Q
O
B
'Filmdistributie is een gevaarlijk vak'
Overdosis corruptie ff
Embryo geeft cynisch commentaar op gedrag ouders
Rondgang langs mensen die bepalen wat er in de bioscoop te zien is
VRIJDAG 13 APRIL 1990
PAGINA 21
Tango Cash'; regie: Andrei Konchalovski;
hoofdrollen Sylvester Stallone, Kurt Russell;
theaters: Luxor, Leiden en Euro, Alphen
'Tango Cash' is
tiefilm, daar hoeft geen moment
twijfel over te bestaan. Voordat het
echte verhaal van start gaan moet
de held altijd even laten zien wie hij
is, dus dwingt inspecteur Sylvester
Stallone (Tango) met bovenmense
lijke koelbloedigheid een voortra
zende tankwagen tot stilstand. De
plaatselijke politie is hier niet van
gediend en vraagt schamper of hij
soms denkt dat hij Rambo is. 'Ram-
bo is een mietje', is Stallone's ant
woord en achteloos schiet hij een
gat in de tank zodat de cocaïne naar
buiten stroomt.
In een andere wijk van Los Ange
les gaat Stallone's collega Kurt Rus-
sel (Cash) al evenmin zachtzinnig te
werk. De leider van het mis
daadsyndicaat, gespeeld door de
heerlijk schmierende oudgediende
Jack Palance, beraamt een subtiele
wraakactie voor deze lastige politie
mannen.
Misschien was het voor de film
makers en acteurs wel heerlijk ont
spannend om zo'n draak te maken.
Eindelijk eens geen zorgen over ori
ginele invallen, vernuftige wendin
gen of realistische dialogen. Ge
woon patsboem van het ene hoogte
punt naar het andere, hoe meer vet
te clichés hoe beter. Alles kan en al
les mag, want tegen zoveel corrup
tie en omkoperij als in deze film aan
het licht komt is toch geen logica
bestand.
Voor Tango en Cash in de gaten
hebben wat er aan de hand is zijn ze
zelf wegens moord veroordeeld en
worden ze opgeborgen in een ge
vangenis die erger is dan de Hel van
Dante. De misdadigers met hun on
gure koppen likken de lippen al af
bij het zien van zo'n smakelijk hapje
politie. Er wordt gevochten, gemai
teld en spectaculair ontsnapt vi
hoogspanningsleidingen. En dat i
allemaal nog niets vergeleken me
de ontknoping waarin men elkaa
met Mad Max-achtige voertuigen te
pletter rijdt.
Is dit nu een verwerpelijke film?
Zedenmeesters zullen vermoede
lijk vinden van wel, want er vallen
enkele sadistische momenten te no
teren. Actieliefhebbers daarente
gen krijgen non-stop waar voor hun
geld. De rest van het publiek zal er
snel op uitgekeken zijn. Gelukkig
hoeft niemand dit serieus te nemen,
zo eerlijk is 'Tango Cash' nog wel,
maar er is toch net wat te weinig hu
mor om het een komedie te kunnen
Tenslotte kan vastgesteld worden
dat de regisseur over enig vakman
schap moet beschikken. En inder
daad, bij de aftiteling verschijnt de
naam Andrei Konchalovsky op het
doek. In zijn geboorteland maakte
deze Russische cineast het prachti
ge epos 'Siberiade'. Nu werkt hij in
de Verenigde Staten en maakte
daar fraaie (hoewel soms preten
tieuze) drama's als 'Runaway
Train', 'Maria's Lovers' en 'Shy
People'. Dat hij nu opduikt als re
gisseur van dit pulpprodukt is het
meest intrigerende van de hele film.
BIOSCOPEN
Sylvester Stallone in 'Tango Cash'.
i: Lido, Leiden en Euro, Alphen
In de openingsscène van 'Look
who's talking' van Amy Heckerling
zien we de wonderlijke 'hoofdrol
speler' als zaadje op weg naar de
baarmoeder. Het dingetje blijkt zo
waar te kunnen denken en praten.
Als embryo geeft hij vervolgens cy
nisch commentaar op de weder
waardigheden van zijn ongehuwde
moeder (Kirstie Alley), die een pap
pie voor hem zoekt. Taxichauffeur
James (John Travolta) lijkt een goe
de kandidaat, maar mamma wil er
voorlopig nog niet aan. James biedt
zich dan eerst maar aan als babysit
ter, zulks tot grote tevredenheid van
baby Mikey die - eenmaal ter wereld
gekomen - het de andere kandida
ten soms knap moeilijk maakt.
Het probleem is dat de snedige
opmerkingen (gedachten) van de
baby, die vertolkt worden door de
stem van Bruce Willis, alleen door
de toeschouwers kunnen worden
gehoord. Zolang hij nog in moeders
buik vertoeft zijn ze nog wel leuk,
maar daarna wordt alles toch wel
erg flauw. En overbodig, want het
even simpele als bekende verhaal
tje kan heel goed zonder.
De stem van Willis blijft in feite
als een soort 'Fremdkörper' boven
de film zweven. Hier en daar werd
dan ook al gesuggereerd dat 'Look
who's voicing over' een passender
titel zou zijn geweest. Een en ander
neemt niet weg dat 'Look who's tal
king' als melig en onschuldig lente-
vermaak voor de paasvakantie pri
ma voldoet.
Het filmaanbod in bioscopen en filmhuizen heeft iets van een natuur
verschijnsel. Het kan aangenaam of onaangenaam zijn, maar boven al
les lijkt het een ongrijpbaar fenomeen. Of die op het Filmfestival van
Berlijn zo lovend ontvangen film ooit in de plaatselijke bioscoop komt,
wie zal het zeggen? De soms frustrerende willekeur van het aanbod is
echter voor een groot deel schijn: het is de filmdistributeur die beslist
wat u en ik te zien krijgen. Hij kiest de krenten uit het buitenlandse
aanbod en bij Nederlandse films gaat zijn invloed soms nog een stuk
verder ('Die blote borst, daar had ik geen behoefte aan'). Hoe maakt de
distributeur zijn keuzes? Een rondgang langs nuchtere zakenmannen,
zakelijke liefhebbers en gesubsidieerde idealisten.
GRONINGEN - Het ligt voor de
hand om te veronderstellen dat
de distributeur jaarlijks een
enorme berg films doorworstelt
om vervolgens na rijp beraad
zijn keuze te maken. Jaren gele
den was dat inderdaad het ge
val. Robert Wijsmuller van Con
corde Film: "VrQeger ging ik in
mijn 2CV naar Rome en dan be
keek ik vijftig films. Dagelijks
deed ik aan mijn baas in een
brief verslag van mijn bevindin
gen. Uiteindelijk werden er dan
een stuk of vijf van die films
aangekocht". Wijsmuller, die
recent films als 'The unbearable
lightness of being', 'The last em
peror' en 'Dirty dancing' naar
Nederland haalde, gaat nu heel
anders te werk. "Je praat, je eet
er) je hoort wat. Het is een groot
relatieleven", zo omschrijft
Wijsmuller het werk van de mo
derne onafhankelijke produ
cent. Films worden gekocht
nog voordat de opnames begon
nen zijn. Wijsmuller: "Het is net
als in de bouw, je koopt in de
put".
door
Rob de Kam
Niet elke distributeur opereert zo.
Max van Praag, de directeur van de
Nederlandse vestiging van United
International Pictures (UIP), heeft
de kans bijna elke film op zijn kwa
liteit te beoordelen. Maar UIP Ne
derland (vorig jaar goed voor ruim
50 procent van de markt) is dan ook
een samenwerkingsverband van
Amerikaanse studio's, die de firma
als exclusief distributiekanaal voor
hun produkt gebruiken. Van
Praags voornaamste taak is het be
oordelen van de films die door de
studio's worden aangeleverd. Van
Praag: "Ik maak
Max van Praag, directeur UIP: 'Ik
maak van elke film een schatting
van de kosten en opbrengsten', (foto
films een screeningsrapport. Je
maakt een schatting van de kosten
en van de opbrengsten". Als de op
brengsten niet voldoende lijken,
dan wordt zo'n film meestal niet uit
gebracht. Zaken zijn zaken. Het
Londense hoofdkantoor van UIP
heeft daarin overigens de laatste
stem.
Vergeleken bij UIP is Cor Kop
pies een kleine jongen. Koppies, die
zowel de bioscopen als de filmhui
zen bedient, brengt tussen de zeven
en tien films per jaar uit en echte
krakers zitten daar niet tussen. Zijn
meest recente uitbreng die het goed
doet is 'Monsieur Hire' van Patrick
Leconte. Koppies brengt zijn films
met gemiddeld slechts twee a drie
kopieën uit. Pas als het publiek in
de Randstad verzadigd is, schuift
zo'n film door naar 'de provincie'.
Eigenlijk is Cor Koppies distribu
teur uit nood. Hij exploiteert het Ci-
necenter in Amsterdam, een theater
met vier zalen. Door het bijna-mo-
nopolie van de Cannon-bioscopen
in de Randstad slaagt hij er nauwe
lijks in een goede film te vertonen.
Dus distribueert hij ze zelf maar. Fi
nancieel is het Cinecenter de kurk
waar de onderneming op drijft. Op
het vlak van de distributie zegt Kop
pies blij te zijn als hij quitte speelt.
Koppies selecteert vooral op bui
tenlandse festivals en zijn persoon
lijke smaak is het belangrijkste cri
terium. Maar zodra hij een film ge
zien heeft, gaat ook bij hem de re
kenmachine werken. Je hebt, zo
zegt hij, 'nu eenmaal meer minnen
dan plussen.' Koppies: "Met elke
film steek je opnieuw je nek uit.
Soms gok ik wel eens te hoog". In
'Romuald et Juliette' van Coline
Serreau investeerde hij bijvoor
beeld veel, maar de film blijkt abso
luut niet aan te slaan.
Een flop
Een flop betekent voor een distribu
teur een forse schadepost. Voor de
rechten van een bescheiden film
moet toch minimaal 10.000 gulden
betaald worden en dan ben je er nog
lang niet. Een kopie kost, inclusief
ondertiteling, ook nog eens zo'n
10.000 gulden per stuk, en dan komt
daar het reclamebudget nog over
heen. Bij Amerikaanse films gaat
het vaak om veel grotere bedragen.
De prijs van de rechten kan dan op
lopen tot 400.000 gulden en wan
neer zo'n film dan met 70 kopieën
uitgaat komt daar minimaal 450.000
gulden bij. Toch loopt een distribu
teur bij zeg een James. Bond geen
echte risico's. Max van Praag:
"Zelfs als een matige Eddy Murphy
met 50 kopieën niet goed loopt, haal
je de kosten er meestal wel uit. Maar
zo'n film als 'Dad', die we met drie
kopieën uitbrengen, wat toch gauw
65.000 gulden kost, daar kun je flink
het schip mee in gaan. Dan is het
mogelijk dat er echt niemand komt
kijken". Niet voor niets noemt Ro
bert Wijsmuller distributie 'een ge
vaarlijk vak'. Hij kan er over mee
praten: in 1988 had hij met onder
meer 'The unbearable lightness of
being' weliswaar een topjaar, maar
vorig jaar had hij geen echte hit en
Robert Wijsmuller van Concorde Films: 'Het is net als
in de put'.
kelderde de omzet. Alleen dankzij
videoverhuur en verkoop aan de te
levisie wist hij hoofd nog enigszins
boven water te houden. Maar hij is
vol verwachting over de met vier
Oscars bekroonde 'Driving miss
Daisy'.
Filmhuizen
Behalve de op commerciële leest
geschoeide filmdistributie kent Ne
derland ook een klein aantal gesub
sidieerde distributeurs, die in eerste
instantie de filmhuizen van films
voorzien. Anders dan je misschien
zou denken, tellen ook in deze bran
che de kille cijfers. Vorig jaar stegen
de bezoekcijfers van de Nederland
se filmhuizen, maar dat betekent
niet dat men bij International Art
Film (IAF) en Cinemien, de belang
rijkste niet-commerciële, distribu
teurs, zit te juichen. Die riante be
zoekcijfers worden namelijk voor
een deel bereikt met films uit het
commerciële circuit. Rieks Hadders
van IAF: "Als een directeur van een -
filmhuis al zegt dat hij 'The unbea- vrouwenrollen, films die daar
rable lightness of being'moet draai-
en om het filmhuis open te houden,
de bouw, je koopt
(foto GPD)
ter nu flink inkopen. Zo was IAF
met 19 films present op het laatste
Filmfestival van Rotterdam. Met
dat festival bestaat een nauwe band,
Hadders laat zich bij zijn keuzes
vooral leiden door Marco Müller, de
directeur van 'Rotterdam'. Had
ders: "Ik vertrouw hem blindelings.
Natuurlijk verschillen we wel eens
van mening, maar dat accepteren
we. Marco weet dat ik films ook
moet slijten aan de theaters. Ik moet
aan mijn klantenkring denken".
Net als IAF hanteert ook Cine
mien voornamelijk artistieke crite
ria, zonder de kansen op publiek he
lemaal uit het oog te verliezen. Maar
als erfenis van het feministische
verleden komt daar een inhoudelij
ke selectienorm bij. Phil van der
Linden, die samen met Nicolaine
den Breejen de leiding heeft over
Cinemien: "Wij stellen als eis dat
een film een emancipatorische
waarde moet hebben. Wij kiezen
films die op een in onze ogen goeie
omgaan met
ontwikkeling in laten
Cinemien begon als een duidelijk
dan? De professio- feministisch georienteerde club,
de filmhuizen
films
vrouwelijke regisseurs
r als dat betekent dat hadden absolute voorrang. Maar de
de recettes steeds belangrijker v
denFilms die geen dertig bezoe
kers per voorstelling trekken, val-
distributeur, die de subsidie tot
gemis van andere instellingen net
met twee ton tot een half miljoen
len dan af. Mijn moeilijke films drei- per jaar zag groeien, is meegegroeid
gen daarom
pakket te vallen. Films var
daar begin ik al niet meer
valt niet te verkopen". En
films is IAF, de opvolger i
International, toch in het leven ge
roepen.
Door de commerciële successen
van vorig jaar ('Het rode korenveld'
'Secret wedding
uit het ,met de maatschappelijke ontwikke-
Straub, lingen. Den Breejen: "Mannen en
aan, dat vrouwen zijn in de loop der jaren
/oor die anders gaan filmen. Als wij niet ver-
Film anderd waren, hadden we beter
kunnen ophouden".
Anders dan IAF wil Cinemien
niet als 'stofzuiger' van het commer
ciële circuit fungeren. Van der Lin
den: "Het is niet onze taak om te
en 'Kleine Vera') kan Hadders ech- wachten wat anderen aan kruimels
laten liggen, daar kun je geen beleid
op bouwen". Daarom botst Cine
mien nog wel eens met commercië
le distributeurs.
Hobbywerk
Met de net genoemde Nederlandse
film, hebben alle hier genoemde
distributeurs een band. Echt innig
kan die niet genoemd worden, want
de flops in deze sector zijn legio.
Rieks Hadders toont de grootste
idealist. IAF brengt veel kleine,
voor weinig geld gemaakte films
uit, zoals die van Pim de la Parra en
Ramon Gieling. Een distributeur is
voor een filmmaker een noodzaak,
want zonder garantie op vertoning
geven de filmfondsen niet thuis.
Vandaar dat Hadders nu bedolven
wordt onder de scenario's van Ne
derlandse filmmakers. Hij is vaak
hun laatste hoop. De toekomst ziet
er niet rooskleurig uit, want ook de
filmhuizen zijn nauwelijks meer ge
ïnteresseerd in die onbekende Ne
derlandse films. Hadders: "Op het
moment dat ik geen goede presen
tatie van die films meer kan verzor
gen, hou ik er mee op".
Ook Cor Koppies brengt wel eens
een Nederlands produkt uit, maar
het is volgens hem 'echt hobby-
werk'. Binnenkort begint hij met
films die hij uitsluitend op het goed
kopere 16mm filmformaat voor de
filmhuizen uitbrengt. De gebruike
lijke garantiesom voor de produ
cent laat hij in deze gevallen achter
wege, de uitbreng kost hem al ge
noeg geld. "Met een premièrefeest
je, kopieën en publiciteit zitje toch
zo nog op 35.000 gulden".
Robert Wijsmuller raakte onlangs
een aanzienlijk groter bedrag kwijt
aan 'Han de Wit' van Joost Ranzijn.
Kritiek dat hij zich niet genoeg voor
de film zou hebben ingezet heeft
hem danig geprikkeld. "Als we
straks drie ton verlies lijden, dan
wend ik me af van dat soort opmer
kingen. Wij stappen er juist in om
dat we die film een kans willen ge-
Bemoeien
Omdat er grote bedragen op het
spel staan, willen distributeurs zich
nog wel eens met de inhoud be
moeien. Wijsmuller zegt dat er op
zijn aandringen een 'knullige vrij
scène' uit 'Han de Wit' verwijderd
is: "Ik vond dat we geen behoefte
hadden aan een blote borst, het was
gewoon niet functioneel. Ik bemoei
me met een film wanneer ik me bij
het kijken ga vervelen".
Cor Koppies zegt zich afstandelij
ker op te stellen: "Ik heb wel eens
tegen Pim de la Parra gezegd: 'draai
nou toch in kleur in plaats van in
zwart-wit, dan kan ik er op de video
markt ook wat mee', maar inhoude
lijk wil ik me er verder niet mee be
moeien. Het is niet mijn film".
Over één kwestie zijn de meeste
distributeurs het roerend eens en
dat is de houding van de Nederland
se bioscoopexploitanten. Max van
Praag: "De Nederlandse bioscoop
eigenaar is ingeslapen". Hij citeert
een rapport van een Engelse collega
waaruit blijkt dat het bioscoopbe
zoek in Engeland in vijfjaar tijd 70
procent gestegen is. Als belangrijk
ste oorzaak noemt het rapport de
bouw van nieuwe multiplex-thea
ters, complexen met meerdere goed
geoutilleerde zalen. Van Praag: "Er
gebeurt hier veel te weinig. Neder
landse ondernemers durven niet. Ik
heb overigens gehoord dat er nu wel
plannen zijn voor een groot com
plex in Centraal-Nederland".
(OP)NIEUW
'Tango Cash' - Luxor. Leiden en Eu
ro, Alphen
'Look who's talking' - Lido, Leiden en
Euro, Alphen
BLIJVERS
'Honey I shrunk the kids' - trucage-
film over voortploeterende miniatuur
mensjes - Lido. Leiden
'The war of the Roses' - Michael Doug
las en Kathleen Turner voeren bittere
strijd rondom huiselijke aard - Lido,
Leiden en Euro, Alphen
'Bom on the fourth of July' - Tom Crui
se als Vietnam-veteraan Ron Kovic
aan de rolstoel gekluisterd - Lido, Lei-
'Koko Flanel' - Urbanus als stermann
equin in bizarre modeshow - Luxor,
Leiden en Euro. Alphen
'When Harry met Sally' - vrouw wordt
verliefd op de minnaar van haar vrien
din - Greenway, Voorschoten
'Ghostbusters II' - Greenway. Voor
schoten
'Harlem nights' - magere komedie van
Eddie Murphy - Euro, Alphen en As-
tra, Wassenaar
'Oliver co.' - Euro, Alphen (alleen tij
dens paasdagen) en Astra, Wassenaar
'Dead poets society' - Robin Williams
als gedreven leraar Engels op middel
bare school - Lido, Leiden
'Nine and a half weeks' - Kim Basinger
en Mickey Rourke in broeierig liefdes
verhaal -Trianon, Leiden
'Slip up' - Rex, Leiden
'De stam van de holebeer' - Trianon,
Leiden
'Junglebook' - Greenway, Voorscho-
FILMHUIZEN
'Sex, lies and videotapes' - Kijkhuis
Leiden (vr. t/m do., 19.30 en 21.45 uur)
'A short film about love' - Kijkhuis,
Leiden (vr. t/m ma. 20.00 en 22.15 uur)
'De dame met het hondje' - Kijkhuis,
Leiden (di. 20.00 en 22.30 uur)
'Secret wedding' - Kijkhuis, Leiden
(woe. 20.00 en 22.15 uur)
'Monty Python's life' - Kijkhuis, Lei
den (do. 20.00 en 22.15 uur)
'La femme de l'hotel' - LAK-cinema,
Leiden (di. 20.00 uur)
'Family viewing' - LAK-cinema, Lei
den (di, 22.00 uur)
'People of the great sand face' - Film
huis LVC, Leiden (vandaag 21.15 uur)
'My country, my hat' - Filmhuis LVC,
L^den (zaterdag, 21.15 uur)
'Mystery train' - Parkfilmhuis, Alphen
(vanavond, 20.30 uur)
DEN HAAG
'Always' - Asta (463500), 12 jr.
'Tango Cash' - Asta, 16 jr.
'Weekend at Bernie's' - Asta, 12 jr.
'Driving miss Daisy' - Babylon
(471656), al.
'Dead poets society' - Babylon, 12 jr.
'Romeo' - Babylon, al.
'War of the Roses' - Cineac (630637), al.
'Lambada' - Cineac, al.
'A nightmare on Elm Street part 4' - Ci-
'Born on the fourth of Julv' - Metropo-
le (456756), 12 jr.
'Shirley Valentine' - Metropole. al.
'Look who's talking' - Metropole. al.
'Cinema Pardaiso' - Metropole. al.
'War of the Roses' - Metropole. al.
'Turner Hooch' - Odeon (462400), al.
'Koko Flanel' - Odeon. al.
'Look who's talking' - Odeon, al.
'Young Einstein' - Odeon. al.
'Monsieur Hire' - Studio (656402), 16 jr.
When Harry met Sally' - Studio, al.
'Camille Claudel' - Studio, al.
AMSTERDAM
'Wings of fame' - Alfa (278806), al.
'Cinema Paradiso' - Alfa, 16 jr.
'Sex, lies and videotape' - Alfa, al.
'Shirley Valentine' - Alfa. 16 jr
'Driving miss Daisy' - Alhambra
'War of the Roses' - Bellevue Cinera
ma, al.
'Koko Flanel', Cinerama, al.
'Crimes and misdemeanors' - Calvpso
(234876). al.
'Romeo' - Calypso, al.
'Romuald Juliette' - Cinecenter
(236615), al.
'Monsieur Hire' - Cinecenter, 16 jr.
'Trop belle pour toil' - Cinecenter, 16 jr.
'Lust for life' - Cinecenter, 12 jr.
'Look who's talking' - Cinema
(151243), al.
'War of the Roses' - Cinema, al.
'Tango Cash' - City (234579), 12 jr.
'Turner Hooch' - City, al.
'Weekend at Bernie's' - City, al.
'Young Einstein' - City, al.
'A nightmare on Elm Street part 4' - Ci
ty, al.
'Harlem nights' - City, 12 jr.
'Born on the fourth of July' - City, 12 jr.
'Lambada' - City, al.
Kurosawa retrospectief - Kriterion
(231708)
'Vincent' - Kriterion, 16 jr
'My left foot' - Kriterion, al.
'Mystery train' - The Movies (245790),
16 jr.
'My left foot' - The Movies, al.
'Cinema Paradiso' - The Movies, al.
'Jesus de Montréal' - The Movies. 16 jr.
'Always' - Tuschinski (262633), al.
'Born on the fourth of July' - Tuschins
ki, 12 jr.
'Look who's talking' - Tuschinski, al.
'When Harry met Sally' - Tuschinski,
al.
'Driving miss Daisy' - Tuschinski, al.
'Music box' - Tuschinski, 12 jr.
'Dead poets society' - Tuschinski Cine
ac (243639), al.
'Torch song trilogy' - De Uitkijk
(237460), 16 jr.
TELEVISIE
Zaterdag 14 april
'It's a joke, son' (Super Channel, 21.30
uur). Amerikaanse komedie uit 1947
van Ben Stoloff, met June Lockhart en
Kenny Delmar. Volkse klucht over de
avonturen van senator Claghorn (Del-
mar) uit de Fred Allenradioshow.
'Airport 1975' (Veronique, 22.10
uur). Amerikaanse rampenfilm uit
1974 van Jack Smight, met Charlton
Heston en Karen Black. Wanneer een
passagierstoestel in de lucht botst met
een privé-vliegtuigje, wordt er een om
vangrijke reddingsactie op touw gezet.
'The corpse vanishes' (Super Chan
nel, 00.00 uur). Amerikaanse griezelf
ilm uit 1942 van Wallace Fox, met Bela
Lugosi en Luana Walters. Lugosi doet
experimenten om de jeugd van zijn
vrouw terug te krijgen.
'Le prix du danger' (BBC 1. 00.10
uur). Frans/Joegoslavische thriller uit
1982 van Yves Boisset, met Gérard
Lanvin en Michel Piccoli. Satirisch
kijkje in de toekomst die wordt gedo-
Amerikaanse film uit 1974 van Paul
Maslansky, met Marki Bey en Robert
Quarry. Dochter van vermoorde
nachtclubeigenaar verkoopt haar ziel
aan de mysterieuze baron Samedi,
voodoo-heerser over het rijk der ondo-
den, in ruil voor vreselijke wraak op de
moordenaars in kwestie.
Zondag 15 april
Jean Girault,
Louis de Funès en Maurice Risch. De
politie van Saint Tropez krijgt vier
aantrekkelijke stagiaires toegewezen.
Dat leidt tot nogal wat consternatie in
het korps.
'Some like it hot' Amerikaanse
komedie uit 1959 van Billy Wilder, met
Marilyn Monroe en Tony Curtis. Twee
kroegmuzikanten, op de vlucht voor
gangsters in het snikhete Chicago, ver
kleden zich als showgirls en reizen als
leden van een geheel vrouwelijke
band naar Miami. Onderweg verliest
een van beiden zijn hart aan het lieve
zangeresje Sugar. De ander krijgt een
stinkend rijke aanbidder.
Maandag 16 april
'Saturday night fever' (BBC 1. 18.45
uur). Amerikaanse film uit 1977 van
John Badham, met John Travolta en
Karen Lynn Gorney. Dans-film met
Travolta, toen nog een waar sekssym-
bool., als schitterend middelpunt die
op de disco-dreunen van The Bee Gees
over de dansvloer glijdt.
'Jagged Edge' (BBC 1, 22.20 uur).
Amerikaanse film uit 1985 van Ri
chard Marquand, met Glenn Close en
Jeff Bridges. Uitgever wordt beschul
digd van moord op zijn vrouw. De ad
vocate die hij in de arm neemt, wil al
leen de verdediging op zich nemen als
de man haar zijn onschuld kan bewij-
'Die Blechtrommel' (Duitsland 1,
22.50 uur). Westduits/Frans/Poolse
film uit 1979, van Volker Schlondorff,
met Mario Adorf en David Bennent.
De dwerg Oskar slaat op zijn trommel.
Een protest tegen de kleinburgerlijk
heid van de inwoners van Danzig
'Killers three' (Veronique, 23.15
uur). Amerikaanse film uit 1968 van
Bruse Kessler, met Robert Walker en
Dick Clark. Twee veteranen uit de
Tweede Wereldoorlog raken samen
met vriendin op het slechte pad. Uit
pure armoede zet het drietal een
kraak. De zaak loopt uit de hand en de
drie moeten vluchten.
Dinsdag 17 april
uit 1984 van Sergio Leone met Robert
de Niro en Elisabeth McGovern. De
film begint in de roaring twenties en
eindigt aan het einde van de jaren zes
tig. Een gangster in Brooklyn wil met
alle geweld zijn macht in de Newyork-
se wijk vergroten.
'Enter the Dragon' (Veronique,
20.55 uur). Amerikaanse actiefilm uit
1973 van Robert Clouse met Bruce Lee
en John Saxon. Een expert in de
vechtkunst doet aan een vreemd toer-
Woensdag 18 april
'Ostre sledované vlaky' (Ned. 3, 20.25
uur). Tjechoslovaakse film uit 1966
van Jiri Menzel. met Vaclav Neckar,
Vladimir Valenta en Josef Somr Een
aardige, wat domme jongen wordt tij
dens de Tweede Wereldoorlog assis
tent-stationsbeambte in Bohemen.
Donderdag 19 april
'The way ahead' (Super Channel,
20.00 uur). Britse film uit 1944 van Ca
rol Reed, met David Niven en Peter
Ustinov. Ook bekend als The immortal
battalion. Ruige actiefilm over de cam
pagne in Noord-Afrika tijdens de
Tweede Wereldoorlog.
'Die chc der Maria Braun' (Ned. 2,
20.27 uur). Duitse film uit 1979 van Rai-
ner Maria Fassbinder, met Hannah
Schygulla, Klaus Löwitsch en Got-
fried John. Na de oorlog begint een
soldatenvrouw een nieuwe relatie
Echtgenoot Hermann blijkt echter het
krijgsgeweld te hebben overleefd.
Daarom vermoordt zij haar vriend.
Hermann draait daarvoor negen jaar
de bak in. Intussen bouwt zij vast een
bloeiend bestaan op.
'Alexander Nevsky' (Super Chan-
Nikolai Cherkassov. Een Russi
sche prins verslaat in 1242 de binnen
gevallen ridders van de Teutonenorde.
'The mission' (BBC 1, 23.00 uur).
Britse film uit 1986 van Roland Joffé,
met Robert De Niro en Jeremy Irons.
Zuid-Amerika rond 1750. Spaanse en
Portugese kolonialisten verdelen het
land en drijven handel in slaven. Een
jezuitenpriester probeert de indianen
stammen te beschermen tegen hun
'beschavende' invloed.
Vrijdag 20 april
'Five easy pieces' (BRT 1. 20.00 uur).
Amerikaans drama uit 1970 van Bob
Rafelson, met Jack Nicholson en Ka
ren Black. Getalenteerd concertpia
nist wil zich niet binden en geeft zijn
carrière op voor een baantje bij eer
oliemaatschappij in een klein stadje.
'Once upon a time in America
(Ned. 2, 20.27 uur). Amerikaanse film
van Sergio Leone, met Robert de Niro
en James Woods. Vervolg van din
dag.
'Bad timing' (BRT 1, 23 00 uui
Amerikaans melodrama uit 1980 vs
Nicholas Roeg, met Art Garfunkel
Theresa Russell. Een gescheiden
Amerikaanse vrouw gaat in Wenen
een stormachtige relatie aan met een
psychiater.
'Pervola' (Ned 1, 23.40 uur). Neder
landse film uit 1985 van Orlow Seun-
ke, met Bram van der Vlugt en Gerard
Thoolen. De dood van hun vader
dwingt twee totaal verschillende
broers om samen een barre tocht naar
het plaatsje Pervola te ondernemen.
Daar wilde pa immers begraven wor
den. Onderweg wordt steeds een
nieuw laagje van hun uiterlijke be
schaving afgepeld.
'Blood beach' (BBC 1, 01 50 uur).
Amerikaanse griezelfilm uit 1981 van
Jeffrey Bloom, met John Saxon en
Mariana Hill. Mensen verdwijnen op
mysterieuze wijze in het zand v
stuk strand.