Venema: 'Warrens dagboeken niet authentiek' Herodes in high-techpaleis Oosteuropese treurnis overspoelt Cannes Beethoven opgefrist Navoelbare bittere tranen Slaapkamergeheimpjes? Zeeuwse auteur spant kort geding aan KLOETINGE (GPD) De dichter-schrijver-criticus Hans Warren, auteur van het tot nu toe zeven delen tellende Geheim Dagboek, zal vandaag via zijn advo caat een kort geding aan spannen tegen Adriaan Ve nema. Tijdens een studie dag van het Koninklijk Zeeuwsch Genootschap der Wetenschappen heeft Venema gezegd dat het Dagboek van Warren niet authentiek is en niet klopt. door Henk Postma Venema opende zijn aanval zater- dagmiddag tijdens de Historische Studiedag van het Koninklijk Zeeuwsch Genootschap der Weten schappen in de Zeeuwse Biblio theek te Middelburg. Hij hield daar een lezing en benutte die om vernie tigend uit te halen. Warrens Geheim Dagboek, zo zei Venema, is niet - zoals de schrijver altijd heeft be weerd - een waarheidsgetrouwe be werking van 'impressies die heet van de naald geformuleerd werden'. Het is gewoon achteraf in elkaar ge flanst. Niet meer dan een literaire manier om zichzelf interessanter en fraaier te maken. Het was Venema 'zomaar vanuit de Randstad' niet moeilijk gevallen om Warren te 'ontmaskeren' als schrijver die zijn eigen dagboeken heeft vervalst om zo de indruk te vestigen dat hij tijdens de oorlogsja ren een 'scherp analyserende jonge man' was. Ofwel: "Hoe Hans War ren zich verweert tegen zijn foute milieu, hoe anti-Duits hij is. hoe an- ti-NSB en hoeveel inzicht hij had in het opportunisme van de zoge naamd goede Nederlanders". Venema kwam met twee voor beelden. Op 1 maart 1943 schrijft Warren in de gepubliceerde versie van zijn dagboek: "Duizenden moe ten weg voor de Arbeitseinsatz, ook echte studenten". En even verder op: "Studerende kennissen en vrienden zijn gevlucht of onderge doken". Venema: "Er was op 1 maart nog geen sprake van studenten die wer den opgeroepen om voor de Duit sers te werken. Pas half maart moesten de studenten een zoge naamde loyaliteitsverklaring afleg gen en weer ruim zes weken later werden ze opgeroepen voor de Ar beitseinsatz". Op 10 augustus 1943 meldt War-; ren in zijn dagboek dat de joden bij honderdduizenden de gaskamers ingedreven zijn. Venema: "Hij kon dat toen helemaal nog niet weten. In Nederland wist men toen al wel van de massamoorden, maar pas op 27 september is in een illegale publika- tie voor het eerst sprake van gaska mers. En in Londen reageert pre mier Gerbrandy pas in december 1943 zeer ontsteld als hij ervan hoort. Was hij zoveel minder gein- formeerd dan die jongen uit het geï soleerde Borssele?" Venema ge looft daar niets van: "Of Warren moet met de helm geboren zijn en bepaalde gebeurtenissen hebben gezien in visioenen". "Venema heeft geen poot om op te staan", aldus Warren. "Duidelijk zal worden dat mijn Dagboek onaan vechtbaar authentiek is en dat de gewraakte gepubliceerde passages kloppen met het oorspronkelijke handschrift. Er zal in dit land zon der twijfel een gerechtelijk labora torium zijn dat deze zaak kan beves tigen. Dan komt meteen ook het allooi van Venema en zijn bewerin gen vast te staan. Hij heeft ditmaal de verkeerde persoon als slachtof fer gekozen". Huisvriend van Warren, Mario Molegraaf, denkt: "Wij laten dit niet over onze kant gaan. Die walgelijke kerel neemt z'n laster terug of het wordt een kort geding". Warren kan zich met de beste wil van de wereld niet meer herinneren hoe hij in de oorlogsjaren al zo vroeg aan zijn nu gewraakte weten schap kwam. Maar dat hij op de hoogte was, kan hij heel simpel be wijzen. Een kijkje in twee opeenvol gende, op het eerste gezicht authen tiek lijkende dagboeken, leert dat van vervalsing geen sprake is. De gewraakte zinnen uit de gepubli ceerde versie zijn feitelijk juist en vrijwel woordelijk terug te vinden in de gepresenteerde versie die uit de bewuste oorlogsjaren moet date- Vriend Mario Molegraaf had even tevoren al onthuld: "Ook ik heb. toen ik die passage over de gaska mers las. meteen gezegd: 'Hoe kan dat nou!'. Maar het bleek toch waar. Kennelijk is het idee dat niemand ervan wist. een soort mythe". War ren: "Ik weet dus dat het een zeer aanstootgevende passage is. Maar het moet waar geweest zijn. En als ik het wist, kon iedereen die het had willen weten, ervan af weten". De kwestie van de Arbeitseinsatz ligt volgens Warren heel wat een voudiger. "Iedereen kon toch van tevoren zien aankomen dat ook stu denten zouden worden opgeroe pen". De verplichte tewerkstelling in Duitsland dateerde immers al van 22 mei 1942. de passage in War rens Geheim dagboek van 1 maart 1943. Hans Warren schreef onlangs nogal wat misprijzende woorden Venema's roman Dagboek. Warren: "Het was te verwachten dat Venema op zo n onsmakelijke manier terug zou slaan. Dat doet hij altijd. Zodra Venema verschijnt waaien de stofwolken op en borrelt het troebel water. Ik snap ook niet waarom het Zeeuwsch Genoot schap zo'n man uitnodigt". CANNES In heel Europa is het gemiddelde bioscoopbe zoek per hoofd van de bevol king nergens zo laag als in ons land. België heeft vijf miljoen minder inwoners dan Neder land. maar er gaan jaarlijks vijf miljoen meer Belgen naar de bioscoop dan Nederlanders. En naarmate je verder naar het Zui den gaat, blijkt de liefde voor film steeds opvallender vormen te kunnen aannemen. Aan de Franse zuidkust, kan tijdens het Festival van Cannes van regel rechte filmgekte gesproken worden. door Pieter van Lierop Het gigantische festivalpaleis, dat steeds meer zijn bunkerachtige ka rakter begint te verliezen naarmate de talrijke betonnen balkons en ter rassen meer overwoekerd raken door subtropische vegetatie, ligt aan een plein waar zestien uur van elk etmaal nieuwsgierig publiek blijft samengestroomd. Mensen die zich geen kaartjes kunnen permitte ren maar wel een stoeltje kunnen huren aan de paleistrappen, in de hoop een glimp op te vangen van een beroemd persoon. Speciaal 's avonds is het daar een gejoel, ge klap en gejuich van jewelste als de Franse vedetten hun opwachting maken voor de gala-voorstellingen en Deneuve, Depardieu, Delon over de rode loper schrijden om toegeef lijk even halt te houden voor het front van wild flitsende fotografen. Er zijn er 230 officieel bij het festi val geaccrediteerd, samen met 230 televisie-ploegen, 120 radiorepor ters en 2700 schrijvende journalis ten. Het laat zich nauwelijks nog meer beschrijven wat er aan waan zin losbreekt als plotseling Antho ny Quinn en Lauren Bacall de trap pen bestijgen, of vader Martin Sheen in gezelschap van zoon Char lie, wanneer er een foto-sessie geor ganiseerd wordt waar Stallone en Schwarzenegger samen willen po seren, of wanneer Clint Eastwood een persconferentie geeft. Rotzak Het is trouwens alweer de derde keer dat Eastwood, die we toch nog het makkelijkst associëren met twee dozijn knokfilms, het meest prestigieuze projectiescherm ter wereld te halen weet. In 1985 was hij hier voor het eerst met Pale Rider, vervolgens in 1988 met zijn indruk wekkende jazzfïlm Bird. En nu bracht hij White Hunter, Black He- art als competitie-bijdrage, een film waarin hijzelf de rol speelt van een fameuze regisseur, genaamd Wilson, die in de beginjaren vijftig de opnamen voor een film in de Kongo drie weken ophield, omdat hij met alle geweld eerst een olifant geschoten wilde hebben. Peter Viertel baseerde zijn script op zijn eigen roman waarvoor hij. zich had laten inspireren door wat hij als sceparist had meegemaakt Concert door het Residentie Orkest o.l.v. Ivan Fischer met werken van Beethoven. Solist: Nikita Magaloff- piano. Gehoord op 12 mei in de Stadsgehoorzaal. LEIDEN - Fervente aanhangers van de zogeheten authentieke uit voeringspraktijk horen de mu ziek van Beethoven en voorgan gers het liefst uitgevoerd door ge specialiseerde orkesten met diri genten en solisten die zich in de 'oude muziek' verdiept hebben. Het zou goed zijn om zich af te vragen wanneer muziek 'authen tiek' is. Ook al speelde meester- pianist Nikita Magaloff op een moderne concertvleugel, ook al stamt hij met zijn 78 jaren uit een oudere generatie interpreten, toch was zijn uitvoering van Beethovens 2e pianoconcert ab soluut niet belegen en achter haald. Integendeel, hij legde een verrassende frisheid aan de dag. Het leek wel of Beethoven dit werk nog maar kortgeleden had geschreven. Het is een kenmerk van de ware kunstenaar, als hij erin slaagt dit klassieke Beetho- venconcert zó helder en doorzich tig te spelen. Jammer was het dat dirigent Ivan Fischer met het Residentie Orkest deze sfeer niet geheel eve naarde. Moeilijk te zeggen of dit een gevolg was van de orkestbe zetting, die massaler is dan in de klassieke periode. Misschien ligt het aan de wat rauwe akoestiek van de zaal. Feit is, dat het con trast tussen licht (Magaloff) en zwaar (orkest) voortdurend hoor baar bleef. Feestelijk, maar niet echt ova tioneel werd de meester toege juicht, terwijl het toch een waar geschenk is dat een solist van dit formaat zomaar in Leiden te ho ren is voor een schijntje van het bedrag dat overal elders in de we reld voor dergelijke concerten be taald worden. Als smaakmaker voor het pia noconcert had men de ouverture 'Die Weihe des Hauses' gepro grammeerd. Een echt gelegen heidswerk dat qua vorm nogal magertjes afstak bij de rest van het programma. De inhoud had weinig diepgang. Verschillende sferen passeerden in dit werk de revue: een plechtstalige inlei ding, feestelijk trompetgeschal, dromerige balletsferen en de in gewikkelde intriges van een con- trapuntisch slot. Ter afsluiting van dit laatste concert van de meesterserie werd de derde (Eroica) symfonie uitge voerd. Opnieuw werd ik getroffen door de massieve aanpak van de dirigent. Zware, onverzettelijk klanken klonken op uit de strij- kersgroepen. Terwijl daarente gen in de houtblazers de toon vaak lyrisch gevoerd werd. Het resultaat was dat* ik geboeid en met spanning zat af te wachten hoe de volgende zetten van de di rigent zouden zijn. Zijn uitvoe ring was er een van felle kontras ten, die de luisteraar niet onver schillig kon laten. Of je was vóór hem of tegen hem en dat maakt hem een boeiend vertolker. Het Residentie Orkest speelde onder zijn handen zeer geconcentreerd en als één, goedlopend instru ment. Terecht ontving Iwan Fi scher dan ook een staande ovatie. MONICA SCHIKS met John Huston, tijdens de opna men van The African Queen. En zo zien we dan Clint Eastwood onder eigen regie John Huston spelen als een egoistische, botte rotzak met aristocratische spatjes en ook nog de pretentie dat filmmakers eigen lijk een soort goden zijn die beslis sen mogen in kwesties van leven of dood. Het feit dat hij op het moment suprème besluit om de olifant niet neer te leggen ("een olifant doden is een zonde, maar ik ben bereid hem te begaan", had hij tevoren zelf ge zegd) heeft wel als consequentie dat het beest een zwarte gids vermor zelt. Huston schijnt bij zijn leven nooit problemen met het boek te hebben gehad, maar het lijkt toch moeilijk voorstelbaar dat het vreselijk vlak uitgewerkte thema bekronenswaar- dig gevonden zal worden door John Huston's dochter Angelica, die toe vallig wel in de Cannes-jury zit dit jaar. Eastwood zelf zei tijdens zijn persconferentie John Huston nooit te hebben ontmoet, maar vooral ge ïnteresseerd te zijn geraakt in diens obsessieve, zelfvernietigende ka raktertrekken. Eastwood verklaar de bovendien een fel tegenstander te zijn van de jacht. Een andere opvallend vlakke uit werking van een op zich interessant gegeven werd door Alan Parker ge boden met diens film Come See The Paradise. Daarin gaat het om de on wettige internering van tienduizen den Japanse Amerikanen, na de vernietiging van Pearl Harbour. Parker brengt dat historische dra ma terug tot een liefdesgeschiede nis tussen een Ierse Amerikaan (van de eerste generatie) met een Ameri kaanse Japanse (van de tweede ge neratie). Dennis Quaid en Tamlyn Tomita spelen de hoofdrollen waar mee qua karakterologische profile ring weinig eer mee viel in te leg gen. Het verhaal is een schier onein dige aaneenschakeling afscheids- en herenigingsscenes. Typerend voor Parker is dat hij met zijn effec ten in dit melodrama net zo fors doorramt als hij bij zijn controver siële geweldsdrama's gewend was. Bekkens en paukeslagen bepalen de toon. Dat waren dan de tot dusver vrolijk ste films van Cannes. Oosteuropa veroorzaakte de afgelopen dagen een stortvloed aan post-glasnost- films om van te ijzen. Alles wat in landen als Polen, de Sovjetunie, Joegoslavië en Hongarije (de ande re landen komen nog) tientallen ja ren werd verzwegen, breekt zich nu een weg naar het witt doek. De Pool Wajda (met onze landgenoot Rob bie Mueller achter de camera) schil derde in suggestief zwart-wit de verschrikkingen vai\ het Ghetto van Warschau waar de legendari sche pedagoog Korczak 200 wees kinderen vergeefs probeerde te be hoeden voor hongerdood en depor tatie. Zijn landgenoot Bugajski maakt aanschouwelijk hoe een jonge vrouw (Krystyna Janda) anno 1951 gearresteerd wordt en gedurende jaren van vernedering, marteling en niet gemotiveerde vrijheidsbero ving, geprest wordt tot het afleggen -Clint Eastwood Eindelijk mogen de Oosteuropea- »n het bekennen: hun arbei- werke- hebben vrouwelijke postbode van een schattig Frans dorpje, eindigt welis waar ook dit verhaal met een mis lukte zelfmoord, maar daar heeft de i be- lieve dikkerd dan tenminste begre pen dat er links en rechts toch be- 0_ Pas als een Rus in het buitenland hoorlijk van haar gehouden wordt bruikt er tenminste nog een stuk ge- kan filmen, lijkt hij minder uitge- Al heeft er nog steeds niemand zin slagen gloeilamp voor. Het betreft sproken zwartgallig te kunnen wor- om met haar te trouwen. In Cannes hier een fatasmagorische gevange- den. Als de Armeniër Adabatsjan in lijkt zo'n stellingname warempel Mado, Poste Restante op bijna Tati- een hoogtepunt van Slavisch opti- achtige wijze vertelt over een dikke misme. van belastende getuigenverklarin gen in een politiek proces. Twee volle uren van hyperrealistische el- dersparadijzen vormden lende, met als climax de wanhoops- lijkheid een tranendal en poging van de vrouw om haar pol- niet de minste illusie dat het sen open te bijten. Het hoofdperso- terwordt. nage uit Zone Zwanenmeer ge- de Oekrainse c Boymans-van Beuningen verwacht veel bezoekers 'De Verboden Stad' ROTTERDAM (GPD) Museum Boymans-van Beuningen in Rotterdam denkt met de tentoonstelling 'De Verboden Stad' ruim tweehonderddui zend bezoekers te trekken. De uit honderd nummers bestaande presenta tie van de Chinese hofcultuur hebben nog nooit de Verboden Stad in Pe king verlaten. I De complete nieuwbouw van het museum biedt van 16 september tot en met 25 november onderdak aan de tentoonstelling met zeer kostbare kle dingstukken, tekeningen, schilderijen, nieubilair. De directie van het mu seum is al bijna vier jaar bezig met de voorbereidingen en volgens adjunct directeur J. ter Molen geeft de expositie een uitstekend beeld van de hof cultuur van de Chines'e keizers vanaf het midden van de zeventiende eeuw tot het begin van deze eeuw. "We hebben samen met de Leidse universiteit een voorkeurlijst samengesteld, met daarop nogal wat 'Chinese Nacht wachten'. Tot onze verbazing is over die voorkeur nooit gediscussieerd. Al les komt dus naar Rotterdam. We hadden geen beter materiaal kunnen krijgen", aldus Ter Molen. 1 HU mmma t mm m.mwm mm HtmSÊSBÊf t mm jp :"j mp s I Tm t\ iU 1 Jir. «k» S M:» 'tmw mm mm t wmm i Eva-Maria Bundschuh: grote persoonlijkheid, krachtige 'Salome" van Richard Strauss door De Ne derlandse Opera m.m.v. het Nederlands Philharmonisch Orkest. Dirigent: Zartmut Haenchen. Regie: Harry Kupfer. Decors en kostuums Wilfried Werz. Gezien in Het Mu ziektheater op 11 mei. Herhalingen: 15.18. 21,24, 27 en 31 raei. AMSTERDAM (GPD) - De eer ste indruk die de Salome-ensce- nering van Kupfer twee jaar gele den maakte, had iets van een dé- ja-vu. Na zoveel andere voorstel lingen van dezelfde regisseur, zo wel bij De Nederlandse Opera als elders, leek zijn aanpak soms voorspelbaar en viel ook op dat er zoveel elementen uit vorige re gies herhaald werden. Dat zou geen probleem zijn, ware het niet dat de constante drang naar 'ver nieuwing', wat dat ook inhoudt, ook onze visie op theater zwaar belast heeft. Bij een herhaling valt echter op hoe hecht en weloverdacht deze 'Salome' in elkaar zit. Nu het ver rassingselement eraf is en de ge beurtenissen in het high-tech-pa- leis van Herodes niet minder als een onstuitbare stoomwals over ons heen komen, vallen opeens velerlei details op, die als stukjes van een legpuzzle precies op hun plaats vallen. De herhaling van een bekend geheel maakt het 'nieuwe' onvermijdelijk minder sterk, maar wel treedt nu het vak manschap van Kupfer met nog groter kracht op de voorgrond en het is ook dat vakmanschap, dat mogelijk achterhaalde effecten naar de achtergrond dringt. Hier staat een regie van een po litiek sterk bewuste Oostduitse regisseur, geconcipieerd vóór de val van de Berlijnse muur, toen uniformen, stenguns en autocrate machtswellust nog tot zijn dage lijkse leefwereld behoorden. Dat roept enerzijds de vraag op hoe dezelfde Kupfer hetzelfde werk nu zou opzetten, anderzijds hoe de Oostduitse regisseurs van zijn kaliber zich zullen ontwikkelen in een toekomst, waarin zij niet meer de dwang hebben in beel den te vangen wat niet hardop ge zegd mag worden. Dat neemt overigens niet weg. dat de kracht van deze 'Salome' meer dan in de regie ligt in de per fecte combinatie van de toneel beelden met de muziek. Twee jaar geleden had Haenchen het Rot terdams Philharmonisch Orkest in de bak, dat de partituur mis schien met een iets voluptueuzer klankrijkdom ten gehore bracht. De heldere, analytische klank van 'zijn eigen' Nederlands Philhar monisch Orkest past zo mogelijk echter nog beter bij de visuele beelden van Wilfried Werz vol metaal, perspex en strakke uni- formen. De greep van Haenchen op de materie was daarbij zo mo gelijk nog vaster en zorgde door een sterke accentuering en soms heel persoonlijke tempofluctua ties voor een enorme muzikale spanning. Deze 'Salome' grijpt de toeschouwer met ijzeren hand in het nekvel en laat hem pas los als zeven kwartier later de laatste maat verklonken is. De solisten waren voor het me rendeel dezelfde met in de titelrol de Oostduitse Eva-Maria Bund schuh, een zingende actrice met een grote persoonlijkheid en een krachtige stem. De vocale lijnen kan men zich iets geciseleerder wensen (tenslotte is Salome nog een jong meisje, opgegroeid in een sfeer van weelde en verfij ning), maar de niets en niemand ontziende hartstocht, bol van frustraties, egoisme en ongetem de sensualiteit, barstte door ieder detail van haar vertolking naar buiten. Indrukwekkend was weer de Jochanaan van John Brcheler, een natuurmens die vermorzeld wordt door dezelfde decadentie die hij aan de kaak stelt, maar de tenor Adrian Thompson miste in zijn stem de jeugdigheid die zijn puberale lief de voor Salome aanvaardbaar moest maken. Voor de fraaiste vocale presta ties zorgden echter Hebe Dijkstra en Gunter Neumann als het ko ningspaar. De eerste bleek vitaler in haar uitbeelding, minder de personificatie van de opgelapte ouderdom dan Helga Dernesch in de eerste serie, en Neumann her haalde zijn portrettering van de verloederde vorst met nog meer vocale verfijning. 'De bittere tranen van Petra von Kant' van Ramer Werner Fassbinder door Het Zuide lijk Toneel/Stichting Strooker. Met: Lieneke Ie Roux. Shireen Strooker (tevens regie). Dorijn Curvers. Devika Strooker. Rifke Lo- deizen en Helen Juurlink. Gezien op 12 mei in de Leidse schouwburg. LEIDEN - Het zijn niet zo maar tranen die de hoofdpersoon plengt; het zijn de 'bittere' tranen van Petra von Kant, en die toe voeging duidt al op melodrama. Eerlijk gezegd is het stuk dat ei genlijk ook wel. Tot het omvang rijke oeuvre van de in 1982 overle den Rainer Werner Fassbinder, die vooral als veelzijdig filmma ker bekend is, behoren immers ook min of meer sentimentele melodrama's. Fassbinder viel nu eenmaal niet met één woord te karakteriseren. Volgens sommi gen was hij een geniaal kunste naar, volgens anderen een kitsch- producent, en weer anderen meenden dat hij beide extremen in zich verenigde - hetgeen mis schien nog het meest de waarheid benadert. In haar regie heeft Shireen Strooker het melodramatische karakter van 'De bittere tranen van Petra von Kant' - voor zover mogelijk - afgezwakt. De toonzet ting is vaak nuchter, soms zelfs licht. En als de moeder, de doch ter en de vriendin van Petra niet goed raad weten met haar woede- uitbarsting krijgt de voorstelling ter relativering heel even zelfs iets kluchtigs. Dat is geen slechte in greep geweest. Het voor Fassbin der typerende thema van dit to neelstuk annex film uit 1971/1972 komt er eerder duidelijker en ge loofwaardiger door over. Na twee huwelijken (het eerste eindigde met de dood van haar man. het tweede door een schei ding) raakt Petra von Kant hevig verliefd op een vrouw. De inter nationaal vermaarde mode-ont werpster Von Kant komt geheel en al in de ban van de ongecom pliceerde, jongere en wulpse Ka rin. Het verloop hiervan vormt de bekende Fassbinder-thematiek: ook liefdesrelaties tussen homo- seksuelen eindigen in de sleur van alledag; onderdrukkingsme- chanismen verschillen niet. Slachtoffer wordt degene die echt liefheeft. Pas wanneer Karin defi nitief is vertrokken, lijkt Petra pas te beseffen, hoe onbaatzuch tig en toegewijd haar assistente j Mariene altijd al voor haar is ge- weest. Maar is dat niet te laat?! Regisseuse Shireen Strooker j zelf speelt de rol van Mariene: constant zwijgend is ze in alle be- j scheidenheid alomtegenwoordig. Devika Strooker (inderdaad, moeder en dochter samen in één produktie) maakt van Karin de begerenswaardige geliefde die zich alles vrij onbekommerd laat welgevallen totdat ze voor iets an ders kiest. Lieneke le Roux ver tolkt de titelrol met een scala van emoties. Eerst is ze de zelfbewus te en gevierde mode-ontwerpster, dan verraadt ze stukje bij beetje de eenzaamheid achter die suc- ces-facade en durft tenslotte de wanhoop van de door Karin verla ten Petra in alle hevigheid te laten losbarsten. Een sterke rolbezet ting die de bitterheid van de tra nen van Petra von Kant zonder vals sentiment navoelbaar maakt. WIJNAND ZEILSTRA Voorstelling van Ritsema afgelast AMSTERDAM (GPD) De directie van Toneelgroep Amsterdam heeft besloten om de geplande voorstelling '1 over 8' onder regie van Jan Ritse ma niet uit te brengen. Tijdens de repetitie zijn problemen tussen cast. re, gisseur en artistieke leiding ontstaan. Ja, eigenlijk wel, maar die onthullen wij u graag op 17 mei a.s. als wij de deuren van onze nieuwe slaapkamerspeciaalzaak Total Night Slaapkomfort Benthuizen openen! Alles op het gebied van slaapkomfort, "t m groene hart van Holland. In BENTHUIZEN dus A

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1990 | | pagina 21