Schouwburg: accent op cabaret en dans Geniale melange van meligheid Dick Bruna krijgt Penseel Gouden Griffel voor Els Pelgrom Boelen brengt in nieuw seizoen gevarieerd programma naar Leiden Ted Easton overleden Oude Singel-Vestival biedt van alles wat Scholieren op toneelpodium Feest Research voor Beleid met concert voor 6 printers DONDERDAG 7 JUNI 1990 PAGINA 23 AMSTERDAM (ANP) - De Gou den Griffel voor het best geschre ven kinderboek is toegekend aan Els Pelgrom voor haar boek 'De ei kelvreters' (Querido). Het Gouden Penseel gaat dit jaar naar Dick Bru na voor zijn illustraties in het boek Boris Beer' (Van Goor). Het be stuur van de stichting CPNB heeft dit gisteren bekendgemaakt. De jury's van beide prijzen kozen de titels uit de jaarproduktie van 1989. Naast de Gouden Griffel en het Gouden Penseel kenden de ju ry's verder twee Zilveren Penselen toe (in diverse leeftijdscategorieën) en acht Zilveren Griffels. Aan ze ventien titels werd een eervolle ver melding verleend, de zogenoemde Vlag en Wimpel's. Het is voor de derde keer dat Els Pelgrom (56) de Gouden Griffel ont vangt. Zij is daarmee de eerste au teur in Nederland die deze prijs voor de derde maal (in '78 en '85 werd haar werk ook bekroond) zal ontvangen. In Duitsland ontving zij eerder de Deutsche Jugendlitera- turpreis '86 en de Gustav Heine- mann Friedens-preis. Dick Bruna (63), winnaar van het Gouden Penseel, begon zijn carriè re als ontwerper van boekomslagen en affiches. In 1952 maakte hij zijn eerste prentenboek 'De Appel' en in 1955 verschenen de eerste 'Nijntje'- boeken die inmiddels wereldwijd bekendheid genieten. Met 'Boris Beer" introduceerde de illustrator een nieuwe hoofdpersoon in zijn oeuvre. Bruna werd in 1989 genomi neerd voor de Publieksprijs voor het Nederlandse boek en onlangs werd hem de D.A.Thieme-prijs toe gekend. In totaal illustreerde Bruna meer dan 70 prentenboeken. De uitreiking van de Griffels en Penselen zal aan de vooravond van de kinderboekenweek, op dinsdag 9 oktober, plaatshebben. De kinder boekenweek, van 10 tot en met 20 oktober, heeft als thema 'Boeken horen bij je'. i redacteur Annemiek Ruygrok LEIDEN - Veertien landelijke premières, variërend van het succesvolle 'Harold Maude' tot 'Scoren', een produktie waarmee indertijd Madonna haar debuut off-Broadway maak te: een grote Shakespeare-serie (koningsdrama's), 35 cabaretvoorstellingen, veel dans. opera's en een concert door Herman Krebbers en Theo Olof. DEN HAAG (GPD) - De orkestlei der Ted Easton is in een Haags ver pleegtehuis aan een maagbloeding overleden. Zijn gezondheid was al enige jaren slecht. Hij is 57 jaar ge worden. Zijn werkelijke naam was Theo van Est. Vooral in de jaren zestig en zeven tig maakte hij furore met zijn or kest, de Ted Easton Jazzband, die voornamelijk (moderne) dixieland en swingmuziek speelde. Zijn for matie was in Scheveningen en latei- in een etablissement in Kijkduin ge durende de weekeinden veelvuldig te horen. Ted Easton was ook op jazzfeesten in Leiden een graag ge ziene gast. Easton heeft in de toptijd van zijn barfd tal van beroemde internatio nale musici als gast laten optreden. Onder hen bevonden zich tenor saxofonist Buddy Tate, de trombo nist Vick Dickenson en de trompet tisten Bobby Hackett en Wild Bill Davison. Easton, die slagwerk speelde maar ook in veel nummers zong. heeft met zijn orkest talrijke malen op festivals in het land gespeeld maar ook veel daarbuiten. Indruk wekkend is het aantal langspeelpla ten dat door zijn orkest, samen met (voornamelijk Amerikaanse) gast- musici, is volgespeeld. Easton heeft met zijn door hemzelf opgerichte platenfirma ook veel jazzplaten ge produceerd. Schouwbu rgdirecteur Frans Boelen, wethouder van cultuur Henrie'tte van Dongen en Yvonne van Baarlealge meen directeur kunst en cultuur v aii de gemeente Leidenpresenteerden gisteren het programma voor het nieuwe seizoen. De Leidse Schouwburg heeft een heftig seizoen achter de rug. Maar dat bracht slechts een trilling teweeg. Want de schouwburg staat stevig op zijn grondvesten aldus van Dongen. (foto Jan Holvast) Aan afwisseling ontbreekt het niet in het nieuwe programma van de Leidse Schouwburg, dat gisteren traditiegetrouw samen met het pro grammaboekje '90-'91 werd gepre senteerd. Schouwburgdirecteur Frans Boe len kon zijn voldoening nauwelijks verbergen. Want al zijn er geen we reldschokkende beleidsafwijkin- gen te bespeuren, Boelen heeft risi co's bepaald niet vermeden. 'De Buddha van Ceylon', een voorstel ling van De Appel, geschreven door Lodewijk de Boer. is zo n risico stuk, waarvan Boelen zelf zegt 'het kan vriezen of dooien'. Via tal van workshops werd het verhaal uitge werkt tot de produktie die volgend jaar april in Leiden te zien zal zijn. Een werkwijze die de auteur in de gelegenheid stelt al in een heel vroeg stadium gebruik te maken van de rijkdom aan vormen en the ma's die de inbreng van improvise rende acteurs kan produceren. In totaal zullen komend seizoen 35 cabaretvoorstellingen ten tonele worden gebracht: Jenny Arean heeft haar premiere in Leiden, Youp van 't Hek staat vijf avonden solo op het toneel, voor Waarden- berg De Jong is Boelen zelfs van plar) om zoveel mogelijk leeg te rui men, "want met die twee weetje het maar nooit". Boelen geeft toe dat het accent iets meer dan andere ja ren op cabaret ligt. "Maar de kwali teit is ook dermate hoog dat we er niet omheen kunnen", aldus Boe len. Toneel blijft in zijn visie echter de voedingsbodem van de Leidse Schouwburg. En ook op dit gebied is het aanbod groot. Boelen heeft al le grote gezelschappen naar Leiden weten te halen. Behalve het Ro-the- ater dat er elk jaar in slaagt nét een voor de Leidse Schouwburg te gro te speelruimte te eisen. Henk van Ulsen komt voor het eerst sinds lan ge tijd weer met een groot soloto neel 'De dood van Iwan Iljitsj' dat eveneens in Leiden zijn premiere beleeft. Op operagebied valt allereerst de voorstelling van de Opera van Pe king in het oog. Dit wereldberoem de gezelschap komt in september naar Leiden, waar de Europese toer- nee begint. Voorts wordt 'Rigoletto' door een Pools gezelschap opge voerd. En in samenwerking met de koninklijke Schouwburg in Den Haag brengt De Kleine Opera Stich ting op 24 oktober de opera Eline van Erik Lotichius, gebaseerd op de roman Eline Vere van Couperus. Bovendien in januari volgend jaar de premiere van de Mozart-opera 'L'Oca del Cairo'. Ook op dansgebied is komend seizoen in de schouwburg veel te beleven: drie grote buitenlandse dansgezelschappen als het Elisa Monte Ballet, de Phoenix Dance Company en het Danstheater USA brengen voorstellingen in Leiden. Daarnaast natuurlijk voorstellingen van het succesvolle Introdans. Musicals als Amadeus, Sweet Charity en De Club ontbreken even min op het programma. En jong ta lent krijgt een kans in het Leids Ca baret Festival en Cabarestafette II. die in de cabaretweek volgend jaar februari worden gehouden. Kwaliteit staat bij al het gebodene voorop, aldus Boelen. En daarmee heeft hij 'zijn' wethouder op zijn hand, want ook zij kondigde giste ren aan een kwaliteitsverhoging op theatergebied in Leiden te willen bewerkstelligen. Henriette van Dongen wil zich daarbij alle Leidse instellingen zien te betrekken. Vol gens Yvonne van Baarle, algemeen directeur kunst en cultuur van de gemeente Leiden, moet in die rich ting ook op den duur iets zichtbaar worden in de Stadsgehoorzaal. Er ligt voor het theaterpubliek dus wellicht nog veel meer moois in het verschiet. 'De zon gaat zinloos onder, morgen moet ze toch weer op', soloprogramma van en door Herman Finkers (met tekstbijdragen en as sistentie van Wilfried Finkers). Gezien op 6 juni in de Leidse schouwburg. Aldaar nog tot en met 9 juni te zien (uitverkocht!). LEIDEN De titel van het pro gramma zou je - bij voorkeur in Delfts blauw of in een borduur- steekje - thuis aan de wand kun nen hangen. Dat vond Herman Finkers kennelijk ook, en daarom heeft hij het programmaboekje in de vorm van een kalender uitge bracht. Een prima oplossing: het effect is hetzelfde, en toch is 't goedkoper en minder bèwerke- lijk. Zoiets kan alleen Finkers be denken. Door hem wordt kneute righeid tot een kunst verheven. Zo'n titel, en dan nog eens als ka lender verpakt: waar haalt ie mand het vandaan?! Een vraag die je ook voortdurend op het programma zelf kunt betrekken. Tot en met aanstaande zaterdag zijn Finkers' verrichtingen op het toneel weer met bewondering maar vooral verwondering in Lei den te aanschouwen. Wat heeft die man toch dat hij een zaal vol n bezighouden met een schier eindeloze reeks flauwi teiten? Mensen zijn zelfs bij nacht en ontij opgestaan om nog maar een kaartje te bemachtigen. Vier achtereenvolgende avonden in de. schouwburg zijn dan ook geheel uitverkocht. Kennelijk is het toch die geniale melange van melig heid en flauwekul die bij een breed publiek enorm aanslaat. Zijn ongekend grote succes dwingt op zichzelf al respect af; dat hij dat weet te continueren, is zo mogelijk nog onverklaarbaar der en daarom des te bewon derenswaardiger. Bij Brigitte Kaandorp heeft ie dereen zo langzamerhand het idee, dat ze eens met wat anders zou moeten komen. Bij Finkers lijkt zich niemand dat af te vra gen. Dit nieuwe programma wijkt nauwelijks van het voorgaande af. Hoogstens kun je zeggen dat de grappen met de rekwisieten (produkten van nijver knutsel werk) enigszins zijn toegenomen. Daarnaast functioneert wederom broer Wilfried als toneelassistent. In hoog tempo passeren tal van verhaaltjes de revue die het veelal van een oersimpele woordspeling of een geheel onverwachte wen ding moeten hebben. Zelfs de Shakespeare-bewerking van na de pauze ontkomt niet aan de wetten van de Finkers-humor: "Macbeth kijkt uit het raam van zijn slaapkamer - tsja, dubbelglas, he!" Onderwijl kijkt hij de zaal in met een verbaasde blik van 'Goh, dat jullie dat leuk vinden'. En een hele avond lang kun je je afvra gen, of dit argeloze onbevangen heid of uitgekookte slimmigheid is?! Of heeft zich onder invloed van zijn inmiddels rijke podium ervaring het een uit het ander ont wikkeld? Herman Finkers neemt in het - bijna overbevolkte - cabaretwe reldje een absoluut unieke positie in. Op zijn gebied hoeft hij voor concurrentie niet of nauwelijks beducht te zijn. Finkers lijkt zich daarvan bewust. Tegenover het publiek laat hij zich aan het begin van het programma een zelfverze kerde opmerking ontvallen: 'Ach, jullie komen toch wel'. Zou dat echt waar zijn, of zal de gortdroge Finkers-humor op den duur gaan vervelen? WIjNAND ZEILSTRA Herman Finkers. LEIDEN Het Oude Singel-Vestival wordt dit jaar gehouden op zondag 24 juni. Op die dag presenteren de culturele organisaties rond de Oude Sin gel en de Oude Vest zich voor de derde maal met een programma, dat zo wel muziek, toneel, dans, exposities en openbare lessen omvat. Bij het evenement, dat dit jaar voor de derde maal op touw wordt gezet, zijn de Leidse Schouwburg, de Leidse Volksuniversiteit K&O, de Leidse Balletschool, museum De Lakenhal, de Droomfabriek en café 'In de Oude Marenpoort' betrokken. Laatstgenoemd etablissement zal worden omge toverd tot rock&roll-tempel met zang en dans van That Crazy Beat, The Blue Moon Boys en The Black Slacks. Bij K&O geeft de pianist Patrich Hopper een Chopin-recital, speelt in de foyer een bossa-nova-ensernble en zijn er demonstratielessen van diverse creativiteitscursussen. Ook kinderen kunnen hier terecht om geschminkt te worden of onder begeleiding te tekenen. De Leidse Schouwburg biedt naast hoogtepunten van het komende seizoen technische rondleidingen, tijdens welke men een kijkje achter de schermen kan nemen. Leerlingen en docenten van de Leidse Balletschool geven een voorstelling in de Leid se Schouwburg rond het thema televisie. De Lakenhal is gratis toegankelijk met rondleidingen langs de vaste col lecties en de lopende exposities. Het plein voor het museum wordt inge richt als terras met musici en twee Leidse kunstenaars, die een kunstwerk zullen scheppen. De Droomfebnek tenslotte presenteert een podium met jazzballet, to neel, tango, buikdans, salsa, zang en nog veel meer. Het Oude Singel-Vesti val begint om twaalf uur. LEIDEN De schooltoneelgroep 'De Jonkies' geeft deze week in de aula van de Vlietschans (Apol- lolaan) drie voorstellingen van 'De Vrek' van Molière. Dit klassieke stuk wordt in de regie van leraar Bert Jonk gespeeld op donderdag avond 7, vrijdagavond 8 en zater dagavond 9 juni. Gert Jan Masurel componeerde speciaal voor dit stuk de muziek, Karin Smit maakte de kostuums. Op donderdagavond 1'4 en, vrij dagavond 15 juni zijn het leerlingen van het Leids Gymnasium, die een toneelproduktie uitbrengen. De to neelvereniging SKIAS staat dan op de planken van de Leidse Schouw burg met 'Het bezoek van de oude dame' van' Dürrenmatt. De Leidse kindertoneelclub Pats speelt zondagmiddag 10 juni in het Microtheater (Oude Vest) opnieuw het stuk 'Koningin van Kinder land'. De drie vorige voorstellingen werden zo goed bezocht, dat Pats besloten heeft nog een vierde op voering van dit stuk te geven. De groep bestaat uit tien kinderen in de leeftijd van zeven tot twaalf jaar. Aanvang 15..00 uur. GLASVEILING - Een veiling van glas, Delfts aardewerk en Europees porcelein bij Christie's in Amster dam heeft gisteren een totaal be drag opgeleverd van 973.000 gul den. LEIDEN Het Leidse sociaal wetenschappelijk onderzoeksin stituut Research voor Beleid vier de gisteren haar tienjarig bestaan met een feestje, dat een beetje in het water viel. De kunstenaars Paul Panhuy- sen en Johan Goedhart, door di recteur André Coenen uitgeno digd om dat feestje enige luister •ij te zetten, bevestigden daartoe ..an de achterkant van het één jaar oude gebouw aan de iSchiphol- weg een zogenaamde snarenin- stallatie. Daarop had een geïm proviseerd concert moeten plaatsvinden, dat wegens de re genval slechts tot enig stemmen vooraf beperkt bleef. De nadruk viel daardoor op een in de veld werk-ruimte van het particulier instituut uit te voeren compositie voor zes printers, waar de regen weinig aan kon verprutsen. Panhuysen en Goedhart, res pectievelijk opgeleid aan de kunstacademies te Maastricht en Arnhem, begonnen twee dagen geleden aan de opbouw van hun installatie. Een hoogwerker be vestigde een aantal betonnen blokken op het Research voor Be- leid-gebouw, waaraan een aantal nylon draden werd bevestigd. De ze kozen het luchtruim naar zes lege verfblikken, enige meters la ger. Zes stalen draden liepen on der een kleine hoek naar dè grond, waar zes ronde ingekerfde broodplanken om de draden lie pen. Om enige resonantie te be werkstelligen werden die plan ken door elektromotors aange dreven, die vertraagd waren van 1300 naar 10 toeren per minuut. De planken en motors stonden op een vierkante houten kast met daarin alweer beton. Zowel kast als verfblikken brengen, door de lengtetrillingen van de draaiende ex-broodplanken geluid voort. Tijdens het concert, dat geen doorgang vond, hadden Goed hart en Panhuysen de bedoeling gehad met harspoeder langs de stalen draden te strijken. Dat zou aan geluid enige kleur toevoegen. Want nu werd het 'kattegejank' genoemd door één der sociale we tenschappers, die zich even bui ten waagde. Hij zat er waarschijnlijk niet ver naast. Paul Panhuysen vertrouw de eerder de pers toe, dat hij thuis van een kooi met vijf kanaries de zogenaamde Kanariegrandband heeft gemaakt. Het geluid van de vogels en de trillingen in de kooi vervormt Panhuysen in zijn huis met allerhande versterkende ge- luidaparatuur. Eenzelfde principe behelsde het concert voor zes printers. Ver schillend sociaalwetenschappe lijk materiaal werd in zes printers ingevoerd. Het geluid van de printers in werking werd vervol gens met twaalf microfoons ver sterkt. Voorversterkers en twaalf zogenaamde effectpedalen, die konden herhalen en vervormen, waren aan een installatie gekop peld. Een klein half uurtje draai de Panhuysen aan de knoppen van de effectpedalen en maakte daarmee naar eigen zeggen 'in dustriële muziek'. Dit alles om aan te geven 'wat geluid kan doen in een ruimte'. Het resultaat was een soort geluid van een range rend treinstel met een helikopter er boven, die samen kopje onder Panhuysen en Goedhart maak ten de laatste acht jaar zo'n hon derddertig snareninstallaties, tot in New York toe. Vooral met de bedoeling dat men langer naar een kunstwerk kijkt als er tevens in concertvorm naar geluisterd kan worden. Of toehoorders het inderdaad weten te waarderen? Daar moet maar eens sociaalwe tenschappelijk onderzoek naar worden verricht. EMIEL FANGMANN K&O Leiden met zomer-orgelserie LEIDEN K&O presenteert ook de komende zomer een serie orgel concerten. Deze orgelbespelingen worden in de maanden juni, juli en augustus in de Pieterskerk en de Hooglandse Kerk gegeven. Het eerste concert uit de nieuwe serie wordt op vrijdagavond 15 juni verzorgd door de organist Joop Brons. Hij zal in de Hooglandse Kerk composities vertolken van Bruhns, Tunder, Dandrieu, Böhm. Mendelssohn, De Sola en van de Leidenaar Ruppe. Nico de Raad bespeelt op vrijdag avond 29 juni het orgel van de Pie terskerk. Op zijn programma staan werken van Franck, Pierné, Alain, Andriessen, Bach, Buxtehude, Seixas en Carvalho. Albert de Klerk is op vrijdag avond 13 juli in de Hooglandse Kerk te beluisteren in een programma met orgelwerken van Muffat, Kerll, Pachelbel, Bach, Boëly en De Klerk. Charles de Wolff komt op vrijdag avond 27 juli naar de Pieters"kerk om werken van Van Noort, Bach, Mendelsshohn, Reger en An driessen ten gehore te brengen. Bernard Bartelink geeft op vrij dagavond 10 augustus het vijfde concert uit de K&O-orgelserie. Ben Fey verzorgt de laatste orgel bespeling op vrijdagavond 24 au gustus in de Hooglandse Kerk. Alle concerten beginnen om 20.15 uur. Kaarten zijn b ij K&O verkrijgbaar.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1990 | | pagina 23