'Het is nog veel te ondoorzichtig' Menken van Grieken is hoofdsponsor van de internationale chansonweek Goedbezochte (korte) chansonweek Schouwburgdirecteur Boelen over WVC-plan programmeringsfonds: Peter van Zonneveld signeert novelle rond Hortus Botanicus ssm 7TJ Kampvuur in de schouwburg Hathor later pas op dreef PALEISTUIN/BEELDENTUIN PAGINA 21 LEIDEN - De vijfde Internationale Chansonweek telde dit jaar vier op tredens. Zowel het concert van Don McLean, als dat van Yves Duteil en het tweeluik met Boude wijn de Groot en Margriet Eshuijs waren geheel uitverkocht. Alleen de in ons land vrijwel onbekende Amelita Baltar moest met een redelijk goed bezette Leidse schouwburg genoe gen nemen. Schouwburgdirecteur Frans Boelen stelt dan ook ver heugd vast dat het Leidse initiatief van de Internationale Chanson week zich in een toenemende be langstelling mag verheugen. En dat niet alleen vanuit de eigen regio. Uit de publieksenquête blijkt dat dit evenement toeschouwers uit het ge hele land trekt. Een trend die voor afgaande jaren al eerder zichtbaar was en zich nu kennelijk doorzet. Nu drie van de in totaal vier optre dens uitverkocht zijn geweest, ver wacht directeur Boelen bovendien met deze vijfde Chansonweek vrij wel quitte te kunnen spelen. Voor het voortbestaan van het festival is dat een belangrijk gegeven. De enorme bedragen die buitenlandse vedetten voor een optreden verlan gen, zijn in betrekkelijk korte tijd sterk gestegen. Omdat de capaciteit van de schouwburg met zo'n 530 stoelen hoe dan ook vrij beperkt is, is dat een bedenkelijke ontwikke ling. Mede daarom heeft de organi satie het aantal avonden dit jaar moeten terugbrengen van vijf naar vier. Gezien het gunstige resultaat van deze vijfde Internationale Chansonweek hoopt directeur Frans Boelen volgend jaar weer vijf avondvullende optredens te kun nen organiseren. Terwijl in voorgaande jaren er zelfs wel verscheidene artiesten op één en dezelfde avond een concert gaven, is ook het totale aantal optre dende artiesten ditmaal minder ge worden. Deze beperking wenst Frans Boelen echter te handhaven. Boelen: 'Voor mij is belangrijk dat de mensen het volle pond krijgen. De kwaliteit van het gebodene blijft daarbij voorop staan. Daarnaast neem ik een optreden van minimaal anderhalf uur als criterium. Wil een artiest korter optreden, pas dan vind ik een extra voorprogramma noodzakelijk'. De meest bijzondere gebeurtenis van deze vijfde Internationale Chansonweek was het concert van Boudewijn de Groot die lange tijd niet in de Nederlandse theaters te zien en te horen is geweest. Bij ve len zal dit weerzien het nodige jeugdsentiment hebben opgeroe pen. 'Noordzee', 'Beneden alle peil'. 'Verdronken Vlinder', 'Tante Julia', 'Malle Babbe'. 'Testament', 'Land van Maas en Waal' - het was er alle maal weer, naast recenter werk. Boudewijn de Groot maakte een ge- inspireerde indruk. Een eigenzin nig man die kan volstaan met zang en eigen begeleiding op gitaar. Pia nist Ernst Jans zorgde daarbij af en toe voor nog wat extra klankinvul ling. Aan de vijf kwartier durende tour de chant van De Groot ging een boeiend concert van Margriet Es huijs vooraf. Daarmee kreeg deze vooraanstaande zangeres/compo niste de terechte kans voor een in elk geval geïnteresseerd publiek haar eigen licht jazzy repertoire ten gehore te brengen. Yves Duteil, één van Frankrijks populairste chansonniers, was met een eigen - maar liefst zeven man sterk - ensemble naar Nederland ge komen. Steevast verscheen zijn naam op de invullijstjes tijdens de publieksenquête die elk jaar tijdens de chansonweek wordt gehouden. Eindelijk ging dus nu die wens van velen in vervulling. Met zijn blij moedige concert zorgde Duteil voor een feestelijk programma dat meer showkarakter had dan men aanvan kelijk van hem zou verwachten. Af wisselend zingt hij met zijn warme, innemende stemgeluid vrolijke en melancholieke chansons. Niet al te moeilijke, licht poëtische teksten combineert hij daarbij met goed in het gehoor liggende melodieën. Met haar tango-interpretaties (ze vertolkt onder meer werk van haar ex-echtgenoot Astor Piazzolla) wist de Argentijnse zangeres/actrice Amelita Baltar een kleinere groep liefhebbers voor zich te winnen. Vrijwel onbekend in ons land bleek ze een zangeres van het grote gebaar met diva-allures te zijn die met veel expressieve dramatiek een groot aantal tango's 'voordroeg'. Het slotfeest (in de letterlijke zin van het woord) kwam voor reke ning van Don McLean. Lange tijd is hij niet in Nederland geweest, maar hij blijkt zijn eigen fans nog niet te hebben verloren. Hij bracht vele nummers uit zijn omvangrijke re pertoire, en zong pas tegen het ein de van deze knap opgebouwde avond zijn in ons land bekendste hits: 'American Pie' en 'Vincent'. WIJNAND ZEILSTRA Winnaars seizoens abonnementen LEIDEN - Tijdens de pauze van het concert van Don McLean manifesteerde zich gisteravond de Vereniging van Vrienden van de Leidse schouwburg. Vice-voorzitter Hans van Bek- kum maakte reclame voor de club van mensen die de oudste schouwburg van Nederland wil len steunen. Vijf gratis seizoensabonne menten werden door de Vereni ging onder de leden verloot. De heer Kleverlaan, de heer van Hogenhuizen, mevrouw Huis man en mevrouw Wayenberg mochten uit handen van burge meester C. Goekoop een gratis abonnnement en een fles schouwburgwijn ontvangen. De vijfde winnaar, de heer of mevrouw Berkhout uit Oegst- geest was niet aanwezig. LEIDEN - Het ministerie van WVC wil een deel van de subsi dies die toneelgezelschappen krijgen ter beschikking stellen aan 20 grote schouwburgen in ons land. Daarmee moet de 'maatschappelijke respons' op de podiumkunsten worden ge stimuleerd. Een en ander is ge baseerd op een rapport dat Hans Onno van den Berg in op dracht van WVC heeft geschre ven. Volgens Van den Berg moeten de extra gelden die gesubsidieerde ge zelschappen ontvnagen bij een goe de kaartverkoop voor een deel toe vloeien naar een fonds dat beheerd moet worden door de Vereniging van Schouwburg- en Concertzaaldi recties, de Vereniging van Neder landse Toneelgezelschappen en de Vrije Theaterproducenten. Doel van dit alles is het verhogen van de kwaliteit. Met het hen toegewezen geld zouden schouwburgdirecteu ren ertoe kunnen worden aangezet riskante, maar kwalitatief hoog staande, produkties in hun pro grammering op te nemen. Frans Boelen, directeur van de Leidse Schouwburg, ziet wel iets in dit zogenaamde programmerings fonds. Boelen: "Het is niet Zo'n slecht idee. Maar het stuk is op tal van punten nog uiterst ondoorzich tig. Wie gaat bijvoorbeeld bepalen hoeveel elke schouwburg krijgt? Wat voor mensen moeten er in de commissie zitten die*de verdeling van die gelden gaat regelen? Welke produkties komen ervoor in aan merking? Dat zijn allemaal vragen die bij mij opkomen als ik dit plan bekijk. Je moet er natuurlijk voor oppassen dat je straks niet een eli taire club gaat vormen, dat is een dat wij nu al 'scherp' programme- gevaar. Maar in wezen is het natuur- ren wij in de Leidse Schouwburg, lijk niet zo slecht dat er nu eens naar Van zo'n voorstelling als 'Strange de afname-kant wordt gekeken. Interlude' weet ik dat het nooit een den, vind ik. De Daarbij wil ik wel even aantekenen kassucces zal worden. Maar aan de hebben gezien, zeggen andere kant is het zoiets bijzonders, dat je het niet kunt laten gaan. Je kunt het het publiek niet onthou- omlaag. De artistieke, inhoudelijke, het een onvergetelijke ervaring "Daarom vind ik dit plan van WVC ook niet zo gek. Alleen zal er nog heel wat moeten worden gere geld voor een en ander goed is gere geld. Ik heb begrepen dat zelfs bui tenlandse produkties in deze rege ling zouden kunnen worden opge nomen. Dat zou natuurlijk uniek zijn. Waar vind je dat in Europa? Als ik dan even denk aan de Leidse Chansonweek, opent dat perspec tieven. Met het vrijgekomen geld zou je bijvoorbeeld voor de riskan tere produkties meer publiciteit kunnen maken. Ik hoop dan ook maar dat het serieus is bedoeld en dat het geen Hans Alders-achtige binnenkomer is van minister D'An- cona. We wachten af. En dan nog iets: het moet natuurlijk niet zo zijn, dat het geld dat we er van het Rijk bij krijgen door de gemeente weer in mindering wordt gebracht op het theaterbudget. Dat zou geen goede zaak zijn". Dat er landelijk gezien zo weinig wordt gedurfd wat betreft de pro grammering, dat er vaak risicoloze voorstellingen worden geboekt, voorstellingen die een geheid kas succes opleveren, wordt binnen de podiumkumsten wel toegeschre ven aan het gebrek aan goede thea terdirecteuren. Boelen: "Ik wil mijn ideëen daarover niet verhullen: in derdaad is het niveau over het alge meen gezien niet erg hoog. Maar hoe komt dat? Dat komt doordat er nu zo'n beetje de mening heerst dat zelfs een manager van een blikfa- briek een theater zal kunnen leiden, als hij maar leidinggevende capaci teiten heeft en op de centen kan passen. Maar dat is natuurlijk een misverstand. Daarmee haal je het het theater in Nederland die het hier capaciteiten moeten minstens LEIDEN - Het 400-jarig bestaan van de Leidse Hortus werpt zijn vruchten af in de vorm van een spe ciale postzegel of een serie Flora concerten. Maar muziek vervliegt en postzegels worden op den duur uit de roulatie genomen. En Leiden zou Leiden niet zijn, als de botani sche tuin bij het vierde eeuwfeest geen literaire bron zou kunnen vor men voor een schrijver. Daarom verschijnt deze week bij uitgeverij Conserve Het geheim van de Leidse Hortus, de debuutnovelle van Peter van Zonneveld. De letterkundige signeert zijn verhaal aanstaande za terdagmiddag tussen twee en vier uur bij boekhandel Kooyker in de Breestraat. Om drie uur houdt Maarten 't Hart ter gelegenheid van de presentatie een korte toespraak. De 41-jarige Van Zonneveld is wetenschappelijk medewerker voor moderne Nederlandse letter kunde aan de Leidse universiteit. Geboren te Leiden studeerde hij in Amsterdam Nederlands en biolo gie. Hij is specialist op het gebied van de Nederlandse letterkunde in de 19e eeuw en van Indisch-Neder- landse literatuur. Als medewerker van NRC Handelsblad schreef de reislustige Van Zonneveld series over hortussen in de wereld en hui zen van befaamde auteurs, die later gebundeld zijn in de boeken Aardse Paradijzen (1985) en Behouden hui- zen (1989). Enkele essayistische reisverhalen verschenen anderhalf jaar geleden onder de titel Heimwee naar Mongolië. De letterkundige re digeerde Het land der Letteren: Lei den en schreef het boekje Een lite raire wandeling door Leiden. Met Van Zonnevelds voorkeur voor de romantiek en zijn interesses in biologie en de Leidse literaire ge schiedenis ligt het voor de hand dat Het geheim van de Leidse hortus ve le autobiografische kenmerken be vat. In die zin is het ook een infor matief verhaal. Het romantisch as pect zit, naast de omgeving waarin een en ander zich afspeelt, in de zich ontwikkelende relatie tussen de hoofdfiguur en zijn oude schoollief de, een Indisch meisje. Een schilde rij, dat in het boek een rol speelt, siert het omslag van Het geheim van de Leidse Hortus. Als hem om een korte toelichting wordt gevraagd, blijkt snel dat Van Zonneveld zich zelf met zijn hoofd figuur vereenzelvigt. "Maar alles' is een kwartslag gedraaid". De be schreven vrienden van de 'ik' in het verhaal zouden weieens op werke lijk bestaande personen gebaseerd kunnen zijn. Zo is er ene Leopold Bohn, die sterke trekken met Bou dewijn Büch, een oude middelbare schoolvriend van Van Zonneveld, gemeen heeft. Nu lijkt Van Zonne veld de kans te grijpen in dit fictieve verhaal Büch, die in zijn boeken soms een 'Peter' opvoert, te grazen te willen nemen, in Het geheim van de Leidse Hortus wordt ergens kort beschreven hoe het de vrienden van de 'ik' na de studie verder vergaat. "Leopold was een reclamebureau begonnen, waar hij veel geld mee verdiende". Iets eerder heet het: "Een studievriend die sprekend op Lord Byron leek, was intussen bij een krant gaan werken". Adriaan van Dis? Van Zonneveld heeft naar eigen zeggen geprobeerd het thema 'vrij heid en begrenzing' in de novelle uit te werken. "Het westen tegenover het oosten. Ja, er zitten meerdere la gen in de novelle. Ik heb ook een tijdsbeeld willen geven. Eigenlijk- wilde ik eerst ter gelegenheid van de jubilerende tuin een bloemlezing samenstellen met verhalen die be zoekers aan de Hortus in de loop der eeuwen over de tuin geschreven hebben. Omdat ik daar geen tijd voor had, heb ik zelf in januari dit fictieve verhaal geschreven, waarin de Hortus een centrale rol speelt." Peter van Zon neveld schreef zijn prozade buut. (foto Henk Actrice Emmy van Swoll overleden AMSTERDAM (ANP) - De actrice Emmy van Swoll is zondag in Am sterdam op 92-jarige leeftijd overle den. Zij debuteerde in 1940 bij de Vereenigde Haagsche Spelers van Pierre Balledux en speelde in 1981 nog in de film 'Het meisje met het rode haar' van Ben Verbong en in de AVRO-televisieserie 'Twee vor stinnen en een vorst'. Emmy van Swoll werd in Zwolle geboren als jonkvrouw Emma Eli sabeth Petronelle van Lidt de Jeu- de. De naam van haar geboorte plaats nam ze als pseudoniem. Ze was leerlinge van Stellwagen en kwam pas op latere leeftijd aan het toneel en bleef er meer dan veertig jaar actief als actrice. Twintig jaar was ze vast verbonden aan verschil lende gezelschappen. Daarna ver vulde ze nog gastrollen op het to neel en werkte ze voor televisie en film. ADVERTENTIE Menken van Grieken Vierde optreden in de vijfde Internationale Chansonweek: Don McLean. Gezien op 30 mei in de Leidse schouwburg. LEIDEN - 'And I love you so/the people ask me how/how I've lived till now/I tell them I don't know'. Is dat ook van Don McLean?! Ja hoor, al is het in de gezongen ver sie van anderen, met name van Perry Como, bekend geworden. McLean vertelt er met een tikkel tje zelfironie over, waardoor er meteen al in het begin een intiem sfeertje ontstaat. De manier waar op hij zelf vervolgens 'And I love you so' zingt, laat horen hoe de componist met zijn eigen lied gaat spelen. Dat doet hij vaker - zoiets geeft de avond een zekere meerwaarde. Zo'n heel eenvoudi ge love-song hoort bij zijn reper toire, evenals wat steviger num mers en ingetogener of getuigen- der werk. Het concert van McLean is dan ook perfect opge bouwd en laat verschillende as pecten van dit omvangrijke re pertoire horen. Na een aantal nummers acht McLean de tijd rijp om het pu bliek meezingend bij zijn optre den te betrekken. Die gelegen heid wordt door de fans met graagte aangenomen, zodat al zin gend een echt kampvuursfeertje ontstaat. Om echter de avond niet al te snel in een knus feestje te la ten ontaarden, neemt hij op prachtig professionele wijze gas terug. Het ene nummer volgt op het andere. McLean heeft materi aal genoeg, en hij laat de snaren van zijn gitaar tussen opeenvol gende nummers soms nauwelijks los. Klappend en swingend mogen we de pauze in, waarna McLean de draad weer moeiteloos oppakt. Intussen zitten we nog steeds te wachten op zijn twee allergroot ste hits die wij althans in Neder land van hem kennen. Het duurt tot precies één minuut voor half elf. voordat hij het intrigerende 'American Pie' inzet. Dan volgt een babbel, waaruit blijkt dat de ze man op een cabareteske r nier zijn eigen toeschouwers r wat spottende opmerkingen o zijn land en zijn landgenoten weet te onderhouden. Hij voert de spanning nog even op, zingt 'Castles in the air' en besluit met - hoe kan het ook anders - 'Vin cent'. Slechts één toegift wilde hij geven. Daarna mocht alle 'wi want more' niet meer baten McLean had het feestje definitief verlaten. WIJNAND ZEILSTRA Concert van het kamerkoor 'Hathor' o.l.v. Wim Vluggen, m.m.v. het Ensemble Oude Muziek o.l.v. Ciska Mertens. Gehoord 30 mei in de Lutherse Kerk in Leiden. LEIDEN - De godin van de mu ziek hield zich gisteravond in de Lutherse kerk aanvankelijk nog wat schuil, en zeker begenadig de zij de alten van het kamer koor 'Hathor' niet. Of misschien was het omgekeerd, lieten de al ten zich niet lokken door de go din om mee te kleuren in het grotere geheel. De spanning, die de polyfone liederen van B. Mosto (1595) opriepen, was te groot om echt naar elkaar te luis teren. Bij deze zesstemmige ma drigalen had ieder het nog te druk met zijn eigen partij en was er nog geen ruimte voor de ware homogene samenklank. In de Scandinavische volks liedjes van o.a. Sibelius ging dat meteel al stukken beter, mede doordat deze minder gecompli ceerd zijn. De sopraan Bette Westera liet hier in een solo haar lichte vibratieloze stem horen, die wonderwel in deze liederen thuishoorde. Misschien ging het ook beter, omdat het Ensemble Oude Muziek, dat voor en na de pauze voor een intermezzo zorg de, ook pas later op dreef kwam. Klonk de eerste renaissance muziek nog wat braaf en emotie loos, ook hier zorgde het laatste werkje voor de pauze, 'Gallaird' van William Brade (1560-1630) voor spirit en een link naar het publiek. Na de pauze bezielde de mu- ziekgodin Hathor het hele gezel schap inclusief de dirigent, maar eerlijk gezegd liet zij haar warmte, muzikaliteit en bovenal haar ijle homogeniteit het meest op de sopranen afstralen. Wer kelijk prachtig werden de lang niet makkelijk Hongaarse liede ren van Zoltan Kodaly vertolkt, versje met eenvoudige maar toch veelbetekenende inhoud, waarin zijn eigen persoonlijke stijl gedrenkt met folklore zich zwierig profileert. Heel verras send was het om de oude ver trouwde melodie van psalm 121 te horen, door Kodaly intens en buigzaam polyfoon getoonzet. Vooral vocaal componist, laat hij de tekst 'overdag zal de zon je niet steken en 's nachts zal de maan je geen kwaad doen' ma gisch en mythisch voor zichzelf spreken. Edward Elgar werd een joyeus hoogtepunt. Woorden als 'the showpr', 'love's tempest' en 'the fountain' werden bijna tast baar gemaakt in zijn composi ties. Golven, wind en water kwa men door de zwiepende, of zwe vende of ruisende zang onaflaat- baar op je af. In een heel andere sfeer werd de toehoorder ge bracht door de laatste twee lie deren 'Death on the hills' en 'Se renade'. Een vraag en antwoord spel tussen de toon i i gelaten smeken en de grote forse vloei ende lijn antwoord geven: echt heel mooi gezongen! Daar kon de toegift niets meer aan af- of toedoen. LIDY VAN DER SPEK fc» i DEN HAAG Koningin Beatrix (midden krijgt uitleg van de directeur van het Haags Gemeentemuseum Rudi Fuchs over het beeldhouwwerk 'Vier Evangelisten'. Dit is één van de kunstwerken, die in de tuin van paleis Noordeinde worden geexposeerd. De tentoonstelling Paleistuin/Beelden tuinis ook in de tuin van het Vredespaleis te zien. <ioto anf>

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1990 | | pagina 21