'Zebra's zijn eigenlijk Siennarood' 'Ik schrijf over de liefde, waar anders over?' PODIUMBUK Dichteres Elly de Waard in Hollandsché Tuyn in Leiderdorp Jazzfestival in Waaggebouw Averij bij 'Stroomopwaarts' Afrikaanse impressies van schilder Willem Van Scheyndel Nieuwe uitgave van Van Gogh-biieven onthullend PAGINA 20 KUNST DINSDAG 8 MEI 1990 door Jane de Reuver Pompeï Een duel tussen een danseres en een beeldend kunstenaar, met als inzet de liefde, staat centraal in de voorstelling 'lei, Maintenant ou Jamais'. Elk moment kan een nieuwe dans of tekst ontstaan. Al leen een film die is opgenomen in Pompei is onveranderlijk. De man en vrouw treffen elkaar bij het vallen van de avond, in het schemergebied tussen droom en daad. Morgenavond in in het L aktheater. Luk Wijns De Belg Luk Wijyis speelt morgen avond in de Leidse Schouwburg zijn tweede soloprogramma ge naamd 'Alleen'. Het is een poë tisch getint en komisch stuk. Het verhaal gaat over een boerenjon gen, met een lichamelijke handi cap. Zijn debiele en sterke broer zorgt ervoor dat hij niet langer wordt gepest op school. Dansende man Het Onafhankelijk Toneel danst donderdag in het Laktheater 'De dansende man' (Niemand hier weet wie ik ben). Het gaat over ontheemd zijn, herinnering, hoop en verwachting. Zes personen moeten om persoonlijke, politieke of economische redenen hun ge boorteland verlaten. Het boek 'Morgan's Passing' van Ann Ty- lor is als basis gekozen voor het stuk. Het boek handelt over ie mand die verschillende levens naast elkaar leidt. De dansende man echter is iemand die het niet kan verdragen om op verschillen de plaatsen iemand anders te zijn. Victor Thieu 'De vrije val van Victor Thieu' wordt donderdag in de Leidse Schouwburg gespeeld door Bavo Galama. Vorig jaar behoorde Ga lama nog tot de Frisse Jongens, samen met Titus Tiel Groenestege. In de voorstelling valt de onder danige creditmanager Thieu van de trap. Hij struikelt over zijn hu welijk, gezin, goede baan en gun stige financieringsmogelijkheden voor zijn auto. Uiteindelijk be landt hij in de goot. Mimetrio Het mimetrio Suver Nuver treedt vrijdag en zaterdag op in het Laktheater. De liedjes, dansjes en sketches leiden tot onverwachte wendingen. De dreigende Mexi caan gebruikt zijn lange mes om zijn nagels schoon te maken. Een strip-act krijgt een klein duwtje en wordt totaal ontregeld. De groep won in 1988 de Mimeprijs. Zwarte Kunst Een stuk met vier bedrijven, tien duizend personages, 25 decors is vrijdag te zien in de Leidse Schouwburg. Helmert Wouden berg heeft zelf het stuk 'Zwarte Kunst' geschreven. Alleen al om alles goed te laten verlopen is zwarte kunst nodig. Het stuk speelt zich af rond de Zwarte Zee, waar een dictator met onzicht baar geweld de macht uitoefent. Met behulp van zwarte vrouwen wordt het machtsblok ontman teld. Zal Woudenberg in het zwart gekleed zijn? Fassbinder Het Zuidelijk Toneel en Stichting Strooker spelen zaterdag in de Leidse Schouwburg 'De. bittere tranen van Petra von Kant'. Een jonge weduwe en modekoningin Von Kant tiranniseert haar om geving. Het liefdesmeisje Karin is haar rijzende ster. Als de man van Karin weer terugkeert, gaat Karin bij Petra vandaan. Fass binder tekent in een toneelstuk Pe tra's ondergang. Zomerzotheid De theatergroep Imperium zal vrijdag en zaterdag de voorstel ling 'n Zomerzotheid' naar het boek van Cissy van Marxvéldt. Vier vriendinnen logeren in het verhaal op de Burcht, vlakbij landgoed Sonneweide. Ook Jonk heer Padt van Heijendaal en zijn studiekameraden hebben dat als vakantiebestemming gekozen. Meisjesavonturen zijn hetuit gangspunt van de voorstelling, die leiden tot een herbeleving van jeugdsentiment. Verbaal Signaal De laatste Verbaal Signaal vindt zondagmiddag plaats in de Socië teit De Burcht in Leiden. Vier schrijvers lezen voor uit eigen werk. Rik van Boekei uit Leiden zal voorlezen uit zijn dichtwerk en daarbij worden ondersteund door muziek. Fred Penninga uit Utrecht schrijft fijne miniatuur tjes. geplukt uit het gedoe van al ledag. Guus Wakelkamp uit Oegstgeest leest voor uit zijn dichtbundels en zingt daarnaast nog eigen liedjes. Bert Schoonho ven uit Amsterdam brak vorig jaar door met zijn publicaties in zes literaire bundels. AMSTERDAM - "Ik heb al meer dan tachtig gedichten geschreven voor mijn nieu we bundel. Ik ben er al twee jaar mee bezig en ik heb zo'n gevoel dat ik nog éénderde moet schrijven. Ik hoop dat de bundel in het najaar kan verschijnen". Ineens kortaf en vastberaden: "Het gaat over de liefde, waar moeten we het anders over heb ben?". Dichteres Elly de Waard treedt vanavond op in de Hollandsché Tuyn in Leider dorp. Daar zal ze een aantal nieuwe gedichten voordra gen. door Jane de Reuver Elly de Waard maakt nu ongeveer vijftien jaar gedichten. Ze heeft tot nu toe zes bundels uitgebracht. "Mijn nieuwe verzameling gedich ten gaat 'Eenzang' heten. En heeft als motto 'en het is altijd koekoek eenzang'. Ik ben een lyrisch dichter, maak zangerige gedichten en heb, net zoals de koekoek, maar één lied. Het klopt als je zegt dat eenzang ook aan 'eenzaam' doet denken. Ook kun je denken aan een koekoeks zone is ook de vrouwelijke dichtersT groep 'De Nieuwe Wilden' ontstaan. De ongeveer vijftien dichteressen wilden driejaar geleden iets nieuws doen op het gebied van dichtkunst. De Waard: "Vrouwen moeten niet terugdeinzen voor hun eigen erva ringswereld. De dichteressen heb ben de werkgroep in Amsterdam als verzamelpunt". Dè Nieuwe Wilden staan nu op ei gen benen. "Ieder werkt voor zich? zelf. Je kan niet eeuwig doorgaan met hetzelfde". jong dat in zijn eentje in het nest van een ander ligt". "Het wordt een themabundel, net zoals mijn laatste 'Een wildernis van verbindingen'. De gedichten gaan over een relatie tussen twee personen, en de bespiegelingen daarover. Dat zou je liefde kunnen noemen". Gedecideerd: "Alle din gen die we meemaken gaan over de relatie tussen i "Gebruikte ik het woord rela tie"?, vraagt ze verschrikt. "Dan neem ik dat onmiddellijk terug. Streep het woord maar door. Zo'n woord zal ik nooit in myn gedichten gebruiken. Het is een woord dat je zestig maal per dag hoort". In het gesprek gebruikt zij het zelf echter ook regelmatig. "Ik schrijf over liefde op een ma nier die niet banaal of vulgair is. De meesten die spreken of schrijven over liefde doen dat wel. Elk woord kun je in een gedicht gebruiken maar dan moet je het soms 'onvul- gairiseren'. Ik vind het spannend om op de meest expliciete, eroti sche manier over liefde te schrijven, om te kijken of dat lukt". Sinds de bundel 'Furie', die in 1981 verscheen, beschrijft De Waard de liefde tussen twee vrou wen. "Ja", zegt ze, "ik vind de om gang tussen twee vrouwen veel in teressanter om over te schrijven dan die tussen man en vrouw. Het is een veel geheimzinniger en 'onont- dekter' gebied". "Sinds ik over vrouwen schrijf, blijkt tot mijn volle verbazing, dat mijn bundels negatiever zijn ont vangen. Dat toonde een weten schapper vorig jaar aan in haar proefschrift 'Rust tot lezen'. Ik had nooit overwogen dat het een rol zou spelen. Op de liefde tussen heerst een groot taboe, een deel en ongewendheid". Makkelijk Over haar bundel 'Een wildernis van verbindingen' is ze heel tevre den. Het is een afgeronde bundel van 82 gedichten met allemaal de zelfde vorm. De verzen zijn onder ling met elkaar verbonden. "Ik ver tel een verhaal, zoals je dat in proza doet, terwijl dit toch poëzie is. En el ke stap in het verhaal kan apart wor den gelezen". "In mijn laatste bundel 'Onvol- tooiing' heb ik de vaste vorm kun nen loslaten, anders had ik er jaren mee moeten doorgaan. Nu ik de vorm goed heb leren kennen, kan ik 'nieuwe losheid' gebruiken. Het moeilijkste is om de gedichten er zo te laten uitzien dat het lijkt alsof ze gemakkelijk zijn geschreven. Dat is het inzicht in de hoogste vorm". "Ik ben één van de weinige dich ters die alleen van de poëzie leeft", zegt de Waard. Ze reageert negatief op de vraag of ze zich daarmee niet teveel isoleert. "Nee, het is heel prettig. Wanneer ik schrijf dan schrijf ik 's morgens. Ik kan mij niet alle dagen met poëzie bezig houden. Soms moet je je ook weer opladen". Haar inspiratie haalt ze uit een wan deling langs de zee, waar ze dichtbij woont. "De zee veegt alles schoon en maakt de geest vrij van dingen. Zij is heel belangrijk voor me". "In januari en februari ben ik naar Frankryk geweest, naar een kasteel waar schrijvers zich kunnen terug trekken en waar ze geheel worden verzorgd. "Je leeft daar in afzonde ring zonder telefoon en post of on nodige ontmoetingen". Een korte aarzeling en lach volgen, en een ver klaring voor het laatste hangt in de lucht. "Als je aan het werk bent, is elke ontmoeting onnodig", zegt ze tenslotte. Nieuwe Wilden De dichteres heeft net les gegeven in de Amsterdamse tentponstel- lingsruimte Amazone. Daar geeft zij onderwijs in poëzie en bekijken ze gezamenlijk gedichten die vrouwen zelf hebben gemaakt. "We ontmoe ten elkaar één keer in de veertien dagen. Er zitten hele goede bij, zoals mijn zus Annemarie. Ze willen zich, naast een andere werkkring, regel matig met dichten bezig houden". "Ik geef deze werkgroep uitslui tend aan vrouwen. De stichting Amazone wil de ontwikkeling van vrouwen stimuleren. Vroeger gaf ik ook les op een schrijversvakschool aan een gemengde groep, maar ik werd afgeleid door zaken die geen betrekking hadden op poëzie. Man nen voeren eerder het hoogste woord en dan moest ik ook in de ga ten houden of anderen wel aan het woord kwamen. Het lesgeven in die groep was daardoor heel intensief en ik ben er na één tot anderhalfjaar mee opgehouden. De honorering was trouwens ook erg laag". Tijdens haar werkgroep in Ama LEIDEN Diverse jazzartiesten treden over twee weken op tijdens het internationaal jazzfestival in het Waaggebouw in Leiden. Het week end begint op vrijdag 25 mei en wordt georganiseerd naar aanlei ding van het 20-jarig bestaan van Jazzpodium Hot House. De muzikanten komen uit Polen, Groot Brittannië, de Verenigde Sta ten, Joegoslavië, Duitsland en uit Nederland. Enkele namen: Tobias Delius/Daniele D'Arago Quartet, Alan Laurillard/Tomasz Szukalaski Sextet, Mike Westbrook Band, Hot House Leerorkest, Rova Saxopho ne Quartet, Booker T, Stevan Kovac Tickmayer, High de prime en Shoji Aketagawa. LEIDEN - Door een technisch mankement kon de voorstelling van 'Stroomopwaarts' van Alan Ayckbourn eigenlijk geen door gang vinden. Regisseur Peter de Baan verklaarde gisteravond aan het publiek in de Leidse schouw burg, wat er precies aan de hand was. Tengevolge van een niet meer te verhelpen storing func tioneerde een bepaalde motor niet. Daardoor kon niet de sug gestie gewekt worden dat het voor dit stuk essentiële motor jacht daadwerkelijk voer. Om artistieke redenen gaf de re gisseur dan ook deze voorstelling de status van een repetitie. Dat kon ook, omdat het hier pas om één van de eerste proefvoorstel- lingen ging. Aan de theaterbezoe kers werd de keuze gelaten om naar de tweede voorstelling (die vanavond in de Leidse schouw burg wordt gegeven) te komen kijken of deze 'repetitie-avond' bij de wonen. Iedereen bleef en was in een ongedwongen sfeer ge tuige van een voorstelling in wor ding, Eén van de spelers duwde af en toe noodgedwongen de boot met mankracht rond. Dat is behelpen, maar er ontstaat werkelijk een hi larische situatie op het moment dat deze acteur de boot moet du wen en tegelijkertijd moet spelen, dat hij hulpeloos van de boot is verbannen. Van een reguliere voorstelling kon derhalve geen sprake zijn, zo dat eveneens een bespreking van de voorstelling als zodanig uitge sloten is. WIJNAND ZEILSTRA door Nicole Roepers Willem van Scheyndel: "Mijn eer ste tentoonstelling had ik precies tien jaar geleden. Mei 1980 werd toen in het Academiegebouw door het LAK een expositie met mijn werk ingericht. Daarna is het allemaal vrij snel gegaan. In 1984 werd ik door de directeur van het Rijksmuseum van Oud heden benaderd om werk te ma ken voor een tentoonstelling in de Taffehzaal. Dat was een grote uit daging: de confrontatie tussen moderne kunst en een bescha ving van ruim 2000 jaar geleden. Het is natuurlijk fantastisch dat wij hier in Leidenden Egyptische tempel hebben staan. Een paar maanden lang heb ik mij verdiept in de oude wereld, ik moest me kunnen inleven. Toen kwamen de beelden naar boven. Het was ook een prachtige kans om monu mentaal werk te maken". De samenwerking met het Rijksmuseum van Oudheden opende nieuwe deuren voor Van Scheyndel. Was hij na het zien van werk van Kees van Bohemen in de Haagse galerie Nouvelle Images, diep onder de indruk van deze schilder, zes jaar later expo seert hij zelf met Van Bohemen én Corneille in Rotterdam. Van Scheyndel laat zich dikwijls inspireren door andere culturen of beschavingen en reis impressies. Na de Egyptenaren ontstonden de projecten 'Impres sies in Barcelona' en 'Lakota', over indianen die van hun eigen grond verdreven worden. Vorig jaar kreeg de schilder het idee om zich in de Masaï te verdiepen. "Het klinkt raar, maar van het LEIDEN - In de oude kelders van galerie Bleyenberg, de res tanten van een dertiende eeuws stadswoonhuis van de burggra ven van Leiden, stelt schilder Wil lem van Scheyndel zijn nieuwste werk tentoon. Taveta Market: dertien schilderijen met als inspi ratiebron de binnenlanden van Afrika. Willem van Scheyndel heeft veel exposities op zijn naam staan, waaronder één samen met Corneille en Kees van Bohemen. Dertien jaar woont hij al in Lei den, waar hij heeft geëxposeerd in het Rijksmuseum van Oudhe den, in De Waag, De Burcht en het LAK-theater. Een interview met een schilder die niet graag over zijn schilderijen praat. Voor het eerst zijn de Frans- en En-; gelstalige brieven in het Neder-Ï lands vertaald. Noch in het eerste brievenboek (1914), samengesteld; door de weduwe van Theo van Gogh Jo Bonger, noch in het twee de van ir. Vincent Willem van GogF* (1953) is dat gebeurd. Overigens heeft onderzoek van de laatste jaren geresulteerd in een andere datering van een aantal brie; ven. Dat heeft een nieuwe numme ring tot gevolg. In de nieuwe uitga' ve staan de oude nummers er tussen haakjes bij. Behalve al deze bijzonderheden valt echter het meest in de nieuwe brievenboeken op, dat Vincent veel meer heeft geschreven dan altijd is gedacht. Het was al wel bekend dat Jo Bonger iri haar eerste verzame ling brieven een aantal passages, waarvan zij vond dat die te vertrou welijk waren of te kwetsend voor mensen die toen nog leefden, had weggelaten of aangepast. Van dè tweede uitgave was echter aangeno men, dat de ontbrekende gedeelten daar wél in stonden. Steekproeven toonden aan, dat dit niet zo was. En dus heeft men alle originelen op nieuw bestudeerd. Met soms verrassende resultaten. Zo blijken vooral de religieus getin te brieven veel uitvoeriger dan ge dacht, soms bladzijden langer. En blijkt Vincent zich over som mige tijdgenoten uiterst onvriende lijk te hebben uitgelaten. Willem van Scheyndel: 'Baf, de ene op het andere moment kwam ik op dit idee. Baf: de Masaï, dat is het! De eerste schilderijen heb ik geheel op mijn gevoel gedaan. Ik ben me wel gaan inlezen, maar in eerste instantie stond ik direct voor het doek. Dat resulteerde in de serie 'Afrikaanse indrukken', die in maart van dit jaar in De Pauw in Wassenaar tentoonge steld werd. Pas daarna ben ik naar Afrika vertrokken. Naar het grensgebied van Kenya en Tanza nia, waar de Masaï leven. Ik was met twee kennissen, al ruim twin tig jaar Afrikagangers, dus pro fessionele begeleiding. Je komt daar in een totaal andere wereld, waar je alles met andere ogen gaat zien. Het dagelijkse probleem daar is: hoe krijg je voldoende wa ter naar je hut. Daar draait alles om. Al was de tijd die ik daar heb doorgebracht erg kort, ik heb hem wel zeer effectief benut. Nu asaï,datishet!\ eenmaal terug ben ik nog onder de indruk en is het moeilijk om je hier weer aan te passen. Die twee werelden naast elkaar... Vooral 's nachts wanneer we in de Savanne kampeerden, was alles vervreem dend. Dat gigantische gekrioel en geluid van die insekten, het leek wel of die geluiden uit speaker- boxen kwamen". In Taveta stuitte Van Scheyndel op de zaterdagse markt. Uit de he le omgeving komen mensen hun waar aanbieden en inkopen doen. Als enige blanke, "je voelt je een echte buitenstaander, als de ko ningin van Nederland daar", liep hij rond en fotografeerde de bon te omgeving. Terug in Leiden ver werkte hij deze indrukken in der tien schilderijen die nu bij Bleyenberg te zien zijn. Op het merendeel van de doeken zijn de markttaferelen terug te vinden. In Van Scheyndels bekende ex pressieve stijl, die versterkt wordt door het gebruik van een paletmes, zie je in een wirwar van warme kleuren donkere figuren opkomen. De hitte en droogte springt van de doeken, een groot contrast, maar tevens een prachti ge combinatie met de koele witte omgeving van de galerie. Twee doeken wijken qua kleur en onderwerp sterk af. Eén be staat uit helblauwe tinten waarin vissen te zien zijn. "We hebben bij Malindi aan de Indische oceaan gedoken. Dat was fantastisch: van die zebravisjes die tegen je bril aantikten. Ook op safari ge weest en grote kudden zebra's en olifanten tegengekomen. Zo zwart-wit als ik de zebra's in het tweeluik geschilderd heb, zien ze er in het echt niet uit. Ze zijn ei genlijk Siennarood, door al dat (fotoLoek Zuyderduin) opstuivende zand, helemaal niet "Heb je in de etalage bij Bleyenberg datspeelgoedding onder het tweeluik zien staan? Zo'n glazen bol die je moet schud den zodat het gaat sneeuwen? Heb ik van een vriend gekregen. Prachtig toch, Zo'n besneeuwde zebra. Net zo surrealistisch als met een haasbiefstukje voor je, boven Griekenland te vliegen ter wijl je in de 'Geschiedenis der Westerse Filosofie' van Bertrand Russel juist in het hoofdstuk over de Griekse filosofen bent beland. Dat zijn de inspirerende momen ten". TAVETA MARKET, olieverf schilderijen van Willem van Scheyndel. Van 8 mei tot en met 2 juni in Galerie Bleyenberg, Breestraat 113, Leiden. AMSTERDAM (GPD) - Het meest aantrekkelijke van de nieuwe uitga ve van de brieven van (en aan) Vin cent vaifGogh is dat ze nu ook echt compleet zijn. Grote delen van brie ven die in dè eerdere uitgaven wa ren weggelaten, zijn nu wel te lezen. De nieuwe Nederlandse editie - uit gebracht in vier delen - is gister avond in het rijksmuseum Vincent van Gogh gepresenteerd. Voor Jan Hulsker, zelf samensteller van me nig brievenboek van Van Gogh, 'het absolute hoogtepunt van het Van Gogh-jaar'. Han van Crimpen en Monique Berends-Albert hebben een formi dabele klus geklaard met deze uit gave. Alle 908 brieven van Vincent plus de brieven die zijn familie en vrienden aan hem hebben geschre ven (voorzover ze bewaard zijn ge bleven) zijn bij elkaar gebracht op 2254 pagina's, in vier delen. Deze vier delen (in zonnebloemgeel foe draal, aldus SDU Uitgeverij) zijn vanaf eind deze week voor 275 gul den in de boekhandel te koop. Van Crimpen en Berends hebben daarvoor niet de al bestaande brie ven genomen, maar alle brieven 'hertaald'. Dat .wil zeggen, dat het negentiende eeuwse Nederlands, dat Vincent van Gogh hanteerde, enigszins is gemoderniseerd, dat leestekens zijn aangebracht, waar door men de zinnen gemakkelijker kan volgen. Dat is niet het enige. Scène uit 'De Bittere Tranen van

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1990 | | pagina 20