Thatcher en het Europa van Adam en Eva Het blijft een uitdrukking van verbondenheid' Melodie van de Internationale is niet bep 'Hooguit vier jaar voor Zuid-Afrika' Honderdste 1 mei-vie ring gaat geblikt onder eigen geschiedenis PAGINA 2 i■nu■■■■in11hi REPORTAGE (Van onze correspondent Peter de Vries) Voor oude socialisten resteren de nostalgische herinneringen aan de Paasheuvel, en aan de jaarlijkse parades en fakkeloptochten waarmee de sociaal democratische arbeldspartij en vakbonden de Dag van de Arbeid vierden. Langs de kant van de weg of in de dakgoten stonden de padvinders en de opgeschoten burgerjeugd 'de Rooien' uit te jouwen. Het was de tijd dat steden als Amsterdam nog rode bolwerken waren, en het Olympisch Stadion met 30.000 plaatsen te klein was voor alle één-mei-vierders. Dat is inmiddels allemaal verleden tijd. Heden ten dage trekken de 1 Mei- bijeenkomsten in ons land nauwelijks meer publiek. Dinsdag wordt na 1 mei 1890 voor de honderdste keer de Dag van de Arbeid gevierd. Maar bij het eeuwfeest gaat de oude gebukt onder de loden last van de eigen geschiedenis. De allereerste 'Labour-day' werd op 5 september 1882 gehouden in New York. Op voorstel van de timmerman Peter McGuire gingen de arbeiders de straat op om invoering van een achturige werkdag te eisen. Een hardnekkige, diepe, economische crisis teisterde de Verenigde Staten, en de werkloosheid en armoede onder de arbeiders waren groot. "Zolang er nog één werkzoekende zonder arbeid zit, is daarmee bewezen dat de arbeidstijd te lang is", redeneerde de vakbeweging. Grote stakingen in New York en Chicago ten spijt, kwam er van de achturige werkdag niets terecht. Zeven jaar later, op 14 juli 1889, werd in Frankrijk de Wereldtentoonstelling gehouden ter herinnering aan 100 jaar Franse Revolutie. De publieke aandacht concentreerde zich op het kunstwerk van de Eifeltoren; niet op het zaaltje waar 400 afgevaardigden van socialistische partijen uit de hele wereld bijeen waren. Het was het oprichtingscongres van de Tweede Socialistische Internationale. Dat feit had waarschijnlijk een bescheiden plaats in de geschiedenisboeken gekregen, als de Fransman Lavigne niet met een wervend voorstel was gekomen. Naar Amerikaans voorbeeld opperde hij om jaarlijks overal ter wereld te demonstreren voor de achturige werkdag. De Eerste Mei als internationale Dag van de Arbeid zag 1 mei 1890 feitelijk het licht. In Nederland is de Eerste Mei in vergelijking met andere landen nooit echt goed van de grond gekomen. Zeker, er waren gezamenlijke feesten en optochten in de tijd dat SDAP, NVV en VARA nog één rode familie vormden. Maar dat was meer een uitdrukking van de verzuiling in Nederland. De voorstellen vanuit socialistische en communistische kring er ook hier een vrije dag van te maken, waren kansloos. Het Oranje van Koninginnedag en (na de oorlog) de 4e en 5e mei waren belangrijker. In de loop der tijd is de Eerste Mei steeds meer de onderlinge verdeeldheid gaan symboliseren. Alle woorden over eenheid ten spijt, groeide er een opmerkelijk verschil. Aan de ene kant waren er in de Sovjet-Unie, China en de andere landen van het 'reëel bestaande socialisme' de militaire parades en de holle frasen van een versteende ideologie. Aan de andere kant stonden de steeds minder imponerende bijeenkomsten in de westerse landen, waar de socialisten gaande de opbouw van de verzorgingsstaat alsmaar gematigder werden. De honderdste Eerste Mei wordt een bijzondere gebeurtenis, na de ineenstorting van de Oosteuropese dictaturen en de bloedige onderdrukking van het studentenverzet in China. Dinsdag zal zonder twijfel op Pekings Plein van de Hemelse Vrede veel vertoon van politieke en militaire macht te zien zijn. In het net weer tot Chemnitz herdoopte Karl Marxstad - nu nog DDR - zal het enthousiasme waarschijnlijk al geringer zijn. En in Appelscha zingt het koor nog een keer Morgenrood en de Internationale: "Redelijk willen stroomt over de aarde, en die stroom rijst al meer en meer". Andrée van Es (Groen Links) en Johan Stekelenburg (FNV) geven het antwoord op de vraag of de rituele bijeenkomsten nog zin hebben. Johan Stekelenburg en de symboliek "Sinds mijn jongensjaren vind ik de eerste mei een dag om te vieren, te gedenken dat we de positie van ar beiders in afhankelijke situaties kunnen verbeteren, en dat er in de ze wereld ook nog heel wat verbe terd moet worden. Ik vier het zeer consequent. Dat zit er gewoon van huis uit in. Mijn ouders zijn echte doorbraak-socialisten: actieve belij dende kerkleden die hun zoon naar de christelijke school stuurden". "We gingen vroeger eerst naar de kerk, naar een preek van dominee Buskes over 'Rood of Oranje?', en 's- avonds naar de 1 mei-viering ih het huis van de transportbond aan de Oude Gracht in Utrecht. Daar hoor de je dan de redevoeringen van mannen als Klaas Voskuil, Scheps, Drees. Wij moesten op school altijd vrij vragen voor de 1 mei-viering, en dat had doorgaans nogal wat voeten in aarde. Sindsdien heb ik op 1 mei altijd vrij genomen". Ironisch "Ik stel er een eer in om die dag mijn toespraak zelf te schrijven. Al een flink aantal jaren heb ik een vaste dagindeling, 's Ochtends bezoek ik de demonstratie in Antwerpen, waar telkens zo'n 30.000 mensen uit de Belgische vakbeweging en partij heel ontspannen en heel plezierig bijeen zijn. Dit jaar zal dat bezoek er bij in schieten, helaas. Ik moet in Berlijn optreden op een grote bij eenkomst van de Westduitse vakbe weging DGB. Ze vieren het samen met de Oostduitse bonden, heel fa natiek; ze verwachten wel 100.000 "Zo'n grote 1 mei-viering juist in Berlijn, met rode vlaggen en al, dat kun je enigszins ironisch not na alles wat er in het oosten beurd. Vanmorgen overhandigde iemand mij een boek, met grote woorden waarin hij zich afzette te gen het kapitalisme, en dan denk ik: 'Het vermeende alternatief ligt in puin'. De mensen in de DDR heb ben zich duidelijk afgekeerd, niet alleen van de communistische par tij, maar ook van andere linkse par tijen: ze zijn heel duidelijk doorge slagen naar rechts". "Welk verhaal ik daar heb? Dat het van belang is en blijft dat er een vrije, onafhankelijke vakbeweging is. Eentje die geen onderdeel uit maakt van het staatsapparaat, die niet helpt de lonen laag te houden en juist wel wat doet aan oneerlijke zeggenschapsverhoudingen. Net zoals er in naam van het christen dom zwarten worden onderdrukt in Zuid-Afrika, hebben er in naam van het socialisme ginds heel verkeerde verhoudingen bestaan." "In Nederland heeft de 1 Mei-vie ring vooral de laatste jaren geen ho ge prioriteit. Ik denk dat dat ver scheidene oorzaken heeft. De 'rode familie' als samenbindend element is er niet meer. Het gevoel: 'Hier presenteert zich de werkende klas se' - om het maar eens overdreven uit te drukken - leeft veel minder: we hebben toch zoveel voor elkaar gekyegen in dit land. En wat zeker een'rol speelt is dat ideologie door steeds minder mensen gezien wordt als iets waar je zo nu en dan even bij stil staat, over nadenkt en discussi eert, watje viert". "'Klassenstrijd', 'Kapitaal en ar beid', dat zijn geen termen waar ik in denk. Het gaat erom te bestrijden dat mensen afhankelijk zijn van te weinig geld, van bazen die geen ver antwoording afleggen. Dat vier ik op 1 Mei. Een aantal symbolen ho- "Zo'n grote 1 mei-viering in Ber lijn, met rode vlaggen en al, dat kun je enigszins ironisch noemen, na al les wat er in het oosten is gebeurd". Andrée van Es en de linkse idealen "Ik heb dit jaar voor het eerst sinds heel lange tijd op 1 mei geen spreek beurt. Dat feit zegt misschien wel meer dan mijn hele verhaal". (foto ANP) ren daarbij: een rode vlag, de Inter nationale en Morgenrood. Het is een uitdrukking van verbondenheid, het verbindt me ook met m'n eigen geschiedenis. Ik ken de Internatio nale ook uit m'n hoofd; ik ben er niet zo een die 'm van papier moet zingen". Andrée van Es: "De vraag of die Eerste Mei wel zin heeft, heb ik me tijden geleden gesteld. Ik heb het al tijd heel schizofreen gevonden. Al jarenlang ga ik die dag 's avonds het land in voor een spreekbeurt. Dan ben je bezig samen met mensen uit drukking te geven aan een gemeen schappelijke traditie". "Vervolgens kom je thuis, en zie je de tv-beelden van legerdivisies die over het Rode Plein paradéren, tanks die daar rollen, toespraken die met veel militair vertoon kracht bij worden gezet. En telkens hoor je die klanken van diezelfde Interna tionale. Ik heb me met die machten nooit willen identificeren, ik heb al tijd gezegd dat dat niet bepalend mag zijn voor onze politieke identi teit. Maar ze zingen wel dezelfde melodie. Ik heb inmiddels geleerd dat van elkaar los te koppelen". "Ik vind zo'n 1 mei-feest nog steeds wel van belang. Allereerst voor de oude generatie pacifisten, socialisten en sociaal-democraten. Ik ben best ontroerd als ik op zo'n bijeenkomst mensen tegen kom die al heel lang voor hun socialistische en anti-militaristische idealen staan. Soms zijn ze al te oud voor ei gen politieke activiteit, maar willen ze toch herdenken dat ze ergens voor geknokt hebben". Nieuwe vormen "Daarnaast gaat het erom nieuwe te vinden. De traditie van 1 staat wat mij betreft nog steeds r bevrijding, sociale strijd op democratische moeten de progressieve strijdpun ten van deze tijd invullen. Dat is al lemaal veel diffuser dan 'het socia lisme'. De arbeidersbeweging is niet meer het brandpunt van de linkse politiek. Het gaat nu ook om zaken als de verhouding tussen eco nomie en ecologie, tussen werkge legenheid en milieu. Een paar jaar geleden trad ik op in Utrecht, waar de PSP een bijeen komst had georganiseerd samen met migranten, jongerencafé en kraakgroepen. Dat was ook 1 mei; je moetje traditie meeveranderen met je beweging. "De gebeurtenissen in Oost-Euro pa leiden vanzelf tot de vraag wat het socialisme nog inhoudt. Als dat staat voor machtsmisbruik, corrup tie, misdaden, dictatuur en onder drukking... Je kunt zeggen: het gaat er om de produktiemiddelen in han den van de gemeenschap te bren gen. Maar dat heeft daar in de prak tijk tot volstrekt ondemocratische verhoudingen geleid". Blauwdrukken "Het is voor veel socialisten moei lijk om toe te geven dat gesloten maatschappij-opvattingen, blauw drukken hoe de maatschappij er uit moeten zien, volkomen aan digge len liggen. Ik vind dat juist een op luchting. Wat over blijft zijn een paar idealen, die te veel verweven zijn met radicaal-democratische ei sen om ze zomaar af te laten pak ken. Het gaat erom uitbuiting te be strijden; noem dat maar een primair idee van sociale rechtvaardigheid." Van onze correspondent Hans de Bruijn DUBLIN Er is een groot verschil tussen gelijk hebben en gelijk krij gen. Niemand in Europa symboli seert dat beter dan de Britse pre mier Margaret Thatcher. In de voor bijejaren heeft zij herhaaldelijk met grote trefzekerheid de vinger ge legd op de zere plekken van de Eu ropese eenwording. Haar trouwe collega Lubbers mag dan haar de 'remmer van dienst op de Europese trein' noe men, dé IJzeren Dame heeft vaak feilloos in de gaten waarheen die trein rijdt, en waar zij dreigt uit de rails te lopen. Maar zij blijft, niet voor een kleintje vervaard, aan boord en probeert mee te sturen. Zo ook op de extra Europese top conferentie van zaterdag in Dublin, waar de regeringsleiders het licht op groen zetten voor een verdere Europese integratie. De Europese Gemeenschap moet een behalve een economische en monetaire unie, ook een politieke unie wor den, zo spraken de twaalf uit. Ongewis Maar wat dat inhoudt, wist nauwe lijks iemand van de aanwezigen in het kasteel van de Ierse hoofdstad. Het klinkt natuurlijk mooi: een po litieke unie, maar doordacht is het allemaal nog niet. Toch moet het er komen, en de ministers van buiten landse zaken zullen in een rapportje wat ideeen aandragen. Thatcher vond dit maar een vreemde gang van zaken. Je moet toch eerst weten watje wilt, voordat je gaat besluiten om het ook te doen. De EG bewandelt nu echter de omgekeerde weg door zich in een ongewis avontuur te storten. En de opvattingen van sommigen over dat avontuur staan haar niet aan. De enigen die vastomlijnde idee ën over de politieke unie lijken te hebben, zijn de Franse president Mitterrand, bondskanselier Kohl en de Belgische minister-president Martens. Hen staat een EG met een gemeenschappelijke buitenlandse politiek en veiligheidsbeleid, en met meer macht voor de Europese Commissie en het Europees Parle ment voor ogen. Een soort Verenigde Staten van Europa dus, waarin de lidstaten een nog groter deel dan nu van hun zelf standigheid opofferen voor de grote Europese zaak. Maar daar is lang niet iedereen het over eens. Niet al leen Thatcher, maar ook de Portu gezen en Denen gruwen bij de ge dachte hun soevereiniteit kwijt te raken. Karikatuur Het beeld dat Thatcher op haar persconferentie schetste, mag dan wel een karikatuur zijn, waarbij we "de monarchie, onze rechtspraak en onze veiligheid" kwijt zouden ra ken aan Europa, maar geen van de andere regeringsleiders kon nu al glashelder verklaren dat dat niet het geval zal zijn. Natuurlijk hoort het opgeven van nationale soevereiniteit bij de Eu ropese eenwording. Al 30 jaar lang is niet anders gebeurd. Maar hoever dat bij de Europese politieke unie moet gaan, weet niemand al. Als Thatcher bedoelt dat daar eerst dui delijkheid over moet komen, dan heeft zij groot gelijk. Zij vindt dan ook dat de Europese regeringsleiders eerst maar eens moeten aangeven wat zij niet onder een politieke unie verstaan. Dus geen Europees defensiebeleid, geen aantasting van de zelfstandigheid van de parlementen, geen alles be slissende Brusselse bureaucratie. Ach, het is een bekend verhaal. Jacques Delors, president van de Europese Commissie, zei zaterdag dat je ook een weg moet durven in slaan zonder precies te weten waar je uitkomt. "Als precies gedefini eerd had moeten worden wat een man precies is, dan denk ik niet dat Adam ooit geschapen zou zijn", zei hij badinerend. Miskleunen Het weerwoord van Thatcher was vlijmscherp en trefzeker. "In twee de instantie deed God het gelukkig beter en schiep Eva". Daar kon de Fransman, allerminst haar vriend, het mee doen. Thatcher wees er ook op dat de bestaande Europese ver dragen al genoeg mogelijkheden bieden voor nauwere politieke sa menwerking. En die worden lang niet voldoen de benut. De verschillen tussen de verklaring van begin vorige week Thatcher: remmer op de trein van één Europa (foto EPA) van de ministers van buitenlandse zaken over Litouwen, en die van Mitterrand en Kohl van afgelopen donderdag, spreken boekdelen. Laat de EG eerst maar eens afspre ken dat soort miskleunen te voorko men. Hoe huiverig landen staan tegen over het opgeven van hun nationale identiteit, blijkt ook uit de felheid waarmee juist Frankrijk strijdt voor het behoud van het Europees Parle ment in Straatsburg en wordt ge bakkeleid om het binnenhalen van Eurppese baantjes of kantoren als de Europese Bank voor Oost-Euro pa. Betekent dit nu dat de politieke unie een doodgeboren kindje is? Nee, evenmin als we nu kunnen zeggen dat Londen er niet aan zal meedoen. De EG-geschiedenis heeft zowel bewezen dat hoogge spannen Europese verwachtingen meestal bijgesteld moeten worden, als dat de Britten uiteindelijk toch echte Europeanen zijn. Remmer In 1985 lag Thatcher ook dwars toen het ging om de plannen voor de Eu ropese Akte, waarin de besluitvor ming in de EG werd veranderd met het oog op de vrije interne markt, het Europa zonder grenzen. Zij wil de ook toen geen speciale regerings conferentie, maar deed volop mee toen die eenmaal begonnen was. Nu geldt Groot-Brittannie als een groot voorvechter van de vrije inter ne markt, met alles wat daarbij hoort. In Brussel gaat men er vanuit dat Thatcher uiteindelijk op de Eu ropese trein zal blijven meerijden. Maar zij zal als remmer van dienst erop blijven hameren dat veiligheid voor snelheid gaat. IVL MAANDAG 30 APRIL IJ ALPHEN AAN DEN RIJN - De Alpheuse rooms-katholieke parochie m de hervormde gemeente en de gereformeerde kerk in wijk 'West' haddei st, zaterdag het Bospark tot actiegebied aangewezen. In het conciliair pro ZQ ces van gerechtigheid, vrede en behoud van de schepping hebben de ker te ken zich onder meer verplicht iets te doen tegen de vervuiling van de ei gen omgeving. Naar schatting tussen de 50 en 75 kerkleden, onder wit v£ de pastor en beide predikanten, waren zaterdagochtend druk met hei verwijderen van de schillen en dg dozen' van anderen, (foto Ben de Bruyn b( Ds. Beyers Naudé over toekomst: zi (Van onze correspondent re Peter van Nuijsenburg) n; JOHANNESBURG (GPD) - Dr. Beyers Naudé (74) is blij dalo! president De Klerk de moed heeft opgebracht om Nelson Man h> dela vrij te laten en het verbod op het ANC en andere anti1! apartheidsorganisaties op te heffen. "Het is ook verheugend dat hij duidelijk te kennen heeft gegeven dat hij geen toekomsl ziet voor apartheid". Deze week vinden in Kaapstad de eerste besprekingen plaats tus sen de Zuidafrikaanse regering en de zwarte bevrijdingsorganisa tie ANC. Drie weken geleden werd de samenstelling van de ANC-delegatie bekend gemaakt en tot zijn eigen verbazing stond ook de naam van dr. Beyers'Nau dé op de lijst. Hij is geen lid van het ANC, maar het feit dat hij een Afrikaner is en de doelstellingen van het ANC onderschrijft, was voor de ANC-top reden genoeg om een prominente plaats voor hem in de 11 man sterke delegatie Na de vrijlating van Nelson Mandela heerste er in Zuid-Afri ka, maar ook elders in de wereld, een bijna onwezenlijke euforie: De oplossing van de apartheid zou voor de deur staan. Nu na bij na drie maanden van geweld, in Natal, de thuislanden en de woon oorden, is met name onder blanke liberalen somberheid weer troef. Komt het ooit nog goed met dit land? "Ik heb dat gevoel van euforie nooit gehad. Misschien omdat ik beter dan de meeste blanken be wust ben van de problemen die aan beide kanten zowel zwart als blank leven", zegt Beyers. "De re actie van de blanken was te voor zien. Het is noodzakelijk geen val se verachtingen te scheppen, aan blanke noch aan de zwarte kant. We moeten eerst goed tot ons la ten doordringen hoe diep en ern stig de apartheid onze samenle ving heeft bedreigd en in vele op zichten ook heeft vernietigd". Getuigen volgens u de uitspra ken van Nelson Mandela over het aanscherpen van de gewapende strijd van de gewenste wijsheid en realiteitszin "Het probleem ligt in de eerste plaats bij de blanke gemeen schap, die onvoldoende kennis en begrip heeft van de diepe gevoe lens van verzet en frustatie die bij miljoenen zwarten leven. Tot dus ver hadden zij geen enkele reden om aan te nemen dat er een oplos sing zou komen, behalve dan via het gewapend verzet. En voordat het mogelijk is om deze argwaan en achterdocht over de oprecht heid van de regering weg te ne men, kan ik niet inzien hoe het ANC zonder meer het gewapend verzet kan opgeven. Het ANC zou zijn geloofwaardigheid onder miljoenen aanhangers verliezen". "We moeten het accent meer leggen op het feit dat Nelson Mandela bij méerdere gelegenhe den gezegd, dat hij vrede wil en alles in het werk wil stellen om eem vreedzame oplossing te vin den", zegt Beyers. "Ik ben er van overtuigd dat hij niet met De Klerk zou gaan onderhandelen als hij dit niet meende". De kritiek die je vaak hoort, is dat Mandela met deze uitspraken de anarchie onder jongeren in de hand werkt en dat de situatie on beheersbaar is geworden. Beyers Naudé: "Het ligt anders. De frustaties van jonge, zwarte ra dicalen zijn zó groot, dat als Man dela op dit tijdstip en jn het open baar iets anders zou zeggen, het voor het ANC vrijwel onmogelijk zou zijn om zijn geloofwaardig heid te bewaren. Het is de enige manier om vat op deze ontwikke ling te houden en in de goede richting bij te sturen. Maar het is een gevaarlijke ontwikkeling en alleen als de onderhandelingen succesvol verlopen kan de zaak in de hand worden gehouden. Dat betekent dat er geen onnodige vertragingen mogen komen en dat de regering tegemoet komt aan de gerechtvaardigde verlan gens van het ANC". Hoe lang geeft u dat proces de tijd? "De Klerk zal voor zijn achter ban binnen drie, hooguit vier jaar met een bevredigende oplossing moeten komen. Voor het ANC is de toestand misschien nog wel kritieker", meent Beyers Naudé. "Zij zullen nog veel eerder met een antwoord moeten komen dat voor hun aanhangers aanvaard baar is. Als dat niet gebeurt, staat ons een in ernst en omvang toene- Kruistochten. De organisatie Kruistochten, die vooral bekend is geworden door de smokkel van bijbels naar de communistische landen in Oost-Europa, krijgt waarschijnlijk een andere naam. Dat meldt de evangelische i maandkrant 'Uitdaging'. Oprich- ter Anne van der Bijl ('Gods smokkelaar') wil na de omwente lingen in Oost-Europa het werk terrein verleggen naar de islami- tische landen. De naam kruis tochten doet echter bij een isla miet "alle haren recht overeind staan". Van der Bijl vindt dat terecht. "De kruistochten verdienen geen ereplaatsje in onze geschiedenis". Bovendien is Kruistochten er niet op uit andere religies met geweld te bestrijden, maar in de eerste plaats de vervolgde christenen te helpen. Overigens heet de organi satie eigenlijk 'De akker is de we reld', maar al in het begin vulde Van der Bijl een rubriek in een ge meenteblad, waarin hij verhaalde van zijn 'kruistochten'.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1990 | | pagina 2