Ramadan: de jaarlijkse oefening in zelfbeheersing 'Paus stierf voor hij te veel schade aanrichtte' Iedere moslim vanaf twaalf jaar gehouden aan voorschriften van vastenmaand John Cornwell onderzocht omstandigheden rond de dood van Johannes Paulus I ALPHEN AAN DEN RIJN - Niet eten, niet drinken, niet ro ken en zelfs niet kauwen. De Ramadan, die deze week is be gonnen, vraagt heel wat van de moslim-gelovigen. Pas na zons ondergang variërend van half tien tot ruim kwart over tien mag er gegeten worden. Ook de jeugd vanaf twaalf jaar is aan dit collectieve vasten gehouden. "Met het oefenen van zelfbe heersing moet je heel vroeg be ginnen. Kijk naar een boom. Een jonge boom kun je buigen, een oude niet". door Wim Schrijver Het ontmoetingscentrum van de Turks Islamitische Kulturele Vere niging in Alphen aan den Rijn aan de Pallasstraat, staat op z'n kop. Er wordt druk gewerkt om de ruimte beter in te delen. In het gedeelte waarin de Haci Bayram Moskee is ondergebracht, heerst echter volle dige rust. Want de moskee neemt tijdens de maand Ramadan, die dinsdag een aanvang nam, een cen trale plaats in. Geen verbouwing van de moskee dus, maar "de ruimte is wel te klein geworden", verzekert Unit Ugur, de voorzitter van de vereniging. Want de Turkse gemeenschap in Alphen is het laatste jaar gegroeid tot een kleine vijfhonderd leden. En omdat de Ramadan door relatief veel mos lims in ere wordt gehouden, blijkt juist in deze maand dat de vloer in de moskee niet groot genoeg is om alle gelovigen te bergen die daar dan bij voorkeur komen om hun hoofd tijdens de dagelijkse salats richting Mekka buigen. Maar, Ugur toont zich niet onte vreden over het gebouw waarvan de vereniging sinds geruime tijd eige naar is. Guus Stóve, die de gemeen schap namens de gemeentelijke so ciale dienst bijstaat hij heeft net iemand geholpen met het invullen van een formulier onderstreept dit. "Het is een goede zaak dat deze ontmoetingsruimte er gekomen is. Vroeger moesten de mensen elkaar in bijvoorbeeld de Hema ontmoe ten". Ugur, al sinds 1980 in ons land, spreekt uitstekend Nederlands. Sinds vorig jaar is hij voorzitter van de culturele vereniging, terwijl hij daarvoor secretaris was. "Jarenlang was de vereniging wat passief, maar met de komst van jongere mensen is daar verandering ingekomen". Zijn streven is om een brug te slaan tussen de Turkse gemeenschap en de samenleving. Zo organiseerde hij enige tijd geleden een Turkse week in de openbare bibliotheek. Emancipatie Ook wil de vereniging bijdragen aan de emancipatie van de Turkse gemeenschap zelf. "Wij stimuleren bijvoorbeeld ouders om kinderen hoger onderwijs te laten volgen". En tijdens de gemeenteraadsverkie zingen is de vereniging zeer actief geweest om de mensen te betrek ken bij de plaatselijke politiek. "Wij hebben voor de mensen opgeschre ven wat de partijen hebben beloofd voor ons te zullen doen". Zo hebben Ugur en de zijnen toezeggingen over het door hen aan de orde ge stelde tekort aan slachtfaciliteiten. Wat de versterking van de relatie tussen Turken en Nederlanders be treft, heeft de vereniging volgens haar voorzitter nog een dankbare taak. Stóve: "Ik probeer die pogin gen zoveel mogelijk te ondersteu nen. Maar ik vind dat de verwach tingen wel reëel moeten zijn. De vereniging heeft een eigen verant woordelijkheid, maar kan' lang niet alles alleen. Ugur heeft bijvoor beeld de huisvesting niet in zijn zak zitten, maar dat is wel een enorm prooieem". Er moet nog veel verbe terd worden, weet hij. Ugur grijpt de kans om het een en ander uiteen te zetten over de Ra madan, gretig aan. "Veel Nederlan ders hebben heel weinig kennis. De Ramadan is alleen maar bekend bij een klein groepje dat zich er voor in teresseert". Met zijn verhaal wacht hij echter tot de imam is gearri veerd. Nog maar sinds een paar we ken is de moskee in het gelukkige bezit van zo'n geestelijk leider; Cez- mullah Ilhan is kersvers afkomstig uit Turkije en de Nederlandse taal dus nog niet machtig. Ugur vertaalt. Eén van de voornaamste vereis ten waaraan een goed geestelijk lei der moet voldoen, is dat hij het ara- bisch beheerst, zodat hij de Koran in de enige juiste taal kan lezen. Tot nu toe 'leende' de Alphense moskee via het Turkse consulaat alleen voor de Ramadan een imam. "Hij roept de mensen bij elkaar en zorgt dat wij hier een eenheid vormen", ver telt Ugur. Ilhan heeft ook oog voor de buitenwereld. Hadis Hareket Be- rekat, 'waar beweging in zit, daar rust zegen op', zo is zijn zegswijze. Nagelbijten De Koran zegt: O, jij, die gelooft! Het vasten is u voorgeschreven, zoals het voorgeschreven was aan hen die vóór jou waren, zodat jij je tegen het kwaad zult hoeden (2 vers 183). De verplichte vastenmaand, 29 of 30 dagen lang, schuift steeds elf dagen in het jaar vooruit, daar de is lamitische maanden aanvangen met de komst van een nieuwe maan. "De Ramadan vindt dus negen jaar lang in de lente plaats, dan negen jaar in de winter, enzovoorts". De vastenmaand is de 'sultan' van het jaar. Eén van de laatste vijf one ven dagen van de Ramadan heeft ook een speciale betekenis. In die nacht, Lailat al-qadr, wordt her dacht dat de Koran aan de grote profeet is geopenbaard. Ugur ver taalt zijn imam: "De mensen uit het begin van de wereld, zoals Noach, leefden veel langer dan wij tegen woordig. Eens is aan Mohammed gevraagd: die mensen konden dus veel langer bidden en hun beloning zou dus ook veel groter zijn. Aan Mohammed is toen geopenbaard dat een uur bidden tijdens de Lailat al-qadr meer waard is dan duizend maanden bidden zonder die dag". Tussen zonsopgang (variërend van vier uur tot half zes) en zonson dergang om misverstanden te voorkomen nauwkeurig vastgelegd in een kalendertje mogen de mos lims niets eten of drinken, terwijl seksuele gemeenschap ook uit den boze is. "Er mag niets in en uit het li chaam gaan", licht Ugur toe. Over geven en spuwen is dus ook verbo den, evenals nagelbijten (de nood zakelijke stoelgang is niet verbo den). Na zonsondergang mag alles gegeten worden. "Je moet er wel Unit Ugur (rechts) en Guus Stóve in de ont moetingsruimte van de Turks Is lamitische Kul turele Vereni ging in Alphen aan den Rijn. "De islam is niet streng". (foto Ben de aan denken dat je niet iets eet waar je extra dorst krijgt". Alleen gezonde mensen moeten zich aan deze voorschriften houden. Zwangere en zogende vrouwen zijn echter ook ontslagen van de vasten- plicht, evenals reizigers. "De islam is niet streng, maar zegt: alleen mensen die daartoe in staat zijn, moeten vasten. Kun je een dag niet, dan moet je die later inhalen. Maar kun je dat niet, omdat je bijvoor beeld suikerpatiënt bent, dan kun je ook tien gulden per dag betalen voor de armen of drie keer per dag iemand laten meeéten". Als je iets zonder opzet in je lichaam krijgt of je vergeet dat je moet vas ten, dan hoef je zo'n dag niet in te halen. "Maar je moet wel eerlijk zijn, wantje mag Allah niet voor de gek houden. Ga je op zo'n moment wel door, dan moet je 61 extra da gen vasten". Op de vraag naar het waarom van al deze regels, reageert Ugur met begrijpend knikken. "Het vasten doen we voor Allah, maar ook voor onszelf. Want wat heeft het voor hem voor nut, dat wij vasten? Het gaat om de oefening van je ei gen wil". De zelfbeheersing staat centraal. "Je mag ook niet liegen of vechten. ZjOU je tijdens de Ramadan dat wel doen. dan vast je eigenlijk voor niets". Tijdens de vastenmaand, vervolgt Ugur, leer je ook weer aan dacht te schenken aan armoede. Daarnaast hervinden de gelovigen de waarde van 'gewone' zaken als brood en water. "Je laat tijdens de Ramadan niet het water van de af was weglopen". De seksuele ont houding is misschien wel het be langrijkste. "Zo leer je weer respect De onderlinge eenheid vaart ook wel tijdens de Ramadan. "Je bent allemaal gericht op één doel". Tij dens het feest dat de maand afsluit. Id al-Fitr het 'suikerfeest'voorde kinderen moeten allen elkaar op zoeken, terwijl ook iedereen bij het ochtendgebed in de moskee wordt verwacht. "Daar moetje anderen je excuses aanbieden voor wat je ver keerd gedaan hebt. Ook worden daar de conflicten bijgelegd. De imam doet door een oproep tot een heid". Overigens is de ervaring van Ugur dat de vastenperiode je na een paar dagen een goed gevoel geeft. "Vergelijk het met een grote beurt van de auto". Hij vervolgt: "Met vas ten bouw je een band tussen je li chaam en je geest. De geest moet het lichaam leren beheersen. De strijd tegen de duivel, de satan wordt extra moeilijk tijdens de Ra madan. Daardoor kun je de rest van het jaar beter in vrede leven". Tijdens zijn korte pontificaat van 33 dagen werd Johannes Paulus I bij de wereldwijde rooms-katholieke geloofsgemeenschap enorm geliefd. Maar de populariteit van 'de lachende paus' was binnen de muren van het Vaticaan beduidend geringer. Zoals één van de Romeinse bagprozzi ('zwarte torren') het uitdrukte: "De Heilige Geest deed goed werk door ons van hem te bevrijden voor hij te veel schade aanrichtte". De plotselinge dood van Johannes Paulus op 28 september 1978 schok te de Rooms-Katholieke Kerk. De minzame Albino Luciani leek de ideale keus. Aan zijn verkiezing ging het kortste conclaaf van kardi nalen in de geschiedenis vooraf. "Het was alsof onze handen geleid werden toe wij zijn naam opschre ven", zei een kardinaal later. Maar hoe was het dan mogelijk dat 'Gods kandidaat' al na ruim een maand het tijdelijke voor het eeuwige ver wisselde? "Wij waren hem niet waard", zo probeerden sommige geestelijken de dood van Johannes Paulus te verklaren. Minder vroom waren de geruchten die al snel op gang kwa men, nadat er vanuit het Vaticaan tegenstrijdige en onduidelijke ver klaringen werden afgelegd rond de dood van de paus, die 's ochtends vroeg in zijn bed was gevonden. Werd als officiële doodsoorzaak een hartstilstand opgegeven, anderen hielden het erop dat de paus ver moord was. In diverse boeken werden com plot-theorieën uitgewerkt. Johan nes Paulus zou een broeinest van vrijmetselaars hebben ontdekt. Een lijst met de bewuste namen zou hij op de avond voor zijn dood hebben bestudeerd. Anderen gingen verder dan alleen maar suggereren dat de KGB achter zijn dood zat. De moordaanslag op Johannes Paulus II in 1981 door de Turk Agca, vorm- Het lichaam van Johannes Paulus I werd op 30 september overgebracht naar de St. Pieterskerk. "Het is buiten gewoon ironisch dat tijdens de nacht van 29 op 30 september zes topspecialisten negen uur lang ploeterden met het lijk van de paus om het toonbaar te houden", meent Comwell. (foto ap> de daarvoor een aardige onderbou wing. In 1984 verscheen In God's Name (Nederlandse vertaling: 'Gods wil of maffia?') van de hand van David Yallop. In deze bestseller werd de dood van de paus gecombineerd met de vrijmetselaarsloge P2 en de ineenstorting van de Banco Ambro- siano in 1982, enige weken later ge volgd door de geheimzinnige dood van directeur Calvi. Kardinaal Paul Marcinkus, hoofd van de Vaticaan se Bank die betrokken was bij de il legale activiteiten van Ambrosiano, zou corrupt zijn en zelfs niet voor moord terugschrikken om zijn nek te redden. Nooit ondernam het Vaticaan seri euze pogingen om deze verhalen te ontzenuwen, terwijl met name ge noemde functionarissen nimmer processen wegens smaad voerden. Maar toen Cornwell in 1987 voor een serie over wonderen terechtkwam bij aartsbisschop John Foley, presi dent van de Vaticaanse Commissie voor Sociale Communicatie, liet de ze doorschemeren dat een serieus onderzoek naar de. dood van Johan nes Paulus I zeker op prijs zou wor den gesteld. Cornwell zag zijn kans schoon. Voor hem zouden deuren geopend worden, die tot dat moment geslo ten waren gebleven. Zijn boek is een uitvoerig verslag van alle ont moetingen die hij in deze besloten gemeenschap heeft gehad. Soms is de informatie wel wat erg" uitbun dig, maar zijn opzet om de lezer zelf te laten oordelen, is geslaagd. Corn- wells relaas is even overtuigend als somber stemmend over het hart van de RK Kerk. Toen zijn boek een jaar geleden verscheen, zullen veel Vaticaanse werknemers niet echt blij zijn ge weest. "Hun misdaden zijn niet 'moord', 'roof of 'fraude; het zijn 'dubbelzinnigheid', 'economisch hanteren van de waarheid', 'men taal voorbehoud', 'kleinzielige eer zucht', 'lafhartigheid', 'zwartmake- rij', 'cynisme', een opvallend gebrek aan 'vriendelijkheid' en gewone De sluiers rond het sterfbed weet Cornwell, na veel inspanningen, één voor één weg te nemen. Veel ge ruchten weet hij te weerleggen. Nee, van een moord is geen sprake geweest. Wel komt de schrijver tot een andere, zeer pijnlijke ontdek king: de paus was in de ministaat een mikpunt van spot en hoon. Zijn naïve redevoeringen, zijn onhandig heden en inbreuken op het proto col, werden in eindeloze verhalen verteld. Een verhaal dat de pauselijke secre taris, John Magee, vertelde, is illu stratief. Hij trof de paus eens hui lend en op zijn knieën op het dak aan, waar deze als een gekooid dier regelmatig een wandelingetje ging maken. De paus had een vertrouwe lijk document laten vallen en de bla den lagen over al de daken ver spreid. De geestelijke vader maakte zich het meest bezorgd over de boze reactie van zijn staatssecretaris kar dinaal Villot... De getuigenissen van de intimi van wijlen Johannes Paulus zijn ook zeer ontnuchterend. De paus was er van overtuigd dat zijn verkie zing een vergissing was ("Waarom in hemelsnaam kozen ze mij?"). Hij bad, omdat hij de functie niet aan kon, dagelijks om de dood. Hij wist ook dat die vroeg zou komen, zodat hij plaats kon maken voor 'de bui tenlander' (de Pool die tijdens het conclaaf tegenover hem zat...). Door zijn wanhoop heid overmeesterd, was de paus ge reed om te sterven. En zijn naaste omgeving heeft hem niets in de weg gelegd, stelt Cornwell grimmig vast. Iedereen kon volgens hem na melijk weten dat de paus zeer ern stig ziek was. Al jaren had hij last van een abnormale stollingsfactor van zijn bloed en de laatste dagen van zijn leven liep hij met enorm dikke enkels rond. Vrijwel zeker stierf hij aan een longembolie, een bloedprop. De auteur: "Het is buitengewoon ironisch dat tijdens de nacht van 29 op 30 september zes topspecialisten negen uur lang ploeterden met het lijk van de paus om het toonbaar te houden voor langdurig begrafenis- vertoon en toch niet één arts kan toegeven verantwoordelijk te zijn geweest voor zijn gezondheid tij dens de laatste paar dagen van zijn leven, toen hij ernstig ziek was en door een tijdige behandeling zeker te redden was geweest". Recordtekort Na over de schouder van Cornwell mee te hebben gekeken, kan de le zer zich prima vinden in het slot van zijn boek: "De fluisteringen, de ge ruchten, de theorieën vergezocht, sensationeel, fantastisch dienen allemaal één doel: ze leiden af van het meest in het oog springende en schandelijke feit van alles: dat Jo hannes Paulus I stierf, veracht en verwaarloosd door het instituut dat bestond om hem tot steun te zijn". Wat de Ambrosiano-connectie be treft, valt Marcinkus volgens Corn well niet meer te verwijten dan dat hij ongeschikt was voor zijn taak. Hij heeft wel de fout gemaakt "de normen van de Italiaanse zaken- praktijk toe te passen ten koste van de hoge morele aanspraken van de instelling die hij vertegenwoordig de". Zo was de bankdirecteur zelf de "onbedoelde architect" van di- /eringstheorieën. De gevolgen van een en ander zijn duidelijk voelbaar voor het Vati caan. Marcinkus zelf moest een jaar geleden alsnog het veld ruimen (he laas is dat met in het boek verwerkt) en werd opgevolgd door vijf finan ciële deskundigen. Zij maakten eer der deze maand een recordtekort van het Vaticaan bekend. Het imago van de 'Heilige Staat' is ern stig geschaad. Het is heel goed mo gelijk dat deze neergaande lijn zich nog verder zal doorzetten, mede dank zij de pijnlijke waarheid van 'Als een dief in de nacht'. Als ccn dief in dc nacht: dc dood van Johannes Paulus I is uitgegeven door de Standaard Uitgeverij in Antwerpen en kost 34 gulden 50. LEIDEN: Herv. Gem. Hoogl. kerk 10 ds Alblas, 11.45 oec studentendienst; Marekerk 10 dr Meijers, 5 ds Smaling Rijnsburg; Maranathak. (L. Morsweg) 10 ds Schouten; Oecumenische geloofsgemeenschap De Regenboog (Meren wijk) 9.30 en 1115 pastoor V Well; Bethlehem- kerk (Driftstr.) geen dienst; Bevri|dingsk. (Montgomerystr.) 10 ds V Hunnik, 5 ds Schou ten; Vredesk. (Burggravenl.) 10 ds Nauta; Waalse kerk (Breestr.) 10.30 pasteur Ribs; 'Stevenshof' (rk kerk Haagse Schouw) 11 kand Lems. Acad. Ziekenhuis 10 ds V Beinum. Diakonessenhuis elke za 10.30 rk. dienst, en 10.30 ds V 't Hof. Endegeest zie Oegstgeest. Geref. Kerk Vredeskerk zie herv. gem.; Petrak. (Surinamestr.) geen dienst; Oude Vest zie Hooglandse kerk; Maranathak. zie herv. gem.; Bevrijdingsk. zie herv. gem.; verzorgingstehuis Groenhoven 10 ds Veenstra; Merenwijk zie herv. gemeente. Geref. K. Vnjg. (Herengr.) 10 en 5. Chr. Geref. K. (Steenschuur) 10 en 5 ds Den Hertog. Geref. Gem. (zie onder Leider dorp). Geref. Gem. in Ned. (Bethlehemkerk Driftstr.) 11.30. en 5.30. Evang.-Luth. Gem. (Hoogl. Kerkgr.) 10.15 ds Haan. Doopsgez.- Remonstr. Gem. (Lokhorstk. Pieterskerkstr.) 10.30 mw Vos-Wiegand. Baptistengemeente delstegr. 3) 9 ev Jansen, 10.30 ev De Leeuw. Evangeliecentrum-Pinksterbew. (Bethlèhems- kerk Lammermarkt) 10 ev Zijlstra. Pinkster- gem. (O. Vest 13) 10 hr Eikerbout. Leger des Heils (hoek Vestestr./Groenesteeg) 10 en 4.30. Nieuw-Apost. Kerk (H. Rijnd. 24): 9.30 en 4, wo. 8. Zevendedag-adventisten ('De Ont moeting', Noordhofland V.schoten)elke za 10 tot 11 bijbelstudie, 11 tot 12 predikatie. Christe lijke Wetenschap (Steensch. 6) 10.30. Kerk van J. Chr. v.d. Heiligen der L. Dagen (Brahmsl.) 10, 11 en 12. Oud-Kath. K. (Zoe- terw.singel) 10. Rooms-Kath. K. Haagweg za 7, zo 10.30; Herensingel za 7, zo 9.30 en 11; Rijndijk (Stevenshof) za 7, zo 9.30; Steen- schuur za 7, zo 8.30, 10, 11.30, 6 en 7 (lof); Boshuizerkade za 7, zo 9.30 en 11Lammen- schansweg za 7. zo 9 en 10.30; Haarl.straat za 7, zo 10.30 en 12.15; Merenwijk zie hen/, gem.; H. Rijndijk (zie Zoeterwoude). ABBENES Herv. Gem. 9.30 hr Hotfenaar. ds Vd Haagen Leidschendam, 6.30 ds Boer. Chr. Geref. Kerk 9.30 ds Westerink Bunscho ten, 4 ds Rietveld Maarssen. Rk Kerk za 7, zo 10.30. ALPHEN AAN DEN RIJN: Herv. Gem. Ad- ventskerk 10 ds Wilschut. 6.30 ds Jonkman; Kruiskerk 10 ds V Wijngaarden; Opstandings- kerk 10 ds Boer SoW-dienst, 6.30 ds Huisman Hazerswoude SoW-dienst; G. Herderkerk 10 ds. Taselaar, 6.30 zie De Bron; De Bron 9 ds Verheul Huissen, 10.30 ds Moll, 6.30 mw Rij ken; Ashram (Marsdiep) 10 ds Nieuwenhuis; Oudshoornse kerk 10 ds Cramer Oegstgeest; Sionskerk (Meteoorlaan) 9.30 ds Ouwendijk, .kerk 10 ds Ommering, 6.30 zie Opstand.kerk. Geref. K. Vrijg. (school Bospark, Beatrixl. 4) 9.30 en 4.30 ds Simpelaar. Ned. Geref. Kerk (school Willemstr.) 9.30 ds Janssens, 4.30 ds Mudde Breukelen. Chr. Geref. Kerk (Grijpen- steinstr.) 9.30 en 4.30 ds Vd Meij. Oud-Geref. Gem. (Hooftstr. 240) 9.30 en 4. Bapt.gem. (Molenwerfstr. 1) 10 en 6.30 ds Koekkoek. Bapt.gem. Noord (school Kalkovenw. 62) 10 drs Stavleu. Volle-evang.gem. ('De Ark'. Pr. Hendrikstr. 54) 10 hr Vd Hoorn. Pinkstergem. 'Het Licht' (Morgenstersch. Briljantstr. 1) 10. Christengemeente 'De Hoeksteen' (geb. 'Bet hel'. hoek Emmalaan) geen opgave. Leger des H. (Zonneweg 3) 10 en 7 (laatste zondag van de maand 5 u.). Remonstr. Gem. (Van Man- dersloostr. 36) 10dr Hulsbos. Rk Kerk: Bonifa- ciusk. za 7, zo 9.45 en 11.30; Piusk. za 7, zo 9 en 10.30; De Bron za 7, zo 9.30 en 11. BENTHUIZEN: Herv. Gem. 9.30 ds Boer, 6 ds Jongkind Brandwi|k. Geref./Herv. Gem. (geb. 'De Hoeksteen'. Schweitzerstr.-Bernhardstr.) 10 ds Klapwijk. Geref. Gem. 9.30 en 6 ds V BODEGRAVEN Herv. Gem Dorpskerk 10 ds Vd Hoef, 6.30 ds Meijndert Soesterberg; Salv- .kerk 10 ds Terlouw, 6.30 ds Vd Hoef; Bethl- .kerk (Nieuwerbrug) 10 ds Vd Scheur, 6.30 ds Terlouw. Geref. Kerk 10 ds Elderman, 6.30 ds Zoutman jeugdd. Geref. K. Vrijg. (Ichthusk.) 9.30 en 4.30. Geref. Gem. (Stationsweg 17) 10 en 6.30. Evang.-Luth. Gem. geen opgave. Jong. Chr. Geref. Kerk 9.30 ds V Lan- gevelde Hillegom, 5 ds Oosting. Geref. Gem. 9.30, 4. Volle Evang.gemeente 'Bethel' (Burg. Colijnstr. 83) geen opgave. HAZERSWOUDE: Herv. Gem. 10.30 ds Al blas, 6.30 kand Rodenburg. Geref. Kerk 9 ds Huisman, 5 ds Wilschut Alphen. Rk Kerk: dorp za 7, zo 10 en 11.30; Anker za 7, zo 10.30; Rijndijk zo 9.00. HILLEGOM: Herv. Gem. zie Hoeksteen. Geref. Kerk ('Hoeksteen') 10 ds Rothfusz, 7 ds Ver beek. Chr. Geref. Kerk 10 ds Oosting Boskoop. 5 ds V Dijken Lisse. Rk Kerk: Marl za 7, zo 9 HOOGMADE: Herv. Gem. 10. Rk Kerk z KATWIJK AAN DEN RIJN Herv. Gem. Dorpsk. 10 ds De Graaf, 6 ds Sloof; Ontm.kerk 10 ds Slof, 6.30 ds De Graaf. Herv. Gem. 'De Rank' (P. Groen-college) zie Katwijk aan Zee. KATWIJK AAN ZEE: Herv. Gem. N. Kerk 10 ds Vroegindeweij. 6 ds Stam; O. Kerk 10 ds Sjolle- ma. 6 ds Hovius; Ichthusk. 10 ds Ten Voorde. 6 ds Vroegindeweij; Pniëlk. 9.30 ds Vd Berg. 6 ds Sjollema; Maranathakerk (Rijnsoever) 10 10 ds Bogaard. 6 ds Volk Overdum 2.15 ds Bor. Herv. Gem. 'De Rank' (Helmbergweg 10) 10 ds Lagemaat Amsterdam. Geref. Kerk Vr.kerk 10 ds Mink. 5 ds Baas Sassenheim; Triumfatork. 10 ds Gesink Noordijk, 5 ds V Breevoort. Ge ref. K. Vrijg. 9.30 en 5.30 ds Heida. Ned. Geref. Geref. Gem. (Unizaal) 10 en 5 ds Vd Belt. Ge ref. Gem. (Remisestr.) 10 en 5, woe 7.30 ds Elshout Scheveningen. Geref. Gem. in Ned. (Louwestr.) 10 en 5. Volle-evang.gem. (Voor- str. 48) 9.45. Onafh. baptistengem. (Am- bachtsweg 2) 9.45. Soefi (Zuidduinweg) elke 1 e en 3e zondag, 4. Marinevliegkamp 10.30 ds V Selms. KOUDEKERK AAN DEN RIJN: Herv. Gem. 10 ds Lapré. 5 zie geref. kerk. Geref. Kerk 10 da Attema-Roosjen, 5 hr Goedhart Nieuwkoop open deurdienst. LEIDERDORP: Herv. Gem. en Geref. Kerk Dorpsk. 10 en 6.30 ds Doesburg; Schep- pingsk. 9 en 10.30 drs Lietaert Peerbolte. Ley- thenrode 10 ds De Leeuw. Elis.-ziekenhuis 9.30 ds Brommet. Geref. Gemeente Leiden eo (kerkgeb. Hoofdstr. 73) 10 en 4.30 ds Boog aard. Bapt.gem. (wijkgeb. Zijlkw.) 10. Rk Kerk za 7, zo 10 en 11.30. LEIMUIDEN: Herv. Gem. 9.30 ds Schilt. Geref. Kerk 9.30 en 7 ds Vd Kooi themadienst. Rk Kerk za 7. zo 9.30 en 11.15. LISSE Herv. Gem. Dorpskerk 10 ds Verdijk gezinsd; Pauluskerk 10 en 7 De Gelder. Geref. Kerk 10 en 7 ds Boswijk. Geref. K. Vrijg. (Prin- sessestr. 1) 10.4 en 4.30 ds Geersing. Ned. Geref. Kerk (Salvatori) 10 zie Chr. Geref. Kerk, 5 ds Vos. Chr. Geref. Kerk 10 ds Vos. 4 30 ds V Langevelde. Geref. Gem. 10 en 4. Evangelie- I 62ab?45Jf Kerk: Agathakerk j Poelpolder za 7, zo 10.30; Mariakerk z en 10.15; Engelbew. za 7, zo 10.30. NIEUWKOOP: Herv. Gem. 9.30 ds De Haan Zevenhoven, 6.30 ds De Graaff Nieuwveen. Geref. Kerk 9.30 ds Vd Weg. 5 ds Vd Weg- kooper Amsterdam. Evang. gem. (ver.gebouw 'De Rank'. Regthuysplein) 12 nam. Rk Kerk za NIEUWVEEN Herv. Gem. 9.30 ds De Graaff. 6.30 ds V Andel Amsterdam. Geref. Kerk 9.30. Rk Kerk za 7. zo 9 en 11. NOORDEN: Herv. Gem. 9.30 en 7 ds Geuze. Geref. Kerk (W. Verlaat) 10 hr Schreuder, 7 ds Christ Katwijk. NOORDWIJK Herv. Gem. Grote of St. Jer- oensk. (Binnen) 10 ds Vd Lee. 5 ds Vd Bergh; Hoofdstr. (Zee) 10 ds Ruitenburg. 5 ds Vd Lee; De Rank (Golfbaan) 10 ds Hovius Katwijk. Ge ref. Kerk Buurtkerk (Hoofdstr.) 10 ds Scholte, (Binnen) 10 ds Elgersma. 7 ds Vd L RIJNSATERWOUDE: Herv Gem. 9 30 en 7 ds Vd Hoeven. Chr. Geref. K. 9.30, 2 ds Beekhuis Rotterdam-Kralingen. RIJNSBURG: Hen/. Gem. Laurentiuskerk 9.30 ds Smalinh, 5 ds Wagter; Bethelkerk 9.30 ds Wagter. Geref. Kerk Petrakerk 9.30 ds Ribbe- rink, 5 ds Cziria; Immanuelkerk 9 en 10.30 ds Cziria, 5 ds Terpstra; Maranathakerk 9.30 ds Terpstra. 5 ds Ribberink. Geref. Kerk Vrijg. 10 Kapel W. v.d. Bergh-stichting 11 ds Slofstra. 'Sole Mio' 9 ds Elgersma. Evang. centrum 'De Ark' (pickepl. 1) 10 hr V Duin, 7 hr V Veelen. Ned. Prot. Bond (aula O.Zeew.) 10.30 NOORDWIJKERHOUT: Dorpsk. 10 ds Wa genvoorde gezinsd; De Zilk 10 ds Keuning. Rk Kerk Victork. za 7, zo 9 en 11Jozefk. za 7, zo 9 en 10.30; De Zilk za 7, zo 10.30. OEGSTGEEST Herv. Gem. Groene of Will- .kerk 10 ds De Bruin; Pauluskerk 10 ds Da Costa; Gemeentecentrum (Lijtw.) 10.30 ds Zoek Delft en mw Driessen Leiden ha, 7 ds Schwencke. Geref. Kerk 10 ds Plomp Geref. Kerk Vrijg. (aula Dr. Schilderschool) 9.30. 4 30 ds Tiekstra. Ned. Geref. Kerk (Gem.centrum) 8.45 ds Janse, 5 ds Bruins Vlaardingen. Van Wijckerslooth 4 ds Vegter. Endegeest 10 pater Boshouwers. Volle-evangeliegem. (Gem.cen- trum) 4. Rk Kerk Will.kerk za 7, zo 9 en 10.30. OUD-ADE: Rk Kerk za 7, zo 9. OUDE EN NIEUWE WETERING" Herv. Gem. 9.30 ds Sierat. Geref. K. 9.30 hr Volker. 6.30 dr Bade. Remonstr. Gem. 10 ds Bloemendaal Delft. Rk Kerk za 7. zo 10 en 11.30. ROELOFARENDSVEEN: Rk Kerk Mar. Pres. za 7. zo 10.30; Pelrus-B. za 7, zo 9.30 en 10.30. RIJPWETERING: Rk Kerk zo 9 en 1 SASSENHEIM Herv. Gem. 9 en 10.30 ds Vol- lebregt, 7 ds Biewinga. Geref. Kerk 9.30 ds Bras, 7 ds Biewinga. Chr. Geref. K 10 en 5 ds Hogenbirk. Ned. Prot. Bond (Jul.laan 17) 10 drs Sachs Noordwijkerhout. Rk Kerk za 7 zo 9.30 en 11. TER AAR: Herv. Gem. 9.30 kand Kemperman Leiden, 6.30 ds Schilt Leimuiden. Geref. Kerk 9.30 ds De Reus, 6.30 ds Scholten Ede Rk Kerk Aardam za 7, zo 9 en 12; kerk Langeraar meenschap (in 'Onderdak') geen opgave. WADDINXVEEN: Herv. Gem. Brugk. 9.30 ds Visser Katwijk, 5 ds Kunz; Hoeksteen 9.30 ds Schipaanboord, 3 ds Goossen aangepaste dienst; Bethelk. 9.30 ds Goossen, 5 ds Schi paanboord; Rehoboth-school 9.30 ds Kunz; Imm.kerk 9.30 ds Yntema Barchem, 7 ds Roos Bilthoven. Geref. Kerk Kruisk. 10.15 drs Ko- ning-Polet Gouda, 5 ds Dronkert Gouda. Ontm.kerk 9.30 ds De Moor. Geref. K. Vrijg. (Kruiskerk) 8.30 ds Feenstra, 2.45 ds Ulehake Chr. Afgesch. Gem. 9.30 en 5 ds Vd Want. Oud-Geref. Gem. (Mercuriusweg 29) 10 en 6.30. Remonstr. Gem. 10 ds Cossee. WASSENAAR Herv. Gem. Dorpsk. 10 ds Steenstra, 4.30 ds Ouwendijk Alphen, 7 open deurd ds Versluys; Kievietk. ('Samen op weg') 10 ds Janse de Jonge; Messiask. 10 ds Hellen- doorn; Dorpscentrum 9.30 ds V Dis. Geref. Kerk Zijllaan 10 ds Vd Woude, 7 ds Versluys Alphen. Ned. Prot. Bond (Kerkdam) 10.30 ds Nepveu. RK Kerk Jozef za 7, zo 9.30 en 11; Will, za 7, zo 9.30 en 11GH za 6, zo 10 30. VALKENBURG Herv. Gem. 10 drs Oegema en dr Vermeulen. Geref. Kerk 10 zie herv gem. 6.30 mw Langebeeke Amsterdam. Geref K. WOUBRUGGE" Herv. Gem. 9.30 ds Vd Heu vel Vlaardingen, 6.30 ds V 't Hof. Geref. Kerk 9.30 ds Bade, 6 30 ds Los Pijnacker Ned. Prot Bond (De Wijk, Schoolstr. 20) 10.30 ds Met ering Alphen. Rk Kerk zo 10.30 ZEVENHOVEN: Herv. Gem. 9.30 ds V Doorn Alphen. 7 ds De Haan. Geref. Kerk 9.30 ds Snel Rijnsburg, 7 hr Schreuder. VOORSCHOTEN: Herv Gem Dorpskerk 10 ds Schaap, De Ontmoeting (Noordhofland) 10 ds Blanken; 'Rehoboth' (Van Leeuwenhoekka de) 9.30 en 4.30 ds V Kooten. Hulp en Heil- kerk ('Schakenbos'. Leidschendam) 10 zang- sing, 4.30 Rk Kerk Laur.kerk za 7, zo 11.30. Godskerk za 7, zo 10 Kerk van Engeland (Bri tish school in The Netherlands. J. v Hooflaan 3) 10.15 anglicaanse dienst. Aula-basisge ZOETERWOUDE: Herv. Gem. 10 ds Rietveld. Rk Kerk St. Jan za 7,30. zo 9 30. Chr Dienaark. za 7, zo 10. Meerburgkerk H. Rijndijk za 7. zo 10 en 11.30. ZWAMMERDAM Herv Gem. 10 ds V 't Hof Woubrugge, 6 30 ds Heijting Oude Wetering. Geref. Kerk 10 ds Buikema. 6.30 ds De Reus Ter Aar. Remonstr. Gem. 10 ds Laforet Rotter-

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1990 | | pagina 19