'Als ik Wini Kan ben, dan is hij gewoon Corry Kweekvijver voor musici van morgen Cabaretduo Lebbis en Jansen ziet zichzelf als 20ste-eeuwse hofnars Koren uit Amerika en Frankrijk naar Leiden Seyss-Inquart wist van kunstroof Lakenhal Recordprijs pastel Redon Mozart-avond Nat. Ballet en Ned. Opera Britse acteur Max Wall (82) overleden PAGINA 26 WOENSDAG 23 MEI 1£) Frans Docleman VLISSINGEN Zelfs col lega's laten Dolf Jansen (26) en Hans Sibbel (31), sa men het cabaret-duo Leb bis en Jansen vormend, niet ongemoeid. Wanneer terloops de naam van Seth Gaaikema valt, reageert Jansen: "Hans' vader volgt bij het LOI een schriftelij ke cursus voor dominee, want hij denkt dat zijn zoon dan een groot cabare tier wordt". Pas een jaar geleden do ken zij uit het niets op en wonnen met overmacht het Leids Cabaret Festival. Sibbel is econoom en Jan sen criminoloog, maar wat hen samen bracht is de at letiek. Lebbis: "Wij zijn marathonlopers. Hij zit in de top van de middenmoot en ik ben een leuke mid denmoter. Voor de ken ners: ik loop 2.45 en meneer Jansen binnen de 2.30". Bij de atletiekvereniging is het alle maal begonnen. Lebbis: "We train den samen en maakten wel eens op merkingen naar elkaar. Dan merkje dat je ongeveer dezelfde humor hebt. Toen er een keer een feest was van de club. besloten we wat te doen. de boel op stelten te zetten". Cabaretduo Lebbis Jansen: "We blijven het actuele benadrukken Dat optreden sloeg aan en smaakte naar meer: "We vonden het opval lend leuk om op het toneel te staan, als mensen om je lachen. Dat heb ik altijd al gehad, om op feesten enigszins in de belangstelling te staan". - Jansen: "Tot vervelens toe". - Lebbis: "Dus dat komt niet uit de lucht vallen. Maar het idee er seri eus iets mee te gaan doen kwam pas na Leiden. We waren daar eigenlijk Het duo kwam i snelling terecht. Sinds augustus rig jaar spelen ze twee. drie, soms vier voorstellingen per week. In april ging hun eerste programma Pas op de hond officieel in premiè re. En dat allemaal naast het gewo ne werk, maar daar komt wellicht verandering in. "Een uitdaging", meent Lebbis. "Het is mij echter ge bleken dat het niet mogelijk is een volledige baan te hebben én goed cabaret te maken. Je moet kiezen. Voor mij is het niet eens een keuze, want het is. veel te spannend om ca baret te doen. Ik wil het in ieder ge val een jaar proberen en kijken of we inderdaad op dat niveau kunnen komen waar we denken dat we thuis horen. Maar ik hoop wel één of twee dagen per week werkzaam te blijven als programmeur, zodat er een weg terug is". Jansen: "Die is er niet, Hans, het is afgelopen, jongen". Crosstalk In korte tijd hebben Lebbis en Jan sen zich de reputatie verworven van het cabaret van de actuele grappen. Lebbis: "Die bedenken we in de au to op weg naar het theater en bren gen ze op het toneel in een cros stalk. Willen we een bepaald onder werp, bijvoorbeeld een bijeen komst van dakbedekkers, meer uit diepen, dan beginnen we ieder voor onszelf. Je schrijft een stuk van vier minuten met twintig grappen erin en gaat vervolgens naar de ander met de vraag: wat vind je ervan?" Jansen: "Nou, niks". Lebbis: "Dan gaat hij het beter schrijven en gebruikt mijn grappen. Zo werkt het eigenlijk". "Uiteinde lijk is alles wat we doen samen ge- stroomver- schreven", concludeert Jansen. Lebbis erkent: "We moeten nog veel leren, vooral technische zaken als dictie, duidelijker spreken en de positie op het toneel Jansen: "Uit de reacties van het publiek blijkt dat er groei in zit. Het programma wordt bijna met de avond beter. Gisteren deed hij een nieuw stukje. Dat blijkt leuk te zijn, maar daarna valt het even dood, dus moet er net even iets aan veranderd worden". "Het moeilijke", vindt Lebbis, "is een conference zo opbouwen dat je de mensen er constant goed bij houdt. Dat moetje in de praktijk le- Grenzen Er zitten allerlei soorten stukken in ons programma", vertelt Lebbis, "Van haast poëtische dingen tot snelle, felle en erg harde grappen. We moeten onze grenzen nog ver kennen. Maar dat actuele blijven we benadrukken. Als we ergens spe len, proberen we ook altijd aan de hand van een regionaal dagblad wat grappen over de omgeving te ma ken". Jansen: "Als wij iets lezer., beden ken we meteen een link met iets an ders, een verdraaiing van het nieuws of een overdrijving. Er ge beuren heel vervelende dingen in de wereld, die houden je bezig. Over sommige maak je een grap, over an dere een harde opmerking. Ik had een opmerking over die man die in het AMC was besmet met bet aids- virus, maar die mocht ik van Hans en onze technica niet maken". "We hebben een hofnar-functie", verklaart Lebbis, "door iets wat ie dereen weet, wat in alle kranten heeft gestaan, op een leuke wijze nog even aan te stippen, zodat er hartelijk om gelachen kan worden. Maar als ik echt iets tegen een grap van hem heb, komt die er niet in. Dat geldt andersom ook". Jansei i "Je maakt in zo'n programma ee i aantal heel cynische opmerkinges 1 omdat er dingen in de wereld i beuren die werkelijk niet te gelove zijn, zo verschrikkelijk of ergerlijk Lebbis: "We maken ook graag graf pen waar mensen met ooohh op re; geren. Daar zit een mening achtë een redenering die je voor jezelf ka verdedigen. Dan mag die grap oo hard zijn". "Grappen waarmee je mense kwetst, maak je altijd", vervolj Lebbis, "Als je alle grappen die zoi den kunnen kwetsen uit je pr( gramma moet halen, zeker zoals een voorstelling maken, dan hoef j niet eens te beginnen". „Maar", vuj Jansen aan, "we zullen nooit bj wust mensen of groepen kwetser Het zou leuk zijn als de ziekte aid niet bestond of er een geneesmidd< was tegen kanker. Maar dat is nic zo. Dus dat houdt jou bezig en val op een gegeven moment ook naa binnen in het programma. Het i een deel van het leven". Een toekomstdroompje van Let bis en Jansen is ooit voor de tv eei oudejaarsavondconference te brei! gen. In de Engelenbak in Amstej dam hebben ze een dergelijk pro gramma overigens al twee keer ge daan. Jansen: "We pakken dan d belangrijkste gebeurtenissen het jaar en behandelen die. Want zi zou zo'n conference moeten zijn Wat Youp van 't Hek heeft gedaan is erg goed, maar had ook in de zo mer uitgezonden kunnen wordenj "Een midzomerconference", aamt Lebbis, "Wij denken meei de lijn van Wim Kan: politiek he jaar even doornemen". Jansen: "Al ik Kan ben, is hij gewoon Corry". Twintig jaar Hot House gevierd met groot jazz-festival Van onze redacteur Het Leidse Jazzzpodium Hot HouseC'jazzzpodium, ja, mie anemann met driemaal z, vanwege de oude jazzzolder") viert leiden - Niet over alles hebben komende vrijdag, zaterdag en zondag inde Waag haar om"!" hlt'iiiTeemmoeüijlf onfde tvvinti&ja"g bestaan met een grootscheeps festival rode draad te pakken te krijgen tij- waarop nieuwe jazz en andere geïmproviseerde muziek dens het onderhoud met de Qrgam- tc beluisteren valt. Omroep Rijnland besteedt vanavond satoren van het komende Hot Hou- van 20.00 uur tot 22.00 uur aandacht aan het komende ,m'JrartenTeenrkstto1thtnï:S lustrum met een platenkeuze van Wim Winsemius. Met de vier organisatoren van dit festival, Koen Vogel, Ken Vos, Fred van der Voort en Wim Winsemius, gaan we even te ontaarden in een kakefonie. Maai de vruchtbare werking die eei ander toch heeft, doet denken de wijze waarop de muziek tot stand terug in de tijd. komt, waaraan Koen Vogel, Wim Wimsemius. Fred van der Voort en Ken Vos hun hart hebben verpand: de moderne jazz. "Toen de pop op haar hoogtepunt was, kwam er weer ruimte voor de jazz",zegt Wim Wimsemius, lid van de programmacommissie en vol gens de anderen in het bezit van "de. grootste collectie jazzplaten in de dan ®ou,en^' Leidse regio", zich te herinneren. n*a "Hot House begon als een activiteit van studentenvereniging Augusti- nus. Daar werden rond 1969. 1970 zo'n veertig jamsessions per jaar ge organiseerd. Tegen reiskostenver goeding kwamen professionele mu zikanten naar Leiden" vult Koen Vogel aan. Vogel speelt zelf saxo foon en trompet en is spéciaal voor de organisatie van dit Festival opgetrommeld. Wim Winsemius schetst die be ginjaren. "Bebop was toen de hoofdstroming. Pianist Rob Ager- beek viel te beluisteren, saxofonist Leo van Oostrom, slagwerker Ton de Goei." Omdat men de muzikan ten niet meer met een grijpstuiver wilde afschepen, werd Hot House anaf 1972 een Stichting. Het zou- worden. "In Ame- de jazzmuziek de dood in de pot eind jaren zestig en de musici kwamen met bossen naar Europa", zo verduidelijkt jazzrecen sent en Hot House-secretaris Ken Vos. Daarom kon Leiden toenter tijd getuige zijn van optredens van Ben Webster, Johnnie Griffin en Dextor Gordon. "Gordon speelde trouwens twee dagen voor zijn dood nog in de Twee Spiegels", zegt de enthousiasmerende Winsemius. dat het LVC toen nog Krejatief Sen trum heette. Hot House, dat elk lus trum tot nu toe groots vierde, orga niseerde in het LVC vijf en tien jaar geleden festivals. Vast podium is in middels de Waag geworden, dat de organisatie als haar vaste plek be schouwt. Er worden nu per jaar twintig concerten georganiseerd, terwijl men de keus heeft uit eeh opgericht. Zij moest jazzpodia er- aanbod dat drie keer groter is dan kennen of niet. Dit was belangrijk de vraag. "Er zijn wat strubbelingen voor Hot House, want de SJIN re- met de Waag, want men ziet ons lie- gelt met het ministerie van WVC de ver in De Burcht, vanwege de ten- subsidie. Het is de voornaamste in- toonstellingen", weet Vogel. Het komstenbron Festival vindt er eind van de week Daarnaast zijn plaats. LUF, de Gemeente Leiden Vernieuwing Provincie Zuidh°liand- Hot House onderscheidt zich van Fred 1 andere Leidse organisaties op het morgen vindt, Hot House. Historische feiten staven dat. subsidies van het Hans Dulfer, Theo Loevendie, Loek de Dicker, Ab Baars, Paul van Ke- menade: ze waren in een vroeg sta- dium bij Hot House te bewonderen, der Voort, pas kort lid Maar dat de grote namen Leiden 0r u de Hot House-organisatie: "We de doorbraak niet schuwen, blijkt t de jazz door haar voor- hebben geen pretenties met de mu- uj^ aandod van het komende sei- LEIDEN - Muzikale vreemdelin gen overspoelen het komende weekeinde de stad Leiden. Zo zal het studentenkoor van The College of William and Mary uit het Amerikaanse Williamsburg (Virgi nia) op vrijdagavond 25 mei een concert geven in de Hooglandse Kerk. Het gaat om een gemengd koor, dat een programma van gees telijke en wereldlijke muziek zal uitvoeren. Tot de eerste categorie behoren o.m. de Chichester Mass van William Albright en een aantal spirituals, tot de andere enkele Amerikaanse folk songs. Het koor, dat een tournee door een aantal Eu ropese landen maakt, treedt vrijdag in Leiden op na eerst op Het Loo door prinses Margriet te zijn ont vangen. De toegang tot het concert is vrij, maar na afloop zal een bijdra- de onkosten De Amerikaanse studenten zul len nauwelijks zijn uitgezongen of op zaterdagochtend 26 mei komt, zoals al eerder gemeld, een kara vaan van vijf bussen met Parijse studenten-musici in het centrum van Leiden aan. In het kader van een uitwisselingsprogramma zal Le Goge 's-avonds in de Stadsgehoor zaal een concert verzorgen. Het be treft een 170 leden tellend koor en een uit 75 man bestaand orkest van de Grandes Ecoles uit Parijs. Het gezelschap, uitgenodigd door het Leidse Sempre Crescendo, zal o.m. de Elias van Felix Mendelssohn Bartholdy (in een verkorte versie) uitvoeren. Het orkest zal de Sym phony no. 9 van Dvorak uitvoeren. gebiedTir keur voor vernieuwing en verande- ziek. Want wij selecteren ten eerste zoen; "Ook dan staan het Theo Loe ring. Blijven anderen de voorkeur °P de kwaliteiten van de muzikan- vendje Quintet, het Willem Breuker geven om binnen hun programme- ten e.n niet op de door hen gemaakte Collectief met de Mondriaan ring bijvoorbeeld de bebop als het muziek". En Vogel vult aan: "Het strings summum van de jazz te laten domi- probleem ,0 K" neren, Hot House denkt daar anders over. De jazzscene ging veranderen en daarmee veranderde de pro grammering. Koen Vogel: "Er ont stond een ware strijd en de moder nen hebben gewonnen. Wij waren toen voor die modernen". Er ont- - stonden muziekgezelschappen die, Y°f onderdy°Ken.Nee^datis nega- stimuleert". Want naast het organi- seren het stimuleren v ziekbeoefenening het houden van workshops samenstellen de doelstellingen. In de workshop, t vijf jaar onder leiding Vaalbleek Vokaal tt tt J v Nico Langenhuijsen geprogram- icii van uc naam Hot House denken meerd" aan hele moderne muziek. Ze willen zich niet laten verrassen". Maar als Actief Vogel beginmaan een verdediging Hothouse is x 0p. passjef genieten onbekende namen met merking dat er geen 'echte namen zouden optreden, wordt hij door den dat actieve muziekbeoefening jazz. Ken yos: 'Wij zijn het enige podium zoals Hans Dulfer gekscherend op- gepraat. Mensen hebben merkte, aan 'De ziekte van Weil' le- vooropgezet idee van wat jazz is en den, zoals Willem Breuker met zijn vervolgens kunnen ze dan Orkest de Volharding. Voor jazzmu- éen stijl denken. Maar wy proberen sici werd, om lijn aan te brengen in )uist die aanvulling te geven die an- wat nu als Jazz beschouwd kon ders niet aan bod komt'Van der worden, de SJIN (Stichting Geim- v°ort valt hem bij: "Wij proberen o proviseerde Muziek in Nederland) ons niet te laten leiden door het ove- fonist Wlady Podsada. kunnen be- (Japan). uit rapporten van de Art Looting In- in De Lakenhal in 1941 in beslag rige aanbod in Leiden". Volgens de ginnende jazzmuzikanten van elke vier organisatoren is de kans groot leeftijd samen leren spelen. Na de datje bij Hot House een topmusicus workshop ligt een plaats in het leer- orkest, waar Fred van der Voort zelf in zit, voor de hand. "Je doet podi umervaring op en we componeren ook zelf Vervolgens kunnen eigen bandjes ontstaan. Een Paul van Ke- menade bijvoorbeeld komt uit een leerorkest. De voorverkoop van het Hot House Twintig Jazz Festival vindt plaats bij VW, K&O, The Duke en Timmerman en Timmerman. Het programma van het vierde lustrum in De Waag luidt als volgt: Vrijdag 25 mei 20.00: Daniele D'Agaro en het Tobias Delius Quartet (Nederland); Alan Lau- rillard/Thomasz Szukalski Sextet niet alleen voor het (Nederland/Polen) en de Mike Westbrook Band (Groot Brittannië). Zaterdag 26 mei 20.00: Hot Hou se Leerorkest (Nederland), ROVA concerten behoren~ook Saxophone Quartet (VS), Dennis passieve mu- Charles Triangle Booker T/Wil- de vorm van ber Morris (VS). Zondag 27 mei 14.00: drie solo- leerorkest tot pianisten, Stevan Kovac Tick- mayer (Joegoslavië), High De Pri me (Duitsland), Shoji Aketagawa LEIDEN - Seyss-Inquart te gebracht va ventiende-i 'estigation Unit, een onder zoeksteam van het Amerikaanse le- Rijkscommissaris ger dat zich vlak na de oorlog bezig- n 1942 op de hoog- hield met het opsporen van door na zi's geroofde kunstschatten. Kopie ën van deze rapporten bevinden zich in het Rijks Instituut voor Oor logsdocumentatie te Amsterdam. Plietzsch schrijft aan Seyss-In- Deze kunsthistoricus, die gens doofheid uit de militaire dienst scheiding en zo'n ouderwets brille- AMSTERDAM (ANP) - De vrier. den-organisaties van het National) Ballet en van de Nederlandse Open houden op vrijdag 8 juni een groot opgezette Mozart-avond. Op het programma staat onde meer een optreden van de sopraai Charlotte Margiono, die onlangi nog te zien was in de rol van Fiordi ligi in Mozarts opera Cosi fan tutte Vier musici van het Nederland: Kamerorkest voeren het hobo kwartet van de componist uit e Nederlands Mozart lYio ver een optreden. De opera- en mu specialist Paul Korenhof verzorg een lezing over Mozart en er wordt een gedeelte vertoond van de filnr Amadeus van Milos Forman. Tenslotte voeren drie dansers het Nationale Ballet - Coleen Davis: Kevin Cregan en Jean-Luc Beaupe re - delen uit van het nieuwe ballet van Toer van Schayk. Het idee voor de avond ontstond naar aanleiding van het besluit var Van Schayk om zijn nieuwe creatie voor het juni-programma op de mu ziek van Mozarts Requiem te zetten De thema-avond heeft plaats in de theaterzaal van hotel Krasnapolsky in Amsterdam. LONDEN (AP) - De Britse acteur Max Wall, die uitblonk in komische rollen en in toneelstukken van Sa muel Beckett, is gisteren op 82-jari- ge leeftijd overleden. Wall was een dag eerder in eeir ziekenhuis opgenomen nadat hij in een Londens restaurant was ge struikeld en aan zijn hoofd gewond geraakt. Wall, pseudoniem voor Maxwell: George Lorimer, stamde uit een ge slacht van entertainers en begon zyn loopbaan op jonge leeftijd in Engelse music halls. In de jaren der tig speelde hij op Broadway. De meeste bekendheid verwierf hij na de oorlog als Professor Wallofsky', een excentrieke man met een raai loopje, dat naar verluidt een bron van inspiratie was voor de eveneens Britse komiek John Cleese. Max Wall speelde incidenteel ook in bioscoopfilms, zoals Little Dorrit (1987) en Jabberwocky van Michael Palin van Monty Python. AMSTERDAM (ANP) - Tijdens het eerste gedeelte van de veiling moderne en hedendaagse kunst van Christie's in Amsterdam ging giste ren een pastel van een veldbouquet van Odilon Redon uit 1905 voor 1.265.000 gulden van de hand. De opbrengst behoort tot één van de hoogste prijzen die ooit voor een pastel van Redon is betaald. Het bod werd uitgebracht door een Japanse kunsthuis uit Osaka. De pastel was geschat op een be drag tussen de 250.000 en 350.000 gulden. Het hoogste bedrag, dat ooit voor een pastel van Redon werd betaald, werd in november 1988 bij Christie's in Londen ge boekt en bedroeg 1.594.000 gulden. Ook werd 'De Maannacht' van Piet Mondriaan geveild. Dit werk, dat sindsdien 1967 in bruikleen was bij het Haags Gemeentemuseum, een anonieme bieder uiteinde- schilderijenverzameling met de roof van de ze- collectie schilde rijen van de joodse Dr. Alphons Jaf- fé uit De Lakenhal. In een aan hem gerichte brief vermeldt Dr. Pliet zsch, een kunsthistoricus die voor de Dienststelle Mühlmann waarde volle kunstverzamelingen moest opsporen, de kunstroof uit het Leid se museum als een van de belang rijkste resultaten die zijn geboekt bij het 'verzamelen' van kunst voor het Derde Rijk. De roof van de col lectie van Dr. Alphons Jaffé, die zijn tje. Had zelf aquarellen van Pech- stein terwijl dat toch zogenaamd ontaarde kunst was. Toen hy (na de VnpfllJll tlireitol* overwinning van de geallieerden, J-FC-UJCU. C/ll Uicaici CvH) uit de gevangenis van Berlijn werd gehaald heb ik met een boek alle vlooien op zijn lijf dood moeten quart: "De opsïag van de Berïiinse schilderijen die hij wist op te sporen slaan. Een treurige figuur". - - - -- - L;:1KIn het Rijks Instituut voor Oor- logs Documentatie bevindt zich ook het zogenaamde 'Geschafst- Drs. Jean Vlug, die als kapitein buch' van de Dienststelle Mühl- Daarin staat de kunstroof in was ontslagen, was de belangrijkste medewerker van Dr. K^jetan Mühl mann, onder wiens supervisie in Nederland een groot aantal kunst voorwerpen zijn geroofd. Hij bezat de kunsthistorische kennis die Mühlmann zelf miste. Voor alle op tentoonstelling lijk 414.000 gulden waard. In totaal werden op de veiling, die nog tot en met woensdag zal duren, tot nu toe 295 werken geveild met een geza menlijke opbrengst van 6.200.547 gulden. het oog op de politieke situatie in 1939 aan de Lakenhal ter bewaring gaf, wordt in één adem genoemd met andere grote kunstroven, zoals die van de Mannheimer-collectie en de collectie Lugt. Een en ander blijkt collectie van de joodse Dr. Alphons Jaffé in het museum in Leiden, ver trouwelijke informatie die ik kreeg uit particuliere bronnen in Berlijn, leidde tot de inbeslagneming van de grote collectie, waarvan de eigenaar naar Engeland was geëmigreerd". Uit deze mededeling valt af te lei den dat in Duitsland en niet in Ne derland is 'verraden' dat de collectie van Jaffé zich in De Lakenhal be vond. Dr. Plietzsch was als free-lancer in dienst van de Dienststelle Mühl mann in Den Haag, die de collectie commissie van 15 pro van het Nederlandse leger bij de missie die de geroofde kunstwer- zonderlijke werken is betaald en de an de 'kopers'. De beschrij- an neemt zo'n anderhalve boek 'Kunsthandel in Nederland pagina in beslag. Het blijkt dat drie 1940-1945' een korte typering van van de geroofde zeventiende-eeuw- deze Plietszch. Hij omschrijft hem se schilderijen pas tegen het einde als: "Een hele nette vent. Is er eigen- van de oorlog in de boeken van lijk tegen wil en dank in verzeild ge- Mühlmann zijn vermeld. AMSTERDAM (GPD) - Het Ne derlands Theater Instituut in Am sterdam deponeert voor het eerst in zijn bestaan voetbal in het pakket. Onder de titel 'Leg neer die bal!' isj er van 8 juni (opening wereldkam pioenschap voetbal in Italië) tot en met 8 juli (de sluiting dus) een bij zondere expositie. Op de tentoon stelling zyn foto's, teksten, tekenin gen en affiches te zien. Niet zomaar sport-foto's. Het is materiaal dat aantoont op welke wyze voetbal en theater iets gemeen hebben en wel ke rol het voetbal in voorstellingen speelde.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1990 | | pagina 26