Een ijskoude Noordse schoonheid Een veranderend beeldhouwwerk PODIÜMBUK Actrice Greta Garbo ('I vont to be left alone') is dood Dik aangezette Le Comte Ory DINSDAG 17 APRIL 1990 een tweetal programma's. Don derdagavond is het podium in het LAK voor de Compagnie Pe ter Bulcaen met de voorstelling 'Kataloog'. In deze produktie zijn vier dansminiaturen onder gebracht van Piet RogieHans Tuerlings, Patrizia Tuerlings en Kristien van Reusel. Ze worden als een geheel uitgevoerd door vijf dansers en een bandoneon speler. In de bijsluiter worden vergelijkingen getrokken met de existentialistisch stukken van Sartre. Stenen mond Mimograaf en regisseur Wouter Steenbergen omschrijft bewe ging als een pesticide tegen de taal. Van zijn hand is de pro duktie 'Stenen mond, ik heb je lief die op vrijdag- en zaterdag avond in het LAK wordt ge bracht door het Grifttheater. Hij verwerkt in deze voorstelling het aloude thema van Adam en Eva maar geeft het verhaal een on verwachte wending. Kindertheater In het Micro-theater Imperium is zaterdag- en zondagmiddag (15.00 uur) de wereldpremière van 'Koningin van Kinderland, een produktie van KTC Pats. Het stuk speelt zich afin een toe komstig land waar geen volwas senen zijn. Het rijk wordt gere geerd dóór kinderen. Saldo Mortale Toneelvereniging Mimicri brengt op vrijdag- en zaterdag avond in cultureel centrum De Warenar 'Saldo Mortale', een van de eerdere werken van to neelschrijver Dimitri \Frenkél. Isabelle Parmentier verzorgt al 25 jaar nauwgezet en accuraat de boekhouding van een bedrijf. Zwart theater Met het oog op de paasvakantie begint de theaterweek in de Leidse Schouwburg met een fa milieprogramma. Wie tien jaar is of ouder zal veel plezier kun nen beleven aan 'De tovenaar van Oz' van Velvets Schwarzes Theater. Het zogenaamde 'zwar te theater' is een theatervorm die stamt uit de negentiende eeuw. We hebben hier te maken met een mengeling van 'gewoon' spel' en 'poppenspel', waarbij de men sen die de poppen bewegen niet te zien zijn omdat ze geheel in zwart fluweel zijn gekleed. 'De tovenaar van Oz' gaat over een meisje dat met huis en al door een wervelstorm naar een ver land wordt geblazen waar hek sen de dienst uitmaken en waar zij, samen met een vogelver schrikker, op zoek gaat naar de tovenaar van Oz. Vanavond in de Leidse Schouwburg. Gorki Toneelgroep De Tijd komt van avond in de Leidse Schouwburg met 'Jakov Bogomolovvan Maxim Gorki. Het is een Rus sisch liefdesdrama, waarin ze ven mensen elkaar treffen op het landgoed van de rijke maar ont goochelde Boékejev. Hij wil van zijn landgoed een kuuroord ma ken en geeft ingenieur Bogomo lov opdracht om er te boren naar water. Boekejev's vrouw geniet ondertussen van het leven, of zoals ze het zelf zegt: 'Hij dronk zich zat aan dromen, ik aan champagne'. Tussen deze drie fi guren doen zich tal van amou reuze ontwikkelingen voor. Scène uit 'Jakov Bogomolov' van Maxim Gorki, (foto Koen seberechts) Jasperina Jasperina de Jong geeft op don derdag-, vrijdag- en zaterdag avond een reprise van haar vo rig jaar begonnen 'Tour de Chant'Het is een programma zonder vast parcours, met veel liedjes, maar ook gesproken tek sten, uitbundige cabaretnum mers en Nederlandse chansons. Componist Joop Stokkermans en tekstdichter Ivo de Wijs zijn leve ranciers geweest voor dit pro gramma, dat een goede pers kreeg. Piratendochters Ook kindertheater deze week in de Leidse Schouwburg. Kinder theater Ploef speelt op zondag middag (14.30 uur) de voorstel ling 'Piratendochters'. In dit stuk volgen wij de belevenissen van het drietal Klara, Jet en Ro bin die hun vader willen öplèi- den tot zeerover. Echt moedig is de vader niet. Dat blijkt wel als hij te maken krijgt met het 'brui- zand' en oog in oog komt te staan met een indianen jongen. Kataloog Voorafgaand aan de Ierse week biedt het LAK-theater deze week Scène uit 'Koningin van Kinderland' door KTC Pats in Imperium. (foto Arjen Bergman) Jasperina de Jong. terdagen 21 en 28 april het blij spel 'Bont(d) voor liefdadig heid'. Vijf moderne Robin Hoods betuigen op een wel heel gevaar lijke wijze hun sympathie voor de arme medemens. Er worden door hen bontjassen gestolen van de rijken. De opbrengt gaat naar minder bedeelden. Aan vang 20.00 uur. Plaats: dorps huis naast de kerk. Ze leidt een tamelijk saai leven. Totdat Stefan Bleecker haar pad kruist en haar leven nieuwe inhoud geeft. Een satirisch stuk, waarin de tegenstellingen arm- rijk en echt-onecht nader wor den uitgewerkt. Robin Hoods De Rijpweteringse toneelvereni ging Maskerade brengt op de za Knap werk van Merce Cunningham Merce Cunningnam Dance Company met 'August Pace' (1989, muziek Michael Pugliese); "Fabrications" (1987, muziek Emanuel de Melo Pimenta); 'Cargo x' (1989, muziek Takehisa Kosugi). Choreo- grafiën: Merce Cunningham. Gezien op 12 april in het Muziektheater in Amsterdam. AMSTERDAM - Alsof het Hitchcock zelf betreft, schuifelt hij moeizaam en bescheiden tus sen de dansers door; de goeroe van de experimentale abstracte dans, Merce Cunningham, is in Nederland. Zijn tenen lijken ver groeid met de dansvloer en dat is ook niet zo vreemd als je bedenkt dat deze Amerikaan al sinds 1939 op de planken staat. De nu eenenzeventigjarige ve teraan begon.zijn danserscarrière bij een andere grootheid uit de danswereld: Martha Graham, de 'grand old lady' die vorig jaar nog in het Amsterdamse Muziekthea ter te gast was. Graham zette zich destijds af tegen het klassieke academische ballet en introdu ceerde een stroming die in de mo derne dans 'expressionisme" wordt genoemd. Dans moest een weerslag zijn van (oer) gevoelens en emoties. Zo was Sigmund Freud voor Graham een belang rijke inspiratiebron. Cunning ham, ooit danser bij Graham, re belleerde later op zijn beurt weer tegen de psycho-analytische zie- leroerselen van Graham om in de vijftiger jaren zijn eigen gezel schap op te richten. Mede door de invloed van en hechte samenwerking mét com ponist John Cage, richtte Cun ningham zich op totale abstractie in de dans. Verheven bewegingen werden ingeruild door alledaagse looppasjes en huppeltjes, de mu ziek mocht geen verband meer hebben met beweging, het thea ter maakte plaats voor de straat en parkeerplaatsen, dans bete kende niets meer dan een bewe gend menselijk lichaam en het toeval van de dobbelsteen bepaal de die avond de compositie van het ballet. De kunstzinnige anar chie van Cunningham en Cage was hun antwoord op de woelige maatschappelijke gebeurtenis sen na de tweede wereldoorlog. In de moderne danswereld ont stonden twee kampen: of je ging verder met Grahams psychologi sche aanpak of je liet je inspireren door Cunninghams abstractie. Keurig In de drie avondvullende pro gramma's die de Merce Cunning ham Dance Company de afgelo pen drie dagen uitbracht, waren de meeste recente choreografiën van de grootmeester te zien. Van het revolutionaire élan is iri die zin weinig over dat de dans zich nu keurig in het Muziektheater af speelt en het even keurig een overzicht geeft van het nieuwe re pertoire. Het avantgardistisch ge- dachtengoed heeft geschiedenis gemaakt en inmiddels een muse umfunctie gekregen. De eerste avond waren.'August Pace' (1989), 'Fabrications' (1987) en "Cargo x" (1989) aan de beurt. In "August Pace" goochelt Cun ningham met getallen: de zeven in het wit geklede heren en de ze ven in het zwart gestoken dames dragen rugnummers. De achtste danseres verbindt de groep met een zwart en wit kostuum. Het achterdoek is beschilderd met kindertekeningen en... getallen. Wie enige vorm van logica in de cijfers wil ontdekken wordt al in het programmaboekje gewaar schuwd: "Dit alles heeft nergens iets mee te maken". Het gaat om de reeks opkomsten en samen werkingen tussen de dansers. 'August Pace' is dan ook een reeks bewegingsconstructies die altijd helder is en waarin elk on derdeel een momentopname in tijd vastlegt. Swing en lyriek ont breken maar de droge bewegin gen bezitten een aparte schoon heid. Veel gymnastische balans oefeningen, rotaties en wijd ge spreide armen vormen op die ma nier een telkens veranderend beeldhouwerk in de ruimte. De Indiase klanken van componist Michael Pugliese zorgen voor het nodige vervreemdende effect om dat het niets met de dans te ma-< ken lijkt te hebben.1 August Pace' is op een koele manier mooi, maar meer dan dat is het niet. Op eenzelfde manier koel is 'Cargo x' waarin het ook weer gaat om de beweging zelf. Rond een ladder, getooid met bloemen, ontspringen bewegingen. Door de grotere afwisseling in tempo, kleur en het aantal dansers is 'Cargo x' echter veel spannender. De dansers houden elkaar nauw lettend in de gaten en zelfs iets dansants bij uitstek als synchro- niteit doet z'n intrede. De geluids effecten uit de synthesizer van Takehisa Kosugi geven het ballet bovendien iets 'from outerspace' mee en dat maakt het tesamen met Cunninghams inventieve dansidioom, maf en mooi. Niet wereldschokkend mooi maar aangenaam. Dat Cunningham beweging ook kan dramatiseren bewijst hij in 'Fabrications'. Een groepje eenzame en vervreemde mensen in een grote stad probeert wanho pig contacten te leggen. Contact gestoord als ze echter zijn, neemt de melancholie na de ontmoetin gen alleen maar toe. Gedepri meerd staren de dansers naar de grond en bewegen ze mechanisch met elkaar. Flarden stadsgelui den trekken aan hen voorbij en de opkomst van Cunningham zelf verandert weinig aan de een zaamheid. In alle abstractie is ook 'Fabri cations' mooi, maar gezien de re actie van het publiek wil het werk van Cunningham de harten niet (meer) ontroeren. De dansers be wegen zich op topniveau, Cun ningham is nog steeds een groot compositeur maar voor verrassin gen kan de groep niet zorgen. De Merce Cunningham Dance Com pany is een van de vele uitsteken de repertoiregezelschappen ge worden. En dat valt toch een beetje tegen. WASHINGTON (GPD/ANP) Dc manier waarop het afgelopen Paasweekeinde bekend werd gemaakt, dat Greta Garbo op 84-jarige leeftijd was overleden, was type rend voor de actrice, een van de allergrootste legen des die Hollywood ooit heeft voortgebracht. Een woordvoerder zei, dat ze in stilte zal worden begraven. De doodsoor zaak zal niet worden be kend gemaakt. Is een pri- vé-zaak. Niemand weet ze ker of ze familieleden heeft, hoewel sommigen zeggen dat er een nicht is. Greta Garbo, aan wie in de jaren '20 en '30 miljoenen zich vergaapten, was geobsedeerd door haar eigen privacy. Acteurs en actrices zijn ei gendom van hun publiek, wordt wel gezegd. Garbo wilde niets met haar publiek te maken hebben. Af gezien van een paar goede vrienden had ze met niemand kontakt. Ze gaf sinds de jaren '30 geen interviews, kwam nooit op film-feesten als de Oscar-uitreiking, wilde niet gezien worden, wilde met niemand gezien worden. Dat maakte haar tot de felbegeer de prooi van honderden fotografen die haar buiten haar appartement in New York, of bij haar huizen in Frankrijk en Zwitserland opwacht ten. Duizenden foto's moeten in de loop der jaren verschenen zijn van een Garbo met een dikke jas aan, een zonnebril op, en een grote hoed op het hoofd. Soms was zelfs dat niet genoeg, en verborg ze haar ge zicht voor de flitslampen achter een zakdoek. Het maakte de nieuwsgierigheid naar deze geheimzinnige vrouw al leen maar groter. Wie was Greta Garbo? Wat voor dingen dacht ze? Wat voor gewoontes had ze? Wat waren haar gevoelens over allerlei dingen? We zullen hét nooit weten. 'De Zweedse Sfinx' nam haar gehei men mee naar het graf, precies zoals ze dat altijd heeft gewild. Greta Garbo werd op 18 septem ber 1905 als Greta Loviso Gustafs- son in Stockholm geboren. Ze groeide doodarm op als de dochter van een straatveger die overleed toen zij 13 was. Zonder al te veel scholing achter de rug, was ze ge dwóngen al heel jong, als 13-jarige, te werken. Haar eerste baantje had ze in een kapperszaak, daarna werk te ze in een warenhuis. Dankzij haar uitzonderlijk grote uiterlijke schoonheid gaf het wa renhuis haar rollen in reclamefilm pjes. Op grond van die optredens kreeg ze een beurs voor de Konink lijke Toneelacademie in Stock holm. Een toevallige ontmoeting daar met Mauritz Stiller, een regis seur die het hart van de jonge Zweedse filmindustrie vormde, gaf haar leven een beslissende wen ding. Stiller zag direct dat Garbo gebo ren was voor het witte doek. Later zei hij over zijn protégé: "Het was haar gezicht. Zo'n gezicht zie je maar één keer per eeuw voor de ca- Garbo was 17, toen zij de hoofdrol speelde in een door Stiller gemaak te film. Die film, 'De sage van Gosta Berling', werd in Zweden zelf niet erg gunstig ontvangen, maar was een hit in Berlijn, een van de cultu rele centra van het toenmalige Eu ropa. Stiller kreeg dankzij het suc ces van zijn film een aanbieding van de Amerikaanse film-gigant MGM. Hij ging daarop in, onder voor waarde dat Garbo mee zou mogen. Zo kwam Greta Garbo op 20-jarige leeftijd in Hollywood terecht, waar ze een rol kreeg in, de stomme film 'The Torrent'. Al tijdens de opna men ging haar salaris omhoog, zo evident was het dat de jonge Zweedse een natuurtalent was. 'The Torrent', en dan speciaal de sensuele Garbo, was direct een sen satie, en vanaf dat moment kon-de actrice de films kiezen die ze wilde, en daarvoor het salaris vragen dat ze wilde. In totaal speelde ze in 27 films, waaronder klassiekers als The Kiss (1929), Anna Karenina (1935) en Camille (1936). Zo goed als alle films waarin ze speelde, waren kassuccessen. Dankzij die aantrekkingskracht kreeg La Garbo al zes jaar nadat ze in Hollywood was begonnen gages van het voor die tijd onvoorstelbaar hoge bedrag van 250.000 dollar per film. De eerste films die Garbo in Hollywood maakte, waren stomme films. Pas twee jaar nadat films met geluid gemeengoed waren gewor den, durfde Garbo's studio het aan, ha^r stem te laten horen. Haar zwa re stemgeluid, gevoegd bij haar ac cent, had de studio kopschuw ge maakt. Maar de film, 'Anna Christie', waarvoor reclame werd gemaakt met de slogan 'Garbo praat!', werd net zo'n groot succes als alle eerdere films met Garbo in de hoofdrol. Het publiek vond het prachtig, toen het in de filmzalen haar eerst woorden hoorde: 'Gimme a viskey' (geef me een whiskey). De stem droeg alleen nog maar bij aan haar image van een zwoele, mysterieuze femme fatale. Garbo speelde vaak rollen van slechte of trieste vrouwen. Maar ze kon ook komedie spelen, zoals be wezen wordt door het succes van haar in 1939 uitgebrachte film 'Ni- notschka', waarvoor - uiteraard - re clame werd gemaakt met de leuze: 'Garbo lacht!'. Wie zich afvraagt waar Greta Gar bo, alias 'Stockholm Venus', alias 'Super Svenska', haar enorme suc ces aan te danken had, komt al gauw op woorden als 'erotische uit straling', 'magnetisme', 'schijnbaar koele sensualiteit' uit. In een tijd dat seks op het witte doek nog niet mocht, kon Garbo met bewegingen, de manier waarop ze haar hoofd hield, de manier waarop haar vin gers met een glas speelden, en voor al door haar oogopslag meer sugge reren dan de meeste actrices in de hedendaagse vrijmoedige films. Mannen adoreerden haar, vrou wen probeerden haar maniertjes, haar kleding, haar haardracht en haar make-up na te volgen. Al die bewondering, al die aandacht zette Garbo in 1941 aan de kant toen zij aankondigde te zullen stoppen met films maken. Waarom? Misschien was het wel omdat haar laatste film, 'Two Faced Woman', niet erg goed door de kritiek was ontvangen. Misschien was het ook wel omdat Greta Gar be. 'Zo'n gezicht zie 'én keer voor de ze mateloos geirriteerd was geraakt door de aandacht van de pers voor haar liefdesleven. Hoe dat ook zij, Garbo hield ermee op. Velen dach ten, dat het tijdelijk was, maar het was een definitieve keus. De toen 36-jarige Garbo, die met haar films meer dan 3 miljoen dollar had ver diend en dat geld uitgekookt had belegd, hoefde niet meer te werken en deed dat ook niet meer. Vaak waren er geruchten dat ze zou terugkomen. Vaak hadden de kranten en weekbladen ook verha len waarin gezegd had dat Garbo verhoudingen had aangeknoopt- met mannen als Onassis, Noel Co ward of Leopold Stokowski. Garbo, die nooit trouwde, gaf nimmer commentaar. Ze woonde in New York, reisde wel eens naar haar bezittingen in Europa, werd wel eens gezien terwijl ze bood schappen deed, maar bleef voor de rest zov.eel mogelijk buiten beeld. Een beroemde zin, die zij met haar wat hese stem en een licht Zweeds accent uitsprak in de film 'Grand Hotel' was: 'I vont (want) to be left alone'. De zin is dikwijls verkeerd geciteerd als 'I want to be alone'. Maar zoals Greta Garbo eens tegen een intieme vriend zei; 'Daar ligt een wereld van verschil tussen'. Garbo werd een prooi voor de pers. Slechts langzaam werd ze wat meer met rust gelaten, en men kan op goede gronden zeggen dat ze al leen in het laatst van haar leven de rust vond die ze kennelijk zo nodig had. 'Le Comte Ory' van Gioacchino Rossini door De Nederlandse Opera mei medewer king van het Nederlands Philharmonisch Orkest. Dirigent: Gabriele Ferro. Regie: Hel mut Polixa. Decors: Kathrin Kegler Kos tuums: Jorge Jara. Gezien in Het Muziek theater op 13 april. AMSTERDAM (GPD) - Rossi ni's enige Franse komische opera, in 1827 gecomponeerd voor de Parijse Opéera, is als theaterwerk een typisch voorbeeld van wat we als luchtig en spiritueel Frans amusement mogen beschouwen. Dat kon ook moeilijk anders. De muziek is voor een groot deel af komstig uit een reeds bestaande opera, 'II viaggio a Reims', en het tekstboek is ten dele maakwerk op basis van een bestaande klucht en moest met passen en meten op de maat van die be staande muziek worden gesne den. Desondanks werd 'Le Comte Ory' geen eendagsvlieg. Het tekstboek heeft meer niveau en inhoud dan men op grond van het bovenstaande zou verwachten, en muzikaal blijkt het zelfs een waar juweeltje. 'II viaggio a Reims' had reeds aangetoond dat Rossini als schepper van humo ristische opera's in die periode zichzelf overtrof, maar kennelijk was een verhaal over een losban dige ridder die zich eerst als klui zenaar en vervolgens als non ver momde om de eenzame echtge note van een kruisvaarder het hof te maken, een kolfje naar zijn hand. Het blijft echter Frans amuse ment dat het vooral*moet hebben van een lichtvoetige, spirituele en elegante benadering, en op dat j punt schiet de voorstelling van De Nederlandse Opera meer dan eens haar doel voorbij. De decors van Kathrin Kegler, hoe fraai ook, zijn evenals de kostuums van Jor ge Jara te nadrukkelijk aanwezig, en die neiging tot overaccentu- eren zet zich door in de regie van Helmut Polixa. Hier zijn de grappen niet luch tig en vluchtig meer, maar ze wor den vaak in de enscenering nog extra aangezet, en alsof dat niet genoeg is, loopt er de hele avond een overjarige en bovenmaatse Amor over het toneel om een aan tal zaken nog even vet te onder strepen en worden er met dezelf de bedoeling 'verhelderende' on dertitels vertoond. De daarin aan- j wezige poging tot relativering wordt op den duur zelfs irritant. Het lijkt of Polixa het werk en de daarin vervatte humor niet seri eus neemt, maar juist dat is voor echte humor funest. Het toneel, waarop overigens] zo veel kleurigs gebeurde dat ver veling geen schijn van kans kreeg, contrasteerde soms met de orkestbak, waar de Italiaan Ga briele Ferro wel een echt 'Franse' Rossini-sfeer opriep en waar het Nederlands Philharmonisch Or kest in de loop van de voorstel ling voor steeds verfijnder en ele ganter klanken zorgde. Merk waardig bij zo'n geroutineerte di rigent was echter, dat de samen-1 werking met het koor niet zonder haperen verliep, maar het lijkt on-| waarschijnlijk dat dat de reden] was waarom koordirigent Win- fried Maczewski aan het slot (als enige) enig boe-geroep moest in casseren. KORENHOF

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1990 | | pagina 27