Poetry International ook op reis Verrassende vormgeving redt gedateerd Ossi-town Muziekpakhuis wil gaan verbouwen De mooiste vergeten opera van Strauss Met 32 dichters uit 17 landen gaat poëzie-festival van start Verkoop op KunstRai verdubbeld Onthutsende parallel Masada en Auschwitz Deens constructivisme WOENSDAG 6 JUNI 1990 I -V -.•KUNST-V' PAGINA 21 Voorstelling: Ossi-town van Peter Greiner Groep: Toneelgroep Hollandia (Holland- festival produktie). Regie: Johan Simons en Paul Koek. Acteurs: Bert Luppers, Adri Overbeeke en Betty Schuurman Te zien t.m, 30 juni (behalve op de zondagen en de maandagen), Autosloperij Jan Smit, West- zaan. Inlichtingen: 075 - 310231 Hoewel Toneelgroep Hollandia de eerste is die hier werk van de hedendaagse Duitse auteur Peter Greiner speelt, doet zijn toneel stuk Ossi-Town (1983) vertrouwd aan. De opeenvolging van korte, fragmentarische scènes brengt de filmische structuur van Woyzeck van George Buchner in herinne ring. Zijn engagement met de zelfkant doet sterk denken aan het snoeiharde realisme van Franz Xavier Kroetz. Het poë tisch cynisme had van Rainer Werner Fassbinder kunnen zijn. Dat de voorstelling toch geen compleet déja vue geeft van een genre toneel dat vooral eind jaren zeventig in zwang was, ligt vooral aan de verrassende vormgeving van de regisseurs Johan Simons en Paul Koek. In plaats van de heftige, fysieke speelstijl waar de ze tekst vol geweld zo duidelijk naar solliciteert, laten zij de ac teurs spelen alsof zij in een per manente verdoving verkeren. De drie personages registreren wel, en ze tonen ook wel emoties, maar dat gebeurt op een onwe zenlijke manier. De werkelijk heid trekt als een film aan hun licht hallucinerende hersens voorbij, zo lijkt het. Ze nemen deel, en tegelijk ook weer niet. Het natuurlijke decor waarin deze lokatie-produktie zich af speelt, zorgt voor een rustgevend contrapunt: de ramen van autos loperij Jan Smit bieden een pano ramisch uitzicht op weilanden met onverstoorbaar grazende koeien. Het speelvlak is bedekt met een dikke" laag vette klei, zo dat er traag en zompig wordt voortbewogen. Hoe prachtig intens het acteren ook is en hoe sfeervol de vormge ving mag heten, zij leiden wel af van waarom het Greiner vooral te doen moet zijn geweest: het afre kenen met de stadse romantise ring van het harde, maar eerlijke boerenleven. Jan Meijer, student en aanhan ger van De Groenen, treedt in dienst bij een stel Ossi's (scheld woord voor inwoners van Oost- Friesland. een agrarische streek die in Duitsland symbool staat voor lompheid en domheid). Hij verlustigt zich aan het inderdaad nogal primaire uiten van zijn werkgevers, probeert de vrouw met zijn praatjes vol vals medele ven in het bed te praten en trekt ook weer even makkelijk weg als mede door zijn toedoen de wan kele relatie tussen zijn sociaal slecht bedeelde werkgevers in een totale catastrofe is geëindigd. Ossi-town is een glasheldere aanklacht, die door toedoen van Toneelgroep Hollandia wat min der glashelder is gemaakt. Dat komt ook omdat de tekst achter elkaar wordt doorgespeeld, zon der overgangen, zodat er iets van de hoekige en heldere structuur verloren gaat. In zijn algemeen heid vind ik dat de vorm dienend aan de inhoud moet zijn. In dit ge val kan ik vrede met het omge keerde hebben. ERIC VAN DER VELDEN Van onze correspondent Tjitte de Vries ROTTERDAM Het 21ste dichtersfestival van Poetry In ternational gaat op maandag 18 juni van start met 32 deelne mende dichters uit 17 landen. Poetry-organisator Martin Mooij maakte gisteren echter bekend dat twee Chinese dichters, Bai Hua en Wang Jiaxin, van de Chinese autoritei ten geen toestemming hebben gekregen naar Rotterdam te komen. Het festival wordt in de Rotterdamse Doelen ge opend door minister Hedy d'Ancona (wvc). Het dichtersfestival wordt vooraf gegaan door allerlei kleine en grote evenementen. Het festival krijgt een uitstraling naar het oosten van ons land tot in West-Duitsland toe met een Poetry on the Road-pro- gramma: vier stevige poëzieavon- den in Enschede, een avond in As sen en een avond in Leer in oost- Friesland. Op donderdag 14 juni is er een 'Poetry Vooraf-avond in het Natio naal Onderwijscentrum in Rotter dam, waar op een van de buitenmu ren in neonlettérs een speciaal dóór cabaretier Freek de Jonge gemaakt gedicht wordt onthuld, waarvan de tekst luidt: Óp alles rijmt wel iets/ Was wat ik over de jaren leerde/ Evenals het omgekeerde/ Iets rijmt op niets Dit poëtische neonobject werd vervaardigd door de Rotterdamse kunstenaar Toni Burgering. Oliemorsingen Op zondag 17 juni krijgt het snelste reinigingsvaartuig van de Roteb een nieuwe naam. Het is de Roteb-9, speciaal gebouwd voor de gemeen telijke reinigingsdienst om ingezet te worden bij oliemorsingen in de haven. Dichteres Neeltje Maria Mir\ zal op die zondag het schip om dopen in Neeltje Maria. Op het schip komt de dichtregel te staan 'Voor wie ik liefheb, wil ik heten'. Dit is een maritiem vervolg op de traditie dat de voertuigen van de Roteb op hun zijkant een door de Poetry-örganisatie uitgezochte dichtregel meekrijgen. Ook dit jSar wordt er op de zon dag vlak voor het begin van het fes tival 'Le Bal du Festival' gehouden in De Doelen. Omdat op die avond de wedstrijd Nederland-Engeland in het WK-voetballen wordt uitge zonden, heeft men de Kleine Zaal van De Doelen gereserveerd voor een videoprojectie van de wed strijd. De dichter Jules Deelder zal deze wedstrijd van actueel com mentaar Traditiegetrouw is de maandag middag van het festival een 'try out die gratis toegankelijk is voor scho lieren, studenten en gewoon pu bliek. Op deze middag kan men in formatie krijgen, zo nodig van de dichters zelf. van alles wat er in de rest van de week tijdens Poetry gaat gebeuren. Tienanmin-plein Diezelfde middag begint het Chine se kunstenaarsechtpaar Qin Yufen en Zhu Jinshi aan hun meterslange doek op het Schouwburgplein. Ie dereen, dichters en festivalgan gers, collega-kunstenaars en voor bijgangers, wordt uitgenodigd mee te schilderen aan dit doek, waarmee men de bloedige gebeur tenissen van een jaar geleden op het Tienanmin-plein in Peking wil her denken. Het Chinese echtpaar werd tijdens de Culturele Revolutie te werkgesteld als machinebank werkers. Zij verblijven nu in Ber lijn. Poetry haalt hen naar Neder land. Terwijl op de avonden van het festival dichters hun gedichten voordragen, telkens gevolgd door vertalingen in het Nederlands, wor den de middagen besteed aan een vertaalproject. Gedichten van Hans Faverey worden door de deelne mende dichters onder leiding van Nederlandse dichters en vertalers vertaald in hun eigen taal. Vanaf dinsdagmiddag tot en met i ik liefheb viïl ik Iqven' op r donderdagmiddag is er gratis voor het publiek een reeks discussies over de plaats van de Poëzie in Oost en West onder het motto 'The Government of the Tongue', naar de titel van een bundel essays van de Ierse dichter Seamus Heany. Gedurende het festival wordt be kend gemaakt welke, vervolgde dichter dit jaar het Poetry Interna tional Eregeld krijgt toegewezen. De Roemeense dichter Mircea Di- nescu, de belangrijkste gast van het festival die vorig jaar als vervolgde dichter dit eregeld kreeg, zal die avond in elk geval aanwezig zijn. Op de slotavond wordt bekendge maakt wie de C. Buddingh'-prijs krijgt, een prijs voor de belangrijk ste debuterende dichter van het af gelopen jaar. Het Poetry Internatio nal-festival wordt afgesloten met een Nacht van de Jaloezie met meer dan 40 dichters. De kaarten hier voor zijn intussen al zo goed als uit verkocht. Brandweerman leidt museum SCHIEDAM (GPD) - Brand weercommandant A. Metaal is door burgemeester en wethou ders van Schiedam aangewezen om als tijdelijk manager de da gelijkse leiding te voeren ^in het Stedelijk Museum. Hij neemt de plaats in. die onbezet bleef toen Pierre Janssen op een eerdere toezegging terugkwam nadat de opgestapte museumdirecteur Hans Paalman en andere leden van de museumpersoneel zijn komst hadden afgewezen. De na een korte ziekteperiode terugge keerde directie-assistente Clara Stroman had inmiddels ook haar functie van 'waarnemend- directeur neergelegd. Metaal, die met onmiddellijke ingang zijn nieuwe taak heeft aangevangen, heeft een zekere reputatie in crisis-management, zij het bij brandweerkorpsen. Hij staat bekend als een cultuur- gevoelig man en geeft meer dan eens orgelconcerten. 'Die Frau ohne Schatten' in concertvonn AMSTERDAM (ANP) - De ruim 18.000 bezoekers van de zesde 'KunstRai in Amsterdam hebben /van 30 mei tot en met tweede pink- sterdag voor 2,2 miljoen gulden aan Nederlandse moderne kunst ge- kocht. Dat betekent een verdubbe- ling ten opzichte van vorig jaar. De grootste belangstelling van de kopers ging uit naar Piet Dieleman '(galerie Van Krimpen), Gabriëlle - van de Laak (galerie Espace) en Eu- gene Brands (Collection d' Art). Al hun werk werd verkocht, aldus een woordvoerster van de KunstRai. Er- waren in totaal 80 Nederlandse gale- i ries op de beurs aanwezig. De 20 buitenlandse galeries uit (België, Frankrijk, Bondsrepubliek 'en Zweden verkochten voor 660.850 'gulden, Voor aankopen bij buiten landse galeries gold dit jaar voor het •eerst de speciale rentesubsidierege- ;ling van het ministerie van cultuur (WVC). KunstRai-directeur W. van Krim- 'pen had tevoren de verwachting uit gesproken dat het bezoekersaantal 3it keer de 20.000 zou passeren, ♦maar toonde zich na afloop toch te- Jvreden met onder meer de positieve verkoopresultaten van de beurs. •„De KunstRai heeft zich een vaste plaats veroverd, dat is nu wel bewe zen. Onder het publiek waren bo vendien veel geïnteresseerde nieuwkomers", aldus Van Krim pen. AMSTERDAM (GPD) - Het Mu- ziekpakhuis in Amsterdam organi seert zaterdagavond 9 juni in Carré een benefietconcert om geld bijeen te krijgen voor een ingrijpende ver bouwing. In totaal heeft men vijf ton nodig. Aan het concert werken onder anderen Hans Dulfer, Wally Tax, Jan Rot, drs. P., Magnolia en Herman de Wit mee. Ook zullen di verse koren en bands optreden. Als eerste stap van de verbou wing zal de benedenverdieping van het pand aan de Lijnbaansgracht geluiddicht worden gemaakt door het aanbrengen van drie speciale studio's. Dat kost circa twee ton. Daarna wil men de rest van het pand onder handen nemen. De ge luidsisolatie is nodig omdat omwo nenden klagen over overlast. Om die reden worden er sinds een tijdje geen drum- en baslessen meer gege- ven. Als het Muziekpakhuis niets aan de geluidsoverlast doet, be hoort sluiting tot de mogelijkheden. Officieel heeft men geen muziek- vergunning, maar de gemeente staat het een en ander oogluikend toe. Het Muziekpakhuis bestaat nu acht jaar en valt volgens de gedre ven directeur George Whitmore (35) het best te omschrijven als „een groepspraktijk, een alternatieve muziekschool". Dertig docenten ge ven les» aan circa vijftienhonderd leerlingen, maar behalve een admi nistratrice is niemand in vaste dienst. De docenten vragen hun leerlingen lesgeld en betalen daar mee huur. Het Muziekpakhuis is ge specialiseerd in pop, jazz en lichte muziek en verzorgt tientallen workshops. Daarnaast zijn er regel matig optredens, sessies en festi vals. Om de verbouwing te financie ren, heeft het Muziekpakhuis bij di verse instanties aangeklopt. Een structurele subsidie door de ge meente Amsterdam wil men niet. Whitmore, zelf docent saxofoon: „Wij willen onafhankelijk blijven. Niet al onze docenten hebben bij voorbeeld diploma's. Maar dat vin den wij niet belangrijk. Als ze maar goed les kunnen geven. Voor ons staat het plezier van het zelf muziek maken voorop. Mensen die een in strument willen leren spelen, moe ten meteen kunnen beginnen. Het is helemaal niet nodig om eerst te le ren notenlezen. Dat is een fabeltje. Door onze ongedwongen aanpak ontstaat een heel aparte sfeer. Je ziet de mensen opbloeien als ze hier binnenkomen. En dat willen we graag zo houden". Masada-ein Bericht naar Flavius Josephus. Bewerkt door Ursula Voss. Regie: George Tabori. Spel: Hildegard Schmahl en George Tabori; gezten op 5 juni in Theater Bellevue Amsterdam. Voor de tweede maal in korte tijd is George Tabori te gast bij het Holland Festival. In 1988 werd zijn 'Mein Kampf naar Neder land gehaald, een stuk waarin Hitier vooral getoond wordt als een schlemielige twintiger (een portret van de dictator als jonge man, zeg maar). Dit jaar, sterker nog: deze week, zijn drie ptoduk- ties te zien van Tabori en zijn Weense groep Der Kreis. De voorstellingen worden min of meer gepresenteerd als drie luik. Het naziprobleem, het jo dendom en de kwestie van schul dige of slachtoffer vormen de be langrijkste thema's, zoals overi gens in bijna al het werk van Ta bori. Geen wonder voor een man die er wel in geslaagd is, dankzij een tijdige emigratie naar Enge land, uit de klauwen van de nazi's te blijven, maar die zijn familie voor een groot deel in Auschwitz verloren heeft. In het eerste van de drie stuk ken, 'Masada-ein Bericht', wordt op een even onthutsende als aan schouwelijke manier een parallel getrokken tussen Auschwitz en Masada. Masada was een vesting aan de Dode Zee, waar de Joodse bevolking in 73 na Christus mas saal zelfmoord pleegde om niet in handen van de Romeinen te val len. Het verhaal is overgeleverd in een boek van de historieschrijver Flavius Josephus. In het toneel stuk treedt deze Josephus op naast een vrouw die zich aan de zelfmoord heeft onttrokken. Zij bevinden zich in een vreemd landschap, een soort plat tegrond met reliëf, de puinhopen van wat eens het Joodse land was. De maquette van Masada staat op een berg aarde. Andere zandho pen met kapotte bakstenen ver beelden verwoeste steden. Later horen we dat Jeruzalem er één van is. Maar er ligt ook prikkel draad. De vrouw (Hildegard Sch mahl) graaft schoenen en lappen stof op uit de aarde. Tegen de ach terwand hangt een gestreept py jamajasje, vuil als op zwart-witfo- to's van vijftig jaar geleden. De vrouw begint met een gedicht van Samuel Beckett: "Stel je voor dat dit/op een dag dit/op een mooie dag/stel je voor/dat op een mooie dag dit/ophoudt/stel je voor". De herhalingen werken net zo huive ringwekkend als het onvoltooide van de mededeling. Dan komt de man op (gespeeld door Tabori zelf). Hij spreekt ons aan alsof hij uit de losse hand een toespraak houdt. Eerst in het En gels. maar hij gaat al snel over tot het Duits, omdat dat. "helaas", de taal van de holocaust is. Flavius Josephus heeft zijn geschiedenis geschreven, zegt hij, om zo objec tief mogelijk te berichten over de oorlog van de Joden tegen de Ro meinen. Daarna leest hij, vanach ter een lessenaar, lange passages voor uit Josephus' werk. Af en toe onderbreekt hij zichzelf om iets toe te lichten. De vrouw loopt in tussen verdwaasd rond. neemt af en toe een baksteen in haar hand, probeert die te vergruizelen. Het is nauwelijks nog toneel spel te noemen, maar ik heb het ademloos gadegeslagen. De kal me, volstrekt niet geacteerde ma nier waarop Tabori voorleest, de verschrikkingen die het decor suggereert, de waanzin om. zoals Josephus doet, deze Joodse oor log en eigenlijk alle oorlogen voor te stellen als de wil van Gód - de elementen boeien omdat ze een ogenschijnlijk ongerijmde com binatie opleveren. De gebeurtenissen in Masada worden verhaald door Hildegard Schmahl, die zo overtuigend is in haar emotionele uitbeelding, dat ze waarschijnlijk meer aan Auschwitz denkt dan aan Masada; wat lang geleden is ge beurd dóet immers geen pijn meer. Tabori zit op een stoel, het boek waarin alles opgetekend zal worden op zijn schoot. Op een in drukwekkende manier vertelt Hildegard Schmahl de redevoe ring na van Eleazar, de man die de inwoners van Masada ervan over tuigd heeft dat de dood een ver lossing is. De man ook die net als Josephus vindt dat deze grote el lende een gerechtvaardigde straf van God is. Wat moeten wij met deze vrij willige onderwerping aan hogere en ondoorgrondelijke machten? Valt het de tijdgenoten van Ves- pasianus te verwijten? Valt het de tijdgenoten van Hitier te verwij ten? Zijn de slachtoffers ook schuldig? Of zouden ze graag schuldig zijn, omdat dan hun sta tus van slachtoffer acceptabeler is? Op het eind trekt Tabori de gruwelijke parallel nog éen keer. De rots van Masada blinkt nog steeds in de woestijn, zegt hij. In het zuiden liggen Libië en Egyp te, in het oosten Jordanië en Saoedi-Arabië, in het noorden Sy rië en Libanon en in het westen, voegt hij er aan toe, in het westen kun je op heldere dagen Auschwitz zien liggen. Dan is het stuk afgelopen. Op de vragen na die we ons blijven stellen. HANS STUPERS Bij Galleria Propitia Expositie met schilderijen en grafiek van de Deense kunstenaar Per Arnoldi, tot 15 juni. Galleria Propitia. Levendaal 119, Leiden. Openingstijden: do. van 13.00-16.00 19.00-21.00 uur, vr. za. en zo. van 13.00- 18.00 uur. LEIDEN - De Deense kunstenaar Per Arnoldi kan met recht een veelzijdig mens worden ge noemd. omdat hij naast zijn vrije werk ook naam maakte als ont werper van affiches, meubels, stoffen en voor projecten op het gebied van architectuur en thea ter. Galleria Propitia aan het Le vendaal schenkt aan het slot van het tentoonstellingsseizoen aan dacht aan de schilderijen en gra fiek van Arnoldi. Een deel van het geëxposeerde werk was eerder te zien bij galerie De Sluis in Leids- chendam die de abstract geome trische kunst hoog in het vaandel heeft staan. Per Arnoldi laat zich kennen als een kunstenaar die veel verschul digd is aan de constructivistische kunst, zoals te zien is aan de toe passing van geometrische basis vormen en primaire kleuren, maar anders dan bijvoorbeeld le den van De Stijl, zoals Mondriaan en Van Doesburg, zijn egaal ge kleurde vlakken eerder uitzonde ring dan regel. Ook al paart Arnoldi een meer emotioneel geladen kleurgebruik aan een zuiver geometrische vorm, in de consequente werk wijze toont hij zij op en top als een constructivist. Vaak is het vlak opgedeeld in twee of drie banen met soms scherpe, soms vage be grenzingen. Door meer lagen verf over elkaar aan te brengen brengt Per Arnoldi spanning teweeg tus sen transparante en dekkende partijen. In het schilderij '40-22 november '86' bijvoorbeeld is het linker vlak onderverdeeld in over elkaar vallende vierkanten, die veel weg hebben van een blad grafiek met diverse drukgangen. De rechter helft wordt beheerst door een zwarte baan die op de middenas een glimp van een hel der rode partij vrijlaat. Variaties op het gekozen stra mien vindt men terug in de negen schilderijen uit de Chicago-cy- clus uit 1988, gemaakt voor de Chicago International Art Fair. De kleine doeken wisselen van formaat, maar ook hier bestaat de compositie uit verticale banen en vierkanten in zwart, rood, geel en blauw. Naast nadrukkelijke kleurpartijen en levendige trans parante vlakken verlenen expres sieve accenten dynamiek aan het geheel. In de grafiek van Per Arnoldi zijn twee thema's uitgewerkt, stoelen en ramen, die ondanks de relatie met de werkelijkheid in zeer geabstraheerde vorm weer gegeven werden. Een zeefdruk met een rode achtergrond laat een voor Arnoldi typisch beeld zien, namelijk een gekantelde stoel in zijaanzicht. Door de plaatsing van de geometrische vormen en de dominante diagonale lijnen, lijkt het of de stoelen zich door de ruimte bewegen. Het lineaire ka rakter van de ets 'Another win dow' laat de wisselwerking zien tussen het beeld van een raam en een abstract patroon. In dit krach tige, goed geslaagde stuk herken je opnieuw de ijzeren principes waarop Arnoldi zijn werken ba seert. Naast het vrije werk heeft hq ook in de toegepaste kunsten een groot oeuvre opgebouwd. De ze activiteiten en het gebruik van geometrische vormen en primai re kleuren, verbinden Arnoldi met De Stijl en het Bauhaus, maar wat het kleurgebruik be treft staat hij dichter bij de ex pressieve gevoelsyitingen van Cobra, een beweging waarin ook Denemarken zo'n belangrijk aan deel had. NANCY STOOP Van onze correspondent Paul Herruer Het had 'de mooiste van alle be staande opera's' moeten wor den: Die Frau ohne Schatten van Richard Strauss. Misschien is dat ook wel zo, maar hij is na de première in 1919 niet be paald aangeslagen. De VARA en het Holland Festival brengen het werk op 9 juni in concert- vorm, gedirigeerd door Edo de Waart. Die uitvoering wordt op 11 juni op radio IV uitgezonden. Het vermqeden dat Die Fau ohne Schatten de mooiste van alle be staande opera's zou kunnen zijn, is- uitgesproken door de schrijver van het libretto, Hugo van Hofmannst- hal, die Strauss meermalen stof voor een opera heeft geleverd, waar onder die voor zijn bekendste: Elek tra. Ariadne auf Naxos en Der Ro- senkavalier. In zekere zin is echter het libretto voor 'Die Frau ohne Schatten' dodelijk gebleken voor het stuk; niet omdat het een romme lig of mager tekstboek is. maar om dat er teveel in verwerkt is. De au teur was zich dat wel bewust, maar hij ging er ook van uit dat het pu bliek zich. om het 'geestelijk gehal te' van het verhaal te bevatten, van tevoren terdege moest voorberei den. Hofmannsthal beschouwde 'Die Frau' als een pendant van Mozarts Zauberflöte (de Rosenkavalier was in zijn ogen verwant aan Le Nozze di Figaro). Het is inderdaad als een symbolisch sprookje waarin 'twee paren 'beproevingen' moeten on dergaan. Nu is het Zauberflöte-syn- droom niet ongevaarlijk: ook Goethe heeft dat gemerkt toen hij zich zonder veel succes met die stof had beziggehouden in een 'Zau berflöte II'. Bij 'Hofmannsthal zijn de paren een keizer met zijn uit de feeënwereld afkomstige vrouw en een verver met zijn ontevreden den bij de vrouw van de verver, die de hare wel wil verkopen. Als zij dat doet ziet zij af van het moederschap; dat de verver graag kinderen wil kan haar op dat mo ment niets schelen. Uiteindelijk, in een tempelscene, weigert de keize rin de schaduw van de ververs vrouw over te nemen. Haar loute ring heft de verstening van de kei zer op, zij krijgt haar eigen schaduw en de verver en zijn vrouw komen eindelijk tot elkaar. Met de bewust nagestreefde diep zinnigheid van het libretto had Strauss zo nu en dan enige moeite. Ondanks zijn problemen heeft Strauss voor het werk muziek ge schreven die wellicht inderdaad tot zijn fraaiste behoort. Als men niet de voorkeur geeft aan de ruige 'ex pressionistische' Elektra, de be koorlijkheid van Ariadne of de me lodieuze 'Duft' van de Rosenkava lier komt men bij 'Die Frau' uit, waarin het heftige en het etherische samenkomen. Het eerste in het gro te orkest dat de 'mensenwereld' be geleidt, het tweede in een aan Ariad ne ontleend kamerorkest bij de 'geestenwereld'. Strauss heeft in een geval zelfs de ongewoonst denkbare instrumentatie gebruikt: in de tempelscene speelt een glas- harmonika mee. Bij diezelfde tem pelscene kon hij echter niet voldoen aan een wens van zijn librettist, die de rol van 'Hoeder van de Bron' als iets mannelijks-vrouwelijks zag en daar liefst een bijzondere stem voor had, zoals een hoge falsettist. Zelfs in deze tijd van countertenoren kan daar niet aan worden voldaan, want geen enkele falsettist zingt op de so praanhoogte die Strauss voor schrijft. In een concertuitvoering kan die muziek eens haar eigen leven leiden direct tot de luisteraar spreken Richard Strauss: moeite met libretto. echtgenote. De keizer leeft al bijna moet krijgen (otwel een jaar met zijn echtgenote uit het worden) en dat anders de keizer zal zonder dat hij wordt afgeleid door geestenrijk als haar vader een bode verstenen. Met haar voedster gaat de problemen van. scènische aard zendt met de boodschap, dat zij de keizerin in de mensenwereld op het jaar i schaduw zoek r h bij dit hoog-symbolisch schaduw en zij belan- sprookje kunnen voordoen.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1990 | | pagina 21