De loopschoen is zaak van veel geld geworden 'Leer is het fijnste materiaal dat er is' Brazilië valt na 70 jaar eindelijk voor lambada Bredase Mia Trompenaars maakt unieke tassen en schoenen Mia Trompenaars uit Breda maakt unieke tassen en schoenen. Bij haar kun je terecht voor een tas waarvan er geen tweede op de wereld is, of voor een exclusief paar schoenen. Want één paar maken vraagt concentratie, creativiteit en het volgende zelfde paar is dan niet spannend meer. in 1984 een tassen winkeltje in Breda. "Ik verkocht er zelfge maakte tassen. Maar ik zat buiten het centrum, het liep helemaal niet". door Mia Mol Ze moet er zelf om lachen. "Ik moet echt op zoek naar mensen die mijn ontwer pen willen produceren. Maar dan moet ik anders gaan denken, andere idee ën ontwikkelen ook, reke ning houden met machi nes. Ik maak nu alles met m'n handen. En dan kan ook bijna alles". In de Bredase Dillenburg straat heeft ze haar werkruim te. Het ruikt er lekker naar leer, er staan diverse schoen- makers- en naaimachines en een grote werktafel. Drieën dertigjaar geleden werd ze ge boren in Tilburg, maar haar liefde voor leer dateert van veel later. Mia Trompenaars volgde op kunstacademie St. Joost in Breda de opleiding publiciteit en grafische vorm geving. "Maar ik wilde liever met m'n handen werken, zat thuis al te frunniken, leren jas jes verknippen en zo". De oplossing bleek de vak opleiding schoenmaker, aan gevuld met een cursus leder waren, in Den Bosch. "Heer lijk vond ik dat. Ik kon m'n ei gen ideeën kwijt en met m'n handen werken"? Na die opleiding begon Mia Creativiteit Een werkbeurs die ze in 1987 kreeg van het ministerie van wvc bracht de oplossing. "Toen ben ik me helemaal op het experimenteren gaan toe leggen. Aparte tassen en schoenen maken, naar eigen ontwerp, geen rekening hou- den<j met mode, alleen m'n ei gen creativiteit erin leggen. En dat doe ik nog steeds. Bo vendien geef ik één dag per week les op de schoenmakers opleiding in Den Bosch en dat bevalt me ook prima. Daar kom ik onder enthousiaste mensen die me stimuleren. Dat heb ik nodig, hier zit je toch maar in je uppie te zwoe gen". In haar tassen kan ze meer creativiteit kwijt dan. in de schoenen, waar je toch aan een leest gebonden bent. "Ik kan ook niet tegelijk aan een tas en een schoen werken. Het is het een of het ander. Maar alles maak ik met leer, dat vind ik het fijnste materiaal dat er is". Mosseltasje Ze toont de 'zonnetas', een rond model, gemaakt van bor- deaukleurig leer, gevat in een gebogen rand van tuigleer. „Daar moet je eerst het leer voor natmaken en spannen. Als 't dan droog is, houdt het die ronde vorm". 'De rups' is een ander mo del, een tas die zich net als het gelijknamige diertje kronkelt en strekt en die uit verschil lende vakken bestaat. Eenma lige exemplaren, niet goed koop, ruimtelijk en opvallend aandacht vragend. Mia maakt ze in eerste instantie om te ex poseren. "Op exposities ver koop ik ook weieens wat. En in de galeries natuurlijk". Ook werkt ze in opdracht. Ze laat het 'mosseltasje' zien, een klein model in de vorm van een mosselschelp. "Dat zou ik graag in produktie hebben. Dat is ook machinaal goed te maken. De kunst is om een fabrikant te vinden die dat voor je wil doen en goed wil doen. Ik wil er niet mee af gaan, het moet kwalita tief goed zijn. Dan moet je er mee de beurzen op, de win kels af, een hele organisatie hoor. En ik ben eigenlijk het liefst in m'n atelier bezig". Ingetogen In haar schoenen leeft Mia Trompenaars zich op een an dere manier uit. Hier is sprake van een ingetogen creativiteit omdat de leest altijd uitgangs punt is. Mia: "Het moeten ook schoenen blijven. Ik maak eerst tekeningen, zij-aanzich ten. Bij ingewikkelde model len teken ik ook soms wat uit op de leest, gewoon om te zien hoe het wordt. Dan volgt het patronen maken, leer uitzoe ken, snijden, bewerken, stik ken, eventueel perforeren, ik doe alles zelf. Vandaar dat die vaktechnische ondergrond onmisbaar is". 'Een tikkeltje eigenwijs' noemt Mia haar schoen-ont werpen. "Maar er moet wel op te lopen zijn." Fraaie kleur combinaties, originele hak ken, een vierkante neus vaak, opvallende details zijn enkele kenmerken van haar creaties. "Leer voelt lekker, je kunt er alle kanten mee op, het heeft een bepaalde rek. Het telkens weer ontdekken van eigenschappen van het mate riaal, dat vind ik geweldig. Dat leer je door veel experi menteren, door veel fouten te maken ook. Het is een levend, warm materiaal. Mijn schoe nen zijn helemaal van leer ge maakt". Mia Trompenaars vindt het geen probleem dat ze bij een schoen-ontwerp gebonden is aan de leest. "Ideeën genoeg", zegt ze. "Maar ik moet er niet aan denken twintig dezelfde schoenen in verschillende maten te moeten maken. Daar is de fabrikant voor. De schoe nen die ik tot nu toe heb ge maakt, zijn alleen om te expo seren. Maar ik moet echt naar een produktiemodel toe. Van de modellen die verkocht worden op exposities en in ga leries, kom ik net uit de kos ten. Dank zij subsidies kan ik rondkomen, maar als je wat wilt verdienen, moetje produ ceren. Dat zal er toch een keer van moeten komen. Maar daarnaast zal ik altijd vrij blij ven werken. Dat kan ik niet daar ben ik kapot De loopsport is door het stre ven naar gezond en groen le ven, big business geworden. Dat heeft tot resultaat dat vrij wel elk sportmerk een eigen schoen met een eigen systeem voor schokdemping en stabi liteit als enige en zaligmaken de propageert. Een en ander aangeduid met prachtige En gelse namen. De populair wetenschappe lijke onderbouwing van al die systemen is zodanig dat de doorsnee loper er geen touw meer aan vast kan knopen. Welk systeem is het beste? Het is niet te zeggen. De keuze van de schoen is puur indivi dueel. door Arend van der Meulen Stabiliteit en een goede schokdemping zijn de belang rijkste eisen waaraan een loopschoen moet voldoen. Vooral de demping, omdat be paalde delen van een schoen tijdens het lopen bij elke stap drie maal het gewicht van de loper, moet verwerken. Voor iemand van 75 kilo betekent dat dus dat het schoeisel per pas een dreun van 225 kilo krijgt. Geen enkele schok demping houdt dat lang vol. De slijtage is dan ook'groot. Een goede schoen gaat gemid deld zo'n 1200 tot 1500 kilome ter mee. Verend lopen Een nieuwe trend is de vin ding van het merk Reebok, dat met een energy-return- system komt. Dat betekent dat de energie van de neerkomen de voet voor een deel weer wordt teruggegeven bij de af zet. Verend lopen. De vraag is over de gemiddelde loper daarop zit te wachten. Want er wordt heel wat afgerend in dit landje, maar meestal gebeurt dat om energie kwijt te raken. Hoe meer, hoe beter. En dan zou je met energy-return al leen maar verder moeten ren nen om dezelfde hoeveelheid energie kwijt te raken. Voor welk merk gekozen moet worden hangt af van ve le factoren. Voor een bedrag van rond de 200 gulden zijn er eigenlijk geen slechte schoe nen meer te koop. Twee be langrijke factoren zijn het ge wicht van de loper en de af stand die hij of zij gemiddeld per week aflegt. Ook tellen mee op wat voor ondergrond wordt gerend en hoe de loper zijn voet neerzet. De meeste joggers proneren een beetje. Dat betekent dat ze met de en kels naar binnen lopen, een kleine groep loopt op de bui tenkant van de zool en supi- neert. Het uitzoeken van een goe de loopschoen is niet niets. In alle gevallen is het goed om de oude schoenen mee te nemen naar de sportzaak. Een des kundig verkoper kan dan aan de slijtage van de zool zien hoe iemand loopt en op basis daarvan met een goede opvol ger komen. Lopende band Echt goede zaken hebben zelf een lopende band in huis waarop de runner kan lopen, zodat de verkoper daadwer kelijk ziet hoe de loper zijn voet afwikkelt en hoe, door de keuze voor een bepaald sys teem, eventuele blessures voorkomen kunnen worden. Ook is het verstandig om niet 's ochtends maar 's middags, wanneer de voeten goed door bloed zijn, naar de winkel te stappen en zeker bij het pas sen sportsokken aan te doen. Iemand die veel loopt doet er goed aan zeker twee paar schoenen aan te schaffen, liefst van verschillende mer ken. De grote merken in loop schoenen zijn Karhu, Asics, Brooks, Reebok, Nike, Etonic en Saucony. Adidas lijkt met het torsion-systeem de slag te hebben verloren. De schoen wordt wel goed verkocht, maar niet aan lopers. Het is vaak de stadsjeugd die valt de de kleurtjes. Zoveel merken, zoveel sys temen. Reebok -"Get the fee- ling"- heeft er zelfs twee. Het energy return system (ERS) wordt gebracht als de actieve loopzooi en bestaat uit buisjes in de hiel die worden samen gedrukt en weer uitveren. Nieuw is het hexalite sys teem, een ultra lichte schok demping door een honing raatstructuur in hiel en zool. Karhu - "Athletic footware, the system of the future" werkt met de ortix-collectie. Dat houdt in dat er voor elke schoen gekozen kan worden uit verscheidene binnenzolen die bepaalde afwijkingen cor rigeren. Nieuw is het Ful- crum-systeem met een balans- punt in de zool, ongeveer in het midden van de schoen. De driehoekige wig, een soort kantelpunt, zorgt voor een snelle overgang van landing naar afzet. De afwikkeling wordt verhoogd en de stabili teit blijft groot. Daardoor gaat de loper ook sneller. De schoen is dan ook bij uitstek geschikt voor de prestatieloper, zo adverteert het merk. Een ander systeem van dit merk is het Air Cushion, met een uitsparing in de hiel voor een goede dem ping en een grote stabiliteit, vooral voor lopers met norma le of overmatige pronatie. Brooks, Nike en Asics pas sen min of meer hetzelfde sys teem toe. Bij Asics heet het eenvoudig Gel en: ,"U moet er op lopen om het te geloven". Het bestaat uit kussentjes met een dikke vloeistof in hak en zool. Brooks -'The brains and the beauties"- noemt een ge lijksoortig systeem met vloei stof die van de ene kamer in de andere wordt geperst Hy- droflow. Bij Nike heet hetzelf de systeem Air Base en zijn de buisjes of kamers iets anders gevormd en gevuld met lucht. "The roads are always open. Just do it", aldus dit Ameri kaanse merk. Het is overigens zeer succesvol. Uit een test van de Consumentenbond in 1988 kwam de Air Pegasus als enige schoen met het predi kaat 'zeer goed' uit de bus. Ni ke brengt overigens zelfs - ty pisch Amerikaans? - sport schoenen voor baby's onder de namen Baby Challenger Court en Baby Trainer II. De sportartikelengigant Adidas benadert de loop- A - Wie niet op gel of lucht loopt, telt in het loperswereldje niet r schoen met de Torsion - "de beslissende stap naar het onb elemmerde natuurlijke lopen" - op een heel andere wijze. Door een inkeping in de mid denzooi wordt de schoen flexibel en kan het voorste deel in de lengte as draaien (torderen) ten opzichte van het hakgedeelte. Omdat de ondergrond vaak onregelma tig is, worden zo blessures voorkomen. De gele 'torsion control bar' moet er juist weer voor zorgen dat de schoen niet te slap wordt. Belachelijk Adidas' pr-man Piet Korte- weg noemt het belachelijk, wanneer gesteld wordt dat het paradepaardje van zijn schoe nencollectie weinig gezien wordt in een veld van lopers. "Alle systemen met gel en lucht hebben niets met de anatomie van de voet te ma ken. Torsion is het enige ana tomische systeem. Door een betere afzet en tred zijn, bij een onderzoek in Groningen, alle blessures verdwenen", zo verkoopt hij zijn merk gerou tineerd. De tegenhanger van dit Duitse merk komt uit Noord- Amerika. Het heet Saucony - "Built for a better ride" - en is nog vrij onbekend. Het be roept zich op een historie die begint in de tijd dat de Euro peanen het noorden van Ame rika onveilig maakten. Een van hen begon een schoenfa briekje en dat groeide uit tot Saucony. Het systeem heet TRB en dat staat voor torsion ridgidity bar, een plaat, met daarin kevlar, die de juist door Adidas gewenste torsie tegen gaat en zorgt voor stijfheid van de schoen. Soortgelijk is Etonic: "Built so you can last". Dit merk ver werkt een zogenaamde DRP- plus plaat (dynamic reaction plate) in de zool van de hiel en dat 'stability system' moet ook de blessures door instabi liteit voorkomen. (door Todd Lewan, Associated Press) Om de lambada tot een rage te maken in het land van oor sprong, Brazilië, moest de sensuele dans eerst - in die volgorde -1 Frankrijk, de rest van Europa en de Verenigde Staten verove ren. Tot voor kort werd de lambada in Brazilië voornamelijk ge danst door de arme bewoners van de afgelegen gebieden in het noordoosten van het land. Maar nu, bijna een jaar na het succes in Europa, is heel Brazi lië in de ban van de lambada en dreigt de dans de samba in po-, pulariteit voorbij te streven. "Al is het onze eigen dans, de lambada moest eerst een stem pel van goedkeuring krijgen van het westen om de Brazilianen er rijp voor te maken", zegt Mauro Trinidade, muziekcriticus van het dagblad Jornal do Brasil. Onstaan De lambada is ontstaan in de jaren '20 in de staat Para aan de noordkust, waar radiostations uit Frans-Guyana, die veelvul dig salsa, merengue en reggae lieten horen, ontvangen konden worden. In combinatie met de langzame Braziliaanse ritmes ontstond de lambada. De naam komt van het Portugese woord voor 'kloppen', vanwege de ritmische, kloppende manier waar op de gitaar wordt bespeeld. De dans, waarbij de man zijn rechterbeen tussen de dijen van zijn partner klemde, werd echter als obsceen beschouwd en. bracht het niet verder dan de sloppenwijken en de dorpen. Na de coup van rechtse militairen in 1964 werd de lambada in noord-Brazilië een uiting van protest tegen de censuur en on derdrukking. Later werd de dans, in een heftiger en ritmischer vorm, ook populair in de staat Bahia, het centrum van de zwarte cultuur in Brazilië. Na 1985, toen het land weer een burgerregering kreeg, werd de lambada nog erotischer. Beide seksen gingen, borst tegen borst dansend, met de heupen rollen en de vrouw wreef met een dij tegen de heup van de man, die haar ondertussen zover achterover liet hangen, dat haar haren de grond raakten. Alternatief Toen de Franse platenproducers van CBS, Jean Karakos en Oliver Lorsac, in 1988 in Porto Seguro de lambada voor het eerst zagen, vatten ze dan ook het plan op om de dans te presen teren "als alternatief voor seks in het AIDS-tijdperk. Ze schoten midden in de roos. De lambada veroverde Europa en de VS en jonge mensen haastten zich naar de dansscholen om de dans te leren. Filmproducenten sprongen razendsnel op de rage in en inmiddels zijn er twee Amerikaanse lambada- films: "Lambada, Set the Night on Fire" en "The Forbidden Dance". Een derde, "Lambada: The Movie", verschijnt deze maand in de Amerikaanse bioscopen. Koningin van de lambada is de 36-jarige Loalwa Bras, zange res en leidster van de zevenmansband Kaoma, die met het num mer Lambada een nummer 1-hit had in vijftien Europese lan den. Bras heeft, sinds ze in 1986 in Parijs lambada-shows begon te geven, zo'n slordige 25 miljoen gulden verdiend. Lambada-mode In Rio houden de chique discotheken tegenwoordig speciale lambada-avonden. In luxe nachtclubs zoals de Canecao betaalt het publiek 30 gulden per persoon voor de lambada-zangers El- ba Ramalho en Beto Barbosa. In de weekeinden wordt de lam bada gedanst onder de rieten afdaken van de strandpaviljoens. Van vier lambada-lp's zijn in driekwart jaar tijd meer dan een miljoen exemplaren verkocht. De lambada-sterren Carlos San tos en Geronimo hebben samen al meer dan drie miljoen platen verkocht. Er is zelfs een lambada-mode, die voor de vrouwen bestaat uit zwarte suede schoenen, topje, glanzende sjerp en opwaaiende minirok, met daaronder een g-string bikini. Door het hele land schieten in de grote steden de lambada-boetieks als paddestoelen uit de grond. Veel Brazilianen zien in de sensuele dans een uitstekende manier om te ontsnappen uit de in economisch opzicht weinig opbeurende werkelijkheid en het onpersoonlijke computertij dperk. "Het gaat in de lambada niet om de teksten of de melodie, maar om het gevoel van vrijheid datje erdoor krijgt", zegt de 27- jarige gemeente-ambtenaar Lea Oliveira da Silva. "Als ik op de dansvloer sta, raak ik opgewonden en kan ik me zonder erbij na te denken laten gaan". Grote bijous horen bij zomermode "Ik ben altijd al gek van sieraden geweest. Nu verkoop ik ze dus. En het loopt prima. Aan het woord is Heidi Keverkamp (28). Bijna 4 dagelijks gaat ze op pad, met twee koffers vol sieraden die ze uit Frankrijk importeert. "Voor deze zomer zijn het weer grote bijous. Opvallende JmSSSBÊm ornamenten die gezien mogen w worden", zegt ze. "In een sportieve stijl, die past bij de - IMft marine-look, met daarnaast I een speelse, decoratieve lijn j voor de meer casual-look. I Heidi Keverkamp verkoopt Ma Ligne en Edouard Rambaud-bijous. Ze zijn te vinden in exclusieve modezaken, in schoonheidssalons en parfumeriezaken. Vóór de zomer brengt Ma Ligne sieraden met een folkloristisch tintje. Daarmee inhakend op het modebeeld, waar ook wordt teruggegrepen op oude waarden en motieven, de retro-look. Bijous die passen bij de r rine-stijl De Edouard Rambaud- collectie is van een hoger niveau. In deze serie komt de marine-look helemaal tot zijn recht. Sieraden in de vorm van zeesterren, schelpen, zeepaardjes en -hoorntjes. Kreeftjes infiligrain uitgevoerd. „In de Rambaud- collectie vind je altijd harten temg. Dat is het kenmerk van de collectie", vertelt Heidi. Schoenontwerpen in vele kleuren uitgevoerd. 'De Zon'en 'De Rups' twee tassen van Mia Trompenaars.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1990 | | pagina 11