We waren helemaal niet zo heldhaftig Motorrijbewijs meer begeerd dan ooit Jodenzending is einde joodse volk' Dodenherdenldng na 45 jaar toe aan herziening CBR kampt met wachtlijsten voor examens De Roon niet onder indruk Leidse kritiek Pimen (79) overleden i REPORTAGE ebb VRIJDAG 4 MEI 1990 GEESTELIJK LEVEN AMSTERDAM/BILTHO- VEN - Vandaag herdenkt Nederland de doden uit de Tweede Wereldoorlog. Ko ningin Beatrix legt een krans bij het monument op de Dam en het hele land neemt twee minuten stilte in acht. Al sinds jaar en dag worden de oorlogsslachtof fers op deze manier her dacht. De historicus prof. dr. H.W. Von der Dunk, hoogle raar in Utrecht, vindt echter dat het nu, na vijfenveertig jaar, hoog tijd is voor veran dering. Hij vreest dat deze wijze van herdenken ver wordt tot een hol ritueel, waarbij 'die arme koningin elke keer maar weer moet zien dat ze iets anders zegt dan het voorgaandejaar zon der dat het teveel afwijkt'. door Theo Haerkens Met het verdwijnen van de mensen die de oorlog zelfbewust meemaak ten, vervalt de noodzaak om de her denking in de huidige vorm voort te zetten, vindt hij. "Herdenken van de doden is vooral belangrijk voor degenen die de oorlog hebben over leefd". Schuldgevoelens ten opzich te van de doden spelen daarbij een belangrijke rol. "Mensen hebben in de oorlog goede vrienden verloren en willen tegenover hen de vlag hoog houden". Von der Dunk vindt het bedenke lijk dat de gevoelens die veel men sen onmiddellijk na de oorlog had den, in de vijfenveertig jaar die volgden, hetzelfde zijn gebleven. De inzichten over de gang van za ken in de oorlog in die periode zijn immers ingrijpend veranderd. Het stoort Von der Dunk dat dat hele maal niet tot uitdrukking komt in de wijze waarop de slachtoffers en ook de bevrijding worden herdacht. Opportunisme "Het is een mythe dat maar een klein groepje Nederlanders fout was in de oorlog". De historicus schetst een beeld van de Nederland se samenleving waarbij een betrek kelijk kleine groep absoluut fout was en uit opportunisme of overtui ging collaboreerde met de Duitsers. Maar dat neemt niet weg dat grote groepen in de samenleving - waar onder ook de politieke elite - zich schikte in de situatie. De gedachte dat Hitier de oorlog zou winnen, was daar niet vreemd aan. "Accom modatie". noemt Von der Dunk de ze houding. "Ze dachten: Er is niets aan te doen, ik moet er mee zien te leven". Van deze weifelachtigheid is bij de herdenkingsplechtigheden niets terug te vinden. "Het beeld is een beetje verfraaid. We waren hele- Von der Dunk: "Het maal niet zo heldhaftig en dat wordt nu verdrongen" Von der Dunk vindt dat de Nederlandse fierheid wordt gecultiveerd zonder aan dacht te schenken aan de zwakhe den van de Nederlandse samenle ving. "NSB'ers en collaborateurs, waren ook Nederlanders, maar dat is heel lang een taboe gebleven. Door hypocrisie en verdringing is daaraan nooit veel ruchtbaarheid gegeven". Om zijn stelling kracht bij te zet ten, wijst de historicus erop dat in geen enkel ander Westeuropees land zoveel joden zijn weggevoerd als in Nederland, waar tachtig pro cent van de joodse bevolking om- Belinfante: "Als de-herdenkingen helpen te voorkomen dat dat weer ge beurt, kan de Tweede Wereldoorlog wat mij betreft tot het jaar 3000 worden herdacht". (fotoGPO» kwam. Weliswaar vonden 25.000 jo den een onderduikadres, maar een groot deel van hen is uiteindelijk toch verraden. "Nederland heeft he lemaal niet van a tot z fier weer stand geboden. En dat blijkt temeer uit het feit dat veel bestuurders en politiemensen de maatregelen die de bezetter afkondigde, gewoon uit voerden. Dat geldt ook voor de spoorwegen die de treinen naar de vernietigingskampen keurig op tijd lieten rijden". Passief Pas toen na de winter van 1941 - de Duitsers incasseerden hun eerste nederlaag aan het oostfront - duide lijk werd dat Hitier de oorlog niet kon winnen en de terreur van de be zetter meer en meer voelbaar werd, kwam het verzet op gang. "Maar het was een minderheid die verzet bood, de massa bleef passief'. Von der Dunk vindt het begrijpe lijk dat de herdenking van de geval lenen en de herdenking van de be vrijding de vorm hebben gekregen die zij nu nog altijd hebben. "We wisten in het begin te weinig, maar het is hoog tijd die bijeenkomsten in een veel ruimer kader te plaatsen. In Oost-Europa zijn veel gruwelij ker dingen gebeurd. We moeten het eigen leed niet cultiveren als iets unieks, terwijl we blind zijn voor het leed van anderen". Voor de organisatoren van de her denkingsplechtigheid in Amster dam speelt een ander element - de kwetsbaarheid van de democratie - minstens zo'n belangrijke rol. Drs. J.C. Belinfante, directeur van het Joods Historisch Museum in Am sterdam en voorzitter van het Natio naal Comité 4 en 5 mei, wijst erop dat de herdenkingsplechtigheden bij uitstek de momenten zijn om daar bij stil te staan. "Voor ons is het zo vanzelfsprekend dat we er nau welijks nog bij stil staan. Maar je moet je realiseren dat de democra tie zichzelf kan opheffen. En het eist een ongelooflijke inspanning om vervolgens een nieuwe democratie tot stand te brengen". Kwetsbaarheid Voor Belinfante zijn 4 en 5 mei goe de dagen om die kwetsbaarheid van de democratie te benadrukken. "In de Tweede Wereldoorlog is hard handig omgesprongen met essen tiële waarden van menselijkheid. Als de herdenkingen helpen te voorkomen dat dat weer gebeurt, kan de Tweede Wereldoorlog wat mij betreft tot het jaar 3000 worden herdacht". Von der Dunk is het met dat doel vanzelfsprekend eens, maar hij lijkt wat optimistischer. "Nederland heeft geslapen in de oorlog, we moe ten dat niet nog eens laten gebeu ren". Maar de hoogleraar ziet geen tekenen die daarop wijzen. Eerder is sprake van het tegendeel. "In de beduchtheid voor ontluikend neo- fascisme zie ik eerder een inhaalpo- ging om goed te maken wat we in het verleden hebben laten zitten". Belinfante en Von der Dunk zijn het met elkaar eens dat oorlogserva ringen zeer individueel zijn en voor volgende generaties moeilijk in voelbaar. Von der Dunk spreekt van existentiële ervaringen, erva ringen die bepalend zijn voor het bestaan, de normen en belevings wereld van iemand. Zulke ervarin gen zijn uitgesproken individueel, maar kunnen tot op zekere hoogte worden gedeeld met generatiegeno ten. Maar zelfs dat is zeer relatief. De houding ten opzichte van joden die terugkeerden uit de concentra tiekampen, illustreert dat. Het was niet slechts een enkeling die zich uit 'plat materialisme' be klaagde over de terugkeer van uit gerekend zijn joodse buren, omdat hij het had voorzien op diens eigen dommen. Ook de opmerking 'Wees maar blij dat je hier niet was, want er waren te weinig aardappelen' geeft aan hoe ver verschillende groepen van elkaar af stonden. Voor veel joden was dat reden te zwijgen over de verschrikkingen in de con centratiekampen. Tijdloos Belinfante wil voorlopig niet tornen aan de dodenherdenking op de Dam. "Kransen leggen en twee mi nuten stilte houden is tijdloos en roept een herkenbaar gevoel op voor iedereen. Er komt wel een mo ment dat het een andere vorm krijgt", erkent ook zij. "Maar voor lopig zijn we daar nog niet aan toe". Toch heeft de tijd niet helemaal stil gestaan. Plaatselijke gedenktekens worden tegenwoordig onder het motto 'Adopteer een monument' verzorgd en schoon gehouden door schoolklassen. "En dat was in mijn tijd niet aan de orde, daar werd als vanzelfsprekend v 'De achillespees van het CBR'. Zo omschrijft het Centraal Bureau Rij vaardigheidsbewijzen de wachttij den voor het motorrijbewijs A. Met de zomer in het vooruitzicht werkt het CBR met man en macht om de wachttijden voor het rijbewijs zo kort mogelijk te houden. "Het is momenteel alle hens aan dek", zegt hoofd in- en externe betrekkingen Hein Verhoef. "Maar we kunnen niet voorkomen dat het soms meer dan twee maanden duurt voordat de kandidaten een oproep krijgen". door Rein de Ruiter Motorrijden is populairder dan ooit. Het CBR nam verleden jaar 51.000 motorexamens af. Het jaar daarvoor was dat nog 38.000; een re cordstijging van 38 procent. Voor het CBR levert dat grote problemen op. "A-rijbewijzen vergen gespecia liseerde examinatoren. Daar heb ben we er nog onvoldoende van", zegt Verhoef. Aangezien A-exami- natoren ook examens afnemen voor het autorijbewijs B levert dat auto matisch ook langere wachttijden op voor het rijbewijs B. Het CBR stelt ieder jaar progno ses vast en bekijkt hoeveel klanten zij voor de verschillende rijbewijs categorieën kan verwachten. Voor het B-examen werden de prognoses precies gehaald, maar met het A-rij- bewijs ging het CBR de mist in. De run op het felbegeerde rose papier met een stempeltje op de A had het bureau niet verwacht. Vooral kan didaten die een aanvraag hadden voor een her-examen moesten dat de afgelopen zomer bezuren: zij moesten tot twintig weken wach ten. "Voor ons was dat een afschuwe lijke situatie", geeft Verhoef toe. "Maar het vervelende was dat we niet zo maar een blik examinatoren konden opentrekken". Het CBR heeft geprobeerd de plotselinge po pulariteit van de motorfiets te ver klaren. "We geloven niet dat het te maken heeft met het aantal files dat Nederland dagelijks rijk is. Het be langrijkste gegeven dat de afwij king van de prognoses heeft veroor zaakt is naar ons idee de gunstige economische situatie in Neder land". De kandidaat voor het motorexa men doet het overigens behoorlijk goed. Opvallend bij de A-kandida- ten is dat zij minder vaak zakken dan hun collega's bij het B-examen. Maar liefst 67 procent van alle kan didaten gaat met een rijbewijs naar huis. Volgens Verhoef is dat een lo gische zaak. "Je krijgt voor het mo torrijbewijs meestal sterk gemoti veerde kandidaten. De meesten hebben toch een soort liefde voor cle motorfiets. De affiniteit met de mo tor is groter dan met de auto. Het au torijbewijs hoort bij je opvoeding; motorrijden doe je omdat je het leuk vindt". Luxe Volgens het CBR valt een aanvraag voor het rijbewijs A onder de cate gorie 'luxe-examens'. "Van alle A- kandidaten heeft geen enkele kan didaat een motor nodig voor zijn werk", zegt Verhoef. "Het zijn bijna allemaal plezier-rijders". Vroeger waren vooral jongeren die de brom fiets waren ontgroeid die belang stelling hadden voor de motorfiets. De 18-jarige verkeersdeelnemer is nu vooral geinterresseerd in het au to-rijbewijs. Momenteel is het een opvallend gegeven dat vooral de 'oudere jon geren' belangstelling hebben gekre gen voor het behalen van het motor fiets-rijbewijs. "Een merkwaardige verschuiving", vindt CBR-man Ver hoef. "Onderzoek heeft geleerd dat de nieuwe motorrijder een gesettel de dertig-plusser is". In 1988 waren er nog maar 1546 kandidaten tussen de dertig en veertig die opkwamen voor hun A-rijbewijs. In 1988 waren dat er al 3576, en het aantal is jaar lijks stijgende. In totaal heeft het itgroeid. "Onderzoek CBR voor alle categorieën bij elkaar 15.000 aanvragen per week. Het bu reau heeft slechts adem voor 13.000. Dilemma De directie in Rijswijk staat voor een moeilijk dilemma: hoe dient zij in te spelen op het aantal A-exa mens. "Het is moeilijk in te schatten of de stijgende tendens zich blijft voortzetten", zegt Verhoef. Het CBR heeft wel een aantal concrete maatregelen genomen om de wachttijden zo kort mogelijk te houden. Examinatoren die nu nog alleen B-examens afnemen worden bijgeschoold om ook motorrijders te beoordelen. Daarnaast wordt het aantal examens dat de A-examina toren afnemen opgeschroefd van vijf naar zeven per dag. Het CBR houdt momenteel een enquête on der de kandidaten waarin om de be weegredenen wordt aan het A-examen deel te Een doordeweekse ochtend in een CBR-gebouw. Voor de examinator een gewone werkdag waarin hij een vijftal motorrijders op hun kunnen moet beoordelen. Een van hen is een kandidaat die acht jaar geleden zijn A-rijbewijs haalde en nu voor de krant motorfietsen test. "Leuk dat je dit eens wilt proberen", zegt de examinator. "Acht jaar geleden was het examen nog niet zo zwaar als tegenwoordig. Ik ben benieuwd hoe je het er van af brengt". De examen-eisen zijn inderdaad behoorlijk verzwaard. Voordat de kandidaten tegenwoordig aan hun eigenlijke examen beginnen dienen zij eerst een aantal bijzondere ver richtingen te doen, een examen-eis die in 1986 na aanleiding van Eu ropese richtlijnen is ingevoerd. De kandidaat moet onder meer een achtje en een U-tje draaien tus- sen pilonnen, een slalom rijden, stapvoets rijden en met de motor aan de hand lopen om deze daarna op de bok te zetten. De belangrijkste bijzondere verrichting is de rem proef waarbij de kandidaat met een snelheid van vijftig zo snel mogelijk tot stilstand moet komen. Hoewel het rijbewijs al in de bin nenzak zit, ben ik toch zenuwachtig. Bijzondere verrichtingen die an ders zo soepeitjes gaan, mislukken op de zware Honda Pan European testmotor, of gaan op het nippertje goed. Lijkt het maar zo, of grijnst de CBR-examinator? Zijn opdracht lijkt makkelijk, maar is het niet: "Je rijdt vlot en soepeitjes door het ver keer met inachtneming van de re gels. Ik wil graag zien datje de mo tor onder controle hebt. Jij bent met de motor op stap, en niet andersom". De ogen van de examinator in de rode personenauto branden in mijn rug. Ik probeer me zoveel mogelijk aan de maximum snelheid te hou den. Daardoor ontstaat een gefor ceerde manier van rijden. Terug bij de sporthal meldt de examinator: "Veel slordigheidsfoutjes en je rijdt regelmatig te hard. Maar voor mij is het een criterium of ik mijn kinde ren bij jou achterop laat plaatsne men. Bij jou zou ik dat wel toe staan". Godzijdank. LEIDSCHENDAM (ANP) - De secretaris van de hervormde com missie voor Theologisch Weten schappelijk Onderwijs (TWO), dr. A. de Roon, relativeert de kritiek van Leidse theologiestudenten op het plan voor een hervormde theologische universiteit. Niet alleen zijn de twee her vormde kerkelijke hoogleraren in Leiden (dr. A. van de Beek en prof.dr. G. H. ter Schegget) het niet met de kritiek eens, maar bo vendien wordt een aantal "abso luut onaanvaardbare eisen" ge steld. De Commissie Kerkelijke Op leidingen (CKO) aan de theologi sche faculteit te Leiden wijst in een brief aan het hervormde sy- nodebestuur de universiteit, waartoe de synode in maart be sloot, van de hand en bepleit handhaving van de huidige opzet van de predikantsopleiding ('du plex ordo'), waarbij hervormde predikanten worden opgeleid aan de openbare faculteiten van Am sterdam, Groningen, Utrecht en Leiden. Volgens De Roon was behalve de twee kerkelijke hoogleraren Ter Schegget toonde zich nog tij dens de synodevergadering van maart een groot voortstander van de hervormde universiteit ook een minderheid van de Leidse studenten tegen de inhoud van de brief aan het synodebestuur. "Het is dus geen unaniem standpunt van de kerkelijke opleiding in Leiden", aldus De Roon. Ter Schegget en Van de Beek hebben het versturen van de brief "ten sterkste" ontraden, omdat zij vrezen, dat deze alleen maar een nadelig gevolg voor de kerkelijke opleiding in Leiden kan hebben. Dr. Vreekamp over kerk en Israël: WASSENAAR Hoewel de actuele ontwikkelingen in de rela tie kerk en Israël niet echt opwekkend zijn, moeten christenen volgens ds. S. Schoon "gewoon custig doorgaan" met studeren, onderling visies vergelijken en richting de joden daden stellen van vriendschap en solidariteit. Schoon, namens de Gereformeer de Kerken aangesteld voor het ge sprek tussen Kerk en Israël en voorzitter van het Overlegorgaan Joden en Christenen (Ojec), sprak gisteravond in Wassenaar op een Samen op Weg-avond met als the ma: 'Zijn de wegen van Israël en de kerk voorgoed uiteen ge gaan?'. Dr. H. Vreekamp, de hervorm de secretaris van de raad voor de verhouding van kerk en Israël, poneerde de stelling dat kerken het niet gewoon mogen vinden dat joden niet of nauwelijks in de kerk zijn te vinden. "De joden, die door Jezus geroepen -werden een brug te slaan met de 'volken', vie len later tussen de wal en het schip. Maar de kerk is van joodse huize". Enerzijds antwoordde Vreekamp met 'ja' op de stelling van de avond. Kerk en Israël moe ten uiteen gaan, omdat het de be doeling is dat naast de kerk de ge stalte van het joodse volk herken baar blijft, aldus Vreekamp. "Jo denzending wil uiteindelijk een einde maken 'aan het joodse volk". Anderzijds zei hij ook 'nee': joden en christenen zijn op elkaar aangewezen en voor elkaar bestemd. Het afgelopen jaar vormde een dieptepunt in de verhouding tus sen joden en christenen dank zij enige hekele kwesties: het kloos ter in Auschwitz, de reis van de Nederlandse Raad van Kerken naar de bezette gebieden, de spreekbeurt van de voorzitter van de Raad tijdens een PLO-samen- komst, de verbreking van de rela tie tussen het Ojec en de Raad, en de uitlating van de Amsterdamse orthodoxe rabbiin Lod.v van de Kamp dat de dialoog via het Ojec zinloos is. Joden voelen zich volgens Schoon bedreigd wanneer zij christenen horen zeggen: wij ho ren bijbels gezien bij elkaar. "Ze denken dan: wat voeren christe nen in hun schild, hebben ze toch hoop dat we allemaal in de kerk belanden?" Schoon vond het te recht wannéér van joodse zijde vragen gesteld werden als: waar komt die omknellende lievigheid vandaan wanneer christenen on ze gebruiken gaan overnemen? Christenen moeten elkaar ook kritische vragen stellen, meent Schoon. Hebben we werkelijk af gerekend met het anti-judaïsme en durven we nog wel kritisch te kijken naar wat er in de staat Is raël gebeurt? Volgens Schoon moeten christenen onderling ook in gesprek blijven en elkaar niet via ingezonden brieven in de krant verketteren. MOSKOU - Het hoofd van de Russisch-Orthodoxe Kerk, patri arch Pimen, is gisteren op 79-jari- ge leeftijd overleden, zo heeft het persbureau TASS bekend ge maakt. Pimen was al geruime tijd ernstig ziek. Hij heeft de Russi sche kerk sinds 1971 geleid. Pimen, die de afgelopen jaren in verband met zijn zwakke ge zondheid nog zelden voorging in de mis, leidde als patriarch van Moskou en heel Rusland de zestig miljoenen gelovigen van de grootste Russische kerk. Sergej Michailovitsj Izvjekov, zoals Pimens ware naam luidde, werd in 1931 tot priester gewijd. In 1960 werd hij lid van de Heilige Synode van de Russisch-ortho- doxe kerk. Driejaar later, in 1963, werd hij benoemd tot metropoliet van Kroetitsky en Kolomenskoje. In 1971 werd hij gekozen tot patri arch. Onder Pimens leiding steunde de Russisch-orthodoxe kerk de officiële politiek van het Kremlin, vooral de uitspraken van de Sov jet-leiding over zaken als vrede en nucleaire ontwapening werden door de kerk van harte onder schreven. Pimen zelf was lid van het Wereldvredescomite en reis de de hele wereld af. Niet zelden was Pimen juist vanwege zijn nauwe banden met de communistische leiders het doelwit van scherpe kritiek van de kant van religieuze activisten. Pas toen er onder het bewind van Gorbatsjov in de Sovjetunie meer godsdienstvrijheid ontstond, be gon ook de Russisch-orthodoxe kerk voorzichtig kritiek te oefe nen op de bestaande godsdienst wetgeving. In 1988, het jaar waar in de Russisch-orthodoxe kerk haar duizendjarig bestaan vierde, had Pimen een ontmoeting met Gorbatsjov. In maart 1989 werd Pimen gekozen in Congres van Volksafgevaardigden, het parle ment van de Sovjetunie. - Pimen in 1988. Aids-patiëntjes. Moeder Tere sa heeft gisteren in Bukarest in Roemenië bekend gemaakt dat zij daar een tehuis zal openen voor jonge aidspatiëntjes. Bijbelpers. Nog dit jaar kun nen in Praag bijbels worden ge drukt. Het Nederlands Bijbelge nootschap (NBG) heeft deze week een bijbelpers besteld voor het nieuwe Tsjechoslowaakse zustergenootschap. Boerakker. Ds. R. H. Keegstra uit Boerakker, die begin vorig jaar uit het ambt werd gezet, en 70 volgelingen stappen uit de Gere formeerde Kerken. Zij hebben zich aangemeld bij de Christelij ke Gereformeerde Kerken. Beroepingswerk Hervormde Kerk: beroepen te Steen bergen J. Strijbis kand. Zuid-Schar- woude; aangenomen naar Rekken rmv. C. Ferrari-Van Schuppen kand. Santpoort. Gereformeerde Kerken: aangeno men naar Bussum drs. J. de Vries Haamstede. Gereformeerde Gemeenten: beroe pen te Naaldwijk G. J. van Aalst Bent huizen.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1990 | | pagina 2