muziek Een leven in het teken van Schizofrenie EEKUUR Robert Plant: 'De bandleden hadden mijn zoons kunnen zijn' Barbara Thiel, arts ZATERDAG 21 APRIL 1990 "aft iVfA^ PAGINA 29 Hard rock, heavy metal en psychedelische bands danken veel aan Led Zeppelin (1969-1980), een formatie die op de popmuziek van de jaren zeventig duidelijk een stempel drukte. Zanger Robert Plant vormde samen met gitarist Jimmy Page de Lennon en McCartney van 'Zep'. Ze maakten harde, maar nooit afstompende muziek. Sinds 1982 werkt de 41 -jarige Plant ambitieus aan een solocarrière die prachtige albums heeft opgeleverd als 'The Principle of Moments', 'Now and Zen' en 'Manic Nirvana'. Op 2 mei maakt hij met zijn nieuwe band zijn Nederlands concertdebuut in Vredenburg in Utrecht. "Muziek is mijn panacee, mijn wondermiddel voor de werkelijkheid, voor alles wat me uit mijn balans heeft gebracht". door John Oomkes 'De mensen met wie ik nauw samenwerkte in Led Zeppelin hebben als het ware foto's opgeleverd van een onstuimig leven. Het is een waanzinnig avontuurlijke reis geweest voor iemand die alleen maar begon als een zanger met een blue stemgeluid". (foto gpd> De eerste vraag is een misser. Tussen de vele informatie die over Led Zeppelin en Robert Plant in omloop is, zat een verwij zing naar de blues-scene in Midden-En- geland en Manchester. Het is een gebied dat niet alleen natuurschoon te bieden heeft, maar ook vervuilde en grauwe ne- gentiende-eeuwse fabriekssteden, waar de renovatie maar niet van de grond wil de komen. De blues wilde in dat klimaat in de jaren zestig vanzelfsprekend goed gedijen. Het is muziek die een uitlaat klep vormt voor dezelfde doffe ellende die gevangenen in de Strangeways-ge- vangenis de afgelopen weken de daken op dreef. "Ik heb niets met Manchester", zegt Plant met een benepen mondje. "Maar in tegenstelling tot de vele nieuwe rijken van mijn leeftijd, leef ik niet in het bui tenland. Ik beschouw me voor de volle honderd procent een Brit", zegt Plant die de achterliggende gedachte van de vraag wel oppikt. "Ik kan me niet aan het nieuws onttrekken. De gevangenisop stand en de demonstraties tegen de poll- tax. Dan praatje over twee incidenten in het laatste half jaar, maar ik kan me er geen mening over aanmeten. Ik ben al een hele tijd niet meer thuis geweest". Speelkamer Plant praat met een gedistingeerde tong val, alsof zijn roots niet op de straat maar in Oxford liggen. "Ik ben Brits, maar de wereld is mijn speelkamer. Ik kan zien wat er gebeurt. Ik weet dat de hoofdelij ke belasting als een donkere cape van wanhoop over de hoofden van de men sen is gegooid, maar het lijkt me ook een excuus voor een bepaald soort militan ten dat er eens even flink op los wilde slaan. Het is net als met de voetbalwed strijden in Londen. Geloof me, ik ken die sfeer, 's Zaterdags is het steevast raak. Saturday is the day that you fuck some bodyHij laat als een acteur in een Ame- Een op de honderd inensen in ons laiid krijgt schizofrenie. Toch zullen de mees ten niet veel meer over de ziekte kunnen vertellen dan de onjuiste vertaling "ge spleten persoonlijkheid". Het betekent echter iets heel anders; daarover gaat de ze rubriek. Schizofrenie is een geestesziekte die ontstaat bij jonge vrouwen en mannen, meestal rond het twintigste jaar. Het is een chronische ziekte die in het algemeen niet meer overgaat. De naam (ongeveer te vertalen met 'gescheiden geestslaat op het feit dat de samenhang in de ge dachten en de gevoelens verloren gaat. Het belangrijkste verschijnsel van de ziekte is de psychose'— daarbij is sprake van 'wanen' en 'hallucinaties'. Wanen zijn ideeën waarvan iemand volledig overtuigd is, maar die niet met de werke lijkheid overeenkomen (bijvoorbeeld het idee dat iemand je wil vermoorden). Hal lucinaties zijn waarnemingen (zien, ho ren, ruiken, voelen) van dingen die ande ren niet waarnemen, bijvoorbeeld 'stem men' die opdrachten geven. Behalve schi zofrenie zijn er nog andere soorten psy chosen die ik hier verder niet bespreek. Schizofrenie wordt meestal ontdekt doordat iemand voor het eerst psycho tisch wordt, dus wanen en hallucinaties krijgt. Vaak gaat daaraan echter al een kortere of la ngere periode van problemen vooraf. De patiënt heeft al een tijdje vreemd gedrag vertoond, zich heel sterk teruggetrokken of zich depressief ge voeld. Aangezien dat voor een puber niet zulk ongewoon gedrag is, wordt daaraan rikaanse tv-serie een pauze vallen, en zegt dan: "Hard". "Natuurlijk speelt in Groot-Brittannië het element van sociale ongelijkheid een belangrijke rol. En ja, natuurlijk raakt het me. Maar ik schrijf er niet over. Waar om niet? Omdat ik opgroeide in de jaren vijftig. Ik zie muziek graag als iets datje misschien het best als De Andere Verlei ding kunt omschrijven. Voor mij als jong knulletje was het de grote, alles in bewe ging brengende kracht die zorgde dat je je aan het dagelijks leven kunt onttrek ken als je daar zin in hebt. Dat is nu nog zo: ik luister graag naar Arabische mu ziek, ik begrijp geen spaan van de tek sten, maar het is muziek die me vervoert. Ik luister naar de groten van de jazz, naar John Coltrane, of Dexter Gordon, of Co leman Hawkins, omdat ze me verleiden". "Muziek is mijn panacee, mijn won dermiddel voor de werkelijkheid, voor alles wat me uit mijn balans heeft ge bracht, of alles dat me kapot heeft trach ten te maken. Muziek heeft zo veel refe rentiepunten voor mijn leven. Het is net alsof ik door de muziek een heel systeem van archiefkaarten of floppy-discs kan oproepen, waarop allemaal gegevens staan die met mijn leven te maken heb ben. Het is net een dagboek van alle emo ties die je hebt doorstaan. Ik probeer op mijn beurt muziek en een web van gelui den te creëren, die die emoties doorge ven. Liever dat dan een sociaal geluid of opvattingen te laten horen". Vlammetje "Muziek reflecteert wel degelijk de tijd waarin ze gemaakt is. Als je over popmu ziek praat heb je het over de botsing tus sen sociale lagen in de bevolking. In 1977 had je punk-rebellen als The Clash, The Angelic Upstarts of Cockney Rejects, maar van lieverlee kwam je juist met die jongens in eh... Tin Pan Alley terecht, de fabriek van de beroepsliedjesschrijvers. niet zoveel aandacht besteed, totdat de verschijnselen van een psychose ont staan. De psychose heeft bij schizofrenie een aantal karakteristieke kenmerken. Zo heeft de patiënt vaak het idee (de 'waan') dat anderen zijn gedachten kunnen lezen of dat vreemde machten hem beïnvloe den; hij hoort vaak stemmen die op drachten geven of commentaar leveren op zijn gedrag. Soms staat hij in op dracht van die stemmen uren of dagen stokstijf in één houding. Daarbij is vaak wat de patiënt zegt en doet voor de omge ving vreemd en onbegrijpelijk. De gevoe lens lijken te verbleken, waardoor de pa tiënt heel ongevoelig kan lijkenof hij kan gevoelens hebben die niet met de situ atie overeenkomen, lachen als anderen huilen en andersom. Het is echter wel voor te stellen dat de ged.achten en de hal lucinaties hem ook heel angstig en som ber kunnen maken. De ziekte kan op een aantal verschil lende manieren verlopen. Sommigen ma ken een enkele psychose door en daarna nooit meer. Vaker zal de ziekte chronisch verlopen, waarbij de psychose in episo den aanwezig is. - Daartussenin zij n de wanen en de hallucinaties weliswaar weg, maar kan toch een aantal verschijn selen overblijven. Dat zijn dan vooral symptomen als ernstige passiviteit, isola tie. vreemd gedrag en zelfverwaarlozing. De oorzaak van schizofrenie is niet be kend. Wel is inmiddels met zekerheid aangetoond dat de aanleg voor de ziekte erfelijk is. Kinderen van een schizofretie Walgelijk. Het leverde muziek op die slechter was dan elke vorm van popmu ziek die de punk trachtte te vervangen. Maar één moment, zo op de grens van 1976 en 1977, is er heel even een vlamme tje geweest, een vonk die opspatte". Hij gaat verzitten, doceert als een En gelse hoogleraar. "Muziek laat zich niet altijd combineren met het vermogen om je goed uit te drukken. Ik moet zeggen dat ik mezelf ook nooit de opdracht heb gegeven om radicale gedachten, die ik eventueel zou hebben, op te schrijven. Prince schrijft bij voorbeeld reportages, observaties van de tijd waarin hij leeft. Ik heb dat niet gedaan". "Het openingsnummer ('Hurting Kind') van mijn nieuwste plaat ('Manie Nirvana') is meer te danken aan Gene Vincent dan aan wie ook. Mijn liefde voor de rockabilly uit de jaren vijftig, een genre dat bepaald niet is overleden, weet me nog steeds in beweging te zetten. Ik jaag platenzaken af, op zoek naar dat kleine juweeltje van toen. Het is mis schien wegwerpmuziek, maar opwin dend. In z'n originele vorm - zo rond 1955, 1956 - drukte die muziek eerlijk heid uit, en dat is de hoogste kwaliteit waarop je iets kunt beoordelen. Als je rockabilly van latere datum beluistert heeft dat iets als het lezen van een boek van Jack Kerouac. Je krijgt er nog steeds een tik van, maar het is niet meer hele maal hetzelfde". De blues Op ten minste twee momenten in je car rière heb je je bezig gehouden met de blues. Vóór Led Zeppelin en nadien. In het eerste geval werkte het zingen van de blues vormend op je loopbaan, in het tweede geval werkte de blues als een heel meester. Het is een muziekvorm met een therapeutische betekenis. Robert Plant: "Het zingen van de blues heeft helend gewerkt, zowel voor mezelf als voor m'n publiek. Zeker. Ik heb altijd gezongen vanuit de bronnen. Ik luister de al heel jong naar rockabilly en blues. Ray Charles, Wynonie Harris. Ik heb meegemaakt hoe die invloeden zich ver taalden in andere genres. De manier waarop dat gebeurde en de mensen met wie ik nauw samenwerkte in Led Zeppe lin hebben als het ware foto's opgeleverd van een onstuimig leven. Het is een ke invloed kan uitoefenen op het al dan niet terugvallen in een psychose. Dat heeft te maken met de ontdekking dat bij schizofrenie vooral een grote gevoelig heid bestaat voor te veel en te intensieve indrukken; de schizofreen mist als het ware een 'filter' om een overmaat aan in drukken tegen te houden. Ook is de schi zofreen erg kwetsbaar, waardoor belang rijke gebeurtenissen (zogeheten life events) niet alleen vaak het begin van de ziekte inluiden, maar ook een terugval kunnen veroorzaken. Gebleken is dat in families waarin men elkaar dicht 'op de huid' zit, veel kri tiek op elkaar heeft en sterk bij elkaar be trokken is, de kans op een terugval groter is dan wanneer de gezinsleden elkaar met rust laten en weinig met elkaar om gaan. Dat is dus te verklaren uit het on vermogen van de schizofrene patiënt om veel indrukken en gevoelens te verwer ken. Voor de gezinsleden is schizofrenie ook een zeer belastende ziekte. Zij moeten im mers leven met iemand die een deel van de tijd psychotisch is, en die de rest van de tijd slechts moeilijk tot iets te brengen is en met wie vaak geen contact te maken is, maar die toch veel aandacht nodig heeft. Er wordt daarom de laatste jaren veel aandacht besteed aan het begeleiden van de familieleden. Niet alleen om ze de steun te geven waaraan ze behoefte heb ben, maar ook om ze te leren zo met de pa tiënt om te gaan dat ze zowel zelf meer ruimte krijgen, als de kans op een terug val kunnen verkleinen en de zelfstandig heid van de patiënt vergroten. Er is een zelfhulporganisatie van fa milieleden van schizofreniepatiënten, genaamd Ypsilon. Het adres: Grindweg 135, 3054 VJ Rotterdam: te lefoon 010-4183050. waanzinnig avontuurlijke reis geweest voor iemand die alleen maar begon als een zanger met een blue stemgeluid". "Mijn stijl van zingen kwam recht streeks uit de blues en de rockabilly voort. In de jaren zestig had je een hele hausse van blauw-ogige, blanke soulzan gers die Ray Charles en anderen imiteer den. Rod Stewart klinkt verdacht veel als Sam Cooke. Joe Cocker lijkt op een mix van Barrett Strong en Ray Charles. Zo is het nou eenmaal. Het is moeilijk om iets origineels te creëren. Als daar nog de opdracht bij komt om die invloeden uit de jaren vijftig door de tijd heen over te brengen naar de jaren negentig... een tijd die strak staat van de nerveuze hoepla trends en een tijd waarin voortdurend de vraag wordt gesteld waar alle muziek nu eigenlijk vandaan komt... dan heb ik een rol gespeeld. Misschien wel een rol van betekenis. In ieder geval ben ik graag Ro bert Plant geweest. Uiteindelijk doet het er dus voor mij helemaal niet toe of ik ira maatschappelijk opzicht wat te melden; heb gehad". Geen toerist In de muziek die je de laatste jaren hebt vervaardigd, schuw je nieuwe invloeden^ niet. Je verwerkt samples en wereldmu-. ziek. Je jat net als de hiphop-muzikantei\ van nu leuke fragmentjes van Jame% Brown, monteert hijggeluiden achter de. drumopnamen, haalt flarden van. Marokkaanse geestelijke muziek tevoor-i schijti als je het zelf allemaal niet meer. weet te verwoorden. Het gekke is dat al- die fragmenten iets over jou persoonlijk, zeggen. Het zijn fragmenten van een dag boek. Robert Plant: "Mmm.ja, dat is juist. In 1974 woonde ik bijvoorbeeld samen met Jimmy Page enkele maanden in het zui den van Marokko. We hadden een Nagra- bandrecorder meegenomen en reisden door het Atlas-gebergte en het Anti-At- las-bergmassief. We sliepen gewoon in de dorpjes, bleven er wekenlang en na men alles op wat er gebeurde. Het mooie is dan datje na verloop van tijd zo'n land in je vingers krijgt. Je bent geen toerist meer, maar iemand die oog heeft gekre gen voor de typerende humor die Marok kanen bezitten. Marokkaanse grappen, noemen ze dat daar. Moroccan jokes! How arrrre you! Ze bezitten een simplis tische vreugde in het leven, die ons in middels rijke muzikanten - volledig ver murwde, ons met stomheid sloeg". "Wat hadden wij nou meegenomen als bagage? Een stukje inbeelding, de we tenschap hoe het swingende Londen zich gedroeg in het weekend, met al z'n gefantaseerde dromen hoe de toekomst er zou uitzien. Als je in zo'n Marokkaanse of elke andere, niet gekunstelde cultuur de kans krijgt om rond te lopen zonder datje een voyeur bent, dan draag je de er varing van zo'n reisje leven lang mee. Ik heb heel erg mazzel gehad, want het is ook de hele tijd bij me. Ik heb de be schikking over zo veel muzikale ervarin gen, die zowel op de plank liggen als in mijn hoofd gegrift staan, die heel natuur lijk zijn. Ik kan door naar muziek te luis teren of die te maken voortdurend mijn eigen systeem, mijn eigen lichaam en geest duidelijk maken. Van mijn vroeg ste jeugd tot nu aan toe; alles is veilig op geslagen". "In Watching You gebruik ik opnamen van de Marokkaanse zanger Siddi Ma- kain Mushkin. Ik was op een punt in de song beland waar ik moest stoppen of de boel moest laten exploderen. Ik heb toen een deel van de drumbeweging wegge wist en daarvoor de Marokkaanse mu ziek ingebracht. Het effect was alsof het magnetische Noorden in mijn muziek vijf graden opschoof. Aan het eind van het fragment schuift alles weer goed op zijn plaats en heb ik toch een extatisch effect bereikt. Ik heb in de coda (slot maat) van die song strijkersgeluiden ver werkt, die heel erg lijken op de manier waarop Indiase violisten spelen. Ook dat is een verwijzing naar mijn verleden, In 1971 reisde ik met Jimi Hendrix door In dia; we namen, toen ook al muziek op. Toen ik deze opnamen maakte, was het alsof ik terug was in een klein, vuil stu- diootje in Bombay en opnamen maakte met een Revox". Dankbaar "Een van de dankbaarste kanten van mijn leven is de kans om anderen ver trouwd te maken met andere, waardevol le muziek. Dat ik tegen anderen kan zeg gen: luister eens naar Coltrane, luister eens naar... Roland Kirk maakte heel vreemde geluiden, maar op zijn album We Free Kings staan fantastische frag menten. Dan kom je zo dicht bij God als maar mogelijk is op aarde. Nina Simone zong bij voorbeeld een heel mooie cover van I put a spell on you. Tijdens een mid denstukje scat ze een stukje samen met de tenorsax". Hij zingt het voor, met die hele hoge stem. "Zó goed, kippevel! Het is alles. Het is alsof de hemel naar bene den komt". "Ik werk samen met jonge getalenteer de mensen, die soms mijn zoons kunnen zijn. Prima lui, maar ik ontmoet heel vaak nietszeggende gezichten als ik hier over begin. Ook in mijn eigen band. Hu mor, ook zoiets! Hoe leg je ambitieuze jonge mensen uit dat een fout geen pro bleem hoeft te zijn? Led Zeppelin zat vol fouten - opnamen waar de drumpartij te snel was, maar waar de sfeer zó goed was dat je de fouten maar voor lief nam. Of nummers waarin ik compleet vals zong... de vreugdevolle misser moet je in stand houden". "Ik concurreer met veel muziek van nu, die ik als voer beschouw.-Muziek zonder hart en humor. Ik ga gewoon van mezelf uit, probeer mezelf niet te belang rijk te vinden, want anders zou ik zó dwaas overkomen... Begrijp je een beetje waar ik het over heb? Die bandjes van nu - Kingdom Come, Quire Boys, Guns 'n Roses - die mij imiteren. Ik als lichtend voorbeeld! Wat is er met hun fantasie loos?" ouder hebben bijvoorbeeld een kans van één op tien de ziekte ook te krijgen. Behalve die erfelijke aanleg zijn echter zeker ook een of meer factoren uit de om geving uan belang, maar de aard van die invloeden is nog geheel onbekend. Vroe ger wees men de ouders min of meer als schiddigen aan; nu is bekend dat zij ab soluut geen invloed op het ontstaan heb ben. Eerder wordt aedacht c tie in de baarmoeder of eer chamelijke oorzaak die tot e de hersenen leidt. Tot niet zo heel lang geleden w de ziekte geen kruid gewassen, wel begrijpelijk dat schizofrenen vroeger aan de rand van de maatschappij kwa men te leven. De laatste decennia zijn er medicijnen waarmee de psychose te be strijden is: antipsychotica of neurolepti- ca. Deze doen de wanen en de hallucina ties verminderen of verdwijnen. Tegen de passiviteit is echter geen remedie. An tipsychotica moeten heel lang geslikt worden, soms levenslang, om terugval in een psychose te voorkomen. Het is voor de patiënt heel moeilijk al tijd deze tnedicijnen te blijven slikken. Ze hebben namelijk bijwerkingen, zoals spierstijfheid, soms ook spierkrampen, en bewegingsdrangna langdurig ge bruik ontstaan soms zeer hinderlijke, on willekeurige bewegingen van mond en tong. Ook kan de ziekte zelf het regelma tig gebruik van de medicijnen verhinde ren, door wantrouwende gedachten of onregelmatig leven. Men probeert de me dicijnen dan als langwerkende injectie toe te dienen, een 'depot'. Opname op een psychiatrische afde ling zal niet altijd te vermijden zijn, met name als de patiënt geneigd is tot agres sief gedrag of erg depressief is. Tegen woordig probeert men deze opnames zo kort mogelijk te houden en de patiënt zo snel mogelijk weer in de ynaatschappij te rug te brengen. Soms is echter de psychose onbehandelbaar en dan is een voortdu rende opname onvermijdelijk. De laatste jaren heeft men ontdekt dat de directe omgeving, al is deze niet de oorzaak van de ziekte, wel een belangrij- ian een infec- i dergelijk li- en stoornis in s tegen

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1990 | | pagina 29