,We willen geen compromis sluiten' 'Overheid moet orgelcultuur in stand proberen te houden' Opera Forum bezig met cd-project 'Carülonspel meer dan marktvermaak' DONDERDAG 14 JUNI 1990 PAGINA 27 ZUTPHEN (GPD) - Het bevorde ren van de beiaardcultuur, het ken nismaken met de nieuwste ontwik kelingen daarvan en het uitwisselen van muziek en specifieke kennis. Zo luidt de letterlijke omschrijving van het doel van het achtste wereld- beiaardcongres, dat eens in de vier jaar wordt gehouden en zich dit keer. begin juli. in Zutphen af speelt. Bijna tweehonderd beiaar diers uit de hele wereld hebben zich voor dit festijn ingeschreven. Aan de doelstelling, neergelegd in de statuten van de in 1974 opge richte beiaard-wereldfederatie, wordt niet getornd. Maar dat wil niet zeggen dat de deelnemers er een saai congres van maken, zegt voorzitter G. van def Brug van de werkgroep Internationaal Beiaard congres. "Carillonspelers doen hun werk hoog boven de stad, in betrek kelijke eenzaamheid. Het congres is een goede gelegenheid het ver schijnsel beiaard eens uit die toren te halen en aan het publiek te to nen". In Zutphen wordt dat onder meer gedaan door met rijdende ca rillons op diverse lokaties een groot Wereldcongres beiaardiers in Zutphen aantal concerten te geven en grotere uitvoeringen te verzorgen. Voor de beiaardiers minstens even belangrijk is de vierjaarlijkse ont moeting van 'vakbroeders', waarin de collega's elkaar op de hoogte brengen van muzikale ontwikkelin gen maar waarbij de gezelligheid ze ker niet wordt vergeten. Zo zullen de deelnemers van de aangesloten landen zich presenteren via lezin gen, boeken en composities, maar verheugen de organisatoren zich evenzeer op de boottocht naar Kam pen. "Een soort bedevaart", zegt voorzitter G. Oldenbeuving van de Nederlandse Klokkenspelvereni ging en al jarenlang vaste beiaardier van Zutphen, Groenlo, Lochem en Nijmegen. De boot vaart via Deven ter en Hattem naar Kampen. Bij de diverse plaatsen wordt aangelegd om het klokkenspel van de carillons te bewonderen. Het geluid van de beiaard wordt, zeker in Nederland, veelal geassoci eerd met de wekelijkse markt, het gezellige deuntje op de achter grond. ,,Dat klopt", zegt Oldenbeu ving. „Het hoort in het rijtje markt, klompen, draaiorgels. Een typisch onderdeel van onze cultuur. Klok kenspel ter vermaak van het volk". Deze reputatie plaatst de ervaren beiaardier (de dikke laag eelt op de kant van de handpalmen verraadt de jarenlange bespeling van het stokkenklavier) echter ook voor een dilemma. „Als ik daar boven in die toren zit, weet ik dat ik voor het volk speel. Maar ik ben kunstenaar en wil ook wel eens wat anders dan de carnavalshit en de obligate kerst liedjes". Oldenbeuving verrast het publiek dan ook geregeld met con certen waarin hij eigentijdse com posities ten gehore brengt. Hoogtepunten van het congres moeten de twee avondconcerten op dinsdag 3 en donderdag 5 juli wor den. Op dinsdag wordt vanaf 20.15 uur gespeeld voor en in de Wal- burgskerk, onder meer door Roel Smit, Arie Abbenes en Addie de Jong op rijdende beiaarden, een ko perkwintet en een trompetterkorps, met medewerking van het Amers- foorts mannenkoor. Twee dagen la ter is op het plein 's-Gravenhof de wereldpremiere te horen van 'Songs', een stuk voor drie beiaar den en luidklokken dat in opdracht van de Nederlandse Klokkenspel vereniging door Jan Welmers werd gecomponeerd. Oldenbeuving ver zorgt zelf het openingsconcert op zondag 1 juli in de Wijnhuistoren in Zutphen, aanvang 17 uur. Hij speelt op het carillon van de toren werken van J.S. Bach. Zutphen is niet zomaar als plaats van handeling gekozen. Niet alleen bestaat de Hanzestad achthonderd jaar, ook werden in Zutphen de eer ste beiaarden van Nederland gego ten door Francois en Pieter Hemo- ny. In het kader van het congres (met als opvallende deelnemer een beiaardier uit Litouwen) is in het Stedelijk Museum van 29 juni tot en met 29 juli een tentoonstelling te be zichtigen, gewijd aan beide zeven- tiende-eeuwse klokkengieters. "De broers Hemony", aldus Oldenbeu ving, "waren als eerste in staat klok ken met een nazingbare toon te ver vaardigen". De overgebleven He- mony-carillons nemen nog steeds een belangrijke plaats in in de mo derne beiaardcultuur en zijn inspi ratiebron voor de moderne klok kengieter. Het achtste wereldcongres voor beiaardiers (de eerste werd in 1922 in Mechelen gehouden, vier jaar ge leden kwamen de klokkenspelers bijeen in het Amerikaanse Ann Ar bor, Michigan) duurt van 1 tot en met 5 juli. Tijdens het congres wordt afgesproken waar zij elkaar weer over vier jaar ontmoeten. AMSTERDAM (GPD - Nog maar driejaar geleden richt ten Chris Robinson en zijn broertje Rich (toen vijftien) de band op, aanvankelijk als Mr. Crowes Garden, kort daarna noemden ze zich The Black Crowes. „We konden geen nummers van anderen naspelen, dus besloten we om zelf maar songs te schrij ven. Zo zijn we songschrij vers geworden". Het eerste optreden was in een club in Chattanooga. „De eigenaar gaf ons een cheque voor 50 dollar, die achteraf ongedekt bleek te zijn". Maar de broers gaven niet op. Drie drummers en zes bassisten later was de basis van de band compleet toen Steve Gorman en Johnny Colt werden gerecruteerd. Voor wat ex tra power kwam daar tenslotte ook nog gitarist Jeff Cease bij. „En met die jongens klikte het, ging de groep steeds meer klinken zoals ik dat al tijd al gewild had. En als je dat een maal bereikt hebt, moet je geen compromissen meer sluiten. Ons enige doel vanaf dat moment was The Black Crowes te zijn en de beste rockband te worden die we maar konden worden. Je bent er verslaafd aan, raakt bezeten en je weet: voor deze band geef ik alles op, ongeacht de gevolgen voor je zelf, je relaties en ga zo maar door. De band komt voor alles: voor God, vaderland en je mondhygiëne. Be cause I don't have time for self-con trol". Complimenten Hun debuutelpee Shake Your Mo ney Maker was nog maar net ver schenen, of -een ware vloedgolf van enthousiaste reacties brak los. ,Dit is net zo goed als het beste van The Rolling Stones', 'beter dan alles wat Guns 'n Roses maakte', 'een nieuwe injectie voor de Amerikaanse rhy thm and blues', 'de plaat van het Na de pers kreeg ook het Ameri kaanse publiek de ruige bluesrock van The Black Crowes in de gaten. Inmiddels zijn daar meer dan een kwart miljoen exemplaren van hun elpee verkocht en de eerste single, het hartverscheurende 'Jealous Again' stoot omhoog in de 'play- lists' van de radio-zenders en MTV. Pinkpop introduceerde de vijf 'Wereld Kraaien' uit Atlanta, Geor gia - de plaats waar ook Otis Red ding en The Allman Brothers van daan komen - bij het Nederlandse publiek. Pinkstermaandag om kwart over tien maakte de band vol overgave zijn Europese debuut als 'opener' van het festival in Land graaf. „Het viel niet mee om tot de mensen door te dringen", vertelt zanger Chris Robinson de dag erna. „We waren daar ook de enige rock band. Maar als ze ons ooit weer vra gen, zijn we absoluut weer van de partij". Zijn favoriete compliment is ove- 'n Zomerzotheid wordt herhaald LEIDEN De Leidse theatergroep Imperium heeft dit voorjaar een reeks voorstellingen gegeven van 'n Zomerzotheid. De belangstelling voor deze op het bekende boek van Cissy van Marxveldt gebaseerde produktie was zo groot dat er een aantal herhalingsvoorstelli'ngen zal worden gegeven. De door Bart Vie- veen geregisseerde produktie is nogmaals in Imperiums eigen Mi cro-theater te zien op donderdag 28, vrijdag 29 en zaterdag 30 juni (aan vang 20.30 uur). - 'Pas op voor de Begonia's' is een uit een zanger en twee zangeressen bestaand groepje dat van 'onvervul de verlangens en erotische lustge voelens' doortrokken teksten ten gehore brengt. Ze zijn vanavond in De Grote Beer te beluisteren. Aan vang 22.30 uur. BEETHOVEN - De violiste Emmy Verhey en de pianist Carlos Moer dijk zullen op 14 juli in'de AGA Zaal van de Beurs van Berlage in Am sterdam alle tien viool-piano-sona tes van Ludwig van Beethoven uit voeren. De sonates worden ver deeld over drie concerten. ngens dat van rock veteraan Chuck Leavel, ooit toetsenist bij The All man Brothers, momenteel op we- reldtoernee met de Rolling Stones. „Jullie zijn toch eigenlijk veel te jong om al zo rock 'n roll te kunnen spelen", zei die, nadat hij de eerste opnamen voor de elpee gehoord had. Leavel wist genoeg. Hij besloot in te gaan op het verzoek van de 'kraaien' om de (prachtige) toetsen- partijen op de plaat in te spelen. Eerlijk Chris Robinson doet z'n uiterste best om zo 'cool' mogelijk te blijven onder alle lof. „Natuurlijk, het is te gek als andere mensen waarderen wat je doet, als je je gevoel op ande ren kunt overbrengen, maar ik kan niet 'zeggen dat al die complimenten terecht zijn. Ik weet alleen dat we heel eerlijk met onze muziek bezig zijn en dat de band voor ons gevoel op dit moment het belangrijkste is in ons leven". „.'Eerlijkheid' en 'gevoel', het zijn woorden die regelmatig terugkeren in het gesprek. Bijvoorbeeld als de langharige zanger met het magere, ingevallen gezicht uitlegt waarom hij muziek ging maken. „De reden waarom ik muziek wil de maken ligt in de manier waarop ik naar platen luister, wat de muziek met mij doet. Ik dacht: als ik dat ooit met andere mensen zou kun nen doen, wow, that's magic, that's electric. Daarom is Rich gitaar gaan spelen en heb ik het een tijdje met een bas geprobeerd. Toen dat niet lukte, ben ik gaan zingen". En het 'gevoel' is ook belangrijk om te kunnen overleven in de 'fuzz' die er momenteel rond de band ge maakt wordt. „Natuurlijk, we krij gen nu ineens te maken met dingen die we eigenlijk helemaal niet wil len; juristen, accountants, weet ik veel. En natuurlijk wordt het moei lijker om nu een tweede elpee te maken, maar we gaan het niet an ders doen dan bij de eerste elpee". Lachend: „alleen met wat meer geld". De liefde voor de muziek kregen Chris en 'The Young Rich Ro binson' bijna letterlijk met de pap lepel ingegoten. „Mijn vader was beroepsmuzikant, speelde bebop in een duo, zoiets als Bobby Darin. We hadden altijd ontzettend veel platen thuis: blues, folk, rock. Ik denk dat ik eerder wist hoe ik een plaat moest opzetten, dan hoe ik m'n schoenen moest strikken". AMSTERDAk (ANP) - Er is in ons land sprake van een spring levende orgelcultuur die in het buitenland in hoog aanzien staat. De overheid moet er ech ter van worden doordrongen dat de toenemende ontkerkelij king haar tol gaat eisen en waar borgen scheppen dat het met de orgelcultuur niet bergafwaarts gaat. Dr. H. van Nieuwkoop zei dit on langs in Amsterdam namens de Eeuwfeestcommissie van de Neder landse Organistenvereniging (NOV) in een toelichting op de ko mende jubileumviering die van 20 tot en met 23 juni in de hoofdstad zal plaatshebben. Het NOV is met het 1600 leden de grootste organis tenvereniging in ons land. Het congresonderdeel van de feestelijkheden heeft de titel „Or gelcultuur op de scheidslijn van kerk en staat. Het orgel in de 17de en 20ste eeuw" gekregen. Het orgel in de 17de eeuw veran derde van een wereldlijk instru ment beheerd door de overheid naar een kerkelijk instrument, be heerd door de kerkelijke overheid. In de huidige tijd voltrekt zich ech ter een verandering in omgekeerde richting. Door de toenemende secu larisatie gaat het beheer van veel in strumenten over in handen van stichtingen of van andere particu liere eigenaren, aldus de toelichting in het congresboek. Restauratie en onderhoud van or gels door deze particulieren en kerkgenootschappen is al lang niet meer mogelijk zonder steun van de overheid. Ook financiële middelen om nieuwbouw van orgels een krachtige impuls te geven, ontbre ken gewoonlijk. Steun van de centrale overheid blijft dan ook onontbeerlijk, aldus Van Nieuwkoop. Hij wees op de ge varen van de nieuwe Monumenten wet, waarin decentralisatie naar de lokale overheden als richtsnoer is genomen. De lokale overheden moeten hun verantwoordelijkheid voor de orgelcultuur niet verwaar lozen voor andere beleidsterreinen, meent de NOV. Voor de orgelstudie bestaat overi gens nog steeds veel belangstelling. Zo heeft het Amsterdamse Swee- linck Conservatorium een orgelklas van zeker 35 leerlingen, waarvan ongeveer de helft afkomstig is uit het buitenland. Tot de andere programma-onder delen van de jubileumviering beho ren concerten (met onder meer de première van een compositie van Willem Breuker op 23 juni in de Nieuwe Kerk) en twee workshops. Eén van de workshops gaat over he dendaagse orgelmuziek. Van Nieuwkoop: „Wij willen de indruk wegnemen dat die onspeelbaar zou zijn. Hedendaagse orgelmuziek is bovendien essentieel voor de toe komst van de orgelcultuur." ENSCHEDE (GPD) - Dirigent Gabriele Bellini heeft zich gehuld in een blauw jasje. Het tenue van de 'squadro Azzuri' zit de levens genieter uit Milaan als gegoten. Bellini is Italiaans tot in z'n tenen, ook deze middag als hij het orkest van het Enschedese Forum medi terrane temperamenten probeert bij te brengen. Een andere Itali aan kijkt toe. Zijn naam: Sandro Caruselli, echtgenoot van zange res Roberta Alexander, in het da gelijks leven directeur van de Duits-Italiaanse cd-maatschappij Frequenz. "Of Forum goed is? Mijn vriend Bellini zegt het, dus het zal wel zo zijn. Basta". Het Enschedese Muziekcen trum, begin deze week. Het is er Italiaans warm. De orkestleden van Forum zijn zojuist begonnen met de opname van een cd. De eerste in de historie van het ope ragezelschap. In de aanmerkelijk koelere foyer legt Caruselli uit wat voor zijn maatschappij de re denen zijn om uitgerekend met Forum in zee te gaan. Tamelijk eenvoudig redenen, zo blijkt: het vaste gastdirigent- schap van Gabriele Bellini in En schede en diens deskundigheid op het gebied van de Italiaanse opera. Caruselli: "Ik ken Bellini al ja ren. Hij is een van de toonaange vende Italiaanse operadirigenten van dit moment. Een man, voort gekomen uit de de traditie van ons land. Voor Frequenz heeft hij al twee projecten gedaan: Tosca en Madame Butterfly van Pucci ni. Daarop is door de pers zeer po sitief gereageerd. Dat was voor mij reden om met hem door te gaan. Een aantal maanden gele den wees hij me op de mogelijk heden om met Forum iets te doen. Ik vond dat een perfect idee". Bellini is vaste gastdirigent in Enschede. Met Forum deed hij onder meer Donizetti's l'Elisir d'Amore en La Traviata van Ver di. Opera's die ook op televisie te zien waren. Op 1 juni tekende Frequenz op zijn initiatief een contract met Forum. Een con tract met gesloten beurs, waarbij beide partijen de risico's delen. Caruselli: "Ons doel is niet om zoveel mogelijk te verkopen. Al thans niet met deze cd. Mijn winst haal ik wel uit andere 'low bud- get'-projecten. Wat ons voor ogen staat, is de uitgave van een be perkt aantal kwalitatief hoog staande en muzikologisch verant woorde cd's. Liefst met stukken die nog niet eerder werden uitge voerd. Onze catalogus telt op het ogenblik een honderdtal van der gelijke projecten. Die hoeven niet als broodjes te verkopen, als het maar verantwoord is wat er wordt gedaan". Bellini: "Forum past in die lijn. Het gezelschap heeft kwaliteit. Enschede is zeker niet de eerste onder de operahuizen, maar ook niet de laatste. Hier heb je een klein ensemble waarmee je een aantal dagen ongestoord kunt werken, de solisten incluis. Wat heb ik aan een cd waar dan wel .London Symphonic Orchestra' op staat, maar die in twee dagen is afgeraffeld. Voor een goede opna me moet je de tijd hebben en je een week of langer met alle be trokkenen terug kunnen trekken. Aan die voorwaarden kon hier in Enschede worden voldaan". Frequenz bestaat sinds 1982 en opereerde tot nog toe hoofdzake lijk op de Italiaanse en Duitse markt. Met Forum wil Caruselli echter een nieuwe internationale markt aanboren. De cd's verschij nen onder een andere labelnaam, .Europa Musica', in praktisch heel West-Europa, Amerika en Japan. De exacte oplage is nog niet bekend. "La Stampa, de opla ge? Ach. dat is niet belangrijk. Belangrijk is gewoon dat deze cd uitkomt". De eerste cd, die in oktober uit komt, is geheel gewijd aan Verdi, Bellini's favoriete componist. De cd telt acht koren en ouvertures. Daaronder ook de .symfonia' van de Aïda, Verdi's laatste composi tie, waarvan het manuscript door Caruselli in een bibliotheek in Rome werd ontdekt. Voor 1991 staan onder meer opnamen ge pland van La Sonambula van Bel lini en Cimaroso's II Matrimonio Segreto. Op de lange termijn zul len ook l'Elisir d'Amore, La Tra viata en enkele andere opera's op cd worden gezet. Bij alle projecten zijn steeds het Forum Operakoor en Forum Fil harmonisch betrokken. Caruselli, met zijn contacten in Italië, levert de solisten: Patrizia Pace, Cecilia Gasdia, de mezzo-sopraan Valen- tina Terrani, de tenor Bruce Ford en de bassen Samuel Ramey en Roberto Scanduzzi. Caruselli: "Dat zijn de vaste operamensen uit onze stal. Bij de uitvoering proberen we steeds uit te gaan van de authentieke manuscrip ten. Bellini krijgt echter wel de vrijheid de muziek op zijn eigen wijze te interpreteren". Goede zaak Forum-directeur Peter Wester- houd is zichtbaar in z'n sas over het contract met Caruselli. "Een goede zaak voor Forum. Niet al- leem om de voor de hand liggen de reden van naamsbekendheid, maar ook omdat het voor een mu ziekgezelschap gewoon goed is eens iets te doen buiten het vaste programma om. Zoiets werkt sti mulerend. Het is eens iets anders, waar je naar toe kunt werken. Vandaar dat we in principe ook steeds iedere opname door een concert vooraf laten gaan. Daar spelen we het hele programma, een soort ,try out' voor publiek". Forum gaat op de Italiaanse toer. Met een gerust hart, voegt Westerhoud er haastig aan toe. "We worden er niet beter van, maar ook niet slechter, althans Fi nancieel. Maar dat andere, daar gaat het om. Laten we wel wezen: het is toch prachtig om je te kun nen meten met andere internatio nale gezelschappen die hetzelfde doen. Daaraan heeft het bij Fo rum tot dusver gewoon ontbro ken". BASEL - 'Hommage aan Frida Kahlo' is de titel van dit beeldhouwwerk van de Nederlandse kunstenares Saskia de Boer. Zij droeg dit werk op aan de revolutionaire Mexicaanse schilderes en voorvechtster van de vrouwenbe weging, Frida Kahlo. Het werk is te zien op de internationale kunstbeurs die op het ogenblik in Basel wordt gehou- AMSTERDAM - Deze krijttekening, in 1884 in Nuenen door Vincent van Gogh gemaakt, wordt op 27 juni bij Sotheby's in Londen geveild. Verwacht wordt dat de tekening tussen de 385.000 en 480.000 gulden zal opbrengen. 'Verzekering kunst moet beter op elkaar afgestemd' AMSTERDAM (ANP) - Het zou een goed idee zijn de nationale re gelingen die zijn getroffen om tentoonstellingen met extreem hoge verzekeringspremies toch mogelijk te maken, beter op el kaar af te stemmen. Dat zou de in ternationale uitwisseling van be langrijke exposities vergemakke lijken. Directeur-generaal culturele zaken J. Riezenkamp zei dit gis teravond in Amsterdam namens minister D' Ancona (wvc) bij de opening van een tweedaags sym posium over de ontwikkelingen op de internationale kunstmarkt. Riezenkamp doelde daarbij op de regelingen waarbij de overhejd een bepaald bedrag aan schade vergoeding garandeert voor ver lies of beschadiging gedurende het transport van de kunstwer ken en tijdens de duur van de ex positie zelf. In Nederland is bij voorbeeld een beroep op deze re geling gedaan door de Stichting Van Gogh 1990 voor de realise ring van de grote schilderijen- en tekeningenexpositie die nog tot en met eind juli te zien is. Tijdens het symposium zal een internationaal gezelschap ingaan op onderwerpen als de rechten van de kunstenaar op de interna tionale kunstmarkt, de ontwikke ling van veilingvoorwaarden en de problemen die de verzame laars ondervinden bij de aanschaf van kunstvoorwerpen. Van Goghmuseum drie dagen dicht AMSTERDAM (ANP) - In ver band met herinrichting zal het Van Goghmuseum in Amsterdam na het einde van de grote herdenkingsten toonstelling met schilderijen van Van Gogh op 30 en 31 juli en 1 au gustus gesloten zijn. Vanaf 2 augus tus wordt in het museum weer de vaste collectie getoond. Daarnaast opent er op 17 augustus (tot en met 10 december) een speciale expositie onder de titel "De briefschetsen van Vincent van Gogh". In verband met hun grote kwetsbaarheid en licht gevoeligheid zijn de 250 brieven met schetsen nog niet eerder geëx poseerd. Vanaf 24 augustus (tot en met 4 november) is er een omvangrijke overzichtstentoonstelling gewijd aan Emile Bernard (1868-1941), eén van de beste vrienden van Van Gogh. Op deze expositie met schil derijen, tekeningen en grafiek wor den vooral diens rol als vernieuwer en zijn stilistische en technische veelzijdigheid belicht. De herdenking van de honderd ste sterfdag van Van Gogh (1853- 1890) wordt afgesloten met de expo sitie "Van Gogh en de moderne kunst (1890-1914)". Het thema daar van is de invloed die Van Gogh heeft gehad op de schilderkunst van onder anderen Kokoschka, Schiele, Derain, Matisse, Van Don gen, Kirchner, Kandinsky en Klimt. Deze tentoonstelling duurt van 16 november tot en met 18 februari 1991.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1990 | | pagina 27