apon was in de zeventi
ger jaren actief in het filmcollectief
Amsterdams Stadsjournaal waar ze
zich vooral bezighield met de pro-
duktie van kritische documentai
res. 'Golven' was in 1982 haar eerste
lange speelfilm. Een zeer opmerke
lijke bewerking van de roman van
Virginia Woolf, waarbij ze een ge
slaagd huwelijk tussen vormexperi
ment en drama wist te bewerkstelli
gen. Dat onderzoek van vorm en
structuur bleef ook in haar volgen
de films de hoofdrol spelen, zij het
met wisselend resultaat. Dat ze nu
voor iets heel anders koos en een
heerlijke vrije komedie maakte is
trouwens niet zo gek als het lijkt.
Ook haar Stadsjournaal-aflevering
'Fietsen' was al een slapstick.
Het uitgangspunt van 'Krokodil
len in Amsterdam' is de toevallige
ontmoeting tussen Gino en Nina
(Joan Nederlof en Yolanda Entius),
twee eigenwijze meiden met een to
taal verschillend karakter. Gino is
spontaan, zorgeloos en naief. Ze
piekert niet over de dag van morgen
en vlindert van het ene vriendje
naar het andere. Zo heeft ze toch al
tijd een dak boven haar hoofd. In
haar droom komt haar ridder aan
een parachute naar beneden om
haar het hof te maken.
Nina loopt in leren jasjes en pro
beert heel vastberaden te kijken.
Met haar vrienden beraamt ze aan
slagen, want zoals het een echte ac
tiviste betaamt wil ze de wereld met
harde hand verbeteren. Als ze
droomt lijkt het op een stripverhaal.
Op een gegeven moment realiseert
ze zich verbaasd dat er geen andere
mensen in haar fantasieën voorko
men. Een beetje eenzaam, die Nina,
en misschien wel de meest romanti
sche van de twee.
De film is niet meer dan een ver
zameling gekke situaties en kleine
avontuurtjes die Gino en Nina sa
men beleven. Annette Apon is sa
men met haar twee enthousiaste ac
trices (Yolanda Entius schreef mee
aan het scenario) steeds op zoek ge
weest naar allerlei grappige tegen
stellingen. Niet alleen de tegenstel
ling tussen de twee hoofdrolspeel
sters, maar ook tussen de dagdro
men en de ontnuchterende werke
lijkheid, tussen het vleugje magie
en de alledaagse herkenbaarheid
van de Amsterdamse locaties. Er is
ruimte voor onverwachte film
vondsten, zoals een regelmatig te
rugkerende scène met twee verlief
de honden, die als een kleine paro
die op het hoofdverhaal werkt. En
natuurlijk het betoverende blauw,
dat nooit een logische verklaring
krijgt en dus zuivere poëzie is. Het
ruikt een beetje naar de films van
Rivette, maar dan op z'n nuchter
Hollands.
Hoewel het in 'Krokodillen in
Amsterdam' draait om de actrices
en om het plezier van het filmma
ken is dat op zichzelf natuurlijk
toch weer een soort structuur, zij
het een heel andere dan die van
'Golven' of 'Ornithopter'. Ook over
deze ode aan de spontaniteit is goed
nagedacht en dat werpt zijn vruch
ten af. Het zou overdreven zijn te
beweren dat 'Krokodillen in Am
sterdam' een vlekkeloze film is.
Maar Annette Apon kan geen mo
ment betrapt worden op pretenties
die ze niet weet waar te maken.
Mooi werk.
L.B.
AMSTERDAM (ANP) - Het Neder
lands Filmmuseum in Amsterdam
blijft de hoogste prioriteit toeken
nen aan de conservering van films.
Nog altijd liggen in het museum
miljoenen meters nitraatfilms,
waaronder zeer veel uniek materi
aal, dat al in ontbinding verkeert of
door de tand des tijds wordt be
dreigd. Dat schrijft het bestuur van
het Nederlands Filmmuseum in het
jaarverslag over 1989.
Een inventarisatie van het
nitraatmateriaal heeft inmiddels
uitgewezen dat behalve nog te con
serveren films uit de zogenoemde
Desmet-collectie (750 fictie-films en
110 documentaires uit de periode
1910-1920), in het depot een min
stens even grote hoeveelheid uit
diezelfde periode ligt. Daarnaast
wachten nog veel films uit de jaren
twintig en dertig op behoud voor de
toekomst. Bij het opstellen van een
conserveringsplan is het zwaarte
punt vooralsnog gelegd bij de zwij
gende film.
Met de ontsluiting van de filmcol
lectie zijn goede vorderingen ge
maakt. Alle reeds beschreven lange
films zijn in het computerbestand
opgenomen en dit jaar hoopt de be
treffende afdeling dat ook voor de
korte films te realiseren. Het mo
ment dat de 10.000ste filmtitel zal
worden ingevoerd ligt niet ver meer
verwijderd, aldus het jaarverslag.
FILMS OP VIDEO
In Europa was 1968 een markant
jaar. Het was het jaar van de stu
dentenrevolte in Parijs, Het jaar
waarin provo nog volop actief
was en er in Amsterdam witte
fietsen waren en mededelingen
op de muren. 'Klaas komt', stond
er en wie Klaas was bleef ondui
delijk, want hij kwam nooit.
In Amerika is 1969 bijzonder.
Flower power, de maanlanding,
Vietnam. Tegenstellingen genoeg
en wie toen jong was raakt het ge
voel van mooie plannen die
vechtpartijen, op-
oorlog nooit meer
smoorden
standen e
kwijt.
In '1969'
heeft he
twintig jaar
i Ernest Thompson
jaren-zestig-gevoel
t datum mooi vorm
gekregen. Robert Downey jr. en
Kiefer Sutherland zijn jong en ze
willen wat. Ze willen vrij zijn, hasj
roken en ze willen beslist niet
naar Vietnam. Het generatiecon
flict brengt hen niet van hun stuk,
tot Vietnam meer wordt dan een
oorlog in de verte.
De vorm van de film is mooi en
geeft de sfeer van toen uitstekend
weer. Er is passende muziek en
vooral Kiefer Sutherland laat zien
dat hij een voortreffelijk acteur
aan het worden is. Cannon Video.
Vijftien jaar geleden maakt
Charles Tacchella 'Cousin, cousi-
né', een pracht van een relatie-ko
medie. Vorig jaar deed Joel
Shumacher het verhaal dunne
tjes over. Het kreeg de titel 'A
touch of infidelity' en Ted
Danson en Isabella Rossellini
speelden de hoofdrollen. Zo luch
tig als de Franse versie kreeg
Schumacher zijn film niet, maar
de liefdesaffaires (en de overspe
ligheden) van de hoofdpersonen
werden toch overtuigend in beeld
gebracht. Esselte CIC.
Veel romantischer dan 'A touch
of infidelity' is 'Outback' van Ian
Barry, een Australische film vol
paarden en mensen die tot de nok
van hem, maar hij is beneden
haar stand, zeker zolang pa niet
failliet is. En de paarden maar
briesen en rennen over de einde
loze vlaktes. Mooi, als je er van
houdt. Cannon.
'See no evil, hear no evil' van
Arthur Hiller deed het goed in de
bioscopen en ook de videokijkers
zullen zich ermee vermaken. Ge
ne Wilder als dove en Richard
Pryor als blinde vormen een aar
dig komisch duo dat kans ziet een
moord op te lossen. RCA.
Mooi van sfeer is 'A killing af
fair' van David Saperstein, een
film die zich afspeelt in de jaren
dertig, de tijd van de grote armoe
de. Peter Weller overtuigt als de
beminnelijk-ogende man van wie
je niet weet of hij nu wel of niet
zijn gezin heeft uitgemoord. Zelfs
in de laatste minuten twijfel je
nog. CNR Video.
Carl Reiner maakt komedies en
meestal zijn ze net een beetje an
ders dan anders. 'Bert Rigby,
you're a fooi' is in feite één grote
flashback waarin een gesjeesde
acteur vertelt waarom hij in
Hollywood geen grote ster is ge
worden. Veel scènes zijn amusant
en ook hier biedt de finale een
verrassing. CNR Video.
De verrassing in 'Dinner at
eight' zit 'm in het feit dat de film
afgelopen is als je denkt dat 'ie net
goed op gang is gekomen. Een rij
ke dame geeft een feest. Ze is zich
niet bewust van het feit dat iedere
gast een. geheim verbergt. Al die
geheimen samen leiden tot een
catastrofe. Ron Lagomarsino re
gisseerde o.a. Harry Hamlin, El
len Greene, Lauren Bacall en
Charles Durning en hij had het
iets pittiger mogen doen. Esselte
CIC.
Puur hard, bij het onfrisse af, is
'Road house' van Rowdy Her-
rington met Patrick Swayze als
uitsmijter die de plaatselijk big
boss een lesje leert. Swayze slaat
wat af, maar van mij had hij niet
gehoeven. Warner Home Video.
Op het filmfestival Rotterdam
werd veel aandacht geschonken
aan 'Thin blue line' van Errol
Morris. Het betreft hier geen
speelfilm, maar een documentai
re met gespeelde delen. Morris
werd getroffen door een rechts
zaak in Texas. Een man werd ver
oordeeld omdat hij een agent zou
hebben vermoord. Een jongen
die voor geen cent deugde ging
vrijuit, hoewel veel er op wees dat
hij de moord had gepleegd. Mor
ris ging op onderzoek uit en kreeg
de zaak boven water. De jongen
ging voor de bijl en de ter dood
veroordeelde man kwam vrij. In
'Thin blue line' toont Morris wat
er gebeurde en welke getuigen
wat zeiden. Door zijn manier van
filmen, zijn objectieve houding
en zijn snelle (soms overdadige)
montage werd zijn documentaire
spannender dan menige detecti
ve-speelfilm.
De Tour de France komt eraan
en dan kunt u elke dag op de tv tij
denlang renners zien rennen. Is u
dat niet genoeg, huur dan 'De
Tour de France', een cassette van
Special Network over de geschie
denis van deze ronde.
PETER DE ZWAAN
(OP)NIEUW
'Driving miss Daisy' - Euro, Alphen
BLIJVERS
'Delinquents' - braaf tienerseksver-
haal met Kylie Minogue - Lido, Leiden
'She's out of control' - dochter wordt
volwassen en vader Tony Danza
maakt zich daarover zorgen - Luxor,
Leiden en Euro, Alphen
'Renegades' - twee misdaadbestrijds
zitten met elkaar opgescheept - Lido,
Leiden
The fabulous Baker Boys' - vermake
lijke twist tussen twee barpiarusten op
retour - Lido, Leiden
'Internal affairs' - naaddichte politie
film van debutant - Euro. Alphen
'Honey I shrunk the kids' - verklei
ningsdrama - Greenway, Voorschoten
'She-Devil' - Streep en Barr niet leuk
genoeg - Lido, Leiden
'Romeo' - Monique van de Ven als
moeder van doodgeboren kind - Euro,
Alphen en Greenway, Voorschoten
'Look who's talking' - embryo geeft cy
nisch commentaar op gedrag ouders -
Lido, Leiden en Euro, Alphen
'Crimes and misdemeanors' - relatie
drama van Woody Allen - Greenway,
Voorschoten
'Always' - Greenway, Voorschoten
'Shirley Valentine' - Astra, Wassenaar
'When Harry met Sally' - Trianon, Lei-
r of the Roses' - Trianon, Lei-
'The v
'Playgirl of Munich' - Rex, Leiden
'Oliver Co.' - Greenway, Voorscho
ten en Euro, Alphen
'De reddertjes' - Lido, Leiden
'Jungle book' - Astra, Wassenaar
FILMHUIZEN
'Enk de Viking' - Kijkhuis, Leiden (vr.
t/m do. 19.30 en 22.15 uur)
'Monty Python and the holy grail' -
Kijkhuis, Leiden (vr. en za. 20.00 en
'Krokodillen in Amsterdam' - Kijk
huis, Leiden (ma. t/m do. 20.00 en 22.15
uur)
'Zelig' - LVC, Leiden (t/m morgen,
21.15 uur)
'Beatles live in Washington' - LVC,
Leiden (donderdag, 21.15 uur)
DEN HAAG
'Cyrano de Bergerac' - Asta (463500),
16 jr.
'Tango Cash' - Asta, 16 jr.
'She's out of control' - Asta, al.
'Clair de femme' - Babylon (471656), 16
jr-
'Dead poets society' - Babylon, 12 jr.
Filmzomer '90, div films - Babylon.
'Internal affairs' - Cineac (630637), 12
'Best of the best' - Cineac, al.
'Impulse' - Cineac, al.
The war of the Roses' - Metropole
(456756). al.
'The dawning' - Metropole, al.
'Look who's talking' - Metropole, al.
'The fabulous Baker Boys' - Metropo
le, al.
'Family business' - Metropole. al.
Renegades' - Odeon (462400), 12 jr.
'She-devil' - Odeon. al.
'Look who's talking' - Odeon, al.
'The delinquents' - Odeon. al.
'Trop belle pour toil' - Studio (656402),
16 jr.
'Dreams' - Studio, al.
'My left foot' - Studio, 16 jr.
AMSTERDAM
'Dreams' - Alfa (278806). al.
'Time of the gypsies' - Alfa, 16 jr.
Filmzomer '90 - Alfa.
'Sex, lies and videotapes' - Alfa. al.
'Shirley Valentine' - Alfa, 16 jr.
'The dawning' - Alhambra (233192), al.
'Dead poets society' - Alhambra, 12 jr.
'Renegades' - Bellevue Cinerama, 12 jr.
'The war of the Roses', Cinerama, al.
'Cyrano de Bergerac' - Calypso
(234876), al.
'She-devil' - Calypso, 16 jr.
'Roger me' - Cinecenter (236615), 16
jr.
'Clean and sober' - Cinecenter, al.
'Trop belle pour toi' - Cinecenter, 16 jr.
'How to make love to a negro without
getting tired' - Cinecenter, 16 jr.
'Deep throat' - Cinecenter, 16 jr.
'Look who's talking' - Cinema
(151243). al.
'She's out of control' - Cinema, al.
'Listen to me' - City (234579), 16 jr.
'She's out of control' - City. al.
'Loverboy' - City, al.
'Treasure island' - City, al.
'The delinquents' - City, al.
'Best of the best' - City, al.
'Internal affairs' - City, 12 jr.
Hoogtepunten van Fellini, div. films -
Kriterion (231708)
'Krokodillen in Amsterdam' - The Mo
vies (245790), al.
'Roger me' - The Movies, 16 jr
Zomerprogramma met div. films - The
Movies.
'Cinema Paradiso" - The Movies, al.
'Sailors don't cry' - The Movies, 16 jr.
'Family business' - Tuschinski
(262633), al.
'The fabulous Baker boys' - Tuschins
ki, al.
'Look who's talking' - Tuschinski, al.
'When Harry met Sally' - Tuschinski,
al.
'Driving miss Daisy' - Tuschinski, al.
'Impulse' - Tuschinski, al.
'Tango Cash' - Tuschinski Cineac
(243639), 16 jr.
'Vincent Theo' - De Uitkijk, 12 jr.
TELEVISIE
Zaterdag 30 juni
'Conserting adults' (BRT 1,20.00 uur).
Amerikaanse tv-film uit 1985 van Gil
bert Cates, met Marlo Thomas en Mar
tin Sheen. Familie raakt in verwarring
als de geniale zoon onthult dat hij ho
mofiel is.
'The Hound of the Baskcrvillcs'
(Ned. 1, 20.37 uur). Britse tv-film uit
1988 van Brian Mills, met Jeremy
Brett en Edward Hardwicke. Het klas
sieke verhaal van Arthur Canon Doyle.
Speurneus Holmes en zijn trouwe hel
per Watson op zoek naar de moorde
naar van sir Baskerville.
'One body too many' (Super Chan
nel, 21.00 uur). Amerikaanse speelfilm
uit 1944 van Frank McDonald, met Be-
la Lugosi en Jack Haley. Zorgeloze
vertegenwoordiger per ongeluk aan
gezien voor privé-detective moet spec
taculaire roof oplossen.
'Les miserabics (3)' (Veronique,
21.10 uur). Derde deel van Franse film
uit 1982 van Robert Hossein, met Lino
Ventura. Na zijn ontsnapping uit de
gevangenis Jean Valjean het geld op
dat hij had begraven.
'Smoke in Uie wind' (Veronique,
22.05 uur). Amerikaanse speelfilm uit
1975 van Joseph Kane, met John Asley
en John Russell. Op de terugweg van
het front van de burgeroorlog, wordt
groepje mensen overvallen door zui
delijken die hen van verraad verden
ken.
'Bird now* (Ned. 2, 00.20 uur). Fran
se documentaire uit Marc Huraux, met
medewerking van Dizzy Gillespie en
Paul Mclsaac. Portret van de legenda
risch altsaxofonist, met veel archief
materiaal. Onder meer een sessie met
zangeres Billy Holliday.
Zondag 1 juli
'Malcolm' (BRT 1,20.15 uur). Australi
sche film uit 1985 van Nadia Tass, met
Colin Fries en John Hargreaves. Gees
telijk gehandicapte jongen ontpopt
zich als een technische genie en brengt
een gewaagde bankoverval tot een
goed einde.
'The mirror crack'd' (BBC1, 20.45
uur). Britse film uit 1980 van Guy Ha
milton, met Angela Lansbury en
Edward Fox. Agatha Christie-ver-
filming. Miss Marple moet weer eens
een moord oplossen en weet zich dit
maal omringd door jaren vijftig-ster-
'Permeke' (Ned. 1, 21.04 uur). Bel
gisch/Frans/Britse film uit 1985 van
Patrick Conrad en Henri Storck. Do
cumentaire over het leven van de
Vlaamse expressionist Constant Per-
meke (1886-1952). Fotoreporter stuit
bij toeval op vijf raadselachtige doe
ken van Permeke. Hij gaat op zoek
naar de man en zijn werk.
'Cobra Verde' (Duitsand 2, 21.45
uur). Westduitse film uit 1987 van Wer
ner Herzog, met Klaus Kinski en King
Ampaw. Opkomst en ondergang van
een blanke slavenhandelaar in Daho-
m^Dekariog (8)' (BBC 2, 22.25 uur).
Poolse speelfilm uit 1988 van Krysztof
Kieslowski, met Maria Koscialkowska
en Artur Barcis. Joods kind wordt ge
doopt om het uit handen van de nazi's
te redden. Kan dat wel, ethisch ge-
'The honeymoon killers' (BBC 2.
23.20 uur). Amerikaanse speelfilm uit
1970 van Leonard Kastle, met Shirley
Stoler en Tony LoBianco. Eng stel ver
moordt eenzame vrouwen, na hen te
hebben beroofd.
Maandag 2 juli
'Alter ego' (Ned. 2.19.00 uur). Ameri
kaanse speelfilm uit 1940 van Alfred
Goulding. met Stan Laurel en Oliver
Hardv. Stan en Ollie gaan naar de uni
versiteit in Oxford. Ze worden ont
haald op een flinke ontgroening en
worden achtergelaten in labyrint,
waar ze voortdurend een irritant
spook tegen het lijf lopen.
Antwerpen. Op een dag keert zijn
broer terug die eerder naar het buiten
land vluchtte.
'Marnle' (Ned. 1, 22.00 uur). Ameri
kaanse speelfilm uit 1964 van Alfred
Hitchcock, met Sean Connery en Tip-
pi Hedren. Kleptomane heeft vreemde
uitwerking op een van haar slachtof
fers. Hij wil met haar trouwen.
'Secret admirer' (Veronique, 22.00
uur). Amerikaanse tienerklucht uit
1985 van David Greenwalt, met C.
Thomas Howell en Lori Loughlin.
Anonieme liefdesbrief brengt ketting
reactie teweeg onder ouders en scho-
'The masque of the red death'
(BBC 2,22.00 uur). Amerikaanse speel
film uit 1964 van Roger Corman, met
Vincent Price en Jane Asher. Italiaan
se prins aanbidt de duivel. Dat komt
hem tijdens zijn eigen bal duur te
Dinsdag 3 juli
'Blackbcard's ghost' (Ned. 1, 20.24
uur). Amerikaanse speelfilm uit 1968
van Robert Stevenson, met Peter Us
tinov en Suzanne Pieshette. Leraar
vindt geheimzinnig boek. Als hij er
hardop in leest, verschijnt opeens de
geest van de piraat Blackbeard. Die
wil graag een goede daad verrichten.
'Single bars, single women' (Vero
nique, 22.00 uur). Amerikaanse speel
film uit 1984 van Harry Winer, met To
ny Danza en Christine Lathi. Lange
Woensdag 4 juli
i Michael Blakemore, met John Cle-
ese en Nicola Pagett. Malaysia. Britse
leger wordt in 1948 gebruikt als dek
mantel voor een wapentransport.
Donderdag 5 juli
'Beyond the Bermuda Triangle'
(WSuper Channel, 20.00 uur). Ameri
kaanse speelfilm uit 1975 van William
Graham, met Fred MacMurray en Sam
Groom. Zakenman onderzoekt onver
klaarbare verdwijning van schepen en
vliegtuigen in beruchte driehoek, na
dat vriendin en enkele vnenden zijn
verdwenen.
'Two Lane Blacktop' (Veronique,
22.00 uur). Amerikaanse speelfilm uit
1971 van Monte Hellman, met James
Taylor en Dennis Wilson. Twee jon
gens in snelle auto worden uitgedaagd
voor een race dwars door Amerika.
'Dckalog (9)' (Duitsland 3, 22.30
uur). Het voorlaatste deel van meester
werk van de Pool Krysztof Kieslowski.
Uit 1988, met Ewa Plaszyzyk en Piotr
Machalica. Het negende gebod: gij zult
niet de vrouw van uw naaste begeren.
Een chirurg denkt dat hij impotent is.
Zijn vrouw verdenkt hem van ont-
Vrijdag 6 juli
'Dupont Lajoic' (BRT 1. 20.00 uur).
Franse speelfilm uit 1974 van Yves
Boisset, met Jean Carmet en Isabelle
Huppert. Drama tijdens vakantie. Ca
féhouder verkracht dochter van vrien
den en vermoordt haar daama in pa
niek. Verdenking richt zich op Arabi
sche gastarbeiders.
'Futureworld' (Veronique, 22.15
uur). Amerikaanse science-fictionfilm
uit 1976 van Richard Heffron, met Pe
ter Fonda en Yul Brynner. Vervolg op
Westworld. Doet denken aan de Body
Snatchers. Robot-dubbels proberen
de macht van mensen over te nemen.
'Rashomon' (Ned. 1, 23.40 uur). Ja
panse speelfilm (z/w) van Akira Ku-
vermoordt haar man. In de rechtzaal
vertellen de vrouw, de bandiet, een
priester en een houtsnijder ieder hun
verhaal, hun eig?n waarheid.
'Sleeper' (BBC 1, 00.20 uur). Kome
die van Woody Allen uit 1973, met be
halve Allen zelf Diane Keaton en John
Beck. Man herrijst in jaar 2000. na
tweehonderd jaar eerder te zijn inge-