De rek is er uit Vlaams Blok ziet 'racist'als eretitel Diekstra: de auto gaat voor geen prijs de deur uit Voorlopig geen oplossing voor wachtlijsten zwakzinnigen Antwerpen weet zich geen raad met extreem-rechts PAGINA 2 REPORTAGE eeei ZATERDAG 7 APRIL 1990 Het is puur toeval dat in het Gooi zes geestelijk gehandicapten naar de rechter zijn gestapt om een plaats in een gezinsvervan gend tehuis te eisen. Om dezelfde reden had dat in de regio Lei den kunnen gebeuren. Ook hier wachten zwakzinnige kinderen soms al jaren tot er een plaats vrijkomt. Voor hun ouders leidt dat vaak tot onhoudbare situaties. Directeur Pien Lambermont van het Sociaal Pedagogisch Centrum in Leiden: "Je hebt men sen die aan het eind van draagkracht zitten. Maar je kan niet anders dan zeggen: 'Ik ben het met u eens dat het niet meer kan. Maar u moet nog wel vijf jaar geduld hebben"'. LEIDEN - Net als op andere plaat sen in het land is in de regio Leiden, waartoe naast de stad ook de Rijn» streek en de duin» en bollenstreek behoren, sprake van lange wacht lijsten voor inrichtingen en de wat kleinere gezinsvervangende tehui zen. Op 15 februari stonden er in de regio Leiden 145 mensen op de wachtlijst voor een inrichting en 106 voor een gezinsvervangend te huis. Maar terwijl elders in het land vaak sprake is van een inhaalopera tie, gebeurt hier voorlopig vrijwel niets. door Jeroen Dirks "Een gevolg van de 'overbebed- ding' in de regio Leiden", stelt Joost Vorst, beleidsmedewerker gehandi captenbeleid van de provincie. Hij wijst erop dat grote inrichtingen zoals Swetterhage in Zoeterwoude, Hooge Burch in Zwammerdam en de dr. mr. Willem van den Bergh- stichting in Noordwijk 2.500 plaat sen bieden. Daarnaast telt Leiden ook "ontzettend" veel gezinsver vangende tehuizen. Om het in cij fers uit te drukken: regio Leiden biedt 5,2 plaats voor zwakzinnigen per duizend inwoners. Zuid-Hol land houdt een maximum aan van 1,8 plaats. De toepassing van die norm heeft direct gevolgen voor de verdeling van het beschikbare geld. Ook al heeft de provincie absolute voor rang gegeven aan uitbreiding van zwakzinnigenzorg, de regio Leiden krijgt niets omdat plaatsen als Rot terdam, Gouda en Den Haag ver on der de norm blijven. Vorst: "De overmaat aan inrichtingen gaat ne gatief uitpakken voor Leiden om dat er voor wordt gekozen zorg zo dicht mogelijk bij huis te laten plaatshebben". Duinen Als de statenleden vlak voor de zo mer akkoord gaan met de plannen, wordt de regio Leiden dus nu, zo geeft Vorst toe, het slachtoffer van een historisch gegroeide situatie. Jarenlang was het immers gewoon te geestelijk gehandicapten ver weg te stoppen. In het groen of in de dui nen, ver weg van de rest van de sa menleving. Zo kwamen veel zwak zinnigen uit Rotterdam en Den Haag in plaatsen als Noordwijk en Zoeterwoude terecht. Nu ervoor wordt gekozen om zwakzinnigen zorg dichter bij huis vorm te geven, is de regio Leiden het eerste slacht offer. Vorst sluit zelfs niet uit dat mensen die in Leiden op de wacht lijst staan, plaats krijgen in een nog te bouwen inrichting in Gouda, tot dat misschien een plek vrij komt'in de eigen regio. "De provincie zit op, wat ik noem, een rekenkundige redelijkheid. Het lijkt redelijk omdat je er vanuit gaat dat alle regio's dezelfde criteria han teren en dan een gemiddelde kan worden berekend. Maar er zijn gro te verschillen. In confessionele re gio's bijvoorbeeld proberen ouders hun zwakzinnige kinderen vaak zo lang mogelijk, ook als het eigenlijk niet meer kan, thuis te verzorgen, terwijl in de stad andere maatstaven gelden. Nee, je moet uitgaan van de behoeften", stelt Lambermont van het Sociaal Pedagogisch Centrum (SPC). Verschrikkelijk Lambermont krijgt dagelijks direct te maken met de ouders van zwak zinnige kinderen. Op het SPC wordt bepaald wie van de wachtlijst een plaats krijgt en wie niet. "De schaarste verdelen", zegt Lamber mont zelf. "Op een gegeven mo ment besluiten mensen dat hun zwakzinnige kind niet meer thuis kan wonen. Dat kan zijn omdat het volwassen is en net als elke andere volwassene recht heeft het huis Uit te gaan. Maar het kan ook zijn om dat de ouders zeggen: 'we kunnen het niet meer'. Wat wij nu doen is uitzoeken waarom de een net iets urgenter is dan de ander". Lambermont benadrukt dat ook? die handelswijze bij lange na niet toereikend is. Zelfs ouders die ten einde raad zijn, kunnen met wacht tijden van jaren te maken krijgen. "Er moet thuis echt iets verschrik kelijks gebeuren om recht te heb ben op een plaats. Alleen bij een a la minute noodsituatie is meteen een noodbed beschikbaar, maar dan voor maximaal zes weken ergens in Nederland. Daarna kan het kind weer in een noodbed elders worden geplaatst, met een uiteindelijk maximum van zes maal zes weken", zegt Lambermont. Lotto Zij wijst op het gemak waarmee kennelijk met een zwakzinnig kind wordt omgesprongen. Een wacht lijst, mogelijk gevolgd door plaat sing in een andere regio. Of, in een noodsituatie, directe opname, maar dan vaak erg ver weg. Lambermont: "Iedere ouder wil graag dat z'n kind goed terecht komt. Maar heb je een zwakzinnig kind, dan moet je vaak met de lotto genoegen nemen". Wie de schrijnende situaties waarin mensen zo terecht komen beziet, kan volgens haar begrijpen waarom sommige ouders hun kind uiteinde lijk niet meer ophalen als het na zes keer zes weken noodbed weer naar huis moet. Een stevige aanpak van de wacht lijsten, ook in de eigen regio, zou in ieder geval weer wat lucht brengen in de problematiek. Vandaar dat Lambermont een oplossing bepleit, waarby de uitbreiding van de zwak zinnigenzorg niet wordt beperkt tot andere gebieden in Zuid-Holland. Zij denkt daarbij aan tijdelijke woonvormen, totdat door verloop en versterf (ongeveer twee procent per jaar, red.) genoeg permanente plaatsen vrijkomen in de regio. Zwakzinnige kinderen spelen onder begeleiding in Zoeterwoude. Voor veel mensen op de wachtlijst geen plaats in een van de inrichtingen of gezinsvervangende tehuizen in de regio. Dezelfde oplossing wordt bepleit door F. van Kapel, directeur van Hooge Burch en voorzitter van het Regionaal Overleg Zwakzinnigen zorg (ROZ). "Je moet èn het tekort opheffen in de andere regio's èn te gelijk de wachtlijst in de regio Lei den wegwerken", aldus Van Kapel. "Ook hier moeten, al is het maar tij delijk, kleinschalige voorzieningen worden gecreëerd om te voorko men dat de omgekeerde situatie ontstaat". Hardheidsclausule Of de provincie ruimte wil schep pen voor tijdelijke voorzieningen is onduidelijk. Er ligt wel het voorstel voor een zogenaamde hardheids clausule, in de praktijk ook wel een doekje voor het bloeden genoemd. Die clausule gaat er vanuit dat de re gio Leiden alsnog vijf procent krijgt van de ruim honderd miljoen gul den die per jaar in Zuid-Holland be schikbaar is voor de zwakzinnigen zorg. Beleidsmedewerker Vorst kan nog niet overzien of de staten ak koord zullen gaan met dat voorstel, maar volgens hem zou het in ieder geval een gedeelte van de nood kun nen lenigen. "Er wordt wel gedacht aan.dépen- dances van begeleid zelfstandige woonvormen", suggereert Vorst een bestedingswijze van het vrij be perkte bedrag dat volgens die hard heidsclausule vrij zou komen. Die dépendances zouden alleen ge schikt zijn voor zwakzinnigen die zichzelf redelijk kunnen redden. "Maar daarmee maak je wel weer plaats vrij in andere woonvormen". Rekenkundig Directeur Lambermont van het SPC is niet onder de indruk: "Dat is weer zo'n rekenkundige redelijk heid. Wij hebben de doorstroming bekeken, maar die is er vrijwel niet meer. Mensen die nu op de wacht lijst staan, zijn vrijwel allemaal mensen die een plaats in een inrich ting of een gezinsvervangend tehuis moeten hebben. De rek is er uit. Ik denk dat je niet alleen met getallen mag werken. Als ik achter die grote, rekenkundige getallen mensen zie, zie ik de redelijkheid daarvan niet in. Je hebt altijd te maken met een onberekenbare factor en daar moet je een oplossing voor zien te vin den". Maar die oplossing lijkt ver weg, zeker na de uitspraak van de rechter tegen de zes geestelijk gehandicap ten die al jaren op de wachtlijst stonden in het Gooi. Zij spanden eindelijk het volgens Lambermont langverwachte proefproces aan. De rechter gaf toe dat ook daar sprake was van een "schrijnende situatie". Hij ontkende ook niet dat de zes op grond van de Algemene Wet Bijzon dere Ziektekosten (awbz) recht had den op een door het ziekenfonds vergoede plaats in een gezinsver vangend tehuis. Maar hij vonniste ook dat het ziekenfonds niet aan die vraag kon voldoen omdat er simpel weg geen plaats was. Lambermont: "Voor mij is één ding duidelijk na die uitspraak: ie dere Nederlander moet zich afvra gen of er nog sprake is van' bepaalde rechten na het betalen van collectie ve premies". Iedereen betaalt im mers premie voor de awbz, maar kan er dus kennelijk geen rechten aan ontlenen, meent Lambermont. Zij trekt de vergelijking met het be talen van de premie voor aow, maar daar op je 65ste geen rechten aan kunnen ontlenen. De hoop is nu, ook in Leiden, ge vestigd op het hoger beroep dat door de zes uit het Gooi bij het ge rechtshof in Amsterdam is aange spannen. Ook de provincie en rijk wachten met spanning af. Een uit spraak van het hof dat alle mensen die op de wachtlijst staan moeten worden geplaatst, heeft immers grote gevolgen. Om er maar een te noemen: een stijging van de pre mies voor de awbz. Maar daarmee komt dan wel een einde aan de lote rij die nu moet worden gespeeld. LEIDEN - Elke economische maatregel om de automobilist in het openbaar vervoer te krijgen, is gedoemd te mislukken. Daar durft hij vergif op in te nemen. Elektronische tolheffing, spitsvignet, tachograaf, accijnsverhoging, verlaging van het reiskostenforfait: het haalt allemaal niets uit. De automobilist blijft zijn auto trouw. door Weert Schenk Prof. René Diekstra, hoogleraar psychologie te Leiden, is er van overtuigd dat alle pogingen om het autoverkeer terug te dringen zinloos zijn als er niets beters kan worden verzonnen dan het pakken van de autobestuurder in de portemonnee. De overheid moet veel creatiever zijn, zegt hy De voorspelling dat verkeersmaatregelen van het kabinet, die het autorijden ongeveer vijftig procent duurder maken, niet het gewenste effect hebben, baseert Diekstra op de zogenoemde systeemtheorie. Deze stelling houdt in dat menser altyd proberen meer vrijheid voor zichzelf te verwerven. "Je kunt mensen vertellen wat hun taak is en hen die laten uitvoeren. Maar er ontstaan problemen als je precies gaat opschrijven hoe ze het moeten doen. Dat kan uiteindelijk zelfs leiden tot ontwrichting van het bedrijf. Mensen willen de zaken nu eenmaal zelf regelen en hun mogelijkheden wat dat betreft steeds vergroten". Die menselijke behoefte zorgde ervoor dat de auto een gigantisch succes is geworden. "De auto is het middel bij uitstek om ermee in vrijheid te bewegen. Elke beslissing die je neemt, kan je meteen uitvoeren. Je bent niet gebonden aan een dienstregeling, je hoeft niet over te stappen en je kunt stoppen waar je wilt. Het openbaar vervoer biedt dat niet. Dat geeft de auto een groot psychologisch voordeel, waar de prijs van het rijden niet tegen opweegt". Hij vervolgt: "Daarbij komt dat de auto een persoonlijk bezit is, terwijl de trein van iemand anders is, het territorium van een vreemde waar we alleen maar even te gast zijn. Hoe modern, snel en luxueus een trein ook is, de reiziger is er slechts toeschouwer. Maar met de auto met zijn geraffineerde techniek heeft de automobilist de technische vooruitgang in eigen hand. En de auto biedt hem een sterke tweede huid, die beschermt tegen weer en wind". Diekstra stelt dat het openbaar vervoer de strijd tegen de auto altijd zal verliezen, zolang de i zich in de bus, tram of trein niet hetzelfde kunnen gedragen als in de auto. "Als je nu besluit ergens heen te reizen, moet je ook weg kunnen. Met de auto is dat mogelijk. Met het openbaar vervoer niet. Alleen als je snel en dichtbij je deur kan opstappen, is het openbaar vervoer een concurrent van de auto". De overheid gaat er volgens Diekstra met de nu voorgestelde maatregelen ten onrechte van uit dat de mensen rationeel reageren. "Maar zo werkt het niet. En zeker niet bij de auto. Dit soort strafmaatregelen zullen het reguleren van de samenleving alleen maar bemoeilijken. Het bevordert een onwenselijke verkeerssituatie met zwart rijden, hard rijden, ongelukken en opstoppingen". Hij gelooft dat het niet moeilijk is om bijvoorbeeld de elektronische tolheffing te verstoren. "Daar is gemakkelijk iets voor te maken" ,zegt hij, "zoals je nu al met een apparaatje radarcontroles van de politie voortijdig kunt signaleren. Eh wie kan bewijzen dat jij degene was die de tolheffing in de war bracht?". Ook als het parkeren in de binnensteden verboden wordt, blijven de mensen toch gebruik maken van de auto, denkt Diekstra. "De mensen vinden dat ze geen alternatief hebben. Ze wachten liever totdat er een plaatsje in een parkeergarage vrij komt dan met de bus te gaan. Ze geloven dat het openbaar vervoer hen altijd nog meer tijd kost. Zeker in vreemde steden, waar niemand je kan vertellen hoe het werkt, omdat de aanwijzingen onvoldoende zijn". "Filosoferend denk ik dat de snelheid van de auto moet worden begrensd. Dan gaat er al een stuk lol van af. De mensen hebben nu de beschikking over zo'n technisch schitterend apparaat dat een groot vermogen kan leveren, maar dat ze mogen dat niet gebruiken. Dat doen ze natuurlijk toch. De autofabrikanten moeten daarom gedwongen worden om de auto's zo af te leveren dat ze niet harder kunnen dan 80 of 100 kilometer.' Ook zal door de lagere snelheid het aantal ongevallen en files verminderen en Diekstra verwacht dat het gedrag in het verkeer socialer wordt. Een ander idee is om een verband te leggen tussen het aantal kilometers dat per openbaar vervoer worden gemaakt en dat met de auto. 'Je kan bijvoorbeeld zeggen: als je per jaar zoveel kilometer met de trein reist, mag je er zoveel maken met de auto. De hoogleraar erkent dat er dan weer een controle-probleem ontstaat. "Toch zal je oplossingen in die richting moeten zoeken. Alle andere werken zeker niet". ANTWERPEN - Toen het extreem-rechtse Vlaams Blok in 1988 bij de gemeen teraadsverkiezingen in Ant werpen maar liefst 20 pro cent van de stemmen won, besloten de andere politieke partijen de groepering zo veel mogelijk dood te zwij gen en te negeren. Maar die aanpak heeft gefaald. Vluch ten kan niet meer in Antwer pen. door Hans de Bruijn De laatste maanden staat het ra cisme weer boven aan de agenda van de Scheldestad. De vorige maand deden zich geregeld inci denten voor tussen aanhangers van het Vlaams Blok en tegenstanders, dan wel met enkele van de vele bui tenlandse migranten in Antwerpen. Uitwassen van de racistische opvat tingen van het blok. De Antwerpse burgers kregen pamfletten in de bus, waarin fel werd uitgehaald naar de 'islamise ring' van de stad. De vele buitenlan ders krijgen van alle misstanden de schuld. Zo nu en dan kwam het zelfs tot vechtpartijen, waarbij zelfs partijbonzen zich niet onbetuigd lieten. Eind maart was bij de socialisti sche burgemeester Bob Cools de maat vol. Hij schreef zijn burgers een open brief, waarin hij het Vlaams Blok er openlijk van be schuldigde "de samenleving in on ze stad kapot te maken" en de bur gers "met onsmakelijke methoden" een gevoel van onveiligheid te ge- Straatgeweld Volgens Cools, Antwerpenaar in hart en nieren, maakt het Vlaams Blok gebruik van extremistische terreurmethoden: verspreidt het in de stad opruiende pamfletten; pleegt het straatgeweld en lijfelijke aanvallen op burgers met als doel de Antwerpenaren bang te maken en de stad in diskrediet te brengen. De burgemeester kwam in actie na een bijeenkomst in de randge meente Burgerhout, waar de ko ninklijk commissaris voor het mi grantenbeleid, Paula d'Hondt, haar visie tegenover de burgers wilde uiteenzetten. Het liep uit op een or dinaire scheldpartij, waarbij een De politieke leiders van het Vlaams Blok bekijken tevreden de verkiezingsuitslag van 1988. In Antwerpen kreeg de extreem-rechtse partij twintig procent van de stemmen. Rechts voorzitter Karei Dillen, die onlangs nog een boottochtje op de Rijn maakte in het gezelschap van de heren Schönhuber en Le Pen, die hij tot zijn geestverwan ten rekent. (foto ANP) man zelfs riep dat 'racist' voor hem een eretitel was. Cools riep de bevolking op niet op deze provocaties in te gaan. We wil len een verdraagzame en democra tische samenleving, een open en ruime stad, waar het straatgeweld geen kans krijgt, zo schreef de bur gemeester. Het is puur r gelijkbaar met het anti-semitisme van de oorlog, zei hy. De reactie van het Vlaams Blok kwam prompt in de vorm van een eigen open brief, waarin Cools er van werd beschuldigd op kosten van de gemeente (wat niet waar is) campagne tegen de partij te voeren. Er werd gesproken van laster, leu gens en intimidatie. Waarna de par tij precies liet merken waarom Co ols tot zyn brief is gekomen. Omdat er een crisis in de stad zou dreigen. Islamisering "Crisis?", zo reageerde het Vlaams Blok. "Crisis is de islamisering van Antwerpen; de toenemende crimi naliteit; de opening van de 20e mos kee in de stad; de politieke corrup tie; de massale invasie van vreem delingen en de zoveelste drugsdo de", daarmee migranten en mis daad op één hoop vegend. Het Vlaams Blok wijst de be schuldigingen over straatterreur af en geeft daarvan een andere ex- treem-rechtse groep, de Vlaams Na tionale Groepering, de schuld. Maar dezelfde randfiguren lopen gewa pend met messen, knuppels en ket tingen rond in de buurt van bijeen komsten van het Vlaams Blok. Het is de aloude methode van de extreem-rechtse partijen die, zoals het Vlaams Blok beweert "hardop zeggen wat u denkt". En in de stad aan de Schelde klopt dat nog ook. In Antwerpen is de aanhang van het blok sinds de gemeenteraadsver kiezingen, waarbij elf zetels werden veroverd en de partij op de derde plaats kwam, niet gedaald. Deze Antwerpenaren verzetten zich tegen de grote groepen minder heden uit Turkije, Zuid-Europa en Noord-Afrika. Maar die aanwezig heid is zeker niet groter dan in bij voorbeeld Brussel, waar deze min derheden bijna een kwart van de be volking uitmaken en de problemen veel groter zijn. V oedingsbodem Antwerpen is echter een uitsteken de voedingsbodem voor extreem rechts gebleken en een verklaring daarvoor hebben de deskundigen nog steeds niet gevonden. Maar de schrik die na de verkiezingen van 1988 opkwam, is wat weggeëbd en concrete maatregelen om er iets aan te doen, zyn niet genomen. De Belgische regering dacht het nationaal te kunnen aanpakken. Na lang nadenken werd een speciale 'koninklyk commissaris' voor het migrantenbeleid benoemd (oud- staatssecretaris Paula d'Hondt), maar haar activiteiten hebben be halve een dik rapport eigenlijk niets opgeleverd. Bevoegdheden heeft zij niet. De meeste politieke partijen staan integratie voor, waarbij de mi granten niets in de weg wordt ge legd zolang zij zich gedragen als Belgen en zich aan de Belgische re gels aanpassen. Daarbij is voor fun damentalisme is geen plaats, dat bleek al uit de discussie over het dragen van hoofddoeken door isla mitische meisjes op school. Het Vlaams Blok wil van integra tie juist niets weten. Het is dan ook niet vreemd dat het niet tegen de hoofddoek is. Die zorgt immers dat het onderscheid tussen de Belgen en de migranten duidelijk te zien blijft. Het Blok vindt dat de buiten landers zo snel mogelijk België moeten verlaten. Oprot-premie Maar ook grote partijen zitten op die lijn. De Vlaamse liberale PW kwam eind 1989 zelf met het voor stel om de buitenlanders een 'oprot premie' te geven, vooral aan werklo ze migranten. Wie zo niet weg wil, kan zijn uitkering verliezen, zei de PW. Maar dat idee vondt nergens echte steun. De socialisten en christen-demo craten gaan daarentegen uit van de onvermijdelijkheid van hun aanwe zigheid, en willen een beleid gericht op integratie voeren. Deze week werd door de rooms-rode coalitie bijvoorbeeld voorgesteld dat mi granten verplicht worden om een van de twee landstalen te leren. Aan een groot deel van de Ant werpenaren lijken die genuanceer de benaderingen echter niet be steed. De stad kampt, net als andere grote steden, met de bekende 'gast arbeidersproblemen', zoals getto vorming en een relatief hoge werk loosheid. Alleen kan de stad dat niet oplossen. Dat het Vlaams Blok in Antwer pen zo'n machtsbasis heeft, komt ook omdat de Sinjorenstad van ouds het Vlaamse bolwerk is en het Vlaams Blok is voor alles een Vlaams-nationalistische partij. 'Vlaanderen voor de Vlamingen' is dan ook een leus die de partij al voerde voor er gastarbeiders waren. Vroeger was dat alleen gericht te gen de 'vreemdelingen' in eigen land, de Walen, maar nu België gefe deraliseerd is vooral tegen de échte buitenlanders. Daarmee onder scheidt het zich van een partij als de Volksunie, die even Vlaams-natio nalistisch, maar verder een demo cratische en respectabele partij is. Verraad De deelname van de Volksunie in het achtste kabinet-Martens is door veel Vlamingen als verraad gezien. De Volksunie verliest nog steeds aanhang, en die loopt in veel geval len over naar het Vlaams Blok. Het is dan ook niet te verwachten dat de machtsbasis van het blok snel zal wegvallen. Het Vlaams Blok onderhoudt via zijn voorzitter Karei Dillen ook zeer warme contacten met de Duitse Re- publikaner en het Franse Front Na tional. Dillen maakte onlangs nog een boottochtje op de Rijn in het ge zelschap van de heren Schönhuber en Le Pen, die hij tot zijn geestver wanten rekent. Maar oök de Nederlandse vrien den van de Centrumdemocraten en de Centrumpartij zijn graag geziene gasten in het Antwerpse. De Hollan ders komen het Vlaams Blok hel pen als dat nodig is. Een café in de Antwerpse binnenstad, de Leeuw van Vlaanderen, is hun ontmoe tingsoord. Het Antwerpse gemeentebestuur weet gewoon niet goed hoe het moet reageren op de recente provo caties van het Vlaams Blok. Dins dag gaven de andere partijen (de christendemocratische CVP, Volksunie, de socialistische SP en de groenen van Agalev) een verkla ring uit over het racisme in de stad. De liberalen deden niet mee, om dat zij burgemeester Cools "geen dekmantel voor paniekvoetbal wil len geven". De anderen protesteren echter tegen racisme en onver draagzaamheid. In de resolutie wordt gevraagd om "een globaal project gericht op een bijdrage aan begrip en verdraagzaamheid". Praten Het is de vraag in hoeverre een be stuur met beleidsmaatregelen be grip en verdraagzaamheid bij de burgers kan opwekken. Dat laat zich niet sturen; dat heb je of niet. Het tekent in feite de machteloos heid waarmee de gevestigde orde reageert op verschijnselen als het Vlaams Blok. Cools heeft zich voorgenomen het er niet bij te laten zitten. De ko mende weken trekt hij te voet de wijken in om met de Antwerpse be volking te praten. Praten tot hij er bij neervalt. Want een andere ma nier weet ook hy niet.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1990 | | pagina 2