'Van Gooise matras in hemelbed' Tabori valt tegen met uitgedunde King Lear Wim de Bie bij uitreiking Hemiette Roland Holst- prijs in Leiden: Ned. Gitaarduo overtuigend Uitzinnig enthousiasme voor Strauss' Frau ohne Schatten Groot (dans)feest met De Dijk MAANDAG PAGINA 19 Voorstelling: "Lear's Schatten" naar King Lear van Shakespeare door Der Kreis. Re gie: George Tabori. Spel: Hildegard Sch- mahl e.a. Gezien: zaterdag 9 juni, Theater Bellevue Amsterdam. Van de ongeveer twintig persona ges uit Shakespeare's King Lear heeft George Tabori er maar vijf gehandhaafd. Alleen de koning, zijn drie dochters en de nar heb ben de meedogenloze chirurgie van dramaturge Ursula Voss overleefd. Het gevolg is, dat het thema van 'Lear's Schatten' (zoals deze ver sie heet) zich beperkt tot de schuldkwestie. Zijn de dochters Regan en Cordelia misschien zul ke monsterachtige wezens ge worden omdat papa Lear altijd het slechte voorbeeld gegeven heeft? De vraag stellen is haar be antwoorden: ja. Maar Tabori doet verder niets met deze op zich interessante weergave van Lears geschiede nis. In 'Masada' en 'Schuldig Ge boren'. de twee eerdere voorstel lingen die het Holland Festival naar Nederland heeft gehaald, bracht hij de tegenstelling tussen slachtoffer en schuldigé zo, datje als toeschouwer gedwongen werd het probleem een plaats te geven in je eigen leefwereld. Maar bij 'Lear's Schatten' ben je eigen lijk alleen maar benieuwd naar hoe hij bepaalde scènes aan zijn optiek heeft aangepast. Het begin ziet er wel goed uit. De speelvloer en Lears troon in het midden zijn volledig met rood doek overdekt en vanaf het pla fond hangen lange tulen gordij nen naar beneden. Het geheel heeft iets van een bordeelinteri eur. Hildegard Schmahl, Tabori's primadonna, komt op in avond- kl^dij. Op de voorgrond kleedt zij zich om en in een mum van tijd is zij veranderd in een oude man. De naar voren gestoken onderkaak maakt haar aftands en in haar zwarte kleding is zij zo beangsti gend als de dood. Maar vanaf het moment dat zij met een felle zweepslag het spel op gang heeft gebracht, is alle betovering ver dwenen. Al snel doet zich het gemis aan de andere personages voelen. Wie de tekst van Shakespeare kent, vraagt zich voortdurend af waar om zo geschoven is met bepaalde fragmenten. Wie de tekst niet kent, moet al snel het spoor bijs ter raken. Op de grond liggen ap pels nadrukkelijk symbolisch te wezen. Symbolisch is ongetwij feld ook de zandloper die een paar keer hinderlijk in de weg staat. Maar het is een theatertaal die niets toevoegt aan de eendui dige boodschap die de opvoering wil overdragen De toeschouwer verveelt zich en kijkt eens in het programma boekje. Daarin leest hij, dat het gezelschap geprobeerd heeft „de Shakespeariaanse Eros weer in ere te herstellen". Op het toneel is daarvan niets te merken. Een woest gebaar van Lear naar Re gan's borst suggereert een in cestueus verleden en tijdens zijn ijle geraaskal op de heide leeft de oude koning even op bij de ge dachte aan natuurlijke parings drift. Maar de term 'Shakespeari aanse Eros' is voor die momenten veel te pretentieus. De enige boodschap bleef dus dat Koning Lear zelf schuldig is aan het gedrag van zijn boze dochters. De appels vallen niet ver van de boom! Veel toeschou wers zagen zaterdagavond al aan komen, dat het na de pauze niet veel beter zou worden en glipten schielijk weg. Uw verslaggever was hen graag gevolgd. HANS STUPERS LEIDEN Met een mees terlijke sketch als dank woord heeft Wim de Bie za terdagmiddag in het Leidse Academiegebouw de Hen- riette Roland Holst-prijs 1990 in ontvangst genomen. "Na vijfentwintig jaar rolle bollen op de Gooise Matras, mag ik, op uw voorspraak, plaatsnemen in het hemel bed der Nederlandse litera tuur" zo sprak de 51-jarige schrijver en cabaretier uit Bussum en vervolgde: "Mijn paspoort vermeldt onder be roep nog 'tv-medewerker'. het is geldig tot mei 1993, ik moet nog drie jaar wachten om die schaamtevolle be roepsaanduiding te kunnen veranderen in 'schrijver'". De driejaarlijkse prijs is aan DeUie door de prestigieuze Maatschappij der Nederlandse Letterkunde toe- i gekend voor zijn boek 'Schoften- tuig' uit 1988. Werken die voor de Henriette Roland Holst-prijs in aan- merking willen komen, moeten aan twee eisen voldoen: uitmunten in li sociale bewogenheid en uitmunten in literair niveau. Volgens het jury- rapport, opgesteld door Frida Balk- Smit Duyzentkunst, Wiel Kusters 1 en Pim de Vroomen, waren deze twee kenmerken van toepassing op 'Schoftentuig'. 'Schoftentuig' is het 1 derde werk in boekvorm van De Bie, na 'Meneer Foppe en het gedoe' en 'De Boekcorner van...Goos Ver hoef!'. Het bestaat deels uit eerder in kranten gepubliceerde korte stukken, maar de meeste pagina's worden in beslag genoemen door de weergave van gesprekken, die Wim de Bie voerde met mijnbouwkun- dig ingenieur Walter de Rochebru- Hiermee stelde De Bie, volgens mevrouw Balk, 'de literatuurweten schap voor een dilemma, want daar in wordt het als doodzonde aange merkt auteur en personage (Wim de Bie is allebei) te vereenzelvigen'. 'Schoftentuig' doorbrak hierdoor het onderscheid tussen fictie en non-fictie. De zaterdag afgetreden voorzitter van de Maatschappij der Neder landse Letterkunde, woordenboek maker dr. Hans Heestermans, ana lyseerde het woord 'schoftentuig' alvorens De Bi^de prijs te overhan digen. "Schoftentuig komt nog in geen enkel woordenboek voor, het is een neologisme en bovendien een taalkundige tautologie. 'Tuig' bete kende oorspronkelijk kleding. Bre- dero lanceerde begin zeventiende eeuw de betekenis 'bocht' en 'rom mel' voor 'tuig'. Het werd later 'on beschaamd volk, gepeupel'. Zoals 'tuig' sinds die tijd met Bredero ver bonden is, zo is vanaf nu 'schoften tuig' verbonden met de twintigste eeuwse schrijver Wim de Bie". Sketch Na zoveel letter- en taalkundige analyse werd het wachten op het dankwoord van Wim de Bie be loond. Tijdens dat als sketch ge brachte dankwoord zou de stern- kunstenaar drie keer zichzelf onder- Concert door het Nederlands Gitaarduo be staande uit Juun Voorhoeve en Erik Otte. Werken van o.a. Duarte, Schubert, Grana- dos en Rodrigo. Gehoord op 10 juni in de Lokhorstkerk. LEIDEN - Aan het eind van een weekeinde, waarin de buitentem peratuur niet erg hoog was opge lopen, voelde de ruimte van de Lokhorstkerk, waar het gitaar concert zou plaatshebben, bij het binnentreden kil aan. Het bezoe kersaantal op deze avond was bo vendien niet groot genoeg om de temperatuur flink te laten stijgen. Een en ander zou dus moeten af hangen van het al dan niet warm bloedige optreden van de beide spelers. Alhoewel gitaristen doorgaan voor introverte mensen, wil dat niets zeggen over de expressie in hun spel. Het is zéker waar dat het verschil tussen fluisterend zacht en uitgesproken luid spel op gi taar in een concertruimte niet erg opvallend is. Grote contrasten moeten vooral gezocht worden in de complexiteit van de muziek; heldere melodische lijnen met welomschreven begeleidende ak koorden steken af tegen passages waarin ingewikkelde en vaak vir tuoze omspelingen het de luiste raar soms moeilijk maken het ver loop van de muziek te volgen. Ook de wisseling van klankkleur kan het snarenspel uiterst boei end maken. Verrassend waren de stukken voor gewone gitaar en zijn hoger en helderder klinkende verwant de tertsgitaar zoals in de eigen tijdse bewerking door Giuliani van de ouverture 'La Clemenza di Tito' van Mozart. Meteen aan het begin van het concert slaagden Erik Otte en Juun Voorhoeve er al in de luisteraar in de ban van hun optreden te krijgen door de intensiteit van hun spel en de voortreffelijke muzikale voor- drac'ht die ze tot aan het einde van het concert wisten vol te houden. Met gesloten ogen is hun spel heel goed te genieten, maar het kijken naar dit tweetal voegt een dimensie toe aan het genot. De eensgezindheid in hun voor dracht is ook af te lezen aan het verhaal van hun wenkbrauwen en aan de betekenisvolle blikken die ze elkaar toewerpen. Zoals je bij een dirigent soms het verhaal van de muziek afleest aan zijn ge baren, zó vertellen Erik Otte en vooral Juun Voorhoeve door hun gezichtsuitdrukkingen waar het verhaal van de muziek over gaat. Van hun onlangs verschenen cd met Erik Ottes bewerkingen van romantische muziek werden een andante van Schubert ge speeld en de prachtige 'Valses poeticos' van Granados. In de pi kant gekruide nootjes van de 'Cu- atro piezas espanolas' van Rodri go kwam opnieuw hun aandacht voor elk muzikaal detail tot uiting en de verzorging en verfijning van de klank van het instrument. Met een warreling van handvol le akkoorden sloten ze de avond af in de 'softe bossa nova' sfeer van de Braziliaanse componisten Assad en Machado. Het in de loop van de avond voor het gitaarduo warm gelopen publiek werd voor zijn applaus nog eens beloond met een prachtige toegift in de vorm van de orgelprelude van C. Franck. MONICA SCHIKS Wim de Bie onderbrak zichzelf telefonisch drie keer tijdens zijn dankwoord Van der Hoogtprijs Margriet de Moor LEIDEN De schrijfster Margriet de Moor krijgt de Lucy B. en C. W. van der Hoogtprijs van 5.000 gulden. De jaarvergadering van de Maatschappij der Nederlandse Letterkunde heeft haar de aanmoedigingsprijs voor 1990 zaterdag toegekend in Leiden toegekend voor haar boek Dubbelportret. De vier voorgaande jaren ging de prijs naar August Willemsen, Rogi r Wieg, Jan Brokken en Mare Reugenbrink. De vergadering volgde de voor- i dracht van de commissie voor schone letteren: A. J. Korteweg, R. Th. van J der Paardt en E. van Vliet. De commissie noemt in haar rapport Margriet i de Moor een geraffineerd vertelster en bekwaam stiliste. Ze oordeelde dat de drie novellen in het boek getuigen van een bijna ver- bluffend vakmanschap, zeker voor iemand die nog maar net haar entree in de literaire wereld heeft gemaakt. De Moor schreef eerder de bundel 'Op de rug gezien'. Hiermee werd ze vorig jaar genomineerd voor de AKO-lite- ratuurprijs. Hqar tweede boek acht de commissie rijper. Thematisch sluit Dubbelportret aan bij de eerste bundel verhalen. Ook ifi het nieuwe boek worden de hoofdpersonen, allen vrouwen tegen de veertig, geobsedeerd door gebeurtenissen uit hun leven. Ze zoeken er ver klaringen voor, ook bij anderen. De gebeurtenissen blijven evenwel uitein- delijk raadselachtig. Op de jaarvergadering van de Maatschappij der Nederlandse Letterkun de werd tevens een nieuw bestuur gekozen. De classicus dr. R. van der Paardt, als wetenschappelijk medewerker aan de Leidse universiteit werkzaam, volgde de afgetreden voorzitter dr. H. Heestermans op en drs. P.A.W. van Zonneveld werd herkozen. Nieuwe leden in het bestuur wer- den de Vlaamse schrijfster Monica van Paemel en de historicus dr. P. den Boer. breken met .een telefoon die onder het spreekgestoelte van het audito rium geplaatst was. En weei^yielen fictie en non-fictie haast samen. De Bie begon met het oog op zijp hoog geleerde toehoorders nog 'serieus': "In een tijd waarin bezorgde, angstige en dringende stemmen klinken, die pleiten voor bescher ming van het gedrukte woord in het huidige en toekomstige medialand schap, een tijd waarin de overmach tige suprematie van het visuele ele ment in de momentane cultuur met de dag groeit, in zo'n onzekere over gangstijd een popularis van het ver maledijde beeldscherm, door het toekennen van een literaire prijs, bevorderen tot literator, dat is een besluit dat van een zekere moed ge tuigt. Ik ben opgegroeid in het ordinaire televisie-mlieu (schui- nemoppentapperij in omroepkanti- nes, drinkgelagen op de set, geflik flooi met scriptgirls); ik zet nu mijn eerste schreden in de literaire sa lons, ik luister naar boeiende lezin gen over de overdracht van Neder lands cultuurgoed in vreemde ta len". En daar was het eerste telefoontje van de Willem Bilderdijk Stichting: of De Bie binnenkort de Rhijnvis Feith Lezing wilde houden. "Wij LEIDEN - Universal Art' is een pleonasme, want elke kunst is uni verseel". Met die woorden en twee gedichten opende de schrijver en dichter Simon Vinkenoog (rechts)- gistermiddag aan de oude Singel 'Universal Art', het nieuwe onderko men van de schilders Jacob Kanbier en Alfred de Vries. Zij kregen hier mee een ruimte waarin zowel een atelier als een galerie en winkel ge vestigd zijn. Ter gelegenheid van de opening was er een jazzcombo, er werd een bar geëxploiteerd en in de open lucht konden tientallen bezoe kers het schilder proces volgen. '"Universal Art' is niet alleen voor ons bedoeld" benadrukt de 40-jarige Kanbier "maar speciaal voor Leid se kiLnstenaars. Beeldende kunste naars die bij de gemeente als zoda nig staan ingeschreven en integere kunst maken, kunnen hier terecht om hun werk ter exposeren en te ver kopen of verhuren." Kanbier heeft er nog niet over nagedacht of er voor dit laatste een vergoeding tegenover moet staan. "Als dat werk goed zou verkopen misschien wel". Voorals nog nemen de doeken van Kanbier zelf negentig procent van de ruimte in beslag, maar als het aan de Leid se schilder ligt gaat dat spoedig ver anderen. "Ik ben nu eenmaal erg ac tief en heb voor deze gelegenheid mijn werk laag geprijsd. Er hangt hier ook werk van vier, vijf anderen, maar zij schilderen minder. Het liefst zou ik, al klinkt dat misschien pretentieus, met andere schilders een Leidse School vormen". Kanbier schildert zelf neo-symbolistisch. "Werk dat verborgen waarheden be vat". "Alfred de Vries gaat zich met re clame-opdrachten bezighouden. Dat is een beetje een concessie, maar je moet wel kunnnen leven natuur- vragen u niet voor een lezing over eigen werk, dat zou inderdaad bela chelijk zijn, nee, het onderwerp is Henriette Roland Holst. Gezien de veranderingen in Oost-Europa bui tengewoon interessant, als u be denkt dat Henriette Roland Holst al in 1925 zware kritiek uitte op het Volgens De Bie ging dat sinds de toekenning van de prijs aan hem de hele dag zo door. En weer ging even later de telefoon: Van der Maat van de boekenbijlage van de Juinense Courant. "Wij zijn eens in die prijs gedoken en daar zijn een paar gekke dingetjes uitgekomen. Zo weten we dat commissielid Wiel Kusters uw buurman is en dat u al jaren regel matig samen gaat vissen. Het feit dat u eerder getrouwd ben geweest met Frida Smit-Balk Duyzentkunst en dat Pim de Vromen een zwager is van Kees van Kooten, spreekt in dit verband boekdelen, dacht ik. U wilt toch niet beweren dat een televisiel olbroek zoals u 'zomaar' een presti gieuze literaire prijs krijgt voor een verzameling krantecollumpjes?". De Bie noemde het allemaal leu gens en zétte zijn dankwoord voor de tientallen aanwezigen voort. Maar nogmaals werd hij onder broken: Walter de Rochebrune zelf. "Ik heb vernomen dat u een prijs krijgt voor een boek, waarin u veel van mijn gedachtengoed hebt opge tekend, zoniet wederrechtelijk ont vreemd. Schrijvers? Het zijn jatters en helers..het ergste schoftentuig..." De Bie probeerde tevergeefs De Ro chebrune te sussen met de medede ling dat de helft van de verkregen drieduizend gulden aan prijzengeld naar een goed doel, te weten De Ro chebrune zelf, zou gaan. Hy rondde voor het Academiegebouw maar snel af: "U begrijpt inmiddels waar mijn narcistische opwinding van daan komt. Het eigenlijke onder werp van deze oratie: 'Wies Moens, groot Dichter, fout mens' houdt u van mij te goed. Ik moet nu trou wens snel naar Sliedrecht, waar ik een Herman Gorterlezing over E. du Perron moet houden". Wim de Bie blijft de hele zomer aan een nieuw boek werken tot 'Keek op de week' in oktober weer begint. Tijdens de receptie liet hij los dat hij voor één keer wel zo'n prijs wilde accepteren. "Het boek is bovendien bijna nergens besproken en het is alweer twee jaar geleden verschenen." En medeschrijver Kees van Kooten? Die was zaterdag op vakantie. lijk." Ook voor monumementale kunst, zoals muur- en plafondschil deringen en decors kan men zich tot 'Universal Art' wenden. Kanbier is het afgelopen jaar met subsidie van gemeente en provincie enkele maanden in Parijs werk zaam geweest. "Dat is een verhaal apart, het was tijdelijk en ik heb er zo'n veertig doeken gemaakt. Ik ben in Los Angeles uitgenodigd, waar het Museum of Modern Art belang stelling voor me heeft. Maar ook dat kost geld, dus zover ben ik nog niet. Simon Vinkenoog wist trouwens op de juiste momen ten tragiek te leg gen in de voordracht van een ge dicht van Paul van Ostaijen. Dat handelde over die andere schilder die naar Frankrijk ging. Vincent vail Gogh: Kunst is de liefde in elke daad.l Kwintessens. En het vol ledig liefde zijnJEn dit is liefde als Vincent deed: de talenten die hij kreeg, tot de waanzin, tot het leed! dat vreugde wordt, levend maken. 'Die Frau ohne Schatten' van Richard Strauss. Concertuitvoering in het kader van de VARA-matinees m.m.v. het Groot Om roepkoor. de Kathedrale Koorschool St. Bavo en het Radio Filharmonisch Orkest. Dirigent: Edo de Waart. Gehoord in het Con certgebouw op 9 juni. Herhaling: 12 juni, Dr. Anton Philipszaal Den Haag, 19.00 uur. Ra dio-uitzending: 25 juni, 20.20 uur (Radio-4). AMSTERDAM (GPD) - De di recteuren van het Holland Festi val komen en gaan, maar het maakt weinig uit wie nu weer naar voren geschoven wordt. De grote dagen van Peter Diamand zijn voorgoed voorbij en keer op keer blijken werkelijke hoogte punten buiten het Festival om te worden ingebracht. Dat geldt ze ker voor de concertante uitvoe ring van 'Die Frau ohne Schat ten', het sluitstuk van een toch al opmerkelijk VARA-seizoen, dat zaterdagmiddag het Amsterdam se Concertgebouw tot uitzinnig enthousiasme bracht. Dat zoiets gebeurt, is op zich zelf al verbazend. Richard Strauss' sprookjesopera behoort tot de gecompliceerdste theater werken aller tijden en bezit bij lange na niet de melodieuze di rectheid van Mozart's 'Zauberflö- te', waardoor componist en tekst dichter zich lieten inspireren. Daarbij komt dat het met symbo liek volgestouwde libretto van Hofmannsthal in eerste instantie duister en overdadig overkomt, en dat Strauss hierbij een adequa te, maar ook niet echt 'gemakke lijke' muziek schreef. Die muziek is trouwens in dubbel opzicht 'moeilijk': dat het werk zo zelden wordt opgevoerd, hangt niet al leen samen met de vele proble men die het libretto met zich mee brengt, maar ook met het feit dat het werk nauwelijks te bezetten is. De partituur eist alleen al twee Wagner-sopranen van uitzonder lijke klasse en louter praktische redenen maken aldus een uitvoe ring zonder coupures vrijwel on mogelijk. (De omvang van het werk blijkt uit het feit dat deze VARA-matinee ondanks ver schillende coupures - twee meer dan het programmaboekje ver meldde - ruim vier uur duurde!) Welke goede geest de VARA bestierde, is niet na te gaan, maar er werd een bezetting op de been gebracht die de grootste theaters zich mochten wensen. Een plot selinge afzegging bleek zelfs ten goede te keren, toen niemand minder dan James King bereid werd gevonden de rol van de Kai ser van een zieke collega over te nemen. De nu 65-jarige tenor maakte de kortste maar moeilijk ste van de vijf hoofdrollen tot een ervaring die de aanwezigen zich lang kunnen heugen. Natuurlijk klinkt zijn stem niet meer zo fris als vroeger, maar zijn hoogte was er nog helemaal, de autoriteit van zijn voordracht stond recht over eind en hij ontplooide een vocale souplesse die zeldzaam is in een tijd. waarin veel tenoren niet ver der komen dan krampachtig hun noten eruit persen. Tegenover hem stonden twee dramatische sopranen van ver schillende generaties die even in drukwekkende vocale prestaties leverden. Johanna Meier, op het ogenblik één van 's werelds grote Isoldes, was een vocaal zelfverze kerde en stralende Frberin, maar even indrukwekkend was de prestatie van Alessandra Mare als de Kaiserin. Deze jonge Berlijns- Amerikaanse sopraan beschikt niet over een figuur dat haar tot het idool van regisseurs zal ma ken, maar met haar heldere, soms bijna glasachtig timbre (wel toe passelijk bij een 'doorzichtige vrouw zonder schaduw'), egaal en haarzuiver geplaatst, werd zij de grote ontdekking van deze mid dag. Minder imponerend, maar als vertolking mogelijk nog mooier en doorleefder was het aandeel van de bariton Franz Grundheber als de verver Barak, veruit de menselijkste flguur uit dit muzi kale sprookje. Vocaal minder meeslepend, maar dramatisch steeds overtuigender bleek de mezzo-sopraan Reinhild Runkei in de duivels moeilijk rol van als karakter al even duivelse Voed ster. Al deze krachten alsmede een lange reeks vertolkers van kleine re rollen (met mooie prestaties van o.a. Saskia Gerritsen en Lieu- we Visser) en een voortreffelijk reagerend koor en orkest werden tot het uiterste gedreven door een kennelijk bevlogen Edo de Waart. Zijn tempi kwamen een enkele maal wat zakelijk over, maar het klankenspectrum dat hij aan dit uitgebreide apparaat ontlokte, ging geheel in de tegenoverge stelde richting, een effect dat door een bescheiden regie nog da nig versterkt werd. Dit was waar lijk festivalniveau, iets waarvan de liefhebber zich dinsdag in Den Haag nogmaals kan overtuigen (naar valt te hopen zijn er dan wel meer tekstboekjes verkrijgbaar). PAUL KORENHOF Concert: De Dijk. Gehoord: LVC Leiden (9- 6-1990). Bezetting: Huub van der Lubbe (zang), Nico Arzbach (gitaar), Pim Kops (piano/hammond/mondharmonica), Hans van der Lubbe (bas). Antonie Broek (drums), Dirk Beets (saxofoon), Roland Brunt (trompet). LEIDEN Er zijn, eenvoudig ge zegd, op het terrein van de pop muziek twee circuits. Het 'alter natieve' circuit bestaat hoofdza kelijk uit (gesubsidieerde) jonge rencentra en het 'commerciële' uit discotheken, dorpshuizen, feesttenten en omgebouwde sportzalen. In haar negenjarig be staan heeft popgroep 'De Dijk' tot voor kort bijna alleen in het com merciële circuit gewerkt. De eer ste kleine hits en de compacte popdeuntjes met hoge meezing- factor werden aanvankelijk niet gewaardeerd door de program meurs van het alternatieve cir cuit. Totdat vorig jaar in muziekblad Oor plotseling een groot inter view verscheen met Dijk-zanger Huub van der Lubbe en Rik de Leeuw, zanger van de Tröckener Kecks (overigens een typische 'al ternatieve' band). In die tijd kreeg ook opeens de VPRO oog en oor voor deze sympathieke Amster damse band. Eenvoudige liedjes op basis van rock en róÜ kan op eens, ook de boerenrockband Normaal 'mag' nu van de alterna tieve muziekliefhebber. De gou deerlijke popliedjes met een kop en een staart vormen een mooie tegenhanger van de ondefinieer bare techno-herrie die luistert naar de naam 'house'. Dit moet dan ook de verklaring zijn voor de opwaardering voor bands als De Dijk en Normaal. Ook de programmeur van het LVC achtte de tijd nu rijp voor een concert van De Dijk en zo kon de band afgelopen zaterdag op treden voor een mudvolle zaal. De 500 beschikbare kaarten waren al snel uitverkocht. Nadat de band haar eerste to nen had ingezet werd al duidelijk dat het die avond een groot feest ging worden. Meteen gingen de handen op elkaar en de voeten van de vloer. Hoewel de band in het begin nog een beetje de in druk wekte aan een routine-klus bezig te zijn (dat is overigens niet vreemd, aangezien De Dijk ge middeld vier keer per week op treedt) sloeg het enthousiasrr van het publiek al snel over op d muzikanten. Zanger Huub van der Lubbe ging zelfs zo ver een glas bier op z'n voorhoofd te laten balanceren en later het 'olé' in te zetten, natuurlijk meteen overge nomen door het gretige publiek. De muziek, beïnvloed door Rhy thm and blues, soul en rock and roll was net zo solide als de delta werken. Onlangs is de band uitgebreid met twee blazers, zij rondden de toch al perfecte popliedjes nóg beter af. De muzikanten vormden met name in de refreintjes ook het achtergrondkoor en deden steeds hun best om boven het luidkeels meezingende publiek uit te komen. Alle hits en bij na- hits passeerden de revue: 'Binnen zonder kloppen', 'Mag het licht uit', 'Ik kan het niet alleen', 'Dan sen op de vulkaan', 'Nergens goed voor', 'Ik heb een groot hart' en 'Bloedend hart' deden de tempe ratuur in het LVC oplopen tot tro pisch niveau. Zelden is het pu bliek in deze zaal zo collectief uit z'n dak gegaan. Wie geen kaartje heeft kunnen bemachtigen voor het concert van afgelopen zater dag kan nog altijd de onlangs uit gebrachte dubbel-lp 'De Dijk Li ve' aanschaffen, want live is deze band op z'n allerbest. JOOST NOORDMAN Ruzie bij Nat. Ballet over honorering AMSTERDAM (GPD) -. De Kun stenbond FNV spant namens de dansers een kort geding aan tegen de leiding van Het Nationale Ballet. Inzet van het conflict is onenigheid over de hoogte van de aanvullende honorering voor dansers bij tv-regi- straties. De NOS wil op 20 juni in het Am sterdamse Muziektheater opnamen maken van het stuk 'Corps' van Hans van Manen. De dansers willen Miljoen kaarten voor Van Gogh DEN HAAG (GPD) Een miljoen kaarten zijn tot nu toe verkocht voor de tentoonstelling 'Vincent van Gogh'. die sinds 30 maart wordt gehouden in het Van Gogh-museum in Amsterdam en het rijksmuseum Kröller-Müller in Otterlo. Volgens de Stichting Van Gogh 1990 zijn nog nooit eerder zo veel toegangskaarten voor een expositie in ons land verkocht. In Neder land gingen ruim een half miljoen entreebewijzen over de toonbank. Frankrijk volgt met meer dan 130.000 verkochte kaarten. Voor de resteren de zeven weken (tot 29 juli) zijn nog 200.000 toegangskaarten te koop. In deze periode zijn enkele Weekeinden en avonden al uitverkocht. De verwachtingen wat betreft het bezoekersaantal zijn volgens directeur F. Becht van de Stichting Van Gogh 1990 hiermee overtroffen. "Verheu gend is de grote verscheidenheid van het publiek uit alle maatschappelijke lagen van fle bevolking", aldus Becht. Zestig procent van de bezoekers kwam uit het buitenland. daar onder de huidige voorwaarden niet aan meewerken en hebben uit protest afgelopen dinsdag het werk voor korte tijd stilgelegd. De NOS heeft aangedrongen op duidelijkheid over de tarieven. In dien die er niet komt. overweegt men de samenwerking met Het Na tionale Ballet te staken. Om dezelf de reden worden er voorlopig geen registraties gemaakt van het Neder lands Dans Theater. De huidige tarieven voor aanvul lende honorering zijn vijf jaar gele den vastgesteld. Voor vertoning van een stuk op de Nederlandse te levisie krijgen de dansers van Het Nationale Ballet tweehonderd gul den extra. Vertoning in.het buiten land levert vierhonderd gulden ex tra op en voor een video-band krij gen ze vijfhonderd gulden. De Kunstenbond FNV wil die aanvullende honoraria verhogen tot respectievelijk vijfhonderd, dui zend en drieduizend gulden. Tach tig procent van de dansers van Het Nationale Ballet is bij de bond aan gesloten.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1990 | | pagina 19