'Waardering is het belangrijkste' Turf voor eenzame vrouwen Voorproefje Prince in Ahoy afgezegd Kunstrai '90: prestatie van wisselende kwaliteit MEI 1990 KUNST PAGINA 23 Pianist Niek van Oosterum wint Eurovisie- wedstrijd DEN HAAG (ANP) - De 16-jari- ge pianist Niek van Oosterum heeft gisteravond de vijfde Eu rovisiewedstrijd voor jonge mu sici gewonnen. Hij vertolkte in de Grosse Musikverreinssaal in Wenen het eerste gedeelte uit het pianoconcert van Edward Grieg. De Eurovisiewedstrijd voor jonge musici is een tweejaarlijks evenement voor musici van 19 jaar of jonger. Zeventien landen hebben er sinds verleden week aan mee gedaan. Voor de finale plaatsten zich vijf musici. Van Oosterum versloeg musici uit Frankrijk, Oostenrijk, West- Duitsland en België. Aan de wedstrijd is voor de winnaar een geldprijs van vijfduizend Zwit serse franken verbonden. AMSTERDAM (GPD) - Vorig jaar is op de KunstRai voor ongeveer een miljoen gulden verkocht aan Nederlandse kunst. Dat vond en vindt directeur Wim van Krimpen aardig, maar niet genoeg. De KunstRai van dit jaar moet daarom laten zien dat de Nederlandse beel dende kunst 'nog steeds op een hoog niveau staat'. Het is een zeer wisselende presentatie geworden. Meer dan honderd galeries zijn aanwezig in de Amstelhal van het Rai-complex De centrale tentoon stelling is dit keer 'Imago, Fin de Siècle in Dutch Contemporary Art'. Het is een door René Coelho samen gestelde vertoning waarin de relatie techniek en beeldende kunst wordt geduid en/of onderzocht door kun stenaars als Lydia Schouten, Bert Schutter en Servaas. Ook is er ruimte gemaakt voor de tentoonstelling 'Moving Stills Grenzen tussen realiteit en fictie, worden daarin op vaak ludieke wij ze gepresenteerd door vijf kunste- naars(-groepen). En daar zijn tot slot ook de drie 'eilanden' waar kunste naars hun visie geven op meubels. De tentoonstelling 'Chair Sweet Chairs' -evenals de andere twee 'meubel-eilanden' georganiseerd door Stichting POI (Products of Imagination)- toont een collectie zeer verschillende stoelen, ontwor pen op basis van één uitgangspunt. Trends Maar het merendeel van de ruim tienduizend vierkante meter vloer oppervlakte wordt ingenomen door plusminus tachtig. Nederlandse en circa twintig buitenlandse galeries. Duidelijk wordt dat het figuratieve element in de eigentijdse beeldende kunst (opnieuw) hoogtij viert. Daar is op zich niets op regen, maar veel van die trendvolgers - want zo kun nen ze best worden genoemd - we ten absoluut niet waar ze mee bezig zijn. Misschien weten ze het wél, maar dan praten we niet over de beeldende kunst zelf, maar over de vandaag de dag zo populaire bijver schijnselen. Die sfeer ademt deze KunstRai een beetje. Het is een weinig frivool gemengd met quasi diepzinnige boodschappen, uitgewerkt in een dikwijls erbarmelijk stijl die je hart kloppingen bezorgt en waar (deson danks) de commercie hoog in het vaandel staat geschreven. De doeken van bijvoorbeeld Ge rard Druiven (Galerie d'Eendt) of de bladen van Holly Witteveen (Gale rie Eewal): het heeft weinig om het lijf. Letterlijk en figuurlijk. Dat geldt voor veel van de exposerende kunstenaars. Ook de kunstenaars waar het abstract-expressionisme een soort toverwoord voor is, gaan zo nu en dan flink uit de bocht. Ge rard Dekker (Galerie Markant) of Rik van Iersel (Galerie Willy Schoots); ze hebben het allemaal nèt niet en blijven steken in fraai ogende, dikwijls zeer grote doeken die imponeren. Om vervolgens bij een nadere beschouwing in elkaar te donderen. Wat dat betreft valt er veel te leren van Eugène Brands, verrassend aanwezig bij Collection d'art. Verrassend, omdat de man aantoont nog steeds meer dan al leen gevoel te hebben voor de schil derkunst. En dat heeft niets met conservatisme, en alles met kwali teit van doen Er valt dus óók te genieten in Am sterdam. Hier moeten dan onder meer de werken worden genoemd van Piet Dieleman (bij Wim van Krimpen). Hij toont naast zijn schil derijen ook een heel recent beeld waarin nog meer met kleur is ge werkt. De gipsen, doorboorde blok ken laten zich fraai vergelijken met de bladen. En daar zijn de objecten van Hans Schuil en Harald Vlugt. De eigenzinnige 'schilderijen' van Vlugt - "hoe gaan we dat nu doen met die presidenten?" - en de schil- derijen-op-aluminium van Schuil: het zijn indringende objecten die fors en toch ingetogen onder meer de zin en onzin van de schilder kunst aan de orde stellen. Pieter Laurens Mol, Henk Visch, Jeroén Henneman, Jean-Marc Bustamante. Sol LeWitt, Mario Merz, Peer Veneman of Guillaume Bijl. De zesde KunstRai is derhalve niet verrassend, niet echt slecht maar ook niet om over naar huis te schrijven. Dat heeft op de eerste plaats met de vorm van de KunstRai te maken, maar uiteraard meer nog met de kunst(enaars) zelf. Als de KunstRai zich wat minder op de galeries en wat meer op de kun stenaars zou richten, is er wat ge wonnen. Natuurlijk is dit een com merciële aangelegenheid, maar je kunt daarbij het onderwerp verge ten. Wim van Krimpen cum suis dreigen daarnaar af te glijden. Tentoonstelling: 'KunstRai 90'. Amstelhal, RAI tentoonstellings centrum, Amsterdam. Open: don derdag en vrijdag van 14.00 - 22.00 uur, zaterdag tot en met maandag van 11.00 - 18.00 uur. Tot 5 juni. 'La Dulfer' begint Nederlandse tournee in Enschede Hollandia speelt 'Ossi-Town' met voeten in de klei WESTZAAN - "Theater met je po ten in de klei", zo omschreef regis seur Johan Simons van Theater groep Hollandia zijn werk al vaak. En hoewel zijn acteurs al veel ont beringen hebben doorstaan - van het waden door smerig sluiswater tot het halfnaakt in de vrieskou spe len - is die omschrijving nog nooit zo letterlijk genomen als bij de Hol land Festival-voorstelling van Hol landia die 1 juni in première gaat. 'Ossi-town' van de Oostduitse schrijver Peter Greiner speelt zich af in de kantine van de voormalige blauwselfabriek, nu de autosloperij van Jan Smit. Het publiek kijkt uit over de weilanden; de spelers wa den tot hun enkels door de vette klei. "Het stuk is veel concreter dan wat we tot nu toe hebben gemaakt", vindt Simons. "Het ligt wel in de lijn van 'Gust' en 'Boeren sterven' (beiden gespeeld in een kas in Hoofddorp, red.). Maar dit is geen groot drama als 'Prometheus' of een stuk van Pasolini. Het behandelt geen enorme wereldproblemen. Het is de problematiek van een om gevallen glas water. Indirect gaat het wel over hoe de maatschappij in elkaar zit, alleen het verhaal is veel kleiner". Het verhaal gaat over drie men sen. Hein Wend (Bert Luppes) en Karin Schorrenschoon (Betty Schuurman) zijn turfrijders (de on dertitel van het stuk is 'Die Torf- fahrer'). Ze verkopen het spul aan eenzame vrouwen in de forensen- wijken, die niets anders te doen hebben dan zich druk maken om hun tuintjes. Wat ze verdienen wordt meteen omgezet in drank. Als Hein zijn rijbewijs verliest omdat hij dronken achter het stuur zit, zetten ze een advertentie voor een chauffeur. De student Jan Mei er, gespeeld door Adri Overbeeke, reageert daarop en drijft vanaf dat moment een wig tussen Hein en Ka- "Niet op de manier zoals dat meestal gaat. Het is niet zo dat zij verliefd wordt op die student, het is niet op die manier een psycholo gisch drama. Die twee mensen le ven heel instinctief. Bert en Betty hebben ook een heel dierlijke speel stijl. Ze kunnen niets rationalise ren. Het gaat er voor hen gewoon om: hebben we te vreten, zo ja, is het goed en waar halen we het mor gen vandaan? Dan komt die student daartussen, een jongen die zoge zegd uit 'een goed nest' komt. Die doet haar beseffen dat het ook an ders kan. Hóe anders, dat weet ze niet". Randfiguren Het stuk is opgebouwd in achten dertig filmische fragmenten. 'Ossi- town' uit 1983 is het laatste stuk dat Peter Greiner schreef. Hij leverde sinds 1970 een hoorspel en elf to neelstukken. 'Kiez' (Hoerenbuurt) uit 1974 werd in 1980 gespeeld door Schauspiel Köln en kreeg een jaar later tijdens de Mülheimer Theater- tage de prijs voor het beste stuk. Het succes maakte op Greiner weinig indruk. Na 'Ossi-town' schreef hij niet meer en leeft hij he lemaal geïsoleerd. Al zijn stukken gaan over randfiguren, die in een gewoon theater al gauw geromanti seerd zouden overkomen. Ook 'Kiez' werd opgevoerd in een leeg staand fabriekspand. De acteurs zien van top tot teen grijs van de klei. "Het is echt lek ker", vindt Overbeeke. "Het is net alsof je weer een kind in de zandbak bent". 'Zijn' student drijft de explo- te komen, omdat we alles zelf wil den regelen. Maar uiteindelijk is het, vind ik, heel goed gelukt. Het geluid is bij vlagen toch behoorlijk live, er staat veel sax op, zonder overdreven lange solo's ("ik hoefde mezelf niet zo nodig te bewijzen") en we hebben veel verschillende stijlen gebruikt, zoals we dat van te voren al graag wilden". Saxuality is geen elpee geworden waarmee Candy Dulfer direct het succes van 'Lily Was Here' zal bena deren. "Toen ik uit Amerika terug kwam stond de single met Dave Stewart hier op één. Dat betekende dat ik er een heel nieuw publiek bij kreeg, zeg maar het hitparadepu- bliek. Voor die mensen had ik na tuurlijk op de elpee een nummer in de trant van 'Lily Was Here' kunnen zetten, maar dat wilde ik niet, ik wil de geen rekening houden met ande- Toch kent de plaat een aantal nummers in de wel heel gemakke lijke Kenny G-stijl, zoals 'Pee Wee' en 'Donja'. Veel 'eigenwijzer' zijn bijvoorbeeld de single, 'Jazzid' en 'Mr Lee'. Prince-invloeden? "Ja, in de arrangementen zeker. Maar Prin ce heeft het natuurlijk ook niet alle maal zelf uitgevonden, hij heeft ook weer veel van anderen overgeno men. Dus in die zin gaat de vergelij king ook weer enigszins mank. De Scène uit Ossi Town, v.l.n.r. Adri Overbeeke, Betty Schuurman en Bert Luppes. (foto GPD) muziek op de elpee is gewoon een gevolg van mijn brede smaak, van jazz en funk tot house. Noch vlees, noch vis? Nee, dat ben ik niet met je eens. Ik zou het voor mezelf fout hebben gevonden als ik me op één bepaalde stijl had vastgelegd". "Ik zou het fantastisch vinden als echte muziekliefhebbers in binnen- en buitenland de plaat interessant vinden, en als het grote publiek het dan ook nog eens leuk vindt, is dat meegenomen. Maar waardering is voor mij belangrijker dan succes. En als het succes van 'Lily Was He- re' nou tot gevolg heeft dat mensen naar mijn plaat gaan luisteren, of eens naar een optreden komen, dan is dat meegenomen. Dan heeft suc ces ook een hele goede kant". Of deze plaat nu voor een nieuwe (internationale) doorbraak zorgt of niet. Candy Dulfer wil voorlopig weer helemaal de nadruk leggen op het live spelen. "Ik wil altijd beter, altijd professioneler, ook met de band. En ik ben nu in de gelukkige positie dat dat allemaal iets luxer kan, onder betere condities. Ik heb absoluut niet de verwachting dat ik met deze plaat nu ineens wereldbe roemd zal worden en, heel eerlijk, ik blijf ook liever sub-beroemd, zoals nu. Ik wil gewoon nog jaren blijven spelen, eigenlijk net zoals mijn va der". sieve situatie tussen de turfrijders steeds verder op. Hij gebruikt de twee alsof hij een experiment uit voert. "Hij zou wel willen afdalen naar dat instinctmatige gedrag, maar hij kan het niet", vertelt Si mons. "En als het toch gebeurt raakt hij er heel oneigenlijk bij be trokken. Hij grijpt niet in". Hij drijft Karin tot het uiterste. Dat uiterste is een gebied dat Betty Schuurman nog niet eerder heeft betreden als actrice en waar ze nog een beetje voor terugschrikt. Toch is Simons ervan overtuigd dat ze de goede vorm ervoor zal vinden. "Die scène is heel confronterend. Het pu bliek zit er pal bovenop, ja'. Wat mis schien veroorzaakt dat het zich wat schuldig gaat voelen. Ik zeg niet dat dat moet gebeuren, maar dat span ningsveld wil ik graag oproepen. De voorstelling moet een beetje voyeu ristisch zijn". 'Ossi-town* wordt gespeeld in de autosloperij, J.J.Allanstraat 266 in Westzaan van 1 tot en met 9 juni, van 12 tot en met 16 juni, van 19 tot cn met 23 juni en van 27 tot en met 30 juni. De voorstelling be gint om 21.00 uur. Reserveren kan op telefoonnummer 075-310231. ZILVEREN ANJERS - Mevrouw C. Simons uit Saba, en de heren L. J. de Ruiter uit Bergen, J. Kassies uit Amsterdam, L.P.L. Pirenne uit Den Bosch en L.M.J. de Keijzer uit Hou ten krijgen op 27 juni de Zilveren Anjer uit handen van prins Bern- hard. maakt van haar eigen kwaliteiten, zonder dat ze daarover overigens te hoog van de toren wil blazen. "Ik heb daar toch veel opgestoken, dat merk ik nu in mijn spel. Het gaat al lemaal wat gemakkelijker dan vroe ger. Ik kan steeds vaker dat blazen wat ik ook wil blazen". Met dat nog vergrote zelfvertrou wen werd begin dit jaar ingegaan op het aanbod van Ariola om de eerste elpee te maken. Candy Dulfer kreeg in de afgelopen jaren regelmatig aanbiedingen van platenmaat schappijen, maar het ontbreken van Prince: niet in Des Indes logeren. ROTTERDAM (GPD) - Prince heeft het 'geheime' voorproefje in de Kuip, dat vanavond in Ahoy' zou plaatsvinden, te elfder ure afgelast. De generale repetitie in het Rotter damse sportpaleis, waarvoor de in ternationale muziekpers 'in ver trouwen' was uitgenodigd, gaat niet door, omdat His Royal Badness on verwacht veel problemen heeft met de afronding van de soundtrack van zijn nieuwe film 'Graffiti Bridge'. De concerten in het Feyenoordsta- dion, die voor zaterdag en zondag staan gepland, gaan gewoon door, aldus zijn platenmaatschappij WEA. Het was de bedoeling dat de ex centrieke Amerikaanse rockheld in Ahoy' een volledige show zou ge ven. Zodoende zouden de media voor de officiële start van zijn Eu ropese toernee (aanstaande zater dag) kennis kunnen nemen van zijn 'verse' songs, die pas rond augustus op een album zullen worden uitge bracht. Voor hemzelf was deze (pu bliciteitsstunt interessant, omdat de kaartverkoop voor deze concert reis op de meeste halteplaatsen best een flinke prikkel kan gebruiken. Ook in Nederland, traditiegetrouw zeer Prince-minnend en daarom ook als vertrekpunt uitverkoren, is de afzet achtergebleven bij de ver wachtingen, want voor beide avon den zijn nog volop entreebewijzen beschikbaar. Meest waarschijnlijke oorzaak: het gemis van aanspre kend nieuw repertoire. Prince mist door de afgelasting een enorme lawine aan reclame. Het zogeheten media concert in Ahoy' zou als officieuze première zijn bij gewoond door ongeveer duizend persvertegenwoordigers. Een klei ne dertig televisiestations van over de hele wereld hadden zich gemeld voor het registreren van de eerste driel Een generale repetitie lijkt niet echt nodig, daar Prince begin deze maand in zijn 'woonplaats reeds voor 14.000 fans een alleszins ge slaagd verrassingsconcert heeft ge geven. Hoeft de bijna 32-jarige Prince Roger Nelson zich over zijn eigen show (van minstens zeven kwartier) wellicht geen zorgen meer te ma ken, anders ligt het met de invulling van het voorprogramma. Na het af vallen v3h eerste kandidate Mavis Staples zijn er meerdere namen ge noemd (onder meer die van Alan- nah Myles), maar tot op heden zijn er geen knopen doorgehakt. Ook Candy Dulfer zou nog in de markt zijn en daarmee kans maken op een herhaling van twee jaar geleden, toen ze veel onbekender in de Kuip ook de Prince-fans in de stem ming mocht blazen. Wordt de Noordhollandse saxofoniste weder om uitverkoren, dan wacht haar een druk weekeinde, want maandag treedt ze op Pinkpop met Van Mor rison op. Hotel Des Indes maakte gisteren zelf bekend dat niet Prince, maar het bruidspaar Soek-Van Gijten- beek dit weekeinde zal logeren in de door beide gasten begeerde Impe rial Suite. Vrijdag had de rechtbank in Den Haag bepaald dat het echt paar recht had op de suite en Des In des daarbij een dwangsom van 25.000 gulden opgelegd. Prince heeft inmiddels onderdak gevon den in Amsterdam. Van onze correspondent Hans Janssen AMSTERDAM Candy Dulfer speelt op tweede pink- sterdag op het Pinkpop-festival in het Limburgse Land graaf vrijwel zeker mee in de band van de Ier Van Mor rison. "Het lijkt me echt te gek", zegt 'La Dulfer' over het gastoptreden, "want ik heb grote bewondering voor die man". Het contact tussen Candy Dulfer en Van Morrison is ontstaan op het North Sea Jazz Festival, enkele jaren ge leden. "Toen al zei hij dat hij graag eens met me wilde spelen, maar het is er door allerlei omstandigheden nog nooit eerder van gekomen". Verder lijkt het zo goed als zeker dat de voormalige Broek In Waterlandse eind juni op een benefiet-concert voor Music Therapy in Engeland meespeelt met Pink Floyd. De keuze was voor haar heel een voudig: niet Amerika of Engeland, maar Nederland is de geschikte thuisbasis voor wat haar platen maatschappij enigzins overmoedig al 'de muziek van de jaren negentig' noemt: Candy Dulfer en Funky Stuff. Hier voelt ze zich op haar ge mak na de "als ervaring natuurlijk fantastische" uitstapjes richting Minneapolis (Prince) en Londen (Dave Stewart). Hier ontstond ook het gevoel dat ze nu wel 'klaar' is voor een eerste elpee en die is er dan ook sinds ruim een week: Saxuali ty, een co-produktie met voormalig Funky Stuff-gitarist Ulco Bed vol funk, jazz, house en soul. Met de gelijknamige single op 21 in de Top 40 en de elpee nieuw bin nen op 24 in de Album Top 100 (maar vier plaatsen lager dan de nieuwe Madonna, I'm Breathless!) is het dan nu tijd om, voor het eerst in een kleine anderhalf jaar, weer li ve te gaan spelen. Dat gebeurt met de derde 'editie' van Funky Stuff, de band waarmee ze al op veertien jarige leeftijd op het podium stond. Nu is Dulfer twintig, beter, nog zelfverzekerder ook. "Ik kijk altijd naar de toekomst en dan is het beter om voor jezelf te spelen dan om dat in dienst van iemand anders (Prin ce) te doen. Dat gaat waarschijnlijk veel eerder vervelen en geeft ook minder bevrediging". Barpianist Terugblikkend op de afgelopen an derhalf jaar kwam de Broek in Wa terlandse ook tot de conclusie dat ze het leven als muzikant in Nederland verre verkiest boven dat in de Sta tes en misschien ook Engeland. "Je hebt daar een grotere concurrentie en dat is goed voor de kwaliteit. Als je het puur over muziek hebt, is dat dus misschien aantrekkelijker. Maar de samenleving is er heel hard, er zijn geen voorzieningen voor muzikanten die het niet ma ken. eZo zie je jongens die hier in Ne derland heel leuk zouden kunnen leven daar als barpianist of iets der gelijks spelen. Nee, als je het leven hier gewend bent, dan is dat denk ik toch veel aangenamer. Ik denk ook dat je, als je van Amerika naar Ne derland komt, een leukere ervaring hebt dan wanneer je de reis anders om maakt". Het verblijf in Amerika heeft haar in iedér geval nog wat bewuster ge- WEA Records in Hilversum, dat pas vorige week woensdag op dracht had gekregen een riante'ont vangst te organiseren, kreeg maan dagmiddag te horen dat de kleine zanger het sein op rood had gezet. Prince, die al enige dagen in ons land verbleef, zou vervolgens het vliegtuig naar Minneapolis hebben genomen om in zijn studio-domein Paisley Park de laatste hand te leg gen aan 'Graffiti Bridge'. Pas vrij dag wordt hij nu terugverwacht. Echter niet door de schare fans die geinspireerd door de aanzwellende geruchtenstroom gisteravond reeds post vatten bij Ahoy', in de stellige overtuiging dat hun idool daar voor die tijd nog enkele keren zal repete ren. „Voordat hij met de billen bloot moet, zal hij toch nog een keer wil len proefdraaien", aldus een van hen. eigen materiaal en de 'mindere' er varingen van de familie Dulfer met de platenindustrie waren tot een half jaar geleden reden genoeg om niet op die uitnodigingen in te gaan. "Maar toen ik uit Amerika terug kwam wist ik dat ik weer voor me zelf wilde gaan werken. 'Lily Was Here' stond hoog in de hitparade en Ariola kwam met een uitstekend aanbod. Toen dacht ik: Als er ooit een goed moment was om een plaat te maken, dan is het dit moment". Op de 'zolderkamer' van Ulco Bed, die ze al sinds een jaar of vijf kent en die als jong 'broekie' in de eerste uitgave van Funky Stuff speelde, werd vervolgens weken lang hard gewerkt aan nummers. "Een paar stukken waren al klaar, zij het niet speciaal voor mij, andere nummers hebben we samen ge schreven". Ook de covers van 'So What' (Miles Davis) en 'Home Is Not A House' (vader Hans Dulfer) kre gen in een nieuw arrangement een plaatsje op de elpee. „Ulco en ik hebben heel duidelijk dezelfde, heel brede smaak en dat maakte dat de samenwerking prima verliep". Moeilijk Zo'n drie maanden lang werkte het tweetal vervolgens in de Zeezicht Studio's in Spaarnwoude. "Het was heel moeilijk om zelf aan het spelen Candy Dulfer

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1990 | | pagina 23