"Van Gogh-expositie stunt om van te genieten
Holland Festival goedkoper
Souvenir-beleid' van organisatoren ten spijt
J Forum wil 3,4 miljoen meer
Shaffy Theater wil overbmggiiigskrecliet
nil]
2 Voorstellingen in teken cultuur Duitstalige landen
amctt?dn/vm i a "m"p\ tton 2r anril in de Stadsschouwburg een chine van Rainer Muller ter eele-
AMSTERDAM (ANP) - Een
deel van de extra subsidie die
de ministeries van WVC en Eco
nomische Zaken en de gemeen- t i
te Amsterdam dit jaar aan het daarvoorïs dat" CJP
Holland Festival hebben toege
zegd, komt direct ten gunste
van de bezoeker. Dat betekent
dat er lagere toegangsprijzen
voor de 114 voorstellingen zul
len gelden dan vorig jaar.
28 april in de Stadsschouwburg een chine van Rainer Müller ter gele-
speciale markt wordt gehouden genheid van het festival naar Neder-
waarop geïnteresseerden ook gere- land te halen. Muller oogst met deze
duceerde toegangsbewijzen kun- voorstelling op dit moment „storm-
kopen. Een van de redenen achtige reacties" in Oost-Berlijn.
65-plus- Sonnen slaagde er niet in deze Mül-
wordt verleend.
Neue Musik
Bij de samenstelling van het mu
ziekprogramma heeft Elmer Schön-
berger ernaar gestreefd een beeld te
geven van de zogenoemde .Neue
de presentatie van het programma Musjk' van componisten na de
van de 43ste editie van het festival Tweede Wereldoorlog. De bekend-
dat traditiegetrouw de hele maand ste van hen is Karlheinz Stockhau-
het nadeel zijn bij het tot nu Ier naar Nederland te krijgen omdat
toe gehanteerde schriftelijke bestel- er in juni geen zaal beschikbaar
systeem omdat daarbij geen korting bleek die groot genoeg is voor deze
juni in beslag neemt. Het thema i
produktie. In plaats daarvan wordt
er nu een speciale voorstelling voor
Nederlanders georganiseerd in Ber
lijn op 23 of 24 juni.
Bijzondere voorstellingen die wel
naar ons land komen zijn drie stuk
ken (,Masada, ein Bericht', .Schul
dig geboren' en Lear's Schatten') in
de regie van de befaamde Oosten-
dit keer de cultuur
landen.
's-Gravesande, die aan het eind
van dit jaar na ongeveer zes jaar af
scheid neemt als directeur, legde
Duitstalige grammeerd omdat hij in eerdere
festivals al aandacht kreeg.
In plaats daarvan presenteert
Schönberger componisten als
Hans-Joachim Hespos, Klaus Hü-
.de nadruk op dat hij een festival bler<Wolfgang Rihm, Manfred Theatergroep Hollandia met ,Ossi
achterlaat met een gezond finan-
I cieel perspectief. De problemen
17 - rond de financien leidden vorig jaar y4 jünTïelf de" inleiding
?6l-februari tot het vertrek van be- gen bij zijn compositie Zwei Akte',
Grand Duo voor saxofoon
>6 februari tot het vertrek
'5 stuursvoorzitter F. Becht, wiens
'4 plaats werd ingenomen door. prof.
j^jdr. A. van der Zwan.
Overleg over de toekomst van het
festival resulteerde vervolgens
harp uit 1989. In Carré zijn concer
ten van Schönbergs .Erwartung' ge
programmeerd op 24, 25
town
Balletprogrammeur Mare Jon
kers had de meeste problemen met
het vinden van vernieuwende bij
dragen voor het festival, zo deelde
hij mee. „Het was zoeken naar een
speld in een hooiberg". Als resul-
97Siuni taat van zÜn zoektocht kan hij ech-
t/,p frtrtpptr.11 i t, zfrtr, t.pr, V\r>4 TU -11 n
onder anderen Reinbert de <er voorstellingen
verdubbeling van de overheidssub- Leeuw meewerkt.
1 i S1CV? tot een bedrag van 3,5 miljoen van toppers belooft verder
7| gulden. Het totale budget bedraagt Gewandhaus Orchester uit
niljoen gulden, waar ook bijdra- Oost-Duitsland te worden dat op 21 Folkw™« Tanz Stuudio aanbieden,
gen van sponsors bij inbegrepen Juni za] optreden in het Concertge-
Z^iï". bouw. „Al met al heb ik gestreefd
Bij de kaartverkoop wordt een 06- naar een programmering waarbij er
nummer opengesteld waarop be- een soort verhouding zal kunnen
zoeker-S_-t?e!?"gsLb®wLJz.™Jontstaan met werk van Nederland-
componisten", aldus Schönber-
met het
hun creditcard. Dit systeem is nog
niet eerder in Nederland toegepast,
aldus 's-Gravesande.
Hij kondigde verder aan dat er op
ENSCHEDE (ANP) - Om de func-
i nationale reisopera goed te
Om de kwaliteit van de opera-
oorstellingen op te krikken heeft
kunnen blijven uitoefenen wil Fo- Forum - naast August Haltmayer
uit Enschede jaarlijks 3,4 mil-
joen gulden extra van het ministerie Stadsschouwburg
van WVC. Directeur. P. Westerhoud ais artistiek advi
van Forum heeft dit gisteren
klaard tijdens de presentatie
Cox Habbema, directeur
Amsterdam,
aangesteld.
Haar advisering heeft vooral be-
het beleidsplan dat het gezelschap trekking op de theatrale kant. ..Dat
sterie heeft ingediend. aspect van opera blijft nogal
oorstellin- onderbelicht. Zo zijn acteerpresta
ties van zangers vaak mager te noe
men," zo verklaarde Cox Habbema
gistern tijdens de persbijeenkomst.
bij het
Forum, goed voor 96
gen per seizoen, krijgt nu per jaar
18,6 miljoen gulden van het Rijk.
Het instituut heeft daarnaast circa
2,5 miljoen aan eigen inkomsten.
Als gevolg van het te beperkte bud-
i get is het aantal personeelsleden te
J klein. In totaal gaat het om 200 men-
- sen. Om de werkdruk tot een aan-
- -vaardbaar peil terug te brengen
t| moeten er volgens Westerhoud 20
- medewerkers bij komen. Hij gaat er
- -hierbij van uit dat Forum het Filhar-
- monisch Orkest behoudt,
AMSTERDAM/OTTERLO Op de grasvlakte achter
het Van Goghmuseum worden in kermistenten Van
Gogh-reprodukties aangeboden die afgedrukt zijn op
wat het midden houdt tussen vloermatten en badmatten.
Een slager in Aries had vorig jaar een beter idee. Tijdens
het Provencaalse Van Gogh-feest zette hij een repro-
duktie van Van Goghs beroemde gele brug tussen zijn
hammen en er was een briefje bij waarop stond dat hij
het kunstwerk niet alleen zelf had gemaakt, maar ook
nog 'uitsluitend van dierlijk vet'.
De tientallen meters die de goedko
pe kermistenten op de grasvlakte
van het Amsterdamse Van Gogh
museum met zijn miljoenen kosten
de doeken scheiden, zijn symbo-
lisch voor de onoverbrugbare kloof 0p Jan Huiskers 'Van Gogh, zijn
door
Rudolph Bakker
Otterlo
peinzend voor een Van Gogh-teke-
ning uit St.Rémy, legt er de nadruk
op dat het uitgangspunt in Amster
dam van het zijne in New York ver
schilt. Tenslotte komt hij zelf als
'adviseur' op de lijst van inrichters
de tentoonstellingen in Amster-
tussen de commercie en de kunst complete werk',
op het Nederlandse Van Gogh-festi- Ronald Pickvance,
val. De Filosofie, waarop de exposi
tie van de 133 schilderijen in Am
sterdam en de 248 tekeningen en
aquarellen in het Museum Kröller-
Müller in Otterlo berust, is van een
bijna Hollands-calvinistische ge
strengheid: 'Van Gogh wilde zich in
de kunstwereld manifesteren met dam en Otterlo
een karakteristiek, samenhangend
oeuvre', zo staat in de inleiding tot
de catalogus te lezen en de tekst
gaat voort: 'Daarmee bedoelen we
niet zijn totale produktie - in de zin
van alle werken - maar alleen dat
markante geheel
naar zijn eigen visi<
uitdrukking bracht',
De organisatoren richten zich in
de eerste plaats tot de ware Van
Gogh-vrienden. zo valt uit deze
Dr. Rey
In Parijs was na de beide exposities
in New York begin vorig jaar in het
nieuwe Musée d'Orsay een 'Van
Gogh in Parijs' te zien, een manifes-
de kunste- tatie waar ook schilders werden ge-
het beste tot toond die vrienden waren van Vin
cent. Het bleek daar immers op
nieuw dat Van Goghs genie zich pas
in Arles volledig openbaarde. En
dan was er eind vorig jaar de kleine
theorie op te maken, want 'getracht tentoonstelling in Arles zelf.
s zoveel mogelijk die werken te
poseren die hij tot zijn 'souvenir'
aan de mensheid rekende'. Om te
weten welke kunstwerken tot die
'souvenirs' behoren,,
maakt van verschillende gegev
Deze beleidslijn zal al die hon
derdduizenden toeristen misschien
geen steen op de andere gela
ten had om er het hospitaal in pre
cies dezelfde staat terug te brengen
waarin het zich bevond toen Van
gebruik ge- Gogh er werd verpleegd, nadat hij
een stuk van zijn oor had afgesne
den. Van Gogh schilderde er de bin
nenplaats en hij maakte ook
teleurstellen die uit de hele wereld portret van Dr. Rey, die zijn begrip
toestromen in de hoop in Amster- volle dokter
dam en Otterlo 'de totale Van Gogh' Het portret
te zien. Sterker nog: wat zich er af- het Poesjkin-
speelt is bijna een 'manifestatie te- Het
gen de
juist ov
schap hebben verspreid dat het
klapstuk er het andere zou aflossen.
Nu vinden de organisatoren na
tuurlijk terecht dat er meer dan ge
noeg te beleven valt, maar hun uit
gangspunt is wel een makkelijk
het ontbreken
het klapstuk -
Dr. Rey is nu in
Moskou.
r_n de en
terwij 1 de sponsors thousiaste organisatoren in Arles,
de hele aardbol de bood- dje de Russen zover hadden gekre-
l gen dat ze het portret van Dr. Rey in
bruikleen voor hun expositie af wil
den staan.
Is het beroemde portret van Dr.
Rey (zijn moeder vond het zo lelijk
de dat ze het in het kippenhok zette) nu
schilderijen waarop ze de hand niet ook op de Van Gogh-tentoonstel-
uit.
Opzienbarend
Toch blijft het organiseren van een
opzienbarende Van Gogh-tentoon-
stelling als die in Amsterdam en Ot
terlo een stunt van de eerste orde
En omdat er een reeks manifesta
ties van gelijk belang aan vooraf is
gegaan, die al
litan Museum
ling in Amsterdam te
Dr. Rey is daar niet te
dan nog
er niet zijn? Die zijn er ongetwijfeld.
Is daardoor de tentoonstelling een
flop? Neen, een flop werd het daar
door zeker niet, al vallen er enige te
leurstellingen te verwerken. Ook de
cour van het hospitaal in Arles, die
er nu weer precies zo uitziet als op
het schilderij, schittert door afwe-
ii in het Metropo- zigheid. Hij is eigendom
New York begon, Oskar Reinhart in Wintert.hur,
heeft gebracht dat het aanzienlijk
moeilijker geworden is in het Poesj-
kin-museum in Moskou iemand te
vinden die op uitleenverzoeken een
duidelijk ja of nee laat horen.
Inspanningen
Olympische inspanningen getroos
ten organisatoren van dit soort ten
toonstellingen zich en olympische
toppen waren in Parijs te zien na de
opening van het 'Centre Pompidou'
en in latere jaren in het 'Grand
Palais'. De Degas-overzichtsten-
toonstelling van februari tot mei '88
telde niet minder dan 392 uitge
breid becommentarieerde num
mers in een praktisch ontilbare ca
talogus. Meteen daarop volgde de
sensationale Gauguin-show met
280 geexposeerde werken. Ieder
een die deze manifestaties wilde
zien, herinnert zich dat men er uren
in de rij diende te staan om vervol
gens in de tentoonstellingsruimten
op de tenen en in de knieholten te
worden getrapt.
Dit alles doet zich in Amsterdam
en Otterlo dankzij het ingenieuze
voorbespreeksysteem niet voor.
Ook door culturele indigestie zullen
de bezoekers van beide tentoonstel
lingen niet worden geplaagd en dat
is een winstpunt na wat er elders
aan dit soort manifestaties vooraf
ging. In Amsterdam bijvoorbeeld
telt de catalogus niet meer dan 133
nummers. Terwijl op de tentoon
stelling 'Van Gogh in Parijs' 68 wer
ken uit de Parijse tijd te zien waren,
zijn dat er in Amsterdam maar 22.
En neem bijvoorbeeld de periode-
Auvers, die er in Amsterdam opval
lend mager af komt met maar 16
doeken, terwijl Pickvance in het
Metropolitan Museum er 33 had.
Het indrukwekkendst komt in
Amsterdam ongetwijfeld Van Gog
hs periode in Arles uit de verf. Van
de 50 geexposeerde werken komen
er 24 uit buitenlandse verzamelin
gen. Van het totaal aan 133 Amster
damse catalogusnummers komen
er, voorzover ik tellen kan, 71 wer
ken uit het buitenland.
In Otterlo zijn niet minder dan
248 prachtige tekeningen te zien in
opvallend rustgevende ruimten,
waardoor ze de indruk maken waar
op ze recht hebben. Want anders
dan hier komt het bekijken van te
keningen in een museum niet zel
den op een marteling neer.
Verrassingen
Is het op basis van de 'souvenir-
theorie' (om alleen die werken te la-
beroemde doeken die die Van Gogh essentieel
achtte, namelijk die waarin hij zijn
eigen visie het beste tot uitdrukking
bracht') dat in Amsterdam uit de pe
riode in Arles doeken ontbreken als
'De kermisklanten' (Louvre), de
'Crau met perzikbomen' (Cour-
tauld), de 'Bloeiende boomgaard
axwc- me* populieren', (Munchen) en het
de*heer 'P°rtret van Armand Roulin' (Es-
--- Folkwang Museum), om niet
Neen,
Zijn t
is er reden de stunts met elkaar te meldt Hulsker in zijn 'Volledig °Pniauw te beginnen
de bin
nenplaats van het ziekenhuis?
Daar staan natuurlijk aangename
werk'. En er is een troost: Pickv
ce in New York had de 'Binnen-
rerende Van Gogh-manager Ronald plaats' en 'Dr. Rey' ook niet. Wat hij verrassingen tegenover, want wi
Pickvance daar een tentoonstelling wel had, was een gezicht op dezelf- rrvo"
"i, die opviel de 'cour', mé
1 Pickvan- door Gauguin.
'Van Gogh in Arles'
door de bravour
ce kans had gezien bij heel wat aar
zelende kunstmiljonairs Van Goghs zich mede-organisator en kunsthis-
In het Van Goghmuseum houdt tie 1
bewust niet gepro- h*
Theater Basel met ,Aias von und
nach Sophocles' en het Schauspiel-
haus Bochum/Burgtheater Wien
met .Jack wie Hose'. De Nederland-
bijdrage wordt geleverd door
anders speciaals
dan""geschilderd de hele wereld naar Amsterdam
overkomen, terwijl de vaste collec-
het Van Goghmuseum het
waard is niet alleen in het jubeljaar
te worden bezocht (men is oprecht
van plan na deze expositie de vaste
verzameling verstandiger te etale
ren, waarmee de nationale schande
omWCXV..XHXXX V.«0 - X^X. „x.XUUV.U XXXXV X^X. ZÜn URgCWiSt V8 H de V8tt GOgllS
catalogi die beide exposities bege- Rey' niet goed genoeg bevonden die er tot nu toe troosteloos als grau-
hellicht - -
bruikleen te krijgen die het pu
bliek sinds mensenheugenis niet woorden
had gezien. Pickvance herhaalde de vraag
toricus Evert van Uitert voor ant-
de pers gereed. Op_de
het portret 1
de tentoonstel- «e Postzegels tegen eindeloze v
het Ballett
Frankfurt van William Forsythe,
het Choreografisches Theater
Bremen en de Folkwangschule
De Nederlandse inbreng bestaat
der meer uit nieuw werk (in op
dracht) van Krisztina de Chatel en
een optreden van het Nederlands
Dans Theater.
Mozart
De feestelijke opening van het festi-
Ihf ï^pro,?Ia™™eur_L^rthur, So"' val heeft Plaats op 1 juni in het Con-
i xj u i certgebouw. The English Baroque
Soloists en het Monteverdi Choir
brengen dan twee concertante uit
voeringen van opera's van Mozart
(La Clemenza di Tito en Idomeneo)
ten gehore.
Voorts vermeldt het programma
'Die Frau ohne Schatten' van Ri
chard Strauss door het Radio Fil
harmonisch Orkest onder Edo de
Waart en een optreden van het Oost-
duitse Gewandhaus Orchester on
der leiding van Kurt Masur met
werken van o.a. Bruckner. Riccardo
Chailly zal zijn debut maken in het
Muziektheater in 'L'Ange de Feu'
van Prokovjev. De Nederlandse
Opera geeft in het kader van het
Holland Festival in juni een serie
voorstellingen van Mozarts 'Idome
neo' onder leiding van Frans Brüg-
gen.
Twee Nederlanders
in vioolconcours
SCHEVENINGEN - Marleen As-
berg (22) en Jeroen de Groot (29)
zijn als enige Nederlanders toegela-
Forum heeft ook extra geld nodig *en de halve Finales van het
n het niveau van de voorstellin- Scheveningen Internationaal Viool
gen te verhogen. „Er is in de afgelo- concours. Ook de jongste deelne
AMSTERDAM (ANP) - Het be
stuur van de Stichting Shaffy Thea
ter gaat de komende weken politie-
Dit maakte de voorzitter van de
Stichting Shaffy Theater F. Rotten
berg gisteren in Amsterdam be-
ke partijen in Amsterdam benade- kend. Hij reageerde daarmee op de
pen vijfjaar veel verbeterd, de be
langstelling - stijgt nog steeds en we
hebben een goede naam opge
bouwd, maar de eisen van het pu
bliek en die wij ons zelf stéllen wor
den gaandeweg hoger,"'zo licht de
Forum-directeur de beleidsvisie
toe.
het concours, de 16-jarige
Nikolay Madojan uit Rusland, gaat
door naar de halve finale. In totaal
zullen achttien kandidaten uit der
tien landen aan de halve finales
deelnemen. Die hebben plaats op 31
maart, 1 en 2 april. De finales zijn op
4 en 5 april in het Circustheater.
met het verzoek of zij
bruggingskrediet voor het Shaffy
Theater ter beschikking willen stel
len. Dit zou moeten gelden totdat er
andere financieringsbronnen be
schikbaar zijn voor de omvorming
van het theater tot Europees cen
trum voor avantgardistische en ex
perimentele theater- en muziekvor
men.
uitspraak van de Raad van State
van dinsdag waarin het de gemeen
te Amsterdam wordt toegestaan de
subsidie aan het theater per 1 sep
tember te beëindigen in plaats van
bij de afloop van de huurovereen
komst met de gemeente eind juli
1992.
van State worden pas over drie we
ken bekendgemaakt, maar tegen de
uitspraak is geen beroep meer mo
gelijk.
De overwegingen
De gemeenteraad wil het subsi
diegeld liever besteden aan het mu
ziekcentrum De IJsbreker, dat in
plaats van de Stichting Shaffy The
ater de verschillende zalen in het
pand aan de Keizersgracht zou moe
ten gaan bespelen. Op initiatief van
Steve Austen werd als tegenwicht
de Raad door de directie van de Stichting
Felix Meritis een plan voor een Eu
ropees kunstencentrum ontwik
keld.
Daarvoor is december vorig jaar
een subsidie-aanvraag van twee
miljoen gulden bij het ministerie
van cultuur (WVC) ingediend.
Austen toonde zich gisteren rede
lijk optimistisch over de kansen op
een rijkssubsidie en in het verleng
de daarvan Europese subsidies
voor restauratie van het gebouw.
Rottenberg benadrukte echter dat
ook de besturen realistisch blijven:
„Als de overheden niet meewerken,
moeten we ermee ophouden".
Langlois' die een andere is dan die
welke in Otterlo thuis hoort, een
eveneens hier tamelijk onbekende
(want - ondanks de problemen van
de perestrojka - uit het Poesjkin-
museum in Moskou komende) vari
atie op de 'Vissersboten op zee', het
portret van Eugene Boch (uit het
Louvre) en natuurlijk als klap op de
vuurpijl het werelbekende 'Nacht
café' (New Haven, Yale University)
waarvan Pickvance in New York de
versie in waterverf uit de Hahnlo-
ser-collectie wist te bemachtigen.
En dan gaat het door: maar liefst
twee 'Arlésiennes' (uit het Musee
d'Orsay en uit het Metropolitan Mu
seum in New York), een schitteren
de versie van de 'Alyscamps' (Sta-
vros Niarchos), en het beroemde
'Zelfportret met pijp' dat Van Gogh
na het incident met het oor maakte,
uitgeleend door het Amerikaanse
echtpaar Leigh B. Bloch.
Liz Taylor
Het allermooiste eerste schilderij
dat Van Gogh na zijn aankomst in
St. Rémy maakte was dat van de
Irissen. In New York was het op de
Pickvance-show in '86 nog te zien,
in Amsterdam niet meer en dat kan
ook niet anders: het ging van parti
culiere handen in andere particulie
re handen over, terwijl de nieuwe
Australische eigenaar bezig is fail
liet te gaan aan het bedrag dat hij er
voor betaalde. Wel op de tentoon
stelling te zien zijn een paar heel be
roemde en karakteristieke doeken
uit de periode in St. Rémy: 'De alpil-
les met olijfbomen' (Collectie Mrs.
John Whitney) en 'De sterrennacht'
(New York, Museum of Modern
Art). Het is jammer dat in Amster
dam naast 'De Alpilles met olijfbo
men' niet ook het 'Berglandschap
met zwarte hut' (New York,
Tannhauser Fondation) kon wor
den getoond, zoals Pickvance dat
indertijd gedaan had. Het is ook on
begrijpelijk dat men de 'Ingang tot
de steengroeve' - notabene uit de ei
gen Amsterdamse collectie - niet in
de reeks heeft opgenomen, die zo'n
belangrijke rol speelt in het jaar dat
Van Gogh in St. Rémy was. (Was het
'artistiek' niet essentieel binnen de
gevolgde beleidslijn?)
Pickvance had in New York niet
alleen de 'Amsterdamse' steengroe
ve, maar ook nog een tweede, waar
van Hulksker in de ongecorrigeerde
herdruk van het 'Complete werk'
meldt dat de 'eigenaar onbekend' is.
(Dezelfde Hulsker die in 'Van Gogh
en zijn weg' onbegrijpelijkerwijs
meent dat het door Pickvance in
New York getoonde 'Gezicht op de
de kerk van Saint-Paul-de-Mausole'
in St. Rémy tot een van de latere
werken uit Auvers behoort. Het
schilderij behoort aan Liz Taylor en
is in Amsterdam niet te zien. Prof.
Pickvance in Otterlo: 'er is ook niet
om gevraagd'.)
Wat allemaal niet wegneemt dat
het de moeite loont naar Amster
dam te gaan en er kennis te maken
met twee hier nooit vertoonde zelf
portretten van Van Gogh en met het
portret van Trabuc (door Hulsker
'Trabu' genoemd), om nog niet te
spreken van de beide versies van
wat in de catalogus ten onrechte 'De
grote platanen' (de ene uit Cleve
land, de andere uit Washington)
wordt genoemd en van het 'Boeren
meisje met gele stroohoed' uit de
Collectie Hahnloser.
Niemand kon het helpen dat het
al in de voorlopige lijst opgenomen
'Portret van dokter Gachet' uit Van
Goghs laatste levensdagen in Au
vers door de eigenaren (het Sieg
fried Kramarsky Trust Fund) op 15
mei bij Christies in New York zal
worden geveild. Het zijn dezelfde
eigenaren die in '87 'De brug van
Trinquetaille' voor te veel geld kon
den verkopen, al is dat doek nu
weer wel op de Amsterdamse expo
sitie te zien.
In plaats van de voor de periode-
Auvers zo essentiele Dr. Gachet
(met zijn digitalistakje) legde het
Van Goghmuseum nu de hand op
een 'Landschap bij regen' dat af
komstig is het uit het Nationale Mu
seum van Wales in Cardiff, waar het
ook altijd regent. En is er gelukkig
wel het tweede portret van Dr. Ga
chet, dat door het Parijse Musée
d'Orsay werd uitgeleend.
Café Ravoux
Bijna onbegrijpelijke omissies in de
periode-Auvers zijn de 'Straat met
trap' (Saint Louis City Art Museum,
die Pickvance wel in New York kon
laten zien), het beroemde 'Gemeen
tehuis op 14 juli' (echtpaar Leigh B.
Block) en de nog beroemdere 'Kerk
in Auvers' (Louvre) (die Pickvance
overigens ook geen van beiden in
zijn catalogus had. Prof. den Uitert
vertelt dat de kerk in te slechte staat
verkeert om nog te worden ver
voerd). Ook ontbreken 'Marguerite
Gachet aan de piano' (Basel) en een
van de drie bekende portretten van
Adeline Ravoux (waaronder een in
het Cleveland Museum of Art).
De Amsterdamse organisatoren
zijn buitengewoon streng over de
kwaliteit van Van Goghs werk in
Auvers ('het heilige moeten was er
aF) en dat is kennelijk ook het ex
cuus voor het ontbreken van zoveel
dat de wereldbezoekers straks toch
best uit Auvers hadden willen zien.
Een aangename verrassing is wel
'De tuin van Daubigny' in maar
liefst twee versies: de ene afkomstig
uit Basel, de andere uit Hiroshima.
Het is daarbij de moeite waard op te
merken dat het huis van de schilder
Daubigny en de tuinen deze zomer
nog door zijn nazaten als museum
voor het publiek worden openge
steld. Dat is een meevaller voor Au
vers omdat de restauratie van het
beroemde café Ravoux, waar Van
Gogh overleed en dat tot een waar
bedevaartsoord voor 'van goghia-
nen' uit de hele wereld geworden
was, pas in de loop van volgend jaar
weer open zal gaan.