''Festival tot
toe gesprek
vervelens
aan tafeF
'Leven zonder rock&roll
is voor mij ondenkbaar'
9,c>"
Expositie over Belle van Zuylen
Lita Ford na The Runaways nu solo
Amsterdam
in het teken
van Venetië
Kaartverkoop concurrerende jazzfestivals loopt goed
rKoor uit Oxford opent
f ürgelfestival Haarlem
Bl DONDERDAG 28 JUNI 1990
PAGINA 21
HAARLEM (ANP) Het Interna
tionaal Orgelfestival Haarlem in de
Grote of St. Bavokerk in Haarlem
begint dit jaar op 30 juni met een
■■N concert van het befaamde mannen-
j 10 en jongenskoor New College Choir
Oxford onder leiding van Edward
Higginbottum. Het festival, dat
voor het eerst werd georganiseerd
in 1951, duurt tot 28 juli.
Het koor zingt voor de pauze com
posities van onder anderen Peter
Phillips (1561-1628), Thomas Tallis
(1505-1585), William Byrd (1543-
1623) en na de pauze een mis van
Ralph Vaughan Williams (1872-
1958). De koormuziek wordt afge
wisseld met orgelsoli door Bas de
Vroome van werken van Henry
Purcell (1659-1695), J.S. Bach (1685-
1750) en opnieuw Byrd.
Vast onderdeel van het festival
vormt het improvisatieconcours,
waarvoor dit jaar na een auditie met
geluidsbanden een internationaal
gezelschap van tien organisten is
geselecteerd. Daarbij zijn Davo van
Huygensprijs
voor dichter
Hans Faverey
DEN HAAG (ANP) - De dichter
Hans Faverey krijgt voor zijn gehele
oeuvre de Constantijn Huygens
prijs 1990. Dat heeft het bestuur van
Ide Jan Campertstichting gisteren
bekendgemaakt. De prijs van tien
duizend gulden wordt in december
in Den Haag uitgereikt.
De Campertstichting heeft de F.
Bordewijkprijs voor verhalend pro
za (vijfduizend gulden) toegekend
aan de Vlaamse auteur Leo Pley-
sier. Hij krijgt de prijs voor zijn ro
man 'Wit is altijd schoon'.
In de eerste week van september
worden de namen bekendgemaakt
van de winnaars van de Jan Cam-
pertprijs voor poëzie, de Greshoff-
prijs voor het essay en de 's-Gra-
vesandeprijs voor bijzondere ver
diensten op literair gebied.
Peursen en Wim Ruessink uit ons
land.
De twee openbare voorronden
met respectievelijk tien en zeven
deelnemers hebben plaats op 3 en 4
juli. De stichting heeft aan Werner
Jacob (Bondsrepubliek) en de Ne
derlander Guus Janssen gevraagd
hiervoor een improvisatiethema te
componeren. Tijdens de finale op 5
juli moet worden geïmproviseerd
op een thema van William Albright
(Verenigde Staten). De hoofdprijs
bedraagt 7500 gulden, de overige
drie finalisten krijgen elk een prijs
van 1000 gulden.
De jury van dit concours (Gaston
Litaize, Zsigmond Szathmary en
Jan Welmers) zal zich op 6 juli op
het Müllerorgel in de Bavo laten ho
ren in een concert met composities
van onder anderen Nicolaus
Bruhns (1665-1697), Frans Liszt
(1811-1886) en György Ligeti (1923).
Litaize en Welmers zullen daarnaast
een improvisatie brengen.
Tijdens het festival wordt een In
ternationale Zomeracademie geor
ganiseerd, waarvoor zich honderd
professionele deelnemers hebben
gemeld. Voor het eerst zullen dit
jaar aanwezig zijn de Spaanse orga-
niste Montserrat Torrent (expert in
oud-Spaanse muziek) en de Britse
organiste Gillian Weir (met een
Messiaen-cursus).
Zsigmond Szathmary geeft een
workshop, hedendaagse orgelmu
ziek. Dit sluit aan bij een concert dat
op 14 juli in de St. Bavokerk wordt
gegeven door de Japans-Zwitserse
organiste Kei Koito.
Lita Ford: zekere agressie.
UTRECHT (ANP) - Met de tentoon
stelling ,,Ik heb geen talent voor on
dergeschiktheid" zal van 6 juli tot 22
oktober op slot Zuylen in Utrecht
worden herdacht dat de schrijfster
Belle van Zuylen er 250 jaar geleden
als Isabella Agneta Elisabeth van
Tuyll van Serooskerken is geboren.
Óp de tentoonstelling is een groot
aantal voorwerpen, boeken en do
cumenten aanwezig, afkomstig uit
een aantal musea, bibliotheken en
particuliere collecties in Zwitser
land, Frankrijk en Nederland. Ook
zijn er schilderijen, manuscripten,
vroege drukken van het werk van
de schrijfster en voorwerpen van
haarzelf of uit haar naaste omgeving
Stones terug?
ROTTERDAM (GPD) - De
kans bestaat dat The Rolling
Stones in augustus opnieuw in
de Kuip zullen optreden. Impre
sariaat Mojo Concerts onder
handelt op dit moment met de
Engelse rockgroep over een
'toegift' op de Europese 'Urban
Jungle Tour' na de afsluiting op
9 augustus in Kopenhagen.
te zien. Daartoe behoort meubilair
van haar huis in Zwitserland, waar
zij vanaf haar huwelijk tot aan haar
dood in 1805 heeft gewoond.
Uit haar novellen, romans, pam
fletten, toneelstukken en brieven
komt Belle van Zuylen naar voren
als een vrouw met een zeldzaam
oorspronkelijke en onafhankelijk
denkende geest vol humor. Al vroeg
kwam ze in opstand tegen het defti
ge, conventioneel ingestelde regen
tenmilieu, waarin ze opgroeide. In
Le Noble, haar eerste novelle, drijft
zij geestig en onbarmhartig de spot
met de verstarde opvattingen van
de toenmalige adel. Het gevolg was
dat haar ouders onmiddellijk de ge
hele oplage uit de circulatie lieten
nemen. Daarop beoefende zij een
moeilijker te censureren vorm van
literatuur: de briefwisseling.
Pastel van Belle van Zuylen op 26-
jarige leeftijd door De la Tour.
Nederlandse stoelen naar Moskou
ROTTERDAM/MOSKOU (ANP) - Stoelen van vijftien Nederlandse vorm
gevers zijn deze zomer te zien op het eerste Moskou Avant Garde Festival
van 26 juli tot 12 augustus in de Russische hoofdstad.
De stoelen vormen de tentoonstelling „Chair Sweet Chairs", die al in
Utrecht, Amsterdam en Parijs te zien was. Alle vormgevers, onder wie
Bruno Ninaber van Eyben, kregen een kale, blank-houten basisstoel en
maakten er een eigen ontwerp van.
Van onze correspondent
Jacob Haagsma
AMSTERDAM Als zestienjarige
raakte Lita Ford op slag beroemd
toen ze in de rebelse meisjeshard-
rockgroep The Runaways terecht
kwam. Bijeengebracht door de
slimme producer Kim Fowley was
het gezelschap ruige tienermeisjes
precies datgene waar het zojuist
door de punk wakkergeschudde
poppubliek (in 1976) behoefte aan
had.
Na vijf turbulente jaren ging de
band rond Lita en Joan Jett ten on
der aan onderlinge meningsver
schillen en de naar verluidt nogal
ruige levenswandel van de dames.
Joan Jett heeft inmiddels haar weg
naar de hitparades gevonden. In
haar thuisland Amerika boert Lita
ook goed, maar in Europa gaat het
allemaal wat minder vlot. Het nieu
we album 'Stiletto' en de single
'Hungry' zijn de wapens waarmee
de zangeres-gitariste de slag om Eu
ropa vol vertrouwen in gaat.
Lita Ford geeft een wat minder
tot de verbeelding sprekende ver
klaring voor het uiteenvallen van
The Runaways, als ze - aangevreten
door de jetlag - een dagje Nederland
'doet' om 'Stiletto' te promoten.
"Morgen vlieg ik alweer.naar Oslo.
Weer de hele dag interviews, 't Is
een moordend bestaan!" Ook dat is
dus rock 'n' roll.
"Joan wilde haar muziek spelen
en ik wilde mijn dingen doen. Zij
kickte op poppy glitterrock, terwijl
ik liever heavy rock maakte. En ik
wilde meer zingen, maar daar kreeg
ik geen ruimte voor. Er zat gewoon
weinig progressie in de band. Het
stond een beetje stil, terwijl Joan en
ik om de artistieke hegemonie aan
het knokken waren. Ach, we waren
zestien toen we begonnen en vijf
jaar later waren we eenentwintig en
was het hoog tijd om weer eens iets
anders te gaan doen. Dat hebben we
gedaan en ik geloof dat zowel Joan
als ik er zo veel gelukkiger mee
zijn".
Lita staat nu anders in de 'biz' dan
in die Runaways-tijd. "Het waren
turbulente jaren. Vroeger gaf ik ner
gens anders om dan gitaarspelen en
drinken. Alles wat ik nodig had was
een gitaar en een fles Johnny Wal
ker. Nu hou ik me veel meer bezig
met de zakelijke kant, met zingen
en ook met nummers schrijven.
Yeah, ik groeide op".
Het grootste deel van haar leven
heeft Lita in de muziek doorge
bracht. Op haar elfde kreeg ze een
gitaar cadeau, waarmee ze onmid
dellijk in de slag ging. Op haar der
tiende bezocht ze haar eerste con
cert: Black Sabbath. "Dat verander
de mijn leven", herinnert de hoog
blonde Lita zich. Black Sabbath is
altijd een van haar favoriete groe
pen gebleven, naast Deep Purple,
Jimi Hendrix, Michael Schenker en
de klassieke Engelse rock van The
Who en The Stones. "Dat is nog
steeds mijn favoriete muziek. Ik
wou dat er vandaag de dag meer
bands waren die dat soort muziek
speelden. Dat mis ik, echt".
Heavy-rock
Als gitariste is Lita sterk beïnvloed
door bovengenoemde gitaristen en
ze beschouwt zichzelf dan ook als
een echte heavy-rock-gitariste.
"Niet zozeer heavy metal of speed-
metal. Naar dat soort dingen luister
ik niet. Fuck heavy metal, er is meer
in rock 'n' roll dan dat". Op 'Stiletto'
doen blazers- en strijkersarrange-
menten op verrassende wijze hun
intrede. In het heavy genre geen al
ledaagse geluiden. "Echte heavy
metal is erg beperkt, in melodie en
in het gebruik van instrumenten. Je
kan geen piano onder een heavy-
metal-nummer zetten, begrijp je?
En ik hou van piano en strijkers en
blazers, ik experimenteer er graag
mee. Het is een uitdaging. Ik hoor
gaag meer dimensies en dynamiek
in mijn muziek en niet van dédédé-
dé (imiteert een losgeslagen speed-
metal-riff). Iedereen kan dat. Een
akkoord, rammen maar en je bent
er".
Op 'Stiletto' staan twee opvallen
de ballads. 'Only Women Bleed' is
een nummer van Alice Cooper, die
er volgens Lita zijn tijd verre mee
vooruit was. "Volgens mij zou het
nu een heel commercieel nummer
kunnen zijn. En het leek me interes
sant om die tekst nu eens uit de
mond van een vrouw te laten ko
men". Ik vertel haar dat Julie Co
vington, die ooit schitterde in de
musical 'Evita', jaren terug al een
hit met dit nummer had. „Ja, dat
wist ik niet. Ik dacht dat ik de enige
was die dat nummer coverde. Nou
ja, ze zal er wel niet gitaar op hebben
gespeeld zoals ik".
mijn
Voor 'Lisa' - "Opgedragen a
moeder. Gewoon, omdat ze mijn
moeder is en ik van haar hou. We
hebben een nauwe familieband; dat
zal ons Italiaanse bloed wel zijn" -
zocht Lita haar inspiratie bij nie
mand minder dan Elton John.
Nogal verrassend voor zo'n heavy
muzikante. „De Elton John dan van
'Goodbye Yellow Brick Road'. Hij
kon in die tijd werkelijk prachtige
songs schrijven en dat is een am
bacht dat veel hedendaagse roek-
muzikanten hebben verleerd. Als je
naar zijn beste ballads luistert dan is
het alsof die nummers echt geschre
ven zijn over iemand die heel dicht
bij hem staat. Je kan bijna voelen
wat hij zingt. Zo'n soort gevoel wil
de ik met 'Lisa' bereiken. Zulke
nummers hoor je tegenwoordig niet
veel meer".
Hoe is het om je als vrouw te moe
ten handhaven-in een zo door man
nen beheerste wereld als die van de
rock 'n' roll? "Ik denk daar nooit
over na. Ik zit bij wijze van spreken
mijn hele leven al in de rock 'n' roll,
ik speel al twintig jaar gitaar. Ik kan
me niks anders indenken. Ik ben er
mee geboren, zo lijkt het wel. Ik
denk dat je als vrouw een zekere
agressie nodig hebt. Geen fysieke of
verbale agressie, maar iets wat in je
zelf zit en in je spel naar buiten
komt. Daarom wordt die wereld zo
door mannen gedomineerd: vrou
wen hebben zo'n soort agressie
meestal niet in zich. Omdat ze
vrouw zijn. Ik weet niet waarom ik
het wel heb, misschien omdat ik Ita
liaans ben".
Geldt de heilige drieèenheid seks,
drugs and rock 'n' roll ook voor Li
ta? "Seks, love and rock 'n' roll zou
ik liever zeggen. Geen drugs, op zijn
hoogst een beetje marihuana op zijn
tijd. Ik drink liever een fles wijn of
iets anders. Geen Johnny Walker
meer, dat niet. Tegenwoordig heb ik
liever Jack Daniels. Wat dat betreft
ben ik in elk geval veranderd".
Meer overleg middelgrote musea
LEIDEN,AMSTERDAM (ANP) - Achttien middelgrote musea, waaronder
de Lakenhal in Leiden, hebben een overlegorgaan opgericht dat is bedoeld
om elkaar in een vroeg stadium te informeren over tentoonstellingspro
gramma's.
De musea willen tijdens tweejaarlijks overleg verder streven naar het be
vorderen van de onderlinge samenwerking, de uitwisseling van tentoon
stellingen in binnen- en buitenland en de bespreking van museumbeleid.
Tot de verder deelnemende musea behoren onder meer het Amsterdams
Historisch Museum, het Dordrechts Museum, het Museum Kempenland,
het Frans Hals-museum, het Zeeuws Museum en de Beyerd.
Het secretariaat wordt gevoerd door de Rijksdienst Beeldende Kunst in
Den Haag. Tot voorzitter is benoemd Frank Tiesing, directeur van de
Beyerd in Breda, aldus de bekendmaking.
De Nederlandse museumvereniging, de koepel die zich bezighoudt met
de behartiging van de belangen van musea in ons land, was niet van het ini
tiatief op de hoogte maar juicht de oprichting toe. „We hebben de man
kracht niet om ons bezig te houden met bijvoorbeeld informatieverstrek
king over tentoonstellingsprogramma's. Het is daarom goed dat deze mu
sea de krachten voor dergelijke doeleinden hebben gebundeld", aldus een
woordvoerster van de vereniging.
Gala voor Ella bijna uitverkocht
AMSTERDAM (GPD) - Onder de
noemer 'Amsterdam-Venetië'
wordt van 14 december 1990 tot
eind augustus 1991 in Amsterdam
een grootscheepse culturele mani
festatie gehouden over de relatie
tussen beide steden. Exposities in
een tiental musea vormen de rugge-
graat van de manifestatie. Daar
naast zijn er activiteiten op het ge
bied van literatuur, film en theater.
De organiserende stichting heeft
een begroting van 1,5 miljoen gul
den. Fiat en SDU Uitgeverij zijn
hoofdsponsors. Daarnaast ontvangt
men subsidies van gemeente en
rijksoverheid.
Stichtingsvoorzitter drs. H.C.
Broeksma zei het tijdens de presen
tatie van het programma opmerke
lijk te vinden dat de veelzijdige
overeenkomsten tussen beide ste
den nooit aanleiding hebben gege
ven voor een grote culturele mani
festatie.
"Er is door de eeuwen heen spra
ke geweest van nauwe banden op
politiek, cultureel en economisch
terrein. Ondanks de vele overeen
komsten is het fascinerend dat de
economische en culturele ontwik
kelingen zich hebben voorgedaan
op geheel verschillende momenten
in de geschiedenis. Venetië werd
een handelsimperium in de late
middeleeuwen, Amsterdam pas in
de zeventiende eeuw. Kunst en cul
tuur kenden in Venetië een onge
kende bloei toen Amsterdam nog
nauwelijks bestond. Ligt het eigen
lijk niet voor de hand deze twee ste
den zich te laten spiegelen in el-
kaars water?'
De officiële opening van de mani
festatie heeft plaats op 14 decem
ber. Dan begint in het Rijksmuse
um de expositie 'Schilders van Ve
netië', met werk van onder anderen
Canaletto, Bellotto en Guardi.
In het Scheepvaartmuseum zul
len antieke gondels te zien zijn en
het Filmmuseum toont films waar
in Venetië centraal staat. Andere
deelnemende musea zijn onder
meer het Rembrandthuis en het
Amsterdams Historisch Museum.
Bedoeling is dat er in 1992 in Ve
netië een vergelijkbare manifestatie
wordt gehouden met Amsterdam in
de hoofdrol.
Madeion Acket nieuwe directeur North Sea Jazz
07 AMSTERDAM/DEN HAAG
(GPD) Het nieuwe Drum In-
B 5 1 ternational Jazz Festival Am-
z.g.s] sterdam en het vijftiende North
l759,; Sea Jazz Festival in Den Haag
lijken elkaar niet te bijten. Hoe
wel de twee festivals pal na el
kaar gepland zijn - Amsterdam
d" van 5 tot en met 10 juli en Den
y Haag van 11 tot en met 15 juli -
loopt de voorverkoop voor bei-
I de jazzgebeurtenissen goed.
"Het Gala for Ella (Fitzgerald, op 11
Ijuli) is bijna uitverkocht," vertelt
Nancy Remmerswaal van North
Sea. "Stan Getz (14 juli) gaat ontzet
tend hard, die dreigt heel binnen
kort uitverkocht te raken. De zater
dag is het drukste, daar hebben we
de meeste aanvragen voor. Het is
even druk als andere jaren, zo niet
drukker."
Uit Amsterdam komen soortgelij
ke optimistische geluiden. "De
voorverkoop loopt goed," meldt or
ganisator Hans Loonstijn van Jazz
Inn Theater Producties tussen twee
snelle happen van een kadetje door.
"De tent op de Dam, met de fusion-
bands, loopt enorm goed en met na
me de Brazilian Afternoon (8 juli)
wordt een volle bak. Ja, daar zit
geen zwakke dag bij, ik denk dat al
les wel vol komt. En wat heel goed
loopt zijn de avonden in Carré en in
het Concertgebouw."
Zowel Amsterdam als Den Haag
hebben grote namen naar ons land
gelokt. Het accent ligt voor beide
festivals op de zogeheten main
stream, artiesten die in de swing- en
bebopstijl spelen en zingen. Zo zul
len behalve Ella Fitzgerald en Stan
Getz ook Cab Calloway, Art Blakey,
Philip Catherine en Dizzy Gillespie
in Den Haag optreden. Het Amster
damse festival heeft onder anderen
Mei Tormé, Stéphane Grappelli,
Jim Hall, Clark Terry, Lee Konitz en
Benny Carter gecontracteerd. Het
North Sea Jazz Festival is groter en
breder van opzet. In dat programma
is ook plaats voor zigeunerswing,
New-Orleansmuziek en 'glasnost
jazz' (uit Hongarii'e, Tsjechoslowa-
kije, Oost-Duitsland, Bulgarije, Po
len, Roemenië en de Sovjetunie.
Die massaliteit was een van de re
denen dat Hans Loonstijn met een
eigen festival begonnen is: "We hoe
ven elkaar geen mietje te noemen,
in Den Haag kon je de laatste jaren
de artiesten bijna niet meer zien.
North Sea is steeds meer een evene
ment geworden en wij hopen de
muziekliefhebbers weer terug te
krijgen."
"Echt leuk is het niet," vindt Nan
cy Remmerswaal van de keuze van
Loonstijn, om zijn festival pal voor
North Sea te plannen. "Maar ik ge
loof niet dat wij met lege zalen ko
men te zitten".
Hoe gevaarlijk het is om als spon
sor van een cultureel evenement
over te lopen naar 'de concurrentie'
ondervond de tabaksfirma Douwe
Egberts. Vorig jaar was Drum spon
sor van het Haagse North Sea Jazz
Festival en dit jaar siert de naam
van deze shag het International Jazz
Festival Amsterdam. Maar onder de
advertentie in het julinummpr van
het blad Jazz Nu staat duidelijk dat
Drum één van de sponsors van het
North Sea Jazz Festival is. De aan
wijzingen van de adverteerder om
de tekst te actualiseren waren bij de
drukker voortijdig in de prullen
mand beland... Een pikant foutje,
gezien ook de weinig vriendschap
pelijke betrekkingen tussen de or
ganisatoren van beide festivals.
Ella Fitzgerald: gala. (foto ap>
DEN HAAG (ANP) - In 1984
mdej kreeg ze haar eerste kind en
Seiieivond ze haar full-timebaan
17 I bij Ontwikkélingssamen-
werking daarom teveel wor-
jouqden. Nu heeft ze drie kinde-
Te! ren en is ze, nota bene, direc-
^jteur van de North Sea Jazz
Ti. j Festival-organisatie: de 31-
''2i'jarige Madeion Acket, op-
e 1 volgster van haar illustere en
nog steeds onmisbare vader
&Paul Acket. „Directrice" wil
ze niet worden genoemd: dat
klinkt naar kostscholen en
v donkerblauwe mantelpak-
exa ken.
'9Madeion Acket werd in december
1989 officieel directeur. Het festival
van dit jaar, van 12 tot en met 15 juli
in het Haagse Congresgebouw, is
dus het eerste dat ze in haar huidige
hoedanigheid meemaakt. „Het was
u,o'S beslist geen bewuste carrière-plan
ning. Ik vond die baan bij Ontwik
kelingssamenwerking heel erg
leuk. Na de geboorte van mijn eer
ste kind wilde ik dat werk gewoon
inruilen voor een part-timebaan. Ik
ben altijd bij alle vijftien North Sea
Jazz-festivals betrokken geweest, al
was het soms alleen maar door het
bijhouden van adressenbestanden,
en ik besloot eens een „open sollici
tatie" te richten aan het festival. De
secretaresse ging net weg en ik kon
er voor in de plaats komen. Het was
toen nog geen baan waarbij het hele
jaar gewerkt moest worden".
Vanuit haar positie als secretares
se bouwde Madeion haar takenpak
ket uit en vorig jaar werd ze de baas.
„Het ging eigenlijk vanzelf. Ik ben
zo met het festival opgegroeid:
vroeger thuis was het tot vervelens
Toe het gesprek aan tafel. Ik heb ook
weieens gedacht: ik moet hier een
tijdje weg: vandaar ook die andere
baan".
Madeion vindt het niet meer zo'n
probleem om haar drukke werk met
haar gezin te combineren: „Mijn
man, Philip Akkerman, is kunst
schilder en dus vrij flexibel. En we
hebben een goede oppas".
Madeion vindt het ook geen pro
bleem om op haar 31ste aan het
hoofd van een tamelijk groot bedrijf
te staan. Ze kent het immers als
haar broekzak. Toch wijst ze op de
grote steun van haar ouders, Paul
en Jos, beiden nog volop actief in
het bedrijf. „Mijn vader zit al 50 jaar
in de jazz. Hij kent alles en iedereen.
Hij is nog steeds de grote man ach
ter de programmering, hij weet wat
leuke samenstellingen zijn. Dat is
nauwelijks over te nemen. Het zit al
lemaal in zijn hoofd".
Het organiseren van het festival
van dit jaar is tot op heden pro
bleemloos verlopen. De enige disso
nant was dat er -voor het eerst- van 5
tot en met 10 juli in Amsterdam ook
een jazz-festival wordt gehouden,
met grote namen als Mei Tormé en
Stephane Grappelli. „Tja, dat is wel
een beetje een stoorzender, waar we
wel wat problemen mee hebben ge
had. Het werkt namelijk zo verwar
rend. Het publiek weet misschien
niet precies meer waar wat wanneer
Madeion Acket: "Vroeger gingen veel mensen weg, omdat ze overvoerd raakten'
te doen is". Voor echte concurrentie
is ze niet bang. De kaarten voor de
derde dag van het North Sea Jazz
festival, zaterdag 14 juli, zijn ook al
bijna uitverkocht. Natuurlijk kun
je pas na afloop zeggen öf het van
betekenis is geweest. Maar in Am
sterdam kies je voor één of meer
concerten, bij ons ben je festival
ganger en loop je dan hier en dan
daar naar binnen. Ik ben wel be
nieuwd of de Amsterdamse opzet
slaagt".
De grote kracht van North Sea
Jazz was altijd de enorme opéénho-
ping van concerten in drie dagen in
één gebouw. Bekend is Oscar Peter
son's kreet: „Als er tijdens het jazz
festival een bom op het Congresge
bouw valt, is het voorgoed uit met
de jazz". Toch is het festival dit jaar
over vier dagen uitgesmeerd, eigen
lijk over vijf, want op 11 juli is er een
apart (inmiddels uitverkocht) con
cert van grand old lady Ella Fitz
gerald, die ondanks haar 72 jaar in
(foto ANP)
topvorm schijnt te zijn. Madeion be
twist dat het festival te lang wordt:
„We hebben na jaren de knoop
doorgehakt en het is naar de wens
van verschillende festival-gangers.
Het is nu elke dag twee uur korter.
Vroeger gingen veel mensen eerder
weg dan ze eigenlijk wilden, ge
woon omdat ze overvoerd raakten
en aan slaap toe waren. Nu is er wat
meer ruimte om alles fysiek en qua
indrukken te verwerken."