Schilderen in de vrije natuur Goede finalisten in Leids cabaretfestival KIJK UIT Exposities Theaters Concerten VRIJDAG 4 MEI 1990 Z52E Het impressionisme opgedeeld per regio KEULEN - Weinig zal Claude Monet in 1874 hebben vermoed, dat zijn schertsende antwoord op de vraag wat de titel van een bepaald schilderij moest zijn - 'Ach, noem het maar de impres sie van een opgaande zon' - zou leiden tot de betiteling van een van 's werelds meest bekende kunststromingen: het impres sionisme. En in gelijke mate on derstreept deze toevallige op merking hoe weinig wezenlijke waarde dit soort benamingen heeft. door Hans Lutz De .ontwikkeling in de beeldende kunst van de laatste tien jaar heeft de behoefte van (vooral) kunsthisto rici om wat zich voordoet in de kunst een naam te geven en daar door in een hokje te kunnen plaat sen gelukkig hevig gefrustreerd: er gebeurt zo veel en van zo verschil lende aard. dat er geen naam aan te geven is. En dat is maar goed ook. Want wat betekent zo'n naamge ving eigenlijk? Het meest voor de hand liggend is aan te nemen dat een schilderstijl, die veel overeen komsten vertoond daarmee wordt geetiketteerd. De tentoonstelling 'Landschaft im Licht' in het Walraff Richartz Museum in Keulen- geheel gewijd aan het Impressionisme in Europa en de Verenigde Staten - laat van die overeenkomsten weinig heel. Uiteraard ziet men een impo sante verzamelingen landschappen bij elkaar en.ze vertonen zelfs een zekere overeenkomst: geen echt re alisme, geen symbolisme en pogin gen om de sfeer van een landschap weer te geven. Maar een van de meest essentiële kenmerken van het oorspronkelijke (Franse) im- m pressionisme - namelijk het 'ontle den' van het licht in kleurelementen - dat is op de tentoonstelling zeker niet de grootste overeenkomst. Tijdsperiode Het lijkt er veel op, dat de samen stellers van de expositie vooral een tijdsperiode als uitgangspunt heb ben genomen, ruwweg het laatste kwart van de vorige eeuw. En inder daad: in de schilderkunst in Europa was er toen een brede neiging om het academische schilderen af te zweren en de inspiratie in het veld op te doen; heel vaak letterlijk: men schilderde in de vrije natuur. En dat heeft geleid tot een omwenteling in de manier, waarop men tegen de schilderkunst aankeek. Hoewel: omwenteling? De schilders van de Haagse School - op de tentoonstel ling gerekend tot het impressionis me - ontleenden hun herwaardering het licht in de schilderkunst Centraal staan in de tentoonstelling 'Landschaft im Licht' de schilderijen van de Franse impressionisten, waar onder Monet, die in zijn schilderij 'Un chène au Bas-Breau' uit 1866 zo goed laat zien waar het impressionisme voor stond. "ata r,pni Voorwerpen uit Bronstijd in grond Den Haag DEN HAAG (ANP) - De Gemeen telijke Archeologische Dienst van Den Haag heeft achter het Bronovo- ziekenhuis de afgelopen weken stukjes aardewerk, vuursteen en ploegsporen gevonden. De vondsten duiden erop dat daar in de midden-Bronstijd - tussen 1000 en 1500 voor Christus - mensen hebben gewerkt en gewoond. De archeologen die twee weken geleden met de opgravingen begon nen, hebben waarschijnlijk de oud ste nederzetting in Den Haag ge vonden. De archeologen kunnen hun opgravingen nog enkele maan den voortzetten. In het najaar zal met de nieuwbouw van het Brono- vo-ziekenhuis worden begonnen. Eind jaren zestig zijn op een ande re plaats in Den Haag, bij de Laan van Meerdervoort, ook sporen uit de midden-Bronstijd gevonden. Daar zijn echter geen grondsporen gevonden, wat volgens stadsar- cheoloog J.A. Waasdorp wil zeggen dat daar geen nederzetting is ge weest. Waasdorp hoopt binnenkort op huizen te stuiten. "De scherven, en de ploegsporen duiden op de aan wezigheid van een nederzetting". Hij verwacht dat het slechts om een kleine nederzetting gaat, vanwege de arme, moeilijk te bewerken zandgrond. De sporen, die enkele meters on der het straatoppervlak zijn aange troffen, zijn volgens de archeologen zo goed bewaard gebleven, omdat zij zijn afgedekt met een laag stuif zand. Doordat er eeuwenlang een tuin was en later een plaveisel voor een parkeerterrein werd aange bracht, is de grond altijd onberoerd VEILING - Op een veiling bij Christie's in Amsterdam is 483.000 'gulden betaald voor een schilderij van Andreas Schelfhout. De koper is een buitenlandse verzamelaar. Volgens het veilinghuis is dit het hoogste bedrag dat ooit op een vei ling voor een werk uit de Hollandse Romantische School is geboden. veel meer aan de Hollandse mees ters van de zeventiende eeuw en aan Barbizon (de voorloper van het im pressionisme) dan aan de impres sionisten zelf. De Hagenaars- Weis- senbruch, Roelofs, Maris, Mauve - hadden herontdekt hoezeer de gro te meesters als Ruysdael, Van Goyen, Vermeer, Van de Velde in hun dikwijls gefantaseerde land schappen het licht eén wezenlijke functie hadden gegeven. En ze ge bruikten die ontdekking om zich opnieuw op het landschap te stor ten in een eigen poging het karak ter, de 'stemming' er van vast te leg gen. De Nederlandse vertegenwoor diging op de tentoonstelling is wel licht juist daarom zeker zo indruk wekkend als de (kleine) Franse. Wat de Fransen betreft: in de schilderijen van Monet ziet men zijn ontwikkeling van tamelijk realis tisch landschapsschilder naar de 'impressionist', voor wie de voor stelling alleen nog maar was opge- bouwd uit kleurvlekjes voorbeeldig weergegeven; culminerend in de hooiberg uit 1891, een wonder van kleuranalyse en sfeertekening. Regio De tentoonstelling in Keulen is per regio opgedeeld. Dat maakt verge lijking en onderlinge beinvloeiding niet echt gemakkelijk waar te ne men. Toch valt op, hoezeer de lan den zonder 'impressionistische' voorgeschiedenis (zoals bij voor beeld de Nederlandse) het 'kunstje' hebben overgenomen; of hebben ingepast in hun eigen tradities. De Duitsers, de Oosteuropeanen, de Scandinaviers, de Spanjaarden, de Italianen hebben wel heel erg leen- tje buur gespeeld: de kano met twee dames, het rivierlandschap, de rots partijen, het vergezicht vanaf een heuvel, het bosgezicht. Het lijkt al lemaal verschrikkelijk veel op el kaar en helaas mist de meerderheid van de schilders de virtuositeit - of beter nog de overtuiging - om die speciale toets, die gedurfde verva ging van de realiteit te realiseren. De Amerikanen daarentegen schil deren heel nadrukkelijk 'op z'n Frans'. Maar dat is ook geen won der: de meeste Amerikaanse schil ders die zich tot het impressionisme voelden aangetrokken, reisden naar Frankrijk om zo dicht mogelijk bij de bron de nieuwe schildertrant aan te leren. Wie zich in positieve zin onder scheiden zijn de Engelsen en de Belgen. Whistier hangt er met een schitterende 'Thames Nocturne' (1872), die de Fransen evenaart zo niet overtreft. En Ensor, de Belg die later zijn grote roem zou krijgen met zijn gevisualiseerde kritiek op de maskerade der mensheid is - hele maal aan het einde van de tentoon stelling - aanwezig met onder meer De Witte Wolk. Een onwaarschijn lijk indrukwekkend schilderij, waarin de realiteit van het natuurta fereel ondergeschikt is gemaakt aan - of zo men wil ten dienste is gesteld van - een emotioneel geladen drei ging. Alsof Ensor toen al (1884) voorzag dat de onschuld van de im pressionistische verheerlijking van de ongerepte natuur in een feest van kleur geen stand kon houden. Landschaft im Licht, het im pressionisme in Europa cn Noor- damcrika is te zien in het Walraff Richartz Museum Keulen; ge opend tot 1 juli, di t/m do 10-20 uur, vr t/m zo 10-18 uur. Morgenavond wordt er in de Leidse schouwburg een spannende strijd verwacht tussen de finalisten Hester Macrander, Andre Manuel en Marcel Boon. (foto i Culturele Prijs voor Djazzex DEN HAAG (ANP) - Het moderne- jazzdansgezelschap Djazzex uit Den Haag heeft de Culturele Prijs van Zuid-Holland gekregen. Gede puteerde van Cultuur drs. G. Brou wer reikt op 30 mei de prijs uit van 8.000 gulden in Schouwburg Kunst min in Dordrecht. De Culturele Prijs is voor perso nen of instellingen met een opval lende culturele betekenis. De laatste gingen naar architect Wim Quist en beeldend kunstenaar Co Westerik. Djazzex heeft zich sedert 1982 ontwikkeld van een groep be vlogen jonge werkloze dansers tot een professionele dansgroep die voldoet aan artistieke en technische beroepsnormen. Ze koppelt levendigheid en ge drevenheid aan kwaliteit en volgt een duidelijke en consequente ar tistieke lijn. Artistiek leider Glen van der Hoff combineert in zijn cho reografieën elementen uit de pure jazzdans harmonisch met die van moderne dans, aldus het provincie bestuur. LEIDEN - Hester Marcrander, Mar cel Boon en Andre Manuel: deze drie solisten zijn door de jury tot de finale van het Leids Cabaret Festi val toegelaten. Daarmee maakten journalist Jan Pieterse, theater-di recteur Joost Nuissl en VARA-me- dewerkster Gien Kamphorst een onomstreden keuze die getuige de reacties na afloop, op de instem ming van velen kon rekenen. De fi nale-avond die morgen in de Leidse schouwburg wordt gehouden, be looft een spannende confrontatie op te leveren tussen drie geheel ver schillende cabaret-genres. Dat Andre Manuel en Hester Ma crander de finale zouden halen, stond eigenlijk min of meer al na hun voorronde-optreden vast. Ter wijl Andre Manuel gisteravond minder op dreef was en in elk geval minder reacties uit de zaal kreeg, kwam Hester Macrander nog juist iets sterker voor de dag. Marcel Boon moest zijn fina leplaats nog bevechten en als een ware Herman Finkers-adept zette hij alles op alles, wat merkbaar goed aansloeg bij het publiek. Daarvoor had hij zelfs een succes van een jaar geleden tevoorschijn gehaald. Vo rig jaar nam hy eveneens deel aan het festival en zong toen, gekleed in een trui met kerstlichtjes, een gees tige discorap. Heieen Suiker en de Leidse groep Basterd vielen af. Als Heieen Suiker haar ongestructureerde creativiteit in een vooral strakke regie duidelij ker tot uitdrukking brengt, kan het optreden van haar veel interessan ter worden. Basterd verbindt als groep een aantal geijkte cabaret items (roddelbladen, quiz-parodie) en te gewild absurd-leuke crosstalk tot een rommelig geheel. Wat hun aan eigenzinnige vorm voor ogen staat, blijft nog in de aanzet steken. WIJNAND ZEILSTRA LEIDEN De Leidse graficus Job Habold is gisteravond vanwege het bereiken van zijn tachtigste verjaardag in sociëteit De Burcht geë erd door kunstenaars uit Leiden en wijde omgeving. Niet alleen zijn verjaardag was een aanleiding om hem te huldigen, ook zijn jarenlange inzet voor de Beroepsvereniging Beelden Kunst BBKj op zo wel regionaal als landelijk niveau was een reden. Habold, zelf graficus, heeft zich bezig gehouden met auters- rechtzaken. Hij maakte een reglement voor leveringsvoorwaarden beeldende kunst, dat nu nog steeds wordt ge bruikt. Vanaf vandaag is hij overigens niet meer inzetbaar voor het vakbondswerk. De 80-jarige graficus vond het nu wel welletjes. De Leidse kunstenaars hadden een passend afscheidscadeau: buiten de bezoekuren om mag Job Ha bold in alle rust de Van Gogh-tentoonstelling bezoeken. (foto Henk Bouwman) Leiden Koninklijk Penningkabinet - Papenburg 28, dubbelexpositie; Holtzhey Zoon, een 18e eeuwse penningfabriek, t/m 10/6 en 'Geld van het Koninkrijk', Nederlands geld van 1814-1990, t/m jan '91; di. za. 10-17 uur, zon- en teestd. 12-17 uur. Rijksmuseum van Oudheden - Rapenburg 28. 'Mozaiek de Antieken, oog in oog met Grieken. Etrusken en Romeinen', t/m 2/9; di Benares', van Marijke Bres- ser en 'Senegal, houses van God', van Steef Meyknecht, t/m 4/6, di t/m za 10-17 Geologie en Mineralogie - Hooglandse Kerkgracht 27, Milieu-ten toonstelling EEG, tot eind sept; ma t/m vr 10-17 uur, zo 14-17 uur. Stedelijk Museum De Lakenhal - Oude Sin gel 28-32, 'Planten in beeld. Tekenaars en geleerden in de Hortus Botanicus 1700- 1800' en 'Floris Verster en zijn kunstenaars vrienden'. t/m 24/6; di t/m za 10-17 uur, zo Pijpenkabinet - Oude Vest 159a, 'Vorstelijke Piioen'. vier eeuwen Oranjevorsten op pij pen verbeeld, t/m 6/5; Tabak: Amerika-Ne- derland'. de introduktie van de tabaksplant in Nederland, van 6/5 t/m 1/7; zo 13-17 uur. Waaggebouw - Aalmarkt, 'Ergens in Neder land', mobilisatie in 1939-1940, t/m 10/5; dag. 10-17 uur, 4/510-16 uur, 6/513-17 uur. 't Huys Benee - Nieuwe Rijn 3, permanente tentoonstelling van werk Leny Noyen, vr 14- 16 uur en za. en zo. van 12-16 uur. LAK-Galerie - Cleveringaplaats 1Mark van Overbeeke: Tools Toys', werk uit de hui selijke omgeving, t/m 25/5, ma t/m vr 10-22 Onderzoekcentrum Sturing en Samenle ving - Maresingel 3, Dimitros Xanthopoulos: tekeningen, schilderijen en keramisch werk, t/m 12/7;.geopend tijdens kantooruren. Galerie Amber - Hooglandsekerkgrachi 8, 'Goden en Natuur in Inkt'. Oude Japanse schilderingen in Leiden, t/m 21/5; wo t/m zo t Timmerman - Botermarkt 9. Irene Olivier-de Niet met aquarellen, t/m 7/5; geopend di t/m za. Coup d'Art - Nieuwe Rijn 27, 'Beestachtig', werk van Miriam van Benthem, Marie Loui se Dekkers, Ariën de Groot, Shunyam Gross, Ria Koot en Jacqueline Roy, t/m 19/5; wo en vr 10-18 uur. za 10-17 uur. do 10-21 uur. Galerie Bleijenberg - Breeslraat 113, 'Ta- veta Market', olieverfschilderijen van Willem van Schijndel, van 8/5 t/m 2/6; di t/m za 9-18 uur. do tot 21 uur. Antiquariaat Paddenburg - Diefsteeg 14, Ton Broekhuis met foto's voor het boek; 'Een wijde blik verruimt het denken',t/m 7/5; di t/m vr 13-18 uur, do ook 19-21 uur. za 12- Signaal. Studio voor Vormgeving - Groenesteeg 10. ontwerpers en vormge vers tonen diverse ontwerpen, tevens pre sentatiemappen. do. 12-21 uur. vr. 12-18 uur. za. 12-17 uur. Stichting Beeld en Grafiek - Stationsweg 243, werk van Feng, Erik-Jan Kuiper en Cees van den Oever, nadere informatie tel: 146024. n schilderij, druk, foto, tekening of b Alphen Houweling Woonsfeer - Hooftstraat 187. schilderijen van Jan van Eden, t/m 14/5; tij dens openingsuren. Hillegom Kunstgalerij 'Catharina' - Meerstraatprome nade 12b, kleurgrafieken van Frank Porce- lijn, t/m 5/5; di t/m vr 10-18 uur, za 10-17 uur. Leiderdorp Verpleeghuis 'Leythenrode' - Hoogmadese- weg 55. aquarellen van W.J.M. Buchly, t/m 17/5; dag 10-20 uur. Chris van Son, t/m 30/5; ggeopend tijdens openingsuren. Lisse Museum voor de Bollenstreek - Heereweg 219, permanente tentoonstelling, elke eer ste zondag van de maand rondleiding om 14 en om 15.30 uur. Noorden Hotel-Restaurent 'De Watergeus' - Simon van Capelweg 10, wandkleden van Anneke v.d. Molen, aquarellen van Coby Hensen en etsen van Jan Groenewegen, t/m 4/6; dag. vanaf 10.00 uur. Noordwijkerhout Leeuwenhorst Congrescenter - Langelaan 3, werk van groot aantal kunstenaars, o.a. Edward Moughtin - dieren en Chabab - bij zondere etstechniek, t/m juni. Rijnsburg Genootschap Oud Rijnsburg - Oude Vliet- weg 6. permanente tentoonstelling 'De an dere Middeleeuwen'; thema tentoonstelling; 'Wintersalon van Oost Europese kunste naars, een brug tussen Oost en West', vr. 19-21 uur, za. 10-16 uur. Voorschoten Galerie Mercedes Voorstraat 35b, Willy Belinfante: olieverf, pastel en grafiek en Ine ke van Dijk: bronzen beelden, t/m 12/5; wo en do 13-17 uur. vr en za 11-17 uur, 2e Paasdag 13-17 uur. Warmond Galerie De Pomp - Dorpsstraat. Leen Kolpa met oliepastel, Wies Dur met keramiek, t/m 18/5; di 19-21 uur, wo 10-12 en 14-16 uur. do. za en zo 14-16 uur. Vereniging het Oude Raadhuis - Dorps straat 36, Marga Potma met keramiek en Anja Serlie met aquarellen en gemengde technieken, t/m 17/5; di 19-21, wo, do, zo 14-16 uur, za 11-16 uur, kleurthema werk kamer: groen/roze. Gemeentehuis - Herenweg, 'Apartheid', 12 fotopanelen, van 5/5 (14.30 uur) tot 19/5; werkdagen 8.30-12.15 uur en 13.30-17 uur, za en zo 14-16 uur. Wassenaar Cultureel Centrum De Warenar - Kerkstraat 75, groepstentoonstelling van Artimediair, t/m 13/5, ma t/m vr van 9.00 tot 16.00 uur. Raadhuis 'de Paauw' - Raadhuislaan 22, werk van schilder en tekenaar Sierk Schrö- der, t/m 27/5, di t/m vr 10-16 uur, za en zo Galerie Bianca Gravestraat 1houtsnedes van Saskia Masselink, werk op papier en hout van Aline Thomassen en objecten van Gert den Tuinder, t/m 6/5;, do, vr, zo 14-17 Het Nederlandse kwartet Bad To The Bone kan zaterdagavond worden begroet in het LVC. Net is hun tweede elpee Whirlwind on Fire" uitgekomen. De band rockt onder het motto: snel, rauw en snoeihard. Aanvang 22.30 uur, Breestraat 66. Leiden. Leiden Leidse Schouwburg - Carlos Franken, drummer van het Leidse Ton Bavelaar Collectief. (foto pr) Klassiek Therese Stemmetz treedt zondag op in de Muzenhof in Leiderdorp. Zij zal liedjes zin gen vol weemoed, melancholie en vrolijk heid. Therese. die de liedjes zelf aan elkaar praat, wordt begeleid aan de vleugel door Charles Prince. Aanvang 20.15 uur, Muzen- hof Leiderdorp Het Studenten Muziekgezelschap 'Sempre Crescendo' geeft dinsdagavond het traditio nele voorjaarsburgerijconcert in de Stads gehoorzaal In Leiden. Op programma staan het Requiem van Cherubini, Ma mère l'oye van Ravel en het klarinetconcert van Cru- sell. Aanvang 20.15 uur, Stadsgehoorzaal. Leiden. Het lunchconcert in de Kapelzaal van k&O op donderdag 10 mei wordt verzorgd dor de pianiste Savka Konjikusic. Van Ludwig van Beethoven speelt zij 32 variaties in c. Aan vang 12.45 uur. Oude Vest, Keiden. Pop Het Ton Bavelaar Collectief staat vanavond in het LVP-gebouw M123. Het programma is gebaseerd op nummers van de elpee 'Ze zeggen....'. Aanvang 22.30 uur. Heren gracht, Leiden. In het zoldercafé van het LVC geven de ge broeders Anthony en Martin Wright van avond een concerl. Zij hebben in '88 de band A Famous Dish opgericht. Aanvang 23.30 uur, Breestraat 66, Leiden. a 5. 20.15 uur; finale Leids Cabaret Festi val. ma 7. di 8,20.15 uur; Het Vervolg: 'Stroom opwaarts', van Alan Ayckbourn, met o.a. Sylvia de Leur. Geert de Jong en Gees Lin- nebank. wo 9, 20.15 uur; solovoorstelling: 'Alleen', door Luk Wijns. do 10,20.15 uur; soloprogramma van Bavo Galema 'De vrije val van Victor Thieu'. LAK-theater vr 4. 21.00 uur; Vakgroep Klassieke Talen; 'Ploutos'. wo 9, 20.30 uur; Truus Bronkkhorst: Wo man and Flower'. do 10,20.30 uur; Studio's Onafhankelijk To neel: 'De Dansende Man'. Alphen aan den Rijn Parktheater za 5. 20.30 uur; solovoorstelling van Hel med Woudenberg: 'Zwarte kunst', zo 6, 12.30 uur; concert Studenten Haags Conservatorium: madrigalen van George Crumb. Leiderdorp Muzenhof zo 6,14.30 uur; concert Thérêse Steinmetz en Trio Charles Prince met liedjes uit de Bal kan, Spanje en Nederland. Wassenaar Theater Warenar do 10, 20.15 uur; cabaretprogramma van Magnolia: 'Alvast bedankt voor het komen'. Den Haag AT&T Danstheater wo 9. do 10.20.15 uur; Het Nationale Ballet. Brahms/Schonberg Kwartet van Balanchi- ne: 'Voorbijgegaan' en 'Aartsengelen slach ten de hemel rood', van Van Dantzig. Diligentia za 5. 20.15 uur; theatershow Marline Bijl: 'Mevrouw Bijl', mmv combo Henk van der Molen. wo 9, 20.15 uur; Theater Spinsel: 'Veel le ven om niets', van Shakespeare. Dr. Anton Philipszaal vr 4, 20.15 uur; Christelijke Oratorium Vere niging Scheveningen en Residentie Orkest olv Jos Vranken. werken van Berkeley en Ireland. (piano), werken van Liszt, Ravel en Moes- orgski. wo 9, 20.15 uur; Het Schonberg Kwartet werken van Artjomov, Silverstov, Schmttke en Gubaidulina. do 10, Het Residentie Orkest olv Ivan Fi scher, mmv Nikita Magaloff (piano), werken van Beethoven. Koninklijke Schouwburg za 5. 19.45 uur; Bevrijdingsprogramma t.b.v. Artsen Zonder Grenzen, zo 6. ma 7. di 8. wo 9. do 10. 20.15 uur. zo ook 14.00 uur; het Nationale Toneel: 'Mac beth', van Shakespeare. Amsterdam Carré zo 6. di 8. wo 9. do 10. 20.15 uur; Herman van Veen mmv Erik van der Wurff (piano, synthesizer), Nard Reijnders (sexofaan. ac cordeon, klarinet) en Cees van der Laarse (snaarinstrumenten). Concertgebouw zo 6, 20.15 uur; concert Ronald Brautigam (piano), werken van Haydn, Liszt, Beetho ven, Chopin, Alkan en Bach, di 8, 20.15 uur; Frederica von Stade (mez zo-sopraan) en Martin Katz (piano), liederen van o.a. Pucinni, Schubert, Mozart e.a. C.C. Amstelveen do 10, 20.15 uur; theaterprogramma van Martine Bijl 'Mevrouw Bijl', mmv combo Henk van der Molen. Nieuwe de la Martheater dag. (beh.ma), 20.15 uur; Titus Tiel Groenestege. The Boys From Heaven 'De rode bloem', mmv Paul Komen (piano). Stadsschouwburg vr 4, za 5,20.15 uur; Internationaal Top Dra ma: 'Dionysus in '90' naar Dionysus '69'.- met Ron Vawter, Trudie Lute e.a. ma 7. di 8,20.15 uur; Nederlands Dans The ater 2: 'Comming up roses'. Hoche/Morton; 'Nomaden', Kylian/Stravinsky; Testimony'. Chase/Andersen, Fricke; 'Na Floreste', Du- atoA/illa Lobo. wo 9, do 10. 20.15 uur; Toneelgroep Am sterdam: 'Ballet', naar 'Orfeus en Euridice'. met Hajo Bruins. Margot Dames, Sigrid Koetse e.a. Rotterdam Luxor Theater za 5. zo 6. 20.15 uur, zo ook 14.00 uur; mu sical 'Cabaret', met Willem Nijholt, Alexan dra van der Marken, Guus Verstraete sr. en Lia Dorana. Rotterdamse Schouwburg zo 6, 14.30 uur, di 8, 20.15 uur; De Neder landse Opera: 'Le Comte Ory', van Rossini, wo 9. 20.15 uur; Het Nederlands Dans The ater: 'Nomaden' van Kylian. 'Coming up ro ses' van Hoche. Testimony' van Chase en 'Na Floreste' van Duato.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1990 | | pagina 21