Schouwburg is hoofdgerecht Schoonheid van overzee Margriet Eshuys in Leiden tijdens Chansonweek Slordig spel Six Pack Alain Delon domineert op straat, Gérard Depardieu op witte doek Beheerst Oxford Koor Panorama's in Den Haag VLEUGELBOOT MAANDAG 21 MEI 1990 PAGINA 21 LEIDEN "Het hoofdgerecht is voor mij optreden in een schouw burg. Het toetje is een perso neelsfeest en de rest hoort erbij. In een weekeinde treed ik bijvoor beeld op bij een studentengala. op de Uitmarkt en op een feest van een auto-importeur. Het ene werk houdt het andere in evenwicht". Margriet Eshuys treedt eind deze maand op in de Leidse Schouwburg tijdens de vijfde Internationale Chansonweek. In die week zullen ook Yves Duteil, Amelita Batar uit Argentinië en Don McLean optre den. Boudewijn de Groot treedt na Margriet Eshuys op. Eshuys: "Ik vind het heerlijk om in een schouwburg te staan, het pu bliek weet waarom het daar zit. Ik zing het liefst ballads met een mooi verhaal. Als ik in een schouwburg achter mijn vleugel zit. dan hoef ik weinig moeite te doen om de aan dacht vast te houden en kan ik mij op mijn muziek concentreren". "Ik was laatst op een feest waar de feestgangers veel hadden ge dronken. Het is moeilijk om er dan iets van te maken. Ik had het bijna net zo zwaar als een straatmuzikant die de aandacht van het winkelend publiek moet trekken". Margriet Eshuys treedt op dit mo ment solo op. "Ik heb al twee jaar geen band meer. We konden niet langer het circuit afstruinen. De op tredens moeten parallel lopen met platen die uitkomen en dat lukte niet. We hebben de tijd dat we voor een appel en een ei optraden al ge had. In een opbouwfase ben je blij als je één keer in de maand kunt op treden. We hebben echter zes jaar zo gewerkt. Het is vervelend voor de muzikanten". "Nu kan ik overal rustig de tijd nemen. En kan ik alles op mijn ei gen manier en in mijn eigen tempo doen. Toen we in het circuit zaten, moesten we optreden en tegelijker tijd nieuwe liedjes maken. Je hebt het gevoel datje creatief gezien vast raakt. Op een gegeven moment heeft iemand aan de bel getrokken en gezegd dat ik mijzelf ging herha len". Solo Toen Margiet Eshuys driejaar gele den besloot om solo te gaan optre den. kreeg ze van de de conservato ria in Leeuwarden en Alkmaar het verzoek om daar les te gaan geven. "Ik geef nu één dag in de week les aan beginners en gevorderden". En op de Kleinkunstacademie in Am sterdam geeft ze per jaar een korte periode van zes of twaalf weken les. De twee opleidingen zijn volgens Eshuys niet met elkaar te vergelij ken. "De Kleinkunstacademie is een klein schooltje en de studenten aan wie ik les geef weten veel van zang af. Ik ben gastdocent aan vier dejaars-studenten en anderen heb ben het voorbereidend werk al ge daan. De opleiding is gericht op je zelf presenteren in een theater. Het conservatorium leidt op tot docent. Het gaat daar niet zo zeer om de prestaties op het podium". Margriet Eshuys is op dit moment plaat aan het voorberei den. "Hij moet in november uitko men en als dat niet lukt wordt het ja nuari. Op de plaat komen liedjes van anderen, liedjes die ik altijd al mooi heb gevonden. Maar er komt ook eigen materiaal op". De laatste LP die ze in 1983 heeft uitgebracht heet "Eye to eye". Het duurde zeven jaar voordat er weer een in de maak was. De zangeres daarover: "Ik had problemen met de 'labelmanager' van de platen maatschappij. Drie jaar heeft hij volgehouden dat hij de nummers die wij voorstelden als single niet goed genoeg vond. 'Ik hoor het niet, het is niet interessant', hoorden we de hele tijd". "Dan gingen we maar weer naar huis", vervolgt ze, "schreven een nieuw lied, repeteerden, en namen het op. Op een gegeven moment dacht ik: we maken helemaal geen plaat meer. Rijk worden van een plaat uitbrengen word je toch niet in Nederland en ik Heb al brood op de plank". Die labelmanager zit nu overigens niet meer in het vak". Margiet Eshuys is zondag 27 mei te zien in de Leidse Schouwburg. Margriet Eshuys: "Mijn plaat komt in november uit' LEIDEN - Niemand zal zeggen dat de wat aanbod veel te groot geworden Nederlandse jazzwe- reld tegenwoordig overloopt van de oorspronkelijke ideeën. Jammer is het dan ook als een oorspronkelijk concept slecht uit de verf komt, omdat de musi ci het te druk hebben door af spraken met andere formaties. Six Pack. een grotendeels Rot terdamse groep onder leiding van bassaxofonist en piccolo speler Klaas Hekman is een leuk idee, dat de potentie heeft nog leuker te zijn als door toevoe ging van de N*ew-Yorkse trom pettist Roy Campbell de band 'Lucky Seven' heet. Een voor stelling van Campbells capaci teiten konden de bezoekers zich vormen doordat Campbell za terdag door toeval de vaste saxofonist Jos Valster moest vervangen. Het vaak introverte spel van de blazer kwam niet goed uit de verf doordat de groep nog extra moest improvi seren door de afwezigheid van drummer Coen Aalberts, die in Steef Gerritse weliswaar een kundige, maar ook wat fantasie loze vervanger had. Gerritse liet duidelijk merken dat hij een klassieke achtergrond heeft en nam zo weinig mogelijk risico's. Een gevolg van die mutaties was dat het ensemblespel het materiaal geen recht deed, en- voudigweg omdat er te slordig gespeeld werd. Juist in een groep met een afwijkende bezet ting valt dat extra op. Patrick Votrian (tuba, ventieltrombone en zang) kon niets verweten worden, evenmin Franklin Ar- din, de onderschatte congaspe ler die van elke groep een swin gend geheel kan maken. De meeste aandacht trok nog kla rinettist en pianist Marcel Cuy- pers, die zich de eerste set tot het rietinstrument beperkte. De stukken hadden vooral een me diterraan karakter. In het eerste nummer deed de groep denken aan een Joegoslavisch blaasor- kest, slordig maar vrolijk voortslenterend op een oneven ritme. Vervolgens waagde men zich aan een ska-ntme. waarbij Campbell alle ruimte kreeg op zijn gestopte trompet. Camp bells spel kreeg een geheel an der karakter zodra hij op de bu gel musiceerde. Merkwaardig genoeg was hij dan moeilijk te horen met zijn virtuoze loopjes doordat hij dan door de holle akoestiek van de Waag over stemd werd door de andere bla- Via de Caraibische eilanden eindigde de eerste set in een oud stuk van twintig jaar geleden nog bekende Max Wojski. Het publiek, toen al op het verkeer de been gezet door het vakkun dige klezmer-gejammer van Marcel Cuypers, herkende wel één en ander maar moest overi gens wat betreft de herkomst van de stukken in het duister tasten, aangezien afkondiger Cuypers het verkoos om met op zet niet in de microfoon te spre ken. De tweede set, niet minder rommelig dan de eerste, werd prompt ingezet met een popu lair Turks stukje van de gebroe ders Erköze. Via een aangedikt St. James Infirmary' werd de avond besloten met een num mer van de Ethiopische popzan ger Mahmoud Ahmed. Die eth- nische mengelmoes krijgt extra charme door de leuke bezetting van het orkest. Het aantrekke lijkst klonk Six Pack wanneer tuba en bassax tegelijk voor een knorrend fundament zorgden. Jammer was het dat Cuypers zo slecht te horen was op de piano, een instrument dat hij zeer effi ciënt weet te gebruiken. Zo kwam er een wat vreemd einde aan het Hot House-sei- zoen, dat zijn eigenlijke finale kent in een internationaal drie daags festival vanaf donderdag deze week. KEN VOS Van onze correspondent Het afgelopen weekend heeft hij laten afzetten in de tuinen van het gezien was. Je zou menen dat de het grote publiek dat toch even zal heeft het allemaal niets te maken. Pieter van Lierop met de première van zijn nieuwe superluxe-hotel Du Cap. Vandaar Fransen heel wat meer redenen moeten slikken bij die orgie van Wel met de veronderstelde onmoge- correspondent Pieter van Lierop CANNES In 1968 stond Jean-Luc Godard in de voorste rij van de op roerkraaiers die voortijdig het gor dijn dichttrokken van het Filmfesti val van Cannes. Want het festival met zijn sterrengekte paste niet meer in de moderne tijd, zo werd beweerd. En films in een competitie stoppen en prijzen gaan geven, dat heette anti-democratische onzin te zijn. Sindsdien is Jean Luc al her haaldelijk met eigen films terug ge weest in de competitie van Cannes. Het afgelopen weekend heeft hij met de première van zijn verkstuk. Nouvelle Vague, nu ook het hoogtepunt van sterrengekte veroorzaakt. Nouvelle Vague is weer net zo'n ondoorgrondelijke, kille studeerka merfilm als we van Godard gewend zijn geraakt. Alain Delon speelt er een be- smuikte dubbelrol in én kwam de premiere in Cannes bijwonen.- Met een helikopter van de Mone gaskische luchtmacht had hij zich SAVING AWARD De 24-jarige saxofonist Allard Buwalda heeft zater dagavond uit handen van de jurv-voorzitter, de tv-regisseur Theo Orde man, de Swing Society Award ontvangen. Dat gebeurde tijdens het jaar lijkse gala van de Swing Society in de Sonestakoepelzaal in Amsterdam. In de jury zaten onder meer Paul Acket en Herman Schoonderwalt. laten afzetten in de tuinen superluxe-hotel Du Cap. Vandaar scheerde hij in een wit motorjacht naar de Boulevard de la Croisette, om de laatste 500 meter te voet af te leggen, omgeven door body gards in smoking, politiemannen en pa leiswachten. Alsof een staatshoofd, een koning of paus een 'bad' in de menigte neemt. Alom handen schuddend, V-tekens makend en de armen geheven alsof hij net de Tour de France had gewonnen, zo liet de superster zich naar de rode loper stuwen, waar Jean-Luc al te wach ten stond om samen de trappen te bestijgen. Er is geen schriller contrast denk baar dan tussen de daar vertoonde tonelen van massa-hysterie en het publieksvijandige filmpje waarvoor Delon en Godard hadden samenge werkt en dat toen nog door niemand gezien was. Je zou menen dat de Fransen heel wat meer redenen hebben om niet Delon maar Gerard Depardieu op handen te dragen. Die speelt de sterren van de hemel in de titelrol van Cyrano de Berger ac. Het befaamde liefdesdrama over de romantische houwdegen uit Gascogne, die zijn eigen amoureuze kansen opoffert omdat hij zich kansloos waant vanwege zijn veel te lange neus. Rostands toneelstuk is door Jean- Paul Rappeneau bruisend op het doek gezet, met humor, met im mens respect voor de theaterher komst, zonder intussen de kansen te laten liggen die het medium film extra kan bieden. De slag tegen de Spanjaarden bij Arras bijvoorbeeld levert cinema op van grote allure. Cyrano wordt op korte termijn in Nederland uitgebracht en verdient het grote publiek dat toch moeten slikken bij die orgie bloemrijke volzinnen en een held die, na fataal getroffen te zijn door een balk op zijn hoofd, nog een kwartier doorgaat zich in ronkende alexandrijnen te beklagen voor aleer hij de geest geeft. Depardieu kan de acteursprijs ei genlijk niet meer mislopen, tenzij de jury eigenlijk al de Gouden Palm in gedachten had. Als men evenwel liever Depardieu bekroont dan de film, lijkt op dit moment de Chinese film Judou de gedoodverfde kandi daat voor de hoofdprijs. Het is een oogverlustigend werkstuk van Zhang Yi-Mou, die in 1988 in Berlijn de Gouden Beer won voor Het Rode Korenveld. Judou is een tijdloze vertelling, spelend in een Chinees berggebied in de jaren twintig. Met politiek heeft het allemaal niets te maken. Wel met de veronderstelde onmoge lijkheid van mensen om te ontsnap pen aan hun lot. De bejaarde baas van een textielververij heeft een jonge vrouw gekocht, Yudou, die hem een erfgenaam moet baren en die hij zwaar mishandelt. De onge lukkige vrouw wekt medelijden en liefde op bij een inwonende neef van de oude bruut. Maar geluk blijkt onhaalbaar. De jonge neef verwekt heimelijk een kind dat zich later keert tegen zowel zijn ver meende vader als zijn echte vader. Hij verzuipt hen alle twee in een verfbad. Zhang Yi-Mou fourneert een stroom aan beelden die stuk voor stuk ingelijst zouden kunnen worden en alleen al vanwege dat picturale niveau dient Yudou als meesterwerk geclassificeerd te wor den. LEIDEN Zondagmiddag, mooi uitgaansweer. veel men sen in bootjes op de grachten en singels. Maar gelukkig leek de Lokhorstkerk toch aardig ge vuld met bezoekers. Gelukkig maar voor het koor uit Oxford, dat op zijn terugweg vanuit Zeist even Leiden aandeed op uitnodiging van kamerorkest Madrigalesco. Géén uitwisse ling dus in het kader van de rela tie Oxford-Leiden. maar veeleer het Leidse staartje van de Zeis ter Mozartweek. De samenwer king Madrigalesco/Oxford Choir dateert van vorig jaar en werd dit jaar voortgezet in een gezamenlijk optreden in Zeist, waar Henk Briër al vanaf het be gin van deze jaarlijkse Mo- zartherdenking met zijn Leidse koren en orkest aan deelneemt. Een verblijdend geluid, dat Oxfordse koor! Niet dat er in Leiden geen voortreffelijke ko ren zijn, maar deze Oxfordse zangers hadden een vanzelf sprekende beheersing over alles wat koorzang maar mooi kan maken. Hier moet ik echter meteen wat relativeren. Deze uitstraling van technische be heersing was met name in de Engelse werken te horen. Het Requiem van Herbert Howells (1892-1983) is een werk met een vaak onbestemde, onwereldse sfeer door de keuze van samen klanken en de nooit vastbeslo ten melodieen. Sterk aanslui tend bij het onwerkelijke gevoel dat je toch al hebt bij het overlij den van mensen die je gekend hebt. Door hun doorzichtige sa menzang. transparant haast wanneer er ook nog solisten uit hun midden naar voren traden, maakten ze hier een prachtige uitvoering van. Iets stijver wer den de Motetten van de Frans man Maurice Durufle (1902- 1986) behandeld. Het koor be vatte voortreffelijk solisten waaronder vooral de sopraan Ruth Harrington genoemd mag worden. Zij begon het écht En gelse werk van Gustav Holst (1874-1934) met een werkelijk mooie, pure solo, waarna het he le koor haar volgde in een steeds uitbundiger wordend "This Ha ve I Done For My True Love". Na de pauze voegde hei ka merorkest Madrigalesco zich bij het geheel. Hier werd een ge deelte van de in de Mozartweek gespeelde werken herhaald. Eerst een ragfijn symfonietje van J. C. Bach voor orkest. Daar na kreeg de Engelse gastdiri- gente Carolyn Brock nogmaals de leiding in handen. Met haar fijne, hoffelijke glimlach zag zij er toch niet uit alsof er met haar te spotten viel. Met vaste hand en naar mijn smaak iets te voort varend en massaal zette zij een 'Alma Mater' en een 'Te Deunj' neer voor een publiek dat zeer enthousiast zijn hulde betoon de. MONICA SCHIKS Hollandse meesterwerken nit USA in Mauiitshuis DEN HAAG (ANP) - Op verschil lende lokaties in Den Haag zijn tot en met 10 juni elf hedendaagse pa norama's te bezichtigen. De ten toonstelling is het visitekaartje van Stroom, de onlangs opgerichte stichting Haags Centrum voor Beel dende Kunst, die het niet-museale beleid van de gemeente Den Haag op het gebied van beeldende kunst zal gaan uitvoeren. Met het Panorama Mesdag van de Haagse School-schilder Hendrik Willem Mesdag als uitgangspunt, heeft Stroom een aantal jonge Haagse kunstenaars uitgenodigd een hedendaags panorama te ma ken. Daarbij mochten de uiteenlo pende aspecten van een panorama, het scheppen van een illusie en de fysieke ervaring, worden uitge werkt. De kunstenaars mochten zelf de lokaties uitkiezen. René Klarenbeek realiseerde zijn panorama bijvoorbeeld in de toren van de St. Jacobskerk. Een smalle wenteltrap leidt de bezoekers langs enkele doeken die de ramen bedek ken, naar het dak waar het werkelij ke panorama van Den Haag te zien Eric Barentsz en Harald van Noord kozen de hoogste duintop ter hoogte van pier 36, om een installa- tie van acht glazen platen te plaat sen waarop een tekst staat. Tijdens het lezen van de tekst op het glas is het niet mogelijk het panorama - de zee en duinen - vanaf de duintop over het hoofd te zien. De elf installaties zijn tijdelijke opdrachten en zullen na de tentoon stelling van de lokaties verdwijnen. Franse muzikanten in Stadsgehoorzaal LEIDEN Vijf bussen met musici uit Parijs zullen op zaterdag 26 mei arriveren in het hartje van Leiden. Zij vormen tesamen het koor 'Le Coge' en het orkest van de Grandes Ecoles uit Parijs, die in Leiden wor den ontvangen door het Stedelijk Muziek Gezelschap Sempre Cres cendo. In de Stadsgehoorzaal zullen deze Franse musici op zaterdag avond een concert verzorgen. Op het programma staan werken van Antonin Dvorak en Felix Mendels sohn Bartholdy. De dirigent is Be- noit Girault. Kaarten voor dit concert zijn ver krijgbaar bij Muziekhandel Servaas aan de Nieuwe Rijn. Aanvang: 20.15 Van onze correspondent Arjan Schroter DEN HAAG In het Maurits- huis in Den Haag is van 28 sep tember tot 13 januari jaar de tentoonstelling 'Hollandse, Meesters uit Amerika' te zien. Het is de eerste keer dat deze schilderijen op Europese bo dem worden tentoongesteld. De bijzondere expositie geeft een duidelijk beeld van de Hollandse meesterwerken die in de loop der jaren in Ameri ka zijn beland. De verzamel activiteiten van de Amerika nen en de rijkdom van hun kunstbezit zullen centraal staan bij deze tentoonstelling. Tal van beroemde meesterwerken van Hollandse schilders uit de 'Gouden Eeuw' kennen wij vaak al leen maar uit rijk geïllustreerde prentenboeken en catalogi. Wat er in Nederland aan de muren van mu sea hangt geeft toch een niet volle dig beeld van het totale aantal 'oude meesters' die in de zeventiende eeuw zijn vervaardigd. Een groot aantal schilderijen bevindt zich bij voorbeeld in Noord-Amerika. Ver spreid over de vele musea die dat land kent, zou een reis langs de va derlandse kunst overzee vele maan den duren en bijna onbetaalbaar zijn. Het lijkt een onmogelijke zaak om al die waardevolle doeken 'in het echt' te aanschouwen, maar toch kunnen nu de plaatjesboeken de kast in. Kunstwerken van onder meer Rembrandt, Vermeer, De Hooch, Jan Steen, Frans Hals, Ael; bert Cuyp en Bartholomeus van der Helst zullen de oversteek maken van de Verenigde Staten naar Ne derland. Bijna zeventig beroemde schilderijen van deze meesters zul len hun schoonheid vanaf 28 sep tember tonen in het Mauritshuis in Den Haag. De werken zijn zorgvuldig gese lecteerd uit de verrassend grote hoeveelheid Hollandse 17-eeuwse schilderijen in Amerikaans bezit. De indruk die het Mauritshuis heeft achtergelaten met de presentatie van zijn topstukken in Amerika, van 1982 tot 1984, is van groot be lang geweest om de schilderijen voor de komende expositie bij el kaar te brengen. Niet zonder trots vertelt drs. H.R. Hoetink, directeur van het Maurits huis in Den Haag, dat de Europea nen met de komende tentoonstel ling voor het eerst kunnen kennis maken met de rijkdom aan 'mees terwerken' in de Verenigde Staten. Hoetink heeft vanaf 1986 geijverd voor een grootscheepse expositie in Nederland waarbij de Amerikaanse verzamelactiviteiten van Hollandse schilderkunst uit de gouden eeuw centraal zou staan. Enthousiast In 1986 lanceerde Hoetink zijn idee bij een Amerikaanse collega. "Deze man was meteen enthousiast over mijn plannen. Dat gaf mij de hoop dat musea in Amerika schilderijen wel wilden afstaan voor een ten toonstelling in het land van her- konmst", vertelt hij. Met zijn kennis en raadpleging van diverse catalogi stelde Hoetink een wenslijst op over wat mogelijkerwijs in bruikleen naar'het Mauritshuis in Den Haag kon. Hierbij werd gelet op de kwaliteit, de staat van bewa ring, formaat, hoeveelheid en diver siteit in onderwerpen. "Portretten en landschappen afgewisseld met bijbelvoorstellingen en taferelen uit het dagelijks leven zorgen voor een aantrekkelijke tentoonstelling", vindt Hoetink zelf. De relaties die hij de afgelopen ja ren heeft gekregen met museumdi recteuren in de Verenigde Staten maakte het makkelijker om musea te benaderen met zijn voorstel. Met de wenslijst in de ene en de telefoon in de andere hand legde hij contact. "Zij waren gelukkig gecharmeerd van mijn voorstel maar hadden nog wel wat vraagtekens bij het finan ciële plaatje. Wie draait op voor de vervoerskosten? En wie betaalt de schade als er wat mis gaat? Een grote geldschieter zorgde voor de oplossing. De Koninklijke Nederlandsche Petroleummaat- schappij, de Nederlandse moeder maatschappij van Shell, sponsort de totale expositie. Daarnaast zal de overheid ontstane schade aan de meesterwerken vergoeden. SYDNEY De Spaanse concertpainist Carlos Santos speelt aan boord van een aak in de haven van Sydney. Santos, die op tournee is in Australië, houdt ervan om te spelen op vreemde locaties. (foto api Omzwervingen Tijdens de expositie in het Maurits huis zal een videopresentatie een beeld geven van de omzwervingen van de verschillende doeken door de eeuwen heen. Daarnaast ver schijnt er een catalogus waarin alle tentoongestelde werken in kleur zijn afgebeeld. De begeleidende tekst geeft uitleg over de geschiede nis van de meesterwerken. Hoetink vindt het niet verwon derlijk dat zoveel schilderijen van Hollandse meesters in het buiten land terecht zijn gekomen. "De Hol landers hebben nooit een sterk na tionaal gevoel gehad. Wij zijn een land dat handel drijft en goederen doorvoert. Toen elk land al export- wetten voor kunst had, moest Ne derland ze nog opstellen. Het besef dat hetjiationale cultuurgoed in Ne- Het 'Briefschrijvend meisjevan Vermeer zal het affichè sieren van de ex positie Hollandse meesters uit Amerika'. (foto gpd> derland moest blijven is veel te laat tot ons doorgedrongen". Waarom het grootste deel uitein delijk in Amerika is beland is vol gens Hoetink ook te verklaren. "De Amerikanen komen oorspronkelijk uit tal van landen. Ierland, Duits land, Groot-Brittannie, noem maar op. Wat ze allemaal gemeen hadden was hun burgerlijkheid. De Neder landse kunst sloot daar perfect op aan. Afbeeldingen van dagelijkse gebeurtenissen vonden de Amen- kanen mooier en realistischer dan 'de doeken van bijvoorbeeld Franse kunstenaars. Daarnaast stond het vrijzinnige denken van de Hollan ders hen wel aan. Een verzameling schilderijen hebben was ook het verkrijgen van status. Dat leeft nu nog steeds. Amerikanen met een royaal inkomen steken hun geld te genwoordig graag in culturele acti viteiten. Het geeft ze aanzien".

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1990 | | pagina 21