0 'Mijn Van Gogh is geen heiligenleven geworden' VRIJDAG 4 MEI 1990 Robert Altman gefascineerd door twee-eenheid Theo en Vincent BIOSCOPEN AMSTERDAM - Met onmis kenbare schichtigheid wacht Robert Altman de Ne derlandse reacties af op zijn Van Gogh-film die onder de titel Vincent Theo in pre mière is gegaan: „Ik heb be grepen dat Vincent van Gogh in Nederland heilig is verklaard en ik ben een beetje bang dat men aan stoot nemen zal aan de meer profane manier waarop de schilder uit mijn film naar voren komt." Altman mag dan een van de meest gerespecteerde regisseurs van Amerika zijn M.A.S.H., Nashvil le, The Wedding en Fool For Love behoren tot zijn bekendste werk stukken hij is duidelijk geïntimi deerd geraakt door de Van Gogh- hysterie die zich van Amsterdam heeft meester gemaakt. Daar was al lemaal nog geen sprake van toen hij hier vorig jaar enige scène's opnam voor de Engelstalige Van Gogh-film die hij vervaardigde in opdracht van de Nederlandse producenten Ludi Boeken en Jacques Fansten. door Pieter van Lierop Robert Altman vreest ook dat men in Van Gogh's geboorteland was lijsten gaat aanleggen van histori sche onjuistheden in zijn film: „Het moet duidelijk zijn dat mijn film geen documentaire is, maar een fic tie-film. Een film die voor alles vat probeert te krijgen op de bezeten heid van Vincent van Gogh als schilder en op de zeldzame twee eenheid die hij met zijn broer Theo gevormd heeft." Geen trek De Amerikaanse cineast betreurt ook het moment waarop de film nu wordt uitgebracht: „Ik ben er niet echt gelukkig mee dat Vincent Theo nu deel uitmaakt van dat hele Van Gogh-circus dat ik hier in be weging zie. Maar van de andere kant kan ik allicht mijn Nederlandse pro ducenten niet kwalijk nemen dat ze de film nu lanceren. De herdenking van Van Gogh's sterfdag honderd jaar geleden, is voor hen de voor naamste reden geweest om een film over de schilder te willen produce ren, dus spreekt het vanzelf dat ze hem ook nu uitbrengen. Maar ik moet eerlijk bekennen dat ik daar tevoren allemaal niet zo bij had stil gestaan toen mij dit project ter ver filming werd aangeboden. Ik had er aanvankelijk ook absoluut- geen trek in. Ik vind de zogenaamde 'biopictures' zo ongeveer het meest belegen filmgenre dat ik ken en in de vorm van tv-series moet ik er al helemaal niks van hebben". „Bovendien héb-ik nooit iets spe ciaals gehad met de persoon van Van Gogh, noch met diens schilder kunst. Ik had eigenlijk alleen wat af standelijke bewondering zoals ie dereen. Toen ik gevraagd werd voor dit project, heb ik bedenktijd ge vraagd. Met schilderkunst in het al gemeen heb ik wel iets namelijk. Ik heb thuis een paar buitengewone doeken aan de muur hangen en ik schilder zelf ook een beetje, als ik tijd heb. Ik kan me wel verplaatsen in de hersens van een kunstschil der. Uiteindelijk heb ik geaccep teerd op voorwaarde dat ik honderd Goghen Johanna ter Steege (vrouw i procent de vrije hand zou krijgen in mijn streven om er dan juist niet zo'n obligaat, van eerbied ronkend heiligenleven van te fabriceren. En ik was bereid om ze een vier uur durende tv-versie af te leveren, op voorwaarde dat ik ook een korte re bioscoopversie monteren mocht. Die vrijheid heb ik gekregen en ik moet zeggen dat ik met het eindre sultaat dik tevreden ben. Naar mijn stellige overtuiging is Vincent Theo een van mijn beste films ge worden en ik geloof ook dat het een van meest toegankelijke werkstuk ken geworden is. Maar ik ga er wel vanuit dat er in Engeland en Ameri ka gunstiger op gereageerd zal wor den dan in Nederland of Frankrijk, omdat men daar wat meer afstand heeft ten opzichte van het onder werp." De mededeling dat er nu al een kersverse Van Gogh-serie op de Ne derlandse televisie loopt, maakt Altman er niet vrolijker op. En hij had al stevig de ziekte in omdat het Festival van Cannes, waar Altman ooit een Gouden Palm won voor M.A.S.H., nu Vincent Theo voor deelname heeft afgewezen: „Ik be grijp die mensen in Cannes niet. Ze zeiden dat mijn film niet politiek ge noeg was. Ik had altijd gedacht dat dit soort onzin-argumenten alleen in Berlijn gehanteerd werden. De Fransen bleken ook moeite te heb ben met al die Franse acteurs die in mijn film Engels spreken. Dat vin den ze dan meteen lachwekkend. Misschien dat jullie daar last van krijgen als je straks Nederlanders in het Engels bezig hoort. Johanna ter Steege, Hans Kesting, Jip Wijngaar den. Ik ben zelf trouwens buitenge woon te spreken over het acteerpeil van de Nederlanders. Iemand als Johanna, die wordt absoluut een grote ster. Een begenadigd actrice. En het mag ongeloofwaardig klin ken, maar ik vond ook Adelheid Roosen, Gusta Gerritsen en Kitty Courbois beslist uitstekend, al zul len ze dat misschien niet van me willen aannemen nu ze zichzelf niet in de bioscoopversie kunnen terug vinden. Adelheid en Gusta komen zelfs ook niet in de lange tv-versie voor. Ik had... (diepe zucht)... te veel materiaal en kwam op te veel zijlij nen terecht. Dan moet je vaak ui terst pijnlijke beslissingen nemen in de montage. Maar die actrices wa ren echt heel goed". „Mijn film moet het hebben van de scène's waarin het helemaal gaat over de spanning tussen werkelijk heid en creativiteit. De gigantische inspanning die dat kost en de magie van het moment die nodig is om echte kunst te laten ontstaan. Om die reden ben ik ook niet te lang in de vroege periodes van Vincent blij ven hangen, omdat ik daar die ma gie niet vinden kan. Veel van Van Gogh's oudste doeken zijn twee derangs, pogingen Mauve te immi- teren. In die periode was Van Gogh ook niet eerlijk in zijn pogingen tot realisme. Hij liet die Brabantse boe ren kleren aantrekken die ze al in geen jaren meer gewoon waren te dragen. Hij wist niet waar hij mee bezig was en manipuleerde er lustig op los. Maar de magie van wat mo gelijk is, bereikbaar is, dat heb ik willen toelichten met bij voorbeeld die scène's bij het Panorama Mes dag, waar dat kleine meisje dat na gebootste stuk duin inloopt en dat dan de werkelijkheid en de fictie niet meer te scheiden zijn. Dat vond ik fantastisch, dat we dat daar in Den Haag zo hebben kunnen fil- De mededeling dat ook de Neder landse tv-serie dankbaar gebruik gemaakt heeft van Mesdags Pano rama maakt Altmans blik nog een graadje donkerder. Licht verstoord, vervolgt hij: „Be langrijk ook is datje Vincent in Bra bant ziet ploeteren met zijn model en dat het hem maar niet lukt. Pas als ze even niet poseert, pas in spon tane momenten van voyeurisme on- staat er de spanning en komt er iets te voorschijn dat leven bezit. En la ter in Frankrijk, het korenveld met de kraaien, de razernij als hij maar niet te pakken krijgt wat hij zoekt. Dat hij uit pure woedende frustratie een stuk van zijn oor afsnijdt, dat is een Van Gogh die mij interesseert. De scène's die zichtbaar maken dat kunst niet een kwestie is van ro mantiek, iets dat uit de hemel komt vallen, maar iets waar voor gevoch ten moet worden". „En in het levensverhaal van die man werd ik toch het meest gefasci neerd door het feit dat het eigenlijk het verhaal is van twee mensen. Twee broers die met hun zielen en hun lot volledig aan elkaar verbon den waren. Dat schijnt soms voor te komen met broers, zelfs als de een zich in zijn vingers snijdt, dat dan ook de ander de pijn voelt....Ja, in derdaad, zoiets als die broers in Good Morning Babylonia, van de Taviani's. De Taviani's zelf vormen ook zo'n stel. Ze behoren in Europa tot de cineasten die ik het meest be wonder, maar zoals die op een set kunnen opereren de een schijnt altijd precies te weten wat de ander denkt, daar hoeft helemaal niet bij overlegd te worden daar snap ik dus niets van". „Zo'n. stel zijn de Van Goghs ook geweest. Meestal wordt Vincent gezien als het wilde broertje en Theo als de 'petit bour geois' die in Parijs keurig de kost verdiende in de kunsthandel. Maar ze waren allebei behoorljk losgesla gen. Een soort beatniks, hippies avant la lettre. Ze woonden in een appartement, samen met een stelle tje hoeren. Theo had al syfilis voor Vincent daar arriveerde. Ik geloof er ook niks van dat Theo met dat baantje in de kunsthandel zo veel geld kon verdienen dat hij er ook Vincent nog van kon onderhouden. Ik ben ervan overtuigd dat Theo al die tijd geld heeft doorgesluisd dat door de familie in Holland ter be schikking werd gesteld". „Ze kwamen uit een zeer rijke fa milie en rijke families laten hun zwarte schapen nooit echt helemaal zakken. Zo arm als die twee broers ook geleefd mogen hebben. Vin cent heeft altijd kunnen schilderen met de duurste en beste kwaliteit verf die er maar te krijgen was. Dat geld kwam uit Holland. En die schilderijen van Vincent werden in Parijs optimaal geconserveerd, ook al waren er geen kopers voor te vin den. Maar daarom is die verhouding met Paul Gauguin ook zo wonder lijk geweest. Jij vertelde net dat in die Nederlandse tv-serie een Gau guin wordt opgevoerd die jaloers was op Vincent van Gogh. Ik ben overtuigd van het tegendeel. Vol gens mij vond Gauguin die Vincent van Gogh een ongelooflijke zak en wat hij maakte grote rommel. Gau guin was ook alleen maar naar Arles gegaan omdat hij geen cent meer had en Theo hem betaalde om arme Vincent wat gezelschap te gaan houden. En volgens mij stierf Vin cent van jaloezie om wat hij Gau guin zag maken. Dus die twee moes ten wel slaande ruzie krijgen. Gau guin evenwel kon zich niet de dure verf van Van Gogh permitteren. Het gevolg is nu dat Vincents doeken nog in schitterende conditie zijn, terwijl de schilderijen van Paul Gauguin intussen helemaal vaal zijn geworden". Ongelooflijk „Het neemt allemaal niet weg dat het ongelooflijk is zoals Theo gepro beerd heeft voor zijn broer te zor gen. Hij leed in alles met de ellende van Vincent mee. Vandaar dat, toen zijn broer zich had doodgeschoten, Theo dat niet kon overleven en een jaar later ook gestorven was. Dat is een weinig bekend maar fascine rend gegeven. Ik laat het zien door Theo naakt op te voeren in een kale ruimte, het doet er niet toe waar. Als zijn broer dood is, kwijnt ook hij weg..." „Voor het scenario van mijn film, het werd geschreven door Julian Mitchell, hebben we dus niet de fameuze brieven van Vincent als lei draad gebruikt. Die film had boven dien Paul Cox al gemaakt. Ik heb een geheel eigen Van Gogh-portret willen creëren. Zoals er ook nogal wat moderne schilders zijn ge weest, Rauschenberg en Hockney bij voorbeeld, die ook eigen Van Gogh-portretten zijn gaan schilde- „In Frankrijk werd ik aangespro ken door een mevrouw die kwaad was, omdat ik met mijn film haar ideaalbeeld van Vincent van Goght vernietigd zou hebben. En dat nam ze me speciaal kwalijk, zei ze, omdat zij als fotografe de doorbraak in haar carrière te danken had gehad aan de reprodukties die zij van Van Gogh's schilderijen gemaakt had. Toen bleek tijdens dat gesprekje dat ze die reprodukties in zwart-wit had gefotografeerd! Kun je je dat voorstellen? Van Gogh in zwart wit! En die nam mij kwalijk dat ik het beeld van de grote schilder be dorven zou hebben. Voor mijn film is tenminste de moeite genomen om maar liefst 80 schilderijen in exact de juiste kleuren te kopieëren en zelfs nog op de juiste formaten, al is dat eigenlijk verboden....Maar ach, je moet het zo zien: Iedereen heeft recht op zijn eigen Van Gogh. En ik geloof oprecht dat die van mij heel interessant is geworden." FILMS OP VIDEO John Huston heeft in zijn lange leven veel films geregisseerd. De meeste zijn goed tot zeer goed. De laatste is misschien wel zijn beste. Het leek of Huston kort voor zijn dood nog eenmaal een meester werk wilde afleveren. De titel is - en kan dat wel helemaal toeval zijn?- 'The Dead'. De film is geba seerd op een hoofdstuk uit 'The Dubliners' van James Joyce en beschrijft een kerstdiner. Veel lijkt het niet, maar Huston heeft op een schitterende manier de persoonlijke verhoudingen ge tekend van de gastvrouwen en van de gasten in een werk dat prachtig is van toon, van ritme en van sfeer. Niet laten schieten, de ze film. Concorde Video. Een jaar of 20 geleden deed heel Engeland druk over de 'Profumo- affaire'. Minister Profumo had het aangelegd met call-girl Chris tine Keeler en die had iets met een Rus. Sex en spionage, de En gelsen raken erdoor van hun stuk. In 'Scandal' heeft Michael Caton- Jones zijn visie op het schandaal gegeven waarbij hij de rol van dokter Ward, een huisvriend -en vriendinnenleverancier- van Pro fumo centraal heeft gesteld. Nu, in 1990, doet de affaire nogal over dreven aan, maar John Hurt is goed als dr. Ward en het is aardig om te kijken naar de Russische vriend van Keeler. De Engelsen dachten dat Jeroen Krabbé er voor die rol echt wel Russisch ge noeg uit zag. Esselte CIC. Blake Edwards wisselt goede en slechte film af, maar als hij een komedie maakt dan gaat het meestal wel goed.''Skin deep' is een luchtig werk met een serieus ondertoontje. De film gaat over een man (John Ritter) die gek is Hij offert aan hen zijn huis en toekomst op. Als hij vrijwel aan de grond zit begint er iets bij hem te dagen... De charme van 'Skin deep' zit in het luchtige spel van Ritter en in het hoge tem po. Heel mooi is het gevecht van twee mannen in een donkere ka mer, beiden slechts 'gewapend' met een lichtgevend condoom. CNR Video. Vlot gemaakt en met zichtbaar plezier gespeeld is 'Mystic Pizza' van Donald Petrie. Drie mannen wonen in een dorp. Ze hebben grote toekomstplannen, maar veel lijkt er niet van terecht te ko men. Ze ontmoeten elkaar in de pizzeria waarin ze werken en waarin ze de basis proberen te leggen voor hun gouden bergen, die overigens steeds minder hoog lijken te worden. Diep gaat de film niet, maar hij is vaak hartver warmend. CNR Video. Actie Terry Jones, een van de leden van het oude Monty Python-team, verbond humor met avontuur in 'Eric de Viking'. Helemaal gelukt is de film niet, maar er zijn enkele mooie scènes, waaronder enkele met een wraakzuchtige John Cle- ese. Jones zelf speelt een volko men geschifte koning. CNR Vi deo. Veel actie en een beetje humor biedt 'Bat man' van Tim Burton. 'Bat man' was vorig jaar het grote succes in de USA, maar deed in West-Europa niet veel. Michael Keaton speelt de vleermuisachti ge goeddoener, maar hij wordt overklast door een goedgekke, ongelooflijke schmierende Jack Nicholson als The Joker. Kim Ba- singer is de mooie dame die met enige regelmaat gered moet wor den. Warner Home Video. 'Lethal weapon' met Mel Gib son en Danny Glover als politie mannen was een groot succes en dus kwam er een vervolg. In 'Let hal weapon 2' gaan Gibson en Glover er weer zeer stevig tegen aan. Ditmaal hebben ze Zuidafri kanen als tegenstanders en van hen wordt vooral Gibson ner veus. Mooie scènes waarin flink wat humor zit verwerkt worden afgewisseld met harde actie. War ner Home. 'Vital Signs' van Stuart Millar toont het wel en het wee in het le ven van een aan alcohol verslaaf de top-chirurg. Edward Asner doet het goed als beroemd chi rurg, wiens collega's niet te be roerd zijn hun chef de hand bo ven het regelmatig te lichte hoofd te houden. Zijn zoon (Gary Cole) - pas afgestudeerd als chirurg- zet huis en aangeboden banen opzij om zich met zijn vrouw (Kate McNeil) en z'n eigen voor ieder verborgen morfineverslaving naar vaders te spoeden om te red den wat er te redden valt. CB S/Fox. Mooie dame 'Storming home', een traag voort kabbelende film van Jerry Ja- meson, gaat over een lieve, zich op motorcrosses uitlevende va der die bij z'n ex-vrouw moet smeken om zijn 12-jarige dochter mee te kunnen nemen op vakan tie. Liefhebbers van spannende terreinraces komen aan hun trek ken, want de als kangoeroes hup pende motoren zijn vaak in beeld. Gil Gerard is de trucker-motor cross-fanaat. CBS/Fox. In 'Trouble in Paradise' van Di Drew mag Raquel Welch laten zien dat ze weliswaar wat ouder wordt, maar dat ze toch nog steeds een zeer mooie dame is. Ze strandt, samen met de ruwe zee bonk Jack Thompson, op een zonnig onbewoond eiland en er bloeit langzaam iets moois. 'Trou ble in Paradise' (dat niets te ma ken heeft met de gelijknamige film van Robbe de Hert) lijkt wat op 'The blue lagoon' van Kleiser, maar dan voor jongere ouderen. Esselte CIC. PETER DE ZWAAN Humor in 'Vital Signs' over drugsverslaafde chirurg. (foto BLIJVERS 'Internal affairs' - naaddichte politie film van debutant, Lido, Leiden 'Young Einstein' - relativiteitstheorie in niet altijd even geslaagde kolderie ke setting,Lido, Leiden 'She-Devil' - Streep en Barr niet leuk genoeg, Lido, Leiden 'Tango Cash' - raszuivere actiefilm met Sylvester Stallone en Kurt Russell - Luxor. Leiden en Euro, Alphen "The war of the Roses' - Michael Doug las en Kathleen Turner voeren bittere strijd rondom huiselijke aard - Lido, Leiden en Euro. Alphen 'Look who's talking' - embryo geeft cy nisch commentaar op gedrag ouders - Lido, Leiden en Euro. Alphen Turner Hooch' - Politieman heeft hond als beste maatje - Green way. Voorschoten en Euro. Alphen 'Koko Flanel' - Urbanus als stermann equin in bizarre modeshow - Lido, Lei den, Euro, Alphen, Greenway, Voor schoten 'Dead poets society' - Robin Williams als gedreven leraar Engels op middel bare school - Greenway, Voorschoten en Astra, Wassenaar 'Nine and a half weeks' - Kim Basinger en Mickey Rourke in broeierig liefdes verhaal - Trianon, Leiden 'Slip up' - Rex, Leiden 'Black rain' - Michael Douglas als poli tieman in Japan - Greenway, Voor schoten 'Splendor' - Greenway, Voorschoten 'De stam van de holebeer' - Trianon, Leiden 'Oliver Co.' - Astra, Wassenaar en Greenway. Voorschoten 'De reddertjes' - Lido, Leiden FILMHUIZEN 'Crimes and Misdemeanours' - Kijk- huis Leiden (vr. t/m do., 19.30 en 21.45 uur) 'De Kassière' - Kijkhuis, Leiden (vr. t/m ma. 20.00 en 22.15 uur) 'Bagdad Café' - Kijkhuis, Leiden (di. 20.00 en 22.15 uur) 'Dangerous Liaisons' Kijkhuis, Lei den (woe. 20.00 en 22.15 uur) 'Rain man' - Kijkhuis, Leiden (do. 20.00 en 22.30 uur) 'Les Dupes' - LAK-cinema, Leiden (di. 20.00 uur) 'Leila and the wolves' - LAK-cinema, Leiden (di, 22.00 uur) 'Remy, alleen op de wereld - Parkfilm huis, Alphen (zo, 14.30 uur) DEN HAAG 'Always' - Asta (463500), al. 'Tango Cash' - Asta, 16 jr. 'War of the Roses' - Asta, al. 'Driving miss Daisy' - Babylon (471656), al. 'Dead poets society' - Babyion, 12 jr. 'She-Devil' - Babyion, al. 'Internal affairs' - Cineac (630637), 12 'In Country' - Cineac, al. 'A nightmare on Elm Street part 4' - Ci neac, 16 jr. 'Born on the fourth of July' - Metropo- le (456756), 12 jr. 'Shirley Valentine' - Metropole, al. 'Look who's talking" - Metropole. al 'Fabulous Baker Boys' - Metropole, al. 'Romeo' - Metropole, al. 'Turner Hooch' - Odeon (462400), al. 'Koko Flanel' - Odeon, al. 'Look who's talking' - Odeon, al. 'Young Einstein' - Odeon, al. 'Tremors' - Studio (656402), 16 jr. 'Vincent Theo' - Studio. 12 jr. 'How to make love to a negro without getting tired' - Studio. 12 jr. 'Mountains of the moon' Studio, 16 jr. AMSTERDAM "The cook, the thief, his wife and her lover' - Alfa (278806), al. 'Romeo' - Alfa. al. 'Sex, lies and videotape' - Alfa, al. 'Shirley Valentine' - Alfa, 16 jr. 'Born on the fourth of July' - Alhambra (233192), 12 jr. 'Dead poets society' - Alhambra, 12 jr. 'Internal affairs' - Bellevue Cinerama, 12 jr. 'Mountains of the moon' - Cinecenter (236615), 16 jr. 'Trop belle pour toil' - Cinecenter, 16 jr. 'How to make love to a negro wilthout getting tired' - Cinecenter, 16 jr. 'Cinema Paradiso' - Cinecenter, 12 jr. j 'Look who's talking' - Cinema i (151243), al. 'War of the Roses' - Cinema, al. 'Tango Cash' - City (234579), 12 jr. 'In country' - City, al. "Weekend at Bernie's' - City, al. Tremors' - City, 16 jr. 'A nightmare on Elm Street part 4' - Ci- I ty. 16 jr. 'Harlem nights' - City, 12 jr. 'War of the Roses' - City, 12 jr. 'Kurosawa retrospectief - Kriterion (231708), al. 'Ninotchka' - Kriterion, al. 'Vincent' - Kriterion, al. •Mystery train' - The Movies (245790), 16 jr. 'My left foot' - The Movies, 16 jr. 'Cinema Paradiso' - The Movies, al. 'Crimes and misdemeanors' - The Mo vies, 16 jr. "Vincent and Theo' - The Movies, 16 jr. 'Always' - Tuschinski (262633), al. 'Fabulous Baker boys' - Tuschinski, al. 'Look who's talking' - Tuschinski, al. 'When Harry met Sally' - Tuschinski, al. 'Driving miss Daisy' - Tuschinski, al. 'Music box' - Tuschinski, 12 jr. 'Dead poets society' - Tuschinski Cine ac (243639), al. 'Vincent Theo' - De Uitkyk. 12 jr. Torch song trilogy' - De Uitkijk (237460), 16 jr. TELEVISIE Zaterdag 5 mei Meteor (BBC 1. 19.15 uur). Ameri kaanse rampenfilm uit 1979 van Ro nald Neame, met Sean Connery en Na talie Wood. Een enorme meteoor dreigt op de aarde te botsen. Death of a salesman (BBC 2, 21.15 uur). Amerikaanse film uit 1985 van Volker Schlöndorf, met Dustin Hoff man en Kate Reid. Naar het toneelstuk van Arthur Miller. Oudere handelsrei ziger raakt in crisis door de leegheid van zijn bestaan. Love laughs at Andy Hardy (Super Channel, 21.30 uur). Amerikaanse fa miliefilm uit 1946 van Willis Goldbeck, met Mickey Rooney. Andy Hardy is een typisch Amerikaanse tiener, met veel belangstelling voor auto's en meisjes. De Andy Hardy-films behoor den tot de populairste reeksen in Ame rika. De overvloed aan sentiment is he den ten dage echter een beetje te veel van het goede. Chapter two (Veronique, 22.10 uur). Amerikaanse film uit 1979 van Robert Moore, met James Caan en Marsha Mason. Weduwnaar komt in contact met gescheiden actrice. Ze worden verliefd en trouwen tien dagen na hun eerste ontmoeting. Kort daarop gaat het echter mis. Au nom de tous les rniens (Ncd.2, 22.40 uur). Frans/Canadees oorlogs drama uit 1983 van Robert Enrico, met Michael York en Brigitte Fossey. Mar tin Gray's moeder en broertjes komen om in Treblinka. Zyn vader sneuvelt in het getto van Warschau. Martin overleeft en sluit zich aan bij de Poolse partizanen. The terror (Super Channel, 00.00 uur). Amerikaanse horrorfilm uit 1963 van Roger Corman, met Boris Karloff en Jack Nicholson. Spannende griezelon- zin met Karloff als de geheimzinnige eigenaar van een kasteel waar vreem de dingen gebeuren. Het speelt zich af in de achttiende eeuw, aan de Balti- sche kust. The fall of the House of Usher (Vero nique, 00.30 uur). Amerikaanse horror film uit 1960 van Roger Corman, met Vincent Price en Mark Damon. Naar Edgar Allan Poe. Philip Winthrow be zoekt zijn verloofde Madeline op het House of Usher, maar wordt door haar broer Roderick verzocht weer te ver trekken. Volgens Roderick is Made line stervende en lijden ze beiden aan een vorm van krankzinnigheid. The awakening (BBC 1, 00.45 uur). Amerikaanse avonturenfilm uit 1980 van Mike Newell, met Susannah York en Charlton Heston. Archeoloog dringt graftombe van Egyptische ko ningin Kara binnen. Haar geest neemt bezit van zijn pasgeboren dochter. Success (BBC 2, 01.10 uur). Ameri kaanse film uit 1979 van William Ri cher!, met Jeff Bridges en Bianca Jag- ger. De saaie en zich vervelende Harry Flowers meet zich een nieuw, viriel image aan. Zondag 6 mei Salome, where she danced (Super Channel, 21.00 uur). Amerikaanse film uit 1945 van Charles Lamont, met Yvonne De Carlo en Rod Cameron. Het verhaal van een exotische danse res die een soort Mata Hari-spion wil worden. Assault on Precinct 13 (BBC 2, 23.00 uur). Amerikaanse film uit 1976 van John Carpenter, met Austin Stoker en Darwin Joston. Naargeestig politiebu- Maandag 7 mei The naturel (Ned. 1,20.15 uur). Ameri kaanse film uit 1984 van Barry Le- vinson met Robert Redford en Glenn Close. De boerenzoon Ray is een gebo ren honkballer. Dat hy zo goed slaat, heeft hij te danken aan een zelfge maakte toverknuppel. Vrouwen be moeien zich met zijn carrière. Sweet liberty (BBC 1. 21.15 uur). Amerikaanse komedie uit 1986 van Alan Alda met Alan Alda en Michelle Pfeiffer. Een professor in de geschie denis volgt de verfilming van zijn boek Dinsdag 8 mei It's in the bag (BBC 2,19.00 uur). Ame rikaanse film uit 1945 van Richard Wallace, met Fred Allen en Jack Ben ny. De eigenaar van een vlooiencircus maakt jacht op een fors aantal waarde papieren dat is verstopt in enkele oude stoelen. Een probleem: de zitmeubel- tjes zijn afzonderlijk verkocht. In dc schaduw van dc overwinning (3) (Ned. 2. 20.27 uur). Nederlandse film uit 1986 van Ate de Jong. met Edwin de Vries, Jeroen Krabbé en Linda van Dijck. Blumberg is weer te rug bij zijn gezin. Maar ondanks de raz zia's is hij niet van plan onder te dui ken. The hostage tower (Veronique. 21.00 uur). Amerikaanse film uit 1980 van Claudio Guzman, met Peter Fonda, Maud Adams en Britt Ekland. Een groep doorgewinterde criminelen be zet de Eiffeltoren. Zij nemen een van de bezoeksters in gijzelaar. Dat is toe vallig de moeder van de Amerikaanse president. Woensdag 9 mei met Jeff Goldblum en Geena Davis. Excentrieke wetenschapper gebruikt zichzelf als proefdier en verandert in een vlieg. Bodyheat (Veronique, 22.00 uur). Amerikaanse film uit 1981 van Law rence Kasdan, met Kathleen Turner en William Hurt. Donderdag 10 mei Cheers for Miss Bishop (Super Chan nel. 20.00 uur). Amerikaanse film uit 1947 van Tay Garnett, met Matha Scott, Edmund Gwenn en Sidney Blackmer. Een onderwijzeres in een klein Amerikaans stadje stelt haar le ven in dienst van het onderwijs. Sophie's choice (Ned. 2, 20.27 uur) Amerikaanse film uit 1982 van Alan J. Pakula, met Meryl Streep, Kevin Kline en Peter MacNicol. Aspirant-schrijver raakt betrokken bij het wel en wee van zijn huisgenoten: een Poolse overle vende van Auschwitz en haar joodse vriend. Schuld en straf zijn thema's in hun destructieve relatie die langzaam naar een onafwendbaar noodlot voert. Maria Galante (Super Channel, 22.20 uur). Amerikaanse avonturenfilm uit 1934 van Henry King, met Spencer Tracy, Ned Sparks en Helen Morgan. Vrijdag 11 mei Sweet dreams (BRT 1, 20.00 uur). Amerikaanse film uit 1985 van Karei Reisz, met Jessica Lange en Ed Harris. Biografie van country western-zan geres Patsy Cline, sterretje uit de jaren '50. The eagle has landed (BRT 1. 23.00 uur). Amerikaanse oorlogsfilm 1977 van John Sturges, met Donald Sutherland en Michael Came. Een groep Duitse parachutisten landt Engeland om Winston Churchill ontvoeren. Vermomd in Poolse tunie ken, worden zij met open armen ont vangen door de plaatselijke bevolking. Perfect (BBC 1. 23.50 uur). Ameri kaanse film uit 1985 van James Brid ges, met Jamie Lee Curtis en John Tra volta. Journalist van het blad 'Rolling Stone' wil badinerend stuk over ness-cultus schrijven. Maar hij wordt verliefd op een aerobic-instructrice. L'addition (BBC 2, 00.50 uur). Franse film uit 1984 van Denis Amar, met I card Berry en Richard Bohringer. Bru no ontwikkelt in de gevangenis soort haat-liefde fascinatie voor bewaker. Met als enig tegenwicht de steun van een jonge vrouw, moet h(j het keiharde gevangenisleven tro

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1990 | | pagina 11