Vijf eeuwen vriendschap op papier Taalunie wil boekenprijs voor Nederland èn België Thema-expositie over zomer biedt niet zo veel nieuws Nederlands Balletorkest met jnbileumvoorstelling Affiches van Van Caspel in Historisch Museum Expositie poesie-albuins toont rijke voorgeschiedenis DINSDAG 12 JUNI 1990 PAGINA 23 DEN HAAG (ANP) - Nederland en België moeten een gelijke vaste boekenprijs hebben en eigenlijk zou dat voor heel Europa zo moeten zijn. Die constatering werd gisteren gedaan in Den Haag tijdens een ver gadering van de interparlementaire commissie van de Nederlandse Taalunie, het samenwerkingsver band van Nederland en Belgie ten behoeve van de Nederlandse taal. Daarbij waren de Nederlandse mi nisters D'Ancona van cultuur en Ritzen van onderwijs en de Belgi sche onderwijsminister Coens aan wezig. Verder werd besloten een spel lingscommissie in te stellen die wa terdichte regels moet vaststellen voor de spelling van bastaardwoor den en voor het gebruik van verbin dingsletters (s en en) en ondersteu ningstekens. Voorts gaan Neder land en Vlaanderen in 1993 als part ners naar de Frankfurter Buchmes- se, waar Nederland dat jaar thema- land is. Het ontbreken van een vaste boe kenprijs in Europa zou op den duur weieens desastreus kunnen zijn. zo blijkt uit een pas gereed gekomen rapport daarover. Het voprnemen van Nederland en België om samen naar de Buchmesse van '93 te gaan is éën van de concrete projecten waarmee het gat moet worden ge vuld dat is ontstaan door het weg vallen van de Stichting voor Verta lingen, die zich bezig hield met het vertalen van Nederlands literair werk in andere talen. De commis sieleden namen verder een motie aan waarin de Nederlandse en Bel gische ministers worden aange spoord om zo snel mogelijk met een voorstel te komen voor een structu rele oplossing. De Taalunie zelf moet verande ren, zo bleek eveneens. De interpar lementaire commissie nam daar over een motie aan: er moeten voor stellen komen ter verbetering van de nu nog vrij bureaucratische werkwijze en vooral voorstellen tot verbreding en verdieping van de ta ken van de Taalunie in het toekom stige verenigde Europa. Het verdrag van de Taalunie rept niet over taken voor dit orgaan bui ten Europa. Maar als de Antillen be langstelling hebben, dan kan er over aanpassing worden gepraat. Het Nederlandse commissielid Bei- nema ziet gezien de recente ontwik kelingen eventueel wel mogelijkhe den om in Zuid-Afrika activiteiten te ontwikkelen. 'Zomer', meermans-expositie in galerie Goup d'Art, Nieuwe Rijn 27. Leiden. Te be zichtigen tot 23 juni. op woensdag en vrijdag van 10.00 tot 18.00 uur. op zaterdag van 10.00 tot 17.00 uur en op donderdag van 10.00 tot 21.00 uur. LEIDEN - Op het eerste gezicht biedt de nieuwe expositie in gale rie Coup d'Art niets nieuws onder de zon. Weer een meermans-ex positie rondom een thema. Dit keer staat de zomer centraal. En weer dezelfde kunstenaarsna men: Jaqueline de Roy. Fannv Mazure, Ria Koot en Mels Sluy- ser. De enige nieuweling is Ge rard van de Berg: hij heeft nog nooit deelgenomen aan de thema exposities van galerie Coup d'Art. Gerard van de Berg maakt olie verfschilderijen, die variëren van geabstraheerd werk, waarin nog sporen van de waarneembare werkelijkheid te herkennen zijn, tot zuiver abstract werk. 'Strand wandeling' is zo'n geabstraheerd werk. Je herkent er figuren in, die. tegen de wind in ploeteren. De fi guren zijn vereenvoudigd tot bij na mathematische vormen. Hoe wel het ploeteren tegen de wind in goed voelbaar is, is het schilde rij mij te onsamenhangend in compositie, kleurgebruik en lijn- voering. 'Berlijnse Zomer' is een ab stract schilderij, waarvan ik echt even kon genieten. Technisch ge sproken is het werk goed en wat sfeer betreft is het boeiend. Er ligt een aantal contrasten in besloten: vervaagde en scherpe verftoetsen en vormcontrast, en toch is het een eenheid gebleven. Ooit was ik enthousiast over thema-exposities. Maar mede door mijn bezoeken aan galerie Coup d'Art, is mijn enthousiasme getemperd. 'De Mens' was nog een heel aardig thema. Er viel toen een grote variatie in invals hoeken en technieken te bespeu ren en de kunstenaars leken zich thuis te voelen in het thema. Hoe komen die thema-tentoon stellingen eigenlijk tot stand? Ga lerie-houder Frans Koot legt uit dat de thema's lang van te voren worden vastgelegd. Het is niet zo dat de kunstenaars vervolgens schilderijen over dat thema gaan maken. Óver het algemeen zoe ken ze bestaand werk uit, waar van zij vinden dat het past in het thema. Misschien is dat de reden waar om 'De Mens' een geslaagde the matentoonstelling was. Als kun stenaar kun je eigenlijk maar moeilijk om het thema heen. Met 'Zomer' is het anders gesteld. Het werk lijkt zo vaak over iets heel anders te gaan dan over 'Zomer'. Frans Koot is zelf ook niet meer zo tevreden over de meermans thema-exposities. Hij vindt dat de verschillende kunstenaarshan den de expositieruimte een rom melige aanblik geven. Voor het komende expositiejaar staan er dan ook weer volop solo-exposi ties op het programma en de gale riehouder wil meer beeldhouw kunst gaan exposeren. Dat laatste is een zeer lovenswaardig initia tief. Beeldhouwkunst komt er in Leiden over het algemeen een beetje bekaaid van af. LISETTE OOMEN een speciaal album, waarvan vol gens andere onderzoekers de 'ver blijfplaats momenteel onbekend' is, gewoon in deze bibliotheek of bij gene particulier te vinden is. De ex positie laat zien dat de grondige in ventarisatie al veel moois en we tenswaardigs heeft opengelegd voor de bezoeker. Historici van al lerlei slag zullen het materiaal wa tertandend bekijken. Vrouwenalba De geïllustreerde catalogus be schrijft de 190 geexposeerde stuk ken, waarvan een groot aantal bezit is van de Koninklijke Bibliotheek. Na een inleiding over 'Het album amicorum in de Nederlanden' vol gen nog zes bijdragen over aspecten van het album of bijzondere vor men ervan: de illustraties: alba van en rond de 16e-eeuvvse geleerde Ja nus Dousa: Vrouwenalba uit 16e en 17e eeuw; alba aangelegd tijdens de Synode van Dordrecht (1618-1619): alba aangelegd door gevangenen tij dens de Franse tijd, in 1798: de hier al genoemde discussie Vrienden- of Dichtrenrol. De schrijvers zijn C Bosters, M.A. Delen. R. Ekkart. J. van Geldorp. C. Heesakkers. J. Of- ferhaus en K. Thomassen. Een Summary in het Engels, een litera tuuropgave en een register sluiten het geheel af. Ook zonder een be zoek aan de tentoonstelling een waardevol boek. Heeft het Album Amicorum nog bestaanskansen? Misschien is de functie voorgoed overgenomen door de insteekmappen voor visite kaartjes die nu vaak als relatiege schenk gebruikt worden. Maar dit is een vergelijking die wel erg eenzij dig de nadruk legt op de administra tieve aspecten van het album. Wie de op papier gebrachte betuigingen van dat grote goed 'vriendschap' in Den Haag ziet voelt gegarandeerd een ondertoon van heimwee en krijgt de aandrang ook eens iets in die geest te gaan doen. Expositie: Alba Amicorum, vijf eeuwen vriendschap op papier ge zet. Te zien t/m 11 augustus 1990, maandag t/m zaterdag 13-17 uur, in het Rijksmuseum Mcermanno- Westreenianum/Museum van het Boek, Prinsessegracht 30 (nabij NS-station CS Den Haag). Van onze correspondent Henk Borst 'Dit album is van mij, zolang ik hoop te leven', schrijven school kinderen bij honderdduizen den op hun allermooist op het eerste blad van wat daarmee hun eigen 'Poesie-album' wordt. Iedere dierbare mag op één of twee bladzijden iets bij dragen: vaak een (al bestaand) rijmpje, een plaatje erbij, van bloemen, kinderen, dieren, twee doorstrengelde handen. Wat rituele grapjes over de da tum die op zijn kop staat en de bijdrage is tip-tap-top in orde. Wie het album later nog eens in haar handen neemt lacht verte derd, met een ondertoon van heimwee. Tot zover het algemene beeld. Het Poesie-album zoals wij het kennen blijkt echter een verrassend rijke geschiedenis te hebben. Een expo sitie in het Museum van het Boek in Den Haag toont momenteel een aantal schitterende voorbeelden van op papier gezette vriendschaps betuigingen uit vijf eeüwen. Wat daarbij in de loop der eeuwen alle maal verandert of gelijk blijft wordt belicht doordat elk van de vitrines met kleine boekjes een bepaald as pect behandelt. De gekozen docu menten. per definitie elk uniek, zijn vaak prachtig en fascinerend om te zien. Bovendien zijn de albums een goudmijn voor historisch onder zoek, zo blijkt in de begeleidende catalogus. Eerst even dit: zeg nooit netjes in vijf lettergrepen 'Poëzie-album', want de kenners noemen het laat je- en 20e-eeuwse album, mèt de kinderen, gewoon 'Poesie'-album, dus met gebruikmaking van de klanken van 'soepsliert'. Die e zon der puntjes is Nederland in ge bracht door handelaars zonder spel lingsgeweten. Zij importeerden uit Duitsland blanco boekjes, met op de band in goud gestempeld het (ginds correct) 'Poesie'. Duitsland heeft overigens steeds een belangrijke rol gespeeld in het ontstaan van het vriendenalbum (in het Latijn: 'Album (meervoud: Al- AMSTERDAM (ANP) - Ter gele genheid van het 25-jarig bestaan van het Nederlands Balletorkest is een jubileumvoorstelling georgani seerd, waaraan wordt meegewerkt door zowel het Nationale Ballet als het Nederlands Dans Theater. Het programma wordt op 25 september in het Muziektheater in Amsterdam en op 26 september in het Dansthea ter in Den Haag uitgevoerd, aldus een bekendmaking van het orkest. Speciaal voor het jubileum maakt choreograaf Hans van Manen een "feestelijk intermezzo" met orkest Directeur Culturele Raad Z.-Holland weg DEN HAAG - Erik Akkermans heeft zijn vertrek aangekondigd als directeur van cje Culturele Raad Zuid-Holland. Hij wordt per 1 no vember benoemd tot directeur Sec tor Kunstvakopleidingen Minerva van de Rijkshogeschool Groningen. Erik Akkermans (40) is sinds 1982 directeur van de Culturele Raad. en dansers. Welke muziek hij daar voor zal gebruiken is nog niet be- kend, maar het decor wordt in elk geval ontworpen door Keso Dek ker. Verder staan op het program ma een choreografie van Rudi van Dantzig pp de liederencyclus 'Vier Letzte Lieder' van Richard Strauss, en een choreografie van Jiri Kylian op 'Sinfonietta' van Leos Janacek. De muzikale leiding is in handen van chef-dirigent Roelof van Driesten. Het Nederlands Balletorkest werd in 1965 opgericht als het Ne derlands Begeleidingsorkest, en is het enige orkest ter wereld dat zich vrijwel volledig bezighoudt met de begeleiding van balletvoorstellin gen. Met de twee balletgezelschap pen worden per seizoen gemiddeld 140 voorstellingen gegeven. Incidenteel geeft het orkest ook eigen concerten. Sinds 1981 wordt bij voorbeeld het Project Jonge Componisten uitgevoerd, met re cent symfonisch werk van jonge componisten. Ter gelegenheid van het jubileum wordt later dit jaar een cd met orkestwerken van Anton Webern uitgebracht. Beelden voor ambassadeurs ROTTERDAM (GPD) - Op uit nodiging van de Nederlandse ambassadeur in Parijs, Henry Wijnands, verzorgen zeven in Parijs wonende Nederlandse beeldend kunstenaars morgen avond een beeldententoonstel ling op de ambassade. Dat ge beurt tijdens het jaarlijkse 'Fète des Fleurs'. Deze 'Tulpencock- tail' geldt ditmaal als de eerste officiële ontvangst van het Pa- rijse corps diplomatique op de Nederlandse ambassade. Wijn ands werd enkele maanden ge leden benoemd totambassa deur in Parijs. De zeven kunstenaars zijn de 90-jarige Cesar Domela Nieu- wenhuis (Domela), John Rede- ker, Lotty van der Gaag, Eugqne van Lamsweerden, Mark Brus- se, Michael Rieu en Peter Peere boom. Domela en Van der Gaag tonen werk in de ambassade, de andere vijf verzorgen een beel denexpositie (voornamelijk werk in brons) in de tuin van missie. Ook de Johan Willem Friso kapel is genodigd voor een optreden. AMSTERDAM (ANP)- In het Am sterdams Historisch Museum wordt tot en met 30 september een over zicht gegeven van de reclame-affi ches die Johann Georg van Caspel (1870-1928) voor verschillende op drachtgevers heeft gemaakt. Met onder anderen Jan Toorop en Jo han Thorn Prikker behoorde Van Caspel tot de eerste ontwerpers van affiches in Nederland. Deze manier om reclame te maken won in het laatste decennium van de vorige eeuw snel aan populariteit. Van Caspel begon zijn loopbaan als ontwerper van aanplakbiljetten min of meer toevallig, aldus de toe lichting van het museum bij de ten toonstelling. Een door hem ge maakte muurdecoratie voor de Oportobar in de Zoutsteeg bij'het Damrak werd opgemerkt door een directielid van drukkerij Amand, Affiches van Van Caspel: reclame voor foto-apparaten eind. vorige die Van Caspel vroeg een poster te ontwerpen. Het resultaat beviel zo goed dat hij een vaste aanstelling bij de drukkerij (die vanaf 1898 Se- nefelder heette) kreeg. Van Caspel liet zich volgens het museum inspireren door de stijl die internationaal populair werd door Art Nouveau-kunstenaars als de Fransman Jules Chéret. de Tsjech Alphonse Mucha en de Belg Privat Livemont. De toenemende speciali satie van drukkerij Senefelder op het terrein van aanplakbiljetten maakte het Van Caspel niet alleen mogelijk in kleur, maar ook op on gekend groot formaat te werken. Op de expositie worden ook ont werpen getoond die hij maakte voor anderssoortig drukwerk zoals sluit- zegels, boekbanden en boekillustra ties. Verder worden voorbeelden van architectuurschetsen getoond. Van Caspel bouwde meer dan der tig landhuizen in het Gooi hoewel hij voor dat vak geen opleiding had gevolgd. Expositie over Balinese schilderkunst LEIDEN - 'Schilderkunst uit Bali', zo heet de tentoonstelling die zater dag 16 juni in het Rijksmuseum voor Volkenkunde aan de Steen- straat in Leiden begint en tot en met 19 augustus duurt. De tentoonstel ling toont de veranderingen in de Balische schilderkunst. Kunst had op Bali een dienende functie ter verbreiding van het Hin- doe-Balische geloof. "De afbeeldin gen van de Hindoegoden en mytho logische personages waren aan strenge regels gebonden. Het is de zogenoemde wayang-stijl, omdat deze grote gelijkenis vertoont met de schaduwpoppen van het wayangspel", staat in een aankondi ging voor de tentoonstelling die het museum verspreidde. In de jaren twintig worden veel regels losgela ten, kunstenaars gaan het dagelijks leven weergeven. Die veranderingen toont de expo sitie. Daarbij is gebruik gemaakt van de befaamde collectie van de Nederlandse schilder Rudolf Bon net die eigendom is van de Leidse universiteit en wordt beheerd door het rijksmuseum voor volkenkun de. Bonnet beïnvloedde, evenals de Duitsers Spies de ontwikkelingen in de Balinese schilderkunst. Op de tentoonstelling zijn niet al leen schilderijen te zien, ook enkele oude en nieuwe houten sculpturen zijn te zien. In de houtsnijkunst hadden soortgelijke veranderingen plaats als in de schilderkunst. CDA wil aanpassing cultureel verdrag DEN HAAG (ANP) - De fractie van het CDA in de Tweede Kamer heeft een beroep op het kabinet gedaan om het culturele verdrag met Zuid-Afrika niet op te zeggen. Het zou gehandhaafd moeten blijven onder de voorwaar de dat dit land er mee instemt dat ook cultuuruitingen van niet-blanke be volkingsgroepen onder de werking van het verdrag worden gebracht. Het CDA ziet in dat verband een rol weggelegd voor het ANC. Dat stellen de CDA-Kamerleden Beinema en De Hoop Scheffer in schriftelijke vragen aan de ministers Van den Broek (buitenlandse zaken), D'Ancona (wvc) en Ritzen (onderwijs). De kamerleden willen tevens van de bewindslieden weten welke taken zij in het kader van deze betrekkin gen met Zuid-Afrika zien voor de Nederlandse Taalunie. AMSTERDAM - In de stallen van theater Carré is afgelopen wekeinde een doorloop gehouden van het toneelstuk Equus. Voor het eerst in de honderd jarige geschiedenis van het Amsterdamse theater waren de stallen het de cor en podium voor een toneelstuk. (foto anp> ROTTERDAM (GPD) - De Russi sche dirigent Gennadi Rozdjest- venski en zijn Nederlandse collega Hans Vonk zullen volgend jaar het Rotterdams Philharmonisch Or kest leiden. De Rus komt in decem ber 1991 als gastdirigent naar Rot terdam voor de premiere in ons land van de Eerste Symfonie van de componist Alfred Schnittke. Vonk neemt het dirigeerstokje al in maart volgend jaar ter hand om twee uit voeringen van de Matthaus Passion te leiden. Daarnaast zijn er tussen het RPhO en Vonk afspraken ge maakt 'voor de korte en middellan ge termijn'. Rozdjestvenski en Vonk gast dirigent RPhO Hans Vonk, tot en met komend seizoen chefdirigent van het Resi dentie Orkest, leidde het RPhO voor het laatst in 1982. Rozdjest venski deed dat in 1971. ba) Amicorum'.) Erasmus, de grote Nederlandse geleerde, overleed in 1536 zonder dat hij ooit iets met het verschijnsel te maken had gehad. De eersten die er aan deden waren, iets later in de 16e eeuw. studenten van de toonaangevende gerefor meerde universiteit van Witten berg. Daarna verspreidde de ge woonte zich snel. Drukkers brach ten boekjes op de markt die speciaal als vriendenalbum ontworpen wa ren. Het oudste voor Nederland be kende album is dat van de Deventer jurist Stephanus van Rhemen, te zien op de expositie. Hij begon er mee in 1556, tijdens zijn studie: in Wittenberg. Kennis De 'houders' van zo'n album waren tot de 18e eeuw meestal studenten. Die studeerden destijds niet aan één universiteit, maar trokken in Frankrijk, Duitsland en Italië, ook wel in Engeland, van stad naar stad, om aan diverse universiteiten enige tijd kennis en kennissen op te doen. Het sluiten van een nieuwe vriendschap of ontmoeten van een interessante of beroemde persoon werd beklonken met een inscriptie in het album. Ook legde men bijzon derheden vast over de bezochte plaatsen, bijvoorbeeld met kleurige tekeningen van mensen in de plaat selijke klederdrachten. In Nederland kende het ver schijnsel wisselende populariteit, met pieken in de decennia rond 1600, dan rond 1700 een dieptepunt en rond 1780 een nieuw hoogtepunt. Er ontstaan dan andere albums, doordat het studeren inmiddels veel meer aan één stad gebonden is. Wanneer men na de studie eenmaal aan een bepaalde woonplaats vast zit verdwijnt het album vaak in de kast. Sommige houders volgen ech ter de levensloop van hun studiege- Twee bladzijden uit het album var H'ass a Thurnygh uit 1571: voorloper noten door de informatie over een nieuwe baan, verhuizing of overlij den op het door hem gevulde blad te noteren. In de negentiende eeuw krijgt het 'albumhouden' onpersoonlijke trekjes: meer dan voorheen blijken verzamelaars op jacht te zijn naar een stukje handschrift van een be roemdheid. Dat er iets wringt, dat een vriendenalbum niet hetzelfde i Batenburg met tekeningen van Hermanns (foto anp) moet zijn als een verzameling hand- kijkt in zijn album niet naar het schriften van beroemdheden, wordt handschrift van een vriend, maar in de catalogus belicht met fraaie ci- van iemand die voor hem belangrijk taten van negentiende-eeuwse is geweest en met wie hij heeft ge- schrijvers. Uiteenlopende doelen converseerd of gecorrespondeerd, met hun album hebben Nicolaas Beets en die andere toen veelge- Voor Hasebroek is 'Het Album' een drukte predikant, Johannes Hase- intiem bezit, dierbare materiele broek, (beiden beter bekend door neerslag van zijn band met vrien- hun pseudoniem, respectievelijk den en verwanten. Hildebrand en Jonathan). Beets De vrouwelijke albumhouders. tot in de 19e eeuw zeer schaars, ne men in die tijd snel in aantal toe, een omslag die leidt tot de huidige situa tie, waarin het merendeel van de al bums wordt gehouden door school meisjes. Dit levert overigens niet minder boeiende tijdsdocumenten op. De expositie laat bijvoorbeeld een poesie-album zien met versjes uit de jaren 1941-1946. Ingeplakte voedselbonnen doen dienst als ver siering bij een versje dat begint met: 'Ali dat het je altijd goed gaat, en dat de boter afslaat.' Album Amicorum Op de expositie is te zien dat in de eerste eeuwen van het bestaan van het Album Amicorum tal van dich ters, wetenschappers en beeldende kunstenaars bijdragen hebben ge maakt. De albums leveren vaak aan vullingen op het van hen bekende werk (bv. Vondel, Saenredam, Rembrandt, Galilei). Ook geven ze informatie over leven en vrienden kring van de houder van het album. Een aantal onderzoekers is mo menteel naarstig bezig zoveel mo gelijk albums op te sporen en ver volgens te beschrijven. C.L. Heesakkers (Universiteit Leiden) en K. Thomassen (Koninklijke Bi bliotheek, Den Haag) werken daar in Nederland aan. Zij zijn de samen stellers van een 'Voorlopige lijst van alba amicorum uit de Nederlanden vóór 1800', waarvan een 'tweede, sterk herziene en vermeerderde druk' binnen enige tijd het licht zal zien. Hun huidige verzameling telt 1330 stuks. 'Gelukkig blijken steeds meer particulieren bereid opgave van hun albabezit te doen', melden Steunend op die inventaris kun nen de schrijvers van de catalogus hier en daar achteloos melden dat

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1990 | | pagina 23