Wat rest is het beeld Leidse theaters deze week in teken van Iers toneel Zelfbewuste Candida, nerveuze Molly Bloom STEN Europese première met Liszt Rotterdams Orkest: grote namen DINSDAG 24 APRIL 1990 PAGINA 19 Oscar Wilde ernst een j^vond met oscar George Bernard Shaw candida William Butler Yeats Bli DE BRON VAN DE HAVIK en OE ENIGE JALOEZIE VAN EMER J.IVL Synge ruiters naar zee schaduw van het dal James Joyce ,..#f wiolly bloom EdnaÓ'Brien :THlésn,of verhalen van het groene land as Murphy bailegangaire AnneDevlin en alleen wij iet graag in de appel levensboom hangt? Ierse Mythen forum film tentoonstelling muziek Amerikaanse actrice Paulette Goddard (Chaplin) overleden De mooiste vrouw van Holly wood. Paulette Goddard in 1942. (foto ad ASCONA (AFP/UPI) - De Ame rikaanse actrice Paulette God dard, die speelde met Charlie Chaplin in de film 'Modern Ti mes', is maandag overleden in haar woning in Porto Ronco, bij Ascona in Zwitserland. Zij is een natuurlijke dood gestorven, zo werd door naaste familiele den bekend gemaakt. Hoe oud precies Goddard is geworden, is niet bekend. Vol gens de meeste filmencyclope- dieën werd zij in 1911 geboren als Pauline Levée op Long Is land bij New York, maar een an der naslagwerk houdt het op 3 juni 1915, Volgens de gemeente in Ascona kwam zij evenwel al in 1905 op de wereld. De donkere actrice met blauw-groene ogen, die bekend stond om haar humor en vitali teit, werd lang geëerd als de mooiste vrouw van Hollywood. Zij verwierf bekendheid in haar filmcarrière in 1936 in 'Modern Times' aan de zijde van Charlie Chaplin, met wie zij in datzelfde jaar in Canton, China, trouwde tijdens een wereldcruise. Het huwelijk met Chaplin, haar tweede echtgenoot na een kort huwelijk met een zaken man in haar tienerjaren, duurde tot 1942. Na Modern Times kreeg Goddard ook een rol in Chaplins 'Dictator'. Hoewel zij slechts in twee films van zijn hand speelde, zal haar naam al tijd met die van Chaplin verbon den blijven. In totaal speelde Goddard, die voor het eerst op haar zestiende jaar als figurant op de planken stond, in ongeveer honderd films. Zij werkte onder meer met regisseurs als Cecil B. Mille en Jean Renoir ('Journal d'une femme de chambre'-1946) en ac teurs als John Wayne en Gary Cooper. In de 'Unconquered' maakte zij furore door badend in een ton op het beeld te ver schijnen. Inmiddels was ^ij in 1944 ge trouwd met de acteur en produ cer Burgess Meredith, van wie zij zich evenwel vijf jaar later weer liet scheiden. In 1958 trouwde Goddard voor de vierde en laatste keer met de Duitse schrijver Erich Maria Remarque. Na dit huwe lijk trad Goddard nauwelijks meer op in films of televisiepro gramma's. Het echtpaar ver huisde in 1969 naar Zwitserland en zij zei haar leven nu geheel aan haar man te willen wijden. "Dat is wat het huwelijk voor me betekent". Na Remarque's overlijden in 1970 bracht God dard haar tijd voornamelijk door in Zwitserland en in haar appartement in New York en vertoonde zij zich nauwelijks meer in het openbaar. LEIDEN Het Theater van het Oosten uit Arnhem heeft een Ierland Festival opgezet dat deze week in Leiden wordt gepresenteerd. De Leidse Schouwburg, het LAKtheater en het Microtheater Imperium staan helemaal in het teken van het Ierse toneel. Ook boekhandels (Ierse literatuur), cafés en restaurants in Leiden werken driftig mee aan dit project. Zo besteedt café de Grote Beer aandacht aan de Ierse muziek en heeft restaurant De Engelberthahoeve de hele week een Iers diner op de kaart staan. Toneelstukken van Ierse schrijvers in Leidse theaters. Op woensdag 25 april en donderdag 26 april wordt in het LAKtheater Candida gespeeld. Martin van Veldhuizen bewerkte voor vier personen 'Candida' van G.B. Shaw en regiseert de voorstelling die wordt gespeeld door Nettie Blanken, Theo de Groot, Erik Visser en Carla Wieringa. In Imperium zijn op 26 en 27 april twee voorstellingen achter elkaar gepland. 'Molly Bloom' naar Ulysses van James Joyce in regie van Spehan Kimmig; en 'Caithleen, of verhalen van het groene land', een toneelstuk naar boeken van Edna O'Brien. De regie hiervan is in handen van Marijke Beversluis en Marijke Frijlink. Molly Bloom wordt gespeeld door José Kuijpers met aan de piano Ger Kuiken. Haar monoloog is uitgebreid met de gedachten van de twee mannelijke hoofdfiguren uit het boek. Ook wordt Molly tijdens de voorstelling getoond in haar beroep: zangeres. Vrijdag 27 en zaterdag 28 april gaat het LAKtheater verder met 'Wij alleen, alleen wij' van Anna Devlin, in de vertaling van Marcel Otten en onder regie van de Ierse regisseur Garry Hynes. Devlin behoort tot de jongste generatie toneelschrijvers. Ze werd in 1951 geboren in het katholieke Belfast. De gewelddadige conflicten van de afgelopen 20 jaar tekenden haar leven. In 1985 schreef ze 'Ourselves Alone'. Murphy Theater Imperium komt zaterdag 28 en zondag 29 april met het stuk Bailegangaire. In de vertaling en regie van Willem van de Sande Bakhuyzen spelen Pim Lambeau, Petra Laseur en Elja Pelgrom 'Bailegangaire' van Thomas Murphy. De bijzondere, lyrische taal van Murphy en claustrofobische situatie waarin Momo en haar kleindochter zijn gevangen, maken Bailegangaire tot een stuk dat uitstijgt boven de alledaagse werkelijkheid. De schouwburg heeft zaterdagavond het stuk Ernst van Oscar Wilde op het programma staan. Vooraf (18.45 uur) wordt aandacht besteed aan schrijver Wilde, die zich samen met George Bernard Shaw tot de beroemdste kinderen van Ierland mag rekenen. Zij vertegenwoordigen het staartje van een traditie die teruggaat tot de 17e eeuw waarin Anglo-Ierse toneelschrijvers de zwakheden van de Engelse hogere kringen blootlegden (Ernst 1895 en Candida 1894/95). Een dag later, zondagmiddag, wordt het Ierse festival afgesloten met twee korte stukken van John Millington Synge: Ruiters naar Zee en In de Schaduw van het Dal. 'Riders to the Sea' is het enige stuk in één bedrijf dat beschreven kan worden als een volledige tragedie. Het conflict tussen de zee en de mens. Ook 'In the Shadow of the Glen' is de natuur een grimmige tegenstander. In deze komische tragedie met een onverwachte wending gebruikt Synge de boerentaal, die zich kenmerkt door een tegendraadse grammatica, een eigenzinnig en af en toe zeer archaïsch woordgebruik en soms een poëtische woordenvloed. ARNHEM Vrouwelijke to- neelpresonages krijgen een feministisch tintje tijden het Ierland Festival in Arnhem. Ook de inmiddels zo klassieke Candida en Molly Bloom. We bekijken ze nader. Zou George Bernard Shaw 'Candida' in deze tijd zo ge schreven hebben zoals het Theater van het Oosten het nu in bewerking en regie van Martin van Veldhuizen laat zien? Niet een Candida die voor een moeilijke keus in de liefde staat, maar een intelli gente en zelfbewuste Candida die twee van zichzelf over tuigde haantjes op hun num mer zet. door Rijk van Rotterdam Je haaltje een ander stuk van Shaw voor de geest, 'Pygmalion'. Als je dan bedenkt, hoe hij de professor neerzet die het bloemenmeisje ge heel naar zijn eiegen ideaalbeeld wil vormen, dan kun je je heel goed voorstellen, dat Shaw ook voor deze nieuwe Candida zou tekenen. Candida, de vrouw van de popu laire linkse dominee James, komt thuis met de jonge dochter Eugene, die door James werd ontdekt. Can dida en Eugene hebben samen ge reisd en nu is Eugene verliefd op Candida. Hij vertelt dat aan James en dan heb je de poppen aan het dansen. In een woordenwisseling proberen de mannen elkaar onder uit te halen, maar die strijd blijft on beslist. Dan moet Candida kiezen en dat doet ze door haar 'jongens' eens flink de waarheid te zeggen. De toon van het "stuk is aange naam ironisch gehouden. Alleen in de slotscène sluipt er wat moralis me in. Maar het blijft een geestig ge zicht, de zelf ingenomen dominee en het in zijn gevoelens zwelgende dichtertje in hun trots gekwetst te zien tobben ten opzichte van de su perieure Candida. De secretaresse van de dominee, Prossy, heimelijk verliefd op haar baas, is in deze be werking een enigszins overbodig zijlijntje geworden. Het stuk wordt vrij strak ge speeld, vaak grotesk qua beweging. Toch worden de personages geen karikaturen, maar blijven ze vitaal en geloofwaardig in het eenvoudige decor van Joep Mutsaers en Reinier Tweebeeke, met een in groene, roze en gele pasteltinten beschilderd achterdoek, een rode canapé, een lichtbruine fauteuil, een weelderig boeket en een groot schilderij met engelachtige vrouwen. De opvatting van een theatermaker, dat een onaantastbaar geachte tekst te allen tijde braak ligt voor een nieuwe interpretatie, moet in een democratisch bestel immer worden verdedigd, ongeacht het resultaat. Maar de stelling die Theater van het Oosten in strooibiljet bij de voor stelling 'Molly Bloom' naar Ulysses (1922) van James Joyce poneert, ge tuigt van je reinste arrogantie: 'Bij na 70 jaar na de verschijning van Ulysses is Molly Bloom aan herzie ning toe'. Het kan zijn, datje de be hoefte voelt Molly Bloom te her zien, maar er aan toe zal ze nooit en te nimmer zijn. En hoe zal Molly Bloom er ooit aan toe zijn om haar nachtelijke mo noloog te beginnen als een wiebe lende en waggelende bakvis die no dig naar het toilet moet, zoals in de bewerking van Stephan Kimmig en José Kuijpers, door de eerste gere gisseerd en door de laatste ge speeld? Molly Bloom is geen neu root Molly Bloom mijmert. In deze versie ontbreekt het er nog maar aan, dat ze gaat hyperventileren. In het toneel beeld van Andreas Grunert, met drie in zwart-wit be schilderde panelen, een kruising van Jeroen Bosch en de Nieuwe Wilden, zit Molly Bloom op een vei lig onder het roze tule van haar rok ken verborgen po. Toegegeven, die po is aardig. Maar ze zit ook op een opgezet schaap en ze ligt op een grij ze canapé, terwijl Molly Bloom in oorsprong een nacht doorwaakt in en bij het bed waarin de man ligt te snurken. Het is grappig als je in Amster dam een ansichtkaart ontdekt, waarop het beroemde nachtelijke terrasje in Parijs van Van Gogh op het voorplan een Amerikaanse slee heeft. Het is niet grappig als Molly Bloom cynische liefdesliedjes uit het vooroorlogse Berlijn zingt. En dat laatste gebeurt in de bewerking van Kimmig en Kuijpers met Ger Kuiken aan de piano. Theatraal Kuijpers rept zich door de tekst heen; weet waar ze het over heeft, dat hoor je aan de accenten die ze legt, aan de pauzes, aan de stemver heffingen. Maar pas als ze in het laatste deel van die voorstelling op de canapé belandt, krijg je iets te zien van die Molly die hardop denkt. Die verlangt en die zich kwaad maakt, die de katholieke kerk wel door heeft en zich laatdun kend uitlaat over wat de mannen al niet willen, die een verblijf in Gil- braltar idealiseert en weet dat de dromen van een Italiaanse zeeman nooit verwerkelijkt zullen worden, die weinig drukte maakt om een man die zo graag een slipje van haar wil hebben en walgt van kerels die hun eten opschrokken. Er is zoveel mooie tekst, maar te veel gaat verloren in nerveus ge drentel en gekoketteer richting pu bliek. Waarom zoveel theatraals bij der gelijk ingetogen materiaal van ie mand (Joyce) die zei (en dit citeert Theater van het Oosten ook in het al genoemde strooibiljet): 'Wat het le ven van sommigen zo ongelukkig maakt is de mate van teleurstellen de romantiek, het een of ander niet te verwerkelijken of volkomen ver keerd ideaal'. Molly Bloom, of eigenlijk de le zer, komt daar stilletjes achter bij Joyce's Ulysses. Niet bij het zien van dit toneelstuk. Objecten Harald Klingelhöller in Van Abbemuseum EINDHOVEN - Voor de goede or de: taal is een medium dat vrijwel altijd verwijst naar iets. Een beeld kan soms naar niets anders verwij zen dan naar het beeld zelf. Als nu een beeldhouwer letters als beelden gebruikt, ontstaat er haast automa tisch een spanningsveld. Met onze bagage waarin het zoeken naar be tekenissen een zeer belangrijke rol speelt, is het niet eenvoudig die ba gage maar eventjes te vergeten. Dat aspect alleen al maakt de tentoon stelling van Harald Klingelhöller in Eindhoven spannend. Klingelhöller (1954) werd eind ja ren tachtig met collega's als Schütte en Mucha gerekend tot de groep die rond de academie in Düsseldorf werkte aan een vernieuwing rond de betekenis van de sculptuur. Met de ideëen van Joseph Beuys in het achterhoofd ontwikkelde Klingel höller zich tot een kunstenaar waar bij de taal een steeds belangrijkere rol ging spelen. [door Rob Schoonen] Ook de Concept-Art heeft invloed op zijn werk. Uiteraard komen de meest recente werken van Joseph Kosuth in je op. Niet alleen omdat de Amerikaan als de meest waar achtige aanhanger van de Concept- Art kan worden beschouwd, maar vooral omdat zijn laatste werk even eens gebaseerd is op tekst (taal). Daar waar Kosuth nauwelijks aandacht schenkt aan de uitwer king van zijn ideëen -het gaat strikt genomen alleen om dat idee- schenkt Klingelhöller veel aan dacht aan de beeldende kwaliteiten van zijn objecten. Althans: zo komt dat over. De samengestelde beelden zijn opgebouwd uit combinaties van karton, glas, metaal en spiegels. Steeds zijn met het karton driedi mensionale letters vervaardigd. Vaak zijn meerdere letters of niet nader te omschrijven tekens in een beeld samengebracht. Naast die tekens worden met iets andere vormen -in staal of de spie- gels- accenten aangebracht. De ob jecten leunen opvallend vaak tegen de wand, waardoor een wankel soort evenwicht ontstaat. Of ze zijn op korte afstand van de muur gezet, zodat in ieder geval één kant van het object niet te zien is. Hoe dan ook nodigen de werken van Klingelhöller uit ze van zoveel mogelijk kanten te bekijken. Dat heeft uiteraard te maken met het feit dat de samengebalde of juist losstaande tekens op onverwachte plaatsen worden doorsneden door het glas of de spiegels. De beschou wer speelt heel nadrukkelijk een rol. Bovendien heb je -o, lastige bal last!- toch steeds de neiging de te kens te 'lezen', in de veronderstel ling dat er woorden tevoorschijn komen. Na verloop van tijd weet je dat zulks absoluut niet de bedoeling van de kunstenaar is (kan zijn). Al ga je op je hurken zitten -opvallend is dat vrijwel alle beelden in het Van Abbemuseum dezelfde hoogte heb ben- de letters blijken niet meer dan tekens te zijn. Eenmaal dat stadium bereikt, plus het feit dat er niet veel verschillende materialen zijn ge bruikt, maakt dat je de tentoonstel ling als één geheel gaat beschou wen, Een groot environment waarin de taal is verworden tot een beeld (sic). Waarin de wezenlijke kwalitei ten van 'het' beeld worden onder zocht. Autonoom Vragen stellen, of schrijven over beeld- en vormentaal is hier dan ook niet op zijn plaats. Dat gaat niet op. als je praat over autonome beeld houwkunst. Er valt bij Klingelhöl ler niets tot weinig te associëren. Wat hij laat zien is concreet, funda menteel en daar is dus (wederom) een vergelijking met Kosuth -en in mindere mate de Minimal-Art-kun- stenaars- mogelijk. Maar daar waar Klingelhöller met het beeld de taal een andere vorm geeft (ook omge keerd gaat dat op), gaat Kosuth zelfs aan die vorm voorbij: Hij werkt de laatste tijd immers vrijwel alleen met teksten. Het zou dan ook heel spannend zijn die twee eens samen te brengen in één tentoonstelling... Klingelhöller zet de beeldtaal be hoorlijk op zijn kop. De verhouding beeld-taal krijgt een andere beteke nis. Een, waarbij duidelijk wordt gemaakt dat het visuele niet door begrippen en begrippen niet door het visuele worden gedekt. Alles wat allemaal zo vast leek te staan (begripsomschrijvingen, kaders, et cetera) zet Klingelhöller in een keer ondersteboven. Dat is frustrerend. Maar bovenal ongemeen boeiend. Een soortgelijk gevoel moeten de mensen in 1929 hebben gehad toen René Magritte zijn befaamde schil derij 'Ceci n'est pas une pipe' maak te. Tentoonstelling: Harald Klin gelhöller, beelden. Stedelijk Van Abbemuseum. Bilderdijklaan 10. Eindhoven. Open: dinsdag tot en met zondag van 11-17 uur. Tot 6' Op 5 mei in Dr. Anton Philipszaal DEN HAAG (ANP) - Budapest onbekende nooit voltooide De Pro- Het Residentie-Orkest stukken van Liszt. Het fundis werd door Ro- brengt op 5 mei twee bleek te gaan om de bij- senblatt volledig ge- bijzondere premières: na volledige versie van maakt. De musicoloog de wereldpremière van het al wel bekende heeft het werk afge- de nu volledige De Pro- maar erg incomplete maakt door thema's die fundis van Franz Liszt Weimar Concerto van al eerder in het werk en de Europese premiè- Liszt. Het door Rosen- voorkomen verder uit- re van het derde piano- blatt gereconstrueerde te werken, concert van dezelfde stuk gaat nu door het componist. leven als het derde pia- Beide premières heb- Het derde pianoconcert noconcert van Liszt, al- ben op 5 mei plaats in werd gereconstrueerd dus een woordvoerster de Dr. Anton Philips- door de Amerikaanse van het Residentie-Or- zaal in Den Haag. De di- musicoloog Jay Rosen- kest. Het derde piano- rigent is Jacek Kasps- blatt. Bij het zoeken concert duurt ongeveer zyk en de solist op pia- naar materiaal voor zijn 15 minuten. no is Steven Mayer. De disseratie vond hij eerst Ook de door Liszt om NOS-tv maakt opna- in Weimar en later in onbekende redenen men. ROTTERDAM (GPD) Het reper toire dat het Rotterdams Philhar- monisch Orkest in het seizoen 90/91 in de Doelen speelt, mag dan niet bol staan van artistieke vernieu wingsdrang, het orkest heeft wel enige grote solistennamen aan zich weten te binden. Martha Argerich, Alfred Brendel en Alicia de Lar- rocha zijn pianisten uit de wereld top, naar wie iedere muziekliefheb ber uitkijkt, ook al komen zij met bekende klassiek-romantische kost: het Eerste Pianoconcert van Chopin, het Tweede van Brahms of het Eerste van Beethoven. Naast de pianisten, onder wie ook Alexander Toradze, Bernd Glemser eh Jeffrey Kahane, vermeldt de so- listenlijst jonge violisten die hun carrière glansvol zijn begonnen: Frank Peter Zimmermann, Thomas Zëhetmair, Joshua Bell en Isabelle van Keulen. Zij staan op het podi um met de concerten van Mozart (Vierde), Schumann, Sibelius en Brahms. Yo Yo Ma is aanwezig met het Eerste Celloconcert van Sjostakovitsj. Tot de zangsolisten behoren de sopraan Arleen Auger en de bariton José van Dam, die voor het eerst met het RPhO optre den, en de alt Jard van Nes. Tentoonstelling Etrusken Verlengd AMSTERDAM (ANP) - De overzichtstentoonstelling 'De Etrusken' in het Allard Pierson Museum in Amsterdam heeft ruim 85.000 bezoekers ge trokken. Dit is een record, aldus een woordvoerder van het museum. Deze expositie, over het volk dat van 900 tot 90 vóór Christus in Midden- Italië tussen Arno en Tiber leefde, ging op 28 oktober vorig jaar open. We gens grote belangstelling werd de tentoonstelling op 25 februari verlengd tot 22 april. Voor James Conlon betekent het seizoen 90/91 het laatste als chef-di rigent van het RPhO. De Mahler-cy- clus die hij in zijn acht Rotterdamse jaren heeft uitgevoerd, kan niet worden voltooid met de Achtste. Belangrijkste reden: de bezetting van de 'Symphonie der Tausend' is niet volwaardig op de been te bren gen. Als alternatief brengt Conlon op zijn laatste concerten als chef-di rigent in april Mahlers Derde Sym fonie. Jeffrey Tate, die met ingang van het seizoen 91/92 de artistieke scep ter overneemt, levert met drie pro gramma's een voorproefje. Vaste gastdirigent Valery Gergjev leidt het orkest vooral in het Russische repertoire, waaronder 'Le sacre du printemps' van Stravinsky en een aantal werken die de Rotterdamse musici voor het eerst op de lesse naar krijgen: de Zomernachtsuite van Prokotjev en de Elfde en Twaalfde Symfonie van Sjostako vitsj. Cabaretmarathon wacht op tekst ROTTERDAM Een aardig initiatief van de Cabaretmara thon in Rotterdam 26 en 27 mei dreigt een beetje de mist in te gaan. De organisatie had be dacht dat het interessant is een schrijfwedstrijd te orga niseren, specifiek voor het echte cabaretlied. De respons is echter gering. Daarom is de inzendtermijn verlengd tot 29 april. Men verwacht bij het Luxor Theater geen songfestival achtige teksten, maar duide lijk voor cabaret geschreven bijdragen. Martin van Dijk componeert de muziek voor het geselecteerde materiaal. Het is de bedoeling dat Nellc- ke Burg en Doris Baaten de liedjes uitvoeren. MUSICAL ANNIE De wereldbe roemde kindermusical Annie be leeft donderdag in Velsen een Eu ropese première. De vereniging De Jonge Stem heeft de rechten voor de opvoering in Chicago kunnen verwerven. In de nieuwe schouw burg van IJmuiden wordt het mu ziekspektakel drie avonden achter een opgevoerd. Dank zij sponsors heeft de ambitieuse musicalvereni ging de produktie kunnen financie-

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1990 | | pagina 19