Frans Hals afgeschilderd als brave huisvader Langer leven door lezen van biografie Boek en tentoonstelling over zeventiende eeuwse schilder in Haarlem ZATERDAG 21 APRIL 1990 PAGINA 36 Het valt misschien minder op, omdat het publiek voor een kaartje niet naar de Verenigde Spaarbank hoeft. Maar bin nenkort wordt er weer een tentoonstelling georganiseerd van een groot Nederlands schilder. Vanaf 11 mei tot en met 22 juli is in het naar hem genoemde museum in Haarlem een groot deel van de schilderijen van de zeventiende eeuw se schilder Frans Hals te zien. Tegelijk verschijnt het boek Haarlem en Hals van Alice van Diepen en Henriëtte Fuhri Snethlage. Geen pathetisch geschrift over Hals' alcoholis me, zijn schulden en waarom hij soms mensen afbeeldde met rode oogjes, maar een ontnuchterend relaas. Frans Hals als brave huisvader. HAARLEM - Frans Hals (1581?- 1666) was onbetwist een groot schil der. Zowel zijn schuttersstukken als portretten dwingen ook vandaag de dag groot respect af. De verkla ring is niet moeilijk te vinden. Hals heeft de wereld in een paar ogen schijnlijk simpele penseelstrepen kunnen vatten. Hoe oppervlakkig het werk van de schilder op het eer ste gezicht soms lijkt, bij nadere be studering blijkt dat Hals een uiterst scherpzinnige blik had. Elke uit drukking op het gezicht, iedere houding van het lichaam staat er haarfijn op. Hals verhaalt zo in z'n eentje een stukje zeventiende eeuw se geschiedenis. door Jeroen Dirks Hals' schilderijen spreken duide lijke taal. Maar over de kunstenaar zelf is opmerkelijk weinig bekend. Brieven aan familie of kennissen zijn niet bewaard. En in tegenstel ling tot de ruim honderd zelfpor tretten die collega Rembrandt van Rijn aan het linnen toevertrouwde, schilderde Hals waarschijnlijk maar twee zelfportretten. In het ene geval gaat het om een schutterstuk, waarbij Hals in een rijtje mensen is opgenomen. In het ander geval gaat het om een echt zelfportret, dat nu staat afgebeeld op het briefje van tien gulden. In beide gevallen is echter onzeker of het inderdaad om een zelfportret gaat. Bij zo weinig kennis over ie mands leven, kunnen de biografen hun fantasie de vrije loop laten. Dat gebeurt dan ook al geruime tijd, met als onbetwist hoogtepunt het eind van de vorige eeuw toen het werk van Frans Hals werd herontdekt. Uit die tijd stammen de meest fan tastische verhalen. Hals maakte een potje van zijn financiën. Hals maak te misbruik van zijn leerlingen. Hals sloeg zijn vrouw. Hals beeldde een braspartij op een schuttersstuk zo danig af dat de hoge heren zich wel moesten schamen voor hun blozen de gezichten en rode oogjes. Frans Hals was bovendien altijd dronken. "Onzin. Frans Hals was waar schijnlijk een brave huisvader", zegt Fuhri Snethlage. Maar soms zijn de verhalen van de biografische roddelaars te mooi om niet te ver melden. Zo wordt in Haarlem en Hals een anecdote geciteerd van de 19e eeuwse biograaf Arnold Hou- braken. Het was weer zo'n avond waarop de leerlingen waren ge dwongen de stomdronken Hals uit de kroeg naar huis te dragen. De schilder sprak traditiegetrouw zijn avondgebed: "Lieve Heer, haal my vroeg in uwen hoogen hemel". De leerlingen besloten de proef op de som te nemen, boorden vier gaten in het plafond en trokken het bed van Hals met vier touwen omhoog. Hals moet geroepen hebben: "Zoo haastig niet. Lieve Heer, zoo haastig niet...". Het is een van de weinige dubieu ze anecdotes over Frans Hals die kunsthistoricus Fuhri Snethlage en historicus Van Diepen in hun boek Haarlem en Hals debiteren. Verder is het boek van de twee auteurs juist een toonbeeld van objectiviteit. Een hoop onzin over Hals wordt voor goed naar het rijk der fabelen ver wezen. Zo is het bijvoorbeeld zeer onwaarschijnlijk dat Hals berooid en zonder waardering voor zijn werk is gestorven, zoals het een ar metierige schilder zou betamen. Op de pof Van Diepen: "Op het eerste gezicht krijg je uit archiefstukken het beeld dat Frans Hals altijd schulden had; dat hij heel arm was. Uit het feit dat hij hier en daar in het krijt stond en zelfs voor de rechter moest verschij nen, zou je kunnen concluderen dat hij er een potje van heeft gemaakt. Maar als je verder kijkt, blijkt dat het toen veel vaker voorkwam dat mensen schulden hadden. Het was in die tijd gewoonte om op de pofte kopen". Fuhri Snethlage: "Je krijgt een vertekend beeld. Frans Hals had schulden, ja. Maar hij stond tegelij kertijd wel borg voor mensen. Je moet niet vergeten dat hij grote uit gaven deed voor linnen, verf, enzo voort. Logisch dat je dan wel eens krap bij kas zit. Bovendien: als je echt arm bent, eet je geen os. Uit de stukken is echter gebleken dat hij in ieder geval één keer os heeft ge kocht". Ze concludeert: "Dat hele armoe- troef verhaal is dus een beetje twij felachtig. Voor bepaalde stukken verdiende hij zelfs heel redelijk. Het is lang niet van alle schilderijen be- Diepen rekenen in hun boek 'Een stad en zijn schilder' af met de roddél- kend, maar voor één schuttersstuk kreeg hij destijds duizend gulden geboden. Dat stuk is uiteindelijk nooit gemaakt, maar het was geen gek bedrag. Rembrandt heeft voor de Nachtwacht zestienhonderd gul den gekregen". Frans Hals was dus geen arme man. Mogelijk dat dit ook een ander licht werpt op het zogenaamd maat schappij-kritisch karakter van zijn werk. Van Diepen en Fuhri Snethla ge trekken dat in twijfel. Hals mag mensen op zijn schilderijen mager of juist als snobs hebben afgebeeld, dat zegt niets over hoe hij zelf over de modellen dacht. Van Diepen: "Je was een goed vakman of geen goed vakman. Uiteindelijk ging het erom dat een produkt werd gemaakt dat kon worden verkocht. Portretten werden gemaakt voor de mensen die erop stonden". Fuhri Snethlage: "Frans Hals heeft eens een familieportret ge schilderd van een familie die nadat het schilderij was voltooid, uit breidde. Door een andere schilder is toen dat kiud erbij geschilderd. Daaruit kun je afleiden dat het niet zo belangrijk werd gevonden wie een schilderij maakte". Zij voegt daar wel meteen aan toe dat Hals in staat was een eigen klantenkring op te bouwen, omdat steeds meer men sen zijn werk waardeerden "als am bachtsman". Bij een opdracht werd zelfs zijn Amsterdamse collega Rembrandt van Rijn gepasseerd. Natuurtalent Vast staat dat Frans Hals al tijdens zijn leven waardering ten deel viel. Hoewel Nederland niet zoals Italië en Frankrijk grote vorstenhuizen kende die om de haverklap om vangrijke opdrachten uitdeelden, kon Hals zich goed in leven houden met z'n schuttersstukken en por tretten van rijke mensen. Geen slechte prestatie voor een natuurta lent. In tegenstelling tot tal van zijn collega's in het rijke Haarlem had Frans Hals immers niet het voor deel dat zijn vader en grootvader ook al schilder waren geweest. Frans Hals begon zelfs heel plot seling te schilderen. Het is een van de vele raadsels in het leven van de schilder waarvoor Van Diepen en Fuhri Snethlage geen verklaring hebben. Hals' vader zat in de textiel industrie en was dus geen wegbe reider voor zijn zoon. Het is 1610 als Hals zijn eerste portret maakt. Hij is dan waarschijnlijk al dertig jaar oud (over zijn exacte geboortedatum is niets bekend) en op z'n zachtst ge zegd een laatbloeier. Over zijn mo tieven is niets bewaard gebleven. Het ligt voor de hand te suggereren dat Hals zich misschien door al dat linnen in de buurt heeft laten lei den, maar zeker is dat niet. De schrijvers van Haarlem en Hals wa gen zich niet aan een verklaring. sterdam 25 april 1968 retaris president !JII' Zelfportret i Een ander raadsel is de geboorte plaats van Frans Hals. Fuhri Snethlage en Van Diepen houden de min of meer officiële lezing aan dat de beroemste Haarlemse schil der aller tijden geen Haarlemmer van geboorte is. Omdat in het ar chief documenten zijn teruggevon den ondertekend met Frans Hals van Antwerpen, gaan ze er van uit dat hij in die toenmalig Zuidneder landse stad geboren moet zijn. De familie Hals is waarschijnlijk naar Haarlem gevlucht toen de Spanjaar den in 1585 Antwerpen binnenvie len. Maar bewijzen zijn er niet. Hals' geboortedatum staat niet geregi streerd, een burgerlijke stand werd nog niet bijgehouden en de doopre gisters van de kerk zijn verloren gaan of hebben nooit bestaan. Het ging nogal chaotisch toe in Antwer pen in die jaren. Vast staat wel dat Haarlem in die periode een welvarende stad was. In Haarlem en Hals wordt erop ge wezen dat de stad, net als concur rent Leiden, volop investeringspre mies uitloofde voor beginnende on dernemers. Met succes. Textielin dustrie, bierbrouwerijen, scheeps werven; in bruisend Haarlem werd volop gewerkt. Een aantal mensen werd daar bovendien bijzonder rijk Tulpebol Soms leidde al die rijkdom tot on zinnige beleggingen. "Een specula tie-object bij uitstek werd de tulpe bol", stellen Van Diepen en Fuhri Snethlage. In 1623 bracht een Vice- roy-tulpebol bijvoorbeeld het be drag van 7.800 gulden op. Een ande re Haarlemmer ruilde z'n huis in tulp. Maar er waren ook ge noeg mensen die hun geld in kunst staken. Frans Hals schilderde in jaren meer dan honderd portretten. "Het is tenslotte status om je portret op schilderij te hebben", zegt Fuhri Snethlage. "Plus dat sommige n sen het belangrijk vonden om zich zelf voor het nageslacht vast te laten leggen in een tijd dat nog geen foto grafie bestond", vult Van Diepen Frans Hals had dus z'n tijd mei schilderde er op los. Hoeveel schil derijen hij precies vervaardigde niet bekend omdat niet alles be waard is gebleven. Inmiddels is ook een heftige discussie losgebarsten over een aantal werken dat wel be waard is gebleven. Er zijn kunsthis torici die beweren dat lang niet alles dat aan Hals wordt toegeschreve ook door hem is geschilderd. "Het is ontzettend moeilijk te zeg gen of ze gelijk hebben. Ik heb ook wel eens bij een bepaald werk ge dacht: dat ziet er slecht uit, dat kan hij gewoon niet hebben gemaakt. Wat dat betreft is het belangrijk dat op dit moment onderzoek wordt ge daan. Maar het is gewoon ontzet tend moeilijk te zien of het om valsingen gaat", aldus Fuhri Snethlage. Ze voegt eraan toe: "Mis schien is juist daarom die tentoon stelling wel zo leuk. Daar hangen z allemaal, ook de omstreden schilde rijen. Een mooie gelegenheid a iedereen om het zelf te beoordelen". Haarlem cn Hals. Een stad en schilder. Het bock van Alice van Die pen cn Hcnricttc Fuhri Snethlage v schijnt op 11 mei bij de Zwolse uitge verij Waandcrs. Tegelijkertijd begint de tentoonstelling van de werken van Frans Hals in het Frans Hals Museum in Haarlem. POP bijdrage; Bram van Leeuwen De gezamenlijke platenmaatschap pijen richten deze weken de schijn werpers op de Nederlandse arties ten. En in dat kader is er ook een speciale cd vol n~.tionaal talent ver schenen. Daarom in deze rubriek eveneens aandacht voor muziek van eigen bodem. Een puur Hollandse produkt is bijvoorbeeld 'Het Onherroepelij ke Fantastico Album'. Een cd waarop een groot aantal liedjes (17) staat dat in de vier uitzendingen van het VARA-tv-programma 'Fan tastico' te horen was. Afgelopen donderdag werd het originele kwartet van zanger-en tertainer Robert Long, die tekende voor de teksten, de muziek en de produktie, afgesloten. Op de cd neemt hij ook vokaal het leeuwe- deel voor zijn rekening. Evenals op tv zijn op de plaat een aantal nationaal bekende artiesten te gast. Een duet met Corry Konings lijkt niet zo'n voor de hand liggende combinatie maar het 'Draaiorgel lied' komt er best aardig uit. Overi gens werkten Robert en Corry al eerder samen bij de opnamen van de musical 'Tsjechov' die hij samen met Dimitri Frenkel Frank schreef. Een heel sterk nummer is het du et van Robert Long met Rob de Nijs getiteld 'Ga nou maar' waar tekst en muziek bij uitstek harmoniëren. Verder zijn op de cd bijdragen te vinden van Simone Kleinsma, die op het ogenblik triomfen viert met de musical Sweet Charity, de wat in het vergeetboek geraakte Jenny Arean, die met haar aparte hese stemgeluid ook nu weer boeit met 'Wat mij betreft'. En Willeke Alberti die behalve so lo ook nog een duet met Robert zingt. Alles bij elkaar een cd met grote contrasten, karakteristiek voor het recente werk van Long. Soms keiharde of boertige teksten tegen een achtergrond van zeer sfeervolle, romantische muzikale thema's. Afgewisseld met een ge wone meestamper voor de polonai- Herman van Veen Een andere Nederlandse zanger die vooral om zijn warme stem wordt gewaardeerd is Herman van Veen. Voor zijn nieuwste cd 'Blauwe plekken' (na de 'Rode wangen' met kindermuziek) koos hij onder meer repertoire van de Duitser Heinz Rudolf Kunze, die zijn muziek heeft ondergebracht bij de uitgeverij met de veelzeggende naam 'Wereldver beteraar'. De teksten werden door Hanneke Holzhaus vertaald. Behal ve de titelsong is ook 'Rijp', 'Zonder pardon' en 'De koekoek in de klok' van hem. Wat vooral blijft opvallen op Van Veens platen is dat hij steeds een enorm gevarieerd gebruik maakt van muziekinstrumenten en er niet voor terugdeinst op dit punt nieuwe zaken uit te proberen. Met als con stante en vetrouwde factor zijn ge voelige stem. De teksten zijn verrassend van wending en presentatie, afwisse lend en als altijd eigentijds: het uit delen en oplopen van klappen, ie mand die geen kant meer uit kan, een haat—liefde verhouding, het maken van een kind, de angst van een vrouw voor haar man, de ont rouw en een erotische dodendans. Mijn persoonlijke favoriet is 'Chanson de malheur' een aan klacht tegen de voortgaande milieu vernietiging waarvan de tekst en de muziek werd geschreven door Henk Temming met steun van een tweede lid van de groep Het Goede Doel: Henk Westbroek. Jan ten Hoopen Een Nederlandse zanger die het he lemaal met eigen repertoire doet is de Leidenaar Jan ten Hoopen. 'Wat ik zeggen/zingen wou' is zijn twee de plaat waarop een 14-tal eigen composities te horen is. De teksten zijn voor een belangrijke deel geënt op (verbroken) relaties, waarin za ken als pedofilie, een hang naar de voorbije jeugd, onbeantwoorde lief de en zelfdoding een belangrijke rol spelen'. Op zich een prestatie die respect afdwingt en de teksten zijn zeker niet slecht. Al vloeide er zo af en toe toch een wat al te afgezaagde regel uit de pen. Dat de schijf mij niet kan blijven boeien komt echter vooral door de weinig gevarieerde toonzet ting van de meeste liedjes en de be perkte mogelijkheden van zijn stem. In dat opzicht legt hij het dui delijk af tegen eerder genoemde collega's als Robert Long en Her man van Veen. Zelfs studio-techni ci hebben niet helemaal kunnen verdoezelen dat Jan ten Hoopen duidelijk moeite heeft met bepaal de noten. Ad Visser Tenslotte een instrumentale cd van eigen bodem. Daarvoor tekende presentator, schrijver en componist Ad Visser, die ooit nationale be kendheid verwierf als tv-discjoc- Jan ten Hoopen. key van Top Pop. Met de cd 'Hi-tec classics' doet hij - getuige het bij behorende foto- en titelboekje - verwoede pogingen de Nederlandse Jean Michelle Jarre, Kitaro of Van- gelis te worden. Digitale klankmodules worden bespeeld met bèhulp van compu ters waar Ad Visser zijn partituur en muzikale interpretaties heeft inge voerd. Op zich ongetwijfeld een technisch hoogstandje en het leidt tot het creëren van verrassend in strumentarium met een schat aan nieuwe klanken. Het bezwaar is echter dat hij voor zijn experimenten een aantal wer kelijk tot op het bot afgekloven mu zikale fragmenten uitkoos. Want het Concierto de Arajuez van Rodri- go, het Adagio van Albinoni of Ca non van Pachelbel zijn nu niet be paald werkjes waaraan veel eer valt te behalen. Ook niet wanneer daar op futuristische vindingrijkheid wordt losgelaten. Er zijn momenten waarop de cd zeker weet te boeien. Bijvoorbeeld de bewerking van Satie's Gymno- pedie is het beluisteren zeker waard, maar een kleine drie kwar tier Vissers Computer Ensemble aanhoren is toch teveel gevraagd. Daarvoor zijn z'n bewerkingen van de populair klassieken toch te vlak en te weinig inspirerend van opzet. Noordwijk krijgt 18 augus tus een eigen jazzfestival. Het is de bedoeling dat er zoveel mo gelijk jazzstij- len aan bod ko men. De organi satoren, het co mité Leidato Beurs- en Evene mentenorgani satie, directies van Hotel Oran je, Boulevard Hotel en de stichting VW Noordwijk wil len hiermee een zo'n breed moge lijk publicV trekken. De formatie Kenny Ball and his Jazzmen, de Amerikaanse vocaliste Adrienne West, The Swingma- tes van Bernard Berkhout zijn al gecontracteerd. (foto pr) DORDRECHT (GPD) - De eerste Dordt-prijs voor biografieën wordt •in het najaar van 1991 uitgereikt. Met de tweejaarlijkse prijs is een geldbedrag gemoeid van 25.000 gul den. De nominaties worden reeds dit najaar bekend gemaakt. De jury bestaat naast voorzitter Martin Ros uit Ton Anbeek, Emma Brunt, Jan Eijkelboom, Harry Poeze, Harry G.M. Prick en Bart Tromp. In een gloedvol en met prachtige anecdotes omkleed betoog bena drukte Ros - de onbetwiste God- father van de Nederlandse biografie - het belang van een financiële sti mulans voor biografen. In ons klei ne taalgebied kunnen uitgeverijen onmogelijk in hun eentje de kar trekken. Vergeleken bij landen als Engeland en Frankrijk staat de Ne derlandse biografie nog in haar kin derschoenen. In Frankrijk verschijnen jaarlijks vijfhonderd nieuwe biografieën, in Engeland zelfs zevenhonderdvijf tig, hield Ros zijn gehoor voor. "Als je in Engeland een boekhandel bin nenwandelt en vraagt naar de bio grafie van Cromwell, kijken ze je met grote ogen aan. Welke wilt u hebben? Vraag in Nederland maar eens naar Willem van Oranje, Troel stra, Romme, Bilderdijk. Je gaat ge garandeerd met lege handen weer naar huis". Volgens Ros zijn er in Nederland niet alleen veel te weinig biografie ën verschenen, maar deugen de meeste ook nog eens niet. "Vaak gaat het om een bloeaeioze neersiag van kladpapiertjes. Maar juist de tails en anecdotes brengen perso nen tot leven". Mede dankzij de Dordt-prijs gaat de biografie, zo voorspelde Ros, ook in Nederland een schone toekomst tegemoet. "De biografie is het on uitputtelijke leesgenre van de toe komst. Door ze te lezen, leef je een paar levens meer". In het jaar dat de prijs niet wordt toegekend, is een vergelijkbaar bedrag beschikbaar voor opdrachten. Daarnaast wil men symposia en lezingen organi seren en wordt gestreefd naar een Jaarboek van de biografie. Het geld is afkomstig van een groot aantal sponsors uit Dordrecht en daar naast heeft ook de gemeente Dordrecht een subsidie toegezegd. Kaartenmarkt Holland Festival AMSTERDAM (ANP) - Voor het eerst sinds drie jaar is er weer een kaartenmarkt voor het Holland Fes tival. En wel in de Amsterdamse Stadsschouwburg op zaterdag 28 april. Of) de markt wordt wel kor ting verleend aan CJP'ers en hou ders van een Pas 65. Dit in tegen stelling tot kaarten die schriftelijk worden besteld. De kassaverkoop aan de theaters begint op 1 mei. De kaartenmarkt voor het 43ste festival, dat traditiegetrouw de hele maand juni in beslag neemt, wordt omlijst met een feestelijk program ma. Peter van Ingen en Dieuwertje Blok houden korte interviews met onder meer de choreografe Kriszti- na de Chatel, de pianist Ronald Brautigam, artistiek directeur Pier re Audi van de Nederlandse Opera, de dóchter de componist Diepenb- rock Thea Vermeulen-Diepenbrock en de vaste componist van William Forsythe's Ballett Frankfurt Thorn Willems. Zij zullen ingaan op diver se programma-onderdelen van het festival. Tussendoor wordt opgetreden door een groep van het Sweelinck Conservatorium, Opera Forum, een groep van de Wereldmuziekschool en het Aurelia Saxofoon Kwartet. Er worden verder video's van eerde re en komende voorstellingen ge draaid en belangstellenden kunnen een rondleiding door de schouw burg krijgen. In Café Cox, in juni festivalcafé, treden The Rumble Cats op. De kaartenmarkt begint om 10.00 uur en duurt tot 16.00 uur. Kaarten voor Stones-concert DEN HAAG (ANP) - Voor het concert dat de Rolling Stones op 31 mei in Keulen geven zijn in Nederland tienduizend kaarten beschikbaar. Dit heeft Mojo Concerts meegedeeld. De Stones treden ook een paar keer op in de Rotterdamse Kuip, maar daarvoor waren alle kaarten in een mum van tijd ver kocht. De voorverkoop voor het Keulse concert begint vandaag. KOREN - Een koor van 2000 zan gers treedt op 11 mei op in Den Haag Het zijn eigenlijk achttien mannenkoren uit Wales in Groot- Brittannië en zeven koren uit Ne derland. Solisten zijn onder ande ren Vicki Brown, Marco Bakker en Louis van Dijk.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1990 | | pagina 36