Sterker dan de angst en het gevaar Groningse krakers massaal en snel voor rechter Hervormde Kerk krijgt aanbod van vier universiteiten I REPORTAGE i Sunrrie Mann wacht in stukgeschoten Bayrut op haar ontvoerde man Van Gennep 'afwezige vader' tijdens discussie LONDEN Sunnie Mann streek samen met haar echtgenoot Jackie in 1946 neer in Bayrut, toen nog het 'Parijs van het Midden-Oosten' geheten. Ze had er een onvergetelijke tijd. Jackie, die tijdens de oorlog zijn sporen had verdiend als Spitfire- piloot, kreeg een baan bij de Middle East Airlines en begon na zijn pensionering een goedlopende pub. Zelf zette ze een florerende paardrijschool op. Halverwege de jaren '70 ging er iets fout. De invasie van Palestijnen, verdreven uit Jordanië, verstoorde het precaire machtsevenwicht in Libanon. Oorlog brak uit en ook de excentrieke Engelse dame bleef niet gevrijwaard van enige perikelen. PLO-strijders schoten 38 van haar trotse paarden dood, druzen moordden het gezin van een vriend uit, christenen veranderden haar auto middels een granaat in schroot, Israëliërs bombardeerden haar flat, moslimstrijders bliezen de pub van haar man op, onbekenden ontvoerden twee van haar honden, bekenden en vrienden vertrokken naar veiliger oorden. Samen met de journalist Robert Fisk bleven Sunnie en Jackie Mann halverwege de jaren '80 als enige Britten achter in een West-Bayrut waar alle prijzen omhoogschoten behalve die van het menselijk leven. Duizenden mensen werden achteloos vermoord in een niet-aflatende militie-oorlog, tienduizenden anderen, veelal Libanezen, werden ontvoerd. Zelf werd Sunnie Mann op brute wijze aangerand en enige tijd gekidnapt - een ervaring waar ze nu om lacht. Het echte drama kwam op 12 mei van het vorig jaar: op klaarlichte dag werd Jackie Mann, haar 74 jaar oude echtgenoot die nooit politieke voorkeuren of journalistieke bezigheden had gehad, uit zijn auto gesleurd en ingelijfd bij het leger van gijzelaars. Sunnie Mann was vorige week even in Engeland om te voorkomen dat haar man, de minst bekende van de vier Britse gijzelaars in Libanon, definitief ten prooi valt aan de vergetelheid. Nadat zij die plicht had vervuld, reisde de hoogbejaarde vrouw weer af naar de hel. De vraag is slechts: i Van onze correspondent Cees van Zwecden LONDEN Een eerste afspraak kwam te vervallen, omdat ze plotse ling in het ziekenhuis werd opgeno men. Inmiddels is ze daaruit ontsla gen. Maar de fragiele gestalte die de brede trappen van de Londense Royal Airforce Club afkomt, lijkt ze nog altijd niet hersteld. Haar bewe gingen zijn onzeker. Bij het spreken hapert haar stem. Als de naam van haar man valt, schieten haar ogen vol, Is dit de fiere vrouw die maanden lang weigerde in te gaan op verzoe ken van de Britse ambassade om in haar gehavende flat te Bayrut defi nitief het licht uit te doen? De vrouw die alle smeekbedes negeer de van bezorgde familieleden die haar terug wilden laten keren naar het veilige Engeland? "Natuurlijk zie ik er tegenop om morgen weer naar Bayrut te gaan", zo beantwoordt Sunnie Mann de re torische vraag. "Om te beginnen moet ik maar afwachten of er ie mand op de luchthaven staat om me naar huis te rijden. Je kunt niet zo maar in een taxi stappen. Voor ie mand die in West-Bayrut wil overle ven, is dat het eerste gebod: stap nooit bij een vreemde in de auto. Ze kunnen je wel overal mee naar toe nemen. Juist op de weg van de luchthaven naar de stad zijn op deze wijze veel mensen ontvoerd. Ik' hoop dat Middle East Airlines, waarvoor Jackie vroeger heeft ge vlogen, transport heeft geregeld". Ongemakken Na 15 jaar burgeroorlog kent Sun nie zo langzamerhand de codes. Het zijn voor haar slechts de kleine on gemakken die het leven in Bayrut met zich meebrengt. "Vertrouw nooit iemand die je niet kent. Je moet altijd voorzichtig zijn met wat je tegen iemand zegt. Het enige veilige onderwerp van ge sprek is Israël, omdat iedereen daar een hekel aan heeft. Met enige voor zichtigheid kun je ook de privé-mi- lities nog wel vervloeken, maar nooit mag je iets zeggen ten nadele van de Syriërs die West-Bayrut con troleren. Zij hebben overal agen ten". Erger is de oorlogsschade., Tele foons werken vrijwel niet meer, de elektriciteitscentrale is buiten ge bruik: de luchthaven is soms maan denlang gesloten. "Om in mijn flat te komen, moet ik vijf trappen beklimmen. Maar dat niet alleen. Ik moet ook jerrycans met water naar boven sjouwen. Er is in Bayrut geen elektriciteit meer en omdat de pompen niet werken, ont breekt ook het water. Buren om te helpen, zijn er niet. Vrijwel alle flats in het blok zijn nu verlaten. Vooral nu de hete zomer weer voor de deur staat, zie ik tegen de ongemakken op". Sinds een meelevende televisie- verslaggever haar een generator schonk, hoeft Sunnie de avonden niet meer in volstrekte duisternis door te brengen. Het was een aan schaf die zij zichzelf nooit had kun nen veroorloven. "De generator was een godsge schenk. Hij bracht licht in de lange, donkere avonden waarop voortdu rend granaten insloegen. Maar be halve jerrycans met water, moet ik nu ook tanks met petroleum naar boven torsen. Petroleum die door de schaarste alleen tegen zeer hoge prijzen te koop is en daarmee een aanslag vormt op mijn beperkte fi nanciële middelen. De bescheiden bankrekening waarvan wij voor heen leefden, staat op naam van Jackie. De bank heeft mij laten we ten dat ik pas aan het geld kan ko men als hij doodverklaard is". Angst Behalve door tekorten aan water, elektriciteit en geld wordt Sunnie's leven in Bayrut vooral gekenmerkt door angst. Om te schuilen voor de nachtelijke granaten verdwijnt ze soms met haar deken naar de beton nen kelder van het flatgebouw. Het voordeel van een nachtelijk bom bardement is weer dat de ochtend rustig is, omdat de schutters dan aan hun slaap beginnen. Rustig maar niet veilig. "Er is altijd het gevaar van over vallen. Onlangs nog ontkwam ik er maar ternauwernood aan. Ik was naar Manara gereden in mijn oude Honda om bier in te slaan. Manara is niet de veiligste'wijk, maar er is daar een opslagplaats waar je bier. tegen groothandelsprijzen kunt ko pen. Het depót ligt aan het einde van een doodlopende straat, en ik ben altijd een beetje zenuwachtig als ik daar moet wachten tot mijn le ge flessen voor volle zijn verwis seld. Een winkelbediende had juist twee kratten in mijn auto gezet, toen een auto achter mij stopte. Ik stapte uit om de chauffeur te vragen of hij een stukje terug wilde, zodat ik eruit kon. Hij richtte prompt een geweer op me en zij dat hij en zijn twee kornuiten mijn auto wilden hebben. Een ogenblik stond ik aan de grond genageld van angst en kon geen woord uitbrengen. Toen liet ik mijn vrouwelijke gevoelens de vrije loop en barstte in snikken uit. Door mijn tranen heen vertelde ik dat ik de vrouw was van gijzelaar Jackie Mann en dat ik niet buiten myn au to kon. "Tot mijn verbazing veranderde hun houding terstond. Ze stopten hun wapens weg, en kwamen be gripvol om me heen staan. O ja, en als er iets was wat ze voor me kon den doen, hoefde ik maar te bellen. Ze gaven me hun telefoonnummer en op mijn voorstel dronken we nog een kop koffie. We gingen als vrien den uit elkaar". Gevaar Overdag loert het gevaar van sluip schutters, kidnappers en overval lers, de nacht wordt beheerst door het sinistere gesis van rondvliegen de 'projectielen, gevolgd door de doffe dreunen van de 'inslagen. Voor Sunnie Mann komt daar nog de verlammende angst bij voor het alleen zijn in een groot, verlaten, ge havend en donker flatgebouw. "Op een avond schrok ik wakker omdat mijn poedel heftig kefte. Ik keek op mijn horloge; het was elf uur. Er werd op mijn voordeur ge bonsd. Ik deed open, maar hield de ketting op de deur. Er stond een man die zei dat hij de auto van Jackie wilde onderzoeken. Achter hem, in de duisternis van het por tiek, ontwaarde ik meer mannen. Ik smeet de deur dicht en vergrendel de hem. Ik was versteend van angst". "Het was niet de eerste keer dat ik werd gewekt. Soms gaat in het holst van de nacht de telefoon en zegt een zware stem aan de andere kant: "Waarom ga je niet weg uit Bay rut"? Maar erger dan het gevaar en de angst is voor Sunnie Mann de onze kerheid over het lot van Jackie. Aanvankelijk leek het een gewone kidnapping te zijn om geld. Wat voor politiek motief kon er achter de ontvoering van een 74-jarige Brit schuilen die zijn halve leven in Bay rut had gewoond? Maar toen de kid nappers na een week nog niets van zich hadden laten horen, daagde het spookbeeld van een gijzeling. "Langzaam begon ik te wanho pen. De uren thuis waren lang, en het was volstrekt onduidelijk wie de ontvoerders waren. Naarmate de maanden verstreken, begon ik mij af te vragen of Jackie deze beproe ving wel kon doorstaan. Hij sprak geen woord Frans of Arabisch, lust te alleen Engels eten en had al eens een hartaanval gehad. Hoe lang kon hij het uithouden in een onder grondse kelder, wellicht vastgeke tend aan de muur. Iedere keer als ik een glas bier nam, voelde ik me schuldig. Ik herinnerde me hoe graag hij bier dronk". Telefoontje De maanden verstreken in onzeker heid totdat Sunnie op 4 september een mysterieus telefoontje kreeg. Een man aan de andere kant van de lijn vroeg haar in perfect Engels naar de paardrijschool te komen. Hij had belangrijk nieuws over Jackie. "Ik was onmiddellijk achterdoch tig. Waarom wilde hjj een ontmoe ting op de verlaten paardrijschool? Ik zei dat ik hem elders wilde spre ken, en hij noemde een adres in Hamra Straat. Dat klonk een stuk veiliger, want Hamra is een winkel centrum waar altijd vele mensen zijn. "Ik ging naar binnen op het num mer dat me opgegeven was, en in het winkeltje zat een elegant gekle de heer op mij te wachten. 'Ik ben Sunnie Mann: "Soms gaat in het holst van de nacht de tele foon en zegt een zware stem aan de andere kant: 'Waarom ga je niet weg uit Bayrut'?" blij dat u gekomen bent', zei hij. 'Maar ik ben bang dat ik slecht nieuws voor u heb. Uw man is dood'. Ik was verbijsterd". Wekenlang werd Sunnie Mann gemarteld door de gedachte dat haar Jackie een ellendige dood was gestorven, maar gaandeweg begon zij te vermoeden dat het bericht niet waar kon zijn. Het was een telefoon tje van de Britse ambassadeur dat haar de zekerheid bracht dat haar man nog in leven was. "Hij vertelde me dat een onbe kende bij de ambassade een ver zoek had gedaan om Lanacane-crè- me. Toen wist ik dat Jackie nog leef de. Sinds hij in de oorlog met zijn Spitfire was neergestort en ernstige brandwonden had opgelopen, ge bruikte hij die crème om zijn huid te behandelen. Geen enkele ander gij zelaar dan hij kon om die crème hebben gevraagd". Onduidelijk Dat was in september 1989. Sinds dien is niets meer van de ontvoer ders vernomen. Of zij behoren tot de pro-Iraanse Hezbollah van God, de Palestijnse PLO, de Socialisti sche Partij van druzenleider Jum- blatt, de sji'itische Amal of tot een van de talloze obscure splintergroe peringen niemand weet het. Wat ze eigenlijk willen het is onduide lijk. Wat de zin van deze ontvoering kan zijn Sunnie heeft geen idee. Eén ding weet ze wel: "Als Jackie straks vrijgelaten wordt en ik ben niet thuis, zal hij teleurgesteld zijn. Daarom ga ik weer terug naar Bay rut". Va GPD-correspondent) GRONINGEN - Een proces van wapperende toga's. Daar lijkt de strafrechtelijke vervolging van de 139 krakers van het Wolters Noord- hoff-complex op uit te draaien, ge zien de omvang van de zaak, de snelheid waarmee justitie die wil af handelen en het aantal advocaten dat erbij betrokken is. De gewelddadigheden en rellen die de ontruiming van het krakers bolwerk op zondagmorgen tot ge volg had, heeft het justitie-apparaat voor problemen geplaatst. Vrijdag ging justitie er nog vanuit dat na de ontruiming, die voor begin deze week gepland stond, ieder - de kra kers incluis - zijns weegs zou gaan. Maar de vernielingen die de krakers in de nacht van vrijdag op zaterdag aanrichtten en waarbij voor rond één miljoen gulden schade werd aangericht, zorgden ervoor dat de rechtbank in Groningen zich deze zomer moet gaan opmaken voor het grootste proqes uit haar geschiede- Zo moet de zaak althans volgens het openbaar ministerie in Gronin gen gaan lopen. Want justitie wil de krakers zo snel mogelijk voor de rechter brengen. En als het open baar ministerie haar zin krijgt, blij ven alle 139 krakers, onder wie tien Westduitsers en één Italiaan, tot hun proces in voorlopige hechtenis en moeten ze een eventuele gevan genisstraf direct na het vonnis uit- zitten.'Dit zou betekenen dat de kra kers in ieder geval de eerstkomende maanden niet in vrijheid komen. "Maar de rechter heeft ook in dit ge val het laatste woord, ons streven is echter dat alles achter elkaar door gaat", zegt officier van justitie mr. M. H. Geerds. Justitie gaat in alle zaken overtre ding van artikel 141 van het Wet boek van strafrecht - openlijke ge weldpleging - ten laste leggen. Op grond van dit artikel kunnen ver dachten in voorlopige hechtenis worden gehouden. Op dit feit staat een maximum-straf van vier jaar en zes maanden. Het artikel biedt de mogelijkheid om verdachten die zich in groeps verband schuldig hebben gemaakt aan openlijke geweldpleging te ver oordelen zonder dat van iedereen zijn of haar aandeel precies is vast gesteld. De Hoge Raad heeft zich daar al over uitgesproken. Mr. Geerds zegt dat het openbaar minis terie daarom "niet pessimistisch" is over een succesvolle vervolging. "Je moet bewijzen dat iemand van de collectiviteit deel heeft uitge maakt. Dat lijkt niet moeilijk, om dat na de vernielingen het hele com plex is ingesloten, waardoor er nie mand meer in of uit kon". De verdediging van de krakers is inmiddels al druk doende zich te or ganiseren. De advocaat van dienst, mevrouw mr. A. Spronk, is de afge lopen dagen van 's morgens vroeg tot 's avonds laat in de weer geweest om collega's naar de verschillende politiebureaus en huizen van bewa ring te dirigeren voor het verlenen van de eerste rechtshulp. Zo'n twintig advocaten hebben inmiddels een eerste bezoekje afge legd. Dat wil niet zeggen dat zij de krakers ook in het proces terzijde zullen staan. De Amsterdamse ad vocate mr. T. Prakken zal dat waar schijnlijk wel doen. Zij zegt contac ten te hebben met enkele voormali ge bewoners van het Wolters Noordhoff-complex. Prakken uit haar twijfels over de manier waarop het openbaar minis terie de zaak aanpakt. "Het lijkt mij een hele toer om te bewijzen dat ie dereen zich aan de openlijke ge weldpleging heeft schuldig ge maakt. Ik heb begrepen dat dat er twee tot drie keer zoveel zijn aangehouden dan dat er aan de vernielingen hebben meegedaan. Aangetoond zal moeten worden ie dereen erbij betrokken is geweest. De beschuldiging is nu zo algemeen dat het me niet verantwoord lijkt om ze langer vast te houden". Tijdens de eerste verhoren is ge bleken dat veel krakers hun mond houden. De wet verplicht hen niet om zelfs maar hun naam te noemen, alleen het opgeven van een valse naam is strafbaar. Officier van justi tie mr. Geerds zegt dat dit geen pro bleem hoeft op te leveren, omdat verdachten ook op foto kunnen worden gedagvaard en veroordeeld kunnen worden zonder dat hun identiteit bekend is. "We streven er in ieder geval naar om de dagvaar ding in persoon mee te geven". Hij zegt ook dat er zoveel foto's en vi deo-opnamen zijn gemaakt dat van de meesten wel persoonsgegevens beschikbaar kunnen komen. Geerds beaamt dat de aanhou ding van 139 verdachten en het vin den van celruimte "een gigantische klus" is. Als de zaak zich ontwikkelt zoals het openbaar ministerie het in gedachten heeft, zal er de komende maanden wel moeten gëmprovi- seerd. Het bezethouden van cellen door de krakers betekent dat ande re verdachten niet kunnen worden vastgehouden. Ook zal met de rechtbank moeten worden overlegd over het houden van extra strafzit tingen. Zover is het op dit moment nog niet. Vandaag en morgen moet de rechter-commissaris zich eerst uit spreken over het in bewaring stel len van de krakers. Wanneer hij dat doet, moet de raadkamer van de rechtbank in een later stadium be slissen of de verdachten in afwach ting van hun proces in voorarrest moeten blijven. De eerste irritaties over de behan deling van de verdachten hebben zich inmiddels al voorgedaan. Mr. A. Spronk beklaagt zich over de be handeling van de verdachten die in de nieuwe gevangenis De Gritten- borgh in Hoogeveen vastzitten. Zij zegt te hebben gehoord dat de kra kers verplicht werden zich op tbc te laten onderzoeken. Weigerden ze dit, dan zouden ze geen eten, geen matras, handdoeken en dekens krij gen. Een woordvoerder van de ge vangenis ontkent dit. Het enige waartoe het gevangenispersoneel de krakers heeft verplicht, zegt hij, is het dragen van gevangeniskle ding. Alternatief plan RUL en collega's Van onze redacteur Wim Schrijver LEIDEN De openbare universiteiten met een theologische faculteit hebben alle registers opengetrokken om de hervorm de synode een zo aantrekkelijk mogelijk aanbod te doen voor de opleiding van predikanten, als alternatief voor het in hun ogen onzalige plan voor een kerkelijke universiteit. Mede namens de universiteiten in Amsterdam, Utrecht en Gronin gen, heeft het college van bestuur van de Rijksuniversiteit Leiden gisteren een rapport over het theologisch onderwijs verstuurd aan het synodebestuur van de Hervormde Kerk. Met hun voor stellen hebben de universiteiten gepoogd het maximaal haalbare uit de bestaande opzet van het theologisch onderwijs (de zoge naamde 'duplex ordo') te halen. In maart stemde de hervormde synode in met het plan-IWOOT (Interkerkelijke Werkgroep On derzoek en Opleiding Theologie) en daarmee met de komst van een eigen, bijzondere universiteit. Te gelijk gaf de synode de vier uni versiteiten, die geen enkel heil za gen in de plannen, twee maanden de tijd om zich op andere gedach ten te laten brengen. Vandaar dat rapport. De Hervormde Kerk wil met de aanvaarding van IWOOT het prin cipe van de 'duplex ordo' (een ge scheiden doctoraal studie en een kerkelijke opleiding) loslaten. Kritiek op de bestaande opzet is dat de eigen zeggenschap nu ge ring is, en ook dat studenten nooit een kerkelijk hoofdvak kunnen kiezen, terwijl kerkelijke hoogle raren de hulp van assistenten in opleidingen (aio's) missen. In het geval van een bijzondere universiteit sluit de Hervormde Kerk contracten af met de open bare universiteiten. De over heidssubsidie per student gaat dan rechtstreeks naar het her vormde instituut. Aangezien de bewuste faculteiten zeer veel her vormde dominees in spé in huis hebben, staan ze bepaald niet te juichen over deze ontwikkeling. Volgens de vier zit er binnen de 'duplex ordo' genoeg rek, om zo'n ingrijpend plan als dat van IWOOT te laten vallen. Om dat te bewijzen, brengen ze in hun rap port zwaar geschut in stelling. Aan vrijwel alle bezwaren wordt tegemoet gekomen. De kerken kunnen in de com missie van het discipline-overleg orgaan godgeleerdheid van de universiteiten zitting nemen en ook mogen ze samen een overleg orgaan vormen, dat minimum-ei sen kan stellen aan de opleidin gen. De positie van de kerkelijke hoogleraren wordt versterkt door een tweede benoeming (bijvoor beeld in deeltijd) als universitaire hoogleraar. Bovendien kunnen ze stemhebbend lid worden van de benoemingsadviescommissies. Er zal voor het kerkelijk vak als hoofdvak net zo veel ruimte ko men, als voor het staatsvak. Daar mee zal de bestaande ongelijk heid worden opgeheven, De afstemming van de pro gramma's van de staats- en kerke lijke vakken kan heel goed vol gens het Leidse model gebeuren, waar de vakken reeds vanaf het begin van de studie zijn geïnte greerd. Het promotierecht van de ker kelijke hoogleraren wordt gelijk aan dat van hun collega's, terwijl ze ook aio's kunnen aanstellen. Overigens moet het geld daarvoor wel van de minister of de kerken zelf komen. Bovendien, zo merken de vier op, zei het IWOOT-plan dat de kleine kerken niet in de verdruk king mogen komen. Echter, op de evangelisch-luthersen na, hebben de baptisten, vrije evangelischen, oud-katholieken en doopsgezin den in maart zich uitgesproken tegen een bijzondere universiteit. En verder ging de synode er bij de keuze voor IWOOT van uit dat het plan de universiteiten geen geld kost. Maar, aldus de vier, het geld voor de doctoraalfase zal wel de gelijk aan onze neus voorbij gaan. Volgende week zullen de uni versiteiten het rapport gezamen lijk op het hervormd bureau in Leidschendam toelichten. LEIDEN - Het bijbelse spreken over de opstanding van Christus, zag prof. dr. F. O. van Gennep als een metafoor, een figuurlijke uit drukking. Hij kon zich niet voor stellen dat iemand daar anders over kon denken en had daarom de storm van protest niet ver wacht. Dit betoogde dr. G. G. de Kruijf, gisteren op een studiedag van de commissie Leidse Lezin gen, over het 'meesterwerk' van de begin dit jaar overleden Leidse kerkelijk hoogleraar Van Gen nep: 'De terugkeer van de verlo ren vader'. Het omvangrijke boek vormt volgens prof. dr. G. H. ter Scheg- get, kerkelijk hoogleraar ethiek in Leiden, de'neerslag van 25 jaar denkwerk, dat hij 'in de wedloop met de dood' had geschreven. Volgens Ter Schegget is het werk het kostbaarste deel van Van Ge- nneps nalatenschap. Tijdens de discussie was Van Gennep de 'af wezige vader'. "We zullen ons moeten behelpen", aldus Ter Schegget, die er op wees dat Van Gennep zich erop had verheugd op deze dag 'wat ruzie' te maken met zijn critici. Van Gennep beschrijft in het boek de crisis in de westerse cul tuur, waarin individualisme en massaliteit hoogtij vieren. De kerk heeft met de grote ideologie ën één ding gemeen: de geloof waardigheid is voor velen ver dwenen. Van Gennep breekt een lans voor een, bundeling van krachten tussen kerk en ideolo gie, om zo een wereld van recht en vrede (de 'utopie') te bereiken. In de climax van zijn boek roept Van Gennep de lezers op intussen God als vader opnieuw te ontdek ken. Hij gelooft 'na Auschwitz' niet in een God die fysiek ingrijpt, maar wel uitzicht biedt via zijn geboden en beloften. Volgens De Kruijf, in 'In de waagschaal' opponent van Van Gennep, stond de bijbel voor Van Gennep vol metaforen. Als gelo vige kun je niet precies weten hoe het is, maar wel wat het voor ons moet zijn, aldus De Kruijf. Zelf dacht hij daar anders over. Ook wat je als mens niet kunt natrek ken kan heel goed deel zijn van een hogere werkelijkheid, zo zei hij. De Kruijf vond Van Genneps spreken over 'utopie' gevaarlijk. "Utopie en Gods Koninkrijk ver schillen hemelsbreed". Evenals De Kruijf was Ter Schegget van mening dat Gods weg met de we reld, ook in fysieke veranderin gen blijkt. Hij gaf toe dat dit ratio neel onaanvaardbaar is. Maar voor hem is dat beter te accepte ren dan een samenwerking met Prof. Van Gennep Dijkman! een ideologie die op een utopisch programma is gebaseerd. Signaleerde Ter Schegget in Van Genneps manier van schrij ven over deze kwestie een specia le geloofstaal, prof. dr. F. Haars- ma sprak met waardering over de esthetische kwaliteiten van het boek. Volgens de emiritus-hoog- leraar praktische theologie in Nijmegen, kunnen jonge theolo gen veel van zijn zorgvuldig taal gebruik leren. Koningin. Koningin Beatrix is volgens Rainbow-directeur drs. Bert Dorenbos "indirect verant woordelijk voor moord". Hij zegt dit in het jongste nummer van het evangelische blad Aktie, waarin onder meer zijn jarenlange strijd tegen abortus ter sprake komt. "In België was koning Boudewijn zo moedig om de abortuswet niet te tekenen", aldus Dorenbos. Zandbeit. De Zwolse rk pasto raal werker drs. A. Zandbeit wordt geestelijk verzorger voor het Elisabeth's Gasthuis in Haar lem. Rondom Zandbeit ontstond tumult toen hij van bisschop Si- monis het verbod kreeg om taken van een priester te vervullen. Vol gens Zandbeit had hij die be voegdheid wel gekregen. Een commissie onderzoekt teel de kwestie. Beroepingswerk Hervormde Kerk: beroepen te Abbe- nes (herv.-geref., part-time) J. VV. Roodenberg kand. Rotterdam en vica ris te Rotterdam-Delfshaven; aange nomen naar Zwolle als geestelijk ver zorger van Het Zonnehuis A. Nicolai kand. Leiden.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1990 | | pagina 2