NAVO en Warschaupact zoeken nieuwe identiteit Voortaan met een pan naar de aftiaalchinees Betalen met ecu's op de Hanzedagen 'Demonstratie van joden is walgelijk' iREPORTAGE Wegwerp-museum in Boxtel gaat aanstaande zondag open DINSDAG 12 JUNI 199( GEESTELIJK LEVEN Van AP-correspondent Sally Jacobsen TURNBERRY - De NAVO en het Warschaupact zoeken naar een nieuwe identiteit in een veranderend Europa waarin de Koude Oorlog verleden tijd is. Beide samenwerkingsverbanden erkenden vorige week dat met het vervagen van de Oost-West tegenstellingen geen behoefte meer is aan de massale bewapening die zij de afgelopen 40 jaar hebben opgebouwd. De leiders van de zeven Warschaupact-landen namen op een bijeenkomst in Moskou een verklaring aan, waarin de noodzaak werd onderstreept van een ingrijpende verandering en reorganisatie van hun bondgenootschap. De ministers van buitenlandse zaken van de 16 NAVO-landen, die in het Schotse Turnberry bijeenkwamen, toonden zich bereid met een veranderd Warschaupact samen te werken. Het Warschaupact, dat in 1955 werd opgericht in reactie op de eerder gevormde NAVO. staat door de politieke omwentelingen in Oost-Europa op instorten. De DDR is vermoedelijk de eerste lidstaat die afhaakt, wanneer de Duitse eenwording een feit is. Hongarije en Tsjechoslowakije voelen er evenmin veel voor lid te blijven van het bondgenootschap. De terugtrekking van Sovjet-troepen uit die landen is in volle gang en als die is voltooid zullen ook deze landen waarschijnlijk uit de alliantie treden. Volgens Hans Binnendijk van het Internationale Instituut voor Strategische Studies is de verklaring van het Warschaupact een erkenning van de dreigende ondergang. "Het is al enkele maanden duidelijk dat de militaire sector, die eigenlijk de hele organisatie uitmaakte, niet meer functioneert", stelt hij. Binnendijk gelooft niet dat de Sovjetunie, die het Warschaupact altijd sterk heeft gedomineerd, erin zal slagen om de alliantie ook in een nieuwe vorm te laten voortbestaan. De wens van Moskou om van de organisatie een meer politieke instelling te maken ("om de vrede in Europa te handhaven") noemt hij een "wanhoopspoging om te redden wat er nog van over is". Ook de NAVO is volop bezig zich in te stellen om de veranderende militaire en politieke verhoudingen in Europa. Na de ministersconferentie in het Schotse Turnberry wordt de bezinning over de toekomst begin juli voortgezet met een bijeenkomst van de leiders van de NAVO-lidstaten in Londen. - Intussen gaat met de wapenvermindering de ontmanteling van NAVO en Warschaupact als militaire organisaties onverminderd door. De Sovjetunie trekt de komende tijd 370.000 militairen uit Europa terugtrek en de VS 80.000 om uit te komen op het afgesproken i 195.000 militairen elk. Ook het idee van een verrassingsaanval heeft zijn tijd gehad. De NAVO gelooft niet meer in een verrassingsaanval door het Warschaupact en per 1 juli zal op de meeste NAVO-bases in West-Europa de militaire paraatheid worden verlaagd. Status De toekomst van beide allianties zal in hoge mate afhangen van de opzet die wordt uitgewerkt rond de militaire status van het verenigde Duitsland. West- Europa en de VS vinden dat Duitsland tot de NAVO moet blijven behoren, omdat daarmee naar hun oordeel de beste garantie wordt gegeven voor de vrede in Europa. Maar de Sovjetunie blijft daar vooralsnog bezwaren tegen houden en Sovjet-president Gorbatsjov wil meer waarborgen dat Duitsland nooit meer een bedreiging kan vormen voor zijn land. Na zijn recente top met Gorbatsjov heeft de Amerikaanse president Bush gepoogd een aantal van diens bedenkingen weg te nemen. In een negen punten omvattend garantieplan doet Bush onder meer de beloften dat geen NAVO-troepen zullen worden gestationeerd op het grondgebied van de huidige DDR en dat Duitsland geen eigen kernmacht zal vormen, zoals Groot-Brittannie en Frankrijk. Maar of dat genoeg is om de Sovjet-bezwaren weg te nemen, moet nog blijken. DEVENTER/ZUTPHEN (ANP) - De Hanze, in de donkere middel eeuwen het machtige handelsver bond van steden in Noord-Oogt Eu ropa, heeft anno 1990 weer functie. Mede door de veranderingen in Oost-Europa willen de Hanzesteden de economische en culturele con tacten herstellen. Vandaar dat maar liefst 106 Hanzesteden deelnemen aan de Hanzedagen die vanaf don derdag in Deventer en Zutphen worden gehouden. Het initiatief voor De Hanze Nieu we Stijl is tien jaar geleden door Zwolle genomen. Sindsdien wor den jaarlijks, steeds in een andere stad, Hanzedagen gehouden. Na steden zoals Kalmar, Hamburgen en Keulen is het nu de beurt aan De venter en Zutphen. Toerisme De Hanzedagen 1990 worden be schouwd als één van de hoogtepun ten in het Europees Jaar van Toeris me. De twee historische IJsselste- den verwachten een half miljoen bezoekers, waarvan veel uit de Han zesteden buiten Nederland. Vooral in West-Duitsland is de Hanze een begrip. Eén van officiële gasten is Konin gin Beatrix. Zij woont 15 juni in De venter de plechtige zitting van het Hanzeverbond bij. Een dag eerder zal premier Lubbers in Zutphen Achter de Schermen openen, een grote manifestatie over de toene mende betekenis van communica tie. Premier Savisaar van Estland komt ook, onder andere om een toe spraak te houden over het 'Nieuwe Europa'. "We hebben het aantal hoge gas ten overigens beperkt gehouden, want de Hanzedagen zijn er in de eerste plaats voor de burger", aldus organisator H. ter Riele. Hij ver wacht in totaal zo'n 2.000 uit de diverse Hanzesteden die op één of andere wijze actief zijn tij dens de Hanzedagen. Omdat de ho tels in de IJsselsteden zelf niet ge noeg plaats bieden, worden veel van hen ondergebracht in hotel schepen op de IJssel en in kazernes. Voor Oosteuropese steden blijkt het om financiële redenen niet een voudig naar Nederland te komen. Toch zullen veel deputaties, vooral uit de Baltische staten, de Hanze dagen bijwonen. Ter Riele: "Je kunt daar uit afleiden hoeveel waarde ze hechten aan het leggen van contac ten met het westen. Ze willen zich graag met onze steun ontwikkelen". Tegen die achtergrond moet ook de overeenkomst worden gezien die Deventer en Zutphen met de stad Tartu in Estland op 13 juni sluiten. De drie steden gaan samenwerken op het gebied van economie, onder wijs en gezondheidszorg. Ook wil len ze komen tot culturele en spor tieve uitwisselingen. Congressen De Hanzedagen 1990 vormen ver der aanleiding voor tal van activitei ten, zoals een bijeenkomst van ad vocaten uit de Hanzesteden en een symposium over hét onderwijs in Hanzesteden (met minister Ritzen als spreker). Verder zijn er histori sche markten en een folkloristisch festival. Ruim 20 galerieën doen mee aan de expositie Hanze-Art en er worden Hanze-concerten (klas siek en pop) gehouden. In de IJssel varen historische schepen, er wor den een Middeleeuws wagenspel en een Riddertoernooi opgevoerd. Maar het is niet alleen 'terug in de tijd': tijdens de Hanzedagen zullen als teken van de Europese samen werking speciaal voor deze gelegen heid geslagen ecu's als betaalmid del dienen. Straatbeeld in de binnenstad van Deventer. De stad bereidt zich samen met Zutphen voor op de Hanzedagen 1990. (fotoGPD) Rabbijn Evers over 'picketline': Van ANP-verslaggever Joop van Dalfsen BOXTEL Jurken, camera's, washandjes, een vaas, een sleutel, ondergoed, regenjassen, allerlei bakjes, bestek in de meest uiteenlopen soorten en maten. Het is slechts een kleine greep uit de overvloed aan wegwerp-artikelen die de afgelopen weken na oproepen in de krant zijn toegestuurd aan de Kleine Aarde, het Milieu-educatie en Voorlichtingscentrum in Boxtel. De artikelen zijn vanaf 17 juni alle maal te zien in een bescheiden, per manente tentoonstelling in de hal van het hoofdgebouw van de Kleine Aarde. Het wegwerp-museum wordt zondag officieel geopend door rhinister Alders (milieube heer), die de Kleine Aarde toch be zoekt in verband met de jaarlijkse 'Open Dag'. "De tijd is rijp voor een wegwerp- museum. Wanneer de rapporten van de regering en allerlei onder zoeksinstellingen serieus worden genomen komt binnenkort een ein de aan het wegwerp-tijdperk. Om de curieuze produkten uit die perio de voor het nageslacht te bewaren heeft de Kleine Aarde de tentoon stelling ingericht". Jan Juffermans, medewerker van de Kleine Aarde zegt het met een glimlach om de lip pen. "Dat klinkt misschien wat overdreven maar ik geloof erin. Uit de samenleving komen allerlei sig nalen waaruit je kunt concluderen dat de tijd rijp is om het beleid om te gooien". Wegwerpbekers Voorbeelden zijn er volgens Juffer mans bij de vleet: "Er is een winkel keten die het personeel instrueert om verkochte spullen niet meer on gevraagd in een plastic zakje te doen. Op steeds meer scholen ver dwijnen bij de automaten de weg werpbekers. Als de scholieren wat willen drinken moeten ze hun eigen beker meebrengen. En de Neder landse Vereniging van Huisvrou wen, toch helemaal geen milieu club, is een campagne begonnen om de leden te bewegen bij het boodschappen doen een eigen tas mee te nemen en niet langer ge bruik te maken van de plastic weg- werp-tasjes". Vorige week bereikte de Kleine Aarde uit onverdachte hoek nog een signaal. De ambtenaren op het Brabantse provinciehuis in Den Bosch kregen hun eten in de perso- neelskantine plotseling voorgezet op plastic borden. Bovendien was er plastic bestek, terwijl de ambte naren tot nu toe juist gewend waren te eten van aardewerken bordjes met behulp van roestvrij stalen be stek. Volgens een zegsman van de provincie leidde dat prompt tot fel protest. Het bleek echter om een tij delijke maatregel te gaan. In ver band met onderhoudswerkzaamhe den kon een paar dagen niet worden afgewassen. Alternatief Een gebruiksvoorwerp is een weg- werp-artikel als het is gemaakt met de bedoeling om het maar een keer te gebruiken terwijl duurzame pro dukten als alternatief beschikbaar zijn, onderwijst Jan Juffermans. "Het maakt wat ons betreft niet uit dat bepaalde wegwerp-artikelen soms meer dan een keer worden ge bruikt. Hoe je het ook wendt of keert, het blijft een produkt dat heel snel in de afvalemmer belandt. De vraag of het materiaal waarvan het is gemaakt wellicht opnieuw kan worden gebruikt speelt voor ons De samenleving draait op voor het opruimen van de wegwerp-arti kelen, niet de producent, vervolgt Juffermans. "Wij vinden het dan ook logisch dat er een soort eco-tax wordt ingevoerd voor wegwerp-ar tikelen". Met de inrichting van het weg werp-museum wil de Kleine Aarde een indringend pleidooi houden om zuiniger gebruik te maken van grondstoffen. "Dat is in feite de seri- euse achtergrond van ons initiatief. Het gebruik van wegwerp-artikelen betekent eigenlijk niets anders dan dat we voortdurend bezig zijn met het weggooien van grondstoffen zoals olie, aluminium, glas, papier en ga zo maar door". Het meest schrijnende daarbij is dat een kwart van de wereldbevol king in de rijke landen jaarlijks 85 procent van de beschikbare energie en grondstoffen verbruikt. "Het is dus niet zozeer een milieuprobleem maar het gaat veeleer om de vraag: hoe verdeel je de schaars beschik bare grondstoffen zo eerlijk moge lijk". Volgens Juffermans is de oplos sing betrekkelijk eenvoudig. "Stel naast de eco-tax ook een heffing in op alle grondstoffen. Het gebruik wordt daardoor vanzelf afgeremd". Wanneer bovendien gelijktijdig de factor arbeid goedkoper wordt, bij voorbeeld door de belasting te ver lagen, neemt de vraag naar weg- werp-produkten nog verder af, meent hij. "De redenering daarachter is heel simpel. Nu kiezen veel mensen voor wegwerp-spullen omdat het goed koper is. Koffiebekertjes die in de prullebak verdwijnen zijn minder duur dan het elke keer opnieuw af wassen van kopjes die terugkunnen in de kast. Afwassen kost tijd en tijd is in veel gevallen geld. Wanneer die wegwerp-artikelen duurder worden en het arbeidsloon voor het afwas sen goedkoper zal sneller voor de laatste mogelijkheid worden geko- Chinees Juffermans is ervan overtuigd dat eigenlijk voor alle wegwerp-artike len goede alternatieven voorhanden zijn. "En is dat niet het geval dan ligt hier een taak voor ontwerpers". De man van de Kleine Aarde geeft zelf als het maar enigszins mogelijk is het goede voorbeeld. Dat bete kent bijvoorbeeld dat hij met een leeg pannetje onder de arm naar de Chinees stapt als hij daar wat te eten Jan Juffermans tussen de collectie van het wegwerp-; haalt. Dat nog steeds niet iedereen tiegeld komt ook weer op grote zoiets vanzelf sprekend vindt er- schaal terug, daar ben ik van over vaart hij in zijn eigen gezin. "Mijn tuigd". menïch dalrnog voor- Na lang nadenken komt Juffer- men zich daar nog voor. mans to{ dg conclusie dat hij eigen. Juffermans voorziet een grote ujk maar een wegwerp-artikel kent toekomst voor allerlei navulsyste- waarvoor geen duurzaam alterna men. "Er is inmiddels al een tap- tief voorhanden is: de krant. Dat punt geopend voor verse melk. Ook daarin de volgende dag de vis kan is er een winkelketen met een na- worden verpakt doet daar voor hem vulsysteem voor cosmetica. Het sta- niets aan af. DEN HAAG (ANP) - De am bassadeur van Israël wond zich duidelijk minder op over de demonstratie van enkele joodse organisaties bij zijn deur, dan de orthodoxe rab bijnen. "Nog minder dan een storm in een glas water", al dus Z. Suffoth tijdens een ontmoeting met tien rabbij nen. Nagenoeg alle Nederlands-Israë- lietische en Portugees-Israëlieti- sche rabbijnen waren naar Den Haag gekomen, om de ambassa deur hun solidariteit met Israël te laten blijken. Zij reageerden hier mee op de 'picketline', een de monstratieve afsluiting van de ambassade, van Blanes, Joods- Palestijnse Dialoog en Vrouwen in het Zwart, waaraan ongeveer twintig mensen deelnamen. Beyers Naudé: ...eerlijke verkla ring nodig... (archieffoto) Beyers Naudé even op kansel in blanke kerk JOHANNESBURG (ANP) - Na 27 jaar heeft de Zuidafrikaanse predikant weer gesproken in de blanke Nederduitse Gerefor meerde Kerk. Indertijd verliet hij deze kerk uit protest tegen de steun aan apartheid. De blanke Nederduitse Gere formeerde kerk in Johannesburg hing aan zijn lippen toen hij sprak over de rol van de kerk in een nieuw Zuid-Afrika. Beyers Nau dé riep de blanke NG-Kerk op een rapport samen te stellen over haar eigen stappen in de richting van een rechtvaardig Zuid-Afri ka. Dit document zou tevens de weg moeten openen naar ge sprekken over eenheid met de voormalige zusterkerken voor zwarten (NKGA) en kleurlingen (N G-Sendingkerk). Hoewel de blanke NG-Kerk haar visie op apartheid de laatste jaren enigszins heeft bijgesteld, gaat dit de zwarte NG-Kerken niet ver genoeg, aldus Beyers Naudé. Zij vragen een eerlijke verklaring over de bijdrage van de NG-Kerk aan apartheid. Dat betekent niet dat deze kerk als een schuldige moet knielen voor de andere kerken, aldus Beyers Naudé, maar dat zij zelf voelt hoe diep de wonden zijn die apartheid heeft geslagen. Beyers Naudé (75) is predikant in de zwarte NGKA. Nadat hij brak met de blanke 'moederkerk', was hij onder meer directeur van het Christelijk Instituut en secre taris-generaal van de Raad van Kerken in Zuid-Afrika. Twee maanden geleden maakte hij deel uit van de ANC-delegatie die met de Zuidafrikaanse regering om de tafel zat. Predikanten in huwelijk verder 'samen op weg' HANTUMITERNAARD (GPD) - De hervormde predikante van het Friese Hantum en haar gerefor meerde collega van Hantum en Temaard hebben 'Samen op Weg' wel heel letterlijk opgevat. Don derdag hopen ds. Margriet Steen beek en ds. Bernard Terlouw met elkaar in het huwelijk te treden. In beide gemeenten is enthou siast op de romance gereageerd. "Geven jullie maar het voorbeeld, dan volgen wij als gemeenten", kreeg Steenbeek de 'afgelopen tijd geregeld te horen. De aanstaande echtelieden leer den elkaar kennen als collega's van twee gemeenten die ver gevor derd zijn op de weg naar een her- vormd-gereformeerde federatie. In Hantum hopen beide kerken vóór 1992 een federatie te vormen, in Ternaard wordt gewerkt met een vijfjarenplan op weg naar een federatie. Steenbeek heeft gisteren af scheid genomen van haar ge meente. Ze wil als 'predikant met bevoegdheid van emeritaat' hand- en spandiensten blijven verlenen in de Hervormde Kerk, maar ambieert voorlopig geen nieuwe gemeente. Ds. Terlouw blijft predikant in Ternaard en Hantum. was niet ingegaan op een uitnodi ging om het woord te voeren tij dens de demonstratie. Hij liet we ten wèl een gesprek te willen voe ren, maar niet "in het kader van een demonstatie". Rabbijn R. Evers, aangesteld als spreekbuis van de orthodoxe gemeenschap, vond het 'walge lijk' dat joodse organisaties tot een anti-Israël-demonstratie kon den overgaan. "In Israël mogen de joden demonstreren. Daarbui ten moeten ze solidair zijn". De ambassadeur noemde de actie slechts 'droevig', maar vond dat "een kleine groep mensen het recht moet hebben een andere vi sie te hebben dan de meeste jo den". Rabbijn L. van de Kamp zei dat hij en zijn collega's na de oproep van de drie joodse organisaties werden overspoeld met telefoon tjes van bezorgde gemeentele den. Een tegendemonstratie werd 'beneden de joodse waar digheid' geacht en daarom werd gekozen voor een bezoek aan de ambassadeur. Suffoth stelde dat zeer op prijs en liet de organisato ren van de 'picketline' weten hun niet te ontvangen, aangezien hij al een ontmoeting met een repre sentatieve delegatie van de jood se gemeenschap had. Terwijl de Israëlische ambassa deur de wensen van enkele rab bijnen aanhoorde extra gods dienstig onderricht voor Sovjet joden en stopzetting van christe lijke zendingsactiviteiten onder deze nieuwkomers bezocht el ders in Den Haag een delegatie van de drie joodse organisaties PLO-vertegenwoordiger Safieh. Woordvoerder Constant Vecht sprak achteraf van een 'zeer open hartig gesprek'. De demonstratie "helpt de PLO zijn terroristische karakter te ver hullen", zo heeft het Centrum voor Informatie en Documentatie Israël (CIDI) in een brief aan de betrokken organisaties laten we ten. De PLO heeft met de "ruim van te voren geplande terreurac tie van de PLF tegen badgasten in Tel Aviv" volgens CIDI opnieuw bewezen "te liegen, waar het gaat om de beloofde afzwering van ter reur en de erkenning van Israël". Het CIDI vindt het onbegrijpe lijk dat de joodse organisaties de actie van de PLF omschrijven als een wraakactie. Het acht het bo vendien "volstrekt onrealistisch" dat zij uitgerekend nu Israël op roepen om onderhandelingen met de PLO te beginnen en nog steeds denken dat de PLO uitgaat van een "op een vreedzaam com promis gerichte strategie". Evers: ...buiten Israël solidair Zijn... (foto Wim Dijkman) Kerk en Vrede. Na het IKV, het ICTO en Pax Christi moet ook de vereniging voor geweldloosheid Kerk en Vrede wegens financiële zorgen een (de enige) medewer ker ontslaan. De vereniging blijft wel actief. Zij ziet in een toekom stig bolwerk Europa geen heil, ze ker niet voor de Derde Wereld. Commissie Zandbelt. De com missie van onderzoek en advies in de zaak Zandbelt zet het onder zoek naar de bevoegdheden van pastorale werkers voort, hoewel pastoraal werker André Zandbelt uit Zwolle binnenkort een functie als geestelijk verzorger in een Haarlems ziekenhuis aanvaardt. Bisschop Simonis heeft hierop aangedrongen. Kniest. Rob Kniest uit Voor burg spreekt morgen op een avond van de volle evangeliege meente in Voorschoten, om acht uur in het cultureel centrum (Pr. Marijkeln. 4). Beroepingswerk Hervormde Kerk: beroepen te Baarn als diakonaal predikant mw. A. M. Par- mentier-Blankert kand. Hilversum, te Montfoort L. Schaafsma Doornspijk, te Wanneperveen/Belt-Schutsloot J. Vroegindeweij kand. Dordrecht, te Zwaag-Risdam J. J. Pronk Noord- en Zuid-Scharwoude. Gereformeerde Kerken: benoemu tot ziekenhuispredikant van Sint Jansdal Harderwijk L. Bouman Delf zijl; beroepen te Leiden F. D. Rooze Alkmaar; aangenomen naar Rotter- dam-Delfshaven als geestelijk verzor ger De Rustenburg mw. drs. J. G. Groeneveld-Bijl. Geref. Kerken vrijgemaakt: beroe pen te Rijnsburg (tweede predikants plaats) C. J. Mewe Terneuzen.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1990 | | pagina 2